Zijn we toch nog ergens de beste in.
In een klein kikkerlandje wonen heeft zo zijn voordelen. De infrastructuur is bijvoorbeeld veel makkelijker te regelen. Dat geldt voor het wegennet, voor het OV, maar ook voor de laadinfrastructuur. Er staan namelijk nergens meer laadpalen dan in Nederland. En dan bedoelen we niet alleen per vierkante kilometer, maar ook in absolute aantallen.
De European Automobile Manufacturers’ Association, beter bekend als ACEA, besloot eens te kijken hoe het gesteld is met de verdeling van laadpalen. Vandaag maken ze hun bevindingen bekend. En wat blijkt? 29,7% van alle laadpalen in de EU staan in het kleine hoekje van Europa dat Nederland heet.
De ACEA is sowieso niet te tevreden tevreden over de verdeling, want 70% van alle laadpalen staan in drie landen. Naast Nederland zijn dit Duitsland en Frankrijk. De EU-landen lopen dus niet bepaald gelijk op als het om laadinfrastructuur gaat.
Nederland staat met stip op nummer 1, met een totaal van 66.665 laadpalen. Een duivelse hoeveelheid. Frankrijk en Duitsland volgen op gepaste afstand met respectievelijk 45.751 en 44.538 laadpalen. Daarna volgen Italië (13.073) en Zweden (10.370). Nu denk je misschien: waar is het Noorwegen? Dat is heel simpel: die heeft ACEA niet meegenomen, omdat het geen EU-land is.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we Cyprus. Op dit eiland zijn maar 70 laadpalen te vinden. Malta, Litouwen, Bulgarije en Griekenland bungelen eveneens aan de onderkant van het lijstje. Een vakantie naar Griekenland met je EV is voorlopig dus nog niet aan te bevelen.
Bron: ACEA
Foto: Een prachtig Nederlands tafereel, gespot door @mitta86
petroldrinker zegt
Ik denk dat ik moet verhuizen naar: Malta, Litouwen, Bulgarije Cyprus of Griekenland,
Ik noem dit nou niet iets waar we trots op zouden moeten zijn….
kennone zegt
@petroldrinker: eens!
Gulli zegt
Drink jij anders nog ff wat petrol, gaan wij verder met vooruitgang
petroldrinker zegt
Je bedoeld achteruitgang denk ik
Charles Taycan 4S zegt
Frankrijk! Meer laadpalen dan Doelpunten!…😢😢
berlinetta zegt
Nederland! Meer laadpalen dan doelpogingen.
bernoulli zegt
Gaat dit over alle palen/wallboxen of alleen de openbare?
En telt een paal met een dubbele aansluiting voor 1 of 2?
HZW zegt
In de toekomst zal er bij elke parkeerplaats een laadpaal moeten staan als we allemaal elektrisch moeten gaan rijden.
tinnemans zegt
Dus iedereen met een EV zit de komende jaren aan Nederland, Belgie, Frankrijk en Italie vast als vakantieland? Goed om te weten. Rij ik nog even een stukje verder.
Gulli zegt
Nou ik zou België nog niet te hard meetellen, daar is het (zeker buiten de grote steden) nog knap lastig om openbaar te kunnen laden.
Pascal zegt
@tinnemans wat een onzin. https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger, https://ionity.eu/
tinnemans zegt
@pascal; Ik zie het. Ik heb even mijn vakantiebestemming ingevoerd en de dichtstbijzijnde Supercharger zit op 90km. Ideaal!
Misschien heb je het bericht hierboven niet goed gelezen?
Pascal zegt
@tinnemans u schrijft: Iedereen (dus niet alleen u) met een EV zit komende jaren aan NL, BE, FR en I vast als vakantieland. I call natuurlijk bullshit, wanneer er alleen al van Tesla vele tientallen superchargers verspreid staan in de Nordics, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, UK, etc en daarnaast hebben we het IONITY netwerk nog. Het gros van die landen ben ik met m’n Tesla ook allang probleemloos doorgecrosst, hoe kan dat dan? Het klopt dus gewoon niet wat je zegt. Dat je een bestemming hebt gevonden waar je 90km van een snellader af zit is nog steeds geen probleem, een fatsoenlijke EV heeft een real-life range van 300+km en je kan vast op locatie ook nog wel ergens de stekker erin steken. Spijkers op laag water zoeken heet dat. U wilt geen EV, zeg dat dan gewoon.
tinnemans zegt
Je hebt gelijk hoor; ik ben nog lang niet toe aan een EV. Ik stap wel over tegen de tijd dat het net zo practisch is als benzine.
Wat de rest betreft; een laadstation op 90km afstand is gewoon niet vreselijk practisch. Daar kunnen we alletwee heel veel tekst aan besteden, maar de realiteit is, zoals het artikel hierboven prima beschrijft, de infrastructuur in grote delen van Europa karig is.
