Zo nu en dan vraagt iemand zich af waarom de WoDaSpoDa’s worden gedomineerd door Europese auto’s, met name Duitse. Spotten is een kwestie van toeval, en zo komt het dat er maar weinig bijzondere Amerikaanse auto’s te vinden zijn in bijvoorbeeld Amsterdam, Düsseldorf en Londen. Een tiental exoten uit de U.S.A. zit er niet in, en dus ook geen volledige Uncle Sam aflevering. Het blijft voor deze week bij drie exemplaren.
Chevrolet Corvette C5 Z06
In Europa zie je relatief weinig Corvettes. De Corvette C5 kennen we hier voornamelijk als softtop en coupé, en die zie je hier al niet veel. De Corvette C5 Z06 heeft al helemaal weinig bekendheid, want van die pakweg tien exemplaren die Nederland rijk is zie je er zelden eentje op straat. Het is een auto waar je als gemiddelde, Europese autoliefhebber wellicht enigszins verbaasd tegenaankijkt. Je ziet direct dat het een C5 is, maar er “klopt” iets niet aan. Het dak. Dit is een vaste hardtop (het is dus alsnog een coupé!) die zijn intrede maakte op de Corvette C5 FRC (“Fixed Roof Coupé), een versie van de Corvette C5 die van 1999 tot en met 2000 werd gebouwd. Er werden er maar 1.227 van gebouwd.
Nadat de 345 pk krachtige V8 was vervangen voor een LS6 blok dat tussen de 385 en de 425 pk leverde, kreeg de auto de naam C5 Z06. De ophanging werd aangepast, er werden grotere wielen en banden gemonteerd, het vermogen ging naar de achterwielen via een nieuwe zesbak die een vijfbak verving, en de remschijven kregen een interessant motiefje, zoals te zien op foto 9. Met 28.388 verkochte exemplaren is hij minder zeldzaam dan je zou verwachten. Een geel met zwarte Corvette Targa is wel eens te zien in Hilversum en Laren. Het verschil tussen de C5 en de C5 FRC is nu goed te zien.
Mr. V8 zegt
Elke beetje zelfrespecterende pimp móét gewoon een Excalibur bezitten!
De livery van die Corvette is wel erg dik!!!
Huijbers zegt
Voor hen met een wel erg slechte smaak; er staat een Excalibur bij Impala auto’s in zoetermeer. Hij staat er al een hele tijd……
Megakix zegt
Van die Corvette krijg ik inmiddels ook een Rocky-gevoel…Z01, ZR6, C3, C4, C5, C6…bladiebla…
Freewarefreak zegt
Die gele Corvette in wilde uitmonstering stond ook bij 100% Tuning in Ahoy in de Dotz hal. Lelijk ding. Zo’n oude Thunderbird daarentegen… me like… ;)
lincoln zegt
dat ze alle 3 in amerika gemaakt zijn is dan ook echt de enigste overeenkomst ..
en zo,n Excaliber .. daar is nou echt nix van te “vinden” ..
die is er gewoon .. zonder aanwijsbare reden ..
Osca zegt
er staat een zilvere Corvette hier , bredere bodykit van een turk o.o
Rotterdam Delfshaven :D
Merry zegt
Een corvette is practig als het om de nieuwste en snelste modellen gaat of juist 25 jaar oud.Alles daar tussen is een beetje jah, kamper, zeg maar.
fubar zegt
die corvette in le mans kleuren is best mooi,alleen die stickers op de achterlichten geven het wel weer een hoog tepper gehalte
Thijsj zegt
zo’n thunderbird is leuk :D
Bartjûh zegt
Die eerste staat vaak op americanen meetings :)
BE-100 zegt
Wat een gezever is dat nu van die Excalibur. Ik vind dat een fantastisch mooie wagen!
Jip zegt
Mooie zeldzame spots! Die thunderbird is ook mooi, mooi schoon en mooie kleur.
edgar zegt
@Megakix: beetje jammer dat je het dan gewoon zelf niet weet… t is een Z06 en ZR1 ok?!
bozewolf zegt
Die T-bird is wonderschoon.
