Moet de eigenaar van deze McLaren voortaan met de tram naar de PC Hooft?
Alarm! Veel weggebruikers weten dat het geen pretje is om de binnenstad van Amsterdam met een vierwieler te trotseren. Drukte, fietsers, toeristen die denken dat ze fietsers zijn, taxichauffeurs, trams, geen of schofterig dure parkeergelegenheden, dronken Britten, cocaïnedealers die per abuis China White verkopen; je vindt het allemaal in onze hoofdstad.
GroenLinks heeft het he-le-maal gehad met de verkeersdrukte in Amsterdam en dus heeft de lokale tak van deze partij het plan om auto’s in de gehele binnenstad te weren. Zo moeten de Mauritskade (geweldig mooie kade), Stadhouderskade en Nassaukade zogeheten groene fiets- en wandelboulevards worden. Bovendien wil GroenLinks dat per 2025 alleen nog emissievrije auto’s worden toegelaten in de binnenstad en moet de thans aanwezige milieuzone worden uitgebreid.
Daarnaast wil de partij in de komende vier jaar 10.000 parkeerplaatsen schrappen. Dit moeten “fietsparkeerplekken” worden. Ook worden touringcars als het aan GL ligt verbannen uit de stad. Dit alles zodat “voetgangers en fietsers elkaar niet langer in de weg zitten”. Een en ander wordt vandaag verpakt als concept-verkiezingsprogramma gepresenteerd in de gemeenteraad.
We kunnen nu natuurlijk uitleggen waarom deze plannen wat ons betreft ridicuul zijn, maar daar zijn jullie veel beter in. Brand los!
Foto: McLaren 675LT Spider door @dutchstylez, via Autojunk. Dank aan Dennis voor het tippen!
jack_abarth zegt
“GroenLinks heeft het he-le-maal gehad met de verkeersdrukte in Amsterdam en dus heeft de lokale tak van deze partij het plan om auto’s in de gehele binnenstad te weren. Zo moeten de Mauritskade (geweldig mooie kade), Stadhouderskade en Nassaukade zogeheten groene fiets- en wandelboulevards worden. Bovendien wil GroenLinks dat per 2025 alleen nog emissievrije auto’s worden toegelaten in de binnenstad en moet de thans aanwezige milieuzone worden uitgebreid”
Als ze een hekel aan de drukte hebben en vinden dat iedereen emissievrij moet rijden, waarom zou je die dan alsnog toelaten? Zo neemt drukte natuurlijk niet af.
lodewijkyolo zegt
@jack_abarth: dan gaat iedereen voortaan met zo’n stofzuiger naar Amsterdam.
Jochempie zegt
@jack_abarth: Klopt. Auto’s moet je niet verbannen vanwege de uitstoot maar vanwege de drukte. Ook elektrische auto’s moeten optyfen. Behalve Twizy’s. Die zouden perfect zijn voor in A’dam.
599gto zegt
@jochempie: Twizy als je wilt bevriezen en nat worden dan heb ik het nog niet eens over de contract om de accu te mogen gebruiken. men gebruikt dit http://img.kaloo.ga/thumb?url=http%3A%2F%2Fat5.s3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fdata%2Fcache%2F2%2Fbasedata%2Fpf_image%2F2017.05%2F170510A_Biro_v3_snapshot_143190_bfa6a37f0670f420046e382e7a69fa4d-db4f8a95.jpg&md5val=9449798918f35cdfd489389b139b4263&key=026c9b0b7a17fce8f8615a255b7caa84fc85c900&method=fill&size=1050×538
http://www.at5.nl/artikelen/168842/is-het-straks-afgelopen-met-voordelen-van-cantas-en-biros
Jochempie zegt
@599gto: Nice! Nou ja, zoiets! Ik snap dat niet iedereen iets te zoeken heeft op de stoep, met zo’n ding, maar als die regels wat vernieuwd worden zal het ongetwijfeld nog wel een hit blijven.
