Huilen met de pet op.
Het hoge woord is eruit. Het hing al even in de lucht en het kabinet gaat inderdaad de maximumsnelheid van 130 km/u verlagen naar 100 km/u. Dat melden bronnen tegenover onder andere de NOS en RTL Nieuws. Het is een aanpak op de korte termijn van het kabinet inzake de stikstofcrisis.
Pak er niet direct een doos tissues bij, want niet alle 130-wegen gaan naar 100 km/u. Op snelwegen waar je tussen 19:00 en 06:00 uur 130 km/u mag rijden zal op dit tijdstip niets veranderen. Overdag 130 rijden is straks wel verleden tijd. Met name snelwegen buiten de randstad worden getroffen door deze maatregel. In de randstad is op veel plekken de maximumsnelheid al 100 km/u, of zelfs nog lager.
De coalitie zou vanmorgen een akkoord hebben bereikt over stikstofmaatregelen, waar het verlagen van de maximumsnelheid er één van is. Het besluit is omstreden omdat het nota bene de VVD is geweest die 130 km/u heeft gerealiseerd in Nederland in 2012. Nu is het diezelfde VVD die de regels weer gaat aanscherpen. De presentatie van alle stikstofmaatregelen volgt morgenochtend, aldus minister-president Mark Rutte tegenover de camera’s van de media in Den Haag.
Foto: 800 pk in de bebouwde kom, top. Via @burger1984am1 op Autojunk
bottles zegt
K*’t..
thomasthomas zegt
@bottles: Had D66 haar zin gekregen was het 90km geworden, nog even een we kunnen beter thuis blijven. Ow nee shit dat willen ze eigenlijk ook.
flutterby zegt
@thomasthomas: jij staat voor de lol in de file?
ukbob zegt
@bottles: dus, volgende groep die op t Malieveld zal staan zijn de weggebruikers…
Wie gaat dat ff regelen..?
Ik ga mee!
faalhaas zegt
@ukbob: Houw deere joe!
spacemoon24 zegt
@ukbob: hebben we meteen een mooie carmeet
caferacer zegt
@ukbob: https://facebook.com/events/509741176289453/?ti=as
raoufff zegt
@ukbob: wij automobilisten bepalen de maximumsnelheid zelf wel. Daar kun je mee thuis komen!
towi1989 zegt
@bottles: 100 in de 4 ter compensatie!
golf1985 zegt
@towi1989: dat kan helaas niet anders bij mij met een vierbak?
mk2tim zegt
@golf1985: Ach joh, ik heb een 3 traps automaat xD
golf1985 zegt
@mk2tim: daar heb ik express niet naar gezocht. Zelf schakelen is in een golf 2 toch best leuk
Erik zegt
@bottles:
Het verbruik in mijn portemonnee gaat ook omlaag …..
racemees1 zegt
@bottles:
Mooi!!
Nu is er weer ruimte om 40.000 nieuwe woningen uit de grond te knallen voor alle nieuwe bewoners die ieder jaar binnen komen!
Plek zat hier, de consumptie is nog niet hoog genoeg en nog meer stenen ipv natuur!!
Goed bezig hiero??????
bluster zegt
@racemees1: denk dat er onder de huidige bewoners geen woningnood is?
racemees1 zegt
@bluster: het sarcasme druipt er van af..
Eigenlijk is het helemaal niet om te lachen..
mijnporsche zegt
@bottles: Blij dat ik weg ben uit dit fantastische land met zieke politieke figuren aan de macht.
mark997gt3 zegt
@mijnporsche: naar welk beter land ben je vertrokken dan? Zijn maar weinig landen op de wereld waar je een beter leven kan hebben dan in NL. Gewoon nieuwsgierig.
frank2b zegt
@mark997gt3: De stilte is oorverdovend
gregorius zegt
@mark997gt3: ligt helemaal aan je inkomen. Er zijn een boel landen waar je met een goed inkomen een stuk ‘beter’ of ‘leuker’ kan leven dan in Nederland.
Met een matig inkomen, heb je het in Nederland wel vrij goed. Maar met een matig inkomen heb je ook geen last van die 100km/h maatregel; want je heb toch geen geld om een dikke auto te kopen!
sntial zegt
@gregorius: een Polo rijdt gemakkelijk 101 km/h
banderas zegt
Ah, en nu wachten op reacties als dat er geen stikstofprobleem is, want oh wee als men geconfronteerd wordt met iets waar ze zelf een nadeel van voelen.
bluster zegt
@banderas: alvast voor die mensen een handig kaartje van de knmi: https://cdn.knmi.nl/system/updates/image1s/000/002/784/xlarge/NO2_Europa_2018_Tropomi_KNMI.png?1544188671
por100 zegt
@bluster: ook even het kaartje van de afgenomen stikstof over de afgelopen decennia erbij,
En een kaartje percentage verkeersdoden tov de rest vannde wereld
En een kaartje van de efficiëntste en schoonste voedselproductie van de wereld
En een kaartje van de bevolkingsdichtheid van alle landen in de wereld …
alfisstii zegt
@bluster: dus als ik dat kaartje mag geloven is er meer uitstoot op de Waddeneilanden dan in Oslo en stockholm bij elkaar… juist ja
banderas zegt
@alfisstii: Ja, want uitstoot verschuift geen enkele cm… Het valt niet mee, gewoon logisch nadenken.
alfisstii zegt
@banderas: je praat er mooi raar in om, en spreekt jezelf volledig tegen. Als uitstoot geen cm verplaatst zoals je zelf zegt. Waarom dan minder uitstoot in Stockholm en Oslo dan op onze eilanden? Denk je dat al die miljoenen mensen minder uitstoten dan die paar duizend van de Waddeneilanden? Ik beweer niet dat er geen stikstof probleem is, is zeg alleen dat die kaart niet klopt..
BaRa zegt
@alfisstii: Je hebt gelijk, de ESA heeft zich vast vergist.
bluster zegt
@alfisstii: een rookmelder gaat hopelijk ook af als het aan de andere kant van de kamer brandt. Dit is gemeten door een satelliet. Je kunt de wetenschap betwisten, de oplossingen zijn veel lastiger.
mashell zegt
@bluster: het is toch een beproefde tactiek, als de oplossing voor het probleem je niet aanstaat dan betwist je de meetresultaten.
De boeren gingen niet voor niets ook bij het RIVM langs.
por100 zegt
@mashell: probleem zit hem in de kleur die wordt gebruikt. Welke kleur gebruikt het RIVM voor de stikstofuitstoot in Beijing? Of hartje Amsterdam in 1980? Dat zou dan allemaal zwart moeten worden gekleurd met een geel doodshoofdje erbij.
De satellietbeelden worden op een bepaalde manier afgebeeld en ook de meetresultaten van het RIVM worden op een bepaalde manier getoond, waardoor het lijkt alsof wij in een zwaar vervuilde omgeving rondlopen. Maar waarom scheelt de extra uitstoot in Amsterdam dan maar slechts voor een levensverwachtingsdaling van 3 maanden ten opzichte van een gemiddelde leeftijd van 81 jaar? 3 maanden minder lang leven in zo’n drukke stad is peanuts. Toch mag een wethouder het een sluipmoordenaar noemen, en komen instanties als het RIVM of KNMI of weet ik wat weg met een dieprode kleur voor een uitstootgehalte die 10x lager is dan 30 jaar geleden. Daar wil ik anderen op wijzen: op de onbewuste ‘framing’ van overheidsinstanties. Hoe komt een bericht bij jou binnen (wetende dat jouw brein is ingesteld op: PAS OP het is ROOD en PAARS, terwijl dat voor jouw oerbrein synoniemen zijn voor giftig, te heet etc. etc.).
nissanfairladyz zegt
@mashell: tegenwoordig gaat het alleen maar om gelijk krijgen. Niet meer om gelijk te hebben. Of de dwang naar absolute waarheid is ook weg. Puur alleen maar eigenbelang boven feiten. De wereld gaat hier kapot aan. Men is te zwak tegenwoordig om toe te geven aan feiten. Emotioneel worden mensen omdat hun eigen leven wordt aangetast. En ze zullen alles er aan doen om die aantasting om te draaien en de luxe te willen behouden van hun leven. Zelfs de waarheid verdraaien of wetenschappelijke feiten omdraaien komt hierbij aan te pas. De wereld is kapot en gigantisch egoistisch aan het worden.
lucasspeedo zegt
@bluster: opvallend dat je ook de vaarroute NW-Europa naar het Suez-kanaal ziet als witte streep ziet. Hoeveel stoten die eigenlijk uit?
bluster zegt
@lucasspeedo: grappig om te zien idd. Maar geen idee, ik zie dat wit halverwege de legenda staat (dus niet als 0)
bluster zegt
@lucasspeedo: Het KNMI schrijft daarover: De bijgaande figuren laten deze hotspots zien voor Europa en ook ingezoomd op Nederland. In Europa zijn alle grote stedelijke gebieden duidelijk waarneembaar. Ook de uitstoot van de scheepvaart is duidelijk waarneembaar vanuit de ruimte. Zelfs NO2 van wegtransport is te zien, zoals de Route du Soleil in Zuid-Frankrijk. Opvallend voor onze eigen omgeving zijn de hoge concentraties boven de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen, Luchthaven Schiphol, en het Ruhrgebied in Duitsland.
sjonniedeluxe zegt
@bluster: dit kaartje vertelt mij dat het niet aan onze auto’s kan liggen. We hebben in verhouding niet veel diesels. Daarnaast zijn onze auto’s gemiddeld heel schoon, in vergelijking met Europa. Onze auto’s zijn in ieder geval niet smeriger dan in Berlijn of München. Dan kan het eigenlijk niet aan de auto liggen.
lucasspeedo zegt
@sjonniedeluxe: Nee inderdaad. Want als het hoofdzakelijk aan de auto’s ligt vraag ik me af wat ze in Libanon rijden ?
artje zegt
Gelukkig houdt de stikstof crisis bij de grens op, en mogen we weer volgas.
trolle zegt
@artje: is tezien welke grens, in België is er ook al sprake van max 100kmh
bitd zegt
@trolle: vanwege natuurlijke selectie door het wegdek…
woudloper zegt
@trolle: waar staat dat
dromedaris zegt
@woudloper: Vias is voorstander van 100 kilometer per uur op snelweg
https://www.hln.be/de-krant/vias-is-voorstander-van-100-kilometer-per-uur-op-snelweg~ad0340f1/
rolov zegt
@trolle: in België gaan ze net met zijn allen van de stookolie af en op het gas terwijl ze hier iedereen van het gas afwillen. Het is een grote wassen neus.
lacker zegt
@rolov: net als in Duitsland. Daar wordt zelfs subsidie gegeven als je op gas overgaat.
BaRa zegt
@rolov: In België zitten al heel mensen op het gas. Die worden aangemoedigd om over te gaan op warmtepompen. Voor wie van stookolie komt, zijn er wat extra opties, gaande van gas tot warmtepompen.
banderas zegt
@artje: Ook in Duitsland valt dat reuze mee. A) slechte wegen veelal, werkzaamheden en ook genoeg 100/80 zones.
flutterby zegt
@artje: stikstof is een lokaal probleem, dus ja. Dat heeft een grens.
alfisstii zegt
@flutterby: dat klopt, maar waarom dan deze maatregel in het hele land en niet alleen in de randstad en andere drukkere gebieden?
fanboy zegt
@alfisstii: Het gaat juist om natuurgebieden, niet waar mensen wonen.
alfisstii zegt
@fanboy: dat is zeker waar, maar een probleem pak je toch aan bij de bron? Dan kan je net zo goed in de randstad een onbeperkte snelheid hanteren, de natuur daar is toch al zowat naar de tyfus
maotje zegt
@artje: eerst verdiepen in de materie.
