Wilde je in Nederland benzine met een hoog octaangetal tanken, dan moest je goed zoeken naar tankstations. Dat terwijl benzine met 102 octaan in Duitsland vrijwel overal te krijgen is.
Wil je dat je vierwieler optimaal presteert, dan tank je waarschijnlijk het liefst benzine met een hoog octaangetal. De tankstations met benzine met 102 octaan in het aanbod waren tot op heden echter op één hand te tellen. Daar komt morgen verandering in, want dan start Firezone met het aanbieden van competition 102®.
Je kunt je tank volgooien met deze benzine bij zo’n 25 onbemande tankstations van Firezone. Moederbedrijf Salland Olie roept trots dat competition 102® overal in Nederland verkrijgbaar zal zijn, maar woon je in Zeeland, Noord Holland of rond Den Bosch en Eindhoven, dan zul je toch echt een eindje moeten rijden om een tankstation te vinden.
bartteeuwen zegt
Ik tank al ruime tijd Aral 102 in duitsland. De auto rijdt er prettiger mee en ook iets zuiniger. Het prettiger rijden is gedeeltelijk misschien gevoelsmatig, maar ach.
Of er in Nederland veel gebruik van gemaakt zal worden met de huidige prijzen vraag ik me wel af.
Robert zegt
Noot aan de redactie: Hadden jullie dat plaatje niet beter opklikbaar kunnen maken?
potver7 zegt
@RRRobert: De grap is: op de website van Firezone staat ook een kaartje met Firezone tankstations, en dat zijn er een stuk meer dan op bovenstaand kaartje te zien is.
En dat tankstation Zuid-Limburg, die in bovenstaand kaartje wordt aangegeven, is op de Firezone website niet te vinden. Curieus….
stephanotis zegt
@potver7: “richting de 200” volgens zij van, 124 meer precies. lang niet alle firezone stations verkopen 102 octaan benzine, de 2 nieuwste bijv. alleen 95 octaan en diesel.
potver7 zegt
Firezone… volgens mij staat er eentje in Limmen, en da’s toch echt Noord-Holland!
Maar verder, ach mijn autootje doet het prima op 95 octaan en incidenteel een tankje 98. Maar ik heb dan ook geen GT3 RS
stancedjetta zegt
@potver7: dus zul je als je, net als ik, in de buurt van den helder woont, nog best een stukkie moeten rijden
nicktexel zegt
@stancedjetta: als je dan toch een keer gaat tanken neem dan ff een paar jerrycans voor me mee haha
xiran zegt
@stancedjetta: alkmaar zit er een op de ring.
trustmeiamanengineer zegt
Laat ik nou net in Noord-Holland en Eindhoven wonen… Niet dat ik een octaangetal van 102 nodig heb voor mijn auto. Super of BP Ultimate komt met een octaangetal van 98 ook aardig in de buurt.
awesome zegt
Waar staan de kleuren voor in het screenshot van google maps? Zoals @RRRobert al aan gaf hadden jullie het beter opklikken voor groot kunnen maken. of beter nog: embedden binnen de pagina.
moondustfocus zegt
Nou tank ik de laatste tijd al wij vaker 98, het is iets duurder, maar mijn Fiesta lijkt er wat zuiniger op te rijden. Nou zit ik nog een paar dagen bij de Duitse grens en moet nog minstens 1x tanken voor ik weer naar huis gaat. Ik zeg proberen!
topless zegt
Met een te laag octaangetal kan een motor gaan pingelen en kapot gaan. Een moderne motor heeft een beveiliging (d.m.v. een pingelsensor) en zal heel blijven, maar minder goed lopen. Een hoger octaangetal dan minimaal vereist, heeft geen enkel positief effect. Aangezien straatauto’s nooit meer dan minimaal 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin. Dat heeft alleen bij racemotoren nut.
moondustfocus zegt
@topless: Misschien heeft het in ons kikkerland geen effect, maar in Duitsland met de heuvels en bergen kan het wat beter uitpakken.
keeskees zegt
@topless:
lijkt me niet. Aldus hun website:
Waarom competition 102®?
Een hoog octaangetal leidt tot efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Een octaangetal wordt in Research Octane Number (RON) uitgedrukt. Het RON-getal van competition 102®, dat geen ethanol bevat, is 102. Het RON-getal is een indicatie van de klopvastheid van de brandstof. Bij een te laag RON-getal kan er een onvolledige verbranding plaatsvinden.
