Alle Autobloglezers zijn puristen. Deze lezer voegt de daad bij het woord.
Purist. Volgens Kernerman staat dat voor: “iemand die streeft naar het behoud van de oorspronkelijke vorm van iets.” Dus in autotermen betreft dat het behoud van achterwielaandrijving, een atmosferische motor, een handgeschakelde transmissie en een minimum aan elektronica. Achterwielaandrijving vanwege de balans. De atmosferische motor voor vlijmscherpe reacties op het gaspedaal en een handbak voor de interactie met de techniek. Ofzo.
Het nadeel van auto’s voor puristen is dat ze vaak waanzinnig onpraktisch en duur zijn. Met kinderen is het niet te doen. Maar als je zelf nog jong bent, vallen ze veelal buiten het budget. Dat is niet het geval bij Autoblog-lezer Christopher. Hij heeft net zijn studie Bedrijfseconomie afgerond. Gefeliciteerd! Om zichzelf te belonen is hij aan het kijken naar een auto.
Het moet dus een auto voor de purist zijn. Achterwielaandrijving en minimaal 200 pk zijn de vereisten. Christopher heeft geen kinderen en praktisch gemak is onderschikt aan pure fun! Kijk, dat horen we graag. Het budget zit rond de €20.000, maar als het een pareltje is, kan dat opgerekt worden naar zo’n €23.000. De vraag van Christopher is of wij hem kunnen helpen met een perfecte auto. Maar natuurlijk kunnen wij dat!
Nu hoor ik u denken: is er dan ook een tabel waar in één oogopslag te zien is waar Christopher naar kijkt en aan denkt? Maar natuurlijk:
Huidige /vorige auto's: | Geen |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €20.000 tot €23.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Puur voor plezier |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen |
Voorkeursmerken /modellen: | Alles mag! |
No-go modellen / merken: | Landwind |
Voordat we verder gaan, eerst nog een paar tips die we graag willen meegeven:
Tip 1: Koop bij een dealer of specialist. Ondanks dat puristische auto’s relatief simpel zijn, is onderhoud essentieel en vrij prijzig.
Tip 2: Korting is leuk, maar een grote beurt + 4 nieuwe banden is nog beter. Zeker in het geval van zo’n sportwagen is vers onderhoud prettiger dan het besparen van enkele honderden euro’s.
Tip 3: Neem direct een slip- en rijderscursus. Niet dat we het idee hebben dat je niet kunt rijden, maar zo leer je de auto goed kennen. Een achterwielaangedreven sportwagen reageert nu eenmaal anders. Het is ook nog eens erg leuk!
Tip 4: Beraam de kosten van tevoren. Bij sportwagens ben je nu eenmaal meer kwijt aan verzekering, onderdelen, onderhoud en brandstof. Een voordeel is de vaak geringere afschrijving.
BMW Z4 3.0si Coupé (E85)
Prijs: +/- 22.000
Bouwjaar: 2007
KM-stand: 110.000 km
Eigenlijk de eerste auto waar wij allen op de redactie aan moesten denken. De Z4 is een klassieke sportwagen. Dus met een zes-in-lijn voorin, twee sportstoelen en aandrijving op de achteras. Het design is geweldig: er is geen enkele auto die er op lijkt. De motor is een heerlijkheid: 258 atmosferische peekaa’s staan tot je beschikking. De prestaties zijn meer dan voldoende: 0-100 in 6 seconden een een afgeregelde top van 250 km/u. In het budget kun je in Nederland prima slagen. De video met aankooptips vind je hier.
Nissan 370Z (Z34)
Prijs: +/- €23.000
Bouwjaar: 2009
KM-stand: 100.000 km
Een absolute aanrader is de compacte coupé van Nissan. De 370Z (rijtest) is typisch zo’n auto die je niet kunt rijden met een vrouw, drie kinderen en een Kruidvat-voordeelpas. De 3.7 motor is 337 pk sterk en heeft een ruig randje. Dat geldt eigenlijk voor de gehele auto. Het is niet een onderontwikkelde auto, maar je merkt dat de sensaties van het rijden net even wat beter binnenkomen dan in een normale voiture. De techniek is wel een groot voordeel, want ze zijn behoorlijk betrouwbaar. Achterbanden gaan een stukje sneller op, dat wel. Een andere optie is een heel late Nissan 350Z (Z33). Deze rijden zo mogelijk nog beter, alhoewel het interieur van de 370Z veel volwassener is.
Mazda MX-5 Cosworth (NC)
Prijs: €15.000
Bouwjaar: 2010
KM-stand: 60.000 km
Prijs kit: €6.000
Veel puristen zweren bij de MX-5 (rijtest). Deze heeft echter te weinig vermogen volgens de eisen van de aanvrager. Gelukkig heeft Cosworth daar een goede oplossing voor. We wilden aanvankelijk de Honda S2000 aandragen. Voor 20k kun je een heel laat exemplaar krijgen. Maar de S2000 is al vaker voorbij gekomen en heeft een behoorlijk nadeel: onderin zijn ze nogal lui. Dat zul je met deze Cosworth MX-5 niet overkomen. De compressorkit zorgt voor aanzienlijk meer vermogen: 252 pk. Maar met name het vroeg beschikbare koppel zorgt ervoor dat deze MX-5 echt snel is. Bij BBR-GTI kun je de kit voor 5 mille in ponden kopen. BBR-GTI geldt als een absolute topper in de industrie, dus qua betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Uiteraard hebben we ook een aankoopadvies voor de MX-5 (NC).
Toyota GT86 TRD
Prijs: €22.000
Bouwwjaar: 2012
KM-stand: 100.00 km
Uiteraard moet de GT86 (rijtest) ook benoemd worden. Het is nog altijd een schande dat ze zo weinig verkocht worden. Het geeft maar aan hoeveel puristen er zijn. De GT86 werd in het buitenland een stuk beter verkocht, alhoewel je met het budget in Nederland prima kunt slagen. Zelfs een TRD (Toyota Racing Development) uitvoering behoort tot de mogelijkheden. Deze gingen niet zozeer sneller, maar zien er wel dikker uit. Ook het onderstel heeft aan nog meer scherpte gewonnen. Groot voordeel zijn de kosten: die zijn aangenamer dan de die van de rest in dit overzicht. Een ander belangrijk pluspunt is dat je op legale snelheden al veel lol kunt hebben.