Jochempie zegt
Ik vind het geen slecht plan, maar ik kom nooit in Amsterdam dus ondervind de hinder ook niet. (de hinder van zonder auto zitten of de hinder van auto’s die teveel plek in beslag nemen in zo’n krappe, drukke stad..)
trustmeiamanengineer zegt
Je hebt toch ook helemaal niks te zoeken met een auto in het centrum van Amsterdam?… Zolang je de parkeergarage bij het museumplein, het station en dergelijke nog gewoon kan bereiken lijkt me het geen slecht plan. Mensen die met de auto naar de PC gaan zijn overbodig.
panam1 zegt
@trustmeiamanengineer: en als je in de stad woont? Leveranciers / Winkels, supermarkten? En je kan wel museumplein zeggen, maar je kan waarschijnlijk vanaf de RAI al uitstappen als het plan doorgaat.
Die mensen van GroenLinks zijn zo wereldvreemd, je moet de rest van t programma eens lezen
599gto zegt
@panam1: Auto’s leveren niets aan supermarkten en er rijden al elektrische vrachtauto waaronder eentje van Heineken die sneller was dan heel veel auto’s :)
fmgarcia zegt
@599gto: Die auto van Heineken brengt bierviltjes rond aan de klanten! Levens gevaarlijk door alle kleine straatjes in het Centrum. Stille dood, want je hoort enkel wat gezoem.
599gto zegt
@trustmeiamanengineer: PC ligt niet in Centrum en de parkeergarage van het Museumplein is vies, duur en er wordt heel vaak ingebroken in auto’s.
desjonnies zegt
Prima idee, alleen nog 2-takt brom en snorfietsen toelaten en van die Vespa Piaggio 3-wielers met bakkies en de nostalgische paard en wagen weer terug zodat alle hoofdstadgekkies en gütmenschen tot hun middel in de paardenstront kunnen staan en tegelijkertijd mest hebben voor hun zelf te kweken narcotica .
Een hek om Amsterdam heen en zorgen dat alle marxisten en trotskisten er niet meer uitkunnen
https://www.heinekencollection.com/wp-content/uploads/2015/03/142361.jpg
Corrado16v zegt
@desjonnies: Gaat het goed?
lekkaah zegt
@desjonnies: Waarom wordt er idd NOOIT over die kudt scooters gepraat..
Jochempie zegt
@lekkaah: Serieus? Da’s best een hot topic op het moment..
ab1963 zegt
@lekkaah: vanaf 2018 komen de meeste scooters de stad niet meer in
lekkerlinksrijden zegt
@desjonnies: Fantastisch plan, kom er toch nooit. Leuke muur om de binnenstad met wachtershuisjes en geschutkoepels.
599gto zegt
@desjonnies: Je loopt achter alle brommers van voor 2011 zijn per 01-01-2018 niet meer welkom in HEEL Amsterdam. https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B61C739C6-1CAF-42AB-B7BF-6C0B40A74B90%7D
599gto zegt
@desjonnies: Je loopt achter en ze zijn echt snel kan ik vertellen …..
http://logistiek.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/09/Elektrische-truck-Simon-Loos-2.jpg
amg65 zegt
Pff, de genoemde kades zijn letterlijk doorgangswegen voor amsterdam.
Beter OV en meer inzet van (EV) deel-auto’s houden de stad hopelijk leefbaar, maar dit is natuurlijk onzin.
