Waarom alleen met de voorwielen sturen, als je ook de achterwielen mee kunt laten werken? Porsche schijnt op de nieuwe 911 (991) Turbo dit een zogeheten ‘Four Wheel Steering’ (4WS)-systeem te gaan toepassen.
Nieuw is deze technologie zeker niet, er zijn fabrikanten die het al jaren toepassen, zoals bijvoorbeeld Renault met de Laguna. Maar bij een gebrek aan scoop zal Porsche er wel een innovatief detail in aanbrengen, waardoor ze het alsnog met veel bombarie kunnen claimen. Als het daadwerkelijk waar is wat Autobild schrijft dan..
Je powerhouse dwars gooien met 4WS zal wel een behoorlijk stuk lastiger worden, maar mensen die graag driften gaan toch eerder voor een RWD GT3 (RS), in plaats van een AWD Turbo lijkt ons zo. Volgens eerdere geruchten schroeft Porsche drie turbo’s op zijn nieuwe geblazen Elfje, en zal het maximumvermogen ergens rond de 530 pk uitkomen, misschien wat lager (de huidige 911 Turbo heeft er 500).
Verwacht een introductie op de IAA in Frankfurt (september 2013), met de eerste klantauto’s vanaf begin 2014. Dat duurt nog even dus. In de tussentijd hebben we de spyshots en -video nog. En natuurlijk af en toe een geruchtje om hem een beetje in het oog te houden.
raphael zegt
De vorige Turbo was in mijn ogen de beste allround auto die er bestaat. Een serieuze supercar, een compacte tweezitter, een luxe cruiser, een daily driver alles in één. Dé ultieme alleskunner. Heel erg benieuwd naar deze 991 versie.
rufctr01 zegt
@raphael: vaak maken ze de turbo beter dan het voorgaande model. Alleen bij de 996 turbo is dat niet gelukt. In mijn ogen is de 993 turbo beter dan de 996 turbo. De 997 was zeer goed, ik heb dan ook hoge verwachtingen van de 991 turbo.
raphael zegt
@rufctr01: Zelf ook geen grote fan van de 996 turbo, uberhaupt niet van de 996 lijn maar goed. Een auto van 0 naar 100 lanceren sneller dan elke Ferrari die ooit geproduceerd is maar toch ‘gewoon’ een 911 zijn is bizar..
henk_he zegt
@raphael: de Enzo sprint toch echt sneller naar de 100 hoor, uiteraard tegen een ander prijskaartjes, maar toch.
raphael zegt
@Henk_he: Zeer zeker niet. De Enzo doet het sprintje naar de 100 in 3,65 seconden om precies te zijn. Een 911 turbo s doet dat in 3,1 seconden volgens de officiele lezing. Echter heb ik ze al vaak genoeg 2,9 zien halen.
heidekonijn zegt
@raphael: Tof. Enneuh, sneller als een GT-R much?
ej20g zegt
@raphael: sterker nog, om het nog een tandje indrukwekkender te maken, de snelste Turbo S die ik heb gezien was 2.84. De snelste GT-R was 2.92. Maar goed, het verschil is minimaal en beide zijn ze ongelofelijk snel. Het betrof standaard exemplaren overigens, de Porsche met 530 pk en de GT-R met 550 pk. De Porsche is wel een druk lichter met meer grip op de achterkant, dat verklaart het verschil wellicht.
rufctr01 zegt
@raphael: daarom is de 996 lijn ook niet populair, ze zijn niet veel waard. Een vergelijkbare 993 is vaak duurder.
ej20g zegt
@rufctr01: klopt, en dat is niet zo raar, als je kijkt naar het uiterlijk van beide generaties. Vind de 996 zeker niet lelijk, maar de 993 is een pareltje! Kanttekening is echter wel dan 996 GT2’s dan weer niet te betalen zijn. Maar dat heeft dan weer een hoop te maken met hun zeldzaamheid. Overigens zie je het daar ook terug, want de 993 GT2 is nóg duurder en zeldzamer.
mikkeloentje zegt
Ik blijf het bijzonder vinden dat altijd elke nieuwe auto meer pk heeft dan zijn voorganger.
salberts93 zegt
@mikkeloentje: lijkt me redelijk logisch toch? waarom zou je er minder in stoppen ^^ auto’s worden toch alleen maar zwaarder dat moet je ergens mee opvangen
zakar36 zegt
@ sir smokealot:
Had de huidige/vorige niet met de s pakket 530 pk?
sir_smokalot zegt
550 geloof ik.