NLBUURMAN zegt
Die excalibur is een prachtige wagen zeg! ik stel me er nu al een diep Amerikaanse roffel bij voor, perfect om mee te touren :)
SupercarFan zegt
ik zat bij jullie in dezelfde bus bij die eerste die eerste Corvette :P
SupercarFan zegt
@mezelf
die eerste Corvette*
Tomaaas zegt
ik wil die excalibur wel hebben hoor!! als ik dan toch al zo rijk ben om dat ding te kopen ben ik ook vast wel zo rijk om er een dikke V12 in te doen
JH zegt
volgens mij zag ik deze week nog de limo versie van de excalibur op tv in de film flodder in amerika
Citrofiel zegt
De Corvette FHC is erg interessant. Ik snap het nut niet, maar wel grappig dat ze het toch gedaan hebben.
De Excalibur is vreemd uit verhouding. Ik zou hem gaaf vinden als hij wat beter gepropotioneerd zou zijn, maar zie die veel te korte achterkant nou eens! Dat past niet bij de neus en wielbasis…
De Thunderbird daar kan ik kort over zijn: Oogstrelend. :) Wat een klein autootje lijkt het ook, voor een Amerikaan.
Wessee zegt
@Citrofiel: FRC is een heel stuk lichter dan normaal, daarom hebben ze dat gedaan. ;)
Citrofiel zegt
@Wessee: Wat bespaart er dan zoveel gewicht? De kleinere achterruit zal een stuk schelen, misschien dat het dak op deze manier iets stijver op een meer efficiënte manier is?
Rob USA zegt
@Appeltje: Doe toch maar een volledige Uncle Sam aflevering. Doe eens gek think out of the box. :)
Wessee zegt
Die T-bird mist de kappen over de wielen achter, dat is wel jammer.
Die blauwe Z06 is wel lekker trouwens.
AMG Powerrr zegt
Ik meen dat de stijfheidsgraad bij zo’n Excalibur heel erg slecht was.. En wat een lelijk ding zeg :(
lincoln zegt
@AMG Powerrr:
stijfheid is niet van belang in zo,n ding ..
eigenlijk is nix van belang aan dat apparaat ..
de enige die er blij mee was .. was de polyesther-boer ..
Benz.. zegt
Niet echt interessant in mijn ogen.. Die oogstrelend mooie Vette C5 daargelaten!
bpc zegt
die Ford Thunderbird is echt wel dik!
Fiat Coupe zegt
Dik zonde van zo’n mooie wagen om er een ‘Need For Speed-achtige’ look aan de auto te geven met stickers/spuitbeurt etc. Check die achterlichten eens, er staan gewoon doodshoofden op!!
En wbt. die remschijven, ik heb nog maar weinig gegroefde en geperforeerde schijven gezien die ECHT goed zijn. Het is of het een of het ander…
Ik vind het de ultieme Sjonnie wagen, jammer dat zo’n zeldzame bak zo verkracht wordt (ben normaal niet vies van tuning)
Fiat Coupe zegt
Ow, die andere 2 wagens zijn wel zeldzaam mooi bij de weg, concourstaat
koekepan zegt
allemaal PRACHTIG!
Megakix zegt
@edgar; och, uit het hoofd hè…maar nèt als bij die Rocky-serie…je houdt het simpelweg niet bij allemaal ;-). Wist je trouwens dat jij de enige bent die dit opmerkte ? Of jij moet bibliothecaris worden, of gewoon meedoen aan ‘Wedden dat’ of Rondom Tien…maar ik vermoed dat jij het ook hebt moeten opzoeken, hahaha
Wessee zegt
Als je het opvolgen van nummers niet bij kan houden is het wel heel slecht met je gesteld. :P
Wessee zegt
Precies. Het gebruik van minder en dunner glas en minder geluidsdemping in het dak. Daarnaast is de stijvere constructie van het dak een andere reden idd. Ondanks de grotere en zwaardere LS6 motor is de auto nog bijna 20kg lichter als een standaard C5.
Wessee zegt
oh en euhm grotere en zwaardere motor in de zin van constructie. Inhoud is natuurlijk gewoon hetzelfde als een LS1: 5,7 liter.
Tombnolz zegt
Je bewijst de Amerikanen deze keer geen eer… Ze hebben véél mooiers gemaakt de afgelopen 50 jaar…
JeSsE zegt
graspoepkleur ford thunderbird XD
ferrari_thebest zegt
Een vriendin van mij heeft in de garage van haar vader ook een exalibur staan, echt prachtige auto’s.