Luchtkastelen na de klik.
Hoewel Chapman Andretti Partners, een holding van Bernhard van Oranje en Menno de Jong, eerder dit jaar eigenaar werden van Circuit Park Zandvoort, mocht Erik Weijers aanblijven als COO van het circuit. In die functie heeft Weijers een interessante uitspraak gedaan in het Noord-Hollands dagblad: ‘de Grand Prix van Nederland kan in 2020 in Zandvoort terugkeren, mits de overheid helpt.’
Ja hoor, gaan we weer. Het schitterende duincircuit met haar te smalle baan, te kleine paddock, minder tribuneplekken dan de gemiddelde club uit de Jupiler League en een bereikbaarheid vergelijkbaar met die van Terschelling wil weer F1-races gaan hosten. Als de overheid ook een duit in het zakje doet tenminste.
Wat zou Weijers verlangen van Minister Schippers? Een tunnel vanaf de ring A10 naar Zandvoort? Het hernoemen van de Noord-Oostpolder naar Zandvoort, zodat we daar een geschikt circuit kunnen aanleggen dat de naam CPZ mag dragen? Want met alleen een zak geld kom je er niet.
Nu ging ik hier ook uit mijn dak toen Max twee weken geleden de Grand Prix van Spanje won en het ontketende een ware Maxmania in ons land, voor zover daar al geen sprake van was. Maar om nu na die ene vinger meteen weer de hele hand te willen hebben…
Jochempie zegt
https://youtu.be/Yb76AobIgcU?t=2s
pinut187 zegt
Ik wil in 2020 genoeg geld hebben verdiend om nooit meer hoeven te werken en in bezit zijn van 5 villa’s met elk een privé dirt rally cirquit waar ik elke dag les krijg van een blonde Finse model/rally instructrice( hoe schrijf je dat?)
banaan7 zegt
@pinut187: voor mij hetzelfde alleen die villas hoef ik niet, doe mij maar een groot genoeg huis met een garage die nog groter is
dampu020 zegt
@banaan7 @pinut187: koop aandelen in tesla zou ik zeggen..
VeniVidiVici zegt
@pinut187: Ga maar eens rap aan de slag dan i.p.v. op autoblog hangen haha. Je hebt nog 3,5 jaar om dat doel te realiseren. Succes! ?
e1000bmw zegt
Niet zo zuur @dizono. De COO zal er echt heel goed over nagedacht hebben wat betreft de haalbaarheid…
/sarcasm
gregorius zegt
@e1000bmw523i: Ik kijk met alle smacht uit naar zijn plan; Lijkt me heerlijk om te lezen!
baasbas zegt
het obligate haalbaarheidsonderzoek is al een verspilling van energie en geld.. vooral dat
Dutchdriftking zegt
20km voor de kust van Zandvoort is denk ik haalbaarder……
baasbas zegt
@dutchdriftking: de bereikbaarheid is alvast beter
rcolt zegt
Wat heeft hij gerookt? Ieder normaal denkend mens snapt dat Zandvoort daar niet geschikt voor is, precies om de redenen zoals ze staan beschreven. Hoe leuk het ook zou zijn, dit plan is onhaalbaar
mrrallycross zegt
Haha heb net Olaf Mol gehoord bij Edwin evers. Gaat nooit gebeuren. Zeker niet in Zandvoort. Eerst weet ik veel hoeveel miljoen voor het verbeteren van het circuit dan weet ik veel hoeveel miljoen voor de infrastructuur om Zandvoort heen en dan nog 80miljoen per jaar voor Ome bernie. Misschien nog als ze een circuit in een afgelegen polder leggen is er nog mogelijkheid maar dat geld krijg je in nl nooit bij elkaar.
berlinetta zegt
@mrrallycross: Had het ook gehoord. En daarbij komt ook nog eens dat er F1 races relatief dicht in de buurt van NL worden gehouden, zoals in Duitsland, België en Engeland. Ain’t gonna happen dus.
