Na een chronisch tekort aan klassiekers op de woensdag hebben we wat in te halen, wat de afgelopen weken al een beetje te zien was. DB2’tje hier, Facel Vega daar, en niet te vergeten de immer terugkerende Rolls-Royces. Ook deze keer hebben we weer wat van die standaard-dingen zoals oude Bentley’s in huis, of …. Nee wacht, eentje is voorzien van een Abbott koets en een andere heeft een koets van Mulliner. Altijd leuk met dat merk, eindeloze creativiteit. Of gewoon Britse humor?
Bentley R-Type Continental Abbott Coupé
We vallen meteen in huis met deze rare R-Type, die ik geheel bij toeval op een avondje bij mij in de buurt tegen kwam. Natuurlijk was de camera mee, maar meer om te voorkomen dat ik iets zou missen, dan om echt op bijzondere dingen uit te gaan. Nou kwam ik toch nog deze aparte auto tegen, aan het zijaanzicht is al meteen te zien dat het om iets erg zeldzaams gaat want de combinatie van een vreselijk dure auto en een totaal uit verhouding liggend zijaanzicht vindt maar weinig kopers. 14 in dit geval, en dit was het eerste exemplaar. Een erg aparte auto met een koets van de eveneens niet-alledaagse Abbott, die vrij weinig actief is op het gebied van koetsenbouwerij. Dit exemplaar is in mei 1953 opgeleverd in Engeland en is sinds kort in Nederland, nog in de originele kleuren. In Engeland staat overigens nog een exemplaar te koop voor tachtigduizend pond, in grijsmetallic. Toch een stuk beter dan deze wat vreemde kleur vind ik. Er zijn nog acht van de veertien exemplaren bekend, best weinig voor een auto die bijna in letterlijke zin uniek is!
Bentley S2 Continental Mulliner Flying Spur
Iets conservatiever is deze door Mulliner gebouwde sedan, nog steeds kan ik niet ontkennen dat ook deze auto wat raar is wat betreft ontwerp; al kritische kijker vind ik hem te lang ogen, het passagierscompartiment lijkt wat te lang door te lopen wat in de verte vergelijkbaar is één van de designtechnische fouten aan de Maybach 62, die heeft op precies dezelfde plaats een vergelijkbaar probleem. Verder houd ik op deze edele klassieker te vergelijken met dat oerlelijke en veel te dure hok van de oosterburen. Want in detail is dit natuurlijk eens schitterende machine, met allemaal mooie metalen details en een royale uitstraling. En het is ook niet erg makkelijk er eentje te spotten, er zijn maar 388 Bentley S2’s geleverd met Continental koets, waarvan 222 van Mulliner. En dan zijn dat niet alleen de sedans. Niet makkelijk te onderscheiden van de S1 met Mulliner Flying Spur koets, die overigens weer niet op een Continental chassis staat maar op een standaard chassis. Voor die auto kunnen jullie even terugbladeren, want die heeft mijn pad ook eens gekruist.
Jan zegt
Mooi
Ik heb ook nog een assortiment op mijn fototoestel staan.
Maar de meeste bij mij zijn MG’s
P@ zegt
Hulde aan die T ford! Die nederlander zou wel een goede zijn voor een mooie reportage hier op autoblog :)
pilsjongen zegt
laatste foto :D ! hoeveel geld kan er op een paar vierkante meters staan?!
Jan C. zegt
Deze DKW leidde indirect tot de Trabant en Wartburg. Ze gebruikten min of meer dezelfde techniek in het vooronder. DKW en Horch hoorden tot Auto Union. Audi behoorde ook tot de Unie. Toen Daimler-Benz in de jaren ’60 DKW/Auto Union aan Volkswagen verkochtte gaven ze een ontwerp voor een auto erbij cadeau. Men had gedacht dat die auto geen succes zou worden, maar dat bleek een misrekening. Als Audi bleek de auto relatief populair.
