Vergeef ons het verschrikkelijke woordgebbetje, maar dit is goed nieuws voor liefhebbers van de aloude Targa. Een grote beugel en een achterruit die doorloopt tot aan de zijkanten. Onze spyfotograaf laat zien dat dit weer helemaal terugkomt.
Geruchten van een 911 (991) Targa met ouderwetse uitneempanelen staken al de kop op voordat de nieuwste editie daadwerkelijk op de markt was. Ongeveer een jaar geleden. En het lijkt te gaan gebeuren, waardoor we snel een nieuwe cabriovariant aan de line-up van de 991 kunnen toevoegen. Denk aan een introductie in 2013, iets voor de zomer.
Sinds de 993 is het principe ‘Targa’ verkwanseld en werden ze uitgerust met een glazen schuifdak. Ook de nieuwste generatie is te verkrijgen met een dergelijke dakconstructie, maar die mag je dus geen Targa meer noemen, anders sturen we een bromsnor op je af in een -juist ja- Targa.
De foto’s laten de beugel zien en een gecamoufleerde achterruit. Het dakpaneeltje dient dus handmatig te worden verwijderd. Beeld!
syliaca zegt
Ziet er erg lekker uit, zie hem graag verschijnen!
jeroenoscar zegt
Super! Veel beter dan de vorige (997), die zag er niet uit vond ik.
Hopelijk kun je hem ook weer in het groen krijgen met een zilveren beugel.
eduardovich zegt
Heel dik!
baasbas zegt
Ehm. Wat is er mis met het glazen dak van de vorige Targa? En waarom is de beugel beter? Ik zie het voordeel niet..
adyton zegt
@baasbas: Gewoon het retro-gevoel. De oude had het, dus leuk dat ze het nu ook erop zetten.
adyton zegt
@baasbas: En trouwens, die vorige was niet echt de naam Targa waard he.
baasbas zegt
@adyton: Dat glazen dak was erg gaaf. Functioneler dan met zo’n beugel. Handig elektrisch ook. Ik vond hem de naam targa wel waard hoor. Ik weet ook wel dat die beugel er alleen voor nostalgische redenen zit. Om de zeurkousen tevreden te stellen die (ten onrechte) beweren dat de 928 geen Porsche is… En de 924.. En de Boxster.. En de Cayenne… etc.
adyton zegt
@baasbas: Idd. Het is functioneler. Zeker aangezien je dat dakje nu manueel eraf moet doen (ook heel retro ;) ) en dan opbergen.
Maar blijkbaar dat Porsche het schuifdak ook nog zal aanbieden om mensen als jij ook tevreden te stellen :)
d15b2 zegt
@baasbas: Beugel is niet beter, alleen maar “mooier” ( vinden meeste mensen denk ik). De targa-bar was al overbodig toen de cabriolet de stevigheid van de carroserie alles al kon dragen zonder een bar, dus vandaar dat ze over zijn gestapt op glazen dak – om het model bestaansrecht te behouden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@d15b2: een beugel mooier???? Nou, die had ik nog niet eerder gehoord hoor! Was vroeger gewoon voor inferieure merken die de torsiestijfheid zónder beugel niet voor elkaar kregen….
Ram-G-maN zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Just my thoughts.
d15b2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik heb het over hedendaags. Buiten dat – De targa werd nog gewoon geproduceerd toen de 930 / 964 allang cabriolet modellen hadden. Blijkbaar was er toch nog vraag voor, maar meer voor esthetische waarde
jordy14 zegt
Ziet er goed uit. Maar het linkje “beeld” werkt niet.
thomaz zegt
Tsja, het zal allemaal wel nostalgisch zijn enzo. Maar waarom zou je zo’n targa met zo’n handmatig uitneembaar dak nou kopen, als je ook een volledige cabrio kan kopen waarvan het dak wel gewoon makkelijk en elektrisch dichtgaat. Lijkt mij vrij onhandig dat gesleep met zo’n dakje als je net laten we zeggen +/- 150k voor je auto hebt neergeteld.
jordy14 zegt
@thomaz: klopt, het gaat hier denk ik meer om het idee dan om de functie.
