Het is feest bij Mercedes, want deze maand is het 25 jaar geleden dat de inmiddels legendarische W124 werd geintroduceerd. Een model dat uiteindelijk tot 1997 in productie bleef. De W124 was de eerste Mercedes met de aanduiding E-Klasse (vanaf 1993) en ook de eerste Mercedes met 4MATIC vierwielaandrijving (1985). De 500 E (1990) was de eerste sedan in de hogere middenklasse met een V8 motor. Maar het meest bekend is de W124 natuurlijk vanwege zijn legendarische betrouwbaarheid.
Dat is natuurlijk ook de reden waarom menig W124 nu nog steeds dienst doet als taxi, maar de W124 is ook een veelgezochte Youngtimers. Lekker in een betrouwbare Mercedes rijden met een bijtellingstarief van 35%, maar dan over de dagwaarde ipv de nieuwwaarde.
De W124 was verkrijgbaar in 5 verschillende carroserievormen: sedan (W124), Estate (S124), Coupe (C124), Cabriolet (A124) en limousine (V124). Daarnaast was het ook mogelijk om de W124 ook leverbaar als chassis met een gedeeltelijk koetswerk. Daar kon dan bijvoorbeeld een een ambulance of een lijkwagen van worden gemaakt.
In juni 1992 liep het 2 miljoenste exemplaar van de band en in totaal werden er maar liefst 2.555.861 W124-modellen geproduceerd. De productieaantallen van de verschillende modellen op een rijtje:
Limousine: 2.058.777 (1985-1994)
Estate: 340.503 (1984-1996)
Coupé: 141.498 (1987-1996)
Cabriolet: 6.343 (1992-1997)
Limousines met lange wielbasis: 2.342 (1990-1994)
Chassis met gedeeltelijke carrosserie: 6.398
Ook zijn er een aantal bijzondere AMG versie gemaakt. Zo zijn er 68 E36 AMG cabriolets gemaakt van 1993 tot 1996 (54 LHD en 14 RHD) en zelfs nog minder exemplaren van de 300CE 3.4 AMG (1992-1993) en de gelimiteerde E36 AMG coupe, saloon (alleen RHD) en estate. Ook was er van de sedan nog een E 60 AMG (1993–1994).
Wat is jouw favoriete W124 model/uitvoering?
Texter zegt
Nog steeds dagelijks op de weg te vinden…de ultieme oogkleppen auto.
Benz.. zegt
Geweldig mooi en ingetogen ontwerp. Ik ben momenteel aan het rondneuzen op het web voor een W124 500 E.. voor erbij eigenlijk. :)
robin benz zegt
prachtige auto
CrazyHenkie zegt
@ Benz
Een 400E, nog meer incognito, lagere prijzen, maar wel met 4.2 V8 ;)
@ Texter
Chapeau! Ga je toevallig ook iets zeggen over bouwvakkers en taxichauffeurs, of ga je daadwerkelijk enige vorm van mogelijke waarde toevoegen aan dit topic?
Laurens zegt
Op zo’n manier is het elke dag feest…
Sciurida zegt
De ultieme ‘bepaalde bevolkingsgroep’ bak :p ik vind m niet bijzonder lelijk mss leuk als eerste auto
SimonMc zegt
Yup, vanaf 1993 pas E-klasse, want toen pas stond de E ervoor ipv erachter.
Toen het nog erachter stond, betekende het einspritzung, wat weinigen weten.
Megakix zegt
@Sciudrida: ’turkenbak’ bedoel je ? Mag je gewoon zeggen hoor….
@Allen; veel in deze auto mogen rijden, 300E en de 230E, de 300TD…heerlijke karren, zéker voor die tijd !
Ari zegt
Zo zie je maar, vooruitgang is soms achteruitgang, want zo’n degelijk bakken maken ze toch niet meer…
Rufrt12 zegt
Zolang je hem helemaal origineel en in top staat houd is er niks mis mee, bijzonder goede auto in alle opzichten. Er zijn tegenwoordig nog erg veel nieuwe auto’s die in geen enkel opzicht en de w124 kunnen tippen.
HDM zegt
Vind de coupe het mooiste, leuk zou een sportuitvoering ervan zijn.
