Een favoriete afdeling uit de automobielindustrie vind ik zelf de Britse auto’s. Helaas is er veel aan Brits karakter ingeleverd sinds overnames door Duitse bedrijven, dus de nieuwste Rolls-Royces en Bentley’s kun je in de komende 2 MB wel vergeten. Afgeschrikt? Dan is de rest misschien wellicht ook niets voor je.
Bentley S3
Zomaar aan de kant van de weg, en ten minste twee dagen achter elkaar, stond hier, op Sylt, een klein eilandje in het noorden van Duitsland, een Bentley S3 geparkeerd alsof het een Audi S3 was. Net als veel andere kostbare antieke auto’s verdwijnt deze doorgaans, als er niet mee wordt gereden, in een parkeergarage. Kostbaarder kan wel, want luxe klassiekers zijn aanzienlijk minder waard dan oude sport- en raceauto’s. Een halve ton zullen de meeste niet zo paraat hebben, maar méér dan dat heb je voor een dergelijke auto in voldoende conditie niet nodig.
De S3 onderscheidt zich van de S2 is het tweetal dubbele koplampen. De iets schuiner lopende motorkap als kenmerk is voor de puristen onder ons. Wat eronder zit is ongewijzigd gebleven. Het is het blok waar het al decennialang om draait. De bakermat van wat er voorin de Arnage, Azure en Brooklands ligt. Die V8 van 6,75 liter stamt namelijk af van de 6,2 liter voorin deze klassieker. Tegenwoordig met een maximum vermogen van 530 pk, vroeger werd dat discreet gehouden bij “voldoende” vermogen. Tegenwoordig is dat gewoon 180 pk, aangezien “voldoende” niet meer geloofwaardig overkomt…
John zegt
Leuk verhaal maar ik wacht wel op de samenvatting.
Kan iemand mij vertellen wat die B op dat belgische nummberbord betekent? Deze foto is in Knokke gemaakt en daar zie je enorm veel, vaak dure, auto’s met nummerbord
B #### (#=cijfer) Explicame por favor!
Dimglor zegt
@John: Even gekeken op wikipedia en daar staat bij belgische nummerplaat: Van 1951 tot 1961: A.1234
dus dit zijn oude nummerplaten die ze blijkbaar behouden hebben…
Anders zou ik het ook niet weten.
John zegt
(Het gaat trouwens over die XK)
Rob zegt
John,
Als je de moeite niet wil nemen om het verhaal te lezen, neem dan ook niet de moeite om te reageren en ook nog vragen te gaan stellen.
John zegt
Dat zou een verklaring kunnen zijn.. Ik zal eens kijken of ik het kan vragen aan een bestuurder als ik daar ben.
slappehap zegt
@John: B is voor mensen van adel.
Treff zegt
ik kan nergens iets vinden over dit gedeelte! Voor de rest staat er meerdere combinatie voor het kenteken, maar niets over die B!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_kenteken
Nielsh zegt
Zo’n Morgan +8 is toch een prachtige auto! Vooral met zo’n Liebrands uitlaat, zoals hier gefotografeerd. Jammer dat deze geen spaakwielen heeft.
Rijdt trouwens ook heerlijk! Vorig jaar nog twee weken met zo’n apparaat door de Alpen gaan touren: één groot feest!
Paul zegt
@John: volgens mij kun je de betekenis wel lezen in ’t verhaal hoor
John zegt
@slappehap
@paul
Thanks, zoals ik al aangegeven had had ik het artikel niet gelezen.. Zou ik toch vaker moeten doen.. Wel leuk om te zien dat ik niet de enige was die het niet gelezen had ;)
Wees gegroet!
niels zegt
Wat voor auto is die gele auto op de tweede foto van die Silver Spur. Heb je daar een spot gemist?
jorden zegt
370Z
Niels zegt
@jorden en @jpoers:
Volgens mij niet. Raampartij is anders. Is Escher er niet?
jpoers zegt
@niels,
die gele is volgens mij een gewone 350Z.
verder mooi verhaal, mooie spots!!
Mr. V8 zegt
Ik wil gewoon een Brooklands hebben… NU!
BmwMPower zegt
DBS, please.
marc zegt
@Appeltje:
Zo zeldzaam is die Exige ook weer niet… Ga maar eens een dagje op het Engelse platteland kijken bij in de buurt van een circuit wanneer er trackdays zijn. Heb laatst een 2-Eleven gezien toen ik bij Guildford op de A25 reed. Die zijn echt heeeeeel gaaf!!!
Ook geen Noble trouwens. Die zijn ook wel erg mooi! En ook geen Bristol (ooit 1x een fighter tegenkomen onderweg, erg vreemde auto…) er tussen.
MDA zegt
@Niels en anderen: zeker een 370z…
MilleMiglia zegt
Mooie spot, mooie fotos
Rabbi zegt
Zoek de combo’s :)
John zegt
370Z
http://www.the370z.com/members/ak370z-albums-nissan-370z-official-colors-nissanusa-11-19-08-picture471-chicane-yellow.png
Niels zegt
@John:
Je hebt gelijk. Het is nog dat ding van de parkeerplaats ook ;-)
LM zegt
@ John
De B-plaat was een nummerplaat die gebruikt werd door de mensen van adel, de B staat voor blauw, hiermee bedoelen ze het blauwe bloed dat de mensen van adel hebben. Maar tegenwoordig kan iedereen het kopen… Vooral de rijkere kopen het want het geeft blijkbaar een manier van ‘status’ weer.
bozewolf zegt
Die ouwe Jag is zeker het mooist. Kort gevolgd door die Bentley S3.
Met afstand de mooisten.
Hans zegt
Rover motoren in een Exige? Volgens mij is de Lotus Exige enkel geleverd met Toyota motoren. Anders heb ik het wel heel erg bij het verkeerde eind.
peter zegt
@ 5de foto bentley s3 is dat een zwarte rs6?
BananaFlip zegt
@peter: Inderdaad een RS6.
Prachtige auto, die S3.
Ik hoop op een DB4 Zagato morgen…
bozewolf zegt
^ De allereerste Exiges uit 2000 hadden nog de K-series in de buik. Persten er nog net 180pk uit in die configuratie. Daarna kwam de betere Toyota unit.
cardesigner@USA zegt
Waar zijn de Reliant Robins? :D
Hm zegt
@bozewold
Beter toyota unit? hahha.. Kan er beter een honda k20 of duratec instoppen :)
Mr Hyde zegt
“Alleen al aan dit voorbeeld is duidelijk te merken dat de kloof tussen een luxe en een snelle auto sterk is gekrompen. De S3 deed de honderd bijvoorbeeld in elf seconde, waar een Ferrari 250 GT PF Coupé dat in 6,7 seconde deed. De huidige verhoudingen: 5,9 seconde voor de Arnage T tegen ongeveer 4,5 seconde voor een 612.”
Volgens mij is de kloof tussen de luxe en snelle auto’s helemaal niet gekrompen. De snelle auto doet 0-100 in +- 2/3 van de tijd van de luxe auto. De verhouding is dus nog steeds gelijk wat de kloof dus helemaal niet kleiner maakt.
tvrspeedsix zegt
leuke blog maar, er zijn zon beetje nog tweeduizend auto merken uit GB.