Nog een maandje voor de Dutch GP, wat zijn de laatste stand van zaken?
Het is hopen op betere weersomstandigheden dan op dit moment in Spa. Over een maand gaat voor derde keer in het hybride tijdperk de Dutch GP verreden worden. Robert van Overdijk (directeur Circuit Zandvoort) was bij de BNR Autoshow te gast om de laatste stand van zaken te bespreken met betrekking tot de Dutch GP. Ook ging het over de toekomst.
Grootste plannen
Van Overdijk is dit jaar precies vijf jaar directeur van het circuit. Hij omschrijft de periode als een jongensboek. Met natuurlijk de Formule 1 als absoluut hoogtepunt. Maar hij wil het Circuit van Zandvoort verder transformeren.
De reputatie als Mickey Mouse-baan is wel verleden tijd sinds de terugkeer van de Formule 1. Maar daar blijft het niet bij. Van Overdijk wil het circuit aantrekkelijk maken voor de zakelijke markt. Daarbij zijn er meerdere doelen.
De nieuwe Champions Lounge zal een factor zijn tijdens de Formule 1, maar ook de rest van het jaar dient dit gebouw een belangrijk doel. Voor (zakelijke) evenementen bijvoorbeeld, maar ook een business hotel met congress mogelijkheden moet op of naast het circuit van Zandvoort komen.
Verder gooit de directeur er nog een leuk high-end sausje overheen met een Beach Club en Boutique Hotel. Het gaat nooit zo fancy worden als Yas Marina in Abu Dhabi, beseft ook Van Overdijk, maar met Zandvoort moeten wel stappen gezet worden.
En de hobbyisten dan?
Circuit Zandvoort is nu nog een toegankelijk circuit. Tijdens al dan niet georganiseerde track days heb je de mogelijkheid om er met je eigen Suzuki Swift over te rijden. De angst dat dit gaat verdwijnen met de focus op de zakelijke markt is onterecht, meent van Overdijk.
De zakelijke evenementen zijn vooral gefocust op activiteiten naast de baan. Het circuit is jaarlijks voor 240 dagen volgeboekt. Genoeg overige dagen voor andere activiteiten.
We zijn een circuit en we blijven een circuit.
Robert Van Overdijk
Financiële gezondheid
Mocht de Dutch Grand Prix ooit om wat voor reden dan ook verdwijnen, dan hoeft het Circuit van Zandvoort geen financieel vrees te hebben. De populariteit en en bezettingsgraad van de baan is zo hoog dat het financieel gezond draait en kan blijven draaien, ook zonder de Formule 1.
Edge zegt
Jammer dat ik niet wist dat Van Overdijk in de BNR Autoshow te gast was, anders had ik een lezers/luisteraarsvraag ingestuurd. Ik mis in dit artikel namelijk iets: Jumbo. De gele supermarkt is één van de partners die helpt de Grand Prix mogelijk te maken, maar zoals we inmiddels wel weten kapt Jumbo na dit jaar met de sponsoring van Verstappen persoonlijk én de Dutch GP. Is het gat in de begroting dat Jumbo achterlaat al opgevuld, en zo nee, hoe beïnvloedt het vertrek van Jumbo en diens centen het voortbestaan van de Formule 1 op Zandvoort na 2025?
Takamoto zegt
Ik neem aan dat er met de populariteit en het belachelijke commerciële succes rondom Verstappen genoeg partijen zijn die willen sponsoren/investeren. Eenzelfde staat te gebeuren met de wieler- en schaatsploeg; alle 3 succesvol op het hoogste niveau = aantrekkelijk voor sponsoring
bnrautoshow zegt
Dag Edge, dat is uiteraard aan de orde gekomen in de aflevering. Er zijn meerdere partijen geïnteresseerd om het stokje over te nemen, maar de DGP organisatie vindt het netjes om eerst de dictie van dit jaar af te ronden met Jumbo.
ricksmits zegt
wat zijn ze lekker gewoon gebleven… tijdens trackday/racedagen van de breedtesport wordt toegangsgeld gevraagd voor de drie kippen die even komen kijken. Een pitbox huren is schrikbarend duur en als je avond van te voren al toegang wil moet je ook betalen voor de nacht. wil je dat niet parkeer je alles maar voor de box die leeg is en dan gaat smorgens de deur open.