Ja, geef daar maar eens antwoord op. Waarom zou je eigenlijk geen Alfa 155 kopen? Ze zijn spotgoedkoop, groot zat, best betrouwbaar (mits niet afgetrapt) en er liggen lekkere motoren in. En als jij, net als ik, die ziekelijk mooie 155 V6 TI uit de DTM nog op je netvlies gebrand hebt staan, dan wil je er toch eigenlijk gewoon een hebben?
De Alfa 155 is gebouwd van 1992 tot 1998 en is daarmee een van de laatste Alfa’s die de zo typerende scherpe, wigvormige styling nog hanteert. Het is ook de eerste middenklasse Alfa sedan met voorwielaandrijving, iets waar veel liefhebbers maar moeilijk aan konden wennen. Zijn voorganger, de 75, was een leuke driftmobiel maar was zowel van binnen als van buiten al snel hopeloos verouderd. De 155 heeft een cW-waarde van slechts 0.29, oogt nog altijd fris en ziet eruit alsof hij elk moment klaar is voor de aanval; een houding die bij zijn zachtgeronde opvolger, de 156, toch in mindere mate aanwezig was.
De 155 was ook op het gebied van kwaliteit een grote stap vooruit. Het was de eerste compleet nieuwe Alfa die het levenslicht zag nadat Fiat het merk in 1986 had overgenomen. Gelukkig lagen er onder de kap nog steeds een stel lekkere Alfa Twin Spark-motoren, in de maten 1.7, 1.8 en 2.0. Ook kon je twee turbodiesels krijgen, en de ongemeen lekkere 2.5 V6 met 166 pk.
In 1995 werden de viercilinder Twin Sparks vervangen door zestienklepsvarianten, deels gebaseerd op Fiat-blokken. De rest van de auto werd dat jaar ook bijgewerkt, met een gewijzigd interieur en bredere wielkasten die nodig waren vanwege een grotere spoorbreedte.
Een bijzondere uitvoering van de 155 was de Q4, die voorzien was van het vierwielaandrijvingssysteem uit de Lancia Delta Integrale. De tweeliter turbomotor leverde 190 pk en zette de snelheidsmeter in zeven seconden op 100 km/h. Met de voet op het gas kon je doorstomen tot 225 km/h.
Maar, ik noemde hem al even, echt leuk werd de 155 pas op tv. De V6 TI die de DTM van 1993 tot 1996 onveilig maakte kon geen enkele autoliefhebber koud laten. In zijn topspecificatie woog de auto slechts 1.060 kg, leverde de 2.5 V6 maar liefst 490 pk bij 11.900 toeren en tikte de knalrode 155 de 300 km/h aan. Alfa won niet minder dan 38 races met de auto.
Geniet maar even van onderstaande video’s. En als je dan nog eens een goedkope, ruime auto met stijl zoekt, stel jezelf dan nog eens de vraag: waarom eigenlijk geen Alfa 155?
HDM zegt
Waarom niet? Omdat ik vind dat ie er saai uitziet, voor zover hij er uitziet. Dan liever een MiTo.
lincoln zegt
heb al auto zat .. en nachtmerries ook ..
dus daarom .. GEEN Alfa ..
RubenBaeten zegt
@HDM: Een MiTo? Dan liever een Enzo.
Ferdinand1 zegt
@RubenBaeten
Een Enzo? Dan liever een Carrera GT!
RubenBaeten zegt
@Ferdinand1: Een Carrera GT? Dan liever weer on-topic.
:-)
lincoln zegt
@HDM .. is dat dan ook de reden voor het meest saaie comment ever ??
Maksimum zegt
155 2.0 16v S Alfa Rosso uit 1995 was mijn eerste auto. Dat was niet super lang geleden. Maar nu ik al 1,5 jaar in mijn 156 2.0 JTS rondrijd mis ik hem nog steeds. Vooral zijn uiterlijk. De scherpe agressieve lijnen en zijn strak gespoten rode lak die in perfecte staat was. De motor 2.0 16v die in 1995 uitkwam was ook absoluut een topper. Met 150pk hoeft ie zich zelfs in 2009 nog niet te schamen. Heerlijke hoge toeren motor is het, het geluid van de nog ongedempte 2.0 16v (in 1996 op inlaat gedempt) is ook super. 130 in de 2 heb ik er wel eens mee gereden. De motor is zeker beter dan zijn JTS opvolger in de 156 (165pk).
Het enige nadeel is de voorwielaandrijving. Maar dat heeft zijn opvolger natuurlijk ook (waar ik nu in rij). Maar daarom heb ik een Alfa 75 voor erbij;).
AMG Powerrr zegt
Waarom niet. Goedkope auto met aardig wat ruimte, lekkere motor, geen verkeerde styling. En het is een Alfa :) Ik zou er zo een willen hoor!
Maksimum zegt
Fotow van mijn 1ste Alfa Liefde. De 155;
http://94.100.113.60/225750001-225800000/225756601-225756700/225756640_6_yTnY.jpeg
Pjotr zegt
Vriendelijk verzoek oude Alfa’s niet teveel op te hemelen en populair te maken. Eerst Autoweek al met de 164 en nu de 155 op Autoblog. Zo kom ik nooit meer goedkoop aan mijn goedkope liefhebbersauto’s! ;-)
w0o0dy zegt
een fraai exemplaar zo op t eerste gezicht
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_foto.foto?o_id=6112155&p_spr_id=186082013&p_type_lijst=RL
Robert zegt
Waarom dan geen Marea, technisch dezelfde auto, net zo fraai exterieur, 155 PK uit een fraaie 5-cylinder en een paar jaar nieuwer rijden voor hetzelfde geld. Bovendien kun je er ook een station van krijgen, en das voor mensen die kindertjes hebben super-praktisch.
Laurens zegt
Het zustermodel 145 is ook top, vooral in de 2.0 QV versie. Is qua styling ook iets gewaagder.
rotorhead zegt
Mooi stukje! En je verwoord precies wat ik al ‘jaaaaren’ zeg :D En hoe geweldig die Benzen ook waren in het DTM, die Alfa’s waren magisch.
Maksimum zegt
Toen ik net mijn 156 had gekocht zag ik tot mijn grote schrik dit filmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=aBFFRIcOYKM
Waar de 156 slaag krijgt van een 155
arokh zegt
tja, smaken verschillen, ik vind hem persoonlijk echt heel erg lelijk en duidelijk ouderwets. eerlijk gezegd verbaasde mij het zelfs dat hij ruim 10 jaar geleden nog gebouwd werd, ik had verwacht dat het een jaren 80 auto was.. Voor mij geen 155 dus, hoewel het deels misschien aan de foto ligt, zilver staat hem niet vind ik. Rood is al een stuk beter (lijkt me een must) maar de link die woody geeft ziet er ook beter uit.
als je een 1998-er koopt is hij 11 jaar oud, dan ga ik liever over 7 jaar over op een 159, ik heb het idee dat ik die (ook 11 jaar oud tegen die tijs) een heel stuk mooier blijf vinden, met de mooie lampjes :-D
Marvin zegt
Precies!
Hier mijn bella:
SaxoVTS zegt
De 155.. ik ben er nooit uit wat ik van dit model vind. Soms denk ik best gave bak maar van sommige hoeken ziet het er niet uit. Bovenste plaatje vind ik echt lelijk. een rommeltje.
“Zijn voorganger, de 75, was een leuke driftmobiel maar was zowel van binnen als van buiten al snel hopeloos verouderd”
Dit laatste vind ik nou ook van de 155! Het model ziet er gewoon ouder uit met al die rechte hoeken. Hij zou eigenlijk een model-serie eerder uitgekomen moeten zijn. Doe mij maar een 156 ;)
mrp zegt
Er staat ook een mooie petjesversie te koop:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lfgmnqjudmec
Donny145 zegt
Top auto.
Marvin zegt
@mrp:
Zet even een waarschuwing bij die link. Ik zit hier te hyperventileren.
Emile_Benz zegt
Van buiten puntgaaf om te zien…van binnen en onder hardstikke rot…
Marvin zegt
@Emile_Benz: kom dan maar eens naar die van mij kijken.
mmm… de verhoudingen van mijn plaatjes hierboven kloppen niet.
Klassiekerrally zegt
Heb ‘m ooit overwogen… Misschien dat ik dat ooit weer doe :)
vla zegt
Waarom een Alfa als je zo’n geile BMW 523i kan hebben? :mrgreen: :D
Marvin zegt
Nog iets leuks uit de DTM periode:
lincoln zegt
@mrp .. met een hoodscoop op het dak ?? ?? ??
je brengt me zwaar in verwarring man ..
Rutgertje zegt
Heb 1 keer 155 gereden, geleend van een vriend. Geen sportieve auto maar best redelijk snel en heeel comfortabel. Een dag in gereden en enthousiast teruggebracht, bleek een 1.7 te zijn, ongelofelijk.
willeM zegt
Zonder te overdrijven heb ik 30 Alfa’s gehad in 25 jaar tijd.
Ging ook naar DTM-races met o.a. m’n toenmalige 75 turbo. Wat een geluid, de versnell.bakken die tierden/knalden/bulderenden al van verre. Eerst had Alfa een 155 turbo gereed voor de DTM (ook getest door Autovisie), de andere teams waren het daarmee niet eens en het werd een 2.5 V6. Zelf heb ik ook een 155 2.0 ts 8v gehad (144 pk uit ’92), net zo snel als de latere 155 2.0 16v’s …plus had kettingdistrib., een ramp die latere distrib.riemen die elke 60 dkm vervangen moesten worden. Het dashboard was zeer saai en klein. Onder de kap zaten fiat-plaatjes .De successen in de DTM (Larini) maakten alles goed. Roestpreventie was ook uitstekend.Uitlaat hing goed,en dat kon je van Alfa’s 75 (de voorganger) niet zeggen. Dat bungelde middenonder de auto en raakte elke bult in de weg.
Mooie herinneringen aan Alfa. De 156 is mooier van vorm/interieur, maar voor die tijd was de 155 prima (de Carabinieri in kleine plaatsjes, rijdt er nog steeds mee).
willeM zegt
Die 1.7 geen verstelbare nokkenasversteller en slechts 115 pk (meer vanwege de ital.verzekeringen voor beginners ,net zoals e mito 78 pk).hetzelfde grootte 1.8 8v blok had 129 pk.
Edman zegt
Om eerlijk te zijn: Ik vind ‘m écht spuuglelijk!
willeM zegt
Tuurlijk, maar in 1992 had je em mooier gevonden.
Kijk eens naar een bmw of mercedes uit die tijd. Toen bezienswaardig, nu kam…bakken (om niemand mogelijk te beledigen).
HDM zegt
@lincoln: wat kan het mij, anderen, maar vooral mij, schelen hoeveel entertainmentiële waarde mijn comments hebben? Laatste keer dat ik checkte was ik geen stand-up comedian en wilde ik dat ook niet worden. Ik verwacht dan ook dat de volgende check niet heel veel anders zal uitpakken.
roderick zegt
iedereen is nogal lovend over dat ding… maar het zijn natuuroijk gewoon roestbakken, met slechte, onbetrouwbare techniek, verouderd en onveilig.
