En dat terwijl de basis, de nieuwe Seat Leon, nog niet eens onthuld is.
Een beetje vreemd was het wel, de introductie van het merk ‘Cupra’. Zoals de meesten al wisten, was dat voorheen altijd een rappe uitvoering op basis van een Ibiza of Leon.
Nu blijven Cupra’s snelle Seats, maar dan onder hun eigen merknaam. Om het nog verwarrender te maken werden op dezelfde dag (22 februari 2018) zowel Seat Cupra’s als Cupra’s gelanceerd. De Ateca en Ibiza kregen een Cupra logo, de Leon Cupra R ST een Seat logo. Aan dat soort verwarring komt binnenkort een einde. De Seat Leon wordt namelijk vervangen door een nieuw model en deze zal wel als Cupra op de markt worden gebracht. De Leon Cupra R is dus de laatste Cupra met een Seat badge.
Autocar sprak met Khaled Soussi, de grote marketing baas van Cupra. Deze bevestigd dat Cupra in 2020 maar liefst zeven modellen in de aanbieding heeft. Daarmee lijken de geruchten van november vorig jaar geleden bevestigd.
Per Seat model wordt er gekeken of het zin heeft om er ook eentje uit te brengen onder de Cupra-vlag. Op één auto na dan, want de Formentor (afbeelding boven) zal er vooralsnog alleen als Cupra komen. Khaled Soussi zegt dat nog niet zeker is en dat de kans wel degelijk aanwezig is dat er een Seat Formentor kan komen, maar ons lijkt die kans wel heel erg klein. De auto wordt juist in de markt gezet om alleen Cupra in het zonnetje te zetten.
De eerstvolgende Cupra is dus de Leon. Deze zal net als de vorige generatie komen in verschillende gradaties. Verwacht wordt dat het vermogen van de 2.0 TSI niet enorm zal toenemen. De huidige Cupra R zit op 300 pk. Vierwielaandrijving zal waarschijnlijk, net als nu, een optie zijn. De Cupra Leon kunnen we volgend jaar verwachten. De Cupra Leon zal verschijnen als vijfdeurs hatchback en stationwagon, Cupra Leon ST genaamd. Op latere termijn heeft Cupra plannen met het elektrificeren van hun voertuigen.
bartteeuwen zegt
De Formentor alleen als Cupra, dit omdat zo’n SUV natuurlijk het toonbeeld is van sportiviteit.
willeme zegt
@bartteeuwen: Tsja, daar kun je inderdaad een boom over opzetten. Een SUV is hoger en zwaarder en dat is eigenlijk per definitie funest voor het maken van een sportieve auto.
Aan de andere kant zijn er wel degelijk SUV’s die niet verkeerd rijden. Daarbij is het met name de populariteit van het het autotype. Mensen die veel vermogen willen in een dure auto, willen ook graag een SUV. Hopelijk is ‘Cupra’ dankzij diverse snelle SUV’s in staat om een paar puristische hot hatches te bouwen ;-)
Onehp zegt
@bartteeuwen: ga klagen bij Porsche, de SUV heeft hun gered, en nu, veel te laat?, is Seat gered door eindelijk SUVs te maken. Hou er ook niet van maar een noodzakelijkheid als we andere leuke auto’s willen…
sanderp zegt
@Onehp: Seat is geen sportwagenmerk en heeft geld zat door Vag. Ze zullen dus echt niet “gered” worden door sportieve sufs te gaan maken.
bernoulli zegt
@sanderp: Onehp heeft het over SEAT SUV’s. Niet over sportieve SUV’s.
Onehp zegt
@sanderp: Seat maakt nu voor het eerst winst dankzij Suvs, en het merk staat en valt toch deels met het winstgevend zijn of niet op de langere duur. Ook sportievere suvs zijn hoogst waarschijnlijk veel loonzamer voor CUPRA, want SEAT maakt al lang Cupra versies zonder dat die het merk konden redden… Zoiets.
bernoulli zegt
@bartteeuwen: het gaat er niet om of je de sportiefste auto in absolute zin levert. Niet iedereen zoekt een Lotus Exige S. Het gaat Cupra er om dat ze binnen elk populair segment aan de sportieve kant zitten en zo aantallen kunnen maken. En daar past een SUV (waar stond die S ook alweer voor?) prima bij.
kareljansen zegt
@bartteeuwen: tja, gister een mooie review gezien van de 360 stradale. Blijkt een cupra met een simpel chipje deze alle hoeken te laten zien. Ik weet het, 10 jaar verder, maar dan nog..
remkov zegt
Ik snap er nog steeds geen zak van, en vind nog steeds dat Cupra geen merk op zich zou moeten zijn.
Dutchdriftking zegt
@Willeme, je refereert naar de Cupra Ibiza, is daar al meer van bekend? Ik hoor er eerlijk gezegd weinig van. Daar de huidige Polo GTI best weer een leuk ding is, (oke, een chipje + mechanisch sper maken hem pas echt leuk maar toch) ben ik wel benieuwd wat de nieuwe Ibiza doet.
dell zegt
@dutchdriftking: ik snap je opmerking: chipje + sper maken hem leuk. Maar voor zover ik kan zien is die hele ECU nog niet gekraakt. Want op papier is het een leuk autootje met z’n 2liter. JD Engineering (mooi bedrijf) kan hem nog niet chippen voor zover ik zie. Mocht jij andere info hebben hou ik me aanbevolen uiteraard.
