Aan het begin van de week stelden we je de vraag: wat is de meest nutteloze optie op je auto? De gevolgen bleven niet uit, want we werden overspoeld door een tsunami aan nutteloze opties. Een bloemlezing.
Opties. Wie houdt er niet van. De eerste keer dat je een auto hebt met airconditioning is een verademing. Ook een goede stereo of een set leuke wielen is iets waar de gemiddelde lezer erg blij mee is. Maar door de drang om zoveel mogelijk aan de consument te kunnen slijten bedenken fabrikanten allerlei opties om jouw leven aangenamer dan ooit te maken. Dit is niet altijd het geval, getuige de reacties.
We hebben de mooiste zielsroerselen op een rij gezet. Komen ze!
@whoppie leeft op het randje:
Verlichting, een beetje uitdaging is altijd welkom.
Sommige lezers rijden standaard te snel, zoals @original_arnoud:
Het alarm dat je voor de maximum snelheid kan instellen. Ping! Je gaat harder dan de snelheid die je hebt ingesteld.
Nog nooit gebruikt en ik ben me er altijd van bewust wanneer ik te snel rijd.
Vooroordelen worden nogal eens bevestigd, ditmaal door @matter:
Knipperlichten op een BMW…
Gelukkig is @toyotavenray een gezonde jongeman:
De asbak, want ik rook niet.
Bij een Ferrari betaal je niet voor de opties, @viezefreddyw is er achter gekomen dat ze allemaal nutteloos zijn.
Het ergste is nog altijd dat je ergens een knop hebt zitten en als je er op drukt, er niets gebeurd. In mijn zeer geliefde DS3 zit er aan de richtingaanwijzer en aan de ruitenwisserhendel aan de buitenkant een knop. Via de knop van de ruitenwissers kan ik via het scherm kijken wat mijn gemiddelde verbruik is. Maar via de andere knop kan ik totaal niets. Ik druk er op maar er gebeurd niets. Na twee jaar heb ik echt nog steeds geen idee..
Elke optie die de Ferrari heeft is bijna nutteloos. Navigatie heeft hij maar het werkt echt voor geen ene meter. Bluetooth voor telefonie heeft hij ook maar ook dat werkt voor geen ene tiet. Het is zelfs zo erg dat de mannen van Kroymans tegen me zeiden dat het beter is om een TomTom te kopen. Ook zou het veel beter zijn om oordopjes in te doen als je wilt bellen. En weet je wat het ergste is? Hij heeft nog gelijk ook. De goedkoopste TomTom is tig keer beter en zelfs de goedkoopste oordopjes werken beter.
Toch maar eens kijken naar een 430 16M Spider, Fred?
Waarschijnlijk moet @dwersbongel even naar een geronomeerde tuningsboer:
De traction control op mijn V50. 1.6 Diesel…
@ontploffer kan zichzelf uitstekend vermaken:
De telefoon in de armsteun van mijn E39. Buiten dat het grappig blijft om bij de Mac drive te doen of je aan het bellen bent…
Of zoals ik laatst Bij een alcohol controle ineens deed alsof hij ging, en het een telefoontje voor de agent was.. Hij kon er niet om lachen, jammer haha.
Ook kun je er de baron van Bassie en Adriaan mooi mee imiteren. Maar het is en blijft anno 2017 den nutteloze, niet werkende optie…
@ozan heeft een auto voor mensen met RSI:
Ik kan de airco van mijn 2012 Fiesta instellen met mijn stem. Superhandig joh! Druk je eerst op het knoppie voor voice control, vervolgens zeg je “klimaat” vervolgens “temperatuur” en tot slot “één-en-twintig graden”.
Geniaal, veel makkelijker dan het knopje een slag draaien!
@mwoehaha is helemaal connected:
Facebook- en Twitter integratie. incl. automatisch gegenereerde berichten (Ik ben op weg naar Amersfoort, het is buiten 23 graden terwijl ik luister naar Drake; met dan de tekst erbij: “gepost uit m’n BMW”).
Sommige mensen hoeven hun auto niet op slot te zetten, zoals @schuiftrompet:
het slot op mijn fiat seicento…
@Spiderman is nogal moeilijk te verstaan:
Spraakbediening in een Volvo V60 D6, werkt van geen kanten (mss omdat ik Limburger ben?).
@allesmetturbo luistert niet graag naar piratenzender ‘De Zwarte Kat’:
AM functie op de radio, is er ook maar iemand die dat gebruikt?