Heel goed dat je niet in de val van de Ford t bent gevallen (alleen maar verkrijgbaar in het zwart), want zoals je goed aangeeft was hij aanvankelijk en in zijn laatste jaren in meer kleuren verkrijgbaar.
pilsjongen zegt
oeps, bedoel natuurlijk derde laatste…
Peugeot407coupe zegt
De op twee na laatste foto: rechts een wiel van de Mercedes McLaren SLR 722?? Ook een leuke spot lijkt me.
Huin zegt
Volgens mij is die DS geen DS… maar een ID.
Zeker weten doe ik het niet, maar de ID is iets spitser en heeft die losse koplampjes erop… toch?
Brecht zegt
@ Peugeot407coupe:
Je hebt gelijk is wel een super combi foto :D
vla zegt
er kunnen NOOIT genoeg klassiekers zijn! Appeltje, de trots van Autoblog, does it again!
en hoe in godsnaam kan je in 1 week zoveel auto’s spotten?!
ik ben onlangs naar Knokke-Heist geweest en wat ik daar zag; Aston Martin DB9 (1 roadster, 2 coupés) en een V8 Vantage coupé en een Posche Cayenne RUF, maar in jullie auto-land zijn er om elke hoek Ferrari’s en welgeklede mensen en klassiekers enz…
Rick dos zegt
Hé? Wat doen the Beverly Hillbillies in Europa?
jela zegt
hoewel ik niet echt voor klassiekers ben, vind ik die jaguar zeer geslaagd! mooie eerste foto ook
DafMaf zegt
Stond een keer met verloren ruitenwisser van mijn Volvo 66 langs de Route Nationale in Frankrijk. Ik bij een smoezelige garage naar binnen en in mijn beste Frans gevraagd naar naar een ruitenwisserarm. Smoezelige garagisten keken me aan alsof ik een bommengordel om had. Toen ik wegliep zag ik een DS die ik niet kende. Het was een cabrio met hardtop. Ik mijn bewondering tonen en kijken. Buiten had ik bijna de contactsleutel omgedraaid toen opeens een van de garagisten met een doos vol ruitenwisserarmen naar buiten kwam en ze allemaal geprobeerd heeft tot er een paste. Moet daar nog steeds aan denken als ik een DS cabrio zie. En als het regent.
H.J. Vaesen zegt
Smooi die Bentley R-Type Continental Abbott Coupé.
paul zegt
@huin
Dat dacht ik ook. Maar zeker weten doe ik het nu niet meer :). Had de DS ook wel losse lampen, maar waren de binnenste lampen korter. http://www.tonvansoest.nl/Ds_001.jpg
Dink zegt
Mooi die decapotable. Is dat een echte?
Ik ben helemaal weg van die oude Bents.
carsofcoolhaven.nl zegt
Aah die zilveren DS is echt een schoonheid! Wat een heerlijke lijnen!
Frederik zegt
@Huin: Dit is een zg. tweede neus DS. Het meeste zie je de derde neus, met dubbele koplampen achter ‘glas’. Cabrio’s zijn altijd een echte DS. Een ID is een uitgeklede versie van een DS met slechts subtiele uiterlijke verschillen.
Markus zegt
Hm, ik vind er niet zo heel veel aan… behalve de E-type dan.
Eddy Rocket zegt
Lijkt inderdaad heel veel op een 722 Mc Laren op die combi foto. Wil het appeltje dat even bevestigen?
Klassiekerrally zegt
Ik val voor de Bristol. Heerlijk Brits. Lekker wars van modegrillen. Geweldig!
cheese dippers zegt
ja wil die persoon die deze fotos gemaakt heeft dit bevestigen…?:)
Appeltje zegt
Inderdaad een SLR 722, Ferrari 612 en Cloud III op één foto. Volgens mij is de 722 al eerder langs geweest, dus ook dit plaatje!
De DS Cabrio’s zijn gewoon DS’en, een ID Cabrio is pas echt moeilijk te spotten omdat er maar 112 van zijn gebouwd. De goedkope versie van een veel te duur model loopt nou eenmaal niet erg goed.
