Ieder jaar worden er weer nieuwe elektrische modellen voorgesteld die nog verder kunnen rijden. Dit zijn de 10 elektrische auto’s met de grootste actieradius van 2021
Of je nu moet tanken of moet laden. In beide gevallen is het irritant. Het voordeel van een EV is dat je nog tenminste thuis kunt laden, mits je een oprit hebt. Het fijnste is natuurlijk een grote actieradius. Zo hoef je zo min mogelijk die stekker erin te prikken.
Ontwikkeling
Met 300 kilometer ben je anno 2021 niet meer indrukwekkend. Je moet van betere huize komen als het gaat om elektrische auto’s met de grootste actieradiu. Er zijn zelfs EV’s vandaag de dag die een groter opgegeven rijbereik hebben dan een gemiddelde benzineauto. Een diesel verslaan zit er vooralsnog niet in.
Overzicht
Hieronder hebben we een reeks modellen staan van elektrische auto’s met de grootste actieradius van 2021. Een groot rijbereik betekent meestal een grote accu. En een grote accu betekent een pittig prijskaartje. Dat gaat in elk geval op voor een groot aantal auto’s in dit lijstje.
10. KIA EV6 Plus (528 kilometer)
De elektrische EV6 Plus met de 77,4 kWh batterij brengt deze achterwiel aangedreven auto maximaal 528 kilometer ver volgens Kia. Ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving, maar dan moet je enkele duizenden euro’s meer betalen.
9. Audi Q4 Sportback e-tron (528 kilometer)
Met zijn gestroomlijnde dak kom je met de Q4 Sportback e-tron nét even wat verder. Maximaal 528 kilometer als we Audi mogen geloven. Een 77 kWh groot accupakket is hier verantwoordelijk voor in het geval van de 40 e-tron. Zo stoer als het uiterlijk is, zo niet stoer ben je bij het stoplicht. Met een sprint van 8,5 seconden naar de honderd zal elke moderne hot hatch je het nakijken geven. Maar je zit wel lekker comfortabel.
8. Skoda Enyaq iV 80 (537 kilometer)
Precies wat je van een Skoda mag verwachten. Hij doet eigenlijk alles en probeert dit zo goed mogelijk te doen. Niet zo gek dat Nederlandse leaserijders voor de Enyaq kiezen wanneer ze de mogelijkheid krijgen. Het opgegeven rijbereik is maximaal 537u km voor de Enyaq iV 80 met de 77 kWh accu.
7. Polestar 2 Long range Single Motor (max 540 km)
Minder focus op sportiviteit. Meer focus op rijbereik. Met de Long range Single Motor kom je volgens Polestar 510 tot 542 kilometer ver. Dat is een behoorlijke afstand. Het vermogen is met 231 pk nog steeds prima. Deze elektrische auto beschikt over een 78 kWh groot accupakket. De prijs ligt 4.000 euro bovenop de instapper, de Standard range single motor.
6. Volkswagen ID.3 Pro S (553 kilometer)
De dikste uitvoering van de ID.3 is de Pro S met een opgegeven WLTP-range van 553 kilometer. Dankzij een 77 kWh accu heb je ook meteen de grootste batterij leverbaar in een ID.3. Komt met 204 pk en standaard 19-inch velgen. Een echte eye catcher dus.
5. BMW i4 eDRIVE40 (590 kilometer)
Een laag verbruik door zijn gestroomlijnde voorkomen, met toch lekker veel vermogen. Dat moet de i4 van BMW gaan worden in de eDRIVE40 uitvoering. De Duitse autofabrikant geeft een WLTP-actieradius op tot 590 kilometer. De eDRIVE40 accelereert nog altijd in 5,7 seconden naar de honderd dankzij 340 pk en 430 Nm koppel.
