Voor klassiekers moet je maar net een echte liefhebber zijn, want voor comfort, betrouwbaarheid en het betere rijden is een moderne auto doorgaans de beste keuze. Een merk dat zelfs in het verre verleden al auto’s maakten waar de meeste mensen momenteel nog wel naar omkijken is Aston-Martin. In de laatste jaren zijn deze dan ook aanzienlijk in waarde gestegen.
Aston-Martin DB(2/4) MkIII
Aston-Martin hield er vroeger altijd uitgebreide series op na. De ene DB2 is de andere niet. Zo begon het in 1949 met de “gewone” DB2, een auto met een klein achterklepje en en vrij korte wielbasis. Meer dan twee mensen konden er niet in. Dat is in grote lijnen wat de eerste DB2 van buiten onderscheidt van latere. Hij was er ook als cabriolet. Beide versies waren er tevens als Vantage. De 2,6 liter 6-in-lijn leverde dan 125 pk in plaats van 105.
In 1953 werd de DB2 opgevolgd door de DB2/4, een model dat veel op de DB2 leek, maar een stuk was gegroeid. De wielbasis was langer, de daklijn was langer, en daardoor was er achterin ruimte voor twee kleine personen. Men noemde het de DB2/4 MkI. Ook deze was er als cabriolet, en een Vantage was er eveneens. Aangezien er standaard al 125 pk in lag was de Vantage uitgerust met een 2,9 liter zescilinder met een maximum vermogen van 142 pk. Hij haalde daarmee de 200 km/u!
De DB2/4 MkI werd opgevolgd door de MkII, die in details verschilde van zijn voorganger. Ook hier gold weer dat het voormalige Vantage blok standaard werd, waarmee de Vantage nog krachtiger werd: 162 pk. In de DB MkIII – 2/4 werd achterwegen gelaten – werd dat blok dan weer standaard, het vermogen van de Vantage as inmiddels gegroeid tot 180 pk, wat ook voor hedendaagse begrippen nog indrukwekkend is. Het gewicht van de auto was echter wel gestegen tot 1.349 kilo. Afgebeeld is een DB MkIII zonder de Vantage upgrade. Er zijn 551 DBMkIII’s gebouwd, waarvan 84 als cabriolet en 5 als Fixed Head Coupé’s, een versie met een ander vormgegeven dak. Één hiervan staat op Nederlands kenteken.
roadronner zegt
Die DB4 mkIII, wát een ongelofelijke beauty!! Prachtig, vooral ook de achtergronden erbij.
florisw zegt
@ roadronner:
Inderdaad. Maar eerlijk gezegd vind ik de Fixed Head versie nog mooier! Dat lijnenspel is heerlijk. En hij heeft een perfecte stance.
Flapkees zegt
Doe mij die DB4 maar.. Blijven ontzettend mooie elegante auto’s!
JPM zegt
Schijnen fantastisch slechte auto’s te zijn, zelfs voor die tijd. Het enige wat ze mee hebben is een prachtige schoonheid en de reclame die Bond maakte met z’n DB5.
EJS zegt
Stuk voor zich prachtige wagens.. Maar parkeer bij mij de db4 maar voor de deur, als ik ooit écht veel geld heb is dat de eerste auto die er komt..
Laurens zegt
Mooie lettercombinatie, op het kenteken van de eerste…
bmw zegt
Bedankt om ons even te doen dromen over de tijden waarin deze wagens de toekomst belichaamden! Krijgen we een wallpaper van de DB2/4MkIII? :-)
papageno zegt
Pure auto porno! Heerlijk wat een lijnen en bevalligheid.
Treff zegt
wat is dit mooi, zeg!! Heerlijke spots.
Jos zegt
wauw!
zeer mooi, tijdloos!
Teerdz zegt
Doe mij toch maar die DB MKIII… die lijn is egt mooi:) maar dan wel met vantage motor, en n spijlengrill:p
BananaFlip zegt
Stuk voor stuk prachtige auto’s, waarvan de DB4 de mooiste is. Aston Martin is gewoon een geweldig automerk. Die prachtige lijnen kun je nog steeds terugvinden, al zijn de eerste DB’s toch echt stukken mooier dan de huidige Astons.
Thijsj zegt
Stuk voor stuk prachtige auto’s. [strike]volgens mij is dit vaker gezegd :P[/strike]
Sciurida zegt
Ik heb niet voor niks de db6 als plaatje, ik wist niet dat er in Nederland randreden, de eigenaar heeft smaak! Mooiste auto ooit!
SaabTURBO zegt
Schitterende wagens, maar doe mij maar de DB5, looks van de DB4 maar net ff wat sneller en hanteerbaarder.
Bonnoh zegt
die DB6 is echt prachtig!! echt goede spots :P
1NteNSe zegt
Ik wil ze allemaaaall! :D Maar het liefst de DB4, en dan de MK III
LJ zegt
Mooie spots! Voor die DB4 MKIII!!
Cantago zegt
Ik hoop dat ik ooit zo’n DB6 mag bezitten… Echt prachtig! PURE schoonheid!
sjorsx87 zegt
What a beauty!! Doe mij die DB4 maar! Daar zou je toch op verliefd kunnen worden op zo’n auto:D
Troyk zegt
Leuk, die eerste DB2 is als bruidswagen gebruikt voor de trouwerij van mijn zus, herkenbaar aan het kenteken dat geheel toevallig start met AM :).
Heb zelf met de eigenaar van de bruidswagen achter de bruidswagen aangetuft met een Golf 5 – GTI.
Daar werd ie stiekem toch ook nog wel warm van ;).