Een alfa van 3 jaar oud kost al geen fuck meer, koop dan zo’n ding. misschien iets minder slecht.
Ik moet er niet aan denken steeds langs de weg te staan!!
KoguchiPower zegt
Sinds ik alleen maar horror-verhalen hoor over de kwaliteit (ja, uit eerste hand)… liever niet… Doe mij maar een Cima of Cedric.
six-trey zegt
deze auto is zo als mastruberen in het openbaar… its not becouse you can you should
lincoln zegt
@HDM .. “vind em lelijk” zelfs al zou ja dat denken zonder motievatie is het al suf .. laat staan opschrijven ..
“doe mij maar een Mito” .. een compleet ander product uit een andere fabriek gemaakt door andere mensen .. er zit alleen ook een Alfa sticker op ..
heeft nix met entertainment te maken .. alles met toegevoegde waarde ..
Bob zegt
@six-trey LOL
micheloo0 zegt
Betrouwbaar mene pa heeft der ene gehad en stond om de twee in de garage had wel een mooie sound :D maar italiaans auto’s vn meer dn 7 jaar oud is vragen om miserie.
HDM zegt
@lincoln: sinds wanneer moet ik alles verantwoorden wat ik denk?
Martin zegt
Super onderwerp, Ruben.
Het aantal 155’s in het straatbeeld wordt heel snel minder. Eén van de redenen om een nieuw platform te starten voor deze semi-klassieker.
http://www.alfa155club.nl/drupal/node/61
DavidZ zegt
Qua vormgeving vind ik die 155 niet bepaald een Italiaanse schoonheid. Doorsparen voor een 166 in een goede kleurstelling en uitvoering lijkt mij slimmer.
lincoln zegt
@HDM .. sinds jij je gedachte wereldkundig maakt ..
weet niet of je de comments over en weer leest .. maar da,s een normale gang van zaken op autoblog.nl .. actie reactie ..
uberhaupt de enige reden om iets op te schrijven ..
Endlezz zegt
…omdat ik deze Alfa altijd al lelijk heb gevonden ;)
VivelaFRANCE zegt
Alfa’s, het blijven mooie auto’s… :D !
Jan zegt
Bleh wat een lelijke auto is die 155 toch. Dan veeeel liever een 156 of 166.
de sjonnies zegt
De mijne is en blijft een Giulia Super Nuova 1300 tje
De 155 kont is te vierkant te Duits, neusje is best wel mooi maar die vierkante kont nee,
hubert zegt
Mooie auto, maar dan moet je wel gaan voor de wide body variant.
Een stuk mooier en zeer zeldzaam. Vooral als je een originele wilt hebben en niet eentje die langs de sjonnie-sjop is geweest.
Bob zegt
Let op roest…
En altijd een 8 klepper kopen heeft een ketting i.p.v. distributieriem
HDM zegt
Ik vind het een blokkendoos eersteklas. De neus is laag maar de voorruit begint veel hoger, de onstane helling van de motorkap vind ik richting bestelbusjes neigen. Ik vind de taillelijn te hoog, de wielen te klein, en de achterkant te hoog. Hij lijkt eigenlijk op een hoekige Suzuki SX4 sedan.
Zo, mijn volledige verantwoording waarom ik hem lelijk vind, al heb ik meer het idee een bijles in SMARTe formulering gehad te hebben. Lincoln, mocht je nog uitgebreidere uitleg willen waarom ik hem lelijk vind, het is tegen betaling verkrijgbaar.
Rick dos zegt
Omdat je het dan over “emotie” en “passie” moet gaan hebben. Als ik dat zou willen doen dan was ik wel homo geworden…
lincoln zegt
@Rick dos .. is verdriet ook een vorm van emotie ??
want misschien is dat wat die Alfa-girls dan bedoelen .. kan toch !!
lincoln zegt
@HDM .. o.k. ..
da,s idd te lang om in aanmerking te komen voor “first comment” ..
maar leest wel lekker weg ..
en de auto is idd te jong om een gedateerde status ala Volvo 740 te hebben ..
bedankt voor de toegevoegde waarde ..
Rick dos zegt
@lincoln
Alleen als er tranen bij komen kijken. Anders is het acteerwerk. O, en ze mogen ook niet van één of andere krokodil komen, want dat is gewoon kinderachtig…
AriM6 zegt
Waarom niet ?
Nou hij is oud , lelijk en het is een Alfa Romeo.
Dat lijken me wel voldoende redenen om hem niet te kopen
Jesper zegt
heerlijke auto!
ben laatst met de 155 1.8 TS vn n maat met hem naar Concorsa Italia gereden op Assen, en wat reed dat ding toc heerlijk zeg, en dat geluid! sindsdien overweeg ik er een te kopen, alleen het onderhoud schrikt me af. een collega heeft aardig wa alfa’s gehad en die was flink de sjaak :?
johnny t zegt
velen zijn te jong om deze en de 75 te plaatsen.
Peter zegt
Daarom vind ik de 155 (net als vele andere <90’er jaren) Alfa Romeo’s nou zo geweldig: De één zweert erbij, de ander walgt ervan. Alleen een auto met karakter kan beide emoties oproepen!
Persoonlijk vind ik de 155 “fase 2” (WideBody) qua uiterlijk een verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke SmallBody. Het verbreden van de wielkasten was doorgevoerd mede op aandringen van Alfa Romeo Motorsport en geïnspireerd door de 155 Zagato TI-Z (25 geproduceerd).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KTA8XYDH.jpg
En degene die menen dat 155’s roestbakken zijn met onbetrouwbare techniek vraag ik vriendelijk om hun petje om te draaien en een stukje hun Opel Corsa dan wel VW Golf II te gaan rijden.
lincoln zegt
@Rick dos ..
tis uitsluitend verdriet zonder tranen ..
denk dan dat “spijt” de emotionele lading wel dekt ..
Marvin zegt
@Jesper: Een 8v is goedkoop in onderhoud.
Rolf zegt
Oogt nog altijd fris ???????
Hahahahahahha
Was 10 jaar geleden misschien nog een beetje mooi, maar ziet er errug gedateerd uit!
Rick dos zegt
@lincoln
Ach. Zulke gasten dus…
En dan willen ze dat ding terugbrengen en dan komen ze erachter dat Alfa geen “binnen acht dagen retour” bepalingen kent. Ja, dan komen die waterlanders wel hoor. Moet je dan eens kijken wat voor passie en emotie er dan aan te pas komt…
Michel zegt
na een Guiletta 2.0 (1982-1990) en een 33 1.3 (1990-1993), heb ik een 155 1.8ts van 1993 tot 2000 gereden. Rij nu een 156 1.8ts sinds 2000.
de Guiletta blijft de beste herinnering (achterwiel aandrijving en transaxle versnellingsbak), zoop als de beesten (13l/100km) en roestte terwijl je er naar keek, maar dat belette me niet om er 8 1/2 jaar en 165000km mee te rijden.
De 155 was wat mij betreft de eerste Alfa die qua kwaliteit de vergelijking doorstond met de meeste andere merken, behalve de Duitse en de Japanners natuurlijk, maar die waren (en zijn het nog altijd) een heel stuk duurder en/of lelijk :o)
Een Alfa blijft een Alfa ongeacht de ouderdom, de andere worden gewoon oude karren :o)
RtB zegt
De 155 is overigens behoorlijk betrouwbaar. Beter dan de 156 iig maar gek genoeg hoor je mensen altijd vooroordelen hebben over de 155. De ophanging is in ieder geval veel robuuster dan de 156 en ook de Twinsparks zijn zeer betrouwbaar gebleken (beter ingereden dan de meeste 156 Twinsparks of zo?). Verder goed letten op roest (vaak geen probleem, maar ja, Alfa heh) en dan heb je voor weinig een ZEER leuke bak! De V6 is helemaal een aanrader, wat een geweldige motor. Kan geen enkel ander concurrerend blok van die tijd aan tippen.
willeM zegt
Die 4 cil 2.0 16v is eigenlijk 4/5 deel van de Lancia 5 cilinders.
In de WTCC hebben die blokken in de 156’s (en zaten ook inde latere 155’s) heel wat kampioenschappen behaald.
Heb dus 30 Alfa’s gehad, na m’n laatste ,’n 156 selespeed nooit meer. Wat een kuren, die geen topmonteur snapte. Zelfs in Italië niet. Heb nog proefgereden in een GT 2.0 JTS selespeed. Maar die had tijdens de proefrit allerlei kuren. En zeker niet die beloofde 165 pk (148 volgens metingen). Vroeger hadden Alfa’s altijd meer pk’s dan opgegeven >
Bob zegt
@ RtB
Ja die wielophanging is dan ook hetzelfde als een Fiat Tipo/Tempra, terwijl Alfa voor de 156 iets eigens ontwikkelde. Bij oude Passats is de wielophanging bijvoorbeeld ook veel degelijker dan nieuwere.
CSL zegt
waardeloze auto.
Vroegwakker zegt
Idd. een Alfa Romeo, waarom eigenlijk niet?
Alleen omdat ik hem lelijk vind, dat kan niet de reden zijn.
Immers het ding is een Italiaan, dus betrouwbaar.
Alleen wanneer iemand me met een briefje van 6,50 euro wil betalen, vind ik die persoon minder betrouwbaar dan een alfa romeo.
Bij een briefje van 7 euro heb ik mijn bedenkingen.
Mean Green zegt
Die ouwe TwinSparks hadden geen hydraulische klepstoters, dus dan ben je elke 10.000 km’s de Sjaak. Maar die TS 16V’s zijn heerlijke motoren, wat een toeren maken die dingen :)
w0o0dy zegt
@csl: tja, beemer killer in de DTM en in het BTCC…. dat moet een fanboy als jij wel dwars zitten.
Benno zegt
Leuk en aardig die 166pk maar doe dan die TI Versie maar met 490pk,
Dat zet wel zoden aan de dijk en is de aankoop waard, helaas zul je er dan zelf een moeten tunen!
Kermit zegt
Ik rij er al ruim 5 jaar in (125000 km, gekocht met 100000 km), en is een uiterst betrouwbare auto gebleken. Geen rare dingen die stuk gaan, geen roest, geen hoge garagerekeningen (ook de riemwissel is prima te doen, kom al sinds 1991 bij dezelfde Alfa-specialist voor dat soort onderhoud).
Giga kofferbak, comfortabele automatische airco, ik vind hem mooi (da’s belangrijker dan dat iemand anders hem mooi vindt). Mijn auto is uiterlijk standaard behalve ’s zomers de wielen, bijna elke uiterlijke aanpassing (aan bijna elke auto) is imho alsof je je middelvinger opsteekt naar de ontwerper.
Bij een 16V (zoals de mijne): zorg ervoor dat de historie helder is, hou het motoroliepeil op “max”, gun de auto z’n onderhoud en geniet. 110 km/h in de 2e versnelling, best leuk.. Bij een 8V: ditto, al zijn die motoren wat beter “foolproof”.
Helaas worden ze inderdaad schaars, en veel van de goede exemplaren worden wegens de lage prijs in een razend tempo versjonnificeerd :twisted:.
