Lekker budget, we gaan op zoek.
Als er íets de gemoederen de heeft bezig gehouden de afgelopen jaren, is het wel het beleid omtrent de bijtelling voor milieuvriendelijke auto’s. Nergens zie je zoveel Polo Bluemotions, Outlanders PHEV en Panamera E-Hybrids als in Nederland. De overheid heeft ingezien dat de Nederlandse leaserijder dit bloedserieus neemt en uiteindelijk zullen we allemaal weer hetzelfde bedrag neer over onze auto van de zaak moeten bijtellen.
Echter, dit is nu nog niet het geval, er zijn nog steeds interessante aanbiedingen bijtellings-technisch gezien. Dit is Rob niet ontgaan. Hij rijdt op dit moment met een grote glimlach in zijn Volvo S80. Comfort is voor hem erg belangrijk, want hij rijdt 30.000km per jaar.
Om de traditie in ere te houden, nemen we het wenslijstje even door:
Huidige /vorige auto's: | Volvo S80 D2 |
Koop / lease: | Lease |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | € 85.000 (indicatie) |
Jaarkilometrage: | 30.000km |
Brandstofvoorkeur: | Geen voorkeur, afhankelijk van bijtelling |
Reden aanschaf andere auto: | Leasecontract S80 loopt ten einde |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen + (soms) twee volwassen kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Premium sedan of SUV |
No-go modellen / merken: | Opel en Peugeot |
Het moge duidelijk zijn: we gaan op zoek naar een grote, ruime en bijtellingsvriendelijke kilometervreter. De kinderen zijn weliswaar het huis uit, maar zullen geregeld plaats nemen in de auto. En we kregen nog een extra mailtje waarin de nadruk op comfort werd gelegd. Dus een BMW i8 gaat hem helaas niet worden.
De Pionier: Tesla Model S
Vele merken hebben het strijdtoneel moeten verlaten, maar Tesla heeft de trend doorbroken door toe te treden. En met succes, want de Model S werd in 2013 verkozen tot Autoblog Auto van het Jaar. De bijtelling over volledig elektrische auto’s is dit jaar nog 4% en dat is erg interessant. Daarbij is de Tesla een fraaie auto te noemen. Wel raden we aan om even een kijkje te nemen in het interieur, want dat moet je ding zijn. Het wordt gedomineerd door dat enorme scherm en je ziet aan wat afwerkingsmissers dat Tesla een nieuwe speler is. In het budget past de Model S 70D, wel met 4WD, maar met de minst sterke motor. Daarbij moet je moet je met een andere mindset gaan rijden. Ja, je kunt theoretisch 442km op een accu rijden, maar 250km is realistischer.
AutoBlog Auto van het Jaar: Volvo XC90 T8
Niet alleen door onze lezers gekozen tot favoriete auto van het jaar, ook de vele orders hebben duidelijk gemaakt dat de XC90 enorm goed aanslaat. En terecht, want het is een zeer fraaie en geslaagde auto geworden. Ook het interieur is er enorm op vooruit gegaan. Net als de Tesla een groot scherm waarop je alles bedient, maar het werkt intuïtiever en prettiger dan bij de Tesla. Ondanks het hoge gewicht is de XC90 flink snel, een beetje onbehouwen is ie dan wel, want ondanks dat het een SUV is, heeft ie geen echte 4WD. De 320pk sterke benzinemotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen. Echter, als comfortabele cruiser zijn er weinig betere opties. Voor 85k heb je een T8 Inscription, welke is voorzien van bijna alle nodige opties. Bijtelling: 15%.
XC90 angstgegner: Audi Q7 E-Tron
Werd het ontwerp van de XC90 de hemel in geprezen, de nieuwe Q7 kreeg de handen iets minder makkelijk op elkaar. Het is een kwestie van smaak, maar de Q7 is zeker een goede auto. Puik afgewerkt en het rijdt opperbest. Een groot verschil met de Volvo is echter de aandrijving. De Q7 heeft een uiterst fijne 3.0 V6 diesel in het vooronder, met ‘échte’ vierwielaandrijving. Met name die motor zorgt voor meer rust in het interieur. Deels doordat ie minder hard hoeft te werken, anderzijds vanwege die twee extra cilinders. Voor 85k heb je de meest kale instapper. En de opties bij Audi zijn duur. Standaard zit je gewoon op stof, leder is een optie van 3 mille. Panoramadak kost 2,5 mille. 20” lichtmetaal nog eens 1.600. Op de Volvo zit dat allemaal wél. Bijtelling: 15%.
Twee maatjes kleiner: Mercedes-Benz C350e
Hoe vaak de kinderen mee gaan is niet helemaal duidelijk, maar als dit mee blijkt te vallen, kun je ook kiezen voor een C350e. Prijzen beginnen rond de 60 mille, dus je kunt losgaan op de optielijsten. In zijn klasse verreweg de meest comfortabele. De aandrijflijn is niet zo krachtig als die van de Audi en de Volvo, maar het gewicht is ook aanzienlijk lager. En het interieur blijft een plaatje. In vergelijking met je huidige Volvo is de C-klasse wellicht wat klein, maar goed nieuws is onderweg. Deze aandrijflijn zal ook leverbaar worden in de nieuwe E-klasse. Bijtelling: 15%. Voor de E350e is het wel even spannend of deze op tijd naar NL komt dit jaar.
Ongelukkig Trio: X5 xDrive40e, GLE 500e en Cayenne S e-Hybrid:
Tsja, dan heb je een elektrische topper in je SUV range, stoot ie nét even te veel uit. De nadelen aan deze auto’s zijn hetzelfde. Want je betaalt 21% bijtelling over een bedrag vanaf ongeveer 80-85k. Daarbij delen ze de Duitse Traditie van Het Grote Boek der Doodnormale Maar Peperdure Opties. Dus je begint met een hoge vanaf prijs, dan moet je hem nog naar wens aankleden en vervolgens meer bijtelling rekenen. En daarmee prijzen ze zichzelf uit de markt. Dit wil niet zeggen dat het slechte auto’s zijn, integendeel. De X5 40 is een prima tegenhanger voor de XC90, zij het wat minder rap. Bij de GLE500 en Cayenne merk je overigens wel dat de tand des tijds een beetje begint te knagen. Maar met geen van deze auto’s zul je het gevoel hebben de ‘mindere’ keuze gemaakt te hebben.
