Racewagentechniek in een betaalbare sedan. Kleine en grote motoren maar allemaal snel. Helemaal Alfa Romeo en tot nog toe de laatste achterwiel aangedreven sedan van het merk. Een bijzonder ding, die 75.
De laatste echte Alfa? Dat niet zo zeer. Hoewel het merk in de jaren daarna haar ‘normen en waarden’ ernstig bijstelde gingen ze in de jaren ’90 nog hard door met het bouwen van karakteristieke wagens. Toch lijkt het overstappen van achter- naar voorwielaandrijving ze nooit helemaal vergeven. Een achterwielaandrijver kon je na de 75 nog even krijgen in de vorm van de Spider. Pas met de Alfa Romeo 8C Competizione hadden ze een nieuwe rwd. Als Alfa Romeo de komende jaren uit kan zingen groeit de kans op een rwd 166-opvolger.
Terug naar de jaren ’80. Gloriedagen voor de Italiaanse auto. Ferrari had de F40, Lancia de Delta Integrale, Alfa Romeo de 75. Stuk voor stuk technisch geniale auto’s met heel eigen kwaliteiten.
Het paradepaardje van de Alfa Romeo 75? Zijn onderstel. Als echte ‘Ferrari voor de massa’ uitgerust met een potente 4- of 6-cilinder. Een versnellingsbak tussen de achterwielen (transaxle), ideale gewichtsverdeling en vrij laag gewicht. Tot zover de ‘globale’ specificaties want over het onderstel is veel meer te vertellen.
Voor heeft de 75 dubbele draagarmen. Afgeveerd met torsiestaven, standaard soms wat aan de dunne (zachte) kant. Een flinke stabilisatorstang moest overmatig ‘hellen’ in de bochten tegen gaan. De achterwielophanging is een ingewikkelder verhaal. Het heet officieel een “de Dion buis”. Dit geeft een mix van eigenschappen tussen starre en onafhankelijk geveerde assen. Belangrijk voor de wegligging is de lage onafgeveerde massa (tegenovergesteld aan een starre as). Daarbij veranderen wielstanden bij inveren nauwelijks (gelijk aan starre as). Ook waren de remmen dicht tegen het differentieel (en versnellingsbak) geplaatst om maar zo min mogelijk massa bij de wielen (onafgeveerd) te hebben.
Het geeft de Alfa Romeo 75 een fantastische wegligging. Met kleine tweaks, zoals stijvere torsiestaven, schieten bochtsnelheden omhoog. Ook moderne gasgevulde schokdempers doen een dergelijke oudere auto veel goed. Onafhankelijk van je bouwjaar kom je de bocht goed om.
Met de leeftijd van de ’75’ kies je vooral voor bepaalde techniek. Een 1985-er: ouder carburateur-motoren, vrij eenvoudig maar ook beduidend minder snel. Vanaf 1986: een 1.8 turbo en later de 2.0 Twin Spark en 3.0 V6. In totaal 3 heerlijke blokken om in je 75 te hebben. Zoals het vaak bij een Alfa gaat: als ze hun onderhoud maar krijgen (!). Natuurlijk allemaal gekoppeld aan een 5-handbak. De 3-traps automaat daar hebben we het niet over.
Om te beginnen kreeg de 2.0 TS 148pk, de 1.8 Turbo 155pk en de 3.0 V6 188pk. De 2.0 is met zijn variabele kleptiming en dubbele nokkenassen absoluut de modernste van de twee maar iets langzamer en goedkoper. De 1.8 en 3.0 zijn traditioneel de snelsten en het duurst. Tegen het eind van de 75 zijn loopbaan krijgen de 1.8 en V6 een upgrade naar “QV”. Als Quatrofoglio Verde produceert de 1.8 T 165pk/226Nm (1130kg, 0-100 7,6s) en de 3.0 V6 192pk/250Nm (1190kg, 0-100 7,5s).
Nu een Alfa Romeo 75 kopen? Het zijn erg leuke wagens maar ben er zeker van dat je aan de ‘eisen’ voldoet. Je bent licht nostalgisch ingesteld, houdt heel veel van rijden maar nog meer van sleutelen. Je hebt een voorliefde voor auto-onderhoud en/of een grote portemonnee en veel geduld. Dan kan je rond gaan kijken. Op de Nederlandse of minder door het weer geplaagde Zuid-Europese landen. Ze zijn steeds zeldzamer en prijzen lopen snel op. In Nederland en Duitsland zit je snel aan de €4000,-. Daarmee is een auto natuurlijk nooit af. Speelt geld geen rol dan kan je ook nog naar een van de 500 “Turbo Evolutione” opzoek. Extra breed, extra rood, officieel net zo snel maar veel sterker gebouwd en beter op te voeren. Denk 15-20k euro.
Ooit werden er 386.767 units van deze 75 gemaakt, inmiddels is het een aardige exoot.
alcantara zegt
Lelijker dan de nieuwe Einzer.
lambo4all zegt
@alcantara: knap he van bmw, dat ze na 20 jaar een auto hebben gemaakt die er minder lelijk uit ziet als een auto uit het “blokkendoos” tijdperk!
VeniVidiVici zegt
@lambo4all: Als BMW fan kan ik om je opmerking een lach eerlijk gezegt niet onderdrukken haha ;)
tinnemans zegt
@alcantara: maar mooier dan je moeder ?