:mrgreen:
Specht zegt
Ik rijd er zelf ook eentje… heerlijke auto en snel genoeg om het heel veel nieuwere leasebakken moeilijk te maken met sprintjes. :)
V69 zegt
Alfa’s zijn mooie auto’s alleen jammer dat ze na 10 a 15 jaar opeens van de aardbodem lijken te verdwijnen. Hoeveel 155’s zie je er nog eigenlijk rond rijden?En dan hebben we het nog niet gehad over de 164, 166, 33 en vergeet vooral niet de 75!
In mijn optiek, als je nog een leuke Alfa wilt rijden voor de ‘hobby’ (lees:goedkoop) moet je wel een beetje technisch zijn aangelegd en het liefst in het bezit zijn van een brug in de garage. Of je moet geld zat hebben!
Of…..je moet zorgen dat je een dikke lease-159 Wagon krijgt van je baas:-)
Naar mijn mening (al een tijdje) 1 van de mooiste auto’s van dit moment en die er zelfs standaard lekker uitziet.
Maar anyway, ondanks de technische probleempjes op den duur zijn het verder schitterende automobielen en hoop ik dat Alfa er nog veel mag maken.
bas zegt
Echt een strontketel,
Roest- ratel- rammelmobiel.
Veel werk voor demontagebedrijven.
Kermit zegt
Eens iets anders dan een VAG-poeplap,
Die rammelen pas, en af en toe valt er iets af.
Daarom zijn die mobielen gemakkelijk te doorgronden voor “demontagebedrijven”….
Wilco zegt
Heb zelf eens in een rode 155 gereden, toen ik net mijn 320i had. Ik heb de 2.0 TS kort gereden, erg leuk bakje, moooi geluidje ook voor 4 cilinder. Heb wel even getwijfeld om er eentje te kopen…..
Misschien toch eens als doe eens gek kopen als ik een 2e auto voor de lol wil kopen.
rob zegt
weg ermee, een en al bagger.
Ik heb ze 2x mogen verkopen op mijn werk als gebruikt. De mensen die ze kochten kwamen elke keer weer terug met technische uitvallen, dan weer de motor, dan de deuren, achterklep… een hell kan ik je vertellen! Allemaal binnen de 6 maanden bovag, garantie enz.
Ik maak de inruilen prijzen voor alfas altijd zo belachelijk laag dat de mensen toch niet kopen en doen ze dat wel kan ik met de marge gelijk het onderhoud betalen van die @#$%#^auto’s.
Als ik ze de parkeerplaats op zie rijden vlucht ik al! Tuurlijk ken ik de verhalen met mijn alfa nooit last gehad! SURE zou ik ook zeggen als ik er een zou rijden. Een groot brok ellende die dingen, dat het merk nog bestaat, ECHT WTF
Punk zegt
Stront wagen.
bozewolf zegt
Die DTM 155’s waren in ieder geval ongelofelijk. Echte raceklassieker imo.
Kermit zegt
@ rob: 6 maanden bovag garantie op een 155? Recent 2 x een 155 verkocht voor + € 4500,-?
Jullie inkoper doet iets verkeerd. Waar? Dan kom ik mijn 155 ook inruilen.
Koop ik wel een VAGe tdi terug, die ben ik vervolgens zo weer kwijt want iedereen die 18 is wil zoiets. Kan ik eindelijk die V6 155 kopen :-)
Brammer zegt
@ bas
Zwijg nou maar gewoon.
DEEF zegt
dtm kies dan deze: http://www.autoleitner.nl
integralechubasco zegt
@rob,
terug in je mand en braaf blijven liggen tot ik zeg dat je eruit mag.
audi, opel en mercedes zwaar vernederd in hun eigen subsidiekampioenschapje. bmw durfde niet eens meer tegen de overmacht…
the Honda Spirit zegt
zeg is dit nou een marketing campagne voor Alfa of zo???
Marvin zegt
Mmm… volgens mij is hier sprake van papegaaigedrag wanneer ik hier woorden als “onbetrouwbaar” en “roest” lees.
Zelf heb ik ook een 155 (puur voor de hobby) en zit ik ook bij meerdere Alfa clubs. Hiervan ken ik echter geen terugkomende verhalen van onbetrouwbaarheid en al zeker niets van roesten. Kijk de Alfasud was een auto die na een jaar was weggeroest en daardoor heeft Alfa Romeo de roest-reputatie gekregen. De voorganger van de 155, de 75, roestte ook wat makkelijker, maar was niet veel roestgevoeliger dan zijn tijdgenoten van andere merken. En een 155 roest iha gewoon niet. Toch grappig om te zien hoe een model (de Alfasud) de reputatie van een merk kan schaden en dat hier enkele decennia later mensen nog steeds “vooroordelen” hebben en blijven papegaaien.
Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen is dat het een heerlijke auto is om in te rijden (ja en ik heb in wel meer auto’s gereden), met een lekker soepel motortje (in mijn bella zit een 8v) en geen problemen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind die scherpe lijnen prachtig en hoe die lijn van de lage voorkant schuin oploopt naar die hoge achterkant vind ik geweldig.
RubenBaeten zegt
@the Honda Spirit: Ja, want die zitten te springen om aandacht voor hun 15 jaar oude modellen… :?
Ilja zegt
Heerlijke auto, zelf eerst een 1.7 gehad en daarna een 2.5 V6 die later is omgetoverd tot een 3.0. Erg mooie lijn ook, de auto heeft alleen wat leuke velgen nodig. Hier de laatste die in mijn bezit is geweest:
http://img171.imageshack.us/i/mijn15518klein.jpg/
ggj zegt
@ DavidZ 18:45
Yep, een knalrode 3.0 24V handbak met beige leder 8)
En hoewel zo’n 155 2.0 Turbo Q4 wel heel mooi is, toch liever een 156 V6 met Zender spoilerkit.
clubbtraxx zegt
Dit waren tenminste nog auto’s waar de nummerplaat nog in het midden zit.
Zolang Alfa doorgaat met die idiote nummerplaten aan de linkerkan omwille van het grilletje koop ik er iig GEEN (en anders ook niet hahaha).
StormRAM zegt
Leuk en leerzaam om te lezen zulke stukjes. :) Doet de site goed, vind ik. Graag meer van dit soort geschiedenislessen. :d
RobTWo zegt
Ik heb twee 155’en twee 156’s gehad en de 155 is echt betrouwbaarder gebleken. De tweede 155 (1.8 TS 16V op LPG) heb ik rijdend ingeruild met 330.000 km op de teller. Ik vond het een heerlijke auto met meer dan uitstekende rijeigenschappen, maar was toch voor de looks van de 156 gevallen.
Robkg zegt
In de afgelopen 6 jaar heb ik 2 155’s gehad. De eerste was een 1.8 TS 8v uit ’93 daar heb ik in 2 jaar tijd 60.000km mee gereden en buiten olie en wat filtertjes en bougies nooit iets aan gedaan. Het voordeel van de ketting is dat je die zelf heel simpel kan spannen. Een grote beurt kost je nog geen 150 euro als je het zelf doet (en dat kan iedereen, zelfs zonder brug).
Die auto heb ik gekocht voor 800 euro toen.
Mijn 2e 155 was een 2.0 TS 8v ook uit ’93. Deze auto heb ik een jaar gehad, helaas heb ik hier aan wel een probleem gehad, de inlaat rubbers waren versleten. Verder probleemloos gereden, op de Duitse snelwegen ging die moeiteloos over de 200km/h. En dat terwijl de auto dicht bij de 3 ton kwam. En over de passen in Italië was het ongelofelijk lekker sturen.
Beide auto’s waren in Alfa rood (Alfa Rosso 130), waarbij de laatste voorzien was van een blanke laklaag, de kleur was dus ook nog echt rood. In combinatie met originele zwarte velgen, een hele mooie auto om te zien.
jinxed zegt
Persoonlijk vind ik dat Alfa Romeo pas met de 156 weer mooie auto’s is gaan maken. De 155 vind ik een enorm gedateerde auto, het lijkt mij sterk dat dit ooit een gewilde klassieker wordt, neem dan gewoon een 156/166, die zien er toch beter uit. Mijn keuze is vorig jaar op een 156 v6 gevallen, qua rijden vind ik het niet zo bijzonder, ik mis de kwaliteitsbeleving die je wel bij een Bmw heb, maar je kan niet alles hebben.
Bob zegt
Bob wil trouwens aangeven dat de ene Bob niet de andere Bob is .. dus als je denkt dat je Bob bent, dan moet je een andere Bob naam aannemen ;)
Mean_Green zegt
@ rob: Voordat je auto’s verkoopt moet je ze ook eens fatsoenlijk servicen en nakijken. Dus niet zomaar ongezien iemand een ‘stuk ellende’ in de maag splitsen. Dat gebeurt maar al te vaak bij van die handige autohandelaars die denken snel geld te kunnen verdienen over de ruggen van onwetende consumenten. Dan heb je ook geen klanten die steeds terugkomen.
GOD zegt
@ integralechubasco
“audi, opel en mercedes zwaar vernederd in hun eigen subsidiekampioenschapje. bmw durfde niet eens meer tegen de overmacht…”
Oh je bedoelt die 1992 Alfa 155 V6 460PK AWD die onder nieuwe regels van de 1982 BMW E30 M3 L4 340PK RWD won? en van de 1982 Mercedes 190E met de zelfde specs als de BMW? knap hoor van Alfa.
Maar herrinner je nog de Alfa 75 die onder de zelfde regels en omstandigheden constant achter Mercedes en BMW aan reed?
En trouwens BMW stopte vanwege de kosten, AWD en het feit dat het niks meer met homologatie te maken had.
mende zegt
Een alfa 155.
Een heerlijke auto, heb er zelf ook een natuurlijk.
zou niet ander meer willen.
KoFFiE zegt
@ willeM: bij de eerste TS blokjes werd de opgegeven power inderdaad niet gehaald, maar bij de huidige motoren in het alfa-gamma zit je weer met die zeer conservatieve schattingen… Mijn 147 zou officieel 115pk gehad hebben, op de rolletjes was dat bijna 130 voor hij gechipt was. Het koppel zat ook een pak boven de officiele cijfers, en als je bij chiptuners gaat horen is dit een normaal gegeven… Ook blijf je best zover mogelijk van de sillyspeed weg, dat is gewoon een systeem waar enorm veel problemen mee geweest zijn, neem een gewone handgeschakelde, veel toffer – en je gaat er geen problemen mee hebben.
En nu on-topic – machtige auto die 155, maar geef mij toch maar een 75 als het een oudere Alfa mag zijn :)
gvr zegt
ik heb tot vorig jaar een 155 1.8 8v gehad als extra auto om men alfa GT te sparen voor grof vuil vervoer enz
met pijn in het hart verkocht gewoonweg FUN FUN FUN
leuke motor,lekker sturen,kan tegen een stoot
voor low budget alfa rijden zeker een aanrader
MR2 20V zegt
@ KoFFiE
Welke bank was dat?
