De Ram 1500 –zonder Dodge ervoor– is in het nieuw gestoken en aan het uiterlijk valt zulks bijna niet te zien. Nee, het zit vooral onder de motorkap. Er werd een antiek blok geloosd en daarvoor kwamen zuinige driecili… geintje, zuinige V6- en V8-blokken in de plek.
In plaats van de geriatrische 3.7-liter V6 (215 pk) heeft Chrysler de RAM 1500 uitgerust met een 3.6 Pentastar V6. Die is stukken lichter en volgens de Amerikanen 20% zuiniger. Het blok is goed voor 309 pk en en 365 Newtonmeter aan koppel. Wie serieus lol wil trappen in een overmaatse pickup kan nog altijd de 400 pk & 552 Nm sterke 5.8-liter HEMI V8 opteren. Aangezien de nieuwe Ram 1500 over elektrische stuurbekrachtiging beschikt kan het blok nu 5 pk meer ophoesten. Het toevoegen van variabele kleptiming en cilinderuitschakeling maakt ook dit blok -op papier- 20% zuiniger.
Schakelen doet de RAM 1500 met de bekende achttraps automaat van ZF en een andere noviteit is dat de pickup voortaan in hoogte verstelbaar is. Dit jaar komt ‘ie bij de dealers te staan en kan het importeren beginnen. Nu nog een opbergvakje voor shotguns en die SRT-10, zijn we weer klaar.
raphael zegt
Ik vind het toch altijd knap hoe ze die gigantische auto’s als deze RAM maar ook de Hummer en Ford F150 zo piepklein en krap van binnen kunnen maken. Ik zat laatst in een Fiat 500 en daar heb ik zonder grappen vele malen meer ruimte, zowel been als hoofd.
autogedrocht zegt
@raphael: Er moeten Amerikanen in passen, dus zo echt klein zal ie toch niet zijn?
raphael zegt
@autogedrocht: Die zijn dan ook een stuk kleiner dan Hollanders, rekening houden met lange mensen doen ze al helemaal niet ;-)
masterstig zegt
@raphael: Zo’n 500 is ook helemaal niet zo klein! Ik ben lang en ik kon prima achterin zitten, dat had ik niet verwacht.
gijsso zegt
Wat blijft het toch Amerikaans. Nog steeds een ladderchassis? Het kan niet veel erger. Oja, dat zo’n ding geen drol kost, maar dat komt ook door de ongelooflijk lage R&D kosten.
mopar zegt
@gijsso: Waarom je in een pickup een monocoque zou willen hebben? Je weet hopelijk wel dat rijeigenschappen niet helemaal de hoogste prioriteit hebben bij zo’n ding. In amerika zijn de pickups gewoon bedrijfswagens en trekken ze meestal ook zware trailers, een ladderchassis is daar gewoon veel beter voor.
raphael zegt
@mopar: ‘bedrijfswagens’?? Ehm.. 99% van de verkochte pickups gaat naar particulieren.. Half amerika rijdt een pickup..
mopar zegt
@raphael: Mag dan wel zo zijn, maar dat is niet waar ze voor gebouwd zijn. 99% van alle defenders/G-klasse/wranglers rijden ook alleen maar op asfalt, maar daarom hoeven ze nog niet allemaal voorzien te worden van lage rijhoogtes en andere veren zodat ze goed de bocht om kunnen… Die mensen kiezen bewust voor zo’n ding dus moeten ze ook geen al te verfijnde techniek verwachten, in essentie blijft een pickup gewoon een commercial vehicle.
raphael zegt
@mopar: ‘In essentie’ ja. SUVs zijn in essentie ook om offroad te rijden ja. De G-klasse was in essentie ook een basic offroader, maar ja de klanten gebruiken hem daar niet meer voor, dus gooit Mercedes er een moderne ophanging in, andere veren, motor, interieur..
baasbas zegt
@gijsso: Jij wilde hiermee de Nürburgring op?
En die trailers en zware ladingen laat je voortaan thuis?
umadbrah zegt
@gijsso: King of the road! En ja een ladder chasis omdat het een échte 4×4 is. Ik neem deze gaarne over elke nep offroader met een autochasis.
umadbrah zegt
@umadbrah: Overigens, jullie moeten allemaal echt een keer de website van ram bezoeken (ramtrucks.com) prachtig! Al je stereotypes over Amerikanen die deze wagens rijden blijken waar!
“I like me cars as I like me women, domestic.”
Alpinaa zegt
Pfff dit is niet meer van deze tijd. De “moderne motoren” zijn de enige onderdelen die geïnoveerd zijn over de afgelopen 20 jaar dodge ram.
lincoln zegt
@Alpinaa:
noem eens 3 automotieve “innovaties” van de afgelopen 20 jaar buiten de Prius om..
weet je wat .. doe er maar 1tje ..
mopar zegt
@lincoln: Honda FCX Clarity
declaessens zegt
@lincoln: variabele kleppentiming, dual clutch gearbox (dsg), cilinderuitschakeling…
lincoln zegt
@declaessens: +@mopar ..
o.k. was een beetje misleidend omdat het Prius principe ook al 100 jaar oud is ..
maar ik bedoel dus 20 jaar ..