BMW 135i Coupe M-Sport
Prijs: 23.500
Bouwjaar: 2008
KM-stand: 110.000 km
Mocht je het iets minder puristisch wensen is de 1-serie een optie. Ergens wordt dat gekke ding mooier naarmate de tijd verstrijkt. Een 1M is natuurlijk nog leuker, maar die zijn al onbetaalbaar geworden. Ondanks de 135i (rijtest) behoorlijk afwijkt is het verschil ook weer niet zo groot. Met name de motor, die is bijna identiek. Dat is ook meteen het paradepaardje van deze auto. Standaard heb je 300 pk en 400 Nm, maar daar kan met eenvoudige tuning (luchtfilter, uitlaat en chip) zo 100 pk en 150 Nm bij. Deze generatie 1-serie staat te boek als redelijk betrouwbaar, maar er zijn wel een paar puntjes waar je op moet letten.
Opel Speedster 2.2-16v:
Prijs: 20.000
Bouwjaar: 2001
KM-stand: 70.000 km
Dit is het levende voorbeeld dat het onzin is om te zeggen “Tsja, maar het blijft een Opel”. Nu getuigt dat sowieso niet van veel kennis en kunde, maar in het geval van de Speedster gaat het niet eens op. Dit is natuurlijk een Lotus Elise, maar dan anders. Met name de motor is afwijkend. De Elise had een Rover K-Series vierpitter (later Toyota), de Opel had een 2.2 liter Ecotec, goed voor 147 pk. We weten dat 200 pk de minimum eis was. Maar dankzij het lage gewicht (850 Kg) van de Speedster maakt dat niet uit. 0-100 duurt slechts 5,9 seconden. Er zijn niet veel Speedsters te koop, maar voor rond de 20 mille kun je kiezen uit heel aardige exemplaren. Ondanks dat er niet veel op zit, kan er wel degelijk wat kapot. Check dit aankoopadvies waar je op moet letten.
Porsche 968 3.0
Prijs: €22.000 (Dld.)
Bouwjaar: 1994
KM-stand: 140.000 km
Nee, niet de Club Sport uitvoering. Dat is geen probleem, want de verschillen zijn veel minder groot dan het automotive journaille en iedereen op het internet doen beweren. Daarmee vergeten we ook dat de ‘gewone’ 968 al een uitstekende auto was. Qua onderhoudskosten is het goedkoper dan een 928 of 911, maar het blijft een Porsche, dus houd daar rekening mee. De motor is een topper. Zelfs het geluid is best indrukwekkend. Aan sommige dingen merk je wel dat het een stokoude auto is, de basis (924) stamt immers uit 1976. In het budget is er wel het één en ander te verkrijgen in redelijk goede staat. Echte showroomstaat modellen zijn al onbetaalbaar geworden.
Semi-YOLO: Chevrolet Corvette Coupe (C5)
Prijs: +/- €21.000
Bouwjaar: 2001
KM-stand: 120.000 km
Een auto met een vijf-punt-zeven liter grote V8 is toch altijd Yolo? Niet helemaal. Ondanks dat de C5 een doorontwikkeling was van de Corvette C4 was het een aanzienlijk betere auto. Met name de latere uitvoeringen reden veel beter dan Clarkson & Co beweren. Ja, het interieur is redelijk knudde. De LS1 V8 motor is daarentegen briljant. Deze levert 344 pk en 589 Nm en een fantastische soundtrack. Qua kosten valt het eigenlijk best mee. Ja, de achtcilinder lust een slokje als je alle paarden aanspreekt, maar dat geldt voor elke auto in dit lijstje. Ze staan te boek als zeer betrouwbaar. Onderdelen en upgrades zijn goed te verkrijgen tegen zeer aanvaardbare prijzen. Het onderhoud is kinderlijk eenvoudig en ook best betaalbaar. Valt allemaal heel erg mee dus. Totdat je de verzekeraar gaat bellen. Of de bandenboer.
YOLO: Lotus Esprit GT3
Prijs: +/- 21.500
Bouwjaar: 1997
KM-stand: 140.000 km
Ondanks dat de hele wereld zat te wachten op een V8, hoort een Esprit een viercilinder turbomotor te hebben. Toen de Esprit V8 dan ein-de-lijk leverbaar werd, hield Lotus een tijdje de viercilinder in productie voor de puristen Italiaanse markt. De viercilinder is geen Opel of Ford unit, maar een geheel eigen ontwerp van Lotus, genaamd Type 920. Waar je de Esprit om koopt is natuurlijk de fantastische wegligging. Zeker als GT3 heb je in de Esprit een van de beste onderstellen en stuurhuizen in de business. Waar je een Esprit om liet staan was het interieur. Dat is bij de GT3 al een heel stuk beter voor elkaar. Er is niet veel keuze (ze zijn niet veel gebouwd) en de kosten voor onderhoud zullen hoog zijn. De afschrijving valt dan wel weer mee. Een goede Esprit zit altijd boven de 20 mille.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
amg88 zegt
Een GT86 van 2010?? Deze zijn pas op de markt vanaf 2012. Ik kies voor deze!! Regelmatig in gereden en een fantastische rijdersauto!!
-edit: Scherp! Het is aangepast, dankjewel!-
mopar zegt
@amg88: tenzij je langer bent dan 1.85. Ik kan er met mijn 1.99 helaas gewoon niet lekker in gaan zitten. Beetje hetzelfde probleem als bij een MX-5. Jammer want anders had er al een BRZ voor de deur gestaan.
badmat zegt
Van harte met het afstuderen! Mijn tip: ga voor de Toyota, met dat ding kun je echt onwijs veel plezier beleven en hij ziet er nog geweldig uit ook.
autofreaker zegt
BMW graag
desjonnies zegt
Nooooit een Lotus Esprit kiezen of je moet technisch handig zijn of beschikken over een onuitputtelijke geldbron.
Een tweede generatie 944 zou ik boven een 968 prefereren.
MX 5, zal ik eerder voor een S 2000 gaan.
Toptip: er staat een Subaru BRZ occasion te koop bij de Grunninger Subaru dealert, weinig kilometers tegen alleszins acceptabele Grunningse condities. Voordelen:
– geen 13 in een dozijn.
– jong
– ECHT Japans
– Japans
– Japans
– dealert die je GEEN vriend zal noemen
– betaalbaar in onderhoud want Subaru motor waarvoor meer te koop is dan je lief zal zijn.
