Gemaskerde mannen met hamers en boksbeugels belagen chauffeurs van Uberpop in Amsterdam, zo bevestigt de politie.
Inmiddels is de recherche betrokken bij het onderzoek naar enkele “ernstige incidenten” meldt de Telegraaf. Chauffeurs van het nieuwe taxi-initiatief Uberpop zeggen door de gemaskerde mannen te zijn belaagd en hebben aangifte gedaan. Bij één incident kon de politie twee mannen aanhouden, nadat meerdere taxi’s een auto van Uberpop achterna hadden gejaagd. De taxi werd op de A10 omsingeld en gedwongen te stoppen, volgens de Uberpop chauffeur door een auto met een daklicht van TCA. Daarop volgende werden de banden van de chauffeur lek gestoken en de motor onklaar gemaakt door gemaskerde mannen uit andere taxi’s. De chauffeur kreeg een boksbeugel tegen zijn keel gezet en men vertelde hem dat hij “op de lijst” zou staan.
Diezelfde avond werd bij het Rembrandtpark Amsterdam-West een andere chauffeur bedreigd met een hamer. Mannen met clownsmaskers en bivakmutsen stapten in de auto van de Uberpoprijder. Twee dagen later was er een wilde achtervolging na een aanval, waarbij de politie twee verdachte taxichauffeurs heeft kunnen aanhouden. Helaas werden ze een dag later naar huis gestuurd met een proces verbaal voor roekeloos rijden, omdat bedreiging niet kon worden bewezen. De taxiorganisaties waarvoor de twee aangehouden chauffeurs werken zijn inmiddels ingelicht over de acties van hun medewerkers.
Uberpop is een service waarmee particulieren kunnen rondrijden als taxichauffeur. Dit kost de professionele taxichauffeurs klanten en dus geld. Er was groeiend protest onder reguliere taxichauffeurs, maar schijnbaar is het nu zo ver gekomen dat er gemaskerde mannen met boksbeugels en hamers nodig zijn om de klanten terug te winnen. Maar misschien is het beter als de bestaande taxidiensten eens nadenken over hun tarieven en dienstverlening. Klanten lopen nooit zomaar weg, namelijk.
maiik0ll zegt
-edit: tips kunnen naar tips at autoblog dot en el-
ricardo zegt
Het flinterdunne laagje beschaving dat nog over de taxibranche lag is nu helemaal verdwenen. Dit zijn thugs. Niets meer, niets minder.
xiran zegt
@ricardo: er is nooit beschaving geweest in de taxi brance. Al 40 jaar wordt het gedomineerd door criminelen.
donvincenzo zegt
@xiran: Geldt in dit geval ook weer. Voor beide kampen. Zowel über (die denken dat de wet niet voor hun geldt) als de taxibranche zijn crimineel bezig.
hijdienietgenoemdmagworden zegt
@xiran: mee eens, had eens een taxi nodig voor een hemelsbreed stuk van 5 km, ben nog voor mijn huis uitgestapt omdat ik maar 50 euro bij me had.. banden leeg laten lopen FTW..
rolov zegt
@ricardo: in geen enkel land waar ik ben geweest in mijn leven zijn taxichauffeurs beschaafd gebleken.van Azië tot Amerika. Tuurlijk er zijn altijd uitzonderingen. Maar in dit geval Is het een grote groep die het verpest voor een hele kleine groep.
gtwillem zegt
@rolov: London. Daar zijn briljante chauffeurs. Het schijnt dat de tests om daar taxi chauffeur te worden erg moeilijk zijn om te halen.
En over het algemeen vind ik de Amerikaanse chauffeurs wel aardig: doen natuurlijk moeite voor de fooi, maar he, ze doen moeite!
Persoonlijk vind ik de Amsterdamse taxi chauffeurs van een wat lager allooi.
gregorius zegt
@gtwillem: ik heb tot nu toe nog geen een Amerikaanse chauffeur in een Amerikaanse taxi kunnen vinden.
Laatst wel een mooi gesprek gehad over de Nigeriaanse voetballers in de eredivisie gehad met een chauffeur in taxi.
rolov zegt
@gregorius: dat had ik ook in Laos. Stapte ik en zeg dat ik uit Nederland kom naar hij het vroeg, gaat hij alle spelers uit roda je opnoemen. ik ben geen voetbal fan maar denk ok. In de avond zie ik de uitslagen van de eredivisie op de tv voorbij komen daar in Laos.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: klopt!!
sjeppie156 zegt
@gtwillem: in budapest knallen ze met 130 door het centrum zetten de muziekckneiter hard en hebben een radar verklikker ik heb nog nooit zo hard gelachen
donvincenzo zegt
@sjeppie156: Ja, dat was mijn mooiste taxi-ervaring. Ik wist niet dat een Lada zó hard kon. Nou ja, door de stad voelde het in ieder geval als erg hard. Maar het mooiste was de muziek die hij aan had staan: Yellow, met… the Race!