Even wachten: Volvo S90 T8
Misschien wel de beste combinatie van alles. De aandrijflijn van de XC90, maar dan in een lichtere auto. En een fraaie bovendien. Op de hoge zitpositie en de zevende zitrij na ook net zo praktisch. De prestaties zijn uitstekend en qua prijs zal die een stukje onder de XC90 zitten. Dus je kunt het fantastische Bowers & Wilkins hifi systeem én de luchtvering bestellen en je zit nog onder de prijs van de XC90 waarbij dat een optie is. Nadeel: het is nog niet zeker of deze uitvoering voor het einde van het jaar geleverd kan worden. Echter, naar het schijnt probeert Volvo Nederland met man en macht deze uitvoeringen met voorrang hierheen te halen. Sowieso kan een bezoekje aan de Volvo showroom geen kwaad, want de V60 D6 is nog altijd gewoon leverbaar. Wel aanmerkelijk kleiner dan de S80, maar wel goed voor 15% bijtelling.
Origineel alternatief:
Mocht er nog niets van je gading bijzitten, dan is de Lexus GS300h wellicht een goede optie. Het design is origineel, de auto is zeer comfortabel, het interieur enorm stil en het is niet zo’n standaardkeuze. Prestaties zijn prima, maar het is geen sprinter. Ook qua wegligging: je zou hem best hard kunnen hoeken, maar de GS gedijt beter bij een relaxte rijstijl. Bijtelling is wel een nadeel, want dat is bij deze edel-Japanner 21%. Echter, de GS300h is er al van 47 mille, terwijl je voor 56 mille een Luxury Line hebt met alle nodige opties. Een andere optie zou de Jaguar XF E-Performance kunnen zijn, echter zit je dan vast aan een viercilinder diesel met handbak. Dan is de hybride/automaat combinatie van Lexus aantrekkelijker voor de voorstander van comfort.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
phaeton zegt
De S90, als je toch al Volvo rijdt. De Mercedes moet je qua imago echt liggen, maar ik gok er op dat er meer S90’s dan E-klasses beschikbaar komen voor 2016. En ik gok er ook op dat de beschikbare capaciteit die ze überhaupt lospeuteren, voor beide merken al vergeven zijn.
phaeton zegt
@phaeton: is
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@phaeton: ik zou altijd gaan voor Das beste oder nichts…. De Lexus dus!
super zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
behalve behoeft aan stationwagon is er inderdaad geen enkele goede reden (behalve badge beleving misschien) om geen lexus te kiezen.
phaeton zegt
@Svenska_Aeroplan_AB @knipperlichtje:
Wanneer ik zelf de keuze had zou ik weer gaan dieselen. Wellicht. Een S90 D4 is 16.000 euro goedkoper dan een S90 D5(!). Door te dieselen betaal je weliswaar meer, maar de cataloguswaarde van de D4 valt dus erg mee. Ik heb een D4 Inscription (vanaf 60k) met ongeveer elk beschikbare optie geselecteerd en kwam uit op € 74.380. Bijtelling wordt dan: 0,25 * 0,52 * 74.380 = 9.670.
Er vanuit gaande dat je een iets minder volle T8 besteld, omdat je anders met +16.000 over het budget van 85.000 heen gaat, ga ik uit van de 85.000. Bijtelling wordt dan: 0,15 * 0,52 * 85.000 = 6.630.
Stel: 30.000 km / 15 l * € 1,35 = 2.700 aan benzinekosten per jaar + 6.630 = 9.330
Stel: 30.000 km / 17 l * € 1,10 = 1.940 aan dieselkosten per jaar + 9.670 = 11.610
Echter, dat hangt zeer af van het verbruik. Waar je het met een diesel redelijk kunt inschatten, hangt het bij de T8 sterk af van het woon-werkverkeer en de gereden afstanden. Laten we pessimistisch zijn en de geluiden van 1:10 er bij pakken.
Stel: 30.000 km / 10 l * € 1,35 = 4.050 aan benzinekosten per jaar + 6.630 = 10.680
Dat komt aardig dicht in de buurt van de D4, waarbij je met de D4 met een gerust hart kunt bestellen en mogelijk nog het financiële gat naar de T8 kunt dichten door opties achterwege te laten. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom met een dergelijk budget, maar het kan. Nog een voordeel is dat je diesel blijft rijden (wellicht bevalt het gewoon heel goed?) met de daarbij horende actieradius. Echter, dit alles is alleen te vergelijken wanneer het verbruik van de T8 erg laag uit pakt.
Maar dan de andere boeg: grappig genoeg configureer ik een E220d Lease Edition voor 72.750. Net als de S90 D4 met 190 pk uit een viercilinder, echter in 2016 nog met 21%. Bijtelling wordt dan: 0,21 * 0,52 * 72.750 = 7.944
Stel: 30.000 / 17 l * € 1,10 = 1.940 aan dieselkosten per jaar + 7.944 = 9.844
Resumerend:
S90 T8 1:10 = € 10.680
S90 T8 1:15 = € 9.330
S90 D4 25% = € 11.610
E 220d 21% = € 9.844,- per jaar
AutoWeek heeft inmiddels verslag + video van de E-klasse online staan en het interieur vind ik toch erg fijn qua looks. Zeker met het dubbele digitale scherm. Toch ben ik meer een Volvo man, maar toch die kosten: jaarlijks 1800 euro extra, maal vier of vijf jaar… Geen verschil meer in vier- of vijfcilinders, allebei bommetje vol wat op hetzelfde neer komt, zeker als je uit een 115pk D2 komt. Dan ga ik toch voor de E220.
willeme zegt
@phaeton: Goede opsomming. Maakt het een stuk duidelijker. Echter, de stelling gaat op drie zeer essentiële punten niet helemaal op:
1. Veelal hoeven de beninzekosten niet door de bestuurder zelf vergoed te worden. Is gewoon zo. Zeker in deze prijsklasse.