Hubert zegt
@declaessens:
Variabele kleptiming zal al op de Alfa 90 2.0 motronic in 1984.
blownbird79 zegt
@declaessens: Enne cilinderuitschakeling had Cadillac in 1982 al.
declaessens zegt
@blownbird79: ok \- 20jaar dus.. -.-‘
RubenPriest zegt
Ik zou er niet eens gek van opkijken als er 3 cilinders van kwamen :P
lincoln zegt
je hebt werkpaarden .. en luxe paarden ..
rune zegt
Ik braak als ik zo’n auto’s zie… brrrrrrrr
Interieur is wel mooi gedaan!
toyotafortuner zegt
@rune: bedoel je zo?
Want dat is wat ik over de Ram én alle andere huge ass pick-ups heb te zeggen! F#CK YEAH!
mattraket zegt
1 op 6 is 20% zuiniger dan 1 op 5. Hieperdepiep. Wacht maar tot benzineprijs stijgt tot $5 of $6 per gallon, dan raken ze die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.
Het ding heeft wel een erg hoog blingbling-gehalte trouwens.
kickass zegt
@mattraket: Oftewel: een minder grote draaikolk in je tank. ;)
kaasboerin zegt
Zo’n ding moet gewoon minimaal 400pk hebben, en/of een zooitje koppel, anders lijkt het net of dat ding amper vooruit gaat.
lincoln zegt
@kaasboerin:
de F-150 met V6 verkoopt goed .. zeg maar heel goed ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Dat is goed, heb er zelf nooit in gereden maar heb dit mogen vernemen van een (echte) kenner. De huistuner van onze Camaro, doet al zo’n 15 jaar werk met GM blokken en auto’s. Zelf heeft hij trouwens ook een joekel van een pickup, uiteraard flink geblazen.
lincoln zegt
@kaasboerin:
yep .. ik zou met mijn simpele apenbreintje gewoon direct voor de V8 gaan omdat ik denk dat 8 beter is dan 6 ..
zal het wel een mooiere letter vinden ofzo ..
maar die red-necks zijn in 1 jaar overstag ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Nee hoor, ik snap je punt, maar die gasten kijken niet naar cilinders of cilinderinhoud.. Puur naar gewicht/pk/koppel van het blok.
E34M5Touring zegt
@lincoln: Bedoel je die nieuwe Turbo? Die loopt inderdaad lekker in de States. Maar ook die heeft toch rond de 350pk
lincoln zegt
@E34M5Touring:
zal wel .. GM/Chrysler/Ford hebben ineens alle3 een mooie V6 in de schappen ..
maar het fijne weet ik er van .. niet van op de resencies na dan ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Kijk maar naar de Mustang, die V6 heeft ineens net zoveel pk als de 5.0 V8 van de vorige (nou was dat ook niet echt een moderne unit maar goed).
lincoln zegt
@E34M5Touring:
die 4 liter V6jes uit die Mustang waren idd wel heeeeeeel slecht ..
de 4.6 V8 moest het van zijn koppel hebben ..
dat zijn dan weer heerlijk soepele dingen ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: En een ideale crate engine. Je kunt er wel veel kanten mee uit.
lincoln zegt
@E34M5Touring:
daar weten ze bij Koeningsegg alles van ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: LOL idd en iedereen maar zeiken dat het ouderwetse meuk is zo’n US V8.
beckerbauer zegt
De 5.8 zal het wel doen met de huidige bezineprijzen, al helemaal hier in Nederland. Ik snap er niks van dat ze nog van dit soort dingen maken.
dennisr zegt
@beckerbauer: altijd wel mensen die het kopen, dat benzine duurder is betekend niet dat niemand meer zo´n pick up koopt.. GENOEG die nog zo´n ding aanschaffen en in Amerika kan het makkelijk voor de meesten..
en gelukkig wel zeg, zou wat zijn al ze echt alleen nog maar van die 3 cil rommel maken..
mopar zegt
@beckerbauer: Omdat Diesel in Amerika duurder is dan benzine
rodger zegt
@beckerbauer: in NL gaat zo’n ding op grijs kenteken met gasbom achterin. Als je dan kijkt naar de kosten lach je iedereen in bijv. een VW transporter hard uit, zowel op aanschaf als kosten per km. Je moet alleen nog wel beslissen of je er zakelijk mee voor wilt komen rijden…
The_12oach zegt
Dit is echt een BEUL!
Recentelijk 2 stuks afgeleverd en op gas wil je er wel in rijden hoor. Lach je iedereen uit, terwijl je iedereen wegblaast bij het stoplicht. Die gekke 5.7 Hemi doet niet onder voor een Golf GTI met z’n DSG bak tot de 120 wanneer het gewicht en aerodynamische wondervorm hem parten begint te spelen. En ze zijn echt rete betrouwbaar. Ze komen alleen langs voor de beurtjes want er mankeert nooit iets aan. En de kilometerteller liegt er echt niet om.