robgooi zegt
@sjeppie156: in praag idem. Met
meerdere taxi’s op pad. Vol gas door de stad en ondertussen met elkaar kletsen op de bakkie. Geniaal!
fernie zegt
@gtwillem: Neem hier iedere dag een taxi (naar werk en terug) en dat valt wel mee ;). Verbaasd me toch vaak dat ze het verschil niet zien tussen een 10 en 20 pond biljet…
gtwillem zegt
@fernie: vergeleken met het volk wat we in Amsterdam hebben, zijn de Londonse cabbies echt gentlemen!
celicatwincam zegt
@ricardo: They give us guns and drugs, then wonder why the fuck we thugs:)
isobmw zegt
@ricardo: de bedreigingen van deze chauffeurs kan natuurlijk niet, maar waarom word de hele taxibranche er mee vergeleken, je hoort zulke dingen ook alleen maar in A’dam of andere grote steden, ik rij zelf taxi en maak genoeg mee, klanten kotsen auto onder willen niet betalen, rennen weg, bedreigen chauffeurs, schelden je uit enz. Klanten zijn erger dan de chauffeurs
amgc63 zegt
Snap wel dat het moeilijk is voor echte taxichauffeurs enzo maar met dit soort acties win je vgm geen klanten terug.
donvincenzo zegt
@amgc63: Ligt er aan. Als je zo echt alle über-poppers weg zou kunnen jagen, blijft er voor klanten niks te kiezen over. Die moeten dan weer de traditionele taxi in.
cluzz zegt
We weten allemaal wat voor tuig er werkt als taxichauffeur, ze veroorzaken elders in de maatschappij ook alleen maar problemen.
azenomei zegt
We zijn in al Capone Chicago beland? Dienstverlening en tarieven passen we niet aan, we slaan er gewoon op als er concurrentie is. Toppertjes.
Duell zegt
Uberpop zorgt natuurlijk voor oneerlijke concurentie, maar de overheid dient (wellicht ook harder) op te treden tegen illegale taxi initiatieven en niet gewapende legale taxi chaufeurs/uitschot.
str8six zegt
Tuig! Oppakken die lui!
sydney zegt
Ziek
jozef879 zegt
Wat je niet kunt verslaan moet je maar in elkaar slaan? Laffe honden, stuk voor stuk taxilicenties afpakken. Wacht maar eens af hoeveel uberpops erbij komen dan…
mashell zegt
De taxi-oorlog is terug. Als Uber wil niet naar de rechter luisteren moeten ze niet vreemd opkijken dat er in dit wereldje boksbeugels aan te passen komen. Het gedrag van de texichauffeurs kan echt niet door de beugel (gniffel) maar ergens vraag Uber er ook om.
Rob zegt
@mashell:
“Maar ergens vraagt uber er ook om.”
Dat vind ik eigenlijk een best enge opmerking…. Was een grapje hoop ik..?
mashell zegt
@Rob: als Uber gewoon zou doen wat ze moeten doen. Geen Uberpop aanbieden in Nederland (en Belgie en Duitsland) omdat het in strijd is met de taxiwetten dan hadden ze de taqxichauffeurs niet op de kast gejaagd. Nu Uber arrogant vanuit de VS hier de wet blijft overtreden kun je reacties van taxichauffeurs verwachten. De taxi oorlog heeft ons geleerd dat dit nogal snel naar geweld escaleert. Uber zou haar Uberpop chauffeurs in bescherming moeten nemen, niet alleen door boetes over te nemen maar door er gewoon mee op te houden. Een ander alternatief is dat een Nederlandse rechter aan Google, Apple en Microsoft zou moeten opleggen de illegale Uber(pop) app uit de store te halen en remote te revoken. Justitie zou Uberpop chauffeurs kunnen vervolgen voor deelname aan een criminele organisatie. Wat je ook van de taxi dienstverlening vindt, ze hebben hier de wet aan hun kant en die moet gehandhaafd worden.
Rob zegt
@mashell:
Uber doet dubieus zaken in Nederland, akkoord. Maar het is aan de rechtbank om dat te corrigeren. Niet aan een stelletje schuimbekkende Mercedes tokkies.
De schuimbekjes die “de wet aan hun kant hebben” hebben bij mij al hun krediet verspeeld. Door dit soort onnozele, hersenloze acties. Nul komma nul sympathie voor die lui.
En ik was het nog wel met hun eens, want ze hebben volgens de wet gelijk. Maarja, nu ben ik pro-Uber. Laat ze maar mooi de krijgen, stelletje simpele zielen…..