2. Met een T8 kún je met gemak 1 op 15 rijden, wel afhankelijk van de omstandigheden en type ritten.
3. De T8 is een zeer snelle S90. De prestaties liggen op een véél hoger niveau dan bij de D4. Dus die twee vergelijken klopt niet helemaal.
phaeton zegt
@willeme:
1 – Zeker, maar dan moet je hem wel nog in 2016 kunnen krijgen. Hoewel de T8 met het percentage van volgend jaar nog steeds stukken goedkoper is.
2 – Reeds benoemd.
3 – Ook deels. De man komt uit een D2. Is +75% in vermogen dan zo weinig dat je gaat verlangen naar +250% ? Ware het niet dat de 400pk volgens de reviews niet aanvoelen als dat aantal.
parker zegt
@phaeton: conclusie: nog snel ergens een V60 of Passat GTE leasen met 7% bijtelling dankzij registratie in 2015..
lucas23 zegt
“Hij rijdt jaarlijks 30dkm per jaar”
kilum zegt
@lucas23: Onnodig dubbel op noemen ze dat. Ook wel een pleonasme genoemd.
freezzr zegt
@lucas23: ook al is het maar 30dkm, met een D2 in het vooronder moet dat wel een kwelling zijn geweest…
prop zegt
Met 30K per jaar aan kilometers wil je geen Volvo hybrid rijden die 1:6 rijdt met een 40ltr tankje benzine. Complete mismatch
De q7 e-tron klopt het meest in dit segment
mikkeloentje zegt
@prop: Precies! Van de week nog proefgereden met de XC90. Ik haalde 1:9 en volgens de verkoper was 1:10 / 1:11 het gebruikelijke gemiddelde verbruik van de XC90. Je hebt dus echt een actieradius van niks. De enige interessante lijkt mij dan ook die Q7 met dat aantal kilometers per jaar.
willeme zegt
@prop: De XC90 T8 heeft een 50 liter tank. En 1 op 15 is mogelijk (moet je natuurlijk wél de elektromotor gebruiken). Dus dus ruim 700km op een tank. Op zich niet een enorme mismatch mijn insziens.
De Audi Q7 is in de praktijk waarschijnlijk nog iets zuiniger en je hebt een 75 liter tank, dus daar kom je nog verder mee, dat staat buiten kijf.
super zegt
@willeme:
als je 700km gaat rijden (e.g. vakantie of zakentripje naar het buitenland) gaat dat ws via de snelweg en rijd je ws. ook nog eens stevig door (waar het kan), dus geen elektromotor en die 1:15 ga je dan echt niet halen met zo’n zeecontainer.
willeme zegt
@super: Rob rijdt ongeveer 30.000km per jaar. Dat is redelijk wat, maar niet onoverkomelijk veel. Minder dan 600km per week. Dus kan hij op kantoor en thuis de auto aan de lader zetten, en dan is het met gemak haalbaar.
Die ene keer dat je op vakantie gaat of een zakentrip hebt in Zwitserland zul je inderdaad flink meer verbruiken. Maar dat is een uitzondering, en niet de maatstaf zoals geïnsinueerd wordt.
super zegt
@willeme:
ligt er idd nogal aan hoe je die km’s rijdt, als je elke dag 100+ km woon-werk moet doen wordt het ms. tijd om te verhuizen. Met een tank van 50l en verbruik van 1:9 haal je als je de tank helemaal leeg rijdt net 450km, da’s net wat te veel vind ik.
willeme zegt
@super:
Ok.
Stel dat Rob 50km heen en 50km terug rijdt. Op zich vrij normaal.
Stel dat een XC90 1 op 9 rijdt zonder elektro. Is prima te halen.
Stel dat je met de elektromotor 20km ver kan rijden. Is ook prima te halen.
Stel dat je de auto gewoon aan de stekker kan zetten thuis en op het werk.
Van de 100 kun je dus 40km op de elektromotor rijden. Dus 60km lang verbruikt je auto 1 op 9 benzine. Dat is 6,6 liter. per dag. Dan kom je uit op 1 op 15. Is 750km op één tank. Niet verkeerd toch?
flos zegt
@willeme: effectief ga je nooit meer als 40 liter van de 50 liter tank gebruiken, namelijk bij 10 liter resterend gaat de reserve branden.
Ook ik zie het verbruik niet beter als 1 op 10 worden misschien een 1 op 12. Betekent toch(ook met de 1 op 15) dat je bijna elke week aan de pomp staat, wat echt heel vervelend gaat worden op ten duur.
henkhupelschoten zegt
@prop: De GLE500e heeft een V6, 14%, luchtvering een top van 250 km/h. elektrisch rijdt hij misschien 25 kilometer maar heeft nog wel een 60/70 liter tank.
bmwe82 zegt
Bmw X5 lijkt me de beste keuze
dikdraak zegt
De achterkant van de S90 begint steeds beter te wennen, ik zou hem zelfs mooi durven noemen.
OT: Ik kan de Model S alleen maar aanraden. De bediening vereist enige gewenning, maar een comfortabelere en capabelere auto ga je in dit segment niet vinden.
volvokaj zegt
@dikdraak: Uitgegaan van 30DKM per jaar en 275 echte kilometers bereik bij de Model S, sta je op jaar basis bijna 55 uur stil bij een supercharger… Als dat ik de baas z’n tijd is, is dat natuurlijk prima ;-)
martinus zegt
@volvokaj:
Ik reken anders dan jij.
30.000km per jaar met ~230 Werkdagen in een jaar is gemiddeld 130km/dag.
Een gemiddelde zegt niets natuurlijk.
De echte vraag is hoeveel ritten er zijn met >250Km per dag.
Als die er weinig zijn, dan is de Tesla een prima en groene keuze.
stfu zegt
@volvokaj: Wat een onzin. Als je 30.000 km per jaar rijdt en er vanuit gaat dat je niet 52 weken per jaar rijdt, zie je op ongeveer 625 km per week. Dus je hoeft maar paar keer te laden, maar goed. Dat doe je qua gemak toch lekker thuis/elke nacht. Dus Supercharger zul je bijna nooit doen.
stfu zegt
@stfu: zit*
lekbak zegt
@stfu: gewoon ff uit nieuwsgierigheid. Wat is je actieradius nou echt als je een beetje vlot snelweg kilometers maakt? Dan bedoel ik dus zo rond de 140, en op één dag.
stfu zegt
@lekbak: Rond de 350 km (ik heb de grotere batterij, al is die inmiddels nog groter geworden). Maar het is niet zo makkelijk te zeggen, want van veel factoren afhankelijk. Maar echt boeiend is dat ook niet, want ik rij vrijwel nooit 2,5 uur achter elkaar en al helemaal niet constant 140 km/u.
stfu zegt
@stfu: al zal het tussen de 300 en 350 zijn.
lekbak zegt
@stfu: precies de afstand die ik nog wel eens rij, ik een keer dus zonder laadmogelijkheid. Een ev is dus nog lang niet geschikt voor mij, als zelfs de beste tesla het niet is.
stfu zegt
@lekbak: tja, als ik een caravan wil trelken koop ik ook geen 911 ;)
AutoGebruiker zegt
De beste keuze in mijn ogen is de T8 XC90. Die auto is prachtig.