Je komt nu heel dom over.
techniekmeneer zegt
@maotje: Ja, de normale man is “dom”. De gene die zich gek laten maken door die milieu bullshit, die zijn dom ;)
vondick zegt
@techniekmeneer: Je bent zelf bullshit
bluster zegt
@artje: een handig kaartje.. https://cdn.knmi.nl/system/updates/image1s/000/002/784/xlarge/NO2_Europa_2018_Tropomi_KNMI.png?1544188671
por100 zegt
@bluster: zeer vertekenend plaatje. Rood en paars staat in ons geheugen gegrift voor gevaarlijk, daar is ons brein op ingesteld. Wie zegt mij dat de gehaltes in Duitsland en Europa ook daadwerkelijk gevaarlijk zijn. Zelfs de GGD heeft het over een levensverwachtingdaling van 3 maanden op 81 jaar voor Amsterdammers.
Zo rood moet dat kaartje dus niet zijn …
bluster zegt
@por100: dat zegt niemand, dit zijn gemeten waarden. Dit is een simpele kaart van de knmi met een duidelijke legenda erbij. Zo moeilijk is dat niet toch? De precieze uitleg en/of oplossing is veel lastiger.
bluster zegt
@bluster: Het KNMI schrijft erbij De bijgaande figuren laten deze hotspots zien voor Europa en ook ingezoomd op Nederland. In Europa zijn alle grote stedelijke gebieden duidelijk waarneembaar. Ook de uitstoot van de scheepvaart is duidelijk waarneembaar vanuit de ruimte. Zelfs NO2 van wegtransport is te zien, zoals de Route du Soleil in Zuid-Frankrijk. Opvallend voor onze eigen omgeving zijn de hoge concentraties boven de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen, Luchthaven Schiphol, en het Ruhrgebied in Duitsland
por100 zegt
@bluster: het gaat om het gebruik van de kleur in het kaartje. De hoogste uitstoot maken ze rood paar, maar tov van bijvoorbeeld een Chinese of Indiase stad is de kleur in de randstad hoogstens geel of misschien oranje, maar niet rood/paars. Rood en paars staan in ons oer-brein voor gevaarlijk, heet van vuur of giftig voor planten en dieren. Dus ja tov de rest van europa is hier de meeste uitstoot. Daar staat tegenover dat wij als handelsland veel import en export voor heel Europa binnenhalen, daar staat onze overproductie van voedsel tegenover en onze gigantische bevolkingsdichtheid, maar nog belangrijker staat daar dus tegenover dat wij ten opzichte van de wereld helemaal niet zo rood-paars zijn wat betreft stikstofuitstoot.
Maar goed als jij je door zo’n vertekend beeldje wilt laten leiden …
bluster zegt
@por100: gewoon gegoogled op stikstof wereldwijd. Een bericht van de Volkskrant: “Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Nederland hoort tot de wereldtop qua stikstofvervuiling.
Van wie komt die claim?
Kregen de milieuorganisaties toch gelijk. De Raad van State oordeelde afgelopen week dat de overheid te weinig doet om te voorkomen dat schadelijke stikstof in kwetsbare natuurgebieden neerdwarrelt en daar de biodiversiteit de nek omdraait. Redenen zat om die uitspraak logisch te vinden, aldus directeur natuurbeheer Teo Wams van Natuurmonumenten in een veel aangehaald persbericht. ‘De stikstofuitstoot in ons land hoort tot de hoogste ter wereld’, zei hij daarin. Die uitspraak herhaalden onder meer de regionale milieufederaties van Drenthe en Limburg, maar ook RTV Utrecht en het Reformatorisch Dagblad vonden hem noemenswaardig.
Klopt het?
Puur per land bekeken scoort Nederland niet bijzonder hoog: van de 250 naties die in de gezaghebbende uitstoot-database Edgar staan, schommelt ons land ergens op plek nummer 40 wat betreft stikstofuitstoot. China, India en Verenigde Staten vormen de absolute wereldtop met zeventig keer zo veel stikstofuitstoot en zelfs Duitsland passeert Nederland met een factor vier.
Maar Nederland is klein, meldt ook het persbericht van Natuurmonumenten. De uitspraak van Wams was dan ook bedoeld per hectare, laat de woordvoerder weten.
Daar zit wat in. Rangschikken we de stikstofuitstoot van elk land naar landoppervlak, dan zit Nederland inderdaad in de top. De stikstof die vrijkomt bij de verbranding van olie, benzine, steenkolen en diesel kan zich hier per hectare meten met koplopers Libanon, Koeweit, Zuid-Korea en Hongkong en is twee keer hoger dan in Duitsland. Wat betreft meststikstof die in de vorm van ammoniak verdampt, staat ons land per hectare zelfs in de topvijf.
Toch missen dergelijke ranglijstjes en vergelijkingen belangrijke subtiliteiten, zegt stikstofhoogleraar Jan Willem Erisman van de Vrije Universiteit (VU). ‘De uitstoot in de oostelijke, dichtbevolkte gebieden van China is echt wel hoger dan hier. Maar omdat China een groot deel onbewoond landoppervlak heeft, helemaal tot aan Tibet, lijkt het mee te vallen.’
Wel heeft Nederland een uniek stikstofprobleem, vindt Erisman. ‘Hier liggen de te beschermen natuurgebieden en vervuilingsbronnen zoals landbouw bijzonder dicht bij elkaar.’ Ammoniak uit de boerderij slaat deels direct neer in de natuur. Dat maakt het volgens de hoogleraar moeilijk om de milieuafspraken te halen.”
por100 zegt
@bluster: degelijk artikel dat ons beider standpunt voor het voetlicht brengt. En als we die nuance toepassen op het besluit om de snelheid te verlangen van 130 naar 100 (wat relatief dus maar heel weinig stikstofreductie teweegbrengt) dan neem ik het standpunt in dat:
1. De stikstofdiscussie wordt misbruikt om afgunst jegens de auto er door te drukken
2. Bij de toewijzing van natura2000 gebieden omstreeks 2006 er niet rekening is gehouden met de gevolgen van toewijzing van die gebieden en er ook geen grondslag aanwezig was voor de verstrekkende gevolgen van die toewijzing.
Kort gezegd; rechts NL stemde in met toewijzing van die gebieden tot natuurgebied, maar stemde nooit in met de verstrekkende gevolgen daarvan en daarvoor heeft de Nederlandse bevolking ook geen mandaat gegeven tijdens verkiezingen. En toch worden die verstrekkende gevolgen geaccepteerd, zonder democratische grondslag!
BaRa zegt
@por100: Dat heeft te maken met de grenswaarden in de Europese normen… die volgens de WGO veel te laks zijn.
por100 zegt
@bara: zie hierboven …
ghini zegt
Een van de minst impactvolle voorstellen wordt er toch doorheen gedrukt?? Waarom?? Uit onderzoek is nog gebleken dat dit erg weinig co2 besparing gaat opleveren omdat op de 120 en 130 wegen lang niet iedereen zo hard rijdt.. Ja je snapt er misschien niks van maar let er maar eens op en je snapt het..
bitd zegt
@ghini: ? gaat niet over CO2
pomoek zegt
@bitd: klopt, maar ook op de totale hoeveelheid stikstof scheelt het tienden van een procent. Niets dus.
bitd zegt
@pomoek: ja helemaal mee eens 78% van de atmosfeer is stikstof… dus ik begrijp überhaupt niet waarom niemand ff een normaal besluit hierover kan nemen.
Het helpt ook niet dat ammoniak en de potentieel schadelijke stikstoffen allen op 1 hoop worden gegooid.
Daarnaast is RIVM zo’n beetje het slechtste wat je kan overkomen als die zich ermee gaan bemoeien, want die begrijpen het verschil niet tussen risico en gevaar…
pomoek zegt
@bitd: ik had moeten zeggen op de totale hoeveelheid stikstofuitstoot…
sprankel zegt
@bitd:
Die 78% stiktof in de atmosfeer is N2, de stikstoffen het milieu belasten zijn NOx en NH3. Hoofdzakelijk afkomstig van landbouw en bij verbranding (verkeer, verwarming, industrie, etc).
Dit soort vervuiling is lokaal, dit sijpelt heel snel de grond in en is dus met name een milieu probleem en geen klimaat probleem. Dit soort vervuiling is dus in tegenstelling tot andere niet iets wat massaal de grens is komen overwaaien.
Daar moet ook worden bij verteld dat de overschrijdingen van dit issue in de jaren 90 een pak erger was en dat Europa toen besloten had om dit aan te pakken. 1 van de oplossingen toen was de invoering van de EURO norm om zo stapgewijs zonder al te veel impact die NOx massaal naar beneden te krijgen.
Amerikanen hebben hier ook zwaar op ingezet, gezien zij veel minder veeteelt hebben per oppervlakte en gezien zij diesel nooit moesten hebben vanwege het NOx probleem is dat daar veel minder een issue. Maar in plaast van de Euro normen te blijven volgen zijn ze massaal beginnen sjoemelen, dat gesjoemel draait rond de NOx uitstoot. Dan was er een 1 fabrikant die dat massaal gaan promoten is bij de Amerikanen waarop die op onderzoek gingen hoe wij dat NOx probleem opgelost hadden, de rest is geschiedenis.
Daardoor beginnen de lidstaten te panikeren dat heel hun plan van de jaren 90 om het NOx probleem op te lossen toch niet blijkt te werken of dat ze van Europa onder hun voeten gaan krijgen. Net doordat het een lokale vervuiling betreft waar je niet met het vingertje kunt wijzen naar ergens anders krijg je dan van die zenuwachtige beleidsmaatregelen zoals het stil leggen van werven en het massaal verlagen van de snelheid.
bitd zegt
@sprankel: exact.. dus we zijn er niet met dit soort belachelijke maatregelen.
Misschien nog de meest efficiënte oplossing is het afschaffen van (bepaalde) natuurgebieden, heb je ook geen overschrijding.
rulefollower zegt
@bitd: mag ik dan wel 130 in de tesla?
xjs678qr zegt
@rulefollower: dat zou pas een maatregel zijn om groenere wagens door te duwen: linkervak is 150kmh maar verboden voor wagens met een CO2 uitstoot boven de xx gram
evdw zegt
@rulefollower: Alleen als je hem oplaadt met 100% groene stroom en dus niet met energie uit kolen.
rulefollower zegt
@evdw: Spreekt voor zich, eigen zonnestroom is goedkoper dan de zwaar belastte stroom van uw kolen- of gascentrale.
evdw zegt
@rulefollower: Spreekt in zoverre voor zich dat als jij je Tesla thuis oplaadt met 11kw of 22kw dan moet je behoorlijk wat zonnepanelen hebben om ervoor te zorgen dat je 100% zonnestroom pakt, zeker in deze periode van het jaar. Wat hij tekort komt pakt hij dan gewoon van het net en dat is voornamelijk steenkolen stroom.
rulefollower zegt
@evdw: ik heb er 84.
evdw zegt
@rulefollower: In de zomer kom je daar een heel eind mee maar in de herfst en de winter kom je daar aan tekort en pomp je hem alsnog grotendeels vol met steenkolen stroom. Zeker als je niet overdag oplaadt.
dutchneon zegt
@evdw: de kolencentrale staat niet naar een natura2000 gebied…. anders direct sluiten!! Verder zijn de meeste mensen met Tesla’s redelijk bewust bezig, die zitten vaak bij qurrent, Greenchoice of VanDeBron dat soort toko’s die je meer laten betalen voor groene stroom
schuimbekje3 zegt
@sprankel: nee, die amerikanen bombarderen hun pickups als landbouwvoertuig en dan tellen ze ineens niet meer als diesel auto
stationcar zegt
@pomoek:
Het is om de bouw vlot te trekken die nét die tienden van een procent nodig hebben, want die stoten geen bal uit en liggen nu wel stil.
pomoek zegt
@stationcar: je hebt een punt.
racemees1 zegt
@stationcar:
Juist ja, volknallen dat land!!
