Min of meer op chronologische volgorde kwam Aston-Martin na de tweede wereldoorlog met zescilinders, V8’en en V12’en voorin hun modellen. Twee weken geleden werden de zescilinders uitgelicht, waarvan de DB7 in de jaren ’90 een nakomertje was. De AMV8 is eigenlijk ook een nakomertje, want de andere V8 modellen werden vanaf de eind jaren ’60 tot in 2000 gebouwd, waarna men vrijwel volledig overstapte op V12 motoren.
Aston-Martin DBS V8
Aston-Martin legde in 1969 voor het eerst een V8 voorin een auto. De DBS van 1967 had dezelfde zescilinder als de DB6, maar omdat de DBS zwaarder was, was hij trager. En dat mocht natuurlijk niet op hun destijds nieuwste model, zeker niet omdat het de allerduurste auto was. Een fractie duurder dan bijvoorbeeld een Benz 600 Pullmann! De DBS met zescilinder bleef nog tot in 1972 in productie en werd zelfs veel beter verkocht, 787 exemplaren tegenover 402 DBS V8’s. Die werden maar twee jaar korter geproduceerd. De versie met V8 was overigens niet veel krachtiger dan die met zescilinder, de 345 pk was maar 20 meer dan voorheen. Tegenwoordig zijn deze modellen niet extreem duur in aanschaf, maar de Britse techniek vergt wel veel onderhoud, zoals gebruikelijk.
Tommeke zegt
Mooi :D
Ook soms mooie combo’s
ED zegt
Er zit een foto in de “Aston-Martin V8 (series 2-4)” reeks die er niet bij hoort.
ED zegt
Mijn excuses, hij staat op de achtergrond
Gnermo zegt
Heerlijk die Virage, zeker een van mijn favoriete auto’s.
Jorden zegt
AMV8 vantage na, is de rest erg lelijk! en het is niet omdat, ik niet van oude auto’s houd!
michielh zegt
Waarom is een auto opeens niet meer premium omdat er koplampen van een Audi inzitten? :-D
Tinos zegt
Parkeert Bram op invalideparkeerplaatsen? Foei toch!
Merry zegt
En toch vind ik die oude V8 versie’s op de Mustang Fastbacks lijken.
Bobel zegt
Ja jammer van de grille. Ik blijf het gewoon niet mooie auto’s vinden. Sommige lijken net op Amerikaanse musclecars.
Tinos zegt
Of lijken muscle cars op de Aston Martin? Was toen volgens mij gewoon de stijl van de tijd. Als je een grote motor voorin had en je wilde een coupe-achtig design, kwam je al snel op zoiets uit. Net als de ballon banden.
Je kan ook zeggen: de Ford Capri lijkt op de Aston Martin. Om maar iets te noemen.
Kempjes zegt
Toch het liefst de laatste….! Heerlijk auto (zelf veel mee gereden als ex werknemer AM)
Niels zegt
Pracht artikel, Astons blijven zo mooi. Moszko mag die Aston V8 vandaag nog bij mij voor de deur parkeren.
Overigens zag ik een klein foutje: er staat bij de tags ‘db7’.
-edit: dank u, is gefikst-
Teulada zegt
Zo.. jullie zijn weer goed bezig allemaal nice pics van aston martins!!
whahaha,
Die grote 4 kante bak voor dat stuur van de Aston-Martin Lagonda Saloon
Markus zegt
Die Virage vind ik het mooist! Wel een afknapper dat er dan allemaal VAG onderdelen op zitten, beetje armetierig voor een auto van 6 ton.
Ferraritje zegt
-edit: 1 woord + caps lock = nutteloze bijdrage-
Bobel zegt
@Tinos: Je hebt gelijk. Maar hoe je het wil noemen, noem je het maar het is niet als compliment bedoeld.
rikkon zegt
Het is niet alleen Audi en VW, de knippers voor zijn van de Porsche 944 en de spiegels van een CX…
noud zegt
Toch vind ik dat de virage deels door die audi lampen niet volledig tot zijn recht is gekomen. Neem nu dat extra randje rond de lampen het ziet er een beetje uit als houtje touwtje werk.