Joel_D zegt
Komt er ook nog een RAM SRT (of is het dan SRT RAM?)
SimonMc zegt
@Joel_D: Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
norge zegt
Voor een vrachtwagen (wat tie eigenlijk ook is) gewoon een heel moderne wagen .Natuurlijk met ladderchassis zodat het een leuke motorhome kan trekken .
featherlight zegt
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen hier op Autoblog NL het bestaan van deze soort auto’s niet verstaan. Maar de wereld is veel groter dan Nederland; en er zijn mensen die een 5.7 V8 nodig hebben om hun brood te verdienen, hoe gek het ook mag klinken. En voor die mensen is 20% zuiniger van groot belang, en ook vooruitgang. Alle kleine beetjes helpen.
Ooit is een Hemi opengetrokken op een recht stukje? Nee? Dan weet je echt niet wat je mist. Om een auto te voelen die zo zwaar is, zo groot, en nog steeds zo hard vooruit schiet is echt een beleving.
spotu2 zegt
Ik vind een V6 wel wat klein voor een ram, hoor. :-D
jawi94 zegt
Mooiste truck ever. En mooiste V8 ever! HEMI FTW!!!
masterstig zegt
@jawi94: Ik vind ze ook erg gaaf, wel met v8 natuurlijk en een luxe uitvoering.
meneersander zegt
8 versnellingen, dat is wel even wat anders dan een 4 automaat:P
mopar zegt
Tis trouwens een 5.7 Hemi, geen 5.8…
Romen zegt
Ik vind hem echt bruut
mercs zegt
Zo goedkoop zijn die dingen niet. Ja, de vanaf prijs, maar dan is die echt kaal en ziet die er compleet anders uit dan op de foto. Reken maar dat een beetje loaded exemplaar voor niet minder dan 60000 dollar over de toonbank gaat. Dus dat die dingen niks kosten is echt niet waar.
Daarnaast heb je zat ruimte in die dingen. Je moet er dan wel een met dubbele cabine nemen.
stsv8 zegt
@mercs: Een Longhorn uitvoering (en da’s de duurste) zit op $44.000. Fully loaded (met tv’s achterin en dat soort onzin) zit je onder de $50.000,-.
In NL heb je een Laramie met 5.7 V8 voor € 34.000,- op kenteken. LPG tank van € 4.000,- er in en je bent klaar.
E34M5Touring zegt
@stsv8: Met Bikeweek in Daytona reden ze rond hoor. 3500 uitv. met 24 inch chrome truck wheels eronder. Allemaal met Powerstroke diesels en smoke stacks. Echt te zot als je die turbo hoort aanzuigen.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Sorry Duramax natuurlijk
4991 zegt
lovely!
michelyman zegt
Blijven grote en indrukwekkende bakken, van mij mag deze Ram de World Car of the Year rammen! :D wel even een bullbarretje erop
Edge zegt
Geloof het of niet, maar deze RAM heeft ook stop/start
lincoln zegt
in NL rijden er meestal van die gouwe ketting zonnebank figuren in ..
en als je dan ook nog eens gel in je haartjes flikkert dan ga je voor de Toyota Tundra ..
stsv8 zegt
@lincoln: Ik heb zelfs plaktattoo’s!
lincoln zegt
@stsv8:
dan is de enige mogelijkheid om te slagen voor een geschikt voertuig bij de Cadillac dealer ..
zit nix anders op ..
betonstaal zegt
fisher-price
lincoln zegt
@betonstaal:
daar kan je je aardig in vergissen ..
Hubert zegt
@lincoln:
OK, Tonka. ;-)
spylegion zegt
Benieuwd wanneer het nieuwe viper blokje hierin is terug te vinden..
Pick-up met 640pk…
The360box zegt
Waarom die dingen nog bestaan. Laten ze eens overstappen op fatsoenlijke wagens want daar kan je voor €100 je C1 10 x voltanken!
Hubert zegt
Lekker aan de andere kant van de plas laten.
West Europa en vooral Nederland is totaal niet berekend op deze mastedonten.
Er zijn genoeg alternatieven uit West Europa verkrijgbaar die hetzelfde werk kunnen verzetten.
lincoln zegt
@Hubert:
waar ..
worden hier dan ook alleen als “handtasjes” gebruikt ..
leone zegt
Mensen, jullie reden liever een Amerikaans Passatje zeker dan zo’n heerlijke Ram. Ik wist het wel.
stsv8 zegt
Cilinderuitschakeling heeft de huidige ook al. Verschijnt in mijn dashboard regelmatig een ECO lampje. T’is net een Ampera!
Zou die 8-traps automaat wel willen.
PeugeotGTI zegt
Haha die remschijven zijn net zo groot als op mijn 106je