Dit artikel gaat over alfa. Niet over iets-anders-wat-me-toevallig-hoog-zit-dus-ik-begin-daar-maar-over.
Megakix zegt
Dank voor dit mooie stukje zoek-en schrijfwerk. Het is ook een fantastische auto om te zien! Inderdaad een zeldzaamheid. Ooit nog eens eraf gereden door een QV 3.0…ik reed in de E36 325i…maar de Alfa kon me zelfs inhalen na ca. 1 km (vanuit stoplichstand). Kortom, rappe karren.
Ben alleen heel erg ‘op stand’ als het gaat om het interieur. Kortom, modernere auto’s zullen mij altijd meer bekoren.
nilze21 zegt
Edit: Tot noCH toe.
OT: Heb deze wagen nog maar 1 keer op de weg zien rijden denk ik, zeer zeldzaam
Melvivio zegt
@nilze21: & helaas vergeten zoals dit bij vrij veel AR modellen is gegaan.
@Alwood: Nog een toevoeging; de versnellingsbak is een groter probleem dan de motoren. De syncroringen slijten hard bij deze vbakken & je moet er goed op letten of die goed zijn.
Henk_he zegt
@nilze21: NEE, het is tot noG toe: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/tot-nog-toe-tot-noch-toe
OT: nostalgie!
jzaero zegt
Heerlijk! Ik heb hem helemaal gelezen. Wat een interessante techniek op het achteras! Erg gave auto en tegenwoordig inderdaad erg zeldzaam. Zie ze regelmatig op Italiaanse events rijden. Heerlijk geluid. Toppie!
JaxDryke zegt
Heerlijke bak ;)
Zit er ook over te denken om onze nieuwere Alfa Romeo Spider (*2008) in te ruilen voor een puntgave 75’er. Want wát zijn ze snel (en duur) !!
astonfreak zegt
weet iemand een site waar je alleen maar deze artikelen kan vinden? P.S. mooie auto! wrm nu niet meer rwd bij alfa romeo, zo jammer
Hupke zegt
Dit zijn het soort artikels die ik wil zien in 2012!
Ontopic: Zo’n 75 is een wagen met een geweldige aantrekkingskracht op jonge ‘idioten’ zoals mij omdat hij goedkoop lijkt, een alfa is, mooi is, snel is,… . Ik ga er ooit nog eentje hebben, waarschijnlijk niet voor lang maar hier wil ik m’n broek gerust eens aan scheuren.
Ohja @Alwood ik ben nog nooit een italiaan tegengekomen die evolutione schrijft (evoluzione moet het zijn).
Melvivio zegt
@Hupke: Eigenlijk is de 75 niks minder dan Alfa Romeo die de techniek aan het rekken & hergebruiken is! Deze transaxle komt al uit 1978 & word dus tot in de jaren 90 gebruikt! Heel veel wat de 75 een goede auto maakte kwam al voort uit eerdere modellen: De Alfetta 116 gtv6 & Alfa 6 sedan. De motoren & aandrijflijn zijn vrijwel identiek.
De reden dat ze de gtv gedropt hebben is nog steeds niet helemaal duidelijk, want er waren plannen om de 3L variant ook in Nederland te introduceren. Maar omdat Alfa toch met een nieuwere auto wilden komen is de 75 naar vore getrokken.
De prijzen voor de 75 zijn abnormaal hoog. Er komen regelmatig v6en voorbij, in goede staat voor nog geen 3D€.
Kijk anders eens op alfaclub.eu
heidekonijn zegt
@Melvivio: Dat van de oude techniek is ook maar hoe jet zien wil. Je weet toch dat de beierse vier en zescylinders uit de sixties nog maar vrij recent vervangen zijn? Transaxle alfa techniek werd gebruikt van begin seventies tot begin nineties. En dan wil ik nog niet hebben over de huidige mercedes onderstellen.
veloce zegt
@Melvivio:
De transaxle is al vanaf 1972, de Alfetta 1800 Berlina was de eerste.
Hoewel dit de basis vormde voor de 75 was, is de 75 eigenlijk een gerestylede Giulietta. Zo erg zelfs dat de de deuren van een Giulietta en 75 z.g.a. uitwisselbaar zijn.
(heb zelf 3x 75 TS/TB en 2x Alfetta gehad ;-))
En de Alfa6 is overigens géén transaxle….die heeft de versnellingsbak tegen de motor aan zitten dus kan geen Transaxle zijn. ;-)
Joost1990_2 zegt
@Alwood: het is Quadrifoglio Verde.
OT: Geweldige auto met in QV- uitvoering een geweldige uitstraling. Elke Alfa heeft gewoon iets en ik weet het niet te beschrijven. Heerlijk.
Joel_D zegt
Prachtige auto. Had er vorig jaar bijna een gekocht, helaas stond die een half jaar te vroeg te koop. Nu rij ik rond in zijn opvolger. :)
alloallo zegt
Mijn eerste werkgever (bijbaantje) had een rooie. Een fantastisch mooie auto en ik heb als jonge student regelmatig mee mogen rijden. Als 20 jarige maakte je werkelijk de blits met deze kar.
mooie herinneringen. Ik zou nu graag een rode twin spark willen hebben
bass zegt
Vind ik wel een mooie auto hoopelijk ga ik er eens mee rijden . :)
Modus zegt
Het is ’tot nog toe’.
toyotaprius zegt
Ik word erg vrolijk van dit soort artikels, wat een pracht auto. Ik was vroeger helemaal verliefd op dit model. Een keer ingezeten en was erg bedroefd dat ik er gewoon ook niet in pas. Wat een klassieker! idd in de kleur rood.