Anders maar de Z4 coupé, ook beslist geen straf en een derde deur = altijd praktisch.
lennyv87 zegt
@desjonnies: Zag hem staan inderdaad, mooie auto ! Heb mijn Subaru ook in onderhoud (en gekocht) bij deze dealer, net als nog een paar andere auto’s ?
romeoalfa zegt
@desjonnies: Waarom is Japans een voordeel?
berlinetta zegt
@romeoalfa: Techniek waarop je kunt vertrouwen.
bmwm3gtr zegt
@berlinetta: wat? Volvo? :P
e1000bmw zegt
@bmwm3gtr: je gaat een zeecontainer toch niet vergelijken met een winkelkarretje?
smoked zegt
@romeoalfa: Gaat nooit kapot
bofkont zegt
@smoked: Nou roep dat niet te hard, fora’s vol geschreven inmiddels al hoor met subaru turbo problemen.
Maar het is idd wel een van de betrouwbaardere wagens gezien het vermogen.
desjonnies zegt
@romeoalfa:
Techniek , betrouwbaarheid, kwaliteit.
Wat er met de mythe over de kwaliteit van den Duitsche wagen wordt beweerd, maakt de Japanner waar.
bofkont zegt
@desjonnies: Is ook niet helemaal waar, want stuk kunnen ze wel degelijk.
De betrouwbaarheid is gewoon goed maar niet overdrijven.
uselessguy zegt
Hyundai genesis?
kle500 zegt
@uselessguy: leuk, maar te log en luxe.voor.dit.lijstje puristenautos denk ik
desjonnies zegt
Ow en eerder voor de 35pZ gaan, betaalbaarder maar er is één maar: Die Nissan Z cars zijn erg gevoelig om warm gereden te worden, gebeurt dat niet kunnen ze olie gaan zuipen gelijk een VAG product.
mustanggt500 zegt
@desjonnies: heeft alleen de versie vanaf 2006 met 300 pk last van dacht ik, heb zelf de 280 pk en die zuipt van alles maar geen olie.
lekkerlinksrijden zegt
De Toyota is erg lekker, er zijn Tuners die m een beetje meer power kunnen geven
Hupke zegt
Zoveel redenen om niet voor de GT86 te kiezen, vooral dat je ze binnen een jaartje waarschijnlijk gratis krijg met de huidigge afschrijving.
De Z4 is te zwaar en er zijn te veel verborgen kosten, de mazda is wat te krap, de verzekering op de speedster is te duur,…
En wie wil er nu dood gevonden worden in een 350z?
Voor 20k kan je ook een goede TR6 kopen, en zo’n ding schrijft nietmeer af.
desjonnies zegt
@hupke:
Ik moest heel erg lachen om je comment.
Een TR6, Got weet hoeveel ik er heb gehad is alleen alleen en alleen maar interessant in de Europese P.I. (Petrol Injection) uitvoering met versnellingsbak met overdrive.
Dan moet je met een TR6 zelf handig zijn, je rost zo het differentieel naar de gallemiezen en er liggen geen rijen Triumph 2500 Saloons meer op de sleaup, waar de TR6 techniek candaan komt.
De BRZ/GT 86 zullen nu nog afschrijven maar het kantelpunt ligt ol de loer, net als bij de S2000
Een Z4 te zwaar, zal wel, de enige die ik ooit heb kunnen bijbenen, daar reed een oud omaatje in, BMW onderhoud, zat mannetjes die beter en veel goeiekoper dan de dsalert.
350Z, graag, gewoon een zilvergrijze, standaard velgen en zwart leer, je maakt me zelfs nog blij met een automaat.
Hupke zegt
@desjonnies:
Dubbele webers erop en zo´n ding wil best nog vooruit. Vond het wel een amusant ding.
Als het de mijne was zou ik er na verloopt van tijd wel aan beginnen knoeien vooral aan ophanging en dempers. Eventueel een supercharger erop.
De speedser was ook wel een leuk ding maar de vezekering dacht dat het van goud was. En eigenlijk koop je ermee de verkeerde alu sportwagen, dat is de iets duurdere sport spider maar met dat die 2 keer zo duur is prijst die zichzelf uit m´n budget.
Nuja heb er voorlopig niets aan zo´n ding past niet in m´n koffer en ben gevlucht uit dat belgenlandje.
reistje zegt
@hupke: Lijkt mij juist een auto die niet hard gaat afschrijven. Dat ze vanaf de nieuwprijs hard afschrijven komt omdat de helft van je geld direct naar de belastingdienst gaat. In de USA koop je zo’n ding voor $26k
Maar een goed uitziende Japanse sportauto met RWD en een boxermotor. Ik denk juist dat het een enorm waardevaste auto is.
rolov zegt
@Hupke: het gaat over de 370z…. en dat is een prachtbak
seggie zegt
@hupke: Z4 te zwaar, wat een onzin, weegt slecht 1285 kilo, 80 kilo meer dan de GT86, komt o.a. doordat de 6 in lijn van magnesium is gemaakt, deze heeft trouwens 265 pk en geen 258 pk. De 350Z en 370Z daarentegen zijn wel aan de zware kant, zo’n 1500 en 1475 kilo.
Onehp zegt
@seggie: Z4 weegt EU gewoon 1470kg, gewogen zonder chauffeur maar getankt 1400kg. Je hebt vast ergens het drooggewicht gevonden. Nog steeds niet zwaar, de 370 Z is weer 100kg extra.
seggie zegt
@onehp: ik vergelijk inderdaad de droog gewichten (massa leeg) met elkaar, maar dat maakt natuurlijk niks uit, als je dan maar van allemaal het droog gewicht neemt:
Toyota GT86: 1205 kg
BMW Z4 3.0si Coupe: 1295 kg
BMW 135i Coupe M-Sport: 1460 kg
Nissan 350Z Coupe: 1534 kg
Nissan 370Z Coupe: 1471 kg
Onehp zegt
@seggie: droog gewicht is teoretisch geneuzel dat moeilijk geverifieerd kan worden en je kan er niks mee, de auto is niet rijdbaar. EU gewicht is wat telt, dan rijdt ie en heeft ie een chauffeur. Dan is de GT86 1315kg met alle opties, en een Z4 coupe 1475kg zonder enige opties. Punt.
seggie zegt
@onehp: Bedoel je niet de huidige BMW Z4? Want de, BMW Z4 3.0si coupe, waar we het hier over hebben, weegt toch echt droog 1295 en dan komt er echt geen 1475-1295 = 180 kg zomaar bij, ik heb er zelf één en heb ook een TT 3.2 en een 350Z gehad en deze zijn veel zwaarder.
lekbak zegt
@Onehp: en ik maar denken dat die gt86 een lichte auto is… Ik vind 1200+ kilo verre van lichtgewicht. Dat ding had rond de ton moeten zitten. Jammer, weer een illusie armer.