888natan zegt
Toch zou ik de xc90 kiezen, heeft gewoon alles.
tysson zegt
Volvoblog advies: vorig advies stond er een c30 als header voor de advertentie en nu weer een xc90. Is autoblog eigendom van Volvo??
-edit: op basis van twee headers is Volvo eigenaar van AB? Klinkt eigenlijk wel heel logisch!-
bmwkevin zegt
@tysson: gewoon goede auto’s
beefcake zegt
@tysson: ik vermoed dat Bin Laden erachter zit. Dit kan geen toeval zijn!
stfu zegt
@tysson: het vrouwtje van Wouter werkt bij Volvo.
mrrallycross zegt
Leuke vooruitgang vanaf je s80 d2! Ik zou denk ik die xc90 nemen
bmwe82 zegt
Volvo XC90 heeft een belachelijk kleine tank.
berlinetta zegt
De verstandigste keuze zou zijn de Mercedes. Mooi, comfortabel, ruim, snel, zuinig genoeg en niet te duur.
De leukste keuze zou ik de S/V9 vinden. Als T8 erg leuk, maar niet erg zuinig. Zeker me 30k km per jaar ga je dat merken. Misschien is een D5 een optie? Hogere bijtelling, maar dat loont zich wel geloof ik.
pinut187 zegt
X5 of een Cayenne..
spylegion zegt
Even wachten dus.
S90 (met grotere brandstoftank?!)
flutterby zegt
Model S is niet alleen goedkoop in bijtelling, maar ook in verbruik. En belachelijk snel natuurlijk. Als je de nadelen van onderweg laden als je naar het buitenland gaat acceptabel vind is het de beste keuze. Ook is het noodzakelijk dat je hem thuis (of op kantoor) aan de stekker kan leggen, maar als 85000 euro aan een auto kan uitgeven dan heb je vast wel een parkeerplaats op eigen terrein thuis.
thomasthomas zegt
85k en dan een lease slet moeten rijden. Pijnlijk als je ziet waar je daar eigenlijk voor kunt kopen RS, M’s, AMG.
knipperlichtje zegt
@thomasthomas: klopt, wat verschrikkelijk als je om de paar jaar een splinternieuwe auto van 85k uit mag zoeken, tot overmaat van ramp krijg je dan ook nog eens een tankpas. Ik moet er niet aan denken, bah.
petrolicious zegt
@thomasthomas: zaakvoerders kunnen toch ook leasen op hun bedrijf? Lijkt me beter dan uit eigen zak betalen. Als je het goed voor elkaar hebt kan je alsnog voor die lease RS, AMG, M gaan
wildewesten zegt
@petrolicious: ongeacht of dat kan, als je auto op de zaak staat en je gaat er ook privé mee rijden zul je bijtelling moeten betalen over de nieuwprijs (mits minder dan 15 jaar oud) en dan is een M of AMG helemaal niet zo leuk meer…
agera zegt
Misschien een range rover hybride?
Rob zegt
@agera:
Een Range Rover? Dan heb je toch echt ruim een ton nodig. Minimaal….
phaeton zegt
@Rob @agera: Zeg maar gerust anderhalf. Vanaf.
parker zegt
Beetje raar om bij lease uit te gaan van de cataloguswaarde, die zegt namelijk niet zoveel over het leasetarief. Een maximaal leasetarief aangeven is handiger..
Anyways, de Passat GTE is ook een aantrekkelijke optie: kun je ook helemaal aankleden (zelfs tot 85k als het persé moet) met de meest exotische opties, rijdt zeer comfortabel (helemaal met massage/comfortstoelen) en biedt evenveel beenruimte als de XC tegen een aantrekkelijker prijskaartje. Is ook een stuk ruimer dan de C350e en handzamer in NL dan een mastodont als de XC of Q7.
freezzr zegt
@parker: een Passat kiezen boven een nieuwe XC90 T8? Ik weet het niet maar degene die dat doet zal ook wel een paar geitenwollen sokken kunnen gebruiken…
parker zegt
@freezzr: hangt er van af, niet iedereen voelt zich op zijn gemak achter het stuur van een dusdanig grote auto..
super zegt
@freezzr:
ik vind die hybride aandrijflijn (nieuwe nog niet geprobeerd, maar zal wel een iteratie op de bestaande zijn) niet echt prettig rijden, beetje het supertankergevoel.
Edge zegt
Daar kun je een leuke vloot 159’s van kopen. Kun je ook nog afwisselen qua kleur!
deboes zegt
@Edge: ah gelukkig het goede advies is al gegeven
allesmetturbo zegt
Xc- of S90
frederik zegt
Ik vind het eigenlijk jammer dat gtwillem/willeme nu deze stukjes schrijft, want eerder was het leuk om de aanbevelingen te lezen, én kon je je daaronder nog eens verheugen op willem’s reactie. Die tweetrapsraket missen we nu. :-)
berlinetta zegt
@frederik: Voor degene die moet kiezen is het alleen maar fijner. Eerst had hij én de opties van AB én de opties van @willeme. Zoveel keus dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
e1000bmw zegt
@frederik: ik ben er nog… Ik ga er straks ff goed voor zitten.
Dizono zegt
@e1000bmw523i: eigenlijk moet ik nu de voormalige rol van onze @willeme gaan vervullen natuurlijk… :P
Als je niet zoveel om status, maar vooral veel om comfort en luxe geeft, dan is de Ford Mondeo HEV Vignale ook nog wel een geinige optie. Met 21% bijtelling weliswaar, maar met een lagere vanafprijs.