Met de 40.000 man per jaar die hier verwelkomt worden gaat dat helemaal goedkomen! Das pas goed voor ‘t milieu!!
ghini zegt
@bitd: ik wou te snel reageren.. gelukkig kan iedereen daar overheen lezen.. ;)
fanboy zegt
@ghini: Misschien als je zelf wat beter oplet dan snap je dat het om stikstof gaat.
Breinstein zegt
@fanboy: Het gaat misschien niet over CO2, maar om stikstof, maar toch heeft @ghini hier gelijk. Het maakt amper impact in het complete verhaal. Echter doordat de ‘automobilist’ een makkelijk slachtoffer is (is immers een grote groep die nergens bij ‘verenigd’ is) drukken ze dit soort symboolpolitiek erdoor en durven ze de daadwerkelijke vervuilers niet aan te pakken.
En dan over 3 jaar weer verbaasd zijn als de cijfers bekend zijn en de resultaten tegenvallen.
fanboy zegt
@breinstein: Ik denk ook dat je de uitstoot van boeren moet aanpakken om dit op te lossen, maar dat is geen populaire mening. Ook niet voor de VVD.
Maarja, dit is een zeer goedkope regeling ten opzichte van boeren uitkopen. En als het net het verschil maakt om de bouw vlot te trekken.
kareljansen zegt
@fanboy: Zeer goedkoop? Ik denk dat je zal schrikken wat dit aan accijns scheelt doordat het gemiddelde verbruik af neemt.
fanboy zegt
@kareljansen: Ja er zal minder accijnsinkomsten zijn. Maar ik vraag me af hoe meetbaar het is, gezien er nu serieus veel elektrische auto’s worden verkocht die ook voor een vermindering in accijnsinkomsten zorgt.
ghini zegt
@fanboy: jajaja te snel willen reageren, iedereen snapt toch waar het over gaat..
fanboy zegt
@ghini: Nou ja, iedereen haalt dat hier continue door elkaar. Of slepen China of India erbij, terwijl het om lokale stikstofproblemen gaat. Vandaar.
maotje zegt
@ghini: weet je het verschil tussen co2 en stikstof?
bitd zegt
RIP…
ps: zijn er nog aantrekkelijke regio’s om naartoe te emigreren?
lekbak zegt
@bitd: groot Brittannië. Snel, nu het nog kan! Eventjes door de crisis bijten die op korte termijn ontstaat door het verlaten van de eu, en daarna lekker zelfstandig verder in welvaart!
bitd zegt
@lekbak: nee daar gaat het lekker qua regeltjes… dat land is nog verder afgedwaald. Die roepen dat ze meer vrijheid willen, maar meeste regels verzinnen ze zelf en wijzen daarna naar de EU. Klinkt bekend.
stationcar zegt
@lekbak:
De wegen in Groot Britannie zijn zo mogelijk nog beroerder dan in België, áls er al wegen liggen, wat een dramaland qua infrastructuur….
lekbak zegt
@stationcar: boeiend, goede wegen is zo’n beetje het minst belangrijke voor een gelukkig leven.
Wat veel belangrijker is, is dat je in 5 minuten politiek bekijken in gb meer eerlijkheid, vaderlandsliefde en ruggengraat ziet dat ik ooit in de Nederlandse politiek bij elkaar heb gezien. De politiek hier wil niks liever dan dit land vernietigen. Weggeven aan Europa, aan andere culturen, aan de multinationals en aan de milieumaffia. Ik wil eigenlijk helemaal niet weg uit Nederland, ik wil in een mooi en goed Nederland wonen. Maar met het huidige politieke klimaat denk ik niet meer dat dat ooit nog mogelijk zal worden. Misschien is gb niet de juiste plek om naartoe te gaan, ik ben me nog aan het verdiepen. Maar dit land gaat kapot, en de oorzaak daarvan zie ik in gb nog niet.
cazzo046 zegt
@lekbak: Prima, lekker NL opheffen en samen gaan met Scandinavie en Duitsland.
monsieurleloure zegt
@lekbak: Amen.
Forza zegt
@lekbak: wat kun jij een ongelooflijke hoeveelheid onzin vertellen zeg. Verdiep je eerst maar eens goed in dat gb-verhaal, en check vooral wat de Engelsen zelf erover te zeggen hebben. Brexit is een puinhoop en als het doorzet een ramp. Maar he, jouw feestje.
lekbak zegt
@forza: brexit is nu een ramp ja. Maar brexit draait niet om nu maar om de toekomst. En gezien de eu ook een ramp is, maar dan een ramp zonder einde heb ik tien keer liever brexit dan de eu. Over tien jaar zullen we zien wie er gelijk had.
racemees1 zegt
@lekbak: exact dit. Even doorbijten, en straks geen eindeloze verplichte opname van kanslozen. Gaat een enorme berg schelen aan veiligheid, zorg, uitkeringen en criminaliteit. Daar is immers de Brexit ook om begonnen, maar dat is men ook weer vergeten.
autodidact zegt
@racemees1: het verschil tussen kansrijk en kansloos wordt goeddeels bepaald door waar je wiegje stond. Prijs je gelukkig.
nissanfairladyz zegt
@racemees1: nee. De echte reden dat Brexit is begonnen is omdat de EU anti belastings ontduikings maatregelen wou invoeren in 2016. Toen werdt de elite in GB wakker in de torries die veel vermogen hebben staan in belastingontduikings gebieden. De referendum was ingezet om de EU bang te maken zodat ze van die regeling af gingen stappen. DAT IS HET ECHTE VERHAAL. Heeft niks met andere zaken te maken.
fanboy zegt
@lekbak: Complete Brexit campagnes vol met leugens. En dan figuren zoals Nigel Farage die er gewoon tussenuit knijpen als er daadwerkelijk wat moet gebeuren. De politiek is daar echt niet beter dan hier.
lekbak zegt
@fanboy: ze hebben daar nog de pond ipv de euro, ze proberen daar behoorlijk hard uit de eu te stappen omdat dat de uitslag was van een raadgevend (!!) referendum. Weet je nog welke munt wij hier hebben? (10% van de waarde van de gulden is verdampt en de euro kan per definitie niet functioneren want te extreem verschillende welvaart in het gebied). Weet jij nog wat de politiek met de laatste twee referenda heeft gedaan?
Nederland is echt geen democratie meer, wij mogen nu kiezen wie over ons gaat heersen ipv wie ons gaat besturen. De volgende stap is een soort communisme, en met de Europese unie van dit moment gaan we heel snel die kant op. En dan heb ik het nog niet eens over Den Haag, die wel wedstrijdje met Brussel lijken te doen wie het snelst dat communisme in kan voeren.
fanboy zegt
@lekbak: Ik ga niet zeggen dat het hier perfect is.
Maar UK is dat ook zeker niet. Dat referendum is beinvloed door “fake news”, figuren zoals die Boris Johnson zijn verschrikkelijk. Ook weer ontmoetingen met de Russen, wtf? En dan nog de uitzonderingen van het politieke apparaat gebruiken om je zin door te drukken, dat is echt ondermijning van democratie.
Ik vind het een leuk land hoor, maar ik zou er denk ik niet willen wonen. Problemen met allochtonen lijken daar wat erger te zijn, als je kijkt naar bijvoorbeeld London.
Maar ook de Britten zelf. Ze houden van zuipen, dus het is niet gek als je einde van de middag al op de grond ligt voor de pub en niet meer functioneert.
Hier zijn we veel meer van de middenmoot. Hier heb je ook wel bekakte mensen en uitschot, maar daar heb je super posh tot echt tuig aan de onderkant van de samenleving. De verschillen zijn groter. Wat ik wel interessant vind, maar niet om er te wonen.
Ik beschouw het als een leuk vakantieland.
mashell zegt
@lekbak: eerlijkheid in de Britse politiek? Ze hebben niet eens een direct kiesstelsel. Oneerlijkheid ten top.
bernoulli zegt
@bitd: Dubai. De woestijn kan wel tegen een stootje.
joostvis zegt
@bitd: Ik ga richting Portugal denk ik, lekker weer en boetes zijn daar nog betaalbaar. https://www.bussgeldkatalog.org/
wouterlinders zegt
@bitd: Dubai
Breinstein zegt
En dan moet je nu dit verhaal lezen: https://medium.com/@flitsmeister/stikstof-en-de-maximumsnelheid-f23bef3f66b2
Ronduit schofterig dat dit K-kabinet dergelijke symboolpolitiek hanteert zonder dat het maar enigszins bijdraagt aan een oplossing.
ghost zegt
@Breinstein: of deze video even bekijken:
https://www.facebook.com/115352508596771/posts/1678458082286198?sfns=mo
Word je witheet van.
smultie zegt
@ghost: Ja hè…..
Die schepen laten ze voor de lol rondvaren, heeft niks te maken met het feit dat we alles voor een lichte winststijging in China en andere Aziatische landen laten produceren…
Sir_Vmax zegt
@ghost: drogreden op drogreden zulke video’s.
hehe zegt
@srthellcat: drogredenen zoals?
(Oprechte interesse, ik vind het nogal heftige stellingen in het filmpje)
stalensnuitje zegt
@Breinstein: reacties ook gelezen? Is niet helemaal een statistisch correct verhaal van FM hoor…
sjonniedeluxe zegt
@stalensnuitje: precies, vooral die aanname dat je uitstoot 0 wordt als je van 130 naar 100 gaat is beginnersfout
sudbina zegt
Juridische onzin, veroorzaakt door politici die altijd het beste jongetje van de klas willen zijn en een doorgeslagen EU met een one size fits all aanpak die niet werkt. Meer is het niet.
lecomte zegt
Ik vind het toch wel prachtig dat wij in ons kikkerlandje niet verder kunnen met bouwen door wat milieuregels, terwijl de rest van Europa hier geen last van heeft.
Ben benieuwd hoe vaak ik in de spits 130 ga halen hoor ?
bernoulli zegt
@lecomte: dat valt maar te bezien.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4895791/eu-hof-van-justitie-frankrijk-diesel-uitstoot-stikstof
lecomte zegt
@bernoulli: Dit was jaren geleden reeds bekend. Ze betalen wel weer een boete en dan zien ze verder wel weer.
banderas zegt
@lecomte: We staan ergens bovenaan met meeste stikstofuitstoot. Dat is wetenschappelijk onderzocht, dus echt niet zomaar een grapje.
lecomte zegt
@banderas: Dat zal ongetwijfeld volgens het TNO rapport in opdracht van de Tweede Kamer. Als ik een bureau vraag iets te onderzoeken waarbij ik uitslag X wil, dan krijg ik ook zo’n rapport met uitslag X.