Voor wie overigens zo een in het klein wil hebben, AutoArt heeft al 2 E320’s als sedan leverbaar, en er komen nog 2 cabrio’s aan.
AMG Powerrr zegt
Ik zou gaan voor een 500E. Dat is voor mij toch het echte spul!
AMG Powerrr zegt
@Emile_Benz,
nu wil ik jouw mening eventjes horen met je mooie Cabrio!
Mee zegt
Euhm, 2.058.777 limousines???
robbie zegt
@Mee: Limousine = sedan. Een Mercedes is immers altijd een limousine ;)
Remkus zegt
Tijd om eens serieus te kijken naar een W124 body uit ’84 en een techniek en interieur uit ’95 ;-) 500E lijkt me wel wat…
Benz.. zegt
@CrazyHenkie: Nou je het zegt.. :)
279 pk icm garant voor een hoop rijplezier. Een E60 AMG zou helemaal fantastisch zijn, ware het niet dat dat model vrij zeldzaam is.
Echter, met een redelijke km-stand wil ik er wel over nadenken.
Benjamin1 zegt
Dit zijn de mercedessen uit Taxi 1. Geweldige film, oude turkenmercedes…..
sacha zegt
Dit is ons voorland met de kilometerheffing in ons achterhoofd. 1987, en daarna basta… Dan is dit het meest betrouwbare wat je kunt hebben. De W124 gaat nog groot worden in Nederland!
toyota prius zegt
@sacha: Hij is al groot, en het wordt een verstandig om er in te investeren. Dus sla je slag…
mercedesfan zegt
Wij hadden tot over een paar jaar een 230TE uit 1992, prachtige wagen. Maar spijtig genoeg hebben we hem moeten vervangen. In de plaats rijden we nu met een nieuwe E 220 CDI, ook een mooie wagen maar toch niet het zelfde als een W123.
toyota prius zegt
He van die Amg versies heb ik er hier nog twee te koop zien staan, een cabrio en er staat nu nog een witte T versie. Staat te koop bij Marco Hof. Maar een 500E.. :D dat maakt mijn dag wel goed…. Interessant, ivm naderende kilometerheffing en natuurlijk de kwaliteit van de auto’s..
Laue zegt
100% origineel en strak in de lak zijn ze nog een beetje om aan te zien. maar dat is meestal niet geval, ******Bak.
toyota prius zegt
@Laue: Moet je naar zo’n specialist alleen betaal je wel de hoofdprijs, voor een basis bak zit je in zeer goede conditie op 9 / 10k, wil je wat bijzonders, zoals een 500E, dan mag je je portemonnee open trekken.. En koop nooit een 500E onder de 10K, geheid rommel. Want je loopt leeg op onderhoud.
Benz zegt
Mmmmmm, volgens mij werd de coupe al in ’87 gemaakt, toch? Anders bestaat mijn auto namelijk niet…. :)
Wel geweldig zo’n youngtimer…. Nog steeds luxe, ook na 23 jaar!
-edit: je hebt gelijk!-
Turbo zegt
E500 kost je nog zomaar €10-15k. Jammerdat de wagen nog wat te nieuw is (niet van voor 1987). Anders zou het een mooi alternatief zijn voor de kilometerheffing.
amg zegt
Heerlijke wagen vooral de 24v 320 100km/u in z`n 1!
G. de Groot zegt
Geweldig, dat betekent dat deze wagen al ongeveer 15 jaar staat voor alles wat er mis is in de samenleving.
York zegt
Estate natuurlijk!
AMG Powerrr zegt
@G. de Groot,
haha, daar heb je wel gelijk in. Maarja die mensen kunnen meestal niet van die mooie dure exemplaren betalen.
Bij nader inzien ga ik niet voor een 500E, maar liever voor “The Hammer”
Dirk zegt
Ooit eens kunnen rijden met een 200D met jawel 72 pk aan boord.
Van 0 tot 100 in minder dan een dag en als je de topsnelheid wil meten moet je er wel een dag verlof voor nemen.
Verder een saaie maar degelijke wagen met een interieur waar ik depri van wordt en zetels het merk Mercedes onwaardig.