Maar, als ik naar het eisenpakket kijk, waarbij o.a. wordt uitgegaan van een cataloguswaarde en geen misselijke ook, sluit ik niet uit dat onze vraagsteller eigen baas is. In dat geval is een leuke fiscaal vriendelijke youngtimer ook niet onaardig. Je betaalt dan 35 procent bijtelling, maar wel over de dagwaarde. Elk jaar minder dus. Bij een nieuwprijs van 80.000 euro en 15 procent bijtelling moet je over zo’n nieuwe stekkerhybride nog altijd 12.000 euro bijtellen. Voor dat zelfde bedrag rij je dus ook een 15 jaar oude auto met een aanschafwaarde van ca 35.000 euro. Goed, dat is even heel kort door de bocht, maar jekunt best wat leuks vinden, vaak voor al een stuk minder muntjes zelfs. Aangezien je wel moet kunnen voorrijden bij je klanten, laten we de Bentleys, Rolls-Royces, Ferrari’s en CL’s even voor wat ze zijn.
Leuke Jaguar XJR V8 met LPG – 15 mille
Mooi ding, nog altijd een elegante verschijning en niet té opvallend.
http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xj/2000/veenendaal/6zhy3/jaguar-xj-r-40-v8-aut-lpg-g3/
BMW 840 CSi – 25 mille
Een twaalfpitter is leuk, maar deze V8 is vrijwel net zo snel, een stuk minder dorstig en ook voordeliger in onderhoud.
http://www.autotrader.nl/auto/bmw-8-serie/1996/rotterdam/6mhpt/bmw-8-serie-840-ci-leder-6-bak-nieuwstaat/
Range Rover 4.6 HSE – 13 mille
Niet duur, nog altijd chique om te zien en met een LPG-tankje zijn de brandstofkosten nog enigszins te overzien.
http://www.autowereld.nl/land-rover/range-rover/4-6-hse-100-141km-youngtimer-bijtellingsvriendelijk-17665234/details.html
YOLO: Mercedes E60 AMG, W210. – 25 mille
Na het samenstellen van het lijstje van laatst tot de conclusie gekomen dat ik dit toch wel de lekkerste uit de reeks vind. Genoeg reden om het niet te doen, maar je leeft maar één keer toch? Oogt nog behoorlijk ingetogen.
http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-e-klasse/1999/alkmaar/6zk5y/mercedes-benz-e-klasse-e60-amg-129000km-bijtelling/
Jongensdroom: Porsche 911 Carrera – 18 mille
Misschien wel de betrouwbaarste auto uit dit lijstje, en met slechts 78k op de teller nog maar net ingereden. Niet heel zuinig, wel een heerlijk geluid, stuurt fantastisch en blijft waarschijnlijk zelfs redelijk waardevast. En je bent waarschijnlijk onder de streep na vier jaar nog goedkoper uit dan met een XC90 T8 of Lexus GS300h. Ik zou het wel weten.
http://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=2219029&herkomst=gpl
e1000bmw zegt
@Dizono: 840CSi bestaat niet, vrind. Dat is gewoon een 840Ci zonder Sport. ?
freezzr zegt
@Dizono: met al deze auto’s kan je toch nog steeds niet fatsoenlijk bij klanten aan komen rijden?
1audi1 zegt
Xc90 lijkt mij de beste keuze. In het wit ook gewoon erg dik, zo lijken de eerste finnen met guccipetjes er trouwens ook over te denken; zo zag ik vandaag. Was wel leuk om ze eens niet in een bmw of mercedes te zien.
frederik zegt
Ontopic, is het niet veel fijner om een jonge occasion uit te zoeken ipv lease?! Zou ik altijd proberen te regelen als ik werknemer was (ben ondernemer).
1audi1 zegt
@frederik: Meestal is in deze klasse een leasebak voordeliger dan de kilometervergoeding die je krijgt. Vaak stelt de werkgever ook eisen, zoals een auto van na 2012, iets uit de vag groep of iets dergelijks.
frederik zegt
@1audi1: Een bedrag per maand/jaar zou misschien ook moeten kunnen.
e1000bmw zegt
@frederik: inderdaad, ik heb liever een mobiliteitsbudget dat maandelijks uitbetaald wordt (en waar ik die youngtimer dan van bekostig), dan een leasebak waarbij ik beperkt word in m’n keuze.
Echter, is zo’n mobiliteitsbudget vaak max. slechts 70% van een beschikbaar leasebudget.
martinus zegt
@1audi1: Dat meestal kun je wel weglaten.
Dutchdriftking zegt
Kijk, als @willeme zelf het artikel opstelt, dan kan je als liefhebber met minder kennis er eigenlijk gewoon niet meer overeen. Ik vind de S90 geniaal. Het is dé opvolger van zijn huidige wagen, en ook nog eens een briljante keus. Persoonlijk zou ik alleen voor een iets minder dure auto gaan, en voor een hoger bijtellingspercentage kiezen, maar dat is slechts mijn mening. Bijvoorbeeld een XE. 340pk benzine er in, helemaal gaaf! Houd je nog 10k over ook voor de optielijst.
atimos zegt
Slim dat ze alleen de ahcterkant van de Lexus GS300h laten zien.
knipperlichtje zegt
Staar je niet blind op de bijtelling, een XC90 T8 is qua bijtelling 2600 euro goedkoper dan een S90 D5 AWD. Dat compenseer je al als de T8 1 op 10 doet en de D5 1 op 17 doet. Afhankelijk van het gebruik is zo’n verschil zeker te realiseren. Een D4 met voorwielaandrijving betaalt zich aan de pomp natuurlijk al veel sneller terug. In dit geval zou ik even goed de leaseprijzen (vanwege wegenbelasting, dat kan het verschil nog maken) brandstofkosten en bijtelling vergelijken om te kijken wat nou het goedkoopst is.
berlinetta zegt
@knipperlichtje: S90 D5 zou dan mijn keus zijn.
knipperlichtje zegt
@berlinetta: ik weet niet of ik zonder meer voor de S90 zou gaan. Er zijn nog wel een paar leuke opties. De volvo zou voor mij ook al snel duur (68k à 25%) worden omdat ik de volledige exterior styling kit en 21′ velgen wil hebben, anders vind ik het maar een saaie auto. Met de kit erop is het echter opeens een vlotte verschijning.