sebasjuhh zegt
@sir_smokalot: Turbo S = 530
sir_smokalot zegt
ah, ok. 530 dan :)
salberts93 zegt
@sir_smokalot: waarschijnlijk was je in de war met de Turbo S GTS GT3 Plus Turbo xD
jack_abarth zegt
Kameraad van mij heeft een 5th gen Honda Prelude gehad. Deze had ook 4WS. Was opzich wel grappig systeem. Tot de 50km/h stuurde de wielen mee, daarboven niet meer. Vond het zelf wel een ramp wanneer ik die auto achteruit moest fileparkeren. Maar na enige pogingen gaat het zelfs gemakkelijker dan welke auto dan ook.
ixjeer1300 zegt
@jack_abarth: Was dat niet die Honda waarbij de wielen tegenstuurden bij inparkeren?
jack_abarth zegt
@ixjeer1300:
Die wielen stuurden van bovenaf gezien gespiegeld achter t.o.v. van voor. Daarmee kon je dus gruwelijk kort om een hoek heen draaien. Ondanks dat ze maar 10 graden verdraaien, merk je dat ontzettend goed.
jack_abarth zegt
@ixjeer1300:
http://www.youtube.com/watch?v=xXueyBH68G4
ixjeer1300 zegt
@jack_abarth:
We hebben allebei gelijk. Bij een kleine wieluitslag (tot 1,5 graad) bewogen de wielen tegengesteld. Bij grotere wieluitslagen andersom. Handig bij bochtenwerk.
Kijk maar:
http://antholonet.com/EngineersCars/3GPrelude/3gprelude.html
BMW330Ci zegt
@jack_abarth: De laatste 5 serie heeft dit volgens mij ook. Deze sturen echter tegen de voorwielen in tot 50 oid en boven de 50 sturen ze met de voorwielen mee. Heel leip
jippie zegt
Tja, 4-wielbesturing/aandrijving klinkt nou niet echt als de meest ideale funfactor auto.
JamesBond007 zegt
@jippie: Wie weet! Als je yipikaye’s comment moet geloven dan liggen er veel mogelijkheden om lol te maken. Je kan met alles in principe veel lol maken. Daar heb je basisgerechten als RWD en veel pk niet voor nodig. Met een beetje fantasie kom je heel ver ;)
O.T. ben erg benieuwd naar de nieuwe 911 Turbo. Vind het wel gaaf als ze net zoveel pk of minder uit het nieuwe blok halen, en er vervolgens veel harder mee gaan! Techniek tegenwoordig.. :)
salberts93 zegt
@jippie: we dachten ooit ook dat 4WD alle lol uit een auto haalde maar o.a. Porsche met de 911 Turbo bewees dat dit niet nodig was ^^ misschien flikken ze hetzelfde trucje weer met 4WS
norge zegt
Tja “nieuwe” technologie introduceren twintig jaar na de Aziaten zijn die Duitsers goed in .
heidekonijn zegt
@norge: Zoals?
Tommy2 zegt
@heidekonijn: Ongefundeerde oneliners roeptoeteren in topics van Duitse kwaliteitsauto’s, daar is norge goed in.
yipikaye zegt
Peugeot had het 20 jaar geleden ook al meedraaiende achterwielen.
Ging als op een rails door de bocht. Stuurde toen het beste in zijn klasse.
Zal wel bruut worden op de nieuwe 911.
alcantara zegt
Nu nog een CVT automaat erin en je kunt gewoon achteruit rijdend over de wegen cruisen.
ixjeer1300 zegt
@alcantara: Daarvoor heb je geen vierwielbesturing nodig dunkt me.
alcantara zegt
@ixjeer1300: Maar dan stuurt het zeer belabberd, en voor belabberd sturen koop je geen Porsche.
ixjeer1300 zegt
@alcantara: Maar om nu achteruit te gaan rijden met een Porsche omdat deze 4WS heeft? P.S: Dank u voor de grammaticale oorvijg ;-)
SimonMc zegt
@ixjeer1300: *me dunkt
darkpluisje zegt
@alcantara: dan is hij wel beter gestroomlijnd :)
agera zegt
De komende tijd zal Porsche modellen lanceren die het een voor een tegen de Nissan GT-R moeten gaan opboksen zoals de 911 Turbo, Turbo S, GT2 RS en de GT3 RS. De vraag is gaat het ze eindelijk lukken? Ik denk van niet.