Zelfs mijn mercedes 190 weegt volgens de belastingdienst slechts 1140 kilo en dat is een sedan met 4 zitplaatsen en een 2.3 liter groot stuk gietijzer!
retsok zegt
@lekbak: alleen de e30 komt daarbij in de buurt qua ruimte en gewicht. Al die massa is helaas de veiligheidscrap van de 21e eeuw. Als ie in de jaren 80 was ontwikkelt dan was ie waarschijnlijk wel 1000kg;)
Onehp zegt
@lekbak: tja, boxer weegt wel wat.
De GT86 mag best beetje lichter zijn, zie MX5 maar die heeft ook geen achterbank en gans de aandrijving is lichter. 1000kg, dat is een moderne illusie inderdaad wanneer de laatste Elise met chauffeur dat al weegt. Kijk anders naar een 2L 4-cyl Cayman, die weegt 150-200kg meer, terwijl de GT86 praktischer is dan een 911. Dan ziet het er plots weer wat beter uit. Kijken we oude wagens, is de GT86 quasi identiek met de eerste M3 qua cijfers, maar wel met moderne uitrusting en veiligheid. Het is maar waar je mee vergelijkt.
Hupke zegt
@seggie:
Mag jij eens linken waar je het gewicht vind want in de boekjes staat die toch mooi op een kleine 1400 kg, en dat is zwaar. Dat is zowat hetzelfde als een A4 of Passat.
bofkont zegt
@onehp: Hij is in de war met de roadster die weegt idd 1285kg.
mopar zegt
@Hupke: lol een TR6….als je een pornosnor hebt en uitstekend borsthaar dan is zo’n wagen inderdaad nog wel leuk.
bofkont zegt
@hupke: Verborgen kosten aan een Z4, verklaar je nader?
Hupke zegt
@bofkont:
Zo´n z4 kost je wel wat. Was enkele jaren terug ook hopeloos op zoek naar een sportwagen en ik heb toen de oefening gemaakt. Koppeling, remblokjes, bougies, banden, lucht& oliefilter, bumper, Spiegel,… en het prijsverschil met een mx5 nc was wel heel groot. Zonde dat de mx5 te krap is.
Beste keuze was uiteindelijk de speedster, maar de verzekering daarvan was astronomisch.
bofkont zegt
@hupke: ik heb dus een Z4 3.0 , die kosten vallen gerust mee, Mazda onderdelen zijn echt niet goedkoper.
WoutJan15 zegt
Een puristen auto, puur voor plezier: Lotus Elise S2 111S of een Exige!
lotuselises2 zegt
@woutjan15: agreed! Heb zelf ooit die keuze gemaakt en nog steeds geen spijt van!
Dutchdriftking zegt
C5 is wel een serieus leuke optie. Beetje kietelen en gaan!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchdriftking: Zo’n Citroën is toch helemaal niet sportief?
sabrerator zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Grijns.
Je wilt niet weten hoe hard ik mijn C5 door lange bochten met oneffenheden kon jagen dankzij de hydropneumatiek. Waar de sportieve auto’s van het gas moesten omdat ze bijna van de weg stuiterden, knalde de C5 door.
lekkaah zegt
135i, korte wielbasis rwd + 300+pk = beest
gekketurbo zegt
Uit dit lijstje altijd voor de Nissan gaan of de aangehaalde S2000. Soundtrack is veel beter dan de andere Japanse viercilinders en het is Japans dus zit het met betrouwbaarheid wel snor. Let wel op dat bij meer dan 300pk de verzekeringen aanzienlijk duurder worden als je onder de 30 bent.
Je bent wel een enorme mazzelpik dat je op zo’n jonge leeftijd voor een pretbak kan gaan!
introductiemap zegt
Reken maar dat ook de Z4 Coupé in prijs zal gaan stijgen op termijn! Zou (ook daarom) mijn keuze zijn.
SpeedGeek zegt
bmw M3 E46.
MARS zegt
Opel Manta
lincoln zegt
@mars:
Yep ..
Monza of Ascona misschien nog ..
Jaren 80 Opels dacht ik ook meteen aan ..
dieselkameel zegt
@lincoln: zijn de monzas een beetje betrouwbaar?
mpssmile zegt
Die 86 en doorsparen voor een turbo kit t
mpssmile zegt
@mpssmile: t = t.z.t.
peug206 zegt
Corvette uit dit lijstje. Yolo zou een mitsubishi lancer evo 7 (met 580pk!) Of een TVR als je handig bent, en een Radical SR3 als je van dakje open houd.
kle500 zegt
@peug206: Haha een tvr. Das nu een auto die altijd een yolo keuze zal zijn en dan ook echt nooit een verstandige keuze. I like the way you’re thinking!
screamgt zegt
S2000 is wellicht fabriek af wat lui, laat hem chippen op maat en de ECU bijwerken. Niet meer terug te herkennen.
bischero zegt
135i zou mijn voorkeur hebben. Vind het karretje steeds mooier worden met de jaren.
alcantara zegt
Heb je ook al skills opgebouwd met een rwd drive wagen?
Want anders zou ik gewoon beginnen met een E30/E36 om lekker mee te trappen en om in te leren driften.
Als je niet kunt driften heb je namelijk ook geen goede controle over een rwd wagen imo.
bofkont zegt
@alcantara: haha wat een onzin, ik rijdt al dik 10 jaar dikke RWD auto’s, nog nooit de behoefte gehad om te driften, en ik kan het ook niet eens zal ik je eerlijk zeggen.
Rob zegt
Ah, een purist, dan gewoon een TVR. Zit je met je reed op de grond, maakt veel herrie, vederlicht en zoveel vermogen dat je eigenlijk altijd te snel gaat.
Liefst eentje met een lek cabrio dakje, om het puristische gevoel een extra dimensie te geven.