Maar voor 63k kun je ook al een bomvolle A4 limousine Design Pro Line Plus Spring Advantage 2.0 TDI S tronic (mond vol zeg) met 21% bijtelling rijden. Als je gezin maar uit twee personen staat is dat ook een hele goede keuze.
En voor 63k kan er ook een Passat GTE highline voor de deur staan met echt iedere optie die je aan kunt vinken én 15% bijtelling. Ook zeker het overwegen waard.
misterdrogba zegt
De Q7 lijkt mij de beste keuze aangezien meneer 30dkm per jaar rondtuft. Enorme range en met de afwerkingsniveau van Audi is het interieur geen straf om er lange tijd in te zitten. Succes!
oranje123456789 zegt
Panamera hybride?
henkhupelschoten zegt
@oranje123456789: Niemand wil die….
imaginenl zegt
Dan merk je wel dat je in een klein kikkerlandje leeft als er maar 1 realistische optie is binnen dit bedrag.
Nu is de T8 absoluut een mooie auto dus ik wens meneer fijne km toe.
Rob zegt
Hier: http://www.leaseplandirect.nl/lease-auto
Vul je eisen in en er rolt vanzelf wat uit….
Enige wat ik kan zeggen is dat een Lexus RX hybride onovertroffen kwa comfort is. Voor de rest snap ik niks van premium, bijtelling en lease….
Rob zegt
@Rob:
Hatsaflats, ik heb ‘em voor je:
https://www.toyota.nl/modellen/rav4/index.json
escort77 zegt
Verplicht je werkgever je om een 15% bijtellings auto te nemen?
Ipv 15% bijtelling te betalen over 85.000 kan je ook kiezen om 21% te betalen over 61.000 euro.
Dat hoeft helemaal geen slechtere auto te zijn, want die hybride techniek is ook niet goedkoop.
En het verruimt misschien je keuzemogelijkheden.
stfu zegt
“In het budget past de P70D, wel met 4WD, maar met de minst sterke motor. Daarbij moet je moet je met een andere mindset gaan rijden. Ja, je kunt theoretisch 442km op een accu rijden, maar 250km is realistischer”
300 is realistisch met de 70D (P70D bestaat niet). Vriendje van me heeft die en is uitermate tevreden). Je hebt ook nog een 70 met 1 motor met 320 pk. Minst sterke motor is nog steeds krachtiger dan de meeste auto’s. En het budget mag ook wel omhoog als je toch maar 4% bijtelling hebt toch?
reistje zegt
Komt er geen E klasse hybrid aan? Eventueel even informeren bij de dealer.
De grote plompe SUV’s zijn niet zo mijn ding, zelf zou ik gaan voor de C350E. Of de Lexus al is die in de bijtelling wat minder aantrekkelijk, maar goed de prijs is ook niet zo hoog als andere.
87sandyd zegt
Een diesel hybride zou toch de beste optie zijn als je toch 30k per jaar rijdt? Maar goed, lease slet, wat maakt het uit
[email protected] zegt
Volvo tuurlijk
lekbak zegt
Is het niet veel handiger om met leasebedragen te werken dan aankoop bedragen?
knipperlichtje zegt
@lekbak: is ook niet perfect, je weet niet bij welke aanbieder er geleaset gaat worden en onder welke voorwaarden. Als je met leasebedragen gaat werken gaat iedereen online rekenen en krijg je allemaal auto’s van de verkeerde aanbieder, zonder winterbanden, met een hoog eigen risico, zonder pechhulp, zonder vervangend vervoer en zonder tankpas. Een conservatieve waardeschatting is dan eigenlijk beter.
TimoBac zegt
Ik ben er vrij zeker van dat je ook een tesla kunt krijgen met een sterker accupakket voor deze prijs. Die Amerikanen zijn wel van de ‘dealtjes’ maken. Verder is de XC90 geen optie met die kleine graf-benzinetank. Ik zou voor de C350e gaan, maar die is wel heel erg smaak gebonden. De E350e is nog beter, maar ook smaak gebonden. Toch maar de Q7! Beetje aankleden, S-line pakketje erop en een paar acceptabele velgen. En een kleur die tot de verbeelding spreekt. Wordt geen grijze muis!
Rob zegt
@TimoBac:
Tesla? Dealtjes?
Dat had die ouwe van mij moeten weten…. Die kreeg 0,0 korting over de aanschafwaarde. Was voor hem de eerste keer dat ie er werkelijk niks van af kreeg…. En op zich heeft ie aardig wat spiksplinternieuwe auto’s gekocht in zijn leven.
Ja, wat gratis stekkertjes, dat kon ie nog net krijgen…..
TimoBac zegt
@Rob: Dat verbaasd mij. Is het al een tijdje geleden? Want een Tesla was rond 2014/2015 hot as fuck want bijtelling. Ik verwacht dat Tesla nu langzaam een bijtellings-kater zal krijgen, en ze dus graag wat korting willen geven. En aangezien de Model S langzaamaan minder belangrijk wordt ivm de Model X kan er ongetwijfeld wel wat vanaf.
Rob zegt
@TimoBac:
Klein halfjaartje geleden. Ze waren vrij duidelijk: geen korting, dit is ons aanbod, aan u de keus. Nog nooit had hij het zo stellig en onverbiddelijk meegemaakt….
TimoBac zegt
@Rob: Wauw. Dat valt vies tegen.