2cv13 zegt
@ Huin, qua basisvorm zijn de DS en ID altijd hetzelfde. Het verschil zit em in details, die voor de niet-kenner moeilijk te spotten zijn. Een ID is de simpele uitvoering van de DS, de ID is een stuk soberder uitgevoerd en heeft minder hydraulique.
Vaak worden ID’s omgebouwd tot DS, maar het het verschil blijft altijd te zien omdat de ID een normaal rempedaal heeft, terwijl een DS altijd de zgn. paddestoel heeft.
Citrofiel zegt
Zo’n succes was de DS in het begin niet, hoor. Oke, de eerste dagen liep het goed, op de beurs, maar toen de eerste afgeleverd werden, bleken ze heel onbetrouwbaar en werden veel bestellingen geannuleerd. Weinig nieuwe ook… Pas na jaren werd het weer beter, maar toen was de DS in veel ogen al verouderd, wat hij ook was, als je alleen let op de introductiedatum. Qua techniek echter… Maar dat weten jullie nu wel. ;) Het had dus een veel beter succes kunnen worden als Citroen de tijd had genomen om de kinderfoutjes eruit te halen. Maar dat deden ze niet, omdat dan de kans groter werd dat info al eerder bekend werd, en dan zou het geen ‘Bombe’ zijn zoals het zou moeten worden (en werd). Gewoon te haastig gewerkt dus, ondanks de lange tijd die ze hadden (de TA was 23 jaar in productie, oorlog meegerekend aangezien men toen ook doorwerkte). :(
Ook qua financien schijnt het geen succes te zijn geweest, men zegt wel eens: “de productie van de DS werd bekostigd door de verkoop van de 2CV-achtigen”… :|
Joost zegt
Even volgend op Citrofiel: Citroën kon zich veroorloven dat Eenden en Ami’s de productie van DS’en bekostigden omdat zij tussen 1934 en 1975 een dochter was van Michelin en in feite een Michelin onderzoekscentrum was dat automobielen produceerde. Met rendementen, kwartaalberichten en aandeelhouders is dat thans niet meer mogelijk, thans moet de C6 moet zichzelf bedruipen qua productie. Daardoor hoefde minder op het rendement worden gelet. Die inlijving door Michelin in 1934 was weer nodig om een faillissement af te wenden, door uit de hand gelopen ontwikkelingskosten bij de Traction Avant.
Rob USA zegt
Hoe lelijk altijd die uitlaten van de E-type, standaard al en deze opgeplakte ook.
Zoals bij veel Ferrari’s ook dachten de ontwerpers “van zo hij is af” en dan
” oh nee de uitlaat moet er ook nog onder”. In die tijd hadden ze gewoon even aan de andere kant van de oceaan moeten kijken o.a. bij de Corvette en dan konden ze zien dat het ook heeeel mooi kan. In de carroserie of bumper is veel mooier dan een halve meter eronder bungelend! Ik ben ook benieuwd of er dus ergens een E-type met een mooie set is ??
Klassiekerrally zegt
@ Rob USA: beauty is in the eye of the beholder…
Maar de uitlaten onder die V12 vind ik ook too much.
paul zegt
@2cv13 & citrofiel.
Dus dit hierboven is zeker weten een DS? Want volgens mij heeft heef de DS bij mijn ouders in de buurt andere verstralers (minder puntige achterkanten) en bijvoorbeeld 2 spiegels ipv één zoals de grijze.
Ik ben niet een grote citroënkenner, maar hetis altijd leuk om precies te weten met wat voor auto je nu te maken hebt :).
Citrofiel zegt
@ Paul; En van die DS weet je wel zeker dat het een DS is en geen ID? :P
Citrofiel zegt
@ Paul; Ik ben zelf ook niet zo’n gigantische ID/DS expert dat ik zo antwoord kan geven op je vraag, maar na wat zoeken vond ik dit: “Deze koplampen waren af fabriek als optie leverbaar in 2 soorten: tepelvorimge marchall lampjes (onze ID) of ronde Cibie lampen.” Dus de koper kon zelf kiezen of hij puntige of ronde verstralers erop nam (als hij al verstralers erop wilde).