Carreza zegt
@thomaz: je geeft zelf het antwoord op je vraag: nostalgie!
thomaz zegt
@Carreza: Dat besef ik me ook wel. Maar ik vraag me dus af of de hedendaagse 911 koper wel zit te wachten op nostalgie. Hoewel die auto feitelijk natuurlijk één brok nostalgie is met dat design en die boxer achterin, vraag ik mij dus af of de hedendaagse 911 koper niet gewoon gemak wil. Het overgrote deel wordt hier in Europa nota bene met automatische versnellingsbak verkocht. Maar goed, Porsche (de Duitsers) kennende hebben ze de markt goed onderzocht en zal er wel vraag naar zijn. Of ze zetten hem gewoon in het gamma als nostalgische image-builder voor de rest van de 911-range. Hmm…
Revvji zegt
@thomaz: De 911 Sport Classic heeft toch ook vlot verkocht? Dat het aantal exemplaren beperkt was, zal daar wel toe bijgedragen hebben, maar toch..
raphael zegt
Fantastisch nieuws! Echt super, heb altijd gehoopt dat ze dit zouden maken..
autogedrocht zegt
De foto’s laten de beugel zien en een gecamoufleerde achterruit autoblog logo
HDM zegt
Geniaal dat ze em nog zo proberen te vermommen als een cabrio xD
doncorleone zegt
Nu nog Fuchs velgen eronder en het plaatje is compleet.
Carreza zegt
Dat wordt meteen mijn favoriete 911 variant!
bassen zegt
Nu nog hopen dat politie ze ook weer in gebruik gaat nemen en dan is de traditie weer in ere hersteld.
norge zegt
@bassen: Denk het niet in deze crisis tijd .
adyton zegt
Goed dat Porsche weer voor een echte Targa gaat.
vale46 zegt
Ziet er goed uit :)
Maar ik schrik wel een beetje van het stoffen dak.
“moet” een Porsche targa er niet eerder zo uitzien? :
vale46 zegt
@vale46: Ik bedoel dan een glazen achterruit en een vast uitneembaar dak.
bassen zegt
@vale46: Komt ook wel, maar dit is een mule, om de pers te misleiden.
Seroo zegt
@vale46: Dat stoffen dak is duidelijk een poging om de auto op een gewone cabrio te laten lijken. Je ziet heel duidelijk op de foto dat het er gewoon op geplakt is, maar als hij langs rijd niet. Dat is het idee van camouflage.
baasbas zegt
@vale46: nee, die spoiler moet er af
norge zegt
Ziet er lovend uit.
Hupke zegt
Zo’n targa is echt de mooiste uitvoering van een 911 maar toch om te rijden zou ik voor een coupe gaan. Qua handling en gewicht stukken beter (of dat was toch altijd zo).
Niet dat ik voor een 911 zou gaan moest ik een sportwagen willen, vind die dingen zeker de moderne veeleer daily drives zijn dan die ene speciale voor in het weekend of op het circuit.
Frankypanky zegt
@Hupke:
Met de stijfheid van de 911-cabrio t.o.z. van de coupe valt het wel mee, hoor! Bij het ontwerpen hadden ze de cabrio al in gedachten, dus die bodem-sessies zijn al aangepast/herberekend.
Ik vermoed dat die Targa nog een stukje strakker zal rijden dan de cabrio? Het verschil lijkt mij dan te verwaarlozen..
