Vandaag rolt in Brazilië het allerlaatste exemplaar van de legendarische VW Transporter T2 van de band. Na een carrière van 46 jaar mag deze Volkswagen met de motor achterin dan eindelijk met pensioen.
De T2 aka Bulli aka hippiebus aka Kombi werd sinds 1975 gebouwd in de Volkswagen-fabriek in het Braziliaanse São Bernardo do Campo, maar vandaag valt definitief het doek voor deze auto.
Waarom de productie wordt gestopt? Brazilië is van plan om per 1 januari 2014 ABS en airbags verplicht te stellen en daar beschikt de T2 niet over, het zou te duur zijn om dit alsnog te ontwikkelen voor deze auto. In 2006 werd al afscheid genomen van de luchtgekoelde motor en kwam er een watergekoelde viercilinder achterin te liggen.
Die 1.4-liter motor leverde 78 pk op benzine en als er ethanol in je tank zit heb je zelfs 80 pk tot je beschikking. Om het afscheid te vieren kwam Volkswagen do Brasil met de Kombi Last Edition op de markt. Het was de bedoeling dat hier slechts 600 exemplaren van gebouwd zouden worden, maar de vraag was zo groot dat het er 1.200 werden.
Er was nog even een sprankje hoop dat de productie door zou gaan omdat Brazilië de strengere regels met betrekking tot airbags en ABS terug wilde draaien. Volkswagen heeft dat echter niet afgewacht en stopt toch met de productie van dit beroemde busje.
valetparker zegt
46 jaar, toch niet slecht voor een autootje dat op een servetje in een restaurant is ontworpen…
robbie zegt
@valetparker: dat was zijn voorganger ;)
valetparker zegt
@robbie: Ja zeg, je had er net nog “het hippie spijltjesbusje” in staan… ;-)
MrSkyline zegt
nu al?
Dino2400 zegt
Leuk, maar vanaf het moment dat het busje een watergekoelde motor kreeg en daarmee een radiator in de zo kenmerkende voorkant had het busje, wat mij betreft, zijn charme verloren.
sel777 zegt
56 jaar staat achterop…
MAB zegt
Ik wist niet eens dat ze nog werden geprocudeerd.
Hubert zegt
Was leuke bus, vooral omdat je knieën als kreukelzone mochten dienen.
super zegt
@Hubert:
ze kwamen relatief goed uit crashtests, alleen hadden wel het stuurgedrag van een natte dweil op een ijsbaan dus uitwijkmanouevre was vrij kansloos.
motoragent zegt
@super: Een natte dweil op een ijsbaan plakt als een malle. Sterker nog, die krijg je niet meer van zijn plaats denk ik.
gregorius zegt
Was dat ding dan zo goedkoop om te produceren dat ze er maar mee bleven doorgaan?
En nu, Transport T18 productielijn daarheen slepen en weer 40 jaar hetzelfde produceren!
lawrence-william zegt
Bulli is eigenlijk de bijnaam van de T1 spijlbus ;)
eqaulo zegt
Is toch nog niet zeker? of ben ik mis?
http://jalopnik.com/reports-of-the-death-of-the-vw-microbus-may-have-been-a-1485549668
toroloco zegt
In de goeie ouwe hippietijd was het leven rooskleurig!
tt123 zegt
De laatste modellen werden toch ergens in brazilie gemaakt