De Volvo van @ej20g heeft nog wel eens wat tractieproblemen, ondanks een optie:
TRACS in mijn Volvo 850. Het idee is leuk, maar in werkelijkheid doet het eigenlijk niks. Het schijnt de bedoeling te zijn dat je daarmee makkelijker op kunt trekken bij gladheid, maar echt verschil heb ik, buiten een zoemend geluid (vermoedelijk van de ABS-pomp), niet gemerkt. Gistermiddag nog even getest omdat ik toch wel benieuwd was of ’t beter werkt op mijn huidige T-5R dan op mijn vorige 2.5 20V. Niet echt.
@hanselegans houdt van gas geven:
Geen optie, maar het verbruiksmetertje op een BMW. Het gaat tot 20ltr/100km, je teen krullen bij het optrekken en je zit er al aan. Water- en olietemperatuurmeter hadden handiger geweest.
We hopen dat @erwine60 het andersom bedoelt:
De “power” knop in mijn E60 M5, van 400 naar 507pk….
Ondergetekende deelt de mening @tmenges. In principe hoef je de stoel toch maar één keer in te stellen?
De electrisch verstelbare bestuurdersstoel van mijn s60! heb hem 1 keer gebruikt en sindsdien zit ik gewoon goed. Daar komt bij dat handmatig instellen gewoonweg veel sneller gaat
@kevinsimon_post brengt de echte luxeproblemen aan het licht. Schandalig wat ze doen daar bij Audi:
Meest nutteloze optie:
1-. De kleur van de ambiente verlichting in mijn Q7. Wie wil er in godnaam fel groene/gele/roze/paarse etc. verlichting in zijn auto?
2-. Kofferbak met je voet kunnen openen. Als er 1 optie echt ronduit slecht werkt, is dat het wel. Ik klik hem dus dan ook altijd open met de ‘afstandsbediening’ of tik de achterklephendel net even aan.
3-. Head up-display. Compleet nutteloos. Ik heb een week ‘proef’ gereden voordat ik definitief de laatste opties kon toevoegen en verwijderen, en heb direct head up display eruit gehaald.
4-. En nog 1 klein ding: als ik de achterruitwisser aan zet, druk ik op de zijkant van het ‘pookje’. Dan gaat er een klein rood lampje branden, dat de wisser aanstaat. Aangezien het stuur precies voor het lampje zit, moet je eerst ‘om’ het stuur heen kijken om te kijken of ie aan of uit staat. En dat ziet er echt heel erg onnozel uit als je 1.95 meter lang bent. Om het lekker plat te zeggen: je ligt zowat met je bek op het dashboard om dat lampje te kunnen spotten.
Het doet ons deugd om te horen dat de rechtervoet van @sportevo nog intact is:
Cruise control op mijn e30 M3. De vorige eigenaar vond het geweldig, ik heb het 1x gebruikt om te testen.
Koning van de lezersvragen @Nicolasr ontkent het bestaan van de bloemist:
De meest nutteloze optie is nog steeds niet genoemd. Dat is namelijk dat bloemenvaasje in de eerste VW New Beetle. Die is echt he-le-maal nergens goed voor!
Allen hartelijk bedankt voor de inzendingen!
lincoln zegt
Gewoon helemaal niemand die zijn alcoholslot nutteloos vindt ..
Tsssss .. zaadjes ..
josvanrey zegt
@lincoln: ik ga met de taxi
Jochen zegt
@lincoln: dat is een accessoire, geen optie :-x
henkhupelschoten zegt
De achterklep openen met je voet ja, werkt van geen kanten! Zelf niet aan gedacht!
bmwm3gtr zegt
Am is natuurlijk niet meer van nu. De piraten gaan ook over op FM #titom
m550d zegt
@bmwm3gtr: met een klein regeltje RDS voor de tekstbeleving! #dop2dop
jaccovdzaag zegt
@m550d: en de lady is met de Unimog naar de supermarkt, voor een paar kistjes groene knuppels!
bmwm3gtr zegt
@m550d: maar geen documentaire’s hier
Robert zegt
@bmwm3gtr: AM én FM zijn allebei nutteloos en hopeloos achterhaald. Als je nog geen DAB+ hebt, dan is Spotify of webradio via de smartphone middels Bluetooth naar de radio of direct op het apparaat veel praktischer, kwalitatief beter en vrijwel oneindig qua keuzevrijheid.
peug206 zegt
@RRRobert: ha ha de meeste mensen horen geen verschil in kwaliteit van de muziek, maar verschil in ontvangst. Of je bij goede ontvangst het verschil hoort? Nee want daarvoor is je auto gewoon niet geschikt.
thisguy zegt
@rrrobert: FM kan simpelweg niet kwalitatief slechter zijn bij goede ontvangst. FM is ongecomprimeerd terwijl DAB(+) compressie gebruikt om genoeg data in de stream te krijgen. Bij goede ontvangst betekent dat dus dat FM beter is. Bij gemiddelde ontvangst is DAB+ misschien IETS beter. Bij matige tot slechte ontvangst is FM vaak nog wel wat van te maken, terwijl DAB+ dan gewoon niet meer luisterbaar is. Ik blijf liever bij de simpele ouderwetse FM.
mynameisjeroen zegt
@bmwm3gtr: FM piraten deed ik 20 jaar geleden al. In stereo met RDS.
atrak zegt
Die grote navi schermen, ze worden alleen maar gejat. De beste optie is nog steeds een snellere motor.