4. Ford Mustang Mach-E RWD (610 kilometer)
De Ford Mustang Mach-E begint je nu langzamerhand steeds vaker op de weg te zien. De versie met achterwielaandrijving komt volgens het automerk maximaal 610 kilometer ver op een lading. Dan moet je wel met heel samengeknepen billen rijden. In de praktijk zal de actieradius nog een stuk lager zijn in combinatie me wat sportiever rijgedrag. Wat toch wel bij een Mustang past. De actieradius van elektrische auto’s in dit lijstje neemt nu echt toe, aangezien we aangekomen zijn bij de top drie.
3. Tesla Model S Long Range (652 kilometer)
Hij gaat al bijna 10 jaar mee en is door de jaren heen aan allerlei updates onderheven. Dit neemt niet weg dat de Model S Long Range nog altijd heel goed meedoet. De Amerikaanse autofabrikant spreekt over een actieradius van meer dan 650 kilometer voor de elektrische sedan. Dat is enkel als je het vermogen niet volledig aanspreekt, want anders stort de range in.
2. Mercedes EQS 450+ (770 kilometer)
Mercedes schokte de wereld met de eerste elektrische luxe sedan. Schokte met indrukwekkende cijfers, maar ook een bijzonder uiterlijk dat niet bij iedereen goed in de smaak viel. Misschien even wennen? De prijs ligt ongeveer op het niveau van een S-klasse, waar je de EV ook wel een beetje mee kunt vergelijken. Luxe, innovatief en een uitgesproken voorkomen. Dat is de Mercedes EQS.
1. Lucid Air (836 kilometer)
Hij rolt inmiddels van de band en is dus niet alleen lucht, deze Lucid Air. In 2022 komt de elektrische auto naar Europa. Dan weten we ook wat de WLTP-actieradius gaat zijn. Voor nu moeten we het doen met de EPA, de Amerikaanse versie van de WLTP. Die zeggen dat je met deze EV maar liefst 836 kilometer ver kunt komen. Indrukwekkend!
Van zegt
Actieradius van 1001 is wel werelds hoor; daar kunnen we geen touwtjes omheen winden zouden we maar zeggen. Auto´s op windenergie daar zouden ze naar moeten kijken. Allez, he, zullen maar zeggen.
tjorque zegt
Met z’n lelijke neus valt de i4 af zolang ik niet blind ben…
De model S of de lucid dan…
De s is de zekere keuze, maar de lucid smoelt toch ook wel lekker.
Mocht ik poen hebben dan zou ik beide gaan proefrijden en op het buikgevoel kiezen…
ericc zegt
Als het moet de BMW en anders een M3…
camber24 zegt
@ericc: M3 is van BMW, maar geen EV
ericc zegt
@camber24: omdat EV ‘s mijn ding niet zijn!!!
sonnybonds zegt
Allemaal opgegeven cijfers door fabrikanten. beetje nuteloos artikel. gebakken lucht zeg maar. Wat is nu de werkelijke range? veel interesanter
bernoulli zegt
https://ev-database.nl
PunicaOase zegt
@sonnybonds: dat lijkt me moeilijk te geven omdat dat afhankelijk is van heel veel omstandigheden.. eigenlijk net als bij brandstofkosten.. Als je dat wil weten zou je gemiddelde bij moeten gaan houden.. zoals ze doen met tandpassen en sprotmonitor maar weet niet of ze dat ook met elektrische auto’s doen/kunnen..
b00st zegt
Hoofdzakelijk toch WLTP ranges. Best om te vergelijken, toch?
Johanneke zegt
Tja ik reed 1 op 15.5 met mijn vorige auto terwijl de fabrieksopgave 1 op 14.7 is, en ik de boordcomputers in advertenties vaak op +- 1 op 13.5 zag staan.
kevertje zegt
Er is dus nauwelijks een EV die ‘betrouwbaar’ 500km haalt en zeker niet één die aan de grote massa besteed is. Al de rest is opportunisme, in de stijl van ‘ik rijd al… jaar EV en vind dat niet nodig’. Nee natuurlijk niet, als de stad en een paar km daarbuiten je territorium is. Ik rij bv zeer veel lange trajecten (niet vakantie-gerelateerd hoor) wel alles wat ik hier zie gaat zeker in de winter mij serieus lang laten stilstaan op dan net weer té verlaten of té drukke parkings. Heel wat meer dan de ’20 min’ die sommigen claimen, dat is onzin. Stofzuigerverkopers die letterlijk gebakken lucht verkopen vind je overal.