599gto zegt
@amg65: Ja nu maar dat moet de A-10 worden. Ik woon er en de laatste jaren is het onhoudbaar geworden weg met de auto in het centrum.
amg65 zegt
@599gto: Ik woonde op de Mauritskade, elke dag kon je een doekje over de vensterbank halen: zwart. Haha
599gto zegt
@amg65: Ja bij mij ook en ik ben het zat :)
fmgarcia zegt
@599gto: Wat een onzin zeg. Ik woon op de Nassaukade en heb nergens last van. Behalve op Zondag vanwege parkeer drukte. Je ramen zijn vies door de uitstoot ja. In Drenthe wordt je auto onder gescheten door ooievaars en eekhoorns..
bietje zegt
Tuurlijk… Stadhouderskade, Mauritskade en Nassaukade… als je de aorta van de binnenstad dicht gooit, sterft de rest inderdaad automobielgewijs uit… Toch is de binnenstad van Amsterdam best groot als je er wel een keer met de auto naartoe moet om iets te vervoeren wat niet in de tram past of welke andere reden we ook hebben om wel met de auto te gaan en de ridicule parkeerkosten op de koop toe te nemen. We rijden tenslotte niet allemaal met zo’n grote vervuilende krakers-bakbrommer in onze houtje-touwtje jas en stinkende dreadlocks (deze categorie personen) door het centrum. Pff… krijg letterlijk en figuurlijk jeuk van dit soort gasten en ideologie.
bietje zegt
http://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/serveimage.cfm?file=webpics/3/0/552_303172.jpg
bietje zegt
https://legacy.gscdn.nl/archives/images/twibbontip.jpg
…en nu hou ik erover op : )
599gto zegt
@bietje: Als ik elke dag de bakfietsen moest tellen die ik tegen kwam met soms zeer agressief rijdende moeders kwam ik altijd te laat aan op plek van bestemming …
http://www.bakfiets-en-meer.nl/wp-content/uploads/2008/01/volkskrant-double-page.jpg
Jochempie zegt
@599gto: Snappen jullie wel dat een bakfiets méér een auto minder is?
lekkaah zegt
@bietje: Het erge is dat dit ‘carpe-diem’ groenlinks volk nog aan het groeien is ook.. al die studentjes hier in 020 (tegenwoordig verplicht met Gooische ‘R’ communiceren -> Amsterdams accent wordt tegenwoordig pertinent geassocieerd met bierzuipende primitievelingen door onze linkse elitaire studentjes ). Je bent een idioot als je niet minstens 1-2 jaar gaat backpacken dmv je studiefinanciering.. Er komt me toch een partij rommel op de arbeidsmarkt straks.. Mijn ondernemerstip: begin de zoveelste ‘juice-shop’ in Mook!
henk_he zegt
@lekkaah: ik wil zeker niet alles verdedigen wat je zegt, maar studiefinanciering bestaat al een tijdje niet meer, backpakken is van alle tijden (de babyboomers gingen zelfs gezellig naar Kaboel Afghanistan of naar Iran toen dat nog echte democratieën waren). Daarnaast wordt je als student pas volwassen ná je studietijd. Zodra je een baan en gezin hebt met bijbehorende verantwoordelijkheden, dan komt ’t meestal wel goed.
lekkaah zegt
@henk_he: Studiefinanciering bestaat niet meer.. hoe noem jij dat dan tegenwoordig? Ken genoeg studentjes die lachend 10duizenden schuld hebben (en tevens weigeren te werken).. Het punt is dat het leven van de gemiddelde student veel te ver van de ‘echte’ wereld ligt.. Komt ook door het (slechte) onderwijs uiteraard.. Je zegt zelf, je wordt pas volwassen zodra je inkomstenbelasting begint te betalen.
wijsneus zegt
@lekkaah: relativeren is een woord dat volgens mij niet in jouw woordenboek voorkomt of niet? Ben trouwens ook wel benieuwd hoeveel van die studenten jij kent. Of heb je dat verhaal via via en is het al 3x aangedikt in de kroeg?
lekkaah zegt
@wijsneus: goed argument wijsneus
599gto zegt
@lekkaah: Ook na de studiefinanciering tijdperk blijft de schuld gewoon open staan en je kent hele interessante mensen moet ik bekennen .
599gto zegt
@lekkaah: Het Amsterdamse accent is vaak geen school opleiding en penoze.