VeniVidiVici zegt
@mrrallycross: Dat is toch dezelfde man die pas geleden zei, “Zo zit je als commentator jaren te wachten en te hopen en ineens… Pang daar is hij! Dat is dit nog mag meemaken”
Straks zegt Olav het misschien weer als het circuit er werkelijk is in 2020 haha ?
viezefreddyw zegt
Fabeltjeskrant, wie is er niet mee opgegroeid…
henkhupelschoten zegt
Was er laatst, test coureur van Mercedes-Benz zei dat het circuit ook veel te nat is bij regen. Werkt ook lekker mee met het normale weer hier. Zou wel een mooie locatie zijn zandvoort. En de noordoost polder? Wil he toch niet dood gevonden worden. Plek zat voor een nurburgring 2.0 maar o zo saai daar…
henkhupelschoten zegt
Trouwens, Zandvoort heeft toch een trein station. Wie naar Monaco wil moet ook met de trein vanuit Nice. Ik zie geen probleem. Paar harmonica pendelbussen neerzetten en weg is heel het parkeer probleem. Iedereen opstappen in A’dam of een tijdelijk station. Wagen parkeren in een weiland in de buurt van Haarlem?
racerx zegt
@henkhupelschoten: Heb er vorige week nog gereden. Na een flinke bui staan er de plassen op het wegdek, ook bij enkele apexen. Niet erg briljant inderdaad. Daarnaast is het mickey mousebaan gehalte van Zandvoort te hoog, een snelle raceklasse komt daar gewoon niet uit de verf. Dat DTM er nog rijdt mag een wonder heten.
kilum zegt
@racerx: Ik denk dat dit ook komt omdat het van veel DTM coureurs 1 van de favoriete circuits op de kalender is. Vanwege de fantastische sfeer met mensen in de duinen. Duinen op zich al sowieso. En zo vlak aan het strand.
Crosscabouter zegt
@henkhupelschoten: tja. T is maar wat je saai noemt. Ik vind zuidelijk Flevoland vele malen saaier dan de NOP.
Ik woon er en wordt t liefst voorlopig nog niet dood gevonden. Daarvoor bevalt t mij te goed om er (weer) te wonen….
Goedkoop, ruime tuinen, geen betaald parkeren, agenten waar nog mee te praten valt, vriendelijk.
Behalve de welstandscommissie….. Als je daar in onmin mee bent, dan verlies je het geheid. Wat een drama.
archiebald zegt
Laatste regel van de eerste alinea: mits moet tenzij zijn! ;) if you know what I mean :D
pomoek zegt
En vergeet niet dat er genoeg mensen in die regio wonen die echt geen zin hebben in die jaarlijkse poppenkast. Ik denk zelfs dat de Horeca zegt: Laat maar zitten, het levert meer problemen op dan het aan klanten oplevert.
Ben het er overigens mee eens dat het bizar is om te zien wat die overwinning van Verstappen in Nederland heeft teweeg gebracht. Traditionele auto en wielren zenders gaan helemaal los op de zoon van Jos.
viezefreddyw zegt
@pomoek: De hype slaat echt volledig door in dit land. Sinds twee weken zijn er ineens een hoop Formule 1 kenners in Nederland. Leuk dat de sport meer in trek raakt, maar mensen beginnen echt door te slaan.
mrrallycross zegt
@viezefreddyw: ja echt naar hè.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Naast 17 miljoen bondscoaches hebben we nu ook opeens 17 miljoen F1-coureurs hier rondlopen.
Edge zegt
@viezefreddyw: Klopt, op het irritante af. Je wil niet weten hoe vaak ik nu door vrienden en kennissen die voorheen geen F1 keken aangesproken word (omdat ze weten dat ik het wel al jaren volg) en meteen gaan doen alsof ze echt alles van de F1 weten. Als ik al die mensen moet geloven, zouden het de beste analisten, technici, ontwerpers, monteurs en coureurs zijn, terwijl ze voor de GP van Spanje nog nooit een F1 race hebben gekeken en het alleen maar kennen van horen zeggen.
viezefreddyw zegt
@Edge: Ik ken het, ik maak exact hetzelfde mee. Ik volg Formule 1 nu een jaar of 8 en ik hou de nieuwssites dagelijks meerdere keren in de gaten. In de afgelopen 8 jaar maximaal een race of 12 gemist, zeker niet meer. Het afgelopen jaar begonnen mijn vrienden en kennissen al een beetje met praatjes over Formule 1 en Max verstappen, na de Grand Prix van Spanje zijn ze ineens Formule 1 liefhebber. Ik snap dat niet, jij misschien ook niet. Ligt het aan ons????
koeckenbacker zegt
@Edge: ik werd pas gevraagd of barrichello ook nog meedeed.. Want die won toch vaak??