Over de spiegels is mij verder niets bekend…
Overigens, of het DSsen zijn is simpel te checken op de site van de RDW. Lees verder bij voertuigdiensten online raadplegen -> klik hier om de…. -> Kenteken invoeren. Het zijn een DS 19 en een DS 21 Cabriolet. Maar hoe je dat nou kon onderscheiden van een ID weet ik niet bij de cabrio… Tenzij die ook kleine wieldoppen zouden hebben ipv grote, maar dat is niet het geval bij de ID Cabrio’s die ik op Internet vond….
2cv13 zegt
Die verstralers kunnen ook op een ID zitten, het waren accessoires, ze zijn alleen af-fabriek op de Pallas modellen geleverd. Volgens mij zijn de spitse wat ouder dan de bolle varianten.
Aan de spiegels is niet te zien of het een ID of DS is, deze werden vaak later pas gemonteerd.
DJD zegt
doe mij toch maar de 722 op de 1 na laatste foto. wat een spot zeg. de rest is ook mooi maar niet echt mijn smaak. die 722 heb ik ook gezien, maakte een foto en meneer trok hem snel door de bocht, wat mij rest is nu een goeie foto te maken, en geen vervormde achterkant….. als iemsnd ziet dat er weer een 722 in amsterdam staat, mail mij dan even [email protected]. doordeweeks kan ik niet dus dat heeft weinig zin….
DJD zegt
zonder de punt op het eind
paul zegt
@citrofiel.
Die in de buurt is zeker weten een DS. Hoe ik dat weet is ’n beetje nutteloos om hier allemaal neer te typen, maar dat weet ‘k iig wel zeker.
Ik denk dat we het maar bij de woorden van 2cv13 moeten houden. Via de accessoirelijst was ’t dus allemaal mogelijk.
Dat RDW had ik ook kunnen bedenken :). Slim, waren we gelijk klaar geweest :P
Op naar de volgende klassiekers:)
Pjotr zegt
Een Décapotable Usine (=Fabrieks Cabriolet) is altijd een DS en dus geen ID.
Citroen stuurde DS chassis (met remknop dus) naar de Chapron fabriek, welke er een Cabriolet carrosserie op bouwde.
Het grootste verschil tussen de DS en ID is de techniek. Een ID geeft minder Hydroliek aan boord (alleen vering en hoogteverstelling) een DS heeft ook Hoogdruk remmen (met de remknop bekrachtigd via de HD-pomp), stuurbekrachtiging (via HD-pomp) en eventueel een Halfautomaat (hydrolisch bedien via de HD-pomp). Naast de techniek herken je een ID (uitgezonderd van de DSuper en IDeal’s) aan de plastic trompetjes (knipperlicht hoorns achter)
En de RDW heeft het niet altijd juist, kijk naar de remknop (Breaks hebben ook een remknop maar zijn officeel ID-F’s)
Citrofiel zegt
@ Pjotr; En dit is dan? http://www.allsportauto.com/english/citroen_id_cabriolet_usine.php
Ik zie geen remknop!
Pjotr zegt
Jaah dan gaat mijn regel niet meer op…
Vreemd ik had begrepen dat een cabriolet altijd als (duurdere) DS werd geleverd, maar blijkbaar ook als (goedkopere) ID.
Na wat zoekwerp blijkt er inderdaad wel een ID Decapotable te zijn geweest: [img]http://citroenclubduperche.free.fr/images/idsdecapotable.jpg[/img]
In ieder geval een DS heeft een remknop een ID een rempedaal en een Decapotable is zowel als DS en ID geleverd ;)
Maarten G zegt
Die E-Type is precies zoals hij hoort te zijn: Prachtige kleur, brandschoon en glimmend, behálve op de plekken waar hij vies mag zijn; direct achter de wielen. Mooier kan gewoon niet :D