E34M5Touring zegt
@Rob: Ik was direct weggelopen. Maar goed, ik zou sowieso niet snel zo’n ding nemen.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Dat zou ie ook zeker gedaan hebben als de prijs in zijn beleving niet redelijk was. Zo is ie ook ooit bij Audi terecht gekomen. Door vrij letterlijk door de deur van een showroom van de concurrent te lopen…
Maarja, een alternatief voor Tesla is er niet echt en hij was direct groot fan van die auto. Daarbij scheelt het hem meer dan de helft (!) in de kosten in vergelijking met zijn vorige auto en is de actieradius perfect voor hem. Plus wat ‘sponsoring’ van de overheid maakte het een prima deal. Ook zonder de gebruikelijke korting ;-)
E34M5Touring zegt
@Rob: Oh dat snap ik wel hoor. Maar dat werd voor mij een principe kwestie. Als ik daar 100nogwat k stuk moet slaan op zo’n P90D oid kan ie maar beter wat doen met de prijs. En dat doet ie ook wel. Die laat geen 100+k uit de showroom lopen hoor. Maar goed, ik begrijp de beredenering van je vader ook wel. Die ziet z’n ‘korting’ over de looptijd wel terug. En als je vader het gevoel heeft een goede deal te krijgen, dan is het ook gewoon goed. Die mensen kon ik altijd wel waarderen in de showroom.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Ik twijfel er oprecht aan of ze je korting gaan geven als je je jas al aan hebt en met één been buiten de deur staat… Ik denk het niet hoor…. Want aan de verkoopcijfers te zien kunnen ze het af zonder korting te geven. Zegt wel iets. Want ze verkopen waarschijnlijk enkel en alleen aan ondernemers, die zijn niet vies van een potje onderhandelen… De deal is voor bepaalde mensen gewoon harstikke goed. Waarom dan nog vasthouden aan je principes? Je hebt alleen jezelf ermee ;-)
Net als de auto zelf gaat het allemaal net eventjes anders bij Tesla. En ze kiemen het helemaal uit hoor. De marketing, de verkoopwijze, de service; het is doordacht, met oog voor de toekomst. Wat ze nu doen achtervolgt ze nog jaren. En zeg nu zelf; wat is dan lekkerder als bedrijf zijnde? Het imago hebben van “koning korting” of het tegenovergestelde?
E34M5Touring zegt
@Rob: Niemand piest ruim 100k z’n showroom uit. Geloof ik gewoon niet. Ik snap je beredenering wel maar als een van die gasten naar z’n baas loopt en zegt: Ik kan em schrijven voor 1000,- korting, dan krijg je die korting. Zo niet, lijkt mij dat arrogantie die je over een tijdje zeker gaat opbreken. En met je laatste stelling ben ik het deels eens. Niemand wil bekend staan als degene die alles verkoopt met belachelijke kortingen. Echter, de dealer die bekend staat als star en onwelwillend houdt dat ook geen 100j vol. Zeker nu steeds meer concurrenten straks met alternatieven komen. Dan gaat die arrogantie je gewoon opbreken. Denk ik. Mijn baas had me in ieder geval meteen de straat op geschopt als ik een auto van ruim 100k laat lopen op een beetje korting ;)
Rob zegt
@E34M5Touring:
Ik snap je punt. En ik bedenk me nu ook dat die ouwe van mij wel een soort van korting heeft gekregen, maar wat je geen korting mag noemen. Mensen die een Tesla aanschaffen krijgen/kregen een soort tegemoetkoming als ze iemand anders ook in een Tesla krijgen. Of in ieder geval zo’n achtige constructie. Weet het niet meer precies.
Ik denk wel dat ze bij Tesla wat makkelijker “keihard” kunnen zijn dan bij de andere luxe merken. Want ik bedoel, welk gelijkwaardig alternatief is er? Eigenlijk geen enkele toch? Een Audi kan nog wel een Mercedes of BMW worden. Een Model S is toch wel redelijk uniek (op dit moment!).
Daarbij denk ik dat er bij Tesla in verhouding veel meer mensen zijn die eigenlijk al lang en breed besloten hebben dat ze er eentje willen, alvorens ze aan het onderhandelen slaan dan bij andere merken. Die proberen er nog wat voordeel uit te halen, maar het er op laten afketsen doen ze niet meer. Maar dat is gissen, ik ben geen autoverkoper ;-)
Één ding is zeker: ze hebben bij Tesla er hoe dan ook goed over nagedacht en bewust een keuze gemaakt….
E34M5Touring zegt
@Rob: Ik denk dat ze zich die houding nu nog kunnen veroorloven. Maar zodra er meer aanbod komt zal dat wel anders worden. Ik ben ook niet de juiste persoon voor zo’n ding moet ik zeggen dus ik kijk er ook anders naar. Ik ben ook niet afhankelijk van bijtelling. En niet gevoelig voor autoparkingmodus en autonome bestuurappjes. Hoop dat je pa er heel veel plezier van heeft en dat het hem allemaal goed bevalt! Heeft ie zo’n zware besteld?
Rob zegt
@E34M5Touring:
Een 90D zonder P. En het bevalt hem uitstekend! Zijn dagelijkse ritjes haalt ie ruimschoots en de incidentele langere ritten gaan ook prima. Onlangs heeft ie nog 370 kilometer (zonder tussendoor opladen) gehaald. Voor hem meer dan genoeg.
Alleen ’s avonds en ’s nachts staat ie aan de oplader. Heeft ie overigens zelf aangelegd. Dat is het voordeel als je dat soort werk als een hobby ziet en ook daadwerkelijk écht handig bent ;-) En het scheelt je ook weer een dikke factuur van het installatiebedrijf waar Tesla zelf mee aankomt….
Het rijden is ook werkelijk heerlijk hoor. Ik ben groot fan! Pa ook en is er zowaar anders door gaan rijden. Relaxter en fatsoenlijker: dat verbaasd hem zelf ook en scheelt in de boetes ;-) Nee, voor hem echt de perfecte auto. Schot in de roos. Ik denk niet dat ie ooit nog terug gaat naar een benzineauto…..