Hoe efficiënter de verbranding is, des te meer vermogen er uit de motor kan worden gehaald.
undifined1 zegt
@keeskees: dat er geen ethanol in zit is wel fijn voor als je een auto hebt waar je weinig mee rijdt, dan wordt dr benzine minder snel verkeerd in de tank
topless zegt
@keeskees:
Wij van WC eend, adviseren WC eend.
psycholander zegt
@topless: In het geval van een turbo motor heeft het wel degelijk voordelen en word de timing aangepast op een hoger octaan.
En iedereen hier rijd toch met een racemotor!
KEV9 zegt
@psycholander: voor mijn turbo motor heeft een octaangehalte van 102 bitter weinig zin, hij gaat er juist stuk van.
jrk68 zegt
@Soulmaster:
Lol, jij hebt een diesel?
Die van mij voelt zich er juist kiplekker bij, het is dat ik 200km van de dichtstbijzijnde Aral pomp in Duitsland vandaan woon, anders zou ik alleen dat nog tanken.
Nu vindt mijn bakkie alles minder dan 98 sowieso niet te pruimen.
KEV9 zegt
@jrk68: jij mag niet meer raden :)
topless zegt
@psycholander:
Onzin. De klopvastheid (en dus het octaangetal) geeft de mate aan, waarin de brandstof kan worden samengeperst, zonder tot zelfontbranding te komen. Een hoger octaangetal maakt het dus mogelijk een hogere compressieverhouding te hebben. Jouw turbomotor krijgt geen hogere compressie, door andere benzine te tanken. De compressieverhouding is een vaststaand gegeven. Of je zult andere (langere) drijfstangen moeten monteren, of zuigers met een andere vorm.
toniominestrone zegt
@topless: Wat is de definitie van een racemotor?
topless zegt
@toniominestrone:
Een motor uit een raceauto. Oftewel, een motor met een heel hoge hoge compressie.
keeskees zegt
Dit is de website: http://www.competition102.com/
https://www.facebook.com/competition102
staat de kaart en locaties ook op: http://www.competition102.com/#locaties
Blauw lijkt geen firezone te zijn…
Ik kan hem dus ook gewoon in mijn oldtimer doen.
mglopez zegt
Vrijwel alle auto’s zijn zo gemaakt dat meer dan 95 geen zin heeft. Maar vergeet niet dat er ook zat auto’s zijn aangepast en beter lopen op 98 of hoger. Bij mijn MX-5 het ik het onstekingstijdstip vervroegd waardoor ik met 95 het risico loop op een pingelende motor, ik tank dus altijd 98 en het liefst nog hoger dus dit is van harte welkom (tenzij het veel duurder dan 98 is).
pvs1 zegt
@mglopez: Is ook flauwekul, VW mapt zijn motoren bij RON-95, terwijl BMW dat doet met RON-98.
Uit de technische gegevens BMW:
De benzinemotoren van de BMW zijn geschikt voor een brandstofkwaliteit van RON 91 en hoger, met een maximaal ethanol-aandeel van 10 % (E10). De hier vermelde waarden voor vermogen, rijprestaties en verbruik gelden bij gebruik van een brandstofkwaliteit van RON 98.
Ook stond er in het boekje van de VR6 van VW dat het vermogen wel degelijk toenam bij het tanken van RON98.
gerritdriessen zegt
Haha en wat gaat dit geintje kosten????
mgmgb zegt
Voor opgevoerde of klassieke auto’s kan het zeker toegevoegde waarde hebben!
camber24 zegt
@JordyS Wat is op het kaartje het verschil tussen een blauw en oranje bolletje?
JordyS zegt
@camber24: Oranje is nu beschikbaar, blauw voor het einde van het jaar
kangoohater zegt
het injectiesysteem van mijn motor zit standaard tegen/op de pingelgrens bij vollast vanaf 4000 toeren, misschien heb ik er wel baat bij.
Ik ga het zeker proberen!
RobTWo zegt
Even nagezocht op internet, maar bij ons in het dorp inderdaad vanaf heden aan de pomp. Weliswaar niets voor de “gezinsbak” (diesel), maar ik denk het toch maar te proberen met de tweewieler.
smiley70 zegt
Hier vindt je meer info en een interactive kaart.
http://www.competition102.com
DDX zegt
Meer info / zoombaar plaatje te vinden op : http://www.competition102.com/
gtwillem zegt
Geinig, maar ik weet niet of het heel erg veel zin heeft. Bij de (licht getunede) S2000 van mijn broer schijnt het behoorlijk wat te schelen, maar ik heb mijn 325i E92 er een paar keer mee vol gegooid en nauwelijks verschil gemerkt (alhoewel ik wel verschil lijk te merken tussen 95 en 98). De prijs zal op gegeven moment ook wel navenant worden, waardoor het eigenlijk de moeite niet is.