Nico94 zegt
Vind het echt een geweldige auto! Zo een zou ik altijd nog wel willen hebben, maar ik vind ze nog aardig duur.
Justawheelchairguy zegt
Lelijk, maar mooi door zijn vierkantheid!
SCscreamGT2 zegt
Ik denk dat ook de Alfa Romeo 166
een youngtimer in beeld wordt.
Esprit_de_Flandre zegt
@SCscreamGT2: Bedoel je niet de 164? 166 is nog niet lang genoeg van de markt verdwenen…
lincoln zegt
well done @Alwood ..
al had je dit artikeltje ook in ook in 1984 kunnen schrijven is het voor mij iig meer “nieuws” dan de modeljaar 2013 VW Golf ofzo iets “nieuws” kan zijn ..
raakte na mijn Maserati de interesse en geduld in Italiaanse meuk nml een beetje kwijt ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: helemaal mee eens, goed artikel!
Oeh, wat voor Maserati? Ook een ’80’s?
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
yep .. geruild met een BMW 635 zuipschuit ..
plaatwerk was niet dikker dan een servetje ..
leuk ding om te zien .. waardeloos om aan te sleutelen ..
ferry832 zegt
Ook 1 van de auto`s uit mijn dromen. Ik weet nog dat Autovisie een stuk schreef ( Im memoriam ) waaruit bleek dat de 3.0 v6 een geweldige auto was.
De 75 wordt nu mondjesmaat belastingvrij en interessant als hobby. De cab. versie`s zijn minder snel maar klinken geweldig. Doe er mij maar 1.
@alcantara; jij moet denk ik nog even wakker worden. Vergelijk de 75 eens met de BMW`s uit die tijd.
toyotaprius zegt
wat dachten jullie van deze, niet rood, wel een 18 turbo. maar nog geen 10.000 km… Mooi hoor! :)
http://tiny.cc/alfaromeo7518turbo
Hubert zegt
Mijn moeder kocht destjds een van de eerste 2.0 (met dubbele Dell’Orto’s) en ik was 18 en had net mijn rijbewijs.
Resultaat een krom achterwiel omdat ik nog onbekend was met het begrip overstuur.
Wat reed die auto lekker. Maar wat was hij van een bedroevende kwaliteit.
Aparte zaken erin zoals raambediening tegen het plafond en de handrem als een soort U-greep tussen de voorstoelen.
heidekonijn zegt
@Hubert: Klinkt herkenbaar, had een 75ts als mijn tweede auto ooit, na een fiat tipo. Auto is erg dociel en kondigt met een tikje onderstuur een flinke portie overstuur aan. Maar als je met klompen op de pedalen gaat op een natte rotonde dan heb je kans er achterstevoren uitkomt. Geweldige, ‘echte’ auto die respect vraagt maar zoveel teruggeeft. Had ik ‘em maar gehouden.
integralechubasco zegt
Voor velen met raceaspiraties op het circuit nog steeds de instapauto. Redelijk betrouwbaar, techniek met oorsprong uit de racerij (cylinderbussen die ‘los’ in het motorblok hangen waardoor waterkoeling van de zuigerhuizen mogelijk is), fijnafstelling van het onderstel is mogelijk zoals hoogteverstelling van de voorvering.
Helaas had A.R. OOK begin jaren ’80 geen geld voor de ontwikkeling van nieuwe modellen waardoor je vreemde ontwerpkeuzes terugziet zoals de de deuren die identiek zijn aan zijn voorganger de Guilietta.
Mijn broer heeft een 75 in zijn bezit, heb er redelijk wat rijervaring mee. Het vergt nogal wat gewenning. Schakelen gaat niet zo snel vanwege de afstand tussen pook (bediend met kabels) en bak. Mijn intergrale schakelde veel directer en sneller wat resulteert in een betere acceleratie.
Rijervaring is (vind ik) uniek, de mate waardoor hij snelheid oppakt (lichtgewicht chassis. Motoren van alfa die in die tijd bekend stonden voor hun hoge koppel over de hele toerenbereik, de Busso V6 die ontwikkeld is naast de flatplane 3,0 v8 van ferrari) in combinatie met karakteristieke motorgeluid, grip van de voorwielen bij aanremmen en grip van achtertrein bij uitacceleren.
Met de settanta cinque zijn hogere bochtsnelheden mogelijk als conventionele achterwielaandrijvers uit die tijd zoals bmw e30. Je Hebt veel grip voorbij de apex door transaxle en lage onafgeveerd gewicht, alleen kan hij listig zijn op de limiet doordat er meer gewicht op de achteras drukt, zoals een porsche 911 in grotere mate had in die tijd.
Alfa 75 IMSA
norge zegt
Heerlijk begin van het nieuwe jaar AB ,blijft een karakter bak deze Italiaanse schone.
baap zegt
Schitterend!!
eelco74 zegt
Met dank aan van Driel in Delft was dit eind jaren ’80 als lesauto mijn eerste aanraking met Alfa. Ik weet nog wel dat ik les had op een dag met een dikke laag sneeuw. Wat een indrukwekkende ervaring en hulde om een leerling op zo’n dag toch te laten rijden. En ook nog zonder schade thuis gekomen. En wat overstuur ervaring rijker.