Op de markten kan je het nog horen.
599gto zegt
@bietje: Bakfiets !!
ff40 zegt
De linksen verbannen
Wie stemt voor?
lekkerlinksrijden zegt
@ff40: dan wordt het rustig aan de grachtengordel
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: met pek en veren de stad uit, ene M. Van Nieuwkerk voorop
599gto zegt
@lekkerlinksrijden: Heerlijk het is sowieso te smal te klein en te mooi voor auto’verkeer.
ff40 zegt
Diezelfde linksen die nu over drukte klagen hebben de drukte zelf gewild met hun asielindustrie
rrvliet zegt
@ff40: Yup. Want die Syriërs rijden allemaal in de auto door t Centrum. Lul.
rrvliet zegt
@rrvliet: Kul*, zo lullig ben ik nou ook weer niet. Al suggereert mijn autocorrect anders.
ff40 zegt
@rrvliet: denk jij echt alleen in de meest recente aanwas?
rrvliet zegt
@ff40: Hoe ver wil je terug gaan? Kijkend naar de recente cijfers van het CBS blijkt dat Amsterdam momenteel 50/50 allochtoon en autochtoon is. Wat hierbij opvalt is dat de allochtonen voor 35% niet westers zijn. Hiervan zijn 5% Turks, 9% Marokkaans en 8% Surinaams. Dan blijft er 13% over welke aan het asielbeleid te wijten kan zijn. Ik heb geen cijfers maar ik kan me niet voorstellen dat het autobezit onder deze bevolkingsgroep even groot is als bij de autochtone Nederlanders. Dus ik vind het nogal overtrokken om dit probleem te wijten aan het NLse asielbeleid.
599gto zegt
@rrvliet: Nee ook met oost blokkers, Duitsers, Britten en Ghanezen.
http://www.ois.amsterdam.nl/nieuwsarchief/2010/inwoneraantal-amsterdam-blijft-groeien-en-stad-telt-178-nationaliteiten-een-meer-dan-in-2009
Ik ken zelfs een persoon die de enige vaan haar natie is in Amsterdam?Nederland ze komt uit Equatoriaal-Guinea een olie staatje in Afrika
599gto zegt
@rrvliet: Toyota pick ups gaan een hit worden in Nederland als je hem mag geloven hahaha
wijsneus zegt
@ff40: Het was het bedrijfsleven met de VVD voorop die zo graag arbeiders uit Marokko en Turkije naar Nederland haalden omdat Nederlandse arbeiders niet meer in de fabrieken wouden werken. Ironisch genoeg zijn het dezelfde arbeiders die nu het hardst kagen op de vele buitenlanders. Het enige wat de linkse partijen is het opnemen voor deze nadat de fabrieken failliet gingen.
599gto zegt
@wijsneus: Fabrieken gingen niet failliet ze gingen naar lage lonen landen :)
rufctr01 zegt
En daarna gaan lopen janken dat er geen hond meer in Mokum komt.
599gto zegt
@rufctr01: De meeste komen zonder auto er is geen ruimte meer weg met die stink auto’s de meeste mensen die naar het centrum rijden hebben er echt niets te zoeken en rijden erdoor heen of rondjes .
kobus1967 zegt
Als je alle groen links mensen uit Amsterdam verbant word het ook lekker rustig en goed voor de luchtkwaliteit want er hangt een zure lucht om die mensen heen, niet te harden.
jpoers zegt
@kobus1967: waarom kan je maar 1x op plus drukken. Topreactie !
599gto zegt
@kobus1967: Als je haar naar Enschede terug brengt en houdt krijg je een bos bloemen naar keuze .
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/FemkeHalsemaMaastricht2.jpg/220px-FemkeHalsemaMaastricht2.jpg
Dutchdriftking zegt
Zullen we Groen-links anders verbannen?
pa045 zegt
Ik ben het nooit eens met GL. Maar dit klopt. Je hebt met een auto niks te zoeken in deze binnenstad. Veel te druk en gevaar voor voetgangers en fietsen.