Waar?
gvr zegt
@rob
en of je me nu gelooft of niet ik heb 225 000km met men alfa zonder probs…
spijtig dat je niet opgeeft waar je werkt dan weten meteen met zijn allen waar niet heen moeten
lincoln zegt
complimenten voor de reaguurders ..
geven een goed beeld van een auto waar ik nix vanaf weet ..
behalve voor die kneuzen die overal BMW bij moeten betrekken ..
dat die lui niet moe van zichzelf worden !!
Bor zegt
Rob is waarschijnlijk gefrustreerd omdat ie voelt aankomen dat hij binnenkort zijn baan kwijt raakt omdat ie geen enkele auto verkoopt, poor kid :).
MCW zegt
Ziet eruit als een jaren 80 auto.. doe dan maar een Mazda Xedos 6. Ook bijzonder mooie sedan maar dan wél moderner om te zien
1NteNSe zegt
Hmmm.. als ik een Alfa Romeo sedan moest kiezen, ga ik toch liever voor de 159. Die is zoo mooi! Hij heeft een betere looks dan een EVO, en de V6-versie gaat hij nog lekker hard ook! Wat mij betreft na de 8C en de Brera/Spider mooiste Alfa ooit! :D
Mean_Green zegt
@MCW: Het middengedeelte van de small body (1e serie) 155 is exact gelijk aan de Fiat Tipo. Die werd in 1988 gelanceerd, dus in zoverre heb je gelijk dat hij eruit ziet als een jaren ’80 auto. Maar een Xedos 6? Bij welke kapsalon werk jij? ;)
w0o0dy zegt
@god: Maar aan de overwinningen van de 155 op de BMW’s in de BTCC doet dat niets af…. ondanks zeer gelijke regels en gewichtshandicap voor de Alfa’s (na een paar overwinningen) kwam BMW er in die jaren niet aan te pas….
Alfisti zegt
De 155 is best een leuke auto, inderdaad mits niet afgetrapt wat nog wel eens voorkomt. De 155 kan de meeste nieuwe auto’s best bijhouden/inhalen, en als je er gewoon normaal mee omgaat, gaan ze ook niet snel kapot. Dat vooroordeel dat Alfa’s snel kapot gaan klopt niet echt hoor. Ligt aan de gebruiker…
mashell zegt
“Waarom zou je eigenlijk geen Alfa 155 kopen?”
1. Het is een Fia(lfa)t. 2. Het is een oudje. 3. Maar de belangrijkste reden: ik heb al een veel nieuwere, veel mooiere en veel betrouwbaardere auto.
Maar zelfs als je maar 2000 euro aan een auto zou willen besteden, is een 155 dan de beste keus? Is er geen Saab 900, Volvo 240, Mercedes 190, Audi 80, BMW E30 voor dat geld te vinden?
Alfa Corse zegt
De Alfa Romeo 155 blijft tijdloos. Hoewel dit voor de hand ligt, omdat het Alfa Romeo betreft. Als je wilt dat deze auto blijft rijden, moet je wel rekening houden met peperduur onderhoud. Dit geldt overigens voor alle Alfa Romeo’s, en wordt helaas niet altijd gedaan. Reparaties kun je beter voorkomen, nietwaar? Maar het zijn dat ook geen auto’s voor het ‘gewone volk’.
w0o0dy zegt
Oh en ook tegen de gloednieuwe C-klasse van Mercedes en de nieuwe Calibra wist Alfa meer races te winnen in de jaren daarop en sleepte in 1995 nog een keer de titel binnen.
Bovendien kloppen je feiten niet… de eerste 155 in DTM trim had bij lange na geen 460pk (eerder iets meer dan 400)
Alfa Corse zegt
*dan
w0o0dy zegt
@mashell: en dan noem je die auto’s als alternatief? Allemaal (toen al) tamelijk saaie en grotendeels achterhaalde auto’s (de e30 gaat nog wel, maar die zijn allemaal verpest met verlagingssetjes, spoilers, lelijke wielen en door “coureurs” die de hele aandrijflijn aan gort hebben getrapt en de ophanging is grotendeels versleten…) waar geen lol aan te beleven is op een beetje uitdagende weg.
GOD zegt
@ w0o0dy
Ik wil Alfa niet gaan bashen ofzo, ik vind de 155 in race trim geweldig.
maar die handicap kregen ze niet voor niks.
Ik weet niet of je het nog kan herinneren maar anders moet je het maar opzoeken. Het had te maken met verstelbare voor en achterspoilers en zo.
Ik weet nog wel dat de andere teams protesteerden en dat de BTCC de regels er speciaal voor heeft aangepast. ook was hun chassis stijver en waren ze iets te licht maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
De BMW E36 had in die tijd inderdaad niks in te brengen, ook op de andere teams niet.
willeM zegt
@GOD …de Alfa 75 2.0 ts is div.malen kampioen geweest in NL 2 liter klasse (met o.a kadets 2.0 gsi/320’s/honda’s/citroëns/enz.). Div. keren daarvan genoten op Zandvoort. Daarna (vanaf 1992) won de Alfa 33 (ik meen 2x) dat kampioenschap in de 2ltr klasse …met een 1712 cc 16v (toen origineel zo’n 132 pk slechts). De bmw 6-cilinders bleven nergens.Ga maar eens toutuben.
@Koffie ….die ts-jes waren prima, maar de laatste JTS-motoren met directe inspuiting vallen tegen.gr.
matt zegt
Ik vind dit echt een van de lelijkste auto’s die er bestaan. Heb dat altijd gevonden en zou nie kunnen zeggen waarom!
GOD zegt
@ willeM
heb je daar links van, vind ik wel interessant.
Rick dos zegt
Zoals vaker speelde Alfa niet volgens de regels. Ook in de BTCC niet.
“The start of the season showed that Alfa Romeo had a substantial advantage over their opponents as Gabriele Tarquini dominated, taking the first five wins of the season. Several complaints and protests were lodged by other manufacturers, and just prior to Oulton Park Alfa were told to run without the aerodynamic aids fitted. Alfa refused and left the circuit in protest, allowing Alain Menu to take Renault’s first win of the season.
Eventually matters were resolved and Alfa re-instated after agreeing to run with the spoilers lowered, but having lost out on any points from Oulton Park. Even with lowered spoilers, however, Tarquini was able to keep much of his advantage.
Silverstone hosted the twelfth round of the championship, and there rule changes were exploited by other manufacturers to add aerodynamic aids to their own cars. This levelled the playing field considerably and allowed Joachim Winkelhock to make a bid for victory, overtaking Tarquini and winning the race. Tarquini would only win one more race that season, but was always in contention: it was not so much a matter of if but when the Italian would become champion.”
De overwinning van Alfa in de BTCC was dus nogal een wassen neus..
w0o0dy zegt
@Rick dos: zoals zo vaak doet iedereen het verkeerd als BMW niet kan winnen en is het allemaal keurig volgens de regels wat BMW doet…. trieste reactie waarmee je jezelf declasseert als autosportkenner.
Het verschil was dat Alfa op de standaard straatauto spoilers monteerde en de concurrenten niet….. daardoor mocht Alfa de spoilers ook op de raceauto gebruiken maar aangezien spoilers toevoegen niet was toegestaan mochten de concurrenten dat niet.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Niet gelijk weer in de stress positie schieten als iemand tegengas geeft aan je ophemeling van je favo merkje.
Ik noem nergens BMW (die overigens dat jaar daarvoor het kampioenschap domineerde en na aanpassingen in het kampioenschap in 1994 ook weer die lijn te pakken hadden) maar jij maakt er een BMW-Alfa issue van. Over trieste reacties gesproken…
w0o0dy zegt
Jij stelt dat ze vals speelden en daarom wonnen…. dat is niet juist hetgeen ook blijkt dat de spoilers niet afgekeurd werden en de punten niet afgepakt werden. Feit is dat de teams die niet tegen hun verlies konden probeerden met protesten hun eigen fout op te lossen… (zij hadden immers geen spoilers op de straatauto en mochten op de racer dus ook geen spoilers zetten.
Jij verdraaid de feiten en dat is geen weerwoord dat is gewoonweg en verkeerde voostelling van zaken in een poging alfa’s succes onderuit te halen.
Geen stress, gewoon duidelijke taal in reactie op je zwakke aanval.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ze zijn misschien niet afgekeurd maar legaal waren ze ook niet…
“Eventually matters were resolved and Alfa re-instated after agreeing to run with the spoilers lowered”
Daarnaast had een standaard Alfa 155 ook geen spoilers.
Ik verdraai verder helemaal niets. Feit blijft dat toen iedereen dezelfde regels hanteerde Alfa bijna geen enkele wedstrijd meer won. Een wassen neus dus.
Karaya zegt
Ik vraag me wel eens af hoe dom mensen kunnen zijn. Ziet iemand nog wel eens een Alfa rijden met roest? Zelfs als deze tien jaar oud is?
Ik niet.
Dat kan ik van veel andere merken niet zeggen.
willeM zegt
@GOG,
links, het was og niet het digitale tijdperk :-(
Uit m’n hoofd : 75 ts van ’89-’92 in de N-klasse tot 2 ltr met oa. Paul van Splunteren, Huib Onderstal/ de 33’S 1.7 kwamen daarbij in ’92 en wonnen meer dan verrassend van de achterwielaandrijvers (vooral bij de start) met o.a. Allard Kalff en Roger Chappioni. Zal later wat op youtube proberen te zoeken.
Rick dos zegt
Ik bedoel, laat mij een standaard Alfa 155 straatauto zien met zulke spoilers…
w0o0dy zegt
Ja hoor, tuurlijk….. BMW won niet dus was het niet eerlijk.
Feit is dat door de druk van de andere teams er een compromis werd gesloten waarbij Alfa’s spoilers moest inkorten omdat de andere teams dreigden weg te lopen als ze geen kans maakten.
En standaard geen spoilers hè?
Nee hoor, die zitten er inderdaad niet op zie je wel? Foutje bedankt….
http://www.motorbase.com/uploads/ccfs/2009/03/01/fs_0213772001235819799.jpg
w0o0dy zegt
Die foto is niet van de 1993 155…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Terecht een ode aan deze Alfa!
Schitterende auto’s…
Was 2 weken terug op Zandvoort, wordt ook nog uitgebreid mee geracet… heerlijk!
Rick dos zegt
@wOoOdy
Wat een kinderachtige redenatie hou jij er op na wOoOdy een beetje heel erg onder je niveau.
Standaard…
w0o0dy zegt
@rick dos: dat is nou juist het punt….. de 155 die de basis was voor de racers was een homologatie uitvoering met spoilers en dus; ook al had de basis uitvoering geen spoilers…. de uitvoering die de basis was voor de racer wel en dus waren de spoilers toegestaan.
Je probeert een punt te maken terwijl je gewoonweg ongelijk hebt, zoals ook blijkt uit het feit dat de spoilers ondanks een stapel protesten, mochten blijven en Alfa het kampioenschap won. Dat Alfa vals speelde (en dat terwijl de autosportbond uiteindelijk Alfa gelijk gaf) probeer je vervolgens te illustreren met een auto die van een later bouwjaar is en dus onder andere regels reed. In 1994 toen de regels voor alle teams een stuk vrijer waren en iedereen met spoilers reed. En ook toen won Alfa….