Als lesauto was het overigens niet echt de beste keuze. De lange schakelweg (door de bak achter) de koppeling en het gebrek aan stuurbekrachtiging maakte het geen makkelijke instapper. Maar ja, het alternatief was een Golf of Nissan Micra…
Toch knap van Alfa in de tijd dat ze ook al geen geld hadden om met oude techniek en panelen toch een een orginele auto wisten te maken.
Sindsdien ook het Alfavirus niet meer kwijtgeraakt.
heidekonijn zegt
@alwood : niet enkel 50/50 voor/achter gewichtsverdeling maar – met de batterij op de goede plaats – 25% per wiel, en met een group A upgrade ( weg comfort ) tot 1.4g in de bochten.
Maar leukste features waren het uitlaatgeluit, dif beperkte slip, de verborgen handrem, portierhendels en handschoenkastje, en niet te vergeten de toetsen voor de electrische ramen aan het plafond. Volgens duitse automagazines ‘ein ergonomischer fehler’ maar makkelijk te vinden en meestal dachten tegenliggers dat je aan het zwaaien was en zwaaiden ze terug. Mui sympatico :-)
Freewarefreak zegt
Je mag hier niet in één woord reageren, dus doe ik het maar in twee: heerlijk, heerlijk! Deze artikelen willen we zien!
Heb de 75 heel hoog zitten. Vond dat ook een mooie auto altijd. Ik heb dat zo bewust meegemaakt toen, dat moment van: “de allerlaatste achterwiel aangedreven Alfa gaat nu uit productie”.. echt een verdrietig moment in AutoMotive history.
hans75 zegt
Leuk stukje om te lezen… al had het voor mij weinig nieuws.. als je als alias als Hans75 laat zich wel raden dat ik diverse 75’s heb gehad.. en 2 milano’s… de V6, 2.5 versie, eentje in Canada, en een zwitserse import..
over die ergonomische fehler, als ik de ruiten omlaag wou doen, dachten mijn medeweggebruikers altijd dat ik een middelvinger opstak.. vond het samen met die vreemde handrem, en de grote plaffonier en leeslampjes.. altijd net het interieur van een 747…
integralechubasco zegt
@hans75: met zoveel 75’s heb je vast wel een aantal dashboardkoffertjes bewaard :) …
veloce zegt
@integralechubasco:
Koffertje zat bij de 90, niet bij de 75 ;-)
integralechubasco zegt
@veloce: yes… weet niet hoe ik erbij kwam.. :)
Jazzie zegt
Leuke auto voor erbij. Het is niet Alfa’s mooiste, maar wel typisch jaren ’80 design. Wel mooie techniek.
Autoblog, hulde voor deze rubriek, erg nuttige info voor mensen die een leuke hobby auto zoeken. Ga zo door!
Multicar zegt
Heb nog een 75 turbo staan van 1989 orginele door importeur geleverd.www.multicar.nl
karaya zegt
m’n vader had een zwarte 75 V6 3.0 America eind jaren ’80.
het geluid is me altijd bijgebleven, mooier nog dan dat van de latere 24-kleppers. fantastische auto.
klojeklapper zegt
Dashboard koffertjes waren een optie bij de alfa90 (alfetta opvolger), niet bij de 75
hape zegt
Leuk artikel!
Feitelijk baseert de 75 op de techniek van de al in 1972 (!) geintroduceerde Alfetta 116-serie. Daaruit zijn een reeks afgeleiden ontstaan. Helaas was roest wel de grootste vijand hoewel in mindere mate als de Alfasud.
De ingredienten zijn goed, niet in het artikel vermeld is nog dat de motoren uit lichtmetaal waren opgetrokken en de 4-cilinders 2 bovenliggende nokkenassen hadden (Bialbero).
Hoewel de 75 bij introductie nog steeds een bijzondere en aangename rijervaring was en de gekozen technische oplossingen nog steeds geweldig zijn, mag duidelijk zijn dat men meer aan de techniek had moeten doen om de technologische voorsprong die men in de jaren 70 had, verder te continueren.
ferry832 zegt
Was Alfa maar op de zelfde weg doorgegaan. Als op dat moment het management en de kwaliteit verbeterd waren hadden we nu een heel ander Alfa Romeo gehad dan nu.
Voor mij is de 75 inderdaad de laatste echte Alfa en dat komt niet alleen door de achterwielaandrijving. Helaas is het huidige Alfa geen schim meer van wat het ooit was. Komt ook niet meer goed denk ik en dat is ontzettend jammer. Alfa Romeo had in potentie een echte BMW concurrent kunnen zijn.
willemseles zegt
Vroeger 2 keer 1 gehad van zo’n 5-8 jaar oud.Eén van de allereerste 2.0 8v’s met 4 carbs uit 1985 en een 1.8 8v inj.turbo intercooler uit 1986 (zwarte uit de autovisietest).Met de laatste ging ik vaak kijken bij DTM-races. Die turbo was echt ongekend snel ondanks zijn slechts 155 pk. Veel sneller dan de latere 2.0 16v twinspark met ook 155 pk en evenzwaar. Ik weet dat vergelijk vanwege de vele clubritten toendertijd.