DRIVR zegt
Tja – onder het lederen omhulsel van contemporaine Aston-sleutels zit er zelfs een Volvo-logo…
En toch vind ik dat Aston er esthetisch niet op achteruitgegaan is, zeker niet ten opzichte van de youngtimers die appeltje hierboven opgelijst heeft.
D zegt
Bij die Aston Martin V8 (series 2-4) foto 2. Is dat nou onze gewaardeerde top-advocaat Bram Moszkowicz???… Het lijkt erop dat deze foto is genomen in Oud-Zuid, rayon van Brammetje….
Goeie smaak.
Donstil zegt
Voortaan mag de baby in een kinderzitje hoor mevrouw Aston-Martin Lagonda Saloon
Thijs zegt
Ik vind de originele V8 Series (en dan eigenlijk zelfs nog de 1 iets meer dan de 2) toch wel hele mooie auto’s. Die hebben wel dat agressieve, maar het zijn net geen muscle cars.
Ja ik zou me geen moment schamen als ik dat op m’n oprit vond. Wat moet zoiets eigenlijk kosten?
Laus zegt
die lijken wel allemaal op elkaar zeg. Ik zie het verschil met de DB9 ook nauwelijks.
Stijn zegt
@ rikkon, maar bijna elke Engelse sportwagen uit de jaren ’80-’90 had de spiegels van een CX. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Lotus Esprit S4, GT3 of V8 en zelfs de jaguar XJ220… De spiegels waren gewoon ook goed ontworpen, de wagen heette niet zomaar CX.
(De achterlichten van de Esprit kwamen ook zelfs van de 1984-1985 Toyota Corolla GT-S (AE86 — USA))
rikkon zegt
@ Thijs Ab €25.000 fur den coupe, ab €50.000 fur’s cabrio.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=89069326&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1700&makeModelVariant1.modelId=8&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
SpykerC8 zegt
Mooi artikel! Toch blijf ik het verschil tussen de DB9 en V8 Vantage nauwelijks zien van de buitenkant.
rikkon zegt
@ Stijn Die lijst kunnen we veel langer maken. Van wie doneerde de..
.. achterlichten van de XJ220?
.. achterlichten van de Morgan Aero?
.. achterlichten van TVR Griffith?
.. knipperlichten voor van de Mucielago?
.. spiegels van de Opel Speedster en de Lotus Europa?
enz, enz.
Henk zegt
ze worden met de dag lelijker
WieAndersDasAuto zegt
Wederom mooie spots + prachtige combo’s!
Citrofiel zegt
Die Lagonda zeg… Te gek. Wat een ding! Ik zou bijna zeggen dat hij een Amerikaanse vorm heeft, met maffe Britse voor- en achterkant.
DRU zegt
Ooit koop ik een Lagonda. Geen auto heeft meer indruk op me gemaakt dan de Lagonda. Stel je voor: Een jong mannetje gaat door papa’s autoblaadjes en ziet plotseling die platte auto met 4 deuren. Daar zou je mee naar school gebracht kunnen worden. Papa zei dat die auto van een oliesjeik was. Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Mijn conclusie: Ik moet later rijk worden. Rijk als een sjeik.
Appeltje dank voor de mooie spots. Die hele serie DBS V8 is ook zoo vet.
Davidov zegt
Mooie spots, maar ik mis de oude Vantage :o
cas zegt
doe mij die ouwe dbs maar..
wat een fantastisch ding zeg…ohmss
Chief_S5 zegt
De Virage, de V8 Vantage en de V8 zijn toch wel de mooiste uit dit rijtje. De foto’s zijn erg mooi, zoals we van Appeltje gewend zijn. :) Vooral die in de winkelstraat met de 2 V8 Vantage’s is een erg mooie foto. Leuke serie, en een goed idee om aandacht te besteden aan de V8 modellen van Aston Martin. :)
lincoln zegt
@appeltje .. heerlijk leesvoer weer .. (schoenmaker blijf bij je leest) ..
veel beter dan je “Amerikanen special” ..
daar kon ik niet echt blij van worden ..
hier kan ik teminste wijzer van worden .. thumbs up ..