Liever had ik lange termijn oplossingen gezien in plaats van halfbakken korte termijn oplossingen die op stel en sprong worden uitgevoerd.
banderas zegt
@lecomte: Ah, een aanname om je eigen mening beter over te laten komen. Nee, niet door TNO.. Europees onderzocht.
lecomte zegt
@banderas: Een pot nat dus
banderas zegt
@lecomte: Bedankt voor het bevestigingen van mijn punt…
lecomte zegt
@banderas: Dat al die onderzoeken vaak een pot nat zijn? Klopt. Voor elk gewenst antwoord is vast een rapport te vinden. Ben ook echt benieuwd wie er in Den Haag echt het verschil weet tussen stikstof, stikstofverbindingen en CO2, want dit wordt te pas en te onpas door elkaar gehaald.
bluster zegt
@lecomte: ik snap die korte termijnoplossingen ook niet, juist omdat de wetenschap dit al langer noemt. Maar om de wetenschap (gewoon gemeten gegevens) niet serieus te nemen, is misschien juist het probleem.
lecomte zegt
@bluster: Ik vermoed dat wetenschappers en specialisten wel weten waar ze over praten en politici niet. Wetenschappers en specialisten geven doorgaans ook toe wanneer ze een fout maken, in bijvoorbeeld een berekening. En dan politici, een fout kunnen toegeven…
fanboy zegt
@lecomte: Tja dichtbevolkt en dan daartussenin ook nog veel natuurgebieden gedefinieerd. Vervolgens nog even een tijdje je kop in het zand steken. Dan krijg je dit.
bernoulli zegt
@fanboy: en een doorgeslagen agrarische sector die denkt dat Nederland de hele wereld van voedsel moet voorzien.
fanboy zegt
@bernoulli: Ja helemaal mee eens, ondanks dat mensen dat niet willen horen.
Maar dat is ook een gevolg van jarenlang zo’n agrarische sector bouwen, met dank aan CDA en Rabobank. Je kan daar moeilijk een individuele boer op aanspreken.
lecomte zegt
@bernoulli: Dat denkt de agrarische sector niet. Zij zijn, zoals @fanboy al aangaf, jarenlang door onze overheid geholpen met subsidies en regelingen om te groeien, meer te kunnen exporteren, want goed voor de export, de staatskas en de portemonnee. En nu hebben we een probleem. Gelukkig heeft onze overheid genoeg ervaring met dingen beloven en erna niet doen en sorry zeggen. Is de belofte ingelost maar bleek het toch geen goed idee, dan kopen ze wel in dit geval de boeren (gedwongen) af/op. Regels verzinnen om het zo goedkoop mogelijk te doen zijn zo verzonnen. Ik begrijp wel dat de boeren ontstemd zijn.
por100 zegt
@bernoulli: een Nederlander haalt 60ton aardappelen uit een hectare in een jaar waar ze in het buitenland (onder betere weersomstandigheden) gemiddeld 10 tot 15 ton uit een hectare halen. En ja met dezelfde hoeveelheid bestrijdingsmiddelen: ergo, het is juist heel goed voor het klimaat dat Nederland voedsel overproduceerd.
bernoulli zegt
@por100: dus zouden we ons met 1/6 van het areaal kunnen redden. Vrijgekomen grond volplempen met bomen en klaar.
por100 zegt
@bernoulli: die bomen staan dus al elders in de wereld! Jij wilt elders in de wereld 6 hectare aan bomen kappen voor voedselproductie en dan hier in Nederland 1 hectare landbouwgrond vol met bomen zetten. Ja joh
bernoulli zegt
@por100: en de kennis kunne. We wereldwijd exporteren in plaats van de aardappelen.
sjonniedeluxe zegt
@por100: klimaat vs luchtkwaliteit. Ontken het maar…
por100 zegt
@sjonniedeluxe: goed verhaal
sjonniedeluxe zegt
@por100: daarnaast: we zijn technologisch goed ontwikkeld. Laten we dan hier iPhones maken? Nee. In China. Die kennis over landbouw is het probleem niet. Dat mag je prima exporteren
por100 zegt
@sjonniedeluxe: Het is meer dan kennis. Je moet een hele cultuur omgooien.
sjonniedeluxe zegt
@bernoulli: plaats vervolgens het land vol met varkens en koeien en de twee grootste havens van Europa naast elkaar
melkkoe zegt
Goede tijden voor apps zoals Flitsmeister
melkkoe zegt
@melkkoe: en goede tijden voor de Teslas die dan niet meer de enige zijn die tussen de vrachtauto’s blijven sukkelen
fanboy zegt
@melkkoe: In welk universum leef jij? Ik zie die dingen meestal op de linkerbaan.
peug206 zegt
@fanboy: ik niet. Rechterbaan want anders komen ze niet terug in de randstad vanaf friesland?
flutterby zegt
@peug206: gewoon 190 en langs de supercharger, dan ben je het snelste thuis.
E550 zegt
@fanboy: ook ik zie Tesla bijna nooit op de linkerbaan. Altijd de toegestane snelheid of er onder.
frank2b zegt
@e550: Iets met autopiloot?
unknown32 zegt
Wtf… En laat de schepen ondertussen maar overal verder aanmeren die 1.000en keren viezer spul uitstoten. Wat een bananenland… Erge is dat dat ander bananenland, aka Belgie, ook wil volgen.
ghost zegt
@unknown32:
https://www.facebook.com/115352508596771/posts/1678458082286198?sfns=mo
Dus dat!
reactief zegt
@ghost: Geen tijd en zin om de cijfers allemaal te checken uit dat filmpje, maar wel grappig dat ze eerst zeggen dat 22 schepen 1375x zoveel uitstoten als alle auto’s en de luchtvaart samen om vervolgens 60.000 doden uit een kop van een artikel te gebruiken, waar in die zelfde kop staat dat de totale zeevaart 2x zoveel uitstoot als de luchtvaart…
Dan weet ik meestal genoeg.
hehe zegt
@reactief: het filmpje heeft het over 1375x de uitstoot van alle auto’s, daar wordt luchtvaart niet bij genoemd.
Verder heb ik er ook geen kennis van hoor, geen idee of de cijfers kloppen, maar toch een interessant filmpje.
Mij stoorde eigenlijk alleen de uitspraak dat Nederland het enige land ter wereld is zonder goede regels over stookolie. Kan dat mij nauwelijks voorstellen, er zijn nogal wat landen
reactief zegt
@hehe: Ach.. scherp! Maar goed, dan nog is het totale onzin natuurlijk.
Als 22 schepen 1375x met uitstoten dan alle auto’s gezamenlijk is de totale uitstoot van auto’s 0,07% t.o.v. die schepen.
Tevens leert even googlen op de cijfers naar gedegen onderzoeken zien dat het sowieso verre van waar kan zijn… Maar goed. Lekker populistisch filmpje om vooral te zorgen dat er naar andere oorzaken gewezen kan worden dan zichzelf.
maotje zegt
@unknown32: weet je waarom de maatregel in t leven geroepen is?
unknown32 zegt
@maotje: stemmen ronselen?:-) Ik neem aan dat je naar verkeersveiligheid doelt? Laat ze de examens verstrengen en een 5-jaarlijks examen invoeren ofzoiets? Lost ook veel op lijkt mij
roberto zegt
Het land van regeltjes en regeltjes, ik denk dat ik mijn naam maar verander in Robin, overheid wil dat we als robots verder leven.. https://tweakers.net/i/qr1h8tULoMqOCsBvi9QrOAIs2U8=/x800/filters:strip_icc()/i/2003062790.jpeg?f=imagegallery
willeme zegt
Ah, de boetes worden dus hoger ..
En bij 20 km/u te hard ben je je rijbewijs kwijt ..
alassad zegt
@willeme: zo zie ik het ook inderdaad. Maximale snelheid zonder rijbewijs te verliezen overdag daalt dus van 180 naar 150 km/ uur..
wimbraber zegt
@alassad: tussen die snelheden zit toch wel een heel verschil, 180 is voor veel mensen/auto’s echt flink hard. 150 is niks bijzonders, dat lukt me met een volle Ford Transit ook op de snelweg…
hiostu zegt
Mijn auto heeft geen directe uitstoot, mag ik dan wel gewoon 130 blijven rijden?
flutterby zegt
@hiostu: heeft jou auto geen banden?
hiostu zegt
@flutterby: van mijn banden komt geen stikstof en co2 af.
flutterby zegt
@hiostu: al die stoffen tegenwoordig..
VeniVidiVici zegt
@hiostu: Haha dan zijn ze aan vervanging toe.
kareljansen zegt
@hiostu: fijnstof.
SimonMc zegt
@flutterby: jouW
techniekmeneer zegt
@hiostu: Nee.
Loek zegt
Lekker dan. Mijn vaste traject Groningen-Zwolle zal hierdoor zeker geraakt worden (A28).
Het ergste vind ik misschien nog wel dat dit gecontroleerd gaat worden. Er zijn nooit flitspalen op dat traject. Ik durf er geld op te zetten dat die er nu wel komen.
peug206 zegt
@720s: zelfde zal wel gelden voor Drachten – Groningen. Is nu nog lekker doorrijden buiten spits maar wee je gebeente als je tussen 8 en 9 de stad in moet… Of om 5 uur weer naar huis moet…
por100 zegt
@720s: leef echt met je mee. Hier Noord-Holland halen we zelden 130 in de spits, maar straks op zondagochtend op bezoek naar familie in Oosten gaat echt een risico worden. Sowieso wordt de reistijd dan wordt 3 ipv 2:15 uur. Dat maakt het toch wel een zware rit
iphonistvongates zegt
Het is een geniale manier om via de zijdeur financiering te genereren voor realisering van de milieudoelen. Onze vrienden bij het CJIB zullen een enorme toename op de tussenrekeningen tegemoet zien. Geloof me dat er erg streng gehandhaaft gaat worden. Gelukkig is het glas halfvol want de belastingen gaan veelal omlaag in de nabije toekomst.
flutterby zegt
@iphonistvongates: zou dat de misgelopen accijnzen en energiebelasting goed maken denk je?
iphonistvongates zegt
@flutterby: Neen absoluut niet maar het gaat de politiek om financieel draagvlak en daadkracht tonen. Er zullen vast wel wijze mannen & vrouwen uitgelegd hebben dat een verlaging van de max. snelheid automatisch betekent dat de som van alle voertuigen op fossiele brandstoffen een langere reisstijd vergen. Tijdens deze langere reistijd worden motoren niet om de zoveel km uitgezet. Het is een nutteloze maatregel maar Nederland heeft ook die 14 handtekeningen gezet onder het verdrag van Parijs. De politiek hoeft nu niet te verdedigen dat ze fondsen weghalen bij andere groepen/departementen omdat de autogebruiker/bezitter de ideale melkkoe is en tevens één van de veroorzakers zijn van milieuproblematiek. Kijk wereld wij leggen de zere vinger bij de medeschuldige……draagvlak.
edward330d zegt
De eerste van de vele nodeloze maatregelen die genomen gaan worden voor iets waar in den Haag een probleem wordt gemaakt, maar in de praktijk niet meer dan gebakken lucht (stikstof zo u wilt) is.
arias zegt
En maar op vvd blijven stemmen. Ik stel voor elke zaterdag net als de Fransen als gilet jaunes heel Den Haag blokkeren en gaan rellen. Misschien luistert Den Haag dan eindelijk eens een keer naar ons. Van democratie is er in Nederland al jaren geen sprake meer.