Rick-dos zegt
Elke keer als viezefreddyw dat knopje indrukt sterft er iemand op deze wereld. Het is maar dat ie het weet…Durf te wedden dat ie nu nog vaker op het knopje drukt…
hans75 zegt
airbags zijn nutteloos… er zitten er een boel in.. maar ik gebruik ze nooit
Rick-dos zegt
@hans75: Bij mij zitten er ook vaak airbags in. Gebruik er hooguit twee. Voor de rest zijn ze inderdaad nutteloos. Vooral die dingen waar ze aan vastzitten.
kenner zegt
Knipperlichten op een BMW, epic !!! Ik moest lachen, toen en nu weer
timh zegt
Dat knopje in de ds3 activeert bij mijn berlingo Siri op mijn iPhone zodat ik handsfree kan bellen en dergelijken. Ff ingedrukt houden dus als je tenminste een iPhone hebt gekoppeld via Bluetooth.
kevinbergwerff zegt
@timh: bij mijn ds3 herhaalt het de aanwijzing van de navigatie als deze aan staat
dwersbongel zegt
Nooit gedacht dat ik met mijn oude diesel op Autoblog zou komen :)
Homer55 zegt
@viezefreddyw:
Als je de buitenste knopje van de richting aanwijzer ingedrukt houd schakel je de automatische verlichting uit en weer aan.
viezefreddyw zegt
@Homer55: Nee dat is het niet. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat als ik het knopje indruk, dat de navigatiespraak herhaald wordt. De reden waarom ik daar nooit achter kwam is omdat ik dat altijd uit heb staan.
Homer55 zegt
@viezefreddyw: Dan hebben ze dat over de jaren heen veranderd. Bij de Peugeot 406 was dat het wel namelijk.
cliosport2000 zegt
@homer55: Bij renaults uit de jaren 90 of begin jaren 2000 is het de claxon haha, ik gok dat het per merk verschillend is en dat het inderdaad ook over de jaren heen andere functies krijgt :).
madmarky zegt
@viezefreddyw: Ik heb dat knopje ook in mijn DS3 maar heb een uitvoering zonder navi. Dus hier doet ie als nog niets.
viezefreddyw zegt
Zijn allemaal weer erg leuke inzendingen geweest, grappig. En toch nog functioneel want ik weet nu wat er wel gebeurt haha.
En tja @willeme, een 430 16M is helaas onbetaalbaar geraakt. Maar zijn wel mooie dingen!
gtrlove zegt
@viezefreddyw: ik vind die ene grappig over het lampje van zn achteruitwisser, je kan ook gwn door de binnenspiegel kijken om te zien of de wisser aan staat
joejojo2012 zegt
@gtrlove: met z’n bakkes bijna op het dashboard. Haha, lig nu nog dubbel van het lachen :)
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: je verhaal over dat knopje komt me heel bekend voor. De 307 SW van mijn vader (uit 2003 met exact dezelfde hendeltjes als de DS 3 uit 2016, dus ook dezelfde als die van jou) heeft een knopje om in het schermpje de info te veranderen en die andere doet niks, behalve concentratie en stress oplossen door gewoon random op dat knopje te blijven drukken tijdens het rijden. Maar je hebt gelijk. We hebben die wagen 7 jaar gehad zonder er achter te komen wat het doet.
OT: toevoeging die nogal persoonlijk is: alle vier de elektrische ramen kunnen bedienen vanaf de bestuurdersdeur. Mijn vader, toen hij net zijn 2002 406 Break had, bleef steeds het knopje van zijn raam indrukken en er gebeurde niks. Zat ie op het knopje van het linker achterraam in plaats van voor te drukken. Bron van ergernis maar hij deed het zelf! Onze 307 die we erbij kregen had van die slingertjes achterin, wat mijn vader betreft zou elke auto dat moeten hebben (dit terwijl de 307 de enige van zijn 6 auto’s uit de afgelopen 15 jaar is die die slingers had, de rest had of geen achterruiten (Sprinter) of elektrische (406, W220, W221, 508).