En die tip van een rij cursus zou ik dan ook echt opvolgen.
lotuselises2 zegt
@Rob: dan moet je echt van sleutelen houden. Bovendien zijn onderdelen amper meer te vinden
e1000bmw zegt
@Rob: puristen kiezen voor Suzuki Alto…
tenaci zegt
@Rob: dan wel zo’n lijpe Sagaris. De geflipte borderliner van TVR.
romeoalfa zegt
Ik zou kijken naar een TTS of een mooie E46 M3.
berlinetta zegt
@romeoalfa: TTS zou ik niet echt een puristen auto noemen. Daarvoor is de basis verkeerd.
misterdrogba zegt
Gewoon gaan voor die 6-in-lijn 1er BMW man. Niet twijfelen!
spidermann zegt
Alfa GTV uit de 70 jaren…
volvoturbo zegt
135i. Duidelijk.
basjaski zegt
Lotus Elise. Beste natuurlijk een Exige, maar goedkoopste die ik kon vinden was 25K. Ze houden wel hun waarde een stuk beter…
TVR? Doe het niet. Elke dag sta je daar weer met de ANWB. Ken genoeg mensen die ze gehad hebben, leuk voor de 5 minuten dat ze werken maar daarnaast? Nee.
De rest wat in artikel wordt genoemd (min de Esprit) gaat allemaal lekker afschrijven. Slimme geld koopt een Elise (of Exige als je nog wat extra geld kan vinden).
vervelend zegt
Voor een lancer evo gaan natuurlijk
Onehp zegt
@vervelend: lekker puur met rwd en atmosferische motor. En een fwd en turbo op de koop toe.
drsjeroen zegt
RX-8? Weinig km, echt bijzonder geluid, 10.000 rpm en nog voldoende geld over voor benzine en onderhoud
berlinetta zegt
Ik zou voor de gt86 of BRZ gaan. Voldoet aan alle eisen, is betrouwbaar, ziet er goed uit en is nog modern, rijdt erg leuk zonder echt hard te hoeven gaan en de kosten vallen redelijk mee denk ik.
En anders zou ik de Z4 of 350Z kiezen. Die hebben de leukste motoren erin liggen.
Zoek je naast fun ook nog een beetje praktische bruikbaarheid? Neem dan de 135i. Fantastische auto die ook serieus snel is.
e1000bmw zegt
@berlinetta: BRZ/GT86 heeft echter wel een turbo of compressor nodig…
Onehp zegt
@e1000bmw523i: eigen ervaring? Ofwel moet je van de snelweg af, of je kan geen meter een bocht nemen. Een goede kameraad en collega uit de automotive geloofde dat verhaaltje van te weinig vermogen, tot ie eens een passagierrit deed met een goed gereden GT86 (zijn woorden). Na die rit had ie een gans andere opinie. Puur rijplezier, maar je moet er wel een leuke weg voor uitzoeken en niet denken dat rijplezier = in je zetel gedrukt worden bij 200km/h.
lekbak zegt
@Onehp: maar zou het niet nog leuker zijn met 50pk meer?
Onehp zegt
@lekbak: tuurlijk wel, en dat lukt net zonder Turbo. Mijne is ca. 230pk zonder ‘koppeldip’, rijdt heerlijk.
shemale zegt
Ik begrijp niet waarom iemand die net uit de schoolbanken is €20.000 gaat uitgeven aan een auto. Wil je geen huis o.i.d., of blijf je nog even bij pappie en mammie wonen?
viezefreddyw zegt
@shemale: Ik begrijp niet waarom je ‘shemale’ als accountnaam gebruikt, tenzij je er echt eentje bent.
db14 zegt
@viezefreddyw: haha idd
shemale zegt
@viezefreddyw: Wie weet.. We kunnen wel een keertje afspreken?
lotuselises2 zegt
@shemale: reactie van het jaar
Edge zegt
@shemale: Je kent zijn prioriteiten en financiële achtergrond toch niet? Het zou zomaar kunnen dat hij al een leuke woning heeft, of over de financiële middelen beschikt om zowel een woning als een leuke auto te kopen. Maar hoe het ook zit: Christopher moet toch vooral lekker zelf weten wat hij met zijn geld doet?
shemale zegt
@edge: Zeker weten, niets is onmogelijk. Maar voor de meeste studenten en net afgestudeerden helaas wel op dat gebied..
lotuselises2 zegt
@shemale: mijn eerste auto was een Lotus Elise, niks mis mee, gewoon doen.
mrrallycross zegt
Ik zou voor de gt86 trd gaan
schuimbekje3 zegt
/me kijkt naar buiten en ziet ijzel, sneeuw, hagel… en denkt dat “achterwiel aandrijving, 200+pk..”…
nah…
Klinkt allemaal leuk, lekker ‘puur’.. en ‘echte stuurmans auto’…
Grappig als je een brit bent met 300 miljoen pond op de bank, een landhuis op een landgoed hebt…
Maar in Nederland heb je meer aan een echte auto…
Z4 – Nee… als je al net zo veel moeite hebt gedaan mij te overtuigen dat je een PUUR en RIJDERSauto zoekt, moet je zeker niet gaan kijken naar een auto die dat allemaal niet is. Het is een auto die gemaakt is voor comfort, geen feedback heeft in het stuur of in de rest van de auto en dus al helemaal geen rijdersauto is. en in de sneeuw zoals nu kom je simpelweg niet vooruit, zelfs niet in de 18i.
370Z – Nee… Zolang het droog is, kun je wel wat lol hebben.. het geluid werkt beter dan een vrouw op je gereedschap maar zodra het regent wil deze auto je dood hebben, net als een oude 911 van vroegah.
MX-5 – Nee.. tenzij je een homo prive kapper bent van gordon. Als je er nou een supercharger op zou zetten of een turbo… maar niet teveel, anders worden ze te zenuwachtig. supercharger werkt beste in veel stadsverkeer. leuke auto maar net zo underpowered als een BRZ of GT86
GT-86 – Nee.. De Toyota kom je bij de Toyota dealers… Op volkwagen en volvo dealers na een van de ergste soort. Dan nog eerder een BRZ met STi stickers.
135i
speedster – Nee.. vrouwen die een sportauto maken? En dan ook nog eens een Opel?
968 – Nee… te duur… na een setje nieuwe remblokjes, bandjes, grote beurt.. kun je een nieuwe tweede handse Z4 kopen.