De synchroneshringen in de trage bak was een minpunt, even snel terugschakelen van 3 naar 2 zat er niet in en als …dan brak ie schitterend uit. Ook toendertijd naar de Zandvoortraces in de 2 literklasse geweest. Daar wonnen de 75 2.0 ts’ alles (voor de 320’s, 306’s,kadett gsi’s,enz).Maar toen de 33 1.7 16v’s met voorwielaandrijving mee gingen doen bleven de achterwielaandrijvrs weer nergens op ZV. Allard Kalff en Roger Chappioni reden erin.In de 75 hebben heel wat vaderlandse coureurs gereden, o.a. Bram van Splunteren.
Mooie tijd, was toen wel armer dan nu ….vanwege de reparaties. De uitlaat midden onder de 75 was trouwens ook een ramp, die sleepte gewoon over de grond.
willemseles zegt
PS: met de later 155 pk ts 16v’s bedoelde ik de eerste 155’s en 156’s 2 liters.
willemseles zegt
Het monster, de ES-30/SZ vanaf 1990 was ook gebaseerd op de 75 QV techniek.M’n toenmalige zwager was autojournalist en kreeg dat “lelijke gedrocht” een dagdeel slechts mee. De remblokken waren al op na dat testwerk van vorige autojournalisten, maar waren nog niet beschikbaar in voorraad. Helaas kwam hij voor niets bij mij aan de deur, had ploegendienst die dag. Eeuwig zonde. Wel de persmap gehad, die ik jaren later verkocht voor E500,- aan een eigenaar met import-SZ.
Kortom, alles vergeet ik, maar 75’s nooit.
brolli21 zegt
Leuk artikel om te lezen,vooral omdat ik zelf 2 75s heb.
De ene is een van origine 1,8injectie die is omgebouwd naar 1,8 turbo,met de nodige modificaties aan het onderstel.
De ander is een voor de amirikaanse markt bedoelde 75 met ene 2,5 V6,genaamd milano.
desjonnies zegt
Heren, waarom wordt iedereen zo sentimenteel van dit soort voitures?
De flimsy dunne deurtjes,(die je eerder een 2CV gevoel gaven dan een Alfa gevoel) het wel of niet starten bij vochtig weer en het niet-willen-schakelen als de versnellingsbakolie koud is maken dit een voiture met gemengde gevoelens voor mij.
Maar eenmaal op temperatuur, de goede -zachte- achterbanden en lekkere remblokken waren het eerste klas scheurijzers die qua sturen geweldenaars waren, maar oh zo verradelijk op een nat wegdek.
Dit zijn de Alfa’s uit de generatie waarvan men nog steeds de kraakjes en piepjes heeft onthouden, maar snel is vergeten wat een lekkere scheurijzers het waren.
En met de 2 liter atmosferische motor was onderhoud goed te doen door jezelf.
Mis ik hem? Ja uit pure nostalgie, nee door die eeuwig beslagen ramen als het regende. En ja, de verwarming deed het echt goed !
Voor mijzelf blijft de Giulia Nuova de onbetwiste nummer 1, al hoor je die krengen gewoon roesten.
ferry832 zegt
@desjonnies: Nostalgie is het belangrijkste bij een youngtimer of klassieker. Juist deze nostalgie hou je over uit ( meestal ) jeugdsentiment waardoor je soms terug denkt aan die goede oude tijd.
Natuurlijk is het niet meer te vergelijken met een moderne auto maar de huidige auto`s lijken allemaal op elkaar. Plak de logo`s en het dashboard af en je weet bij god niet in wat voor auto je rijdt. Doe dit bij een youngtimer Alfa en je weet het direct.
Volgens mij weet jij dat allemaal best en de Giulia is bijzonder. De 75 daarintegen ook en roesten doen ze beiden even goed.
heidekonijn zegt
@ferry832: iirc zijn modellen na 1990 deels verzinkt. Mijn Ts had enkel een plekje in de kofferbak bij de sleephaak, en onder het linkerachterlicht (klassieke plekken). Ik ben al eens een jongere slk tegengekomen met heel wat meer aan dehand.
heidekonijn zegt
@desjonnies: ieder zijn mening, maar toch een paar kanttekeningen.
Nooit start -of wat dan ook- problemen gehad. Wel altijd goed onderhouden. Hetzelfde geld voor al mijn alfa’s. Ook mijn gtv4 met carbu’s start altijd en van de eerste tik.
M’n 75 ts had airco, nooit beslagen ramen gehad voor meer dan een paar seconden. Verraderlijk zijn de auto’s enkel als je lomp op het gas gaat, maar dat geldt voor alle rwd’s, zelfs voor een sierra diesel.
Wat die piepjes betreft, vorige week meegereden in de b-klasse van de buurman, euhm.. niet echt kraakvrij.
Om maar te zeggen dat ervaringen en percepties wel eens kunnen uiteenlopen. Ik mis m’n 75 nog steeds. Het enige wat ik zou verbeteren zijn de stabi’s, dempers en ophangingsbussen.
desjonnies zegt
@heidekonijn:
@ferry832
Het is toch heerlijk te chargeren, want ’t is helemaal niet vroegâh was alles beter.