300 D had een slechte motor.
sven2 zegt
mijn neef heeft de W124 Coupé, echt een knappe bak! ook erg luxueus, zeker voor een auto uit die tijd, vind de gordel altijd leuk, die komt naar voor, zodat hij makkelijker te vinden is enja, tuurlijk hebben meerdere auto’s dat, maar het is toch een leuke eye-cather!
JHN zegt
Natuurlijk de 300 turbodiesel beul van een motor en niet kapot te krijgen snap niet dat dirk kan beweren dat een 300 D een slechte motor heeft ken er verschillende met 500.000 op de teller en lopen als een nieuwe
Karel zegt
Mijn grootmoeder reed tot begin deze week met een 21-jarige W124 200, maar ze heeft een accidentje gehad, ze was btw niet in fout. Maar de auto is waarschijnlijk per totale.
Nu wil ze opnieuw een W124 omdat ze die auto ‘kent’, maar een zuivere (benzine) vinden is het probleem tegenwoordig. (Het alternatief is een W204 200 CGI Automatic :p)
Met spijt in het hart laat ik die auto vertrekken, ik had ‘m graag bij gehouden als old timer, maar een geaccidenteerde is een pak minder interessant vind ik.
midasracer zegt
Ja een hele interessante auto om de inbouw van een gps kastje te voorkomen. Betrouwbaar (in de jaren negentig heeft MB flink wat steken laten vallen, luxe en tijdloos. Ik denk dat er op korte termijn heel wat uit Duitsland ingevoerd gaan worden. Tip, wacht met kenteken tot 2012 als de BPM wordt afgebouwd.
mb zegt
3oo d een slechte motor?.En bere motor zul je bedoelen.DAt was gewoon een betrouwbaar blok.Geef mij maar de 5oo e ,wel in originele staat.
toyota prius zegt
Inderdaad de dieselmotoren van de W124 zijn ijzersterk. Kijk eens op Autotrader, je ziet amper wat onder de drie ton, en dan vragen ze de hoofdprijs. Ik kan mijn een artikel over 2ehands auto’s herinneren in Autoweek, stond ergens een T250 D uit 91 te koop, met een miljoen kilometers. En de auto was in verbazend goede staat. Ik zie dat niet zo snel gebeuren met hedendaagse auto’s.
Bart zegt
Zoals al meerdere hebben gezegd, mocht het rekeningrijden doorgaan dan wordt het voor mij een een fijne dergelijke oldtimer. Toen al voorzien van de nodige comfort en hij voldoet eigenlijk aan al mijn eisen.
Gaan er nog veel van rondrijden denk ik.
rebbels zegt
Mijn vader had vroeger een E500 4Matic sedan.
Oke, het was geen beauty maar wat een power!
Mvg,
Remon
Testpiloot zegt
Gefeliciteerd, gefeliciteerd, hiep hiep hoera!
De W124. Een icoon in de autowereld. Of je nou een Mercedes-Benz liefhebber bent of niet. De mensen die negatief commentaar hebben “snappen” het meestal niet. Het zijn de ervaringen die je met zo’n auto hebt die hem onvergetelijk doen maken.
Als jouw W124 250D met 582.000 km op de teller elke dag weer zonder problemen start; hij jou probleemloos, comfortabel en veilig door heel Europa rijdt; En zich keer op keer bewijst door die oer-degelijkheid, dan maakt dat iets los in je. Je gaat van die auto houden. En dat zal je ook altijd blijven doen.
Oók als je in een ML63 AMG rijdt. Die W124… die staat altijd klaar voor je.
S8Powerrr zegt
Remon,
Ja jongen, had je pa een E500 *4MATIC* ?
Je kletst uit je nek en niet zo zuinig ook. Je pa zal 15 jaar geleden wel in een 200 diesel taxi hebben gereden, maar dan stopt het ook…
Marc
rebbels zegt
@S8Powerrr: ik ben volwassen en hoef echt niet op te scheppen over een auto die mijn vader vroeger reed..
Het is gewoon een feit.
Was jij 12 jaar terug trouwens al geboren?
Mvg,
Remon
Texter zegt
@rebbels: een w124 E500 4-matic bestaat niet. Pas vanaf de w211 is er een E500 4Matic, dus sinds 2004.