Aanvoer van winkels toelaten binnen bepaalde uren en voor de rest op slot.
En wanneer je dan daar woont en je hebt iets groots te vervoeren: binnen de uren dat de winkels bevoorraad worden, laat je naar een verhuiswagen of iets komen.
ff40 zegt
@pa045: hallo, die voetgangers en fietsers zijn een gevaar voor de automobilist!!!
In elke wereldstad zien ze het zoals ik zeg
Nederland is zo mizerig petiterig, trek maar eens de wereldsteden in
pa045 zegt
@ff40: Pas nog geweest. NYC. Alleen zijn daar de straten way bigger. Is geen middeleeuwse dorpskern wat uitgegroeid is tot “stad”. Zoals ik al zei: het past niet!
jaapies zegt
@pa045: wat een totale onzin! Waarom zou je als je in de binnenstad woont minder behoefte hebben aan een auto voor je deur?
r3fl3x zegt
@jaapies: nou bijvoorbeeld omdat je alles met de fiets of OV kan bereiken? Bijvoorbeeld omdat het niet opschiet met de auto? Bijvoorbeeld omdat parkeren duur is en er lange wachtrij bestaat voor een vergunning?
Amsterdam is vol. Zonde om de schaarse ruimte op te offeren aan rijbanen of parkeerplaatsen.
pa045 zegt
@jaapies: Stadse mensen, vooral onze trotse Amsterdammers, zijn veel hipper. Daar past een auto toch helemaal niet meer bij!
Nee. zoals @r3fl3x en ik al gezegd hebben: er is geen ruimte! Het is een middeleeuws dorp wat uit zijn voegen gebarsten is. Haal de auto’s weg en je hebt ruimte voor leuke en aantrekkelijke dingen.
Parkeren wil je niet in Amsterdam, veel te duur. Rijden gaat niet, want je staat stil. OV is in de stad in NL in ieder geval nog goed geregeld. En met de fiets ben je ook overal binnen 5 a 10 minuten. Dus wat moet je in je vierwieler?
599gto zegt
@pa045: Hear hear hear …
pa045 zegt
@599gto: Hear whaaaaaat?
desjonnies zegt
@pa045:
Inderdaad, strak plan.
Ook tijdens die uren geen ambulances, politievoertuigen en brandweerwagens toelaten, zo lost het probleem zichzelf op.
pa045 zegt
@desjonnies: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regels bevestigen.
Maar goed. Mij interesseert het eigenlijk vrij weinig. Onze hoofdstad is al lang niet meer zo leuk als dat deze een jaar of 20 geleden was. Toen was de stad hip, kon je er op stap, waren Amsterdammers nog niet zo over het paard getild en was parkeren nog enigszins mogelijk.
Nee. Amsterdam is achterhaald. Rotterdam is er dik voorbij geschoten.
doublechevron65 zegt
Al die (race)auto merken bouwen toch ook allemaal mooie tweewielers? Gewoon La Ferrari 4-wieler laten staan en op de 15.000€ 2-wieler verder, moet toch kunnen dacht ik.
steelboy zegt
Waarom zou het een slecht plan zijn? In de stad ben je veel sneller met fiets / scooter / tram / metro en het meerendeel staat alleen in een rijtje voor het volgende stoplicht. Het zou veel meer ruimte geven, als auto’s en vrachtauto’s in principe geweerd worden uit de stad. Wellicht moet je wat opties of ontheffingen openhouden (bevoorrading, hulpdiensten, bewoners)…
Wat wel een slecht idee is, is om juist de stadhouderskade / nassau / maurits dicht te gooien, juist tot daar moet je autoverkeer toestaan, anders wordt de trip het centrum in echt te ver. Wat nog behoorlijk ontbreekt, is visie hoe ze eea gaan compenseren met bv parkeergarages tegen normale tarieven aan de grens van het autoverbodsgebied. Was er overigens niet ook een regeling dat iedere Amsterdammer eenmalig 10.000 eur zou krijgen, voor het inleveren van aanspraak op een parkeerplaats?