JamesBond007 zegt
@agera: Zullen het moeten afwachten. Eerlijk gezegd kan de vergelijking sowieso al niet op tegen de Nissan GT-R. Mocht je heel snel willen gaan, en niet veel willen betalen kies je daarvoor. De porsche’s zullen ongetwijfeld veel duurder zijn en net zo hard of harder gaan. Maar de klanten kopen die auto’s niet om sneller te zijn dan een aziatisch merk met 1 ( 2 met juke-r ) die uitmuntend presteert en vervolgens auto’s als de micra verkopen..
Plus ze rijden niet elke dag op de Nordschleife. Maar goed, punt is gemaakt denk ik.
pexiges zegt
@agera: Alleen de turbo (S) gaat het opnemen tegen de GT-R en zal Porsche kennende ook beter zijn (prijs-kwaliteit buiten beschouwing gelaten). De GT3 en GT2 zijn totaal andere wagens die niet in de buurt van de GT-R en zijn doelgroep komen. GT3(RS) is gewoon een atmosferisch trackmonster, terwijl de GT2 RS daar nog een schepje bovenop doet mbv turbo’s.
agera zegt
@pexiges: Weet ik ook wel, mijn reactie was ook een beetje sarcastisch bedoeld. De Nissan GT-R is een machine die in staat is om het tegen iedereen op te boksen!
salberts93 zegt
@agera: GT-R zal altijd een klasse apart blijven, maar Porsches ook. die hebben gewoon een bepaalde charme die de GT-R mist, een bepaald gevoel van luxe uitstraling die een Nissan nooit zal hebben. de GT-R word meer door mensen gekocht die echt met de cijfertjes bezig zijn
baasbas zegt
Meer technologische slimmigheidjes zullen het een snellere auto maken. Maar leuker….? Ik weet het niet.
Ik heb een zwak hiervoor:
http://www.youtube.com/watch?v=LiqFGZuKtXU&hd=1
heidekonijn zegt
@baasbas: Dat is het zgn harde vs zachte sportwagen debat. Zelf snap ik niet helemaal waarom je een zachte zou willen hebben maar ze verkopen wel het best. Zie Marcos TSO bankroet vs Audi en Porsche verkoopcijfers.
SimonMc zegt
Lol, 3 turbo’s, dat gelooft toch geen hond…Het is geen diesel hoor.
camber24 zegt
911 Turbo blijft ook een benchmark in zijn klasse. Ben zeer benieuwd.
undifined1 zegt
de bmw 850 csi had het in 1992 ook al:
http://www.youtube.com/watch?v=1zX5dQkb-xQ (een filmpje van een test van het systeem)
knalfa zegt
@undifined1: Kijk van die wist ik het niet eens. Van de honda wel. Was dat met lucht/ hydraulica geregeld?
undifined1 zegt
@knalfa:
was met hydraulica geregeld, was alleen standaard op de 850csi met 550nm/380pk waar maar 1500 van zijn gemaakt, en op de normale 8 serie was het een heel dure optie, dus er zijn niet veel met ahk (active hinterachs kinematik, de achterwielbesturing dus) Er wordt gezegd dat de auto”s die dit hadden veel beter reden dan die het niet hadden, maar dat weet ik niet zeker.
Volgens mij was het eigenlijk ook een veiligheidssysteem, het hielp tegen overstuur.
heidekonijn zegt
@undifined1: Porsche had in 1978 al meesturende achterwielen, de zgn Weissach achteras.
ixjeer1300 zegt
@heidekonijn: Volgens mij hebben we het over actieve 4WS.
heidekonijn zegt
@ixjeer1300: Zou kunnen, maar ik zie het nergens gepreciseerd.
ej20g zegt
“Nieuw is deze technologie zeker niet, er zijn fabrikanten die het al jaren toepassen, zoals bijvoorbeeld Renault met de Laguna.”
Sterker nog, in 1989 was de Nissan BNR32 GT-R al voorzien van HICAS. Oftewel, een systeem waarbij alle wielen meedraaien.
Ik ben benieuwd wat dat met het weggedrag van de nieuwe Turbo doet. Het kan alleen maar beter worden, zoals met elke generatie tot nu toe.
lincoln zegt
heb ooit nog eens een Mazda 626 coupe gehad met dat zelfde trucje ..
mooie spoiler erop eraan en er onder ..
had em nooit weg moeten doen ..
fconderkantlat zegt
krijgt ie ook 4 stuurtjes?
weereentankleeg zegt
@arashrsf: want jij hebt nu ook 2 stuurtjes in je auto?
qriss zegt
Komen ze er nu eindelijk achter wat ze fout deden in de jaren 90.
De o zo gevreesde, eeuwige vijand van de 911, beginnend vanaf de Skyline R32 GTR vanaf 1990 had ook al vierwielsturing genaamd HICAS…
Good job Porsche… good job! (not)