E320cdi zegt
@S8Powerrr: hoe zo gelijk weer haat, als iemand dat zegt en het is zo dan is het leuk, is het niet zo dan is het zielig van die persoon maar ga er niet zo over huilen hier.
ik zou ook graag een W124 willen, blijft tenminste heel :-)
Henk zegt
Daar kan geen BMW tegenop, van die tijd.. die staan bij de garage of op de sloop ondertussen.
Rob USA zegt
Betrouwbaar maar andere positieve dingen zijn er niet.
En het is geen turkenbak ..die willen hier in zelfs niet gezien worden.
Pier zegt
Blijft gewoon een goed ontwerp en vanaf de E-klasse ook gewoon nog steeds een moderne auto!
Emile_Benz zegt
Hoera! Hoera!
Heb zelf de 200CE cabriolet. Heerlijke wagen. Rij ook vaak in ’n E230 sedan (van pa). Ook ’n heerlijke auto. Beter dan mijn ouwe 300D (W123). Echter de W211 is nog lekkerder en ik heb laatst ook gereden in de W212 en die is gewoonweg zalig…
Laurens zegt
@Emile_Benz: wil je zeggen dat MB steeds betere auto’s maakt ;-)
OT: zelfs als je er een in perfecte staat koopt, reken je niet rijk, onderhoud heeft een oudere auto nu eenmaal altijd meer. En dat compenseert het wegvallen van een kilometerheffing, bij lage jaarkilometrages, zeer waarschijnlijk niet. Voor liefhebbers derhalve (en gelukkig maar)…
W115 zegt
Ik vind de wieldoppen het mooist aan deze wagen, iets waar mercedes erg goed in was.
C200 Kompressor zegt
MIjn pa had een W124 E200 ELEGANCE (AUT) van 95 met vele optie gehad.
Het was echt een super, rustige en een fijne Mercedes.
S8Powerrr zegt
Dankje voor de verduidelijking Texter :-)
Enne Remon, ik heb in de jaren 90 massa’s autobladen gelezen en tsja dan weet je gewoon dat een icoon als de 500E/E500 RWD is.
En nu ga jij op jouw beurt natuurlijk vertellen dat dat 4Matic niet in jouw reactie had moeten staan.
Maar goed on-topic maar weer: lang leve de W124 :-)
rebbels zegt
@S8Powerrr: ik weet natuurlijk dat Mercedes RWD is maar ik dacht dus altijd dat de 500E 4Matic had gezien zijn vermogen en handelbaarheid maar dat was dus niet zo, mijn fout, weer wat geleerd.
OT: ik zou in 2012 ook wel een W124 willen i.v.m. de kilometerheffing alleen worden de meeste modellen gereden door onfrisse lui met een verkeerde smaak.
Dat ze betrouwbaar zijn staat als een paal boven water, iemand uit mijn straat heeft een rijdende W114 in de schuur staan met de originele motor er nog in..
Mvg,
Remon
youngtimer zegt
Bijzondere W124 laat je daar zien in de gallery…
amg zegt
@youngtimer: idd wat een mooie w201 mijn favoriet het is vergeven
C-Driver zegt
Wat een heerlijke auto. In diverse Afrikaanse landen nog te vinden als dagelijks vervoer, terwijl die auto in Nederland al een keer afgeschreven is, vervolgens in Zuid-Europa nog een keer en daarna in Afrika tot het einde van zijn leven doorgaat.
In Portugal heb ik op vakantie diverse keren in een W124 taxi gezeten die allemaal al 1x of soms zelfs 2x klokje rond waren geweest. En met een 6-cijferige teller zegt dat genoeg denk ik.
Sunbeer zegt
Een van mijn alltime favorite auto’s!
Rob USA zegt
Is dat ook niet die mb met die houten bankjes bedoeld als stoelen?