Rob USA zegt
@Lincoln: Zeg dat nou niet tegen hem, anders komt er nooit een musclecar editie! Ik ben al blij met wat mooie plaatjes, een kinderhand is gauw gevult.
De achterliggende kennis heb ik (verzin ik ) er dan wel zelf bij.
En verzand deze site helemaal een euro/jap promotie,met oogkleppen oplopende grijze massamedium!
Oftewel thumbs up for de Amerikanen special van Appeltje! Vooorallll doorgaan :)
lincoln zegt
@Rob USA ..
welnee man .. dat was een rommeltje .. een bij elkaar geraapt zooitje ..
we nemen hem van de zomer mee naar een Cruise Brother meeting .. heeft ie genoeg materiaal voor 10 specials .. kan hij van ons de details leren ..
doen ??
Jochempie zegt
Prachtige wagens! Maar ik mis er een:
http://www.mi6.co.uk/sections/articles/images/vanquish_amoc.jpg
Rob USA zegt
@Lincoln:Je hebt gelijk maar beter iets dan niets.
Is een goed idee, moeten we idd doen.
We moeten alleen nog appeltje overtuigen.
Zoveel details zal hij nooit meer zien op één avond.
EJS zegt
’t blijven toch bruut mooie auto’s…*droomt weg*
BAAP zegt
jonge jonge….wat zijn die Virage en Virage Volante toch lelijke gedrochten….
kijk dan…. der klopt geen ene PEEEEEP van….
die achterkant is zo lelijk dat ik der spontaan van moet schijten….
tot zo
rob zegt
Met uitzondering van de Lagonda dan, zijn alle Astons súper wagens. Ik zie me eigen honderd keer liever rijden in een Aston dan in een, ik noem een Ferrari of Lambo. Deze wagens zijn zo verfijnd, zo magnefiek dat het zijn weerga niet kent. Van mij mogen de britten mooi door gaan met het bouwen van deze uitzonderlijk mooie wagens.
Ben zegt
@Jochempie: Een Vanquish met een V8…?
Prachtige foto’s zoals we gewend zijn Jim :)
Appeltje zegt
@ Tinos
Is wel vaker stout als het om parkeren gaat. De ‘eigenaar’ van de betreffende parkeerplaats was er ook niet erg blij mee, en Bram schaamde zich achteraf wel een beetje toen ik het vertelde.
@Merry
Lijken ze ook wel een beetje, Mustang Fastbacks vind ik ook schitterend :D
@noud
De Virage ziet er door al die details ook niet uit, maar de Vantage wel. Dat komt door zulke details, de Vantage heeft wel heel mooie koplampen vind ik.
@lincoln
Alle begin is moeilijk, zoals je weet heb ik niet erg veel verstand van VS wagens, maar ik vond het leuk om eens te proberen. Ik wil ook graag eens iets maken over musclecars, allereerst heb ik iemand benaders met zo’n schitterende Charger uit 1970, wat een beest van een auto…
Oh ja, Cruise Brother meeting lijkt me leuk!
@RobUSA
Een betere USA special komt er zeker nog eens, gaat wel even duren. En wat betreft Japanse auto’s, dat valt toch wel mee? Net als de VS zijn er in Japan ook erg veel interessante modellen die de Europese markt niet halen! Je ziet hem misschien al aankomen, over een paar weken een special over de familie Prius…
@Jochempje
Op je beurt wachten he! :P Over twee weken zet ik alles met V12 op een rijtje.
@BAAP
Ja, heb je wel een beetje gelijk in, maar de Vantage maakt alles goed, méér dan dat zelfs!
Bedankt voor de reacties!
Ash zegt
Hehe (beetje voor de 007 fans onder ons)
Wel vet het kentekenplaatje op de roadster..
MI6 on the road hahaha :P