E34M5Touring zegt
@Rob: Oh dat is nog best een zware idd. Ja mooi toch! Heb zelf met een lichtere gereden tijdens zo’n ondernemers evenement. Niet mijn ding en met de actieradius kom ik nu gewoon nog te kort. Wellicht in een later stadium.
stfu zegt
@TimoBac: korting wordt nooit gegeven. Dus waar je je dealtjes vandaan haalt? Vriend van me heeft een 70 gekocht en dat was eem voorbestelde auto met een iets lagere prijs. En een showroomauto van een paar maanden oud is vast met korting te krijgen maar verder niet. Weglopen okdat je geen korting krijgt? Je krijgt gratis laden, internet, software updates en topservice. Hollanders…
TimoBac zegt
@stfu: uitgaand van de Amerikaanse auto cultuur waar ik wat ervaring mee heb, verwacht ik dat Tesla ook wel kortingen zou geven. In de VS de gebruikelijkste zaak van de wereld, ook voor Europese merken.
clarkson zegt
Ik begreep dat er een macan hybrid aan komt? Misschien eventjes wachten nog indien mogelijk?
mercedesclk350 zegt
Die Lexus GS is nog niet eens zo’n gek idee, komend vanuit een liefhebbershart. Maar, als verstandige keuze is zo’n XC90 geen gek idee.
hans75 zegt
Wordt toch weer een Alfa 159…
en je houdt nog geld over voor een leuke 156GTA voor in het weekend…
wildewesten zegt
@hans75: er staat nieuw en lease
hans75 zegt
@wildewesten: een kleinigheid hou je toch ;-)..
dutchcorvette zegt
?
dutchcorvette zegt
159
desjonnies zegt
” Leaseauto met gunstige bijtelling voor 85k ” eerlijk jongens,
Hoe typisch Nederlands wil je het hebben ?
We willen namelijk een gunstige bijtelling, dat we in ons gunstig bijtellings hok wandelende nieren krijgen en om de dag moeten tanken, deert ons niet !
Wij willen uitsluitend en alleen een gunstige bijtelling !
r2d2 zegt
Infiniti Q70 Hybrid, net onder de 60K in Business Premium, dus 25K voor opties! Daarnaast zeer comfortabel en zeer rap. Opties zeg je? Dat hoeft niet, hij is namelijk Aziatisch en heeft bijna alles al!
e1000bmw zegt
Wat dacht je van een BMW F10 520d EDE? 190pk is toch net wat meer dan die D2 levert… ;)
Ben alvast bezig geweest met de configurator voor je, waarbij ik veiligheid en comfort voorop gesteld heb: http://mybmw.nl/z2t0w7s3
Zoals ik hem samengesteld heb, heeft hij een totaalprijs van €84.565,–
henkhupelschoten zegt
GLE500 of een ulta-ultra luxe C350e met designo leder en van alles erop. Jammer dat je niet 2e hands mag leasen, S500e lijkt me ook gaaf!
henkhupelschoten zegt
@willeme GLC 350e, E350e (W213)? Komen er dit jaar ook nog aan, zo’n e klasse kun je voor 85K vrij vol krijgen met al z’n autonome functie’s. Was wel een mooie toevoeging geweest
willeme zegt
@henkhupelschoten: De E350e is benoemd:
“In vergelijking met je huidige Volvo is de C-klasse wellicht wat klein, maar goed nieuws is onderweg. Deze aandrijflijn zal ook leverbaar worden in de nieuwe E-klasse. Bijtelling: 15%. Voor de E350e is het wel even spannend of deze op tijd naar NL komt dit jaar.”
Tevens staan er een C350e en GLE500e in, dus een tekort aan Benzen kan dit lijstje niet ontzegd worden ;-).
henkhupelschoten zegt
@willeme: Driemaal sorry!!! Heb er globaal overheen gekeken… Sta al in hoek… Met ezelshoed en ezel staart..
willeme zegt
@henkhupelschoten: Wel de hoed met vier ringen erop? ;-)
bmw1cabrio zegt
Ik durf te wedden dat iedereen die hierboven commentaar heeft op bijtelling, zelf nooit een lease-auto heeft gehad, te jong is voor een rijbewijs of jaloers is.
Bij het uitzoeken van lease-auto’s is de bijtelling vaak doorslaggevend en zaken als verbruik, brandstof, bodykits, etc van ondergeschikt belang. Of je de komende 4 jaar 700,- of 200,- p/m netto betaalt voor je huurauto is een enorm verschil. Dan rij je niet in je droomauto van 85k, nou en?
De start van bijna alle zoektochten naar lease-auto’s begint bij het laagste bijtellingtarief en wordt daarna omhoog gewerkt.
flutterby zegt
@bmw1cabrio: Sinds 1 januari is daar nogal wat in veranderd. Als je vrijwel geen lange stukken rijdt kan je dus gaan voor volledig elektrisch met 4% bijtelling. Als je soms lang stukken rijdt, maar niet veel per jaar dan is 15% prima. Veel km’s met een PHEV kost gewoon gigantisch veel brandstof. De echte kilometervreters kunnen kiezen uit 21% of 25%. Een 25% bijteller met een lagere cataloguswaarde kan maar zo voordeliger zijn als een premium met 21% bijtelling.
Pordon zegt
De Volvo valt wat mij betreft direct af door z’n aandrijflijn, zeker als comfort de basis moet zijn. Een nerveus 4-pittertje met teveel vermogen op de voorwielen. Ik vond het werkelijk niks om in te rijden. Als de E350e op tijd komt dit jaar lijkt me dat als totaalpakket de beste auto.
mrbilzerian zegt
Porsche Macan!
thefmanl zegt
Alfa 159….
ocda zegt
Laatst proefgereden in de BMW 330e met behoorlijk wat opties en geen inruilkorting kwam hij uit op 55.000 euro inclusief de BTW. De huidige 3 serie is groter dan de E60 van binnen. Achterin zit ik met mijn 1.84 prima, en voor mijn lengte heb ik lange stelten. Kortom mijn advies ipv een suffe SUV een keurig nette 3 en een bak met poen over.
terminator zegt
Ik raad een Volvo aan, heb nu al een tijdje m’n t8, met vele opties, en rijd nog elke dag met een grote glimlach erin.
411 pk is trouwens ook wel erg lekker, helemaal als je van een xc90 d5, v60 d6 en foutlander afkomt.
sjonnie82 zegt
Die bak met poen is niet over…. Je geeft minder uit dan de lease toelaat. Maar je leasebedrag kan alsnog hoger zijn. Je doet jezelf dus tekort dan.
parker zegt
Belangrijke PS: de V60 Plugin en Passat GTE plugin zijn nog her en der in de lease te krijgen met 7% bijtelling dankzij registratie eind 2015.
dell zegt
Vijf minuten geleden nog de XC90 gezien, wat een heerlijke bak is het.
nationaleautolease zegt
Ik zou voor een volvo kiezen! Mijn ouders reden hierin, ik zelf rij hier al jaren in en kan het iedereen van harte aanbevelen. Wel een glanzend prijskaartje, maar uiteindelijk rij je er jaren met plezier in!