VeniVidiVici zegt
@arias: Waar anders op stemmen? Kom, geef eens een beter alternatief…
techniekmeneer zegt
@venividivici: FvD.
por100 zegt
@techniekmeneer: als CDA’er kan ik dit beamen. Helaas maar al het andere is nog kanslozer
dunhozzie zegt
@techniekmeneer: Nee. Nog erger dan de LPF en PVV, een kansloos samenraapsel van veelal onkundige mensen geleid door een gevaarlijke narcist. Met nu al ruzie in de top en niet in staat kandidaten te leveren.
Dat is geen alternatief, dat is een catastrofe.
arias zegt
@venividivici: Ja wat techniekmeneer zegt op FVD
vaakbenjetebang zegt
@arias: Ja, want met rellen breng je argumenten ter tafel die hout snijden.
arias zegt
@vaakbenjetebang: Ik zeg niet dat het goed is, maar het is blijkbaar wel noodzakelijk.
vaakbenjetebang zegt
@arias: Persoonlijk denk ik dat het in dit geval niet noodzakelijk is, als in: het gaat niets brengen, de maatregel gaat niet van tafel. Er is namelijk geen enkel direct belang (ander dan: 130km/h is marginaal leuker dan 100 km/h rijden) gediend bij het rijden van 130km/h in plaats van 100km/h, zoals dat bij andere zaken wel het geval is.
Dat deze maatregel op de totale daadwerkelijke stikstofdepositie geen significante (of misschien zelfs maar meetbare) verbetering gaat brengen, dat snapt een kind, maar dat is gek genoeg even niet aan de orde. Het grootste onmiddellijke probleem van deze hele situatie is de bouw. Die kan nu in veel gevallen niet door. De bouw heeft echter maar heel weinig ‘stikstofruimte’ nodig om weer vooruit te kunnen, en de snelste manier om die ruimte (op papier) te creëren is echt de maximumsnelheid terugbrengen. Dat is natuurlijk voor ons niet leuk, maar het is nog veel minder leuk om de bouw te laten stikken en op die manier een boel banen verloren te laten gaan en en passant ook de woningnood niet aan te pakken.
Feitelijk koop je op deze manier tijd om echte maatregelen te nemen zonder het hele land op slot te zetten en zou je daarna weer naar de oude situatie kunnen. Of dat gaat gebeuren betwijfel ik eerlijk gezegd (kwartje van Kok, iemand?), maar het feit dat 130km/h niet in zijn geheel is afgeschoten (na 19h00 kan het immers nog) biedt nog enig perspectief. Het meest waarschijnlijke is eigenlijk dat er mettertijd over het hele snelwegnet een dynamische maximumsnelheid wordt ingevoerd, waarbij 100km/h de norm is en 130 km/h de uitzondering.
tazmania zegt
Prima toch? Overdag cruisen, niet anders dan anders; het is toch op veel plekken druk. Vanaf 19.00 gewoon weer 130. Verder gewoon Flitsmeister aan en doorrijden naar behoefte.
Stefje zegt
@tazmania: je vergeet hoeveel wegen er 130 zijn waar dat nu 100 wordt. De stukken 19:00-06:00 zijn er ook weer niet zoveel.
Heb er echt zin in om met de auto te gaan forenzen van mijn huis in Groningen naar mijn fam naar Brabant. Dat wordt dan maar via de Duitse autobahn ofzo. Zal vast sneller zijn ook nog.
Man man man, wat een land. Iedereen over de zeik. En dat allemaal omdat 1 iemand liever bloemetjes dan gras ziet in zijn natuurgebied…
kareljansen zegt
@stefje: Ik gooi inderdaad stikstof in de tuin en c02 in mijn aquarium om de boel een beetje normaal te laten groeien..
mashell zegt
@stefje: tussen Groningen en Brabant ligt in Duitsland het Ruhrgebiet en 178 Baustellen, dat is echt niet sneller.
kareljansen zegt
@tazmania: Dat was ook mijn trieste constatering.. Een aantal keer per week rij ik 120km enkele reis naar kantoor. Nu ik er over nadenk is er maar zo’n 20km die voor mij gaat veranderen, en daar kan ik vaak toch al geen 130 door de drukte.
tmenges zegt
Hoef gelukkig niet dagelijks de snelweg op maar komop zeg, 100 is toch belachelijk, eerst 120 , toen alle borden naar de 130, laatst hier bij Nunspeet weer verlaagd naar 120 en nu wordt het weer 100
grasvreter zegt
Ten noorden van Zwolle wordt dit wel vervelend. Voor de rest van Nederland, weinig aan de hand.
bernoulli zegt
Dus nu moet ik dagelijks met een slakkengang van 100 km/u over de tienbaansweg tussen Utrecht en Amsterdam sukkelen? ?
O wacht.
flutterby zegt
@bernoulli: nee maar die verhoging kan je wel vergeten..
dree16v zegt
Lekker dan…
yamahav8 zegt
Bah, lekker met z’n allen als slakken langs de vrachtwagens. Bizar om te bedenken dat een paar maanden terug het 130 stuk op de A15 hier nog behoorlijk werd verlengd.
janmetdelangeachternaam zegt
Dit is toch ook echt niet geloven ..
spidertje zegt
Men zou een aparte rijbaan moeten introduceren voor elek autos, die mogen dan bv 160 tuffen….:)
Jantje_555 zegt
@spidertje: momenteel, tot ze ontdekken dat die niet aan de uitlaat maar elders hun uitstoot doen.
Dutchcarwizard zegt
@spidertje: elektrische auto’s allemaal van de weg trappen. Eerst maar eens wegenbelasting betalen.
sabrerator zegt
Terug naar de periode van voor 1 mei 1988.
Toen werd de maximum snelheid van 100 naar 120 verhoogd.
Zou de VVD na de volgende verkiezingen nog steeds de grootste blijven?
Ik ben ook benieuwd of dit tijdelijk is tot ook andere maatregelen erdoor komen. Zoals een halvering van de veestapel, wat pas echt zoden aan de dijk zet. Maar ja, die trekkers zijn wel erg groot op dat Malieveld.
Het probleem, je doet er niks aan. Een volgend kabinet zal er niks aan veranderen, die boeren zijn heilig en om daarvoor nou te emigreren is ook zo wat.
Ik kan wel kwaad worden, maar ik besteed mijn energie liever aan dingen waar ik wel invloed op heb.
Dus leren leven met 100.
lekbak zegt
@sabrerator: laten we beginnen met dat er helemaal geen stikstof probleem is. Steeds meer biologen en wetenschappers stappen voren en roepen dat er echt helemaal niks aan de hand is. Dat het toch vooral komt door discutabele rekenmodellen ipv metingen en leugens over wat nou wel of niet natuurgebied is.
Overigens hoef je niet naar de nos of rtl te kijken om die mensen te horen hoor. Die zijn zo druk met de reet van klaver likken dat ze al jarenlang geen objectief nieuws meer kunnen brengen.
robert110 zegt
@lekbak: als je gaat verdiepen de N2000 gebieden in Nederland kom je een hoop zooi tegen. Gebieden die nooit N2000 hadden mogen zijn, planten soorten die nooit in Nederland zijn voorgekomen etc. Alleen het vervelende is dat het Europees zo geregeld is dat het niet zo maar terug te draaien is, ook al klopt het niet. Dus al zal je de hele bende boven tafel kunnen krijgen, dan nog is het maar de vraag of het iets oplost.
lekbak zegt
@robert110: dat is inderdaad de ene helft van de leugen. De andere helft gaat om de rekenmodellen van het rivm. Rekenmodellen is een broertje van statistiek. Je kunt ze volledig wetenschappelijk correct samenstellen voor wat jij als uitslag wilt hebben. De ultieme leugen dus. Zelfs waar bij wijze van uitzondering wel gemeten word word de boel nog besodemietert door meetstations op strategische punten te plaatsen.
alfalfa zegt
@lekbak: zo is het, stop de rekenmodellen. Beter nog, schrap het vak rekenen op de scholen. Dat zal ze leren. En schaf en passant ook de meetpunten even af. Dat leeft toch een stuk prettiger?
VeniVidiVici zegt
@sabrerator: Wat heeft de VVD hiermee te maken??
sabrerator zegt
@venividivici:
De VVD is de vader van de 130. Zonder de VVD die als grootste partij ineens aan de knoppen kon draaien was de maximum snelheid nog steeds 120 geweest.
We mochten 130 dankzij de VVD en nu gaan ze akkoord met verlaging. Niet terug naar voor 2010, maar terug naar voor 1 mei 1988.
Ze zijn dus niet meer de vroem-partij.
Nou stemde ik toch al geen VVD, maar ik ben benieuwd of dit invloed heeft bij de verkiezingen.
mashell zegt
@venividivici: die hebben ooit een verkiezing gewonnen met de 130 km/h belofte, dus ze zouden nu een verkiezing moeten verliezen met de 100km/h miskleun.
lekbak zegt
Mijn vrouw en ik hebben net besloten om een ander land te zoeken om in te wonen. We praten er al wat langer over maar nu is het besluit voor ons gemaakt. Niet alleen om die 100kmh, maar dit was wel de druppel. Het is keer op keer op keer weer dat onze overheid laat zien dat ze bijna onmogelijk incapabel zijn. Dit gaat toch niet werken, maar we hebben er (net als alle andere dingen die ze bedenken) wel weer last van. En tot overmaat van ramp besluiten ze ook nog eens om extra gebieden aan te wijzen die ook “last” hebben van de stikstof. Niet dat er ook maar iets van is bewezen ofzo verder, maar de burgertjes waren nog niet genoeg gepest…
Hubert zegt
@lekbak:
Mooi, doei!
Pak ik jouw plekje in de file wel. ;-)
racemees1 zegt
@hubert: De uiterst treurige ironie.. vat je ‘m zelf ook?
smultie zegt
@lekbak: Succes ergens anders.
Onderzoek na onderzoek wijst uit dat we het hier prima voor elkaar hebben.
5cilinder zegt
@smultie: Dat zijn dezelfde ‘onderzoekers’ die ook naar NO2 en NOx onderzoek doen zeker?
lekbak zegt
@smultie: het gaat er niet om waar we zijn maar waar we naartoe gaan. De afgelopen paar jaar is ons land volgens mij in een extreem negatieve spiraal terecht gekomen.
Bovendien neem ik “uit onderzoek is gebleken” roepers per definitie niet serieus. Kijk zelf, weet zelf en snap zelf ipv de conclusie van een onderzoek lezen!
techniekmeneer zegt
@lekbak: Hulde! Ik zit het zelf ook wel eens te overwegen. Voor en nadelen tegen elkaar wegstrepen etc. Weet nog niet welk land mij het meest ligt. Nederland iig al lang niet meer..
tazmania zegt
@lekbak: eng hé, al die verandering. Waar ga je maar toe?
1audi1 zegt
@lekbak: Ben benieuwd waar je naar toe zou willen. Als je al je zaken financieel op orde hebt en geen kinderen hebt zijn er inderdaad genoeg mooie landen om uit te kiezen. Moet wel zeggen dat als ik naar je reacties kijk Scandinavië en zuid-Europa je erg tegen zullen vallen.
eklasse zegt
@lekbak: Vluchten, vechten of bevriezen. De 3 stressreacties.