Het is alleen jammer om te zien dat de glorie van Alfa en het roemruchte race-verleden nu alleen louter nog maar bestaat uit Fiat’s met een design-jurkje.
’t is wel een verrekt leuk design jurkje.
Een handelaar vroeg me om ff achter hem aan te rijden in een mooi groot Audi ding. (weet geeneens welk type)
En weet je, de bekende pijn in de bovenrug a la ex-Passat kwam onmiddelijk weer terug.
Dus ik blijf bij mijn 159.
Oh en ik hoorde uit betrouwbare bron dat de echte 8/32’s langzaam aan onbetaalbaar gaan worden.
ferry832 zegt
@desjonnies: Je weet : kopen is 1, onderhouden is 2. Een goede 8.32 is prijzig een slechte niet. Het is maar waar je voor kiest.
Dit geld voor de meeste Italiaanse young / oldtimers. Door schade en schande weet ik inmiddels dat je beter een goed ( lees duurder ) exemplaar kan kopen dan een goedkope die net in het budget past.
De 159 is overigens een prachtige auto en wij zijn aan het kijken naar de 3.2. Ik weet, het is geen echte Alfa maar toch trekt die enorm.
heidekonijn zegt
@desjonnies: Leek me toch dat ik wat genuanceerder bracht dan een “charge”. Wat momenteel als Alfa verkocht wordt (ik rijd oa een Giulietta momenteel) is volgens mij idd geen Alfa zoals die in het verleden gemaakt is.
Het is geen racewagen voor de massa’s. Het is geeneens een Fiat in een designjurkje vrees ik. De 159 wordt niet meer gemaakt, en de Giulietta heeft de looks en een boel onderdelen van een Opel Astra, tot de steek van de wielen toe. Binnenkort zal dat wel dodge worden. Het resultaat mag dan leuk zijn, een Alfa is het niet. Zo’n beetje zoals een roomsoes lekker is, en een steak ook, maar een roomsoes is geen steak.
lincoln zegt
@desjonnies:
yep .. zo,n 32.8 gaat onbetaalbaar worden ..
dat zeggen “ze” ook al eeuwen over de XJ-C ..
ga maar eens een chimpansee aanschaffen die mij gaat vertellen in welke klassiekers ik het best kan “investeren” ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Impreza WRX Sti type R, de rechtsgestuurde 2 deurs coupe.
Nu nog betaalbaar te koop in Engeland.
Ik ga er weer eentje halen.
Krijg ik over vijf jaar meer voor dan het geld op de bank zetten.
Ze zjn in 1.5 jaar al opgelopen van 3500 ponden naar nu tussen de 4000- 5000 pond.
Let me be your Chimp !
lincoln zegt
@desjonnies:
denk dat je aan het goede eind zit ..
slopers voor onderdelen zijn misschien nog interessanter ..
laat die meuk maar een 5 jaar liggen ..
kaasboerin zegt
@desjonnies: Nooit je winst delen he.. :)
lincoln zegt
@desjonnies:
by the way .. ik heb nu het Taunus virus te pakken ..
dus heb besloten arm te blijven ..
floryn zegt
Leuk stuk over een heerlijke bak. Het is jammer dat er maar weinig mooie exemplaren overgebleven zijn. Blijf ze schrijven Alwood. Dit item is een van de beste van Autoblog.
ohoogeveen zegt
Erg leuk om te lezen dit!
Ik heb twee maanden geleden een 75 2.0 TS gekocht om om te gaan bouwen tot trackday auto. In al mijn vrije uurtjes ben ik eraan aan het werk in de garage van een kennis. Stukje bij beetje komt de eerste trackday dichterbij.
Het moet gezegd, het is een echte Alfa met al zijn nukken: roest, synchromesh in 2, en elektronica die niet helemaal klopt.
Maar dat mag de pret niet drukken. Die wegligging, scherpe gasrespons en dat geluid! Ik kan niet wachten tot ik het circuit op kan!!
stig4life zegt
Stoer wagentje
911enzo zegt
In 91 een van de laatste nwe 3.0 gekocht, een superauto, ach, soms een pr kleine dingetjes, ja echt klein, nou en. In België, ging toen vaak naar Frankrijk, stond de teller altijd op 245 kmh, fenomenaal. Na een paar jaar reed een vrachtwagen de neus met halve motor eraf, heb ik hem weggedaan(iemand heeft hem nog), de ZL62.., op de Alpe d’Huez met min 25 starten au quart de tour! En een splinternieuwe Merc naast me deed het niet !!!!!!!!!!
Nu heb ik 6 75’s, 4×3.0, 1×3.5 en een knalharde turbo uit 86. Nog nooit hebben ze me in de steek gelaten, nog NOOIT, en rij er veel mee, op 1 na, want die heeft nog geen 700 km OriGiNeel op de klok.
Je kan er mee gooien en smijten en driften en op vakantie gaan, ja ik hou van dat semi spartaanse.
Ja en die ene die buiten staat heeft een paar roestplekken door een slechte reparatie 7 jr terug, geen kraakje in de bak, motor loopt nog steeds top.
Tot en met 88 waren ze erg roestgevoelig, dat klopt, daarna…..blijven topauto
cazzo993 zegt
@911enzo:
is dat de **-**-GR, dan staat hij al een jaar of 15 in mijn garage, nooit iets van schade gemerkt…
75 is super auto, zekers als v6.