C5 – mwa… altijd een zwak gehad voor auto’s met een echte V8 die bij elk paaltje waar je tegenaan rijdt exploderen. met een tankpas… waarom niet?
Esprit GT3 – nah… wel een echte auto maar meer voor mensen die engels zijn, of die graag op papier iets willen ‘voelen’.. omdat iemand op top gear dat ook ooit zei.
Ik zou dat hele verhaal van achterwiel aandrijving weggooien en een AWD overwegen… Leuk dat je kunt vertellen op een verjaardag of in een cafe dat je een achterwiel aangedreven auto hebt, maar als je met dit weer op pad moet en je staat achterstevoren op de camera’s van de VID is het ineens een stuk minder grappig en stoer… en eigenlijk gewoon stom… Als je nu zou zeggen ‘het is mijn 40ste auto.. in mijn ondergrondse garage’.. .soi… maar als je gewoon lekker heelhuids van A naar B moet… niets is lekkerder dan uitstappen en DAN op je bek glijden omdat je dan pas erachter komt hoe glad het was.
Dus mijn advies: koop een lekkere Volvo AWD als je de dealers uit kunt staan… of een Subaru Outback of een Lexus 350… Comfy sedan/station met genoeg ruimte voor alles, genoeg power om geen flater te slaan bij een verkeerslicht en 4×4 of AWD zodat je ook bij die 7 dagen sneeuw in Nederland en 349 dagen regen ook lekker comfy rijdt.. en je dan kunt kijken met gefronste wenkbrouwen aan weer zo’n prutser die achterstevoren staat met zijn kofferbak in de vangrail die zo nodig een ‘puur en rijdersauto’ zocht maar niet kon autorijden.
smiley70 zegt
@schuimbekje3: De speedster is ontworpen door Niels Loeb en Martin Smith.
Daar is geen vrouw aan te pas gekomen.
john4545 zegt
@schuimbekje3: Dus als jij bij AB zou werken zou je zijn vraag negeren en een lijst awb pvda-bakken adviseren? Ik geloof niet dat jij autoverkoper moet worden…
futse zegt
@schuimbekje3: meneer wil een pure rijdersauto. Super toch. Praat hem dat niet uit zijn hoofd, omdat jij iets anders wil… We willen allemaal andere dingen in t leven, en gelukkig maar, dat maakt het net leuk. Koop jij maar die Lexus…
fanboy zegt
@futse: Een Lexus IS-F zou ik wel als rijders auto willen neerzetten met V8 en RWD, ala M3, maar nog net iets boven z’n budget :P
reistje zegt
@schuimbekje3: Maar met zo’n Volvo rijd je 365 dagen per jaar een saaie bak. Ik reed van de week toevallig in een V60, geen enkel gevoel in de koppeling of pook. Het sturen en rijden verder was ook niet echt spannend. Het was echt wat ik een hok noem.
Als je jong bent en je kunt het betalen zou ik toch liever 350 dagen met plezier rijden en dan 15 dagen wat voorzichtiger aan doen. Het is bovendien goed te doen hoor, ik weet niet waar die angst voor RWD vandaan komt.
frederik zegt
@schuimbekje3: Met winterbanden en wat gezond verstand is er weinig aan de hand met RWD hoor.
O plaat zegt
@schuimbekje3:
Mijn eerste wagen was een 66 Mustang die nog altijd heel huids in mijn garage staat. De andere is een VW T3 je weet wel de laatste RWD VW. Nooit problemen ondervonden op die 2 weken die het sneeuwt. Mij lijkt het verschrikkelijk om als jonge 20er met een saaie 4 deurs te rijden. Zo lang ik geen kinderen heb zou ik enkel coupés kopen vind ik een veel mooiere carrosserie vorm dan hatchbacks of sedans. Dan kan je iets zeggen over de VW bus die geen coupe is maar die heb ik gekocht als camper om van festival naar festival mee te rijden en een 1.7D als eerste wagen en de 5.0V8 als oldtimer was een goedkope formule om als 20jarige beide wagens te kunnen betalen.
jerudo zegt
@schuimbekje3: zo’n uitleg omdat het eens een paar dagen glad ligt. Als je er dan liever niet mee buitenkomt dan doe je het dan toch niet. Er staat toch “een auto voor het plezier”, dan rijd je er toch ook enkel mee voor het plezier. Voor al het andere heb je iets anders, want voor naar de Ikea te gaan zal het ook wel niet ideaal zijn.
Onehp zegt
@schuimbekje3: grappig, ik vind ijzel en sneeuw juist leuk, ook een goede regenbui is perfect voor een stevig ritje, dan blijven alle mooi weer rijders thuis en zijn de wegen (grotendeels) vrij.
Hier een filmpje van wél een zonnige mooie dag… in de sneeuw:
https://youtu.be/S2dg7uqrFOg
bofkont zegt
@schuimbekje3: U is duidelijk geen autoliefhebber.
sabrerator zegt
@bofkont:
Dat vind ik altijd zo’n k*topmerking!
Omdat iemand niet jouw smaak deelt is het geen autoliefhebber.
Als ik dat doortrek vanuit mijn smaak, valt zo’n beetje heel Autoblog af.
bofkont zegt
@sabrerator: Check zijn opmerking zou ik zeggen, ik kan niet anders concluderen dat het geen autoliefhebber is, hij zoekt gewoon vervoer van a naar b.
sabrerator zegt
@bofkont:
Niet iedere autoliefhebber heeft een liefhebbersauto. Of wil er een.
En een AWD Volvo vind ik wél een liefhebbersauto. Een mooie V70 of XC70 kan ik enorm waarderen.
Voor mezelf sprekend: ik ben autoliefhebber. Als sinds ik een jaar of 5 was. MTS Autotechniek in Apeldoorn gedaan, in de autosector gewerkt en tot op de dag van vandaag in de mobiliteitssector werkzaam, maar nu ook richting transport, personenvervoer en schadeherstel.
Ik lees van alles over auto’s en ben er dagelijks mee bezig.
Maar mijn automobiele wensen zouden al helemaal vervuld zijn met een Jaguar S-Type diesel voor de jaarlijkse 50.00km, en dan mag het er een zijn van een eurootje of 6.000 max. Niet omdat ik niet meer kan betalen, maar omdat ik meer geld uitgeven aan een auto zonde vind.