Lekbak vlucht. Ben benieuwd waar naar toe.
lekbak zegt
@eklasse: met dat verschil dat dit geen stressreactie is maar een weloverwogen reactie op iets wat al langere tijd gaande is.
sanderm3 zegt
@lekbak: ik geef je groot gelijk. Ik hoop alleen dat er bij de volgende verkiezingen een rechtse meerderheid komt. Dat wil ik eerst afwachten. Als het meerderdeel van nl weer op die extreemlinkse partijen stemt, dan kun je inderdaad maar beter het land aan ze geven die ze verdienen en zelf ergens anders gelukkig gaan leven.
sabrerator zegt
@sanderm3:
Wanneer je alles ietsje ter linkerzijde van de VVD al als extreem links beschouwd wordt het lastig voor je.
Volgens mijn normering hebben we een kabinet dat rechts van het midden zit. VVD, CDA, ChristenUnie en D66.
Geen PvdA, SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren te bekennen.
Als die nou een coalitie zouden vormen had je een punt.
We gaan zeker geen VVD – PVV – FvD kabinet krijgen.
Daar is niet voldoende draagvlak voor. De meeste mensen in dit land zijn nogal van het midden. En dan een beetje links of rechts daarvan.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Laat hier tegen die tijd even weten wat het is geworden, en wat de voor en nadelen ervan zijn. Lijkt me wel leuk om dat dan uit eerste hand te horen.
noodlesoup zegt
@lekbak: Als dit de druppel is om te vertrekken dan weet je dat je het echt veel te goed hebt… Ik ben zeer benieuwd naar het alternatief. ?
gandini zegt
@lekbak: Gaaf dat je die stap durft te nemen. Als ik mag vragen: welk land is het geworden? Ik heb zelf een aantal jaren (deels) gewoond en gewerkt in Beieren, maar dat was het toch ook net niet. Gek genoeg had ik daar wel een beter gevoel over de politiek en regelgeving trouwens, ook de natuur (Alpen) beviel erg goed. Verder zijn Italië, Spanje en Portugal leuke vakantielanden, maar ik zie ons daar niet wonen en werken. Wij blijven voor nu dus nog in Nederland, maar we staan wel open voor leuke alternatieven.
frank2b zegt
@lekbak: België!
brammetjedeb zegt
Mooi. Niet meer voor lul in mijn fabia greenline…
kaymommer zegt
Aah wat,
Flitsmeister aan….. en gáán ?
janhenvol zegt
Ik rij wekelijks van Rotterdam via de a15 naar Duitsland, je mag hier grote stukken 130 maar door mensen die dan met 100 vrachtwagens gaan inhalen red je dat zelden. Dus dat is geen echt verlies en ik kan mij zelfs voorstellen dat de doorstroming verbeterd omdat niet iedereen elke keer maar 130 accelereert om weer af te remmen maar 100. Het enige stuk wat ik regelmatig rij waar je overdag 130 kan halen is de A4 bij Schiphol (mits er niet mensen elkaar gaan inhalen met 100, 105, 110 en 115)
janhenvol zegt
@janhenvol: *ik mis de editknop* is er al bekend vanaf wanneer het ingaat?
pomoek zegt
Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing. Wat ik tot nu toe daarover kan vinden is dat dit nauwelijks iets gaat doen. Persoonlijk vind ik het prima als er maatregelen genomen worden die de omgeving beschermen. Maar hoe kan je als regering met droge ogen beweren dat dit, en “enzymrijk voedsel” voor koeien meer dan een natte scheet is? Wees dan eerlijk en zeg: We doen lekker niks. Wat een treurigheid.
escortje zegt
Wij automobilisten moeten met z’n allen richting het Malieveld!!!
fanboy zegt
@escortje: Nee joh, dat arme veldje is al helemaal naar de klote
eklasse zegt
Tja…. ‘iedereen’ was het met die boeren eens. Krijg je dit.
alfalfa zegt
@eklasse: boeren – Nederland
: 1 – 0
tuutertuuter zegt
Prima regeling, 100km/u op een 5-baansweg geeft je alle ruimte om je e-mail bij te werken, whatsapp te lezen, Autoblog checken en je moeder bellen. Top idee dit!
tom307 zegt
@tuutertuuter: idd dat ze dan gebruik maar gedogen bij het invoeren van autonoom rijden.
janmetdelangeachternaam zegt
Met als leuk neveneffect dat de productiviteit omlaag gaat omdat iedereen langer moet reizen en minder bijdraagt aan de economie ..
fanboy zegt
@janmetdelangeachternaam: Er zullen ook genoeg plekken zijn waar de doorstroming toe zal nemen en dus minder files.
pomoek zegt
@janmetdelangeachternaam: scheelt toch drie minuten per dag!
smultie zegt
@janmetdelangeachternaam: Heb het even doorgerekend. Ik rijd 30000+/jaar woon-werk. Het scheelt me 3 minuten PER DAG… overdrijven is ook een kunst.
Ik ben persoonlijk erg benieuwd wat dit met de files gaat doen.
janmetdelangeachternaam zegt
@smultie: dat kan misschien 3 minuten per dag schelen, maar voor een aantal miljoen mensen is dit al snel een hele som tijd/geld. Ik doelde hierbij ook op het grote plaatje.
vaakbenjetebang zegt
@janmetdelangeachternaam: Dus jij gaat netto minder werken omdat je reistijd wat toeneemt…?
baklava zegt
Dit moet per regio geregeld worden. In de randstad kan ik 100 begrijpen. Maar op de Afsluitdijk bijvoorbeeld slaat nergens op
tom307 zegt
@baklava: idd hier in het zeeuwse idem
alfalfa zegt
@baklava: nee want statistiek regeert, niet gezond verstand.
flutterby zegt
Erm de wegen waar 130 tijdelijk is blijft het 130…? Waar is de logica daarvan?
ed1966 zegt
Wat een stelletje randdebielen daar in Den Haag…… Nederland moet weer het beste jongetje van de klas zijn, hier 100 km/h en in Duitsland zo snel als je wilt….en bij de grens wordt de stikstof en de CO2 zeker tegen gehouden!!!!
Jantje_555 zegt
@ed1966: ja, daar zie je die zo op de grond vallen
mashell zegt
@ed1966: minder vee, meer snelheid. Duitsland maakt gewoon andere keuzes.
Donstil zegt
Aah fijn! Hoef ik mij niet meer bezwaard te voelen als ik met 100 km/h over de snelweg ga.
shibby zegt
Ik wist helemaal niet dat auto’s ’s nachts niets uitstoten!
Joost zegt
@shibby: dan is het donker en zie je het niet. Dus is het er ook niet ?
bernoulli zegt
@ijoost: stikdonker
erwh zegt
Symboolpolitiek. Geen woord over het significant terugdringen van het vrachtvervoer over de weg dat niet alleen verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de NOx uitstoot (en andere veel schadelijkere milieuvervuiling) maar ook nog eens zeer sterk wordt gesubsidieerd.
vaakbenjetebang zegt
@erwh: Zo lang iedereen en zijn moeder zooi bij Alibaba, Amazon en bol.com blijft kopen, blijven die vrachtwagens wel rijden hoor…
Jantje_555 zegt
wat dan met auto’s die geen stikstof aan de uitlaat uitstoten?
tom307 zegt
@Jantje_555: die heb ja altijd, of door slijtageonderdelen, of door opwekken door fossiel, of het bouwen van niet circulair duurzaam.
tom307 zegt
@tom307: je*
Jantje_555 zegt
@tom307: koop je een EV of een benzine en wordt je nog steeds gestraft door stikstof van een ander…
rutgerg zegt
Ben benieuwd naar de handhaving. Want die is er nu al niet tot nauwelijks… niet dat ik daarover klaag. Maar zo’n maatregel helpt alleen als je zeer strikt gaat handhaven lijkt mij.
koekwaus zegt
@rutgerg: camera’s
VeniVidiVici zegt
@koekwaus: Flitsmeister…
Dutchcarwizard zegt
Hard rechtdoor rijden kan elke leasepiloot. In bochten is het leuk sturen. Kortom, voor de stuurman maakt dit geen zak uit.
sabrerator zegt
Het zou zomaar kunnen dat hiermee de files wat afnemen.
Ik merk vaak dat lang niet iedereen 130 of 120 rijdt waar dat mag, en dan krijg je vaak remacties door snelheidsverschillen. Dat is volgens verkeersdeskundigen de oorzaak van files.
Dus met wat mazzel voelt het traag, maar ben je eerder thuis.
Oké, shoot me, maar ik rij al vaak 100. Ook op lange afstanden.
Ik ga in de ochtend wat eerder weg zodat ik me niet hoef te haasten.
Overigens geef ik dan wel even gas bij met inhalen, zodat ik geen sliert geïrriteerde Autobloggers achter me heb hangen :-)
eklasse zegt
@sabrerator: ik zie eigenlijk meer mensen 140+ rijden dan dat ze 110 rijden waar 130 mag (en kan)
sabrerator zegt
@eklasse:
Doe ik ook wel regelmatig hoor.
Die V6 diesel moet soms ook even kunnen werken
eklasse zegt
@sabrerator: mijn 6 in lijn ook.. ik hoop niet dat die milieugekkies mijn youngtimer gaan verbieden!
sabrerator zegt
@eklasse:
Dat zou wel heel verschrikkelijk zijn.
Ik hen een jaar geleden nog speciaal een jaar jonger exemplaar gehaald vanwege roetfilter en Euro4 i.p.v. Euro3.
Zuipt ook 1:13, maar geen rookwolk meer bij accelereren.
Ding had nog geen 96.000km gelopen en ik wil er nog zeker 3 jaar mee doen. Nog even genieten van de ouwe S-Type. Desnoods met 100 per uur!
lluq zegt
That does it, ik ga verhuizen!
ericc zegt
Ik overweeg Spanje. Weinig controle op de snelwegen en redelijk goeie asfalt.
Pallas zegt
@ericc: Redelijk goed asfalt? Waar dan? Als door de binnenlanden van Spanje rijdt, waan je jezelf in derdewereldland!
smultie zegt
@pallas: Nee, redelijk goeie asfalt.
sabrerator zegt
@pallas:
Van de zomer nog geweest, noord-Spanje.
Prima wegen hoor.
Pallas zegt
@sabrerator: Hmmm, misschien lag het aan de huur-Palio
sabrerator zegt
@pallas:
Of aan mijn Jaguar S-Type. Dat ik de gaten niet heb gemerkt.
Hupke zegt
@ericc:
Boetes zijn er andere wel fix. 1kmu te hard (geen correctie, dus 50 op waze kan 51 zijn) is €50.