Rob zegt
@Rob:
*Laat ze maar mooi de (…) krijgen…*
Daar moest nog een willekeurig schuttingwoord tussen…. ;-)
SummerSky zegt
De taxibrache moet echt nadenken over zijn businessmodel. Ik wil niet in een luxe 5-serie of e-klasse die eerst n uur stationair staat te draaien van t station naar huis voor n vermogen, n a-segmenter is ook goed, veel meer basic, met n goeie app erbij: oh wacht, UberPop
stfu zegt
@SummerSky: als een taxi-chauffeur dat doet, dan verlies je weer klanten aan mensen die juist wel een luxe bak willen. Ik ga zga nooit met de taxi maar als ik ’t met vrienden doe, dan kiezen we altijd de mooiste bak uit ;) Je wil toch een beeeetje comfort.
arii zegt
@stfu: tja dan betaal je maar lekker meer. Meeste mensen boeit het echter niet. Vind het prima om met een simpele auto gebracht te worden
SummerSky zegt
@stfu: Dat is omdat de huidige starre wetgeving geen prijsdifferientatie toestaat. Wanneer de wet wordt gemoderniseerd, zal iedereen massaal in de goedkopere a-segmenter stappen en de vervuilende, onnodig dure E-klasse laten staan
mashell zegt
@SummerSky: het zou ook kunnen dat een A segmenter je dan 24 euro kost een E-klasse 26. Omdat de prijs van het voertuig maar een klein deel van de kosten is. De salariskosten van de chauffeur konden wel eens veel een veel grotere hap uit de koek nemen.
SummerSky zegt
@mashell: Wachten op de zelfrijdende taxi dan
Esprit_de_Flandre zegt
@SummerSky: … die dan binnen de kortste keren kapotgeslagen wordt door boze taxichauffeurs…
stationcar zegt
De frustratie van de taxichauffeurs is mijns inziens zéér begrijpelijk, de rechter verbied die ubertoestand en de politie doet er vervolgens niks mee, en laat de uber pop flapdrollen gewoon lekker rondrijden.
Als de politiek vindt dat uber gelijk heeft moeten ze de regels aanpassen en tot het zover is moet de politie gewoon de regels handhaven, dat voorkomt dit soort uitspattingen.
Staat natuurlijk verder buiten kijf dat je als taxichauffeur niet voor eigen rechter mag spelen, maar het is wel begrijpelijk, zeker als je weet dat er in het verleden hard opgetreden is tegen andere illegale taxi’s…
Alfarobert zegt
Dit gaat van kwaad tot erger.Vraag blijft wanneer de eerste dode gaat vallen.Uber is verboden.Snap eigenlijk niet dat je daar dan wilt en mag werken.
gregorius zegt
@Alfarobert: Ik snap niet dat je niet snapt dat mensen met Uber willen werken / Uber willen nemen.
Het idee van snorders is al zo oud als de weg naar Rome. Nu heb je een snorder die je via een app kan bestellen. Dat maakt t een stuk makkelijker voor klant. En er zit nog een vergelijking in: de snorder ‘ken’ je; bij UberPop ‘zie’ je info over de rijder. Dat geeft meer vertrouwen dan al die leipen die ’s avonds en ’s nachts bij t Leidscheplein staan.
En de eerste dode die gaat vallen. Lijkt me waarschijnlijker dat de eerste dode gaat vallen door invloed van de huidige taxi-branche en niet door een simpel uberpop ritje. Overigens is het de volgende dode, want er vallen al jaren doden door de huidige taxi-criminaliteit.
trustmeiamanengineer zegt
Tijd dat die UberPop chauffeurs eens wat cameraatjes in de auto hangen?
ter zegt
De Taxichauffers moeten gaan staken om een statement af te geven. Dat zal ze leren!
saikol zegt
@terrorizer: ja staken door iedereen gratis te brengen goed plan!
Esprit_de_Flandre zegt
@terrorizer: Ja, dan gaan al hun klantjes naar Uber. En die zien ze niet meer terug…
mrrallycross zegt
Dit gaat gewoon te ver!
stfu zegt
Op NUjij e.d. zie je telkens reacties als: “Moeten taxi’s maar niet zo duur zijn”, maar volgens mij heeft niemand een idee wat voor kosten een taxibedrijf maakt. Met al die vergunningen, wensen van klanten (luxe auto) en hoge brandstofkosten kan je moeilijk ver onder de kostprijs zitten.
arii zegt
@stfu: als ik zie wat taxi’s in het buiteland kosten (met het ook op minimale loon) dan zijn nederlandse taxi’s echt overdreven duur. Dus ja, ze hadden inderdaad niet zo duur moeten zijn, het kan veels goedkoper. Moet je maar een normale auto halen en niet perse de nieuwste mercedes.
w211bonestock zegt
@arii het heeft simpweg helemaal niets te maken met wat voor auto je rijdt. De prijzen worden aangehouden door de overheid en die veranderd ze niet. Ook bij het inbouwstation bouwen ze een enkele tarief in je meter. Ik lees dat sommige hier op AB wel erg stompzinnig gedragen tegenover de taxibranche terwijl diegene waarschijnlijk nooit een taxi heeft genomen. Media kan natuurlijk alles weer goed uit rekken en een goed verhaal maken van enkele rotte appels.
ter zegt
@stfu: Dan is het geen business meer. Tijd om te stoppen.