Alle bovengenoemde auto’s als advies doen mij bijna niks, alleen de Lotus doet me wat, want Brits. Omdat ik van heel andere auto’s uit heel andere landen hou (Brits, Frans en Zweeds). Maar degene die advies vraagt heeft een andere automobiele wens dan dat ik ooit zal hebben en daarin is hij op zijn eigen wijze een echte liefhebber.
Net als dat @schuimbekje3 dat op zijn manier is.
bofkont zegt
@sabrerator: Goed verhaal, maar zoals schuimbekje het omschrijft komt het gelijk zo over als niet autoliefhebber.
lekbak zegt
@schuimbekje3: word je zelf niet dood ongelukkig van die beperkte gedachtes? Lijkt me toch erg moeilijk leven op die manier.
baardmijt zegt
@schuimbekje3: Meldt er zich iemand die de intentie heeft het straatbeeld te verfraaien en in ieder geval minder eentonig wil maken, praat je het uit zijn hoofd…
Overdrijven is ook een vak.
Ik kan me ritten herinneren waarbij ik talloze auto’s gespind aan de kant heb zien staan, waarna ik op mijn eindbestemming aangekomen op de normale manier van mijn motor stapte. Ja, die heeft ook achterwielaandrijving…
Gezond verstand helpt ook een hoop.
Overigens heeft de keuze voor een motorfiets t.o.v. een auto bij gladde omstandigheden niets met gezond verstand te maken, dat beweer ik niet.
mpc007 zegt
Koop zelf lekker die Lexus met het appeal van een zinken urn, maar val ons er niet mee lastig
creaminator zegt
Als eerste auto een +200pk auto is misschien niet de meest verstandige keus. Als het echt om puur rijbeleving gaat, zou een s2000 een mooie optie zijn. Of toch voor iets meer zekerheid, een special EVO of een eerste generatie Impreza, beetje upgraden; dccd, meer vermogen, grotere remmen, betere ophanging (niet alleen de poten). In beide gevallen heb je weinig onderhoud, geen afschrijving en een oneindig veel fun.
john4545 zegt
Alpina?
http://www.autotrader.nl/auto/alpina-overige-modellen/2008/lieren/7xalg/alpina-overige-modellen-b3-biturbo-coupe-mosselman/?zoekopdracht=alpina
http://www.autotrader.nl/auto/alpina-overige-modellen/1998/vught/7suve/alpina-overige-modellen-b10-v8-aut-347pk-347-pk-ex/?zoekopdracht=alpina
Esprit is ook mooi, echt geweldig, maar niet een auto om voor je deur te parkeren en je hebt een berg onderhoudsgeld nodig. C5 zou ik ook doen.
Rob zegt
@john4545:
Zo zo, een BMW met een turbo, het kan verkeren blijkbaar ;-)
john4545 zegt
@rob: die 3 liter turbo is mooi stukje techniek, en klinkt ook nog es goed. Er zijn best veel tof klinkende turbos, echter de zucht naar efficiency maakt alle huidige turbomotortjes gewoon ka uu tee.
hans75 zegt
Gewoon een Alfa GT 3.2 zoeken… rijdt super, snel, comfortabel..en je houdt nog een zak geld over voor andere leuke dingen.
bluebird zegt
@hans75: goed idee, enige puntje is dat de GT niet rwd is. Mocht het toch een optie zijn, bij Prins staat er een plaatje van een exemplaar te koop uit 2007 met weinig kilometers voor 16k.
wernerv8 zegt
Als je niet wilt stuk gaan op onderhoud moet je zeker geen duits nemen japans is altijd goed alhoewel zo’n us v8 ook redelijk bomproof is
bofkont zegt
@wernerv8: Wat een onzin, een Japanner zal idd nog wat betrouwbaarder zijn , maar in de 10/11 jaar dat ik Duits rijdt,Diverse bmw’s met zes lijn/Audi S3 quattro/ diverse Mb’s met V6 en V8 heb ik nooit hoge onderhoudskosten gehad en dure problemen.
monsieurleloure zegt
@bofkont:
Gelukkig kost roest verhelpen weinig…(mb’s)
bofkont zegt
@monsieurleloure: ja hoor dat viel gerust mee, zeker gezien de betere verkoopbaarheid later, zelfs een bescheiden winst op mijn Slk.
wernerv8 zegt
@bofkont: tsja dat kan jij zeggen maar mijn en anderen in de kenniskring ervaringen zijn helaas een stuk minder. Vooral bmw en volkswagens gingen nog wel eens stuk en de rekeningen waten echt niet mals. Bij volkswagen presteren ze het zelfd om klanten te laten opdraaien voor bekende problemen. En bij bmw ging het niet veel beter. Mn werkgever uit utrecht had zn bmw zelfs in onderhoud in enschede omdat de dealers in de buurt de problemen niet wilden of konden oplossen maar wel hele dikke rekeningen schrijven. En dan doodleuk beweren dat een dure auto ook duur onderhoud nodig had omdat het personeel specialisten waren.
jeffreym3 zegt
Na een ZR 160, 147GTA, e46 M3, Corsa OPC, Megane 3 RS gereden te hebben nu een R56 John Cooper Works Mini en denk dat deze van de bende toch het meest spartaans is.. Geen rwd, maar na beide gereden te hebben kan ik concluderen dat het in ieder geval voor mij geen reet uitmaakt of ik nu voor of achter aangedreven de mocht om ga. Het gaat erom met hoeveel beleving je de bocht omgaat en daarin is de JCW echt een koning!
