Dertig jaar geleden ontwierp een zekere Tony Howarth een lichtgewicht terreinauto die de wereld zou moeten veranderen. Helaas voor Tony liep het anders en ligt zijn droom in stukken in een schuur in Frankrijk.
Nadat Tony -naast auto-ontwerper ook een succesvol fotograaf en Oscar genomineerd filmmaker- midden jaren ’80 de nodige publiciteit wist te genereren rond zijn in eerste instantie op een Citroen aandrijflijn gebaseerde Africar, ging het helemaal mis. Zodanig zelfs dat het bedrijf in 1988 ophield te bestaan en dat Howarth werd opgepakt op verdenking van fraude en oplichting. Hij pleitte schuldig en werd tot 15 maanden gevangenisstraf veroordeeeld.
Dat neemt niet weg dat de Africar een interessant project was. De auto was bedoeld voor -de naam geeft het al een beetje weg- markten waar het lastig was om een goed dealernetwerk of onderhoudsbedrijven te bereiken. Onder meer dankzij een body van hout met epoxycoating moest het mogelijk zijn om zelf reparaties uit te voeren aan de auto’s, ook middenin de rimboe. Het buizenframe en de ophanging zouden van gezandstraald roestvrij staal gemaakt moeten worden om roest uit te bannen. De inspiratie voor het project kwam van Howarths reizen als fotograaf en filmmaker door de meest onherbergzame gebieden en over verschrikkelijke wegen. Grote bodemvrijheid, korte overhangen voor hellingshoeken tot 100%, de mogelijkheid om door 75 centimeter water te waden: het moest allemaal gaan gebeuren.
Uiteindelijk zijn er drie concepten geweest van de Africar: een pickup, een zeswieler en een station. De auto’s zijn echter nooit in productie gegaan en dat maakt de spot van jordi19 op Autojunk een zeer speciale. Het gaat om de zeswieler concept die is gebouwd door Tony Howarth zelf. Tony runt tegenwoordig een eigen vakantiepark en de auto staat daar opgeslagen. Hij schijnt nog steeds plannen te hebben om de Africar te gaan bouwen maar of dat ooit écht gaat gebeuren blijft de vraag. Bekijk de foto’s van dit unieke concept hier.
sjamp zegt
Waaibomen hout? :-)
Doe mij toch maar een Morgan, al is de gedachte achter de auto natuurlijk wel wat socialer :-)
dujokke zegt
Zou Howarth hem op eigen houtje bouwen?….
rocky zegt
WOW…. die naam heb ik lang niet meer gehoord :-) ik was nog een tiener toen ik deze naam/concept las/zag: ik vond het wel een leuk autootje!
Ps. aan de redactie: doorgaan met zulke headlines!
desjonnies zegt
Totaal nutteloos en quasi arrogant om te denken dat Afrikaners niets kunnen.
Op het Afrikaanse continent rulen er maar een paar merken,omdat deze merken bewezen hebben sterk te zijn, betrouwbaar te zijn en, misschien wel het meest belangrijke, reparabel te zijn.
De gemiddelde Afrikaanse vrachtrijder heeft helemaal nix met een elektronisch geregelde Euro-5 bak, liever een mechanische Euro Nul vrachtwagen, want die kan onderweg gerepareerd worden.
Omdat arbeid sportgoedkoop is en de vindingrijkheid groot, zijn merken als Peugeot en Toyota daar populair, vooral de oudere niet elektronische auto’s.
En als je daar iets wiltlanceren met Citroën techniek, dan ben je niet goed bezig.
Toyota produceer tnog steeds nieuwe oud model Landcruisers, omdat daar vraag naar is.
barchetta zegt
@desjonnies: ik snap je eerste zin niet, niemand beweert zoiets volgens mij.
desjonnies zegt
@barchetta:
Lees de derde alinea eens goed.