Tranen gehuild…!
str8six zegt
Eerst maar eens een paar snelwegen naar Zandvoort aanleggen dan. Maar daar zullen de milieugekkies in dit land een stokje voor steken, want stel je voor dat de Gambiaanse beflijster z’n tussenstop naar het noorden mist doordat er 1x per jaar F1 gehouden wordt. En we weten toch allemaal dat milieugekkies in dit land gelijk krijgen, ook al gooien ze de zeebodem vol met puin waardoor alles kapot gaat wordt dit nog rechtgepraat en krijgen ze applaus van links NL en de terroristen van Greenpeace.
Zo, dat lucht op. Vrolijke vrijdag! ;-)
viezefreddyw zegt
@str8six: Dit soort gekke figuren gaan dan moeilijk doen enzo.
str8six zegt
@viezefreddyw: op een vlot richting Antarctica zetten dat soort lui.
berlinetta zegt
@str8six: Aub niet. Dan smelten de ijskappen daar nog sneller. Gewoon lekker laten uitblèren in hun volkswijkje.
str8six zegt
@berlinetta: misschien dan wat puin aan hun benen binden en op de oceaan overboord gooien? Oh nee, dat is oceaan vervuiling van de hoogste plank. Dwangbuis met een prop in de mond dan maar.. Wishful thinking ;-)
borrelnoot zegt
Gaat nooit gebeuren, want: Nederland.
audibentley zegt
Ik wil zo veel
cpp1 zegt
Die man moet maar eens effe snel zijn temperatuur checken. Heeft zeker zware koorts en is aan ’t ijlen!
clarkson zegt
En ziet Bernie dat wel zitten?
Dizono zegt
@clarkson: als die 2020 haalt…
clarkson zegt
@Dizono: Ik denk dat hij in 2030 met pensioen gaat. 100 is toch een mooie leeftijd om te stoppen?
w0o0dy zegt
Vlakbij vliegveld Lelystad zou je iets kunnen.. of Assen ombouwen (ruimte en bereikbaar) en dan vliegen op Groningen.. Zandvoort ligt prachtig qua plaatjes maar d bereikbaarheid wordt nooit goed genoeg.. dus nee dit gaat nooit gebeuren.
willeme zegt
Zandvoort gaat wel een uitdaging worden. Het circuit heeft historie, maar zoals waarde collega @Dizono al opmerkt: er moet simpelweg te veel gebeuren.
Maar een GP van Nederland moet toch zeker wel kunnen? Ik zat te denken aan Lelystad. Het is veilig om te stellen dat niemand Lelystad gaat missen, toch? Binnenkort mag het vliegveld daar én meer vliegbewegingen toestaan plus een hogere intensiteit. Er zijn al een paar plannen voor hotels, de infrastructuur is al best redelijk, en kan gemakkelijk worden geoptimaliseerd.
Herman Tilke kan dan een dodelijk saaie baan ontwerpen met uitloopstroken en mooie ‘faciliteiten’ zodat Ome Bernie ook weer blij is. Dit gedeelte van Flevoland loopt sowieso achteruit, dus is het meteen een goede injectie net zoals de Nürburgring dat van origine ook was.
De baan kan ergens geplaatst worden waar toch niemand woont, dus je hebt geen gedonder met ‘geluidsdagen’ en wanneer er geen F1 is kun je zat andere races laten plaats vinden. Met een beetje mazzel kun je er een testcentrum opzetten en uiteraard trackdays voor de liefhebber. De Tarzanbocht verkeerd aansnijden kan ik nu wel ;-).
Je kan er de GP van Nederland van maken, maar ook de GP van Europa, die je dan jaarlijks afwisselt met andere Europese landen als Rusland, Azerbeidzjan, Turkije of Abu Dhabi.
Maak je er meteen de huisbasis van voor Donkervoort (Spyker zat vroeger dichtbij, misschien hebben ze ook interesse) en heb je een extra baan om cup-races op te doen.
kliko zegt
@willeme: Klinkt nog niet eens zo gek. Hopelijk lezen er hier een paar inversteerders mee. Misschien een combi doen met die berg die er ooit nog eens moet komen?
Maar zoals al eerder gezegd, het blijft Nederland.
Dan zal er wel weer een bultrugkever zitten, of jaarlijks een paar gevlekte huismus zitten te broeden die echt niet gestoord mogen worden!