flutterby zegt
@sonnybonds: daar heeft Autoblog net een test van gedaan waarvan 2 van de 3 in deze lijst staan. Overigens mag de fabrikant in de officiële communicatie niet afwijken van de WLTP norm. De norm is namelijk bedoelt voor consumenten om te vergelijken en overigens niet om als verwachting aan te nemen.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, als je met normaal rijgedrag 800km range hebt dan kan je er ook mee op vakantie. Ergens tussen de 600 en 800km een laadpunt vinden wat niet bezet is moet toch lukken, dan kan je toch nog in één dag naar Italië. Alleen niet in het hoogseizoen, dan zullen de laadplekken minder vaak vrij zijn.
mashell zegt
Wie in 1 dag naar Italië rijdt moet de cursus “hoe vier ik ontspannen vakantie” nog eens overdoen. Met een actieradius van 350km kan je ook gewoon heel ontspannen op vakantie.
kuip zegt
Dat gelul altijd van ‘als je in 1 keer naar je bestemming rijdt ben je niet ontspannen bezig’ slaat wat mij betreft nergens op.
Ben vaak zat in 1 dag naar Italië gegaan en ook vaak genoeg met een overnachting. Het is mij om het even, ik vind rijden totaal niet vervelend of vermoeiend.
joki zegt
Inderdaad, gewoon met twee kinderen in één dag naar Italie is geen probleem… Twee chauffeurs, eten en drinken mee, wat trouwens nog steeds beter is dan al die snelwegrestaurants-brol, diesel voor meer dan 1000km, met één tankbeurt van max 10 min, en “daar komt de vakantie”. Als je maar een korte verlofperiode hebt en ergens wil geraken moet je soms eens een beetje opschieten…
Redrum zegt
Als EV rijder ben ik het volledig eens met deze opmerking. 400/500 km aan een stuk is echt te doen en is voor mij ontspannender dan om de 2/3 uur een verplichte stop in te lassen. Daarnaast rij ik liefst ook wat door.
Mij zal je de obligatoire plas- en lunch pauzes ook niet horen romantiseren. 500km aan 130km/u zou gweldig zijn.
MAAR als daily zou ik nooit meer iets anders willen! Ik pak het vliegtuig of de Range (hybride) wel om op vakantie te gaan 😇
herve11f zegt
Die laatste 2 zijn nog niet te koop en dus ook vooropgestelde waarden.
camber24 zegt
@herve11f: Lucid Air kan je prima al bestellen, productie is ook al gestart
herve11f zegt
@camber24: Neen, dat kan je niet. Men slaagt er nog niet in een gewone auto te leveren, laat staan dat je zo een Lucid zou kunnen kopen.
camber24 zegt
@herve11f: jawel hoor, dingen kan je gewoon bestellen in de VS. Productie is gestart, leveringen worden in oktober verwacht. Niks mis mee.
herve11f zegt
@camber24: keep on dreaming
camber24 zegt
@herve11f: mooie woordkeuze in deze context :-)
VIN nummers zijn geregistreerd, productie is gestart. Zijn de feiten die er zijn. Over een maand weten we wie er de dromer of naïeveling is.