Je slaat de plank mis en doet aan karaktermoord met behulp van foute info. Wie zit er hier onder z’n niveau?
Edgar zegt
tis weer zo’n lekkere pauperbak! de enige 155’s die ik nog zie rijden zijn van die sjonniebakken met een auto-style spoilertje en een paar multispaakwieltjes en dat is redelijk zielig neem dan de omega carlton (ok is ee lotus maar dan nog) die is nog steeds gaaf en de standaard omega is ook veel betrouwbaarder dan de standaard 155 want das een roestbak (ik weet het uit ervaring)
Rick dos zegt
@wOoOdy
Alfa was in 1994 kampioen geworden… maar dat terzijde.
Je eerste alinea illustreert perfect mijn punt. Jij noemt het niet vals spelen, goed, dan noemen we het het extreem buigen van de regels. Feit blijft, zoals ik al eerder zei, dat Alfa nog maar één wedstrijd won nadat iedereen met dezelfde regels begon te spelen. De dominantie daarvoor was dus een wassen neus.
Rick dos zegt
Zie je wOoOdy, een reactie zonder de persoon zelf te willen aanvallen. Moet je ook eens proberen.
Emile_Benz zegt
Rij nog liever ’n Bimmer dan dat ik ooit in ’n Alfa 155 zal stappen…
Rick dos zegt
Om het trouwens even te verduidelijken… In 1993 won BMW het BTCC. Bovenstaande speelde zich allemaal in 1994 af…
w0o0dy zegt
@Rick dos: bewijzen dat je zelf zo geweldig bent met zo’n reactie? Ik heb gezegd dat je ongelijk had en dat je foute info gebruikt…. en dat je reactie (poging tot karaktermoord op Alfa) triest was…. verder niets dan feiten.
Racen is altijd het opzoeken van de grenzen van het regelement… alle andere teams die wonnen hebben protesten tegen zich gehad, zo ook BMW. Als je het feit dat er iemand protest aantekent ziet als het bewijs van valsspelen dan speelt er niemand eerlijk. Als je kijkt naar “veroordelingen” door de bond dan viel Alfa’s werkwijze binnen de regels alleen waren ze wat slimmer dan de rest. In het 1994/95 reed Alfa al niet meer met de sterkste bezetting (Simoni, Tarquini en Warwick) maar reed ook niemand van hen een volledig seizoen en waren de individuele rijders dus bij voorbaat kansloos voor de titel.
De merken die hoog scoorden hadden 4 tot zelfs meer dan 6 auto’s in de strijd, Alfa maximaal 2.
w0o0dy zegt
Alleen Renault en BMW deden ook mee met slechts 2 auto’s en Renaul won de titel, ook met een auto waartegen protesten zijn ingediend trouwens.
mashell zegt
@w0o0dy
Ik zou inderdaad een Audi 80 kopen en geen Alfa 155. Die ziet een een stuk frisser uit (waarschijnlijk omdat de A4 er nog op lijkt en Alfa iets compleet anders is gaan doen). Opmerkelijk is dat de kilometerstanden in de 2000 euro range voor de Alfa heel veel lager zijn dan die voor de 80 en 190.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Nee, hoor. Dat laat ik aan jou over.
Kom nou toch wOoOdy. Een protest op zich is geen bewijs van valsspelen. Protesten zullen er zeer zeker wel zijn, maar in de maten zoals die er toen waren zijn van een andere orde. Iedereen in het BTCC wist dat je feitelijk een auto van de straat moest plukken om aan het BTCC mee te doen. Had Alfa dat ook gedaan dan hadden ze een auto ingezet dat zonder spoilers zou rond rijden. Maar zoals je zelf aangeeft hebben ze speciaal een auto gemaakt om onder de algemeen geaccepteerde regels vandaan te komen. Dat is in mijn optiek valsspelen, maar, zoals je wilt, kunnen we het er ook op gooien dat het extreem buigen van de regels is. Het blijft in ieder geval niet netjes.
In 1994 reed Alfa JUIST met z’n sterkste bezetting. Het was hun eerste jaar in het kampioenschap en ook het jaar dat ze kampioen werden. Maar goed, zoals ik al zei, nadat iedereen dezelfde regels hanteerde won Alfa nog slechts 1 wedstrijd in 1994. De dominantie daarvoor was dus een wassen neus.
Mean Green zegt
Dames, rustig aan. Feit is dat de Italianen altijd al goed waren in het ‘interpreteren’ van de regels. Zie Enzo met de GTO, zie Lancia met de Integrale, zie Ferrari in de F1. Doet er niet toe, ik vind het geweldig dat de Italianen op deze inventieve wijze successen boeken. De Duitsers zijn veel te bang en te degelijk om zulke slimme oplossingen te bedenken. Neemt niet weg dat ik een mooie BMW of Mercedes (bijvoorbeeld) ook prima kan waarderen. Niets aan de hand dus. Italianen en Duitsers, 2 tegenpolen, maar beide aantrekkelijk op hun eigen manier.
Bugger zegt
Mooie auto. Ik dacht dat ze onbetrouwbaar zijn, maar uit reacties van eigenaren blijkt dit niet zo te zijn. Maar wat maakt het uit dat ze snel waren in de DTM, net of je straatversie daar ook nog maar iets mee te maken heeft.
SPK zegt
Nog steeds een mooie auto, helemaal als je bedenkt wat voor hondenhokken er verder op de weg kwamen in 1992.
In de DTM was het zonder meer de indrukwekkenste auto van het veld, de c-klasse en calibra waren grijze muizen vergeleken met dit monster.
w0o0dy zegt
Het tweede jaar (dat afgesloten werd in 1995) reed Alfa met 3 rijders die geen van allen een vol seizoen reden. Het eerst jaar wonnen ze met Tarquini en Larini. Na de wijziging in de regels wonnen ze nog twee keer en dat hadden er meer geweest als ze niet van de baan waren gerost in een aantal andere races…. (als je het over vals spelen wil hebben…..)
Het aantal protesten was gebaseerd op het feit dat geen ander team spoilers op de standaard auto had…. dus had iedereen een nadeel en was iedereen gebaat bij protesteren, dat maakt het nog niet tot vals spelen. Zonder veroordeling ben je feitenlijk niet schuldig weet je nog?
Andere merken hebben ook vaker de regels gebogen in hun voordeel. Bmw is daar ook een sterk voorbeeld van….
Met gigantische budgetten en speciaal voor de kampioenschappen ontwikkelde componenten hadden de andere merken de jaren daarna de overhand tegen het semi-fabrieksteam van Alfa (die reden immers met hun fabrieksteam in een andere klasse). Dat zegt niets over de dominantie in 1994 die was echt. Ondanks de grotere budgetten konden de concurrenten niet winnen en de overmacht was groot.
Je pogingen om Alfa af te doen als valsspeler zijn flauw en onsportief en worden niet door de feiten onderbouwd. End of discussion.
Rick dos zegt
Het eerste jaar (1994) wonnen ze met Tarquini en Simoni die allebei een vol seizoen meededen. Elkaar toucheren en zelfs wegdrukken gebeurde bij iedereen dus om dat nou als excuus te gebruiken…
Ze werden verzocht om de spoilers te verwijderen, wat doet Alfa vervolgens? Lopen ze weg…vervolgens komen ze terug maar passen wel hun spoilers aan. Als dat bij jou onschuldig definieerd…so be it.
Als Mike Tyson met z’n handen op z’n rug gebonden tegen mij in de ring zou staan en ik ben de enige die mag slaan, dan wil ik ook wel roepen dat ik domineerde. Neemt niet weg dat het een wassen neus is.
Ik?! Onsportief? Goh, dat zou jou wel moeten aanspreken gezien je pleidooi voor Alfa. Maar goed, inderdaad, end of discussion…
GOD zegt
@ W0o0dy
De regels waren dat de auto het zelfde moest zijn als de straat versie waarvan er minimaal 2500 van moesten zijn gebouwd om gehomologeerd te worden.
Alfa bouwde toen speciaal een 155 Silverstone editie met verstelbare vleugels, zodat ze die in de race ook konden gebruiken.
Tot op dit punt hebben ze niks verkeerd gedaan.
Nu komt het:
Bij de straat versie kon je de achtervleugel alleen verstellen door met spacer ringetjes etc. te werken.
Om de voorvleugel te verstellen moest je zelfs nieuwe gaten boren en hem dan met popnagels vast zetten.
Alfa gaf toen bij de 155 Silverstone de klant een doosje met spacers, popnagels en ander grij mee.
Het was in feite dus niet eens echt verstelbaar.
In de race konden ze de spoilers op een normale manier verstellen wat dus bij de straat versie alleen door beun werk kon.
Toen begonnen teams klachten in te dienen.
De regels zeiden dat add-on bits niet toegestaan waren en toen moest Alfa er wat aan doen. Na dreigen met stoppen en tijd rekken reden ze even later met de achtervleugel in de zelfde positie als de straat versie, en een paar races later het zelfde met de voorvleugel. al met al ging het niet van harte.
De regels werden daarna er nog speciaal voor aangepast, en het minimaal aantal gebouwde straat versies voor homologatie ging van 2500 naar 25.000 stuks.
al met al was het leuk geprobeerd van Alfa maar het was illegaal en niet het buigen van de regels zoals jij zegt/denkt.
Sjoerd zegt
“De 155 …oogt nog altijd fris”
Vind je?
Beauty is in the eye of the beholder denk ik, ik vind dit ding even veel hebben als een golf 2.
Maar alles komt als trend terug, dus lekker back tot the eighties ;)
6C Jordy zegt
@God & Dos,
Leuk die regels die jullie opnoemen.
Maar zolang de keuringspersonen de wagens goedkeuren zijn ze gewoon LEGAAL.
Een L + E + G + A + A + L. = legaal. Duidelijk toch.
De protesten kwamen alleen van Ford. De rest leek er dus wel vrede mee te hebben. Sterker nog, ze waren zelf hun wagens al in de windtunnels aan het testen mochten de regels duidelijker worden. Lees “duidelijker”. Want dat was het punt. De Alfa’s waren gewoon legaal maar de regels onduidelijk. Face it. En blijf niet steeds de spoilers als excuus voor matig presteren van de rest gebruiken. Zo kinderachtig.
Dat gaat ook meteen op voor het DTM verhaal. Alfa zou alleen gewonnen hebben door het technisch betere materiaal lees ik dan.
Ja, duh!! Dat is toch 100+ jaar autosport? Showen van je technische producten?
Het is toch zeker niet de schuld van Alfa dat BMW en Mercedes met verouderde rommel komen?
Verder meneer Dos. Als je met een foto je standpunt wil versterken zorg dan dat de foto van de Alfa Corse 155 uit 1994 komt en niet van de ProDrive 155 uit 1995.
God lijkt tenminste nog een beetje op de hoogte te zijn door de 155 Silverstone zich te herinneren.
Dinks zegt
Voorwielaandrijver . . . Even op zoek naar een lekkere 75 dus.
F355GTB zegt
Een van de mooiste auto’s ooit, de Alfa 155. Bij de eerste TV-reclame was ik al verkocht. En helemaal toen ik hem destijds voor het eerst in het wild zag rijden. Door deze auto ben ik destijds af en toe DTM gaan kijken (en daardoor later ook andere takken van autosport).