599gto zegt
@steelboy: Dat is de bedoeling blijf buiten de ring als het autoverkeer terechtkomt in de buurten rondom het centrum dan bereik je ook niets dan verplaats je het probleem. Ik kan je vertellen dat mensen geen parkeerplek kunnen vinden in hun eigen buurt rondjes rijden van een uur na een dag hard werken is geen uitzondering.
nameless zegt
Titel: “GroenLinks wil auto’s verbannen uit Amsterdam”
Tekst: “Bovendien wil GroenLinks dat per 2025 alleen nog emissievrije auto’s worden toegelaten in de binnenstad”
mashell zegt
Als af en toe bezoeker van Amsterdam vraag ik me al langer af waarom de binnenstad van Amsterdam niet autovrij is. Al die auto’s aan de smalle grachten, het zou mooier en prettiger zijn zonder. Dus best wel een groed plan van GroenLinks.
lekbak zegt
@mashell: Zeker. Maar als je dan geluiden hoort van max 30 overal binnen de ring, en op die ring maar max 50 dan vraag ik me echt af wat die lui gerookt hebben. Of dat ze 10.000 parkeerplekken willen verwijderen maar wel ev’s willen toestaan. Waar moeten die staan dan? Dat zijn er over een paar jaar gewoon weer net zoveel als nu de gewone auto’s.
Maar zelf roep ik hier ook al jaren dat volledig autovrij maken van de stads centra de enige goede manier is om de lokale uitstoot te verminderen.
poursuivant zegt
Prima plan. Mits er gezorgd wordt voor een betaalbaar P+R systeem met dito OV-alternatieven.
599gto zegt
@poursuivant: Parkeren voor 5 euro per uur en meer is altijd duurder dan een O.V reis .
por100 zegt
GL is ook tegen al die nutella/souvenirs shops e.d., maar zulke keten winkels zullen enkel nog overblijven als de ondernemers (de echte vaklieden wel te verstaan) niet meer te bereiken zijn met de auto.
En laten zulke middenstanders nou net zeer belangrijk zijn voor de sociale cohesie van een dorp of stad.
Dus hoe blijven die winkels nog bereikbaar voor de auto? Want allemaal leuk en aardig, maar voor flinke boodschappen of relatief zware dingen als een kratje bier gaan mensen gewoon nog met de auto op pad. De vraag is alleen in welke omliggende wijken/dorpen de grachtengordel (die uiteraard worden uitgezonderd van deze maatregel) straks met auto kunnboodschappen gaan doen, want de middenstand in het centrum zul je daar niet meer terugvinden
599gto zegt
@por100: Nutella winkels draaien de omzet die nodig is voor de zeer hoge huurprijzen .
redneck zegt
Groen Links: de partij waar nog nooit 1 nuttig woord is uitgekomen. Veel roepen maar nergens een oplossing voor hebben. Ze willen ook dat alle automobilisten met de trein gaan. Als 10 % van de automobilisten met de trein zou gaan zijn er niet eens genoeg treinstellen. Maar ja dat is het roepen en nergens een oplossing voor hebben. En 10.000 parkeerplaatsen schrappen. Weg toerisme, weg binnenstad, weg geld. Ook weer een gevalletje : veel roepen maar niet nadenken
599gto zegt
@redneck: Er worden heel veel parkeergarages gebouwd en samengewerkt met bestaande garages om bewoners een parkeerplek te geven zodat de straat leeg raakt.
redneck zegt
@599gto:
En die parkeergarages gaan plaats bieden voor de 10000 parkeerplaatsen die de linkse kliek wil weg halen?