lekkerdwars zegt
Model 3 long range ontbreekt (614 km)
mcshine zegt
Inmiddels rijd ik zelf een paar jaar EV. Actieradius van meer dan 600km hoeft echt niet. Weinig mensen vinden een laadstop van 20 minuten na 400-450km bezwaarlijk. De kwaliteit van het laden incl beschikbaarheid is veel belangrijker. Dat is ook de reden waarom Tesla nog steeds zo’n giga voorsprong heeft. Ik zie ook dat men een nogal ouderwetse kijk heeft op autorijden. In de praktijk is de Audi Q4 namelijk sneller dan de ICE’s, je kunt namelijk altijd binnen 8.5 sec op de honderd zitten. En geen rekening te hoeven houden met slijtage, warmdraaien, teveel toeren, schakelmomenten,geluidsoverlast. (Een ICE onder volle belasting is niet altijd even prettig)
pomoek zegt
@mcshine: Exact. Ik rijd zelf (nog) niet elektrisch, maar denk dat er nog steeds veel range anxiety is bij mensen die géén ervaring hebben met elektrisch rijden.
mashell zegt
Precies. Ik rijd nu 11 maanden elektrisch en de twijfels die ik had “kan ik er een dagje mee naar Callantsoog, kan ik er mee naar Warnemünde, kan ik er een beetje vlot mee naar Ingolstadt” zijn allemaal met “Ja, probleemloos” beantwoordt.
berlinetta zegt
Ik denk dat voor veel mensen het grootste probleem is dat ze niet kunnen thuisladen. Zolang je geen eigen oprit hebt, is een EV toch wel minder aantrekkelijk. Daar heeft een brandstofauto toch nog een voordeel.
goodvibrations zegt
In Israel is al een bedrijf dat bezig is om met 95% efficiency waterstof om te zetten.. denk dat we over 10 jaar plug-in waterstof auto’s gaan krijgen.. tenzij de accu technologie een enorme vlucht neemt..
Die Lucid is wel echt de nr. 1 nu, ook echt mooi om te zien (mening). Maar ik blijf het zonde vinden +2000kg verplaatsen om 80kg ergens naartoe te vervoeren… Beetje waanzin…
In dat opzicht vond ik de VW XL1 geniaal.. wordt tijd dat we daar een elektrisch exemplaar van zien!
flutterby zegt
@goodvibrations: levert dat ook een beetje fatsoenlijk vermogen? De huidige fuelcells vallen daarin toch flink tegen. Daarnaast worden er in accu technieken ook talloze gouden bergen beloofd.
Charles Taycan 4S zegt
Ben net terug uit NL naar FR gereden met de Taycan 4S Plus. Precies 1 uur langer over gedaan dan met de 911, maar wel veel relaxter, en zuiniger, 3 laadstops/ ruststops nodig gehad. Laden bij 350 kW laders. Top, superervaring, nog nooit zo relaxt naar NL gereden afgelopen 13 jaar.👍 Range zegt niet alles, snellaadmogelijkheid wel. 👌 De rest van het jaar gewoon heerlijk in mn garage laden. Autorijden 3.0 !👍
koeberg zegt
Een grote accu betekent ook een flink gewicht. En een flink gewicht betekent een hoger verbruik. Dus ben je langer aan het laden voor iedere 100 km dan met een zuinigere auto.
Paul58 zegt
Interessant artikel! Mis zoals hierboven ook wordt genoemd de Model 3 met 614 km wltp. Ook vind ik het wel interessant hoeveel kWh er is gebruikt voor deze opgegeven ranges. Een Lucid air heeft bijvoorbeeld iets van 115kw waarbij een Model S het slechts met 90kwh moet doen.
louisvdd76 zegt
Idd een Model 3 LR heeft een WLTP van 614km op dit moment (met een 70kWh accu)
redbeams zegt
Ev id totaal niet mijn ding maar potverdikkeme wat is die Lucid Air toch een mooi ding.
ty5500 zegt
Ze lijken de techniek best wel op orde te hebben maar mooi kan ik hem met de beste wil van de wereld niet noemen, zeker de achterkant met die achterklep die eigenlijk de hele achterkant beslaagt.
redbeams zegt
@ty5500: De achterkant is idd iets aparts en vind het iets om aan te wennen.In het echt zal moeten blijken hoe goed het smoelt.Maar zo schuin van voren gezien vind ik het een mooie bak en zeker niet op een andere auto lijken.
Redrum zegt
Dat zal wel, er zit ook nogal wat Tesla volk he 😉