SummerSky zegt
@terrorizer: Sowieso tijd dat die malafide taxibranche wordt gesaneerd middels nieuwe wetgeving, daarvoor komt Uber precies op het goede moment. In geen enkel ander land heb ik zo’n unheimlich gevoel bij taxi’s als in NL, waar is het mis gegaan?
vinnyenske zegt
De reden om enkel en alleen nog met UBER te reizen als deze beschikbaar is!
UBER is niet voor niets zo’n succes, het is een antwoord op een vraag die er blijkbaar is. Wellicht tijd voor de bestaande orde om zich een keer achter de oren te krabben en mee te innoveren.
miezemiez zegt
Tijd voor Uberpopchauffeurs om een Taser of 9mm onder de bestuurdersstoel te leggen. Bij aanhouding uiteraard verklaren dat je dit hebt afgepakt van de dader!
Ik vond het eerst inderdaad oneerlijk maar begin Uber steeds meer gelijk te geven, mensen met een laag IQ kunnen het mondeling niet aan en gaan middeleeuws op de vuist…. triest, Uber ga zo door!
nord zegt
Even een paar facts:
een groot deel van de tca’s zijn ex convicts. Het is algemeen bekend dat je harddrugs bij deze lieden in de hoofdstad kunt kopen.
Niet iedereen hoeft in een geblindeerde splinternieuwe 7 serie of s klasse gereden te worden. Als je nu kijkt op de taxistandplaatsen dan zijn 9 van de 10 taxi’s veel te duur en veel te luxe. Goedkope taxi met een aangepaste luxe en herkenbaarheid zou de markt openbreken (hee is dat niet aan het gebeuren nu?)
Er wordt veel bullshit geschreven en gezegt over uber wat niet waar is. Ik gebruik op mijn verblijf in Parijs altijd uber want Parijs is WAY onveiliger dan Amsterdam. En met uber heb je een stuk meer zekerheid en bovendien de keuze hoe luxe je het wilt. Mijn vriendin MOET van mij met uber.
Try it, het is echt een goede app en het systeem werkt.
w211bonestock zegt
@nord: heb je ook cijfers van deze “facts”, konvicts?? Ik heb geen flauw idee waar je het idee vandaan haalt
nord zegt
@w211bonestock: haha, en je rijd zelf in een taxi?
tupperware zegt
@nord:
W211 is anders wel een weggevertje..
prod zegt
Goed zo, die taxichauffeurs maken zich zelf wel overbodig.
dsdh zegt
Prijzen verlagen…weleens van een minimumtarief gehoord ? Sommige chauffeurs moeten eens nadenken over hun vertoon en bedenken waarom ze in godsnaam concurrentie zijn. Met goed vertoon en gedrag dwing je het mooiste werk toch wel af
dubois zegt
Toch wel een fijn idee dat de shariapolitie overal aanwezig is. In Den Haag mag je al niet meer roken op straat en hier bedreigen ze chauffeurs van uber. Je zou je bijna gaan afvragen wie het hier voor het zeggen heeft.
lacker zegt
Ik ben de taxi’s in Amsterdam al jaren zat. De service is ver onder de maat. Er is nog nooit een deur voor me open gedaan. Als ik door Amsterdam fiets moet ik altijd uitkijken dat ik niet omver gereden wordt. Ze lezen de krant onder het rijden. Ik kan nog wel even doorgaan.
De particulieren via Uber(pop) werken, bieden die service ook niet altijd, maar doen het in ieder geval voor een betere prijs/kwaliteitsverhouding. Overigens zijn er steeds meer taxichauffeurs die ook uber gebruiken.
opel2009 zegt
De meeste taxichauffeurs zijn Noord-Afrikaans.
sir_smokalot zegt
De gemiddelde zwangerschap van een walvis duurt tussen de 10 en 18 maanden.
dubois zegt
@sir_smokalot: waar zit dat verschil in smoke? Behoorlijk ruim gemiddelde
sir_smokalot zegt
@dubois: de omvang. En blauwe vinvis is veel langer drachtig dan en kleinere ‘mink whale’. Aldus de IJslandse experts in Húsavik
dubois zegt
@sir_smokalot:interessant!
schellekens006 zegt
Ze moeten maar eens een voorbeeld nemen aan de taxi chauffeurs in Londen.