Pascal zegt
@tinnemans ik snap ’t helemaal dat nog (lang) niet iedereen er zin in heeft. Voor verre ritten is een ICE voorlopig gewoon zorgelozer. Als ik zelf veel in het buitenland zou rijden, nam ook nog geen EV, maar af en toe (west) Europa doorcrossen zoals ik doe gaat verrassend makkelijk. Dan is ’t wel een voordeel om dat met een Tesla te doen, die superchargers zijn gewoon slim, én je kan ‘m bij werkelijk elke andere aanbieder ook nog inpluggen. Maar inderdaad, it’s not for everyone.
tinnemans zegt
@pascal; ik rij de helft van m’n kilometers in t buitenland, en dat gaat soms redelijk ad hoc. Dit jaar heb ik het wel wat gepland wegens Corona, vandaar dat ik nu denk te weten waar ik al heenga. Als het met de besmettingscijfers alsnog tegenzit, kies ik heel snel een andere locatie.
Dat ik overal en snel kan tanken, en een realistische actieradius heb van tussen de 800 en 1000km geeft me inderdaad een vrijheid die met EV’s nog goed niet haalbaar is. Vandaar dat ik met het uitzoeken van m’n vakantiebestemming geen minuut heb nagedacht over hoe ver ik van infrastructuur afzit. Met de luxe natuurlijk dat er overal wel tankstations zitten en dat ik idioot ver op een tank kan komen.
dailydriver zegt
@tinnemans: Met vliegen kan het nog verder weg van al die laadpalen. Zuid – Amerika ofzo.😁
tinnemans zegt
@dailydriver; Maar ik hou van autorijden, vliegen is saai (en ik leef niet in een Fast & Furious realiteit waar mijn auto zomaar op een ander continent terechtkomt).
LaLancia zegt
In de EU zal dit als volgt geïnterpreteerd worden: in het Oosten zijn er te weinig laadpalen, dus West-Europa, daar mag u voor dokken.
bereal zegt
Haha who cares. Bestuurders van die stroombakkies zitten toch niet hier op autoblog of ?
Charles Taycan 4S zegt
@bereal, haha Bereal…. be real!😜👍
Pascal zegt
@bereal Dan heeft u niet heel erg lekker zitten opletten of wel?
koeberg zegt
Hoezo niet? Zijn toch ook auto’s?
bereal zegt
@koeberg: dat zeggen ze idd 😀 maar dat geldt niet voor ons autobloggers! (Bijtelling junks uitgezonderd) 😜
Pascal zegt
@Charles je leest het, je bent gewoon een bijtellingsjunk met je Taycan stroombakkie! ;)
bereal zegt
@Pascal: Charles had voor hetzelfde geld een prachtige panamera!
Pascal zegt
Klopt! Maar ik zou ook voor de Taycan gaan, want mooier en ik hou van vooruitstrevende techniek. Kwestie van smaak natuurlijk. Voor wat betreft je opmerking dat EV-rijders niks op autoblog hebben te zoeken: Check die foto nog ff die al meer dan een jaar in de header staat ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, volledig eens weer met je!👌 En idd wat een fraaie Header hier op AB! Reden om hier te reageren!😜👍
571 PK zegt
@bereal, een Panamera was duurder geweest vanwege CO2 uitstoot ook in FR, maar ik vind de Taycan gewoon veel mooier en sportiever!👍
571 PK zegt
@ pascal, haha! En ik rij hem nog wel gewoon prive! Met €0,- subsidie!!
Gulli zegt
Handig, IJsland behoort wel tot Schengen maar niet tot de EU. Nou weet ik nog niet of ik met mijn muesli-lease-stekker rond kan rijden op dat eiland!
(weet het wel hoor, het zijn er niet veel maar ze staan er; https://www.geysir.is/blog/electric-car-iceland/)
superfunky zegt
66.665 laadpalen. Gemiddelde prijs per paal € 10.000, € 666.650.000. Tel daar nog ff de miljarden subsidies van het afgelopen decennium bij en 95% van NL weet exact waarom haar overheid als slogan heeft: “wij weten heel veel beter waar wij uw geld aan moeten stukgooien dan uzelf”.
Pascal zegt
De Nederlandse overheid betaalt openbare laadpalen niet, dat doet de EV-rijder die z’n auto eraan oplaadt. Die betaalt aan de partij die openbare palen exploiteert als gevolg een aanzienlijk hoger bedrag dan thuis opladen en daar wordt dus gewoon winst op gemaakt.
Verder geeft de NL overheid geen subsidie aan EV-rijders, maar belastingkorting.
Er valt genoeg te vinden over dat beleid waarbij de overheid natuurlijk wél veel geld ‘misloopt’, maar het is voor de discussie altijd wel zo handig om bij de feiten te blijven.
MarcoM zegt
@superfunky: wij van WC eend adviseren WC eend.