Zoveel parkeerplaatsen weghalen betekent nog verder buiten de stad parkeren omdat er simpel weg geen ruimte is voor parkeergarages. Auto onvriendelijk maken = (dag) toerisme weg jagen. Overvolle bussen en overvolle treinen als gevolg van ver buiten de stad parkeren. Andere steden bieden betere oplossingen en hebben geen Groen Linkse in hun gemeenteraad zitten. En dat is voor iedere gemeente beter. Nog beter is om die partij te verbieden. Dat ze zoveel stemmen hadden is puur de danken aan het poppetje Klaver en niet aan hun politieke insteek. Want die stinkt aan kanten.
599gto zegt
@redneck: Antwoord ja er wordt volop gebouwd aan parkeergarages
lekbak zegt
@599gto: Waarom zeg jij dat je antwoord geeft terwijl hij iets heel anders vraagt?
lekkaah zegt
@lekbak: het is J. Klaver incognito ;o
599gto zegt
@lekkaah: In dat geval wil mijn kris terug
599gto zegt
@lekbak: https://www.amsterdam.nl/projecten/albertcuypgarage/
Se bene slimmer dan je denkt in mokum
jaso013 zegt
Het is in hartje centrum ook echt nodig om een auto te hebben…. ik vind het prima zolang er maar fatsoenlijk, betaalbar en goed bereikbaar ov is.
jaapies zegt
@jaso013: waarom zou dit minder nodig zijn dan in welke andere woonwijk dan ook?
sergiorodrigues zegt
Gemiddelde parkeerplek kost € 4,- per uur. Stel, die is ongeveer 5 uur per dag bezet gedurende het hele jaar. Dan lopen ze 73 miljoen mis aan parkeeropbrengsten bij het schrappen van 10.000 parkeerplaatsen. En daarbij komen dan ook nog de kosten voor het verwijderen van alle parkeerplaatsen. Klinkt als een goed plan Groen Links, jullie zijn echt een stelletje handige donders
599gto zegt
@sergiorodrigues: Het is 5 euro en elke parkeerplek kost geld of dacht je dat kabouters het hebben gebouwd het zijn zeer dure en gewilde ruimte maak je niet druk om de inkomsten er zijn genoeg mensen die hierop inspringen.
kniesoor zegt
’t Zou wel ruimte scheppen voor nóg meer – voetgaande – toeristen. Nog meer centrumbewoners over de zeik :-)
599gto zegt
@amghans: Je moet eens in Amsterdam je vinger over een ruit halen of gevel in drukke straat gegarandeerd zwart als roet en dat adem je in dat moet stoppen/ verminderen.
kniesoor zegt
@599gto:
Verminderen zal de luchtvervuiling wel, stoppen zal die niet, luchtvervuiling, die buiten de stad gecreëerd wordt stopt niet bij de stadsgrenzen. Dus die zwarte vingers zal je tot op zekere hoogte blijven houden.
599gto zegt
@amghans: Het scheelt echt heel erg veel kan ik je vertellen .
kniesoor zegt
@599gto: `
Benieuwd waar die stelling op steunt. Heb je de autoloze zondagen nog meegemaakt ?
Even voor alle duidelijkheid : ik woon niet in Amsterdam, kom er ook weinig en als ik er al naartoe ga is dat meestal per OV. Dus ik heb er geen persoonlijk belang bij om de boel toegankelijk te houden voor auto’s op de wijze zoals dat nu het geval is. Dat neemt niet weg, dat ik het standpunt van GL nogal kort door de (Gouden) bocht vind.
cloverleaf zegt
Prima idee eigenlijk. Taxi’s, invalidevervoer en leveranciers enkel toelaten binnen de grachtengordel. Daarbinnen heb je namelijk echt niks aan je auto
mashell zegt
@cloverleaf: taxi’s? Juist de kamikazi taxi’s zou je als eerste moeten weren. Voor hen is 80 km/h langs de gracht eerder regel dan uitzondering.
jorden zegt
Jezelf de binnenstad insturen als niet binnenstadbewoner moet je jezelf helemaal niet aandoen. Maar laat die mensen toch, na je 3x groen en geel te ergeren pak je het de volgende keer vanzelf wel slimmer aan.