Nooit problemen met betrouwbaarheid gehad, zelfs Alfa Controle doet altijd wat het moet doen.
Wegligging is super, enige echt zwakke punt aan deze auto zijn de remmen, die zijn echt waardeloos.
Daarom nu maar een 993 4S voor erbij, die remt ten minste.
911enzo zegt
‘s
Ja de laatste echte AR
Wat kost een vergelijkbare auto nu nieuw? Zo veel plezier voor zo weinig geld, dat is zeldzaam!
nissangtr zegt
Wat een mooie alfa,vooral de gene op het bovenste plaatje,en aan sommige reacties te lezen is dit een hele goede auto.
rechercheur zegt
@nissangtr:
tsja, als je zelf geen rijbewijs hebt, dan moet je maar geloven dat een Alfa 75 prima rijdt ….
nissangtr zegt
@rechercheur: Ja,jammer hè! *Gaat in een hoekje zitten huilen en gaat roepen:ik wil een rijbewijs.boehoe, snik,snotter.*
rechercheur zegt
@nissangtr:
Dus moet je ook niet over Hyundai i30’s beginnen, zorg eerst maar dat je over een aantal jaren zelf mag rijden …..
nissangtr zegt
@rechercheur: Oké!
nissangtr zegt
@rechercheur: Wat rij jij trouwens,ik dacht een BMW 3-Serie?
pjotr zegt
Topauto’s, super om in te rijden! Maar om al het enthousiasme te temperen van de mensen die er gelijk eentje willen gaan kopen: het zijn Italiaanse auto’s van minimaal 20 jaar oud. Need i say more? ;-)
lesmoutas zegt
Ik heb heel wat auto’s gehad, de 75 was één van de leukste. Welliswaar had ik de eenvoudigste, de 1.8 IE maar heb er met veel plezier in gereden. Destijds was de 3.o America ver boven mijn budget.
De Alfa’s SZ en RZ vind ik nog een stuk interessanter, rasechte sportwagens op het ingekorte platform van de 75 met de 3.0 motor van de America. Helaas nog steeds zeer aan de prijs.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik heb mijn Alfa’s liever rond dan vierkant…
Schnor zegt
Eenmaal gereden in een 3.0 met intrax onderstel, kortere stuuroverbrenging en origineel Recaro interieur. Echt geweldig.
Enkel en alleen omdat mijn maat gedronken had. Dus ik mocht naar huis rijden. Ik zal het niet snel vergeten.
Bij RSR Nurburg verhuurden ze jarenlang deze auto’s. Vorig jaar hebben ze er een hoop in de uitverkoop gezet.
pj75 zegt
Wat ooit begon als een foto in mijn brugklasagenda (’87, een Evoluzione) staat nu te glimmen in mijn garage.
De Alfa 75 (ik heb een Twinspark) is voor mij een auto die ongekend veel plezier oplevert zonder noemenswaardige kosten. In aanschaf betaalbaar en voor een youngtimer zeer betrouwbaar.
Zij die waarschuwen voor hoge kosten (“het blijft een Italiaan”) spreken imho voor hun beurt en zeker niet uit ervaring.
Wil je een leuke probleemloze rijdersauto onder € 5.000,- dan zou ik zeker eens kijken naar een nette 75!
Mijn ‘Bella’:
pjotr zegt
@pj75: Ik heb er zelf ook een, maar om hem nu ‘zeer betrouwbaar’ te noemen… Laten we het gemiddeld noemen, daar doen we hem echt niet te kort mee ;-)
pj75 zegt
@pjotr: Mijn ervaringen zijn uitsluitend positief, ik heb hem al een tijdje en heb nog nooit een misslag of storing gehad. Ook een vriend van me die hem van 88.000 naar 225.000 heeft gereden in drie jaar tijd heeft er nooit veel mee gehad.
Als je netjes met de auto omgaat hoef je volgens mij niet veel te verwachten maar het is bij verkeerd gebruik (niet warmrijden..) natuurlijk wel wat gevoeliger dan een moderne auto.
Ik prijs me iig gelukkig met mijn exemplaar van € 2.000,-. Jammer dat het me niet lukt om een foto’tje te posten.. ;(
pj75 zegt
boonoman zegt
Mooi artikel! Leuke auto, alleen vaak afgetrapt
deltabelg zegt
men eerste auto was een 75
Sudberdur zegt
M’n eerst 3 auto’s waren 75’s. Het begon met een 1.6 met dubbele Webers en 110pk. Was leuk maar nog niet alles. Toen een 1.8 Indy maar die was een beetje lui (120 pk)en roestig op de bekende plekken ;). En als klap op de vuurpijl een 2.0 Twin Spark serie numerata met Recaro interieur, spaghetti spruitstuk en sport midden-en eindemper. Man man wat heb ik uiteindelijk spijt dat ik die wagen weggedaan heb. Ik rij nu een S6 4.2 V8 maar niets evenaart de rij ervaring van een 75 TS.
Ik weet dat iedereen altijd over de storingen van Alfa Romeo praat maar bij goed onderhoud zijn ze mechanisch onverwoestbaar, zeker de 75.
cazzo993 zegt
@Sudberdur: mee eens, 75 wordt zwaar onderschat, maar dan vooral door BMW-petjes die er zelf nooit 1 gehad hebben/in gereden hebben.