Dutchdriftking zegt
@dell: Chipje komt van zelf, ik denk dat wanneer je de auto nieuw koopt je sowieso hier even mee wacht. Als je namelijk later pas chipt heb je voor je gevoel twee maal een nieuwe auto, het karakter veranderd namelijk behoorlijk. Toch leuk om twee maal het gevoel van een snelle auto te hebben. Vermogen went namelijk nogal snel. En een ander belangrijk punt, je bent meestal na chippen je fabrieksgarantie wel kwijt, ook niet iets wat je met een nieuwe auto meteen doet. Kortom, als je in de gelegenheid bent nu kopen, over een periode van een jaar of 2 modificeren. Iedere keer wat nieuws er op is gewoon leuk.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Weet jij eigenlijk of het verstandig is om een auto juist te chippen als hij net nieuw is of is het beter om de auto eerst in te rijden en pas op een later moment te chippen?
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Men zegt dat nieuwe auto’s nauwelijks meer ingereden hoeven te worden. Maar ik zou voor de zekerheid er minimaal 5.000km mee wachten. Wellicht wel zo snel mogelijk je EGR laten wegschrijven, die doet aan geen enkele wagen goed.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Oke en stel je koopt een tweehandsje met een ton op de klok. Kun je die nog prima laten chippen of niet? Heb me altijd afgevraagd hoe verstandig dat nou is.
poes zegt
@berlinetta: kan prima. Ik rijd rond met een 2.0 TDI die na een jaar werd getuned door Abt en jaren laten (met 125k op de klok) door mij richting JD is gebracht. Allereerst leverde dit een aanzienlijk winst tov van Abt, maar met nu 185k op de klok rijdt dat ding nog heerlijk. Al is het natuurlijk ook zo dat je het extra vermogen in de praktijk helemaal niet zo vaak gebruikt. De verbeterde drivebility is belangrijker.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Ik ben geen monteur natuurlijk, maar ik heb mijn vorige auto pas bij 2 ton laten chippen, ik ken diverse personen welke een vierde handsje hebben gechipt, geen probleem. Wat wel belangrijk is dat er goed mee omgegaan is. Als een turbo bijvoorbeeld nooit is afgekoeld na belasting (na een rit met warme motor direct uitschakelen ipv nog even 30 seconden stationair laten draaien) is deze verder versleten, en zal de extra belasting door tuning (vaak wordt de turbodruk verhoogt) voor meer slijtage zorgen. Het zelfde met bijvoorbeeld een koppeling. Als deze al aardig op is kan de vermogenstoename voor het laatste zetje zorgen. Overigens houdt een goede tuner hier rekening mee. Deze geeft uitleg over gebruik, (warm rijden, turbo laten afkoelen) en zal soms ook het koppel begrenzen om koppeling en/of bak te sparen.
berlinetta zegt
@voorgaande reacties: Dank voor jullie antwoorden. Maakt het zeker duidelijker voor me.
jajeroenja zegt
@dutchdriftking: Tenzij er een roetfilter onder hangt. Als je dan egr wegschrijft regenereert hij niet meer en gaat je roetfilter dood.
Dutchdriftking zegt
@jajeroenja: Dan die er ook meteen maar onderuit, samen met partikelfilter.
mashell zegt
@berlinetta: ik zeg, chippen binnen de eerste 1000km of helemaal niet (als iemand die voorheen in de motormanagement werkte vind ik, doe het liever niet, de farbieksmarges zijn er niet voor niets). Een al ingelopen motor chippen is het belastingspatroon veranderen en dat is wat mij betreft vragen om extra slijtage.
Onehp zegt
@mashell: theoretisch helemaal correct, niet zeker of het in de praktijk relevant is. Wel bij het inrijden juist de belasting variëren en dus ook (kortstondig) volgas geven zonder daarom hoge toeren op te zoeken, dat helpt… rustig warmrijden altijd. Belangrijkste is zien of de motor goed loopt, met wat wachten met chippen kan je zien of er (garantie) problemen kommen bovendrijven, meestal duiken serieuze problemen redelijk snel op.
hectorjenks zegt
@berlinetta: kan prima, het is vooral belangrijk hoe je met de auto om gaat. Netjes warm rijden af laten koelen, lange afstanden rijden etc. Ik had vroeger een golf 5 1.9 TDI. Bij 2 ton gechipt, bij 3,5 ton weg gedaan. In de tussentijd nooit problemen.
mashell zegt
Als ze van die Formentor maar een handvol Cupra’s verkopen komt die wel zeker als Seat met een lief klein dieseltje en TSItje. Het hangt allemaal van de marktacceptatie van het “merk” Cupra af en die lijkt nog niet erg hoog te zijn.
E550 zegt
Formentor… ben ik de enige die dit een verschrikkelijk naam vindt? Lijkt wel een naam uit GTA.