Friez zegt
Jammer, maar bij mij blijft de cruise control toch wel op Vmax + 30kmh staan #flitsmeister
Ik voorspel in ieder geval een toename van doden in het verkeer, vanwege het gebruiken van de mobiele telefoon achter het stuur.
flik2punt0 zegt
Er is een voordeel het verschil tussen auto’s en caravans en aanhangers die maar 90 mogen wordt minder. Een verschil van 10km is een stuk minder gevaarlijk. Maarja ik denk dat we over een aantal jaar gaan horen dat het weinig uit maakte. Maar een deel(volgens sommige onderzoeken 5%) rijdt ook daadwerkelijk 130km/h. Ik rijdt het zelf ook bijna nooit want het verbruik stijgt wel heel erg..
nikilaudaferrari zegt
En het allerergste aspect van dit verhaal is dat er helemaal geen stikstofcrisis is! We deden het in Nederland hartstikke goed met het beperken van de stikstof uitstoot totdat een duistere figuur besloot tegen onze succesvolle aanpak van de stikstofuitstoot te procederen en daarmee ons land in de problemen te brengen. Luister of kijk naar deze ontluisterende uiteenzetting van Arno Wellens op Café Weltschmerz waarbij haarfijn uit de doeken wordt gedaan wat de achtergrond van dit allemaal is: https://youtu.be/HxLPGr-Iozo
pomoek zegt
@nikilaudaferrari: ik dacht eerst: daar heb je weer zo’n alu-hoedje verhaal. Maar het is best een overtuigend verhaal….dank!
nikilaudaferrari zegt
@pomoek: alu-hoedje? Die ken ik niet… Hoe bedoel je dat?
rikv99 zegt
@nikilaudaferrari: Alu-hoedje ook wel lulpraat, gebrabbel, broodje aap verhaal etc. genoemd
amersfoorter zegt
Gewoon grenzen dicht. Hebben we niet op grote schaal meer woningen nodig, wegen etc. Lijkt me snel resultaat geven. Maar goed, dat zal bij links wel een kramp reactie geven
flutterby zegt
@amersfoorter: de meeste huizen hier verkopen voor 3 á 4 ton. Elke migrant die daar een hypotheek voor kan krijgen is een bijdrage aan onze samenleving. In tegenstelling tot sommige lokaal geboren volk.
dutchc4rs zegt
Verbied sigaretten dan, minder schadelijke rook voor jou en de mensen om je heen en minder mensen met longkanker. Hoeven de petrolheads niet te lijden
Escudo zegt
Fantastisch. Nu gaat iedereen rijden zoals op de A2. Met de telefoon in de hand, slingerend binnen zijn/haar eigen rijbaan, op de automatische piloot. Met een vrachtwagen achter zich die eigenlijk wel een paar kilometer harder zou willen rijden. Wellicht 0,34% minder stikstofdepositie, maar 10% meer verkeersdoden.
Mooi wark!
vaakbenjetebang zegt
@escudo: Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat mensen zich door een snelheid van 130km/h laten weerhouden van het rommelen met hun telefoon…
racemees1 zegt
Mooi!!
En nu is er weer ruimte om 40.000 nieuwe woningen te bouwen voor alle nieuwe bewoners die in 2020 binnen komen!
Plek zat hier, en vooral de consumptie mag hier ook nog wel wat meer.
??????
ed1966 zegt
Te koop aangeboden:
Ferrari 488 GTB
0-100 km/h in 3 seconde,
de rest maakt toch niet meer uit
bernoulli zegt
En Elon maar zijn best doen op de Ring.
frank2b zegt
@bernoulli: Da’s waar ook. Schiet het al wat op daar denk je?
jorden zegt
Flitsmeister aan en je binnenspiegel regelmatig checken. Wat is het probleem??
VeniVidiVici zegt
@jorden: Precies! ? enige probleem zullen de brave principiële rijdende chicanes zijn.
VeniVidiVici zegt
@RubenPriest: Als je nou een stukje schrijft moet je wel de juiste en volledige informatie geven. Overal gaat de snelheid naar 100km/h en op de snelwegen waar je nu de gehele dag 130km/h mag daar mag je alleen tussen 19:00 en 6:00 nog maar 130km/h. En niks weer dezelfde VVD die de regels weer gaat aanscherpen… de VVD wil dat helemaal niet, maar die doen dat omdat ze dan van het gezeik af zijn van die linkse klimaatgekkies en zo dus de bouw weer vlot kunnen trekken! Dus wat dat betreft veranderd er geen reet, want overdag kon je toch al haast nergens 130km/h rijden en al die vrachtwagens rijden sowieso niet harder dan 90km/h. Conclusie: Het stikstofgehalte zal niet tot nauwelijks dalen en de bouw(lees economie) draait weer!
xjs678qr zegt
@venividivici: ook niet op zondag?
BaRa zegt
@venividivici: Het heeft niets met de klimaatgekkies, maar alles met de (terechte) regels van de EU te maken die Nederland intussen al bijna een decennium aan z’n laars lapt. NOx is niet gezond, en Nederland wordt nu eindelijk tot de orde geroepen.
donquichot zegt
En dan rijden we straks netjes 100 op de snelweg, rijden de auto’s ook weer zuiniger. Dat kan ook niet de bedoeling zijn, dan krijg je straks dat ze in Den Haag huilie huilie doen omdat de schatkist niet genoeg gespekt wordt. Gaan de accijns zeker ook nog meer omhoog. Straks wordt de motorrijtuigenbelasting weer wegenbelasting, kan je voor je fiets gaan betalen.
VeniVidiVici zegt
@donquichot: Jij denkt dat iedereen straks netjes 100km/h gaat hobbelen? ? en daarnaast is de onzuinigere E10 benzine ingevoerd.
Dutchdriftking zegt
Tja, en laat nu het verkeer net het gedeelte zijn waar de stikstof uitstoot nauwelijks een rol speelt (7% van het probleem). Puur symbool politiek dit. Gewoon minder varkens voor Europa produceren (of die van Den Haag over de grens sturen) En we zijn er.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Tuurlijk is het symboolpolitiek. VVD heeft die linkse partijen een krentenbol (30km/h eraf) gegeven om zelf een taart (bouw/economie = geld) te kunnen halen.
E34M5Touring zegt
#aintcare
retetikker zegt
Ik vind 100 stiekem wel een relaxte snelheid… *duikt in schuilkelder*
Ik hoop alleen dat de overheid ooit nog met een goede lange termijn oplossing komt. De woorden ‘hoop’ en ‘ooit’ zeggen helaas al voldoende…
galant zegt
@retetikker: Is er nog ruimte in je schuilkelder? Ik vind het ook niet bijzonder erg. Ik heb liever dat ik elke ochtend ook echt 100 kan rijden naar mijn werk, dan elke ochtend 130 mogen en maar 70 kunnen ;-)
frank2b zegt
@galant: Nederland staat elke dag gewoon vast in de file. Dus inderdaad, als je 100 mag ben je al blij dat je 100 kan rijden. Fijn dat de maatregelen ’s avonds niet meer gelden. Als de wegen tegen het vallen van de avond leegraken mag je opeens weer wél gewoon doorboenderen. Fijn dat als het wél kan, het ook mág.
Ik vermoed dan ook dat de opbrengst van de maatregelen in de praktijk wat zullen tegenvallen. Never mind, als dat de bouw wat ruimte geeft, vind ik het prima!
fordnut zegt
Ik denk dat de VVD aandelen heeft in de verkeersbordenfabrikant. Volgende jaar weer terug naar 110 en het jaar daarop 120, KASSA!!
flutterby zegt
@fordnut: aandelen in ANWB..?
frank2b zegt
@flutterby: Dat was zooo 2013 …. :)
fordnut zegt
@flutterby: Ja, ANWB maakt al die borden zelf in een non-profit organisatie. Dat geloof je zelf toch niet.
RiKe zegt
Paniekvoetbal door incompetente mensen die niet weten waar ze het over hebben, de onkunde straalt er weer vanaf. Nu kunnen ze dus weer woningen bouwen, alsof deze, en de nieuwe bewoners niets uitstoten? Wat een verschrikkelijk kabinet hebben we toch…
toniominestrone zegt
Prima, nu ook gaan handhaven.
RiKe zegt
@toniominestrone: je hebt het over de Nederlandse politie…die kunnen het al niet eens handhaven dat een fietser z’n verlichting aan heeft…
themaster7 zegt
Weet iemand welke bedrijven al deze verkeersborden maakt. Daar moeten toch een paar mensen flink geld aan verdienen?
En zijn die TOEVALLIG goed bevriend met de vvd.
Rutte als jullie deze 130 nou even toe laten dan komt er in 2019 op eens een stikstof crisis en dan draaien we alles meteen terug naar 100 km/h. Zo is dat ook weer voor elkaar!
daiko zegt
En tot zo ver de Democratie..
subzero079 zegt
Daar zit je dan, in je electrische auto met zero emission, gestimuleerd door diezelfde overheid! Wat een joke dit, wat een incompetente idioten.
haroldt zegt
Echt hier in Tirol is het al een.paar jaar nu. Tijdverlies is echt nihiel.
xjs678qr zegt
@haroldt: misschien, maar het is gevoelsmatig toch erg traag. 130 op GPS is nog wat vlot, maar alles daaronder is toch best zenuwslopend.
Het lijkt het Belgische beleid wel: ‘we verlagen de beperking naar 70, want rijdt iedereen toch 90’. Vervolgens gaat men volop flitsen tot wanneer iedereen 70 rijdt. Dan verlaagt men de beperking naar 50 opdat het flitsen weer meer opbrengt…
haroldt zegt
@xjs678qr: was het ook nu ben ik eraan gewend.. idd heb ook liever iets vlotter
FeRaRi zegt
Ik heb het nu toch wel echt godverdomme gehad met het kabinet. De reden voor deze nieuwe regelgeving is gegrond op niks anders dan een ogenschijnlijk wit voetje halen. Er is meerdere malen bewezen dat een dergelijke verlaging geen benoemeringswaardig effect heeft.. Mark je bent echt een ongelofelijk slappe lul
VeniVidiVici zegt
@ferari: Uhm… Mark is niet het kabinet.
haroldt zegt
@venividivici: idd. Is ook lastig . Ik snap het wel. Is voor nu de snelst oplossing
rogers zegt
Dank je wel rijders vam oude diesels…. Daardoor mag ik met mijn schone Tesla nog maar 100 rijden…….
rikv99 zegt
@rogers: ‘schone’ Tesla
sabrerator zegt
@rogers:
Graag gedaan!
Dickie zegt
@rogers: geen dank, ik heb er ook nog eens 3 van die oude rokende diesels
RiKe zegt
@rogers: Toch grappig dat sommige mensen denken dat een Tesla schoon is…
frank2b zegt
@rike: Kan best. Ik heb mijn Lexus ook net gepoetst. Staat weer mooi schoon te blinken. Zou met een Tesla in principe ook moeten kunnen denk ik dan.
Dutchdriftking zegt
Flitsmeister aan en gaan!
Dickie zegt
@dutchdriftking: doe ik nu ook al…
Ot92 zegt
Straks krijgen we te horen dat ze minder belasting en accijns binnen krijgen doordat we nu minder hard op de snelweg rijden. Gevolg meer accijns op brandstof.
Wat wonen we toch in een prachtig land he…
rikv99 zegt
Vraag me serieus af wat voor milieu ‘schade’ het geeft dat ze een aantal jaar geleden al die borden hebben moeten vervangen/produceren/vernietigen. Om ze dan nu weer te vervangen/produceren/vernietigen??♂️.
bernoulli zegt
@rikv99: ik vermoed dat ze die borden hebben gemaakt tussen 19:00 en 06:00. Dan telt het niet.
Alex_79 zegt
Ik zie niet veel verschil eigenlijk. Als ik ’s morgens naar Den Bosch (75 km enkele reis) haal ik qua topsnelheid niet meer dan 108 km/h door de ochtendspits en dat is het stuk van Ekkersweijer tot aan Vught, waar ik er af moet. Daarvoor haal ik dankzij de dagelijkse Harmonicafiles de 80 niet eens, dus – heel flauw – ik mag 20 km harder! Joechei!
Als ik naar Apeldoorn moet (150 km enkele reis) zit ik in hetzelfde schuitje als ik via de A50 ga, 110 is dankzij de drukte de max en op de Veluwe ís de snelheid al terug naar 100 gegaan. Enige tijdsverlies is als ik via Nijmegen kom, want de A73 was inderdaad wél 130, en van St. Joost tot aan Nijmegen Dukenburg kon je aardig tempo maken.