Nu we het toch over mijn vader en zijn gekke voorliefde voor Peugeot hebben: hij heeft een nieuwe 3008 besteld die volgende maand komt, en gelijk voor mijn moeder een nieuwe C3 erbij besteld. Heel de familie aan de nieuwe auto volgende maand. Gaat leuk worden :)
Johan82 zegt
@mercedesclk350: Dat knopje van de DS. Ik heb op mijn Peugeot ook aan beide kanten een knop aan het einde van de hendel. Rechts is voor de verschillende weergaven van de boordcomputer etc. Die andere lijkt weinig te doen. Bij mijn Peugeot is het een programmeerknop. Als ik de auto op het contact zet en ik druk die knop in kan ik de automatische verlichting uitschakelen, daag lichtsensor….
Homer55 zegt
Mijn auto had een fader knopje. Als je af fabriek ook speakers achterin bestelde kreeg je een fader knopje. Die is nutteloos geworden doordat het tegenwoordig in de radio zit speakerdraden rechtstreeks naar de radio loopt ipv eerst via de faderknop.
lekbak zegt
@Homer55: heb ik ook in mijn oudjes. Best wel makkelijk want het gaat veel sneller dan via de radio. Gebruik het wel eens als de kleine ligt te slapen achterin.
oversoft zegt
Ik heb een HUD in mijn Mini, maar dat vind ik nou net wel een nuttige optie, vooral als de navi aanstaat. Maar die kleurtjes van de interieurverlichting is echt onzinnig.
bsxc2 zegt
Die ‘gemoedsgeuren’ in de nieuwe BMW 7-serie.
camber24 zegt
Kofferklep met je voet openen. Kostelijke optie.
Ik was laatst aangekomen bij de supermarkt, maar mijn telefoongesprek was nog niet afgelopen. Duurde veel langer dan gepland, en ik heb me in de tussentijd sterk vermaakt met die optie. Door naar automobilisten te kijken die voor lul staan, als ze die schoppende beweging onder hun achterbumper maken, er niets gebeurt en na een minuutje toch maar handmatig de klep openen. Top optie!
moveyourmind zegt
@camber24: En wanneer die sensor voor de achterklep niet moet werken doet hij het juist wel… Laatst bij de wasstraat een achterklep van een A6 gesloopt zien worden doordat die open ging toen de borstel van de wasstraat over de achterkant heen ging en de achterklep open ging.
SimonMc zegt
Dat bloemenvaasje in de New Beetle, is voor de bloemlezingen natuurlijk.
rufctr01 zegt
Ik vind de sjoemelsoftware in VAGje vrij nutteloos
riri zegt
@rufctr01: Jij betaald liever wat meer bijzondere verbruiksbelastingen naast je BPM?
wernerv8 zegt
Vind een regensensor ook vrij overbodig net als automatische verlichting.heb mn lampen 1 keer aan gezet en die gaat nu gewoon aan en uit met het contact rij dus altijd met licht. Vind ook die dagrijverlichting de grootste grap.allemaal de dagrijverlichting aan alleen achter werkt dat niet dus compleet nutteloos.
bluebird zegt
@wernerv8: vergeet vooral niet de groep die ook in het donker met die dagrijverlichting oo pad gaat :(
lekbak zegt
@wernerv8: en dan rij je eens in een andere auto en behoor jij tot de klootzakken die pas halverwege de nacht hun lichten aan doen…
toyotafortuner zegt
Ik wist niet dat die bloemenvaasje in de New Beetle echt een ding was. Ik dacht dat t alleen een random ding uit Midtown Madness was
pinut187 zegt
Automatisch inpaarkeerknopje.. 1 keer geprobeerd..
Arnoud zegt
Wie zegt dat ik standaard te snel rijd??
Er staat in mijn comment alleen dat wannéér ik te snel rijd ik mij daar dan bewust van ben.
Typisch populistisch gelul. ;-)
gregorius zegt
@original_arnoud: Overigens is het een erg handige optie. Ik heb een topvrouw, geweldige lieve schat. Maar ze heeft ook een zware rechtevoet. Voor haar heb ik het piepje bij 140 staan in de M3 (ja, daar mag ze in rijden). Scheelt me waarschijnlijk een hoop boetes, want ze vertelt het me elke keer weer dat ze werd herinnerd.
Arnoud zegt
@gregorius:
Ze heeft haar aandacht dus niet (genoeg) bij het autorijden?
gregorius zegt
@original_arnoud: ze rijdt dat ding alsof het haar oude 116i (met 5 bak) was. ..Dat ze daar trouwens een BMW badge op durfden te plakken.
focusrs1 zegt
Cruise controle die maar tot 180 gaat…