Zit zelf te twijfelen wat ik met mn 75 V6 ga doen; opknappen en origineel houden, of ombouwen naar racer…
Sudberdur zegt
@cazzo993: Tsja ik zou voor opknappen en origineel houden gaan ;). Maar dat heeft te maken met het feit dat een mooie behoorlijk wat geld opbrengt. Ik schrik me, qua prijs, af en toe rot als ik een beetje zit te kijken naar 75’s.
Ombouwen naar racer kan ook erg veel plezier geven…… mmm beslissingen beslissingen :D
ttr6 zegt
@Sudberdur:
Mooi artikel. Heb zelf 5 “echte” alfa’s gehad met 2 x 75, de laatste was een 3.0. Idd baseerde de techniek (zeker van het onderstel) zich op de in 1972 geïntroduceerde Alfetta. Heb ik ook gehad en de verbeteringen in de 75 waren toch wel heel groot, met name de versnellingsbak. Na zo’n 16 jaar hadden ze eindelijk (met hulp van Fiat???) door hoe het moest. De 3.0 was eigenlijk een zwaar overgemotoriseerde Alfetta, wat ook wel leuk was, leuk uitbreken met sper diff en zo, maar ook wel problemen gaf. De koppeling kon het niet aan (na 80.000 km standaard hele handel vervangen, prijzig) en de portieren sloten op hoge snelheid niet goed, vandaar die oerlelijke plastic “oren” op de voorportieren. Regelmatig even “overheen gaan hangen” om ze weer wat in het gareel te buigen. Onvoorstelbaar nu, charmant toen, zullen we maar zeggen.
Dood en doodzonde dat door mismanagement het merk ten onder is gegaan. Het was in de jaren 70 nog een serieuze concurrent van BMW, de niche die de Duitsers nu hebben, hadden ze ook van kunnen profiteren, als…..
Gelukkig heb ik behalve foto’s ook nog video opnamen van mijn 3.0 America, zodat ik het allermooiste aan de auto zo nu en dan nog kan herbeleven: het motorgeluid. En dan vooral: de versie tot 1988 (geen kat) en boven de 4.000 toeren. Helaas moet je nu heeeel duur shoppen om een soortgelijke ervaring met een moderne auto te ondergaan.
cazzo993 zegt
@ttr6: Mijn V6 is uit 1991, Kat verwijderd,
geluid is inderdaad super.
Nooit koppelingsproblemen gehad, hoewel ik er in totaal zo’n 100k mee gereden heb, denk ik, waarbij ook een paar keer op Assen en Zandvoort.
Enige echt zwakke punt zijn de remmen, die zijn zwaar onderbemeten, zeker als je uit een moderne auto komt.
ttr6 zegt
@cazzo993: IDD, was ik nog vergeten. De remmen waren bagger, ook toen al zonder het vergelijk met het huidige niveau. Ik heb de auto in 1993 verkocht, vandaar.
heidekonijn zegt
@cazzo993: remmen bagger? Zelfde brembo’s als gebruikt door porsche, maar duurder want van alu ipv gietijzerl voor lager gewicht.
cazzo993 zegt
@heidekonijn: welke Porsche gebruikt gietijzeren 2-zuiger Brembo’s?
cazzo993 zegt
@Sudberdur: Valt toch wel mee, n goede TS heb je al voor 5-6K.
Kun je een hoop lol mee beleven.
Sudberdur zegt
@cazzo993: Ja die prijzen idd. En dan te denken dat m’n TS numerata zelfs dat nog niet kostte toen ik em kocht en daar zat ook nog geen kenteken op toen.
Prijzen zijn danig gestegen maar dat is met alles wat niet meer volop voorradig is maar wel gewild is.
Ik blijf iig rondkijken ;)
SuperDaniel zegt
weer zon autotje uit de oude doos…
waarom is er geen Artikel over de mercedesbenz e320ce 1998
het is in mijn ogen zeker een mooie bak
Hubert zegt
@SuperDaniel:
Jammer alleen dat je ze vaak ziet bij van die huizen waar nog wielen onder zitten…
pjotr zegt
ac75 zegt
Ik ben erg blij met mijn in top conditie verkerende 75 TS. Op het aftermarket houten stuurtje na is deze auto helemaal standaard. Roestvrij, schakelt voor een transaxle soepel, geweldige wegligging, super elastische motor die ook nog eens lekvrij is, de stuurbekrachtiging is precies goed, de remmen zeer licht en vloeiend aangrijpend (in tegenstelling tot andere verhalen). De auto rijdt zeer smeuïg zoals het een goede Alfa betaamt. Totdat de oliedruk is gezakt van 5 naar 4 bar rijd ik de auto met 2-3000 toeren netjes warm, als ik daarna boven de 4000 kom is de beer los. Het geluid is geweldig mooi, zowel een diep gemurmel in stadsverkeer als een felle grom tijdens party time. De afwerking is Italiaans met deurtjes die ‘flets’ zeggen in plaats van ‘boem’. Er zijn auto’s die harder kunnen, maar de 75 spreekt aan met de balans van al zijn kwaliteiten en dan is het ook nog eens een echte Alfa. Het is moeilijk om een wagen te vinden die meer fun biedt voor minder geld. Ik hoop dat deze auto in mijn garage heel oud wordt.
http://www.planecheck.com/images/a75-500.jpg