SimonMc zegt
@gtwillem: Zou het bij een standaard S2000 ook dan iets schelen? Maakt eigenlijk niet uit, want ik woon in België en ga niet speciaal om benzine naar Nederland rijden.
mo112 zegt
Krijgt je auto er meerdere pk’s van of presteert het hetzelfde?
racy zegt
@mo112: ja getest door fifth gear effe zoeken op youtube
joostg zegt
Vanmiddag gelijk gebeld toen ik het bericht heb gelezen op nieuwsmotor.nl. Prijs kan per locatie anders zijn, maar de vrouw aan de telefoon gaf aan, dat ie nu €1.79 zou moeten kosten, daarmee is ie goedkoper als de BP Ultimate 98 hier om de hoek in Ulvenhout:D. Morgen maar even tanken.
josh91 zegt
Goed nieuws!! Aleen nu nog eentje in tilburg en dan is mijn leven als autogek compleet :). Heb btw nog nooit eerder van dit merk gehoord, nieuw merk?
snelweg zegt
Dan zal Shell ook wel snel met iets nieuws komen. Vpower ??
Del-Sol zegt
Kan je daar werkelijk iets mee winnen zonder dat je motor er voor afgesteld is?
Offtopic… hoe kan ik met de Android app naar het volgende artikel gaan zonder naar het hoofdmenu te gaan?
rijnounsdoor zegt
Goede ontwikkeling! Jammer dat ik niets kan vinden hierover op hun eigen website …
moveyourmind zegt
Misschien dat ik het volgend jaar die 102 eens ga proberen. Eerst maar eens die € 1250,- euro BP brandstof er doorheen zien te krijgen! Ik heb mijn kansen een beetje vergroot door me helemaal suf aan te melden onder een stuk of honderd valse namen, dus die prijs heb ik wel in the pocket.
rnej zegt
de vermogenswinst is tussen 95 en 98 moeilijk te merken, 95 en 102 zal misschien wel wat opleveren, maar alleen voor de wat krachtigere blokken denk ik.. op mijn motor, die 107 pk uit 885 cc haalt merk ik in ieder geval helemaal niets… misschien dat ik mijn ECU wel kan herprogrammeren op 98, maar nooit naar gekeken..
c-ad zegt
Ik merkte in Oostenrijk met 100 octaan toch al duidelijk verschil. Motor was ook aanzienlijk zuiniger. Maar of de resultaten met 98 octaan minder waren geweest betwijfel ik.
86x86mm zegt
Zelfs met die “premium branstoffen” met octaanverhogers (bv vpower) merk ik snel dat het niet in de buurt komt van echte RON98. Niet alleen krijgt de pingelsensor meer te doen, maar ook de high pressure fuel pump gaat raar chirpen en herrie maken.
Alleen echte 98 voor mij dus, maar binnenkort toch maar is een tijdje 102 proberen om te kijken of ik nog verschilmerk qua vermogen en verbruik.
Sracerr zegt
Tank altijd 98 omdat 95 vuil is voor de brandstof leidingen en filters (op ten duur). In mijn auto kan ik nu alle soorten Ron tanken en ook dat Ethanol spul, doe ik niet vertrouw ik niet.
Hoger dan 98 doe ik alleen in Duitsland als er een stuk gereden gaat worden waar de topsnelheid boven de 250km/u ligt en al het acceleratie vermogen nodig is om lekker in te halen en bumper te kleven. (ik kleef alleen als iemand niet in de binnenspiegel kijkt en dus ligt te pitten i.p.v. autorijdt)
topless zegt
@Sracerr: “ik kleef alleen als iemand niet in de binnenspiegel kijkt en dus ligt te pitten i.p.v. autorijdt”
Oh, dan is het goed. Wanneer de politie je aanhoudt, zou ik dat ook gewoon zo zeggen. Dan krijg je vast een compliment om je doordachte verkeersmentaliteit en mag je weer doorrijden.
bmw-e30-7bh zegt
@topless:
Sommige mensen hè…
OT: Ik heb gister 102 getankt met m’n e30 320 en ik merk wel een beetje verschil, hij loopt wat rustiger stationair en heeft net ietsie meer power.
Ik blijf t sowieso tanken want het is goedkoper dan 98 van de BP wat ik eerst altijd tankte.
dop13 zegt
Ook ik heb even gezocht of het 102 spul van nut zou zijn voor mijn Serie III Landrover uit 1976, maar met wat verstelwerk van de ontsteking kan de wagen zelfs lopen op benzine met octaangetal 72!!!
Mijn viertakt bromfietsen liepen echter wel een stuk mooier op Shell Pura, maar dat bestaat niet meer.
Dop