Zelf heb ik twee jaar een 1.8 Twin Spark gereden. Deze scheelde overigens maar 50 cc met de 1.7 versie. De 15 pk verschil zat ‘m vooral in de afstelling. Mijn 1.8 had 130 pk. Niet heel spectaculair, maar wel lekker vlot. Vlot genoeg om het de Golf GTI-tjes lastig te maken… Als je hem een beetje op z’n staart trapte, hoorde je ook nog eens dat heerlijke, typische Alfa-geluid. Viercilinders van Alfa klonken toen standaard al mooi… Terwijl die jochies in die golfjes wanhopig met hun uitlaten aan het prutsen waren om het nog ergens op te laten lijken. Die van mij leek erg op die van Maksimum ( http://94.100.113.60/225750001-225800000/225756601-225756700/225756640_6_yTnY.jpeg )
En wat betreft dat gezanik over roest: De enige auto die ik gehad heb, die helemaal niet geroest heeft, is deze Alfa 155!
Verder was het wel een redelijk onderhoudsgevoelige auto, moet ik toegeven… En als je niet regelmatig poetst (wat ik niet deed), wordt dat rood (wat een alfa eigenlijk hoort te zijn) langzamerhand roze… :-S
Maar goed, een Afla koop je niet uit praktisch oogpunt… Een Alfa koop je uit emotie.
Ik heb die Alfa al zes jaar niet meer, maar het blijft een speciale auto…
JMC zegt
Persoonlijk vind ik dit een leuk artikel. Zelf rijd ik ook met een 155 en vindt het een fantastische wagen. Het is natuurlijk waar dat de 155 vaak onderstuurd, dat de wagen enorme rolbewegingen maakt bij scherpe snelle bochten, ongelofelijk hard rammelt en dat de betrouwbaarheid twijfelachtig is. Van dat laatste heb ik nochtans geen ervaring mee mor bon. Het enige wat ik al van kosten heb gehad zijn zaken die bij elke auto voorkomt zoals olie, remblokken, veel koelvloeistof, spijtig genoeg een nieuwe radiator maar dat is het dan ook en mijn auto staat momenteel op 210.000km. Dan zwijg ik maar over de motor (2.5 TD) die gewoonweg niet stuk te krijgen is… Bij Alfa hebben ze mij verteld dat die vroeger nog dienst heeft gedaan als noodgenerator in duikboten omdat ze zo betrouwbaar waren!!!
Maar wat maakt dat nu in godsnaam uit? Het is gewoon dé perfecte wagen voor de beginnende automobilist die graag sportief rijdt en geboeid is door de automobielsector! PUNT!
@Marvin: wat voor velgen staan er onder jouw exemplaar? Ik rijd momenteel met de Q4 velgen met al die kleine boutjes rondom rond maar kijk al een tijdje naar nieuwe velgen, maar vind niets wat er mooi zou onder staan. Die van jou staan hem wel! :-)
Greetzz,
JMC
Rick dos zegt
@6C Jordy
Prima, zoek jij dan even de juiste foto erbij en kijk dan of het mijn punt veranderd. Nee dus.
Als Alfa, na het verzoek van de organisatie, z’n spoilers verandert, hoe kun jij het dan hebben over legaal?
Vóór de wijziging van de regelementen m.b.t. de spoilers was Alfa dominant, ná de wijziging niet meer. Dat is dus geen excuus maar feiten. Dat niet willen inzien is vreemd en dan hoef ik het woord “kinderachtig” niet eens te gebruiken…
w0o0dy zegt
Dit is een vrijwel exacte copy van de BTCC auto van 1994
w0o0dy zegt
en dit is de auto van 1994 met de extra voor-spoiler en een paar kleine tussenstukjes (de zwarte streep) voor het verhogen van de achterspoiler.
De extra-voorspoiler onder de voorbumper verdween en de tussenstukjes achter ook, verder was de auto identiek.
GOD zegt
http://www.youtube.com/watch?v=wCilj5m-fQU
w0o0dy zegt
En zoals we kunnen zien in de video…. was de concurrentie na de wijziging in de regels de rest van het seizoen met after-market spoilers onderweg…..
hape zegt
Alfa durft wel hoor… om met zo’n snelle auto aan te treden in een brits en duits kampioenschap.
Als je de “concurrentie” degradeert kun je een boel verwijten verwachten.
Hè Dos?
jack zegt
2 x de 2.0 v16 gehad enuh…top auto’s.
Rij nu al jaren een 166 jtd maar mis mijn laatste blauwe 155 nog steeds.
6C Jordy zegt
@Rick Dos,
Foto’s zat zo te zien die me verhaal bevestigingen. (bedankt jongens)
Ik heb nog wel een ander feitje voor je.
Van de gefinishte races viel hij maar 1x buiten de top 3. (plaats 4)
Dat is toch zeker nog heel dominant zonder races te hoeven winnen!?!?
De spoilers van Alfa veranderden inderdaad. Maar bij de concurentie verschenen ze ook. Als ze dan illigaal zouden zijn dan had de organisatie en concurentie voet bij stuk moeten houden en geen spoilers gaan gebruiken. Bekijk het eens van beiden kanten en niet van 1 kant. Die jij dan maar meteen als feit bestempeld. Blijft kinderachtig.
Wist je dat de 155 ook een hele vlakke bodem had? Elke standaard 155 op de weg? Ook volledig legaal? En dat de concurentie dat niet had? En we blijven maar over de spoilers praten……..
6C Jordy zegt
@Dos,
Jouw foto komt overigens van het einde van het 1994 seizoen.
Die werd toen al op proef rondgereden. Maar het is weldegelijk de wedstrijdwagen van 1995 en heeft niks met het spoiler-debakel te maken.
Marc zegt
Ik ben een 155 liefhebber in hart en nieren. Er zijn een aantal reacties van mensen die de 155 niet mooi of zelfs spuuglelijk vinden. Het is een zeer aparte verschijning, je moet er van houden. Ieder z’n mening. Die heb ik echter ook…….
De reacties van roest, duur onderhoud etc. deren me ook niet. Aan de schrijfstijl te zien zijn die reacties afkomstig van 19 jarige jochies die hun opa ooit hebben gehoord over een Sud. Zolang deze jochies zelf in een Adolfauto Type3 blijven rijden, met een uitschieter naar een Union A3, mogen deze jochies geen mening hebben. Ze maken immers de meeste kilometers per dag in zo’n Vito, Transporter of andere pauperbus.
De Roderickjes met een huisartsen(lease)hok met motto hoe nieuwer hoe beter zijn geen autoliefhebbers. Deze reacties zijn dus ook geen klap waard, in tegenstelling tot “hun” auto.
antonovich zegt
Het is gewoon een chille wagen. Ik heb de mijne voor 1500 pleuro gekocht, een 2,0 16v. Het is mijn tweede btw. Ik heb al tig paupers weggereden met deze afzichtelijke bak ;-). O.a. gelijk op tegen een 325i, voorbij een nieuwe hyundai coupe, voorbij een nieuwe lexus is250, sneller weg dan elke standaard GTI, sneller weg dan een 2.8 v6 4 motion (golfIV), sneller weg dan een calibra 2.0 16v.
Ik weet niet hoor, maar de 155 is een sedan. Toch blijkt hij heel wat snelle (sport)wagens voorbij te streven, zelfs nieuwe.
Deze wagen is erg ondergewaardeerd en mocht je keer de gelegenheid krijgen, probeer er eens in te rijden. Niks geen gerammel en gekraak, gewoon lekker strak door de bocht.
jordi alfav6 zegt
rij zelf een 155 v6, een heerlijke auto, echt waar. Over de looks tja ik vind het prachtig maargoed ieder zijn mening natuurlijk! heb trouwens nooit problemen gehad met mijn v6 . Echt een aanrader!
Artc4 zegt
Kijk hier eens hoe de echte liefhebbers met hun auto’s omgaan :-)
Artc4 zegt
http://www.artc155.nl
Dino Milosovic (artc348) zegt
Ik kan niet anders dan het volledig met Marc eens zijn.
Duidelijke taal Marc!!
Laten we elkaars mening toch eens respecteren!!
Ik dacht dat wij Joegoslaven een naam hoog te houden hadden, maar die hollanders kunnen er ook wat van.
Kermit zegt
@ JMC: Dat zijn Alessio Monza wielen (heeft Marvin van mij overgenomen ;-))
6C Jordy zegt
@Rick Dos,
“”@6C Jordy
Prima, zoek jij dan even de juiste foto erbij en kijk dan of het mijn punt veranderd. Nee dus.””
Heb eindelijk een mooie foto gevonden voor je. (op TouringCarTimes)
Rick dos zegt
@hape
Heb ik ergens verwijten geuit jegens Alfa m.b.t. de DTM? Nee hè, Hape…
@6C Jordy
Ik heb ook een feitje voor jou: Je hebt totaal niet door wat mijn punt is.
Maar bedankt voor het opzoeken van een foto van de Alfa. En zoals ik ook al aangaf in je aangehaalde comment het verandert mijn punt niet.
Trouwens als je toch aan het zoeken bent, dan moet je even de Alfa van de eerste races van het seizoen 1994 erbij zoeken. De foto die jij nu toont is van de auto na de aanpassing aan de spoilers. Als je die auto vindt wellicht dat je dan mijn punt begrijpt.
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Is “Zoals vaker speelde Alfa niet volgens de regels. Ook in de BTCC niet.” geen verwijt? Je probeert constant aan te tonen dat Alfa vals heeft gespeeld, en je verwijt niets? Nee, je verwijt technisch gezien niets, omdat je je woorden zorgvuldig weegt zodat je niets ten laste kan worden gelegd, maar stiekem weten we wel beter… :roll:
6C Jordy zegt
@ Rick Dos,
Zet nou die oogkleppen eens af.
Je ziet wat je wilt zien. En dat is alles behalve de waarheid.
Jouw punt is niet eens helder omdat je de wagens van 94 en 95 door elkaar haalt. Wat moet ik dan kunnen aantonen?
Maar ik weet wel welke je bedoelt. Die met de verhoogde achterspoiler zoals die ook op de Silverstone Edition leverbaar was. Wat wil je duidelijker hebben?
Ik herhaal het nog een keer. De Alfa’s waren LEGAAL verklaard omdat de regels te onduidelijk waren. Anders waren de punten geschrapt geweest en de alfas niet eens toegelaten in de eerste wedstrijden.
Na een meeting tussen teams en BTCC is besloten spoilers van straatversies toe te laten maar dan wel in vaste vorm. Oftewel niet verstelbaar. Vandaar dat de verhogingen weg gelaten werden. En voorspoiler in uitgestrekte vorm vastgezet.
Dat jij dit door je oogkleppen ziet als “toegeven van illegaliteit” komt door je eigen bekrompenheid. Daar kan alleen jij iets aan veranderen……
Jimmie zegt
Waarom zie ik in de Alfa topics altijd Rick Dos tevoorschijn komen om Alfa’s onbetrouwbaar en weet ik veel wat te noemen en BMW op te hemelen?