Buiten dit staan er leuke auto’s tussen. Het meest spartaans en belevenisvol in het rijtje is denk ik toch de 370Z. Geweldig blok en met wat onderstelaanpassingen ongetwijfeld geweldige beleving op een bochtig weggetje. De Z4 met wat onderstelaanpassingen op een goede tweede.
jeffreym3 zegt
Vergeten te melden. Buiten de mini mis ik toch nog altijd de e46 M3 met SMG! Geweldig die klappen met overschakelen en het automatische tussengas! Wel hierbij ook de nodige onderstelaanpassingen (schroefset voldoet) en voor het leuke uitlaataanpassingen.
barty zegt
Cadillac escalade 2006
hugoe zegt
Waarschijnlijk stuurt een GT86 wel strakker, maar ik zou voor een Corvette C5 gaan. Die wagen heeft in mijn ogen als enige van dit lijstje nog echt iets speciaals, met name door dat dikke blok.
bout zegt
911 carrera uit ’99?
michielp zegt
Gt86. Vraag maar proefrit aan. Ik heb meteen mijn portemonnee getrokken. Krijg je geen spijt van. Betrouwbare subaru 2.0 voorin en plezier garantie! 350z is mi te zwaar.
deepep zegt
Ja, moeilijk deze… toch maar een BRZ met tune of een S2000 met fine tune…
w0o0dy zegt
Puur? Say no more!!
http://m.autoscout24.nl/anbod/lotus-elise-lhd-quickrack-bilstein-benzine-blauw-287087018
w0o0dy zegt
Een Opel speedster is ook wel een goede keuze maar dat is al minder puur dan een echte Elise en bovendien schrijf je veel sneller af.. maar dat maakt een relatief jong exemplaar ook haalbaar.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: werkelijk snaarstrakke Speedster (wel even de techniek (laten) checken ivm onderhuidse schade… )
http://m.autoscout24.nl/anbod/opel-speedster-22-16v—nieuwstaat-1e-eigenaar-benzine-grijs-292985943
rikus zegt
@w0o0dy: Spaar nog even door, eventjes maar hoor. 500 euro om precies te zijn. En dan ga je voor the real deal, plus nog wat jonger.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lotus/m1120390171-lotus-elise-111s-2003-zwart-160pk.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=94855
e1000bmw zegt
@w0o0dy: aan de andere kant: de Speedster zie je net wat minder vaak dan de Elise. Niet dat je die laatste vaal ziet, maar het is een populaire en zeer voor de hand liggende keuze in deze categorie.
bbroek88 zegt
Opel GT???
denniyo zegt
Nissan Skyline maybe?
tarquesh zegt
Hoe puristisch moet het?
Ik als autofanaat heb nooit wakker gelegen dat mijn auto geen achterwiel aandrijving heeft.
Ook heb ik nooit begrepen waarom een heerlijke auto niet mag zijn voorzien van een flinke laadbak.
Waarom mag een snelle bliksem schicht niet anders dan rode lak hebben?
1. Men kan me de rug op.
2. Ik koop en rij wat ik wil.
3. Ik ben sneller dan een ander.
bofkont zegt
@tarquesh: Er is altijd iemand sneller, verder heb je gelijk hoor ;)
right zegt
Alfa Brera?
kara zegt
Peugeot Rcz R zou ik nemen.
davido89 zegt
Ik zou de volgende twee opties bekijken, waarschijnlijk de beste sportauto’s binnen je budget;
Toyota Supra Twin Turbo
+ Betrouwbaar
+ Stuurt echt heel goed, korte remweg, je mag het niet zeggen maar de wegligging is beter dan die van de porsche 911(996)
+ Turbolag valt nog mee bij deze
+ Voor weinig geld kan je m goed tunen en een lichte vermogensboost geven (denk aan 400-450pk)
+ Waardevast
– Je moet houden van het tunerimago
– Binnen het budget heb je altijd een rechtsgestuurde
– De automaat is drama, koop een met handbak
Corvette c5
+ Genoeg keuze binnen je budget, misschien zelfs de cabrio of Z06
+ Veel koppel, snel, en binnen 5 tellen naar de 100
+ Zeer goedkoop in onderhoud
+ Snelwegverbruik is nog acceptabel
+ Ga voor de handbak
+ Er zijn meerdere mogelijkheden qua vering, het beste is niet voor de standaard te gaan, de f45 selective ride control is leuk, de z51 is het hardste geveerd en magnetic ride is misschien wel de beste optie maar enkel op de 03/04 modellen geleverd
+ Mechanisch betrouwbaar
– Tikkeltje ordinair
– Interieur afwerking is slecht
– automaat is dramatisch, ga voor de handbak!
– schrijft waarschijnlijk af
tjorque zegt
M3
rikus zegt
Lekker voor een BRZ of GT86 gaan. Veel fun, betrouwbaar, ziet er goed uit, en vrij nieuw. Je betaalt voor plezier, en niet voor imago. Wil je allebei, dan zou ik voor de Z4 gaan.
De onderhoudskosten zullen voor de Porsche, Corvette, Lotus en BMW hoger uitvallen dan voor de vrij nieuwe Japanners. Dus die heb je weer in je zak. Of in je motorupgrade. Want iets meer power zou het stel wel kunnen gebruiken.
vinz667 zegt
Lotus Elise is makkelijker in- en uit-stappen dan Opel Speedster (makkelijker is relatief hier…). Ook zijn heel veel onderdelen voor te krijgen om helemaal naar jou smaak te maken (tot keramische remmen toe – niet dat je die nodig hebt).
bofkont zegt
Z4 3.0 roadster, kan ik je van harte aanbevelen, rij er zelf ook eentje.
Heerlijke zes lijn met voldoende vermogen, cabriokap is geweldig geïsoleerd dus in de winter door rijden is geen probleem, verbruik van 1 op 12/13 mij normaal gebruik.
Veel aanbod binnen je budget en zeer betrouwbaar.
bofkont zegt
En het belangrijkste vergeet ik nog, het open rijden is zo geweldig!!
sabrerator zegt
Ik mis nog een klassieker-optie.
Oké, geen RWD, geen 200pk. Maar die zijn ook niet nodig.
Voor €20.000 koop je een geweldige en perfect gerestaureerde originele Britse Mini.
Niet zo’n BMW-handtasje maar een echte door Alec Issigonis ontworpen klassieker.
Veel puristischer wordt het niet. En tunen tot een pekaatje of 120 is goed te doen en dan rij je iedereen het snot voor de ogen. Parkeerproblemen zijn er ook ineens niet meer.
flevocarspotter zegt
ÜBER YOLO
Ga lekker voor een caterham seven of 1 van de replica alternatieven!!!
Vinci3nto zegt
Waarom ga je niet voor een Renault Megane RS ? http://ww3.autoscout24.nl/classified/298450878?asrc=st|as
sies zegt
Groot verschil tussen de BRZ en de Z4 is dat de boxer eigenlijk niet mee doet in de rij beleving (heeft geen boxer roffel), terwijl de 6 cilinder lijnmotor van de Z4 al mee doet in de rij beleving zodra je de motor start. De 3 liter motor klinkt geweldig en trekt als een beest.