Benz.. zegt
@Rob USA: Houten bankjes? Nou, deze zal waarschijnlijk een meer hoogwaardig interieur hebben dan de gemiddelde plastic-fantastic yankenbak uit hetzelfde jaar. Om over het “fabuleuze” rijgedrag maar niks te zeggen. ;)
igl zegt
geef mij ook maar de hammer om het wat exclusief te hebben. Voor de rest kan mij wel elke uitvoering van de 124 bekoren. De gulde middenweg een 300E (3.0 benzine) 6cilinder-in-lijn in combinatie met de voor toen in die tijd heerlijke automaat. Dan nog dik in de opties en mijn ideale auto is daar…
grtz
Rob USA zegt
@Benz:ff serieus: Dat waren toch echt die harde zittingen,waar je niet lekker in wegzakt maar de hele zitting naar beneden ging? (uit ervaring met taxiritten in die tijd)
Nee, geef mij dan maar zo’n heerlijk US interieur met hun luie stoelen die net zo lekker zitten als je bank thuis!
BananaFlip zegt
Coolste feature is nog wel dat de grille meeklapt met de motorkap :P .
Bart zegt
Mercedes is eigenlijk toch wel het beste Duitse merk van de drie al heb ik liever een Alfa Romeo. Denk er maar eens over na, oude BMW’s en Audi’s zie je gewoon niet rijden, Mercedessen daarintegen wel.
pieter zegt
De W123 was nog onverwoestbaarder dan de W124, maar ook een stuk minder modern en comfortabel. Als het een W124 moet zijn doe dan maar een 300e automaat, wel met wegklapbare hoofdsteunen achterin als optie. Maar nog liever een 190e 2.5-16 of een 528i uit die tijd. Of een Citroen CX TRD turbo2. Of een Opel senator 3.0i-24V…
Raf zegt
heb een w124 gehad? zalige wagen, starte altijd enige wat ik miste was airco. de 83pk sterke 250D 5-cillinder had inderdaad tijd nodig om op snelheid te geraken. maar tot mijn verbazig haalde hij wel 200KM/h (weliswaar 5500toeren)
ik heb 330000km gereden, enige wat ik moest vervangen was een ruitenwissermotor van die gigantische single wisser.
deze auto had nog echte plaat, we hebben hier een serieuze hagelbui gehad en onze w211 vol blutsen en builen en de w124 geen schrammetje. mijn neefje heeft ooit met een heftruck in het kofferdeksel geramd, enkel een bluts en wat lak eraf. als je dat bij een moderne Merc probeert komen de vorken er langs de andere kant uit
moffengrondigheid zegt
Ik ben in de markt voor een limo en aan het kijken op mobile.de Ik ga voor een 300TD
In mofrika staan schitterende originele exemplaren, bomvol! Leer, klima etc. etc. voor weinàg! En de BPM op een auto van bijna 20 jaar oud valt reuze mee!
Dirk zegt
@JHN
De 300 D was niet zo betrouwbaar, ok er zijn exemplaren met 500000km op de teller maar die zijn bij intens gebruik allemaal open geweest.
Er is een probleem met de koeling tussen de vijfde en de zesde cilinder en daar komt er altijd een lek in de koppakking.
Ik ben al lang actief in de autobranche en ik vind dat niet uit hoor.
Verder is er met dit model niks mis buiten de zeer slechte kwaliteitvan de stoelen.
Acolado zegt
dus de w124 is goed voor de kilometerheffing… geen heffing voor de w124!
Benz.. zegt
@Rob USA: Mijn broer heeft er eentje, een 250D. Ik heb er vaak in meergereden en heb me er altijd over verbaasd hoe lekker die zetels zaten..
Naja, smaken verschillen..
Rob USA zegt
@Benz: Kijk dan maar de laatste zin van Dirk @ 14.44 :
“Verder is er met dit model niks mis buiten de zeer slechte kwaliteit van de stoelen.”
Ik zeg niks meer. :)
Benz.. zegt
@Rob USA: Ja, had het gelezen. Maar heb je zelf ooit plaats genomen in een W124 Mercedes? Of ga je er van uit de Dirk meteen gelijk heeft? Ach, maakt ook niet uit. Ik heb het iets anders ervaren maar helemaal perfect is dit model idd niet. Net als de 400 cdi Series (S400, ML400) Die hadden nog wel eens de neiging om bij het intrappen van de kickdown alles ineens te begrenzen en de elektronica ineens vreemd ging doen. Ook de motoren zelf schenen dramatisch te zijn. Soms zelfs roestgevoelig. Heb een aantal jaar rondgereden in een S500 W220 en heb daar eigenlijk bijna niets hoeven te vervangen. Ja okay, de koelvloeistof en dat soort dingen maar voor de rest liep hij prima. En natuurlijk met V8! Ik rijd nu sinds kort een vorig model CL600 en die stoelen zitten werkelijkwaar fantastisch! :)
lincoln zegt
@Benz..: kom toevalig net uit Gotenborg gereden met zo,n ding (12 uur) ..
en ja .. het zijn houten bankjes ..
voor de rest een supersolide kar ..