Edge zegt
@willeme: Ik heb een beter voorstel: Laten we het doen zoals bij het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Dat circuit is wel door de firma van Tilke gebouwd, maar bij het ontwerpproces heeft hij enkel een adviserende rol gehad. Daardoor heeft het circuit wel de gigantische, door de FIA voorgeschreven uitloopstroken, maar is het ook gewoon een leuke baan.
viezefreddyw zegt
@Edge: Circuit of the Americas vind ik echt een fantastisch circuit. Ik hoop dan ook dat dat circuit de komende jaren zal blijven. Vorig jaar was de race op dat circuit een geweldige race! Erg spannend en een topprestatie van Verstappen.
kilum zegt
@willeme: Waar zijn de Duitsers als je ze nodig hebt om een stad te bombarderen?
e1000bmw zegt
@kilum: Je kunt ook de Amerikanen of de Russen vragen. Die “vergissen” zich ook nogal eens in een locatie…
Crosscabouter zegt
@kilum: niet nodig joh, plek zat in de buurt van t vliegveld. Het heet alleen Stelystad omdat er geen andere plek in de buurt ligt.
Ik zeg @willeme: stel maar voor aan de prins
C6_R zegt
Moet je voor de gein es een race gaan kijken op Spa-Francorchamps en dan direct daarna naar Zandvoort, dan is meteen duidelijk dat F1 daar helemaal niets meer te zoeken heeft.
Het wordt helemaal schokkend als je het zou vergelijken met de modernste geld-speelt-geen-rol-circuits van de laatste jaren.
Edge zegt
@C6_R: Daar zul je de eerste drie à vier jaar geen last van hebben. Dan is het nog nieuw en zullen de mensen er wel op af komen. Maar ik denk dat Spa niet het juiste voorbeeld is. Spa is wat mij betreft het mooiste circuit op de kalender, maar de sport leeft in België niet zo. Er is geen Belgisch F1 team en de laatste jaren hebben ze ook geen succesvolle coureur gehad.
Als we er even vanuit gaan dat de Maxmania voorlopig aanhoudt, kun je beter naar Duitsland of Italië kijken. Op de twee titels van Alonso en de titel van Kimi na zijn sinds 1988 álle F1 wereldtitels ofwel door een Duitse coureur, ofwel door een coureur met een Mercedes-krachtbron behaald, en Duitsland is ook prima vertegenwoordigd met -als ik mij niet vergis- vier coureurs op de grid en Mercedes als team. Italië, daar komt Ferrari natuurlijk vandaan dus daar wemelt het van de gepassioneerde tifosi. En toch hebben Hockenheim, de Nürburgring en Monza het enorm zwaar.
Als die circuits met hun grote schare fans en rijke historie het al zwaar hebben, hoe zou een peperduur nieuw of verbouwd circuit in Nederland dat dan moeten bolwerken? Nu hebben we de hype rondom Max nog, maar dat ebt ook weg. En dan zit je daar met duur stuk asfalt waar op de DTM na nauwelijks internationale raceklassen langskomen.
Dizono zegt
@Edge: 1997: Villeneuve met een Williams-Renault. 96 Hill in een Williams-Renault. 93 Prost in een Williams-Renault, 92 Mansell in een Williams-Renault. Prost in 89 met de McLaren-Honda en Senna in 88, 90 en 91 met een McLaren-Honda.
Edit: Alonso en Kimi had jij al genoemd.
Edge zegt
@Dizono: klopt! 1988 moest dan ook 1998 zijn. Typefoutje van mijn kant, sorry!
thierryvth zegt
@C6_R: iedere simmer weet dat prachtige circuits als Donnington, brands hatch, watkins glen , zolder en dus ook zandvoort nog maximaal geschikt zijn voor DTM achtigen en GT3 maar voor F1 en LMP is het simpelweg te kort, te small en op een aantal plekken ga je vliegen
pjotr zegt
Ach, er worden wel op gekkere plekken grand prix gehouden…
martijn11 zegt
Zou erg leuk zijn
thierryvth zegt
de enige GP mogelijkheid in NL (zonder nieuwbouw) is een straten race in Rotterdam, als het in Baku kan dan is het in R’dam een appeltje eitje
awesome zegt
In 202 in Nederland terugkeren zou geloofwaardiger klinken.
Inderdaad in de polder een nieuw circuit aanleggen in samenwerking met de overheid.
CPZ terug geven aan de natuur ter compensatie en we komen al een heel eind.
Dit kan handjeklap worden, lees: grond ruilen + X mio voor de kosten.
PeugeotGTI zegt
Victor, is that you?
gwnbmw zegt
met een kleine verbreding van de baan her en der (ze racen ook in singapore en monaco) kan je dit heel makkelijk maken. nieuwe tribunes erbij, voor de rest hetzelfde als spa (dus staan) en de bereikbaarheid is nog makkelijker. water. boot. rotterdam en amsterdam als vertrekpunt met de pond. taadaa! camping op het strand.