‘Complicate, then add heaviness,’ is nu de nieuwe lijfspreuk van Lotus.
Of we het nu leuk vinden of niet, tegenwoordig hebben bijna alle automerken een SUV in het gamma. Ook sportwagenmerken als Porsche, Lamborghini, Aston Martin en zelfs Ferrari gaan hierin mee. Een van de weinige merken die nog geen SUV heeft is Lotus.
Merkwaarden
Dat Lotus er niet als eerste bij is met een SUV is logisch. Als er één merk is waar een SUV niet bij de merkwaarden past dan is het Lotus wel. Om een SUV te bouwen moet je namelijk precies het omgekeerde doen van Colin Chapman’s bekende motto. Toch begint het er steeds meer op te lijken dat een Lotus SUV er toch echt gaat komen.
Lambda
Er zijn nu Chinese documenten op het internet beland waaruit de eerste informatie over de SUV gedestilleerd kan worden. De naam bijvoorbeeld. Volgens het document gaat de SUV Lambda heten. Laten we hopen dat de auto fraaier wordt dan zijn naam.
China
Het is geen toeval dat deze info naar buiten komt via China. Als de informatie klopt is dat namelijk ook het land waar de Lotus SUV gebouwd gaat worden. Om precies te zijn zou de productie in Wuhan plaatsvinden. Dat Wuhan, ja. Daar staat namelijk een fabriek van Geely, de Chinese eigenaar van Lotus.
Volvo
Geely is tevens eigenaar van Volvo. Het is daarom geen verrassing dat er gemeld wordt dat de Lotus SUV op het SPA-platform van Volvo komt te staan. Dit platform vormt ook de basis voor onder meer de XC60, XC90, S60, S90 en de Polestar 1. Reken er niet op dat Lotus er een compacte SUV van maakt. Volgens het document wordt de Lambda namelijk 4.900 mm lang en gaat hij – hou je vast – 2.200 kg wegen.
Aandrijflijnen
Naar verluidt komt de SUV van Lotus er met drie aandrijflijnen: benzine, hybride en volledig elektrisch. Deze laatste versie krijgt volgens het document 737 pk en maar liefst 1.140 Nm aan koppel. Snel zal de auto dus wel zijn, maar niet op een manier zoals Colin Chapman gewild zou hebben.
Volgens de Chinese info laat de Lotus SUV niet lang meer op zich wachten. De productie zou dit jaar nog van start gaan. Om op een positieve noot te eindigen: laten we hopen dat een SUV Lotus de mogelijkheid biedt om nog lang sportwagens te blijven bouwen volgens het vertrouwde recept.
Via: pcauto.com.cn
Headerfoto: Kia Futuron Concept, ter illustratie
cossiekiller zegt
Is dit nu je zus @Willeme ?
gekketurbo zegt
Als we hiermee een vernieuwde Elise krijgen met een gewicht van 800kg vind ik het prima. Dit is een situatie waarvan ik zeg “doel heiligt middelen”.
Als je ziet wat voor parels uit de Porsche fabriek komen rollen doordat onpuristische modellen zo’n succes zijn geworden denk ik dat het te accepteren is.
Dutchdriftking zegt
@gekketurbo: Ik denk dat dit inderdaad de juiste manier is om er naar te kijken. Gave modellen voor de puristen, en modellen voor de massa om dit te bekostigen. Boekhouding en marketing beiden blij.
escort77 zegt
@dutchdriftking: precies, de massa rijdt nu in Panamera’s, Cayennes, Macans, Urussen en Lotus SUV’s.
Dutchdriftking zegt
@escort77: Ik kan ze niet betalen, maar door de rijke massa welke Cayenne’s en Macan’s rijden kunnen wij nog dromen van een GT3.
kevertje zegt
Dit is geen SUV maar een sportwagen met te grote wielen.
cossiekiller zegt
Ofwel een Amerikaan van 145kg met een joggingpak en de nieuwste Nike Air’s…
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat Lotus zwaarwegende ( . . . ) redenen heeft om van haar geloof te vallen, waarschijnlijk inderdaad van financiele aard. Nou ja, dan mot ’t maar, he ?
ghengiskhan zegt
Oh oh oh…Laatst, toen ik weer een staatslot had gekocht (de verkeerde , zo bleek later), was ik bij wijze van voorpret van plan om een autofabrikant te belonen door één van zijn auto’s af te nemen. Maar dan wel een autofabrikant die GEEN SUV’s maakt. En het lijstje waar ik op uit kwam was bedroevend kort: Koenigsegg, Pagani, Donkervoort en Lotus. (Ik sta overigens open voor aanvullingen.)
Met betraande ogen zie ik dat lijstje nu nog korter worden. Waar moet het naar toe met deze wereld?
leonlampe zegt
@ghengiskhan: McLaren
ghengiskhan zegt
@leonlampe: dank u.
misterpepper zegt
Oeiii…. die is lelijk, zelfs voor een concept. Het lijkt wel een hotwheel-autootje waar mijn zoontjes mee spelen….
MaartenD zegt
Ik hoop dat dit een erg vroeg (of erg late ;-)) 1 april grap is…?
moveyourmind zegt
Met die lage daklijn kunnen ze er misschien ook wel een Bertone-achtige variant voor Volvo van maken.
thomcarspotter zegt
Er blijft geen een ras echt sportwagenmerk over op deze manier. Succesformule is suv elektrameuk. Lekker cashen
tjorque zegt
Toen de Lotus een ordinaire zonnebloem werd…
Jammer! Jahaaa!
Wakker van liggen? Nope! (Daar heb ik al kinderen voor).
LaLancia zegt
Ik hoop toch dat FCA hier een stokje voor gaat steken? De Lancia Lambda is een van de meest vooruitstrevende auto’s geweest van zijn tijd.