Frankypanky zegt
@moffengrondigheid,
Euh…BPM heffen op een auto van 20 jaar oud? Is de overheid nu zo inhalig geworden?!?!?
OT; Een lekkere bak, hoor. Tenminste in een stationcar-uitvoering. Maar mijn W123 300D T (=station) ruil ik er niet voor in…
Mean_Green zegt
Leuk dat iedereen de (vergeleken met de W123) erbarmelijke kwaliteit van de eerste bouwjaren W124 is vergeten. Destijds, midden jaren tachtig, was er zelfs een protest van taxichauffeurs uit heel Europa en daarbuiten die allemaal met hun W124 in Stuttgart kwamen klagen bij de directie. Ik vind de W124 een fraaie wagen, daar niet van, maar laten we dit niet vergeten.
Tombnolz zegt
Deze zomer op zoek geweest naar een goeie Estate diesel, maar uiteindelijk op wat anders gevallen. Werd geleid door die legendarische degelijkheid. Ik heb meerdere kennissen die er meer dan 500k mee hebben gereden zonder problemen, dat vind je bij geen enkel ander merk. Dat, gecombineerd met zuinigheid, een deftig weggedrag, een coole look en een aanvaardbare prijs sloeg wel aan.
Ik heb niet echt een favoriet model, maar een 250 D had wel volstaan. Leuk 5-cilindergeluid ook.
Juicy_D zegt
En de Cosworth dan??
pieter zegt
De kwaliteit van de eerste series W124 was inderdaad niet denderend (vooral in vergelijking met de W123), maar dat viel nog reuze mee vergeleken met de latere E-klasse modellen in de tweede helft van de jaren 90 en het begin van de noughties. Nu zegt “men” dat de kwaliteit weer geweldig is, maar de “geweldige” nieuwe 220 en 250 CDI motoren hebben massaal problemen met de injectoren.
Cantago zegt
Mijn favoriete versie? Het crashtestmodel! haha:P
Tombnolz zegt
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die de W124 niet respecteren?!
peter zegt
Zelf 2 jaar een 300 Te uit 89 gereden. 3 liter 6 cilinder.
Mijn moeder rijdt een 230 uit 86. elec ramen schuif/kanteldak, automaat, tempomaat ect. Geweldige wagens, nooit problemen mee gehad. Ik ben weer aan het kijken voor een mooie combi voor naast de W116
marcel zegt
nog minder gemaakt van de e500 is de e36 amg deze is nog mooier en nog meer geld waard;)
JSleutel zegt
Heb sinds een jaar een E420 uit ’93. Zwart met zwart leer. Ultieme wolf in schaapskleren. Zie ook op Autoweek, Myreview.
250 zegt
zelf een 250TD kombi uitvoering in zilvergrijs met originele AMG-velgen. superbak
mercedes zegt
heb in 86 een 250d station gekocht (nieuw) ik vind het gewoon een top auto heb hem nog steeds als hobbyauto (3500000KM) en dagelijks rijd ik met een bmw 525 heb ervoor een c270 cdi gehad wat een kutbak!!
Zjos zegt
Ik rijd al jaren een 250 td break, toffe auto, doet het altijd.
Geen ellende met electronica, ( 80 % van alle anwb pechgevallen), geen roest ( 1988) en ……..zuinig !!
Zjos
AMG Held zegt
Wat een fantastische auto die W124. Je moet de 300D 24V rijden ongelooflijk zeg, een beest op de weg daar kan geen nieuwe model tegen op.
groet.
AMG
coco4040 zegt
de w124 300 d is een fantastische wagen
na een half jaar stilstaan
contact opdraaien en starten
dit is echt een klasse, wagen van echt goede kwaliteit
ben nu op zoek naar een w124 300d break