Tony zou het allemaal wel ff fixen voor die arme Afrikaners.
eklasse zegt
@desjonnies: de gemiddelde “Afrikaan” houdt van Mercedes omdat die onderweg niet gerepareerd HOEFT te worden. ;)
benzinehoofd zegt
@desjonnies: Psst! Afrikaners zijn blanke Afrikaanstaligen in o.a. Namibië en Zuid-Afrika. Bedoel jij niet Afrikanen?
desjonnies zegt
@benzinehoofd:
weet ik maar worden als hijsbakkie en afrikaners, zitten er diep in bij mij.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: hm ff denken…
Toyota
Peugeot
Mercedes
Jeep (de oudjes)
Hupke zegt
@desjonnies:
Alsof ze niet gaan leren hoe electronica werkt. Er lopen daar in de broes nu al electronica geniën rond. Onlangst nog een project gezien rond een selfschooled genie dat het tot MIT geschopt heeft ondanks dat hij niet meer middelen had dan wat hij kon vinden op electronica storten.
Nuja zolang ze er raken met hun prehistorische toyota gaat dat niet gebeuren maar als er geen andere weg is…
Daarbij vind ik een simpele wagen wel een goed plan. Simpel, goedkoop en eenvoudig hoe kan je nu vinden dat dat arrogant neerkijken is?
dafmaf zegt
Ik heb op de naam Tony Howarth gezocht en ik vond helemaal niemand met die naam die een Oscarnominatie heeft gekregen. Maar in die tijd noemde hij zich Anthony.
rotarypowah zegt
Een paar jaar geleden kwam er toch ook zoiets voorbij op Autoblog? Ook zo’n relatief betaalbaar en onderhoudsvrij ding, voor Afrika.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: gevonden: http://www.autoblog.nl/mobius-suv-goedkoop-de-rimboe-in
desjonnies zegt
Chrysler had in die zelfde tijd een veel interessanter project om de wereld te bedienen met een budget voertuig, de plastic Chrysler CCV.
Helaas is deze moderne interpretatie van de 2CV er nooit gekomen, Daimler Benz zag er niets in toen ze baas werden bij Chrysler.
Volgens mij een grote gemiste kans :
http://www.youtube.com/watch?v=iNlIrxibu2M
jrk68 zegt
@desjonnies:
Dat blijft een erg sympathiek ding, zeker als EV zou die het nu best goed kunnen doen.
jacobsen zegt
Kan me herinneren dat in 1984 het blad ‘Kijk’ hier een artikel over geschreven had. Leuk nu terug te zien!
tstile zegt
Een 15 jaar oude Toyota is altijd goedkoper.
Daarnaast heb je dan nog een normaal vormgegeven auto.
Als een Afrikaan moet kiezen tussen een nieuwe ‘Africar’ of een 2ehands Toyota of Mercedes dan zal ‘ie zeker het laatste kiezen.
Heel misschien, als je het concept heel goed uitwerkt dat het zou kunnen werken.
Bijv. beginnen bij een heel degelijk duurzaam chassis. Relatief dik staal dat ondanks krassen niet snel doorroest. Daarin plaats maken voor meerdere Aziatische motoren die al jaren in productie zijn. Zorg voor een fool proof luchtfiltersysteem. Motoren in Afrika halen vaak maar 50k door al het fijne stof.
Verlichting, deuren, plaatwerk zo maken dat links en rechts en voor-achter uitwisselbaar zijn.
Zorg voor heel veel zitplaatsen, laadvermogen, mogelijkheden om lading vast te maken etc.
De brandstofkosten van de rit delen ze namelijk onder alle passagiers/spullen dus hoe meer er mee kan hoe rendabeler een auto daar is.
Maar voorlopig zijn er nog zat degelijke Nissans, Toyota’s etc uit Europa te halen voor een prikkie.
Bedenk ook dat de kosten voor een auto daar vooral in de torenhoge invoerrechten zitten dus iedere auto is daar duur..