Net als veel andere Duitse autobezitters zit het hun op 1 of andere manier dwars dat iemand in een prachtige Italiaan rijdt.
Is dat het goedpraten om dat ze zelf in een saaie eenheidsworst rijden?
kevin zegt
groot gelijk
Rick dos zegt
@Citrofiel
Ik verwijt Alfa inderdaad niet dat ze vals speelde in het DTM. Daarvoor hoef ik niet eens mijn woorden zoals jij het stelt te wegen. En sinds wanneer is het wegen van je woorden iets vies? Ik neem aan dat je dat ook doet en ik weet dat je dat ook doet… dus nogal pot, ketel, zwart…. :roll:
@6C Jordy
Ik heb oogkleppen op maar jij kan het verschil niet zien tussen legaal en illegaal…
@Jimmie
Wij hebben geen argumenten dus we gaan het maar persoonlijk maken…lekker makkelijk hoef je tenminste niet na te denken…
En waar zit ik hier BMW op te hemelen? Zoals je misschien weet had BMW in dat seizoen ook niet gewonnen want de strijd om de 2e plaats gingen tussen andere merken…
Luister mensen, zoals ik al eerder zei, noem het valsspelen of het extreem buigen van de regels, feit blijft dat de dominantie een wassen neus was…
maximus zegt
Zo mooi altijd die reactie`s van slecht,roest en duur in onderhoud.
Die van mij heb ik nu 4jaar en is 17 jaar oud.
Het is een 155 V6.
Heeft 1 klein roest plekje op het dak gehad van nog geen cm groot.
Heeft ruim 300000 op de teller staan waarvan
heel wat circuit Km`s.
Laatste grote beurt was bijna 80000 Km geleden (loopt nog steeds perfect)
En heeft al heel wat mensen een treurig gezicht gegeven die wedstrijdje wilde rijden tegen hem.
ieder zijn smaak van uiterlijk natuurlijk.
maar mij krijg je voorlopig niet uit een 155.
probeer het zelf gewoon een keer.
je zult versteld staan hoe zo`n wagentje rijd.
Vergeleken met al die andere standaart burgerbakken.
Waar van je in de gemidelde straat toch minstens 15 de zelfde ziet staan.
6C Jordy zegt
@Ricky Dos,
Schei toch uit eigenwijze drol.
Je blijft maar doorgaan he?
Zullen we het maar anders verwoorden speciaal voor jou?
Jij “vind” dat de Alfas illegaal waren.
Dat maakt het jouw “mening”.
Dus niet een “feit”.
Als het een “feit” zou zijn dan had het ergens zwart op wit van de BTCC organisatie gestaan. En dat staat het dus niet!
Ze zijn de behaalde punten ook niet kwijt.
“Dominantie” kun je niet als feit bestempelen Rick. Ook dat is een mening.
Mijn mening is dat Alfa/Tarquini wel dominant was door maar 1 maal buiten de top 3 te finishen.
http://en.wikipedia.org/wiki/1994_British_Touring_Car_Championship_season
Scroll effe naar beneden op de wikipedia.
Wat versta jij dan onder dominantie? Dat je dan echt elke race moet winnen?
Oftewel een utopie?
Alfanist zegt
@all na al jullie zowel positieve als negatieve opmerkingen te hebben gelezen over de Alfa 155 met diverse blokken erin mis ik de echte alfa liefhebber …ikzelf heb de 155 1.7 tc gereden heerlijk nooit problemen geen roest zelfs niet na een jaar aan zee gewoond te hebben, hierna een lancia thema 2.0 i.e klaver die met gemak een (vectra 2.5 v6) eruit trekt.
Nu heb ik naast de gezinsauto een echte alfa gekocht speciaal voor het blok dat alfa echt bekend heeft gemaakt ‘de Boxer’ ofwel een alfa 146 i.e.l 1.6 het geluid en gevoel wat met deze boxer motoren los komt alswel de kracht die ze hebben vanaf 1500 rpm doortrekken naar 6500 om dan te schakelen en weer in je stoel gedrukt te worden!!
Nuvolari zegt
@ Rick dos
Such a child… :(
Rick dos zegt
@6C Jordy
“eigenwijze drol”….en dan durf jij termen als “kinderachtig” in je mond te nemen…als je gefrustreerd raakt van andere meningen dan moet je de de discussie ook niet aangaan. Dan komen we gelijk op het punt van jou over meningen. Volgens mij is je mening geven ook essentieel voor een discussie. Dat is het enige wat ik hier doe. Waarbij sommige dingen tot feit worden verheven. Ik heb het over illegaal, want feit blijft dat Alfa z’n spoilers heeft aangepast. Als het niet illegaal zou zijn dan hadden ze het immers niet hoeven aan te passen. Daarnaast hebben ze de regels extreem gebogen door een special edition uit te brengen. Het blijft immers vreemd dat voor alle andere constructeurs de regels duidelijk waren.
Sportief zou zijn als Alfa van z’n eigen kracht uitgegaan zou zijn ipv tot dit soort geintjes te resorteren.
Ik en jij hebben duidelijk andere definties van het woord “dominant”. Als iedereen vanaf het begin met dezelfde regels zou rijden en Alfa komt niet verder dan een 3e plaats is dat dan ook nog dominant? Want dat is feitelijk wat er in de 2e helft van het seizoen gebeurd is. Dus om het dan te hebben over dominant is vreemd.
@nuvolari
Knap hoor…
tommaso zegt
Zoals gebruikelijk weer veel onzin en blabla op dit topic maar ja.
Heb al jaren een Alfa33 , inderdaad Alfanist vanwege de boxer, en de 155 kon me in het begin niet echt bekoren.
De 156 vond ik direct mooi maar met de loop der jaren werd die steeds wat gewoner omdat de nieuwere auto’s ook steeds gladder werden.
Als contrast begon ik de 155 steeds mooier te vinden , zeker de achterkant blijft imposant.
Een tweetal jaar geleden heb ik de keuze gemaakt en kon ik het topmodel de Q4 aanschaffen.
Die verenigde de fantastische Lancia techniek met het jasje van de 155. Mooier bestaat niet in mijn ogen.
JMC zegt
@ 6C Jordy: Ik versta deftig en correct schrijven onder dominantie dus zwijg jij maar voorlopig even!
“Jij “vind” dat de Alfas illegaal waren.” schrijf je dus niet zo, maar zo: “Jij vindT …” Daarentegen klopt het wel als je de inversie toepast. Dan wordt het: VinD jij…?”
Het punt is hier gewoon: de Alfa Romeo 155 is een auto die veel emoties teweeg brengt. Zowel bij de “Goeden” als bij de “Slechten”… :-)
Btw, wie hem slecht vindt, heeft er waarschijnlijk nog nooit mee gereden en weet niet wat het is om een Alfist te zijn. PUNT GEDAAN!
Greetzz,
JMC
MAR909 zegt
Ik begrijp niet dat mensen zeggen dat een Alfa 155 een roest bak is en altijd stuk gaat. Volgens mij hebben ze zelf er nooit 1 gehad.
Ik heb er twee gehad. Ik heb geen roest gezien en nooit voor mankementen in de garage gestaan. Het is echt een geweldige auto om te zien en om mee te rijden.
6C Jordy zegt
@Rick Dos,
Ik blijf “eigenwijze drol” maar gebruiken want je blijft het ook.
(Waar haal je vandaan dat ik gefrustreerd raak btw?)
De spoilers zijn NIET aangepast omdat ze illegaal waren maar OMDAT het de uitkomst was van een meeting tussen teams en BTCC.
Na die meeting mocht iedereen met spoilers rijden.
Dus waar is jouw feit? Oh nee, dat was mening van jou…..
Illegaal betekent:
– uitsluiting van deelname aan wedstrijd,
– inleveren van wedstrijdresultaat,
– schrappen van behaalde kampioensschapspunten.
Geen van dit alles is gebeurd.
Is het nu zo moeilijk toe te geven dat je fout zit?
Het is maar een autoblog. Je hoeft het niet voor heel de wereld te doen.
@JMC,
Zolang jij snapt wat ik bedoel heb ik geen spellingcheck nodig van je. Dank u zeer.
“goeden” , “punt gedaan” , “greetzz” , “btw”?
Zwijgen zou jou ook veel goed doen zo te zien……….
RubenBaeten zegt
Ik zal vaker over oude Alfa’s schrijven. Keep it up jongens :-P
Dinks zegt
Graag!
w0o0dy zegt
@Dinks: you perv! lol, lekker kontje hoor! ;)
Rick dos zegt
@6C Jordy
Luister knul, als het geen frustratie is dan moet het wel aan je leeftijd liggen. Een volwassen persoon kan immers zijn punt maken zonder zich met zulke zwakzinnige termen te bezigen. Daarnaast is het een zwaktebod van jouw kant dat je op deze manier je punt probeert te maken. Ik ben er in ieder geval niet van onder de indruk.
Ik zou deze discussie ook gelijk moeten beeindigen ware het niet dat je je eigen definitie van het woord illegaal tot een feit wil verheffen. Jouw definities van illegaal kunnen de gevolgen zijn van het verklaren van illegaliteit. Dat maakt het nog niet de definitie van het woord. Immers is de definitie nog altijd dat iets in strijd is met de wet/regels. Jouw 3 punten kunnen daarvan de gevolgen zijn.
Als je vindt dat ik uit mijn nek klets en dat je mijn motieven ter discussie probeert te stellen dan kun je het ook gewoon loslaten en verdergaan met je leven. Ik bedoel, ik neem het je niet kwalijk. Ik heb mijn mening jij de jouwe volgens mij leven we nog steeds in een vrij land en is dat nog steeds niet verboden…
RenesisHP zegt
Na het proeven van een een SZ kunnen er weinig Alfa´s zo imponeren.
Deze saaie voorwielaangedreven blokkendoos kan mij dan ook niet bekoren.
De DTM V6TI is een heel ander verhaal..
Nuvolari zegt
Het verbuigen van regels is altijd al in alle takken van de autosport aan de orde geweest. Maar het dichtrijden van de uitlaten was ook alles behalve fair (DTM).
6C Jordy zegt
@Rick Dos,
Luister kind, mijn leeftijd zou hier niet ter discussie hoeven staan. Je wilt je alleen van het onderwerp wegzeveren. Als “eigenwijze drol” bij jou gelijk staat aan de taal der jeugdigen ben ik wel benieuwd uit welke maatschappij jij komt. Randstad, Den Haag, elke zaterdag op de golfbaan? Bij ons in Brabant wordt deze term echter met enige regelmaat gebruikt. En krijg je geen zwak verweer dat je nog een knulletje zou zijn. Als je het graag zou weten, ik ben 25. Dat is nog jong. Maar dat kan geen reden zijn om nu van onderwerp te wisselen. En oud zat te zien dat jouw redenaties omtrent illegaliteit geen poot hebben om op te staan.
Je hoeft er ook helemaal niet van onder de indruk te zijn. Ik probeer alleen aan te tonen (op brabants) dat je uit je nek loopt te zeveren omtrent zogenaamde illegaliteit van de 155 TS.
En wat is jouw drang om toch maar met de discussie door te gaan? Je trekt mijn redenen ter twijfel. Is het jouw ingebouwde koppigheid?
