Een techneut is wat te ‘enthousiast’ geweest in zijn bewoordingen.
Onlangs brachten we je het hete nieuws dat Aston Martin zou denken aan een terugkeer naar de zes-in-lijn. Het merk levert al bijna twee decennia alleen maar V8 en V12 motoren. In het verleden zat er bij Aston’s echter vaak een zescilinder onder de kap, zoals bij de DB4 GT Zagato, de DB5 van Sjeems Bond, de eerste DBS et cetera.
Laatste der Mohikanen was de DB7, die in eerste instantie een zespitter met supercharger onder de kap had. Toen in dezelfde auto de inmiddels bekende V12 (bestaande uit twee versmolten Ford V6-en) geïntroduceerd werd, was deze zó populair, dat de zespitter het veld moest ruimen. Het waren de dagen dat de bomen tot in de hemel groeiden en niemand nog van downsizing gehoord had.
Doch gezien de geschiedenis van Aston én vooral ook de intrinsieke trillingsvrije loop van een zes-in-lijn, zouden we bij wijze van uitzondering achter een beslissing van Aston kunnen staan om wat cilinders in te leveren. Het zou ook een logisch optelsommetje zijn. Jarenlang was de zes-in-lijn synoniem met BMW, dat als een van de weinige fabrikanten stug vast bleef houden aan het concept. Onlangs heeft Mercedes voor het eerst sinds lange tijd weer een Reihensechser gebouwd. Laten die Schwaben nou net de motorenpartner van Aston Martin zijn…
Plant die nieuwe I6 in de nieuwe Vantage en we zien opeens tig van die dingen het Nederlandse straatbeeld opfleuren. Dat zou tof zijn, want wat je ook mag vinden van het nieuwe design van de Vantage; het is toch een wat spannender ding dan een dikke Audi TT of iets dergelijks, niet?
Maar helaas, het feest gaat niet door. Het optelsommetje was wellicht iets té logisch. Het Australische Wheels heeft de woorden van hoofd-ingenieur Matt Becker namelijk ietwat verkeerd geïnterpreteerd, aldus dezelfde Matt Becker tegen het Australische Motoring:
I fear that may have come out of one of my answers at Geneva. I was speaking in more general terms that we might have to one day look at downsizing engines.
Voorlopig zijn er dus geen plannen voor de zespits Aston en zullen we het moeten doen met V8-en en V12-en. Balen man…
trustmeiamanengineer zegt
Natuurlijk komt er een (hybride) zespitter. Ook Aston Martin moet aan de Europese CO2 doelstellingen voor fabrikanten voldoen. En dat gaat moeilijk met een 600pk V12 helaas…
berlinetta zegt
Jammer. Niks mis met een Vantage met een zesinlijn en een lichter neusje. En in de DB11 of DBX zou je daar mooi een elektromotor aan kunnen koppelen.
moveyourmind zegt
Als ze bij Aston Martin ooit gaan downsizen hoop ik dat ze het op deze manier doen:
https://icdn2.digitaltrends.com/image/aston-martin-cygnet-3-2-720×720.jpg?ver=1.jpg
Zodat ze gewoon nog even stug door kunnen gaan met het bouwen van sportwagens met dikke motoren…
Was eigenlijk een geniaal bedachte truc die Cygnet om toch aan de eisen te kunnen blijven voldoen.
berlinetta zegt
@moveyourmind: De gedachte achter deze auto vond ik ook geniaal. De uitvoering en vooral de Nederlandse prijs iets minder.
occasiefapper zegt
Correct me if i’m wrong, maar volgens mij levert Mercedes toch ook weer I6 motoren in haar gamma? Zelfs met EQ boost (verkapte hybride aandrijving) ter bevordering van het reduceren van de CO2 tax.
Dit lijkt mij een meer realistische match, dan met BMW motoren.
Ik ben er zelf ook wel voorstander van de I6, al maakt die V8 van AMG deze compleet overbodig.
Joel_D zegt
@occasiefapper: Lees het artikel eens.
tvklarenbosch zegt
@occasiefapper: eerst lezen dan reageren?
towi1989 zegt
@tvklarenbosch: eerst de reacties lezen en dan pas reageren?
tvklarenbosch zegt
@towi1989: wat bedoel je? Uit zijn reactie is duidelijk op te maken dat hij een reactie plaatst zonder het artikel te hebben gelezen.
occasiefapper zegt
@tvklarenbosch: Uit mijn reactie blijkt dat? Ik vind knap dat je uit 4 regels dat kan opmaken. 1. ik zoek naar bevestiging van het bovenstaande uit het artikel. 2. Ik reageer op de kop van het artikel. 3. ik geef mijn mening over de I6 t.o.v. de V8 reeds wordt geleverd.
Bedankt voor het lezen. Fijne dag.
davelepeef zegt
@occasiefapper: iedereen kan dat opmaken aangezien in het artikel staat dat Mercedes een L6 heeft ontwikkeld…
davelepeef zegt
Boeiend bericht. Maar wat een heerlijke topicfoto!!!
MDA zegt
In het algemeen vind ik het wel prima dat de motoren wat kleiner worden in dit segment. Ten eerste maakt ze dat een stuk betaalbaarder (en mijn inkomen reikt nèt niet totaan de prijs van een huidige aston). Ten tweede: Ik kan best aardig sturen, maar de 600pk+ die je tegenwoordig vrij gemakkelijk uit een twin turbo V8 haalt is gewoon veel meer dan ik aankan, en dan je redelijkerwijs op de weg kwijt kunt. Nu een L4 rustigjes aan de 400pk aantikt (AMG45), en 2.9 liter V6 de 0-100 in 3.6 seconden kan (RS5), vraag ik me echt af wat ik tekort zou komen in een L6 aston…
berlinetta zegt
@mda: Een lekker geluid. Dat is waarschijnlijk alles dat je gaat missen.
e36thuglife zegt
Is dat de benzinetank daar in de trunk?? Bumperkleef met deze als je van BBQ houdt! Met deze vergeleken is de Ford Pinto een brandblusser.
Hupke zegt
Zonde, het tijdperk van de 6 cylinder sportwagens mag gerust terugkomen. Zo’n V8 is toch niet helemaal ‘het’. Een 6 cylinder blok van een kleine 100kg, leuk karakter, beetje lawaai. Perfect voor een Aston alleszins beter dan dat V8 gedrocht met astma of de V12 die stilaan een rollator nodig heeft.
spykerboy zegt
“Het waren de dagen dat de bomen tot in de hemel groeiden en niemand nog van downsizing gehoord had.”
Zoals het hoort te zijn dus…