Gulli zegt
Moet je vooral doen, alleen nog maar elektrische auto’s in de stad toestaan. Horen die fietsers je helemáál niet meer aankomen! Ik weet niet of dat de veiligheid nou echt gaat helpen.
599gto zegt
@gulli: Het idee is om meer ruimte creëren voor fietsers en voetgangers zodat er ruimte is dan gebeuren er minder ongelukken.
Gulli zegt
@599gto: op zich snapte ik dat al wel, maar toch bedankt
599gto zegt
@gulli: graag gedaan ik kan je ook vertellen dat elke nieuwe bewoner in bepaalde buurten geen parkeervergunning voor op straat meer krijgen men wordt gedwongen om een plek in een parkeergarage te huren of kopen.
Parkeerplekken die 10 jaar geleden voor 3000 euro te koop stonden kosten nu makkelijk 30000 euro.
Gulli zegt
@599gto: klopt, we hadden hetzelfde toen we naar een apt in Rotterdam aan het kijken waren. Voordat je een vergunning voor op straat kon krijgen (a 100,- per maand) MOEST je eerst inpandig een parkeerplaats kopen a 25k. Toch een duur grapje als je meer dan 1 auto hebt dus. Toen we de makelaar om meerdere redenen vertelden dat we de woning niet wilden hebben probeerde hij ons nog een losse parkeerplaats te verkopen ‘als goede investering’. Als we 25k over hadden gehad dan had ik het nog gedaan ook
Tenck zegt
@gulli: De reden waarom de gemeente Rotterdam mij heeft weggejaagd uit het centrum. Ik kon niet eens een vergunning krijgen voor mijn tweede auto, ik moest maar een tweede parkeerplek in de inpandige garage kopen. En daar zijn maar 200 plekken voor de 600 appartementen. Goed beleid als je hoger opgeleiden in je stad wil houden.
lekbak zegt
@599gto: Maar ze willen wel ev’s toestaan. Als dat de enige auto’s zijn die er nog mogen komen gaat iedereen die geregeld in amsterdam wil zijn een ev halen. En die zijn over een paar jaar best goed te verkrijgen dus het zal dan helemaal niet veel rustiger worden.
Als het om de lokale uitstoot gaat is dit een prima idee, als het om de ruimte en drukte gaat kunnen ze beter ook de ev’s verbieden.
Edge zegt
GroenLinks en maffe ideeën, je verwacht het niet…
redneckarie zegt
Zouden de wijze heren en dames van links de volgende rekensom al eens verzonnen hebben ? 10.000 parkeerplaatsen a 5 euro per uur 8 uur per dag 7 dagen in de week … is een gemis van 2.8 miljoen hoe gaan ze dat dan weer binnenharken ?
tarquesh zegt
Groenlinks wil A’dam omtoveren tot Peking. … Communisten, fietsen, studenten, maar die protesteren nu eens niet tegen de grote leider van groenlinks.
billgates zegt
Goed plan, mijn kantoor zit vlakbij negen straatjes. Met de fiets ben ik er het snelst. Die maatschappelijk onverantwoorde opmerkingen hier komen natuurlijk vooral van forensjes uit purmerend, nieuwegein, vleuten en meer van dat sexie vinexlocaties. En natuurlijk de duitse diesel niet vergeten:)
snorrewietskie zegt
De titel klopt niet hoor. Volgens mij moet het zijn: “Briljant: Amsterdam wil GroenLinks verbannen uit Amsterdam.”
munchburg zegt
Groenlinksers de zee in jagen scheelt ook alweer een hoop ruimte, zeker in Amsterdam.