Wat nu trouwens heeeel zwak is , is dat je de definitie van illegaal nu tegen me gaat gebruiken. Terwijl je zelf je eigen meningen van illegalteit tot feiten verheft. Over zwakzinnig gesproken.
Ik zal onze discussie maar weer on-topic brengen. Waneer en hoe heb je van de BTCC vernomen dat de 155 illegaal zou zijn? Heb je het op papier ergens?
En probeer het eens aan te tonen zonder simpel geblaat over dat “Alfa de spoilers aanpasten”. Heb nu al 100 keer verteld wat daar de reden van is.
6C Jordy zegt
@Nuvolari,
Het zien van gaten in de regels hoord inderdaad een beetje bij autosport.
Zonder die gaten hadden wellicht sommige innovaties nooit het daglicht gezien. Dichtrijden van de uitlaten was inderdaad niet bepaald fair. Maar het was ook niet te voorkomen met dit uitlaatdesign helaas. Alfa paste het aan een jaartje later.
Jammer want die verticale vlammen eruit was toch wel een gaaf gezicht…..
Nuvolari zegt
@ 6C Jordy
Dit uitlaatsysteem kwam de downforce ten goede. Helaas gaven de Duitse teams de opdracht deze dicht te botsen, zodat de airflow niet meer optimaal was.
hans zegt
Jaaa meer oude alfa’s. En dan vooral dit juweeltje:
http://www.youtube.com/watch?v=6zeb8F85cpk
Dinks zegt
Deze dan:
Rick dos zegt
@6c Jordy
Voor het eerste gedeelte; je bent een eigenwijze drol (was toch iets dat je uit je nek loopt te lullen?)
Voor het andere:
Ik ben wat ouder dan jij en heb het dus allemaal wat bewuster meegemaakt….Maar goed, gezien je alles in hapklare brokken toegediend moet krijgen.
“When Alfa Romeo won the first five rounds, Ford, supported by Vauxhall, made a complaint to the race stewards. TOCA soon decided the aero devices were illegal and Alfa Romeo were stripped of the points they earned at Snetterton and Silverstone, though this decision was later reversed by appeal. After this point, Alfa were forced to run their spoilers in the retracted position (the position in which the spoilers were fitted on the road going version, the Alfa 155 Silverstone).”
en…
“The protests were heard up and down the pitlane as Alfa and their winged 155 took the first five wins of the season. Most vocal was Andy Rouse, one of the creators of the rules, who accused Alfa of braking the “spirit” of the series by not running the cars in their road going form. Alfa responded by claiming the items were well within the rules, so when the cars failed scrutineering at the first visit to Oulton Park, they decided to pack-up and go home.
Alfa returned but were forced to revert their cars to road-going form, but by this time they had such a lead in the championship that it was to make little difference.”
Ik ga ervan uit dat je ook dit niet wil begrijpen. Daarom, bij deze, van mijn kant heeft het genoeg tijd en energie gekost en laat het daarom ook hier bij. Welterusten knul.
6C Jordy zegt
@Rick Dos,
Leuk stukje tekst. (bron?)
Maar er staat toch echt in dat ze (uiteindelijk) niet illegaal zijn.
Beter opletten Rick:
“TOCA soon decided the aero devices were illegal and Alfa Romeo were stripped of the points they earned at Snetterton and Silverstone, though this decision was later reversed by appeal”
Uiteindelijk geef je me dus toch gelijk. Bedankt Rick Dos.
Wist wel dat je het kon!!
Slaap zacht oude man……….. je hebt de verhelderende rust nodig………….
(Als je wakker wordt, google dan effe op Rouse. Iets over ketel + pot + zwart)
6C Jordy zegt
Of beter:
Rouse + 2 liter + V6 + subframe.
Over ontbreken van spirit gesproken……..
Rick dos zegt
Nou verdomd. Zoals ik al dacht…
GOD zegt
@ 6C Jordy
“though this decision was later reversed by appeal”
Jij denkt dat dit betekend dat het later toch wel legaal was verklaard, maar het betekend dat ze toch de punten mochten houden ondanks dat het illegaal was.
6C Jordy zegt
@God,
Dan had er wel een komma gestaan tussen illegal en Alfa Romeo.
Er staat toch echt illegal and …….. stripped points.
“Het leven is 1 grote roze wolk” hoor ik een brillen merk op tv nog zeggen.
Toevallig hofleverancier van jullie 2?
@Rick,
Hoi Rick, wakker?
Dacht dat je het er bij liet…. (alweer)
Mobilist zegt
Heerlijk al die genuanceerde en ongenuanceerde opmerkingen over een auto.
Het topic:” een 155 voor weinig” is voor de zoveelste keer ontaard in een genadeloos”wellles-nietes” en voor de zoveelste keer treedt dit verschijnsel op bij het woord Alfa. Frustrerend voor de Alfaliefhebbers en heerlijk voor de Alfahaters, zij kunnen nl blindelings losse vlodders afschieten op iets ondefinieerbaars als” cuore sportivo” ofwel “rijden met je hart”.
Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat je elke auto kapot kan krijgen door er een raceauto van te maken als die er niet geschikt voor is. Dat kan met een BMW en dat kan met Alfa. De één kost wat minder dan de andere, maar ok alles kan kapot.
Ga je normaal met een auto om, geef je de auto normale aandacht, doe je je beurten op tijd, is er niets aan de hand en kan een auto vrij lang mee.
Helaas en zeker in geval van een Alfa hebben de mensen nog al eens de neiging er een racewagen van te maken, meteen na de start als een dolle karren met dat ding,
omdat-ie nu eenmaal het predicaat” sportief” heeft meegekregen. Deze auto’s zijn na een jaar of wat gewoon op en belanden dan in handen van mensen die ook wel eens wat sportiefs willen. Tja, dan heb je waar deze discussie altijd fout loopt.
Alfa’s zijn onbetrouwbaar, rammelen, vallen uit elkaar etc.
Laat ik nu zelf 9 van deze 155’s hebben gehad, ik ben dus ervaren in deze “rammelbak”. Ik ben ook regelmatig ” slachtoffer” geweest van zo’n “race-eigenaar”, het merkwaardige was nu dat ik me nooit heb laten weerhouden om een exemplaar te zoeken dat in mijn ogen de moeite waard was en waarom niet?
Juist het mysterieuze Alfa-gevoel, het rijden met je hart.
Daarom beste Alfa-liefhebbers, koester wat je hebt en reageer vol vuur op alles dat
dit niet kent. Rij daarnaast gewoon op de dagelijkse weg met verstand,
groet,
Mobilist
tim zegt
heren auto (kenners)liefhebbers wil een ding even kwijt (wat)is betrouwbaar,,cq bouwkwaliteit,las laast een rubriekje over een citroen,bx uit de 80,s met 900.000 km op de teller,deze auto zit in het zelfde schuitje als de alfa,zeg het maar????,feit is wel dat de ene auto gewoon wat meer onderhoud nodig heeft dan de ander,maar met veel liefde kan elke auto een lang leven hebben………….maar als we het dan toch over slechte kwaliteit hebben is er een winnaar de matiz,heb auto,s gehad waarbij binnen de 30.000 de koppakking er uit lag,en nog veel meer europese merken hebben dat zelden………….oja ,ferrari,s zitten ook niet heel goed in elkaar,raammechaniek van een 348 zit gewoon met popnageltjes vast,en flikkert er ook na 1000 keer op en neer uit. dus wat heet kwaliteit
Dinkel zegt
Bijna 200.000 op de teller van m’n g5 Civic (1995). De rekening van de afgelopen 40.000 km: 2500 eu aan beurten (3), banden, accu, nieuwe schok/veer achter, schijfremmen, lek dak, distributieriem en deukje voor. Hammerite voor de slechte plekjes. Ik kan er weer tegenaan.
Autorijden hoeft niet duur te zijn.
Nighthawk zegt
@ Marc
Geniale reactie :’)
Dj-Branco zegt
ik heb toch echt liever een Opel Calibra die zijn wat sportiever dan de 155. de 155 is op zich niets mis mee heb er een gehad. hij zuipt alleen als de nete. dat is een min punt van zo’n wagen. en nog een min punt dat er standaard 3 dempers onder liggen. dus je hoord hem amper. tot je uitlaat onderuit donderd. is mij 1x over komen dat de uitlaat is afgebroken. kon je vertellen dat je in eens alle aandacht in het verkeer trok. want daar kwam me toch een dikke vette geluid onderuit zeg. spijt dat ik het heb laten lassen. maar dat was zeker een dik geluid. alfa’s over het algemeen geen verkeerde auto’s maar als je 1x problemen mee krijgt blijf je problemen houden van de een naar de ander. nog een nadeel aan de 155. je kunt er zelf niet aan sleutelen zoals bij een opel. ivm italiaanse schroeven :( buiten om dat is de 155 best wel aardig van zien. en rijden zonder uitlaat geniaal geluid prodiseerd is het dan een vette wagen ;)
Fuego zegt
Ik zou eerder een Lancia Dedra kopen.
Posthumus zegt
Heb toch echt 5 jaar en 80k probleemloze kilometers gereden in een 2.0 8v. Zeker de 8v-blokken zijn niet kapot te krijgen (tenzij moedwillig).
Wat mij in dit model zo aantrekt is de sterke wigvorm. Ondanks alle beperkingen die aan de FIAT-basis zaten is IDEA er toch in geslaagd een aparte, Alfa Romeo-waardige middenklasser neer te zetten. Dat dit model het “zee Djurmans” achter lastig heeft weten te maken in ’93-’95 moge duidelijk zijn. Of het eerlijk is gegaan of niet, maakt mij niet uit. Hoe meer schandalen en tussen de regels-politiek, des te beter voor de romantiek rondom de racerij. Let wel, de schandalen van weleer kennen we nu nog, de overwinning veelal niet.
Heb de 155 helaas vandaag ingeruild op een 156 op G3, gezien de maandelijkse kilometers. 150 kilometer per dag met 1 op 12/13 is geen lolletje meer op benzine. Mis het rauwe karakter van de 8 klepper nu al.
Kortom, de 155 is en blijft een zeldzame en aparte gewaarwording. De één vind ‘m schitterend (incluis bovengetekende), de ander vind ‘m wanstaltig. Gelukkig zijn er ook auto’s op de markt voor de mensen uit de laatstgenoemde categorie.
De 155 is een klassieker in wording, met een vaste groep liefhebbers. Ondanks dat het de eerste Alfa Romeo onder FIAT was, is het wel een échte Alfa Romeo. Rijd heerlijk, zeer betrouwbaar (vooral de 8v’s) en erg comfortabel. Niet slecht voor 1.000 à 2.000 euro. Dus inderdaad; een 155, waarom niet?
Nighthawk zegt
Ik ben het met je eens Posthumus
ET zegt
Ik heb nu 2 jaar een alfa 155 1.6 16v Twin Spark. Een heerlijke auto. Rijd lekker pittig en heeft een prima wegligging. Naast het gewone onderhoud en slijtage nog geen gekke dingen tegen gekomen. In het begin vond ik het model erg appart, maar ben er nu dol op!