Voor de avond valt het dan weer mee, ik heb door overleggen vaker lange werkdagen en ga meestal rond 18u weer op huis aan. Voorbij Nijmegen kan het gas weer op de plank :D #Glas halfvol
frank2b zegt
@alex_79: Dat dus. Overdag staat het verkeer tóch helemaal vast in de nationale file, om dan pas na pakbeet 19.00 uur eindelijk weer wat op te lossen. En hé presto, dan mag je ook gelijk weer gewoon doorboenderen.
Ik zie het probleem niet.
johnwaters zegt
Zoals ik eerder schreef, deze regering zal pas rusten als alles kapot is…en als Rutte goedkeuring krijgt van de nieuwe wereld orde.
maferick74 zegt
Ze weten dat we toch niet langzamer gaan rijden…. dus vangen ze extra centjes
Shaw zegt
Nederland2019. Knettergek, de koekwousen hebben dagen maanden járen nodig om de weg te verbreden of 10km/h sneller te mogen dan de oude snelheidslimiet van 120km/h in 1989. Maar dan, de stikstof’crisis’ spoort ze allemaal direct aan tot dit soort kolder-maatregelen terwijl de effectiviteit zeer omstreden is en onderzoeken nieteens afgerond! (Doe zoiets eens in migratie-vraagstukken!!!?) Wil je stikstof verminderen, KAP dan eens met BOMEN KAPPEN!
https://volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ontbost-nederland-inderdaad-even-snel-als-het-amazonegebied~b740b6f6/
mini Docu https://linktv.org/shows/burned-are-trees-the-new-coal/episodes/burned-are-trees-the-new-coal?fbclid=IwAR2urXcXknFlchtf5f9KQXAT_l6QZREi3N7amKaufkUVuUfrgChi3wXRjiMWat
Dom, dom land. 100 op de snelweg!? Snel weg met dit kabinet!!!
mcshine zegt
Dankjewel hè, stelletje ICEholes in jullie aftandse 159’s, dat hebben we aan JULLIE te danken…
jeroenm83 zegt
Snel weg hier.
scrmeagle zegt
Gele hesjes aan en naar Den Haag. Een paar weken je auto laten staan dan komt er niets binnen! Gewoon eens een opstand we pikken het al te lang. De proautopartij. Afgekort PAP. Overheid geeft boetes als je harder rijdt dan toegestaan. Kunnen wij geen geld krijgen als we de toegestane snelheid niet kunnen rijden???
intimrasiert zegt
Ach wat maakt het nou uit wat er op die borden langs de weg staat. Ze zoeken het maar uit.
leeno zegt
Ja Nederland heeft een begrotingsoverschot maar het land is volledig naar de kloten!!
spidermann zegt
Verleden week in Duitsland nog > 190 km/h gereden.
godfather zegt
Autoblog, gaan wij nu ook naar het Malieveld of laten we ons nog langer koeienieren?
frank2b zegt
@godfather: We laten ons koeioneren.
alfalfa zegt
@godfather: koeienieren zitten op een BMW.
MaartenD zegt
Totaal de weg kwijt in dit eens zo mooie land met weer zo’n kansloze non maatregel voor de bühne
Rob zegt
Een bureaucratische/juridische “crisis” “oplossen” met een op papier bedachte “oplossing”.
Dat zijn best een hoop aanhalingstekens.
Nou, “gefeliciteerd” dan maar Nederland.
hingenine zegt
@rob: we zijn in Nederland erg goed geworden in het “oplossen” van niet bestaande problemen.
hingenine zegt
Mooi ook hoe er vandaag onderstaand bericht in het nieuws kwam.
Prachtige timing voor de “uitkomst” van zo’n objectief onderzoek.
Stiekem is het maar 3 jaar, maar omdat we maar 100 km/u mogen voelt het als 6 jaar. :’)
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4918026/onderzoek-rivm-schonere-lucht-zes-jaar-levensverwachting
turgut100 zegt
Logische maatregel
2wheeler zegt
Deze reacties zijn echt genieten! Stel je toch niet zo aan man, als je anno 2019 nog een boete pakt ben je echt niet aan het opletten. Op mijn gehele traject mag ik 130 en rij ik al een jaar 160 met Flitsmeister; 0 boetes. A: er is geen handhaving, B: er is wel Flitsmeister. Dit doe ik vanuit mijn huis nabij Rotterdam richting werk in Breda, best wel randstedelijk gebied dus.
hingenine zegt
@2wheeler: idem dito.
Ik tik 52k per jaar weg aan kilometers.
Ik rij altijd met Waze aan (werkt op Android Auto als een tiet).
Mijn laatste bekeuring is ook al ruim een jaar geleden.
Rob zegt
@2wheeler:
Ja, wat boeit die 100km/u nu? Eigenlijk helemaal niks, ik sukkel toch al jaren achter vrachtwagens aan.
Maar ik vind het wel enigszins zorgwekkend dat de Nederlandse overheid haar beleid/plannen/wetgeving baseert op een (let wel) persoonlijk strijd van een milieuactivist / fulltime procedeerder. Meneer Vollenbroek, die triomfantelijk een stukje opgerold papier (een uitspraak van een hoge rechter) op zijn keukentafel heeft staan, mét een grote strik daarom heen. En dat was geen grapje.
2wheeler zegt
@Rob: Oh absoluut, over het beleid van onze overheid is absoluut een boom op te zetten. Echter, of je nu een hard- of zachtrijder bent, ik denk dat er op dat gebied weinig zal veranderen.
jeroenm83 zegt
@2wheeler: Zeg dat even tegen die gasten in die zwarte Polo die ik even had gemist op de A1. En ja, net als jij rijd ik ook vaak ‘lekker door’. Bovendien rijd ik al jaren als dat poppetje-in-de-Efteling-die-zijn-hoofd-om-kan-draaien. Ik had ‘m deze keer toch even gemist in ‘t donker. Jammer. 255 EUR boete. Straks? Rijbewijs kwijt, praatgroepje, kruidenthee uit Pakistan en verplicht naar hele blije Tesla en Babboe-bakfietsen mensen-films kijken terwijl je op woensdag alle 45km karretjes moet oppoetsen.
In z’n 3 naar het Malieveld zou ik zeggen.
jeroenwz zegt
O jee, wat erg! Hoe kan ik nu laten zien dat ik een individu ben? Hoe moet ik nu mijn vrijheid beleven? Boehoe, dit is het ergste wat de mensheid kan overkomen!
En dan krijgen we ook nog 5G! En daarvan vallen de vogels in Den Haag dood uit de lucht!
dwfc zegt
Het is wel een statement, das het minste dat je er kan van zeggen!
NL is altijd een voorlopersland geweest … zit wel in jullie beleidsmensen ingebakken.
Ik hoop voor jullie dat de BPM dan ook met 23.07 % omlaag gaat zoals de snelheid.
JaxDryke zegt
100 km/u op de Nederlandse snelwegen.
Dan krijgen we van die taferelen zoals op de A2. 6-baans wegen met 100km/u, waarbij 75% z’n aandacht niet op de weg kan houden omdat het zo godvergeten traag gaat.
Gelukkig werk ik in Duitsland en woon ik nog geen 15km van de grens af.
frans928 zegt
Kan iemand mij vertellen wat het effect hiervan is voor de elektrische rijders? Vind deze beslissing zo wie zo krankzinning, maar als ik in een Tesla rijd op groene stroom is het effect 0.0 Of ik nu 50 km/u of 200 km/u rijd. Ik zou zeggen: mensen kom in opstand hiertegen, dit is de grootste waanzin aller tijden.
bernoulli zegt
@frans928: het effect is meer range.
Dutchdriftking zegt
@frans928: Minder fijnstof van je banden en remmen. Die stoffen zijn overigens veel schadelijker dan wat er uit de uitlaat komt.
bugboy zegt
En mogen de cruiseschepen nu ook niet meer aanmeren? Of laten we die lekker stationair doorronken als ze in de haven liggen?
xjs678qr zegt
@bugboy: ik hoor nergens iets over de maximum snelheid van treinen? Wordt die stroom dan op een andere manier opgewekt dan voor e-auto’s?
Gele hesjes aan en die trajectcontroles afbranden zeg ik maar!
frank2b zegt
Boeien, overdag staat het verkeer toch alleen maar stil een file te wezen.
Gelukkig mag je ’s avonds als de wegen leeg zijn nog steeds lekker doorboenderen.
#symboolpolitiek
technofreak zegt
Die verhoging naar 130 was toch alleen maar ingevoerd om meer brandstofaccijnzen in de schatkist te krijgen? Meer verbruik = meer tanken = meer accijns. Komt er straks ‘de euro van Rutte’ op de benzineprijs om dit weer te compenseren bij 100km/u??
z3cabby zegt
Volgens mij hebben inmiddels alle autobloggers gereageerd….Het maakt meer los dan een gemiddeld artikel over MV.
jungentje zegt
Mijn ervaring uit de praktijk is, dat wanneer een 130 km weg overgaat in 100, alle autos irritant samenklonteren en er word ge-bumperkleeft vanaf dat moment.
harleytijn zegt
Zou mooi zijn als ze daarbij de garantie geven dat je dan ook echt 100 km/u kan rijden. Denk dan ook niet dat er veel zal veranderen in de Randstad…
automaticfreak zegt
Mooi, kunnen we langer over hetzelfde stuk doen en daardoor ook wat langer stikstof uitstoten .. Wordt het nog drukker op de weg aangezien iedereen langer onderweg is, krijgen we nog meer file’s met stilstaande auto’s met draaiende motor …
frank2b zegt
Allemaal de schuld van die ouwe dieseltjes.
Ik WIST het!
xander62 zegt
pff,IK BEN HELEMAAL KLAAR OVER HET CO2 EN STIKSTOF GEZEIK.IKHEB ONDERHAND HEIMWEE NAAR DE ZURE REGEN WAAR WE GELIKKIG NIKS MEER OVER HOREN.
gRAAG EVEN NAAR DE BASIS VAN ALLE PROBLEMEN (ALS DIE ER AL ZIJN).
Onze wereldbevolking vermeerdert met ca.200.000 mensen per etmaal.
Dat is een stad als Breda per dag.
We zijn inmiddels aanbeland op een wereil populatie van ca.7.500.000.000 pfff
We willen allemaal een celphone,goede voeding,huisvesting ,kleding en liefst een auto.
We vergeten voor het gemak dat wat we zelf uitademen al 5% co2 bevat.Het dieren rijk en veestapel draagt daar ook neg een een groot deel toe bij(buiten nog de veel schadelijker metaan gassen).
Dit alles kan natuurlijk op de lange termijn alleen maar tot een catastrofe lijden.
Daarom moeten we ons in ons welvarende Nederland wapenen op lange termijn tegen echt gevaarlijke factoren van buitenaf en ons trachten te beschermen tegen te veel negatieve invloeden van buiten af.Onze grootouders en ouders en wij zelf hebben er voor gezorgd dat we een van de rijkste landen van de wereld zijn.We hebben een serieuze stikstof en co 2 uitstoot.sowewhat? heidevelden zullen verdwijnen en ons klimaat wordt 2 gr. warmer.zeespiegel stijgt land daalt.ok zal op korte termijn misschien juist zijn.Dit alles weegt niet op tegen het belang van economische groei.Die zorgt er voor dat we genoeg poen hebben om ons tegen toekomstige gevaren te wapenen.
Ik kan niet tegen dat onnozel kleinburgelijk gezeur va 130 naa100km.ronduit belachelijk.het helpt punt een niets en is alleen maar een beknotting van echte vrijheid