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
Na snel ff googelen (heb niet echt ge fact checked dus kan louche zijn maar normaal niet)
“WEIGHT Coupe: 1,320KG Cabriolet: 1,395KG + 32KG Hard Top TORSIONAL RIGIDITY Coupe: 16,500 Nm deg Cabriolet: 8,200 Nm deg LONGITUDINAL RIGIDITY Coupe: 21,000 N/mm Cabriolet: 8,900 N/mm 0-60MPH Coupe: 4.6s Cabriolet: 4.8s”
Dat zijn toch serieuze verschillen. Targa en cabrio maken eigenlijk niet zo veel verschil uit omdat ze beiden dat zwakke middenstuk hebben (de echt targa’s toch) dat serieus verstevigd moet zijn tov. een coupe. Targa is enkel veiliger bij het overkop vliegen en dat soort zaken. Dingen waarop recente cabrio’s ook best wel veilig voor zijn met hun rollbescherming en dergelijke.
De keuze voor de targa zou eigenlijk vooral door schoonheid gedreven worden niet door sportiviteit.
Tenzij je de coupe versie wil benadelen tov de cabrio kan je eigenlijk niet om de natuurwetten heen. En zal een coupe altijd lichter en stijver zijn. Dat heeft te maken met het oppervlaktetraagheidsmoment.
Dat is om het simpel uit te legen waarom je een latje heel goed kan buigen in de richting dat het dun is en minder goed in de richting dat het hoog is ondanks dat het altijd dezelfde oppervlakte heeft.
Zo heb je om een cabrio stijf te maken dus een stuk meer materiaal nodig in die bodem dan bij een coupe.
Frankypanky zegt
@Hupke:
Ok, dank je voor de correctie dan…Het zal dan wel een ander automerk zijn geweest, die aangaven dat ze de bodem van de versie met vast dak al hadden aangepast t.o.z. van een cabrioversie?
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
De MP4-12C van Mclaren bij mijn weten en enkele TVR’s (hele hoge en sterke middentunnel) voor de rest zou ik het niet weten.
mashell zegt
@Hupke: “zou ik voor een coupe gaan. Qua handling en gewicht stukken beter (of dat was toch altijd zo)”
Of voor de Boxster, qua handling en gewicht ook beter maar wel open.
Hupke zegt
@mashell:
Ja idd een prima wagen. Wel een wagen die van 0 af aan als roadster bedoelt was en waar de motor op de juiste plaats ligt.
Voor de 987 is de Porsche Boxster: 10,000 Nm/degree en hij weegt 1420 kg. (de spyder is de lichtste en weegt 1275kg)
Z4: 14,500 Nm/degree (e85) 1365kg
Z3: 5,600 Nm/degree 1170kg
Dus als je gaat kijken is die boxster op papier ook niet zo extreem geweldig. Hij heeft wel het voordeel dat die een stuk korter is dan de 911 waardoor je dat minder zal voelen. Ik ben wel verbaasd, ik heb nooit geweten dat die ZO zwaar was.
masterstig zegt
Ik ben benieuwd, ik ben altijd al een Targa fan geweest. Ziet er gewoon chicker uit dan een coupe.
mashell zegt
@masterstig: de coupe heeft een mooie lijn met die achterste zijruitjes, de cabrio is juist het probleem, die heeft een dikke kont en ziet er in de flank niet zo elegant uit als de kap dicht is.
C220AMG zegt
Eindelijk komt ‘ie dan toch terug! Laten we hopen dat je de beugel een beetje kunt “customizen” zoals je bij de R8 de sideblades in bepaalde materialen kunt uitvoeren.
Een mooie zwarte Targa, met RVS beugel graag!
mashell zegt
@C220AMG: en met Fuchs wielen…
kickass zegt
Zal m’n oom wel leuk vinden! Hij heeft de Targa’s van de vorige drie generaties.
targadriver zegt
Een nog niet genoemd zeer prettig aspect van de vorige targa is het feit dat de auto erg licht is van binnen. Ik rij dagelijks in een 997 targa en het enorme glazen dak geeft een zeer ruim gevoel. De gewone 911 heeft dat niet en voelt dus wat krapper aan van binnen.