Zou deze teller wel over de 300 km/u komen?
Het ‘huidige’ model van de Busa rolt al vanaf 2019 niet meer vanaf de productieband. Toch kent iedereen de Hayabusa nog steeds. Het was namelijk de eerste productiemotor die harder dan 300 km/u haalde vanuit de fabriek. Die grens zal de kilometerteller van de nieuwe Hayabusa waarschijnlijk niet doorbreken. Wij zochten uit waarom.
Icoon
Als je de Hayabusa al niet kent door zijn hoge topsnelheid dan is er nog zijn uiterlijk. Dat uiterlijk heeft op mij in ieder geval veel indruk gemaakt. Het afwijkende design was volgens Suzuki positief voor de aerodynamica. De nieuwe Hayabusa zal vast weer goed zijn voor veel rijcomfort voor de berijder. Veel meer dan dat kunnen we over het uiterlijk nog niet zeggen. Wel is de kenmerkende 4-2-2 uitlaat ook weer zichtbaar in vastgelegde schetsen. De nieuwe Hayabusa zal, als deze schetsen van de motor zijn, een knipoog zijn naar de huidige. Die kent zijn oorsprong uit 1999.
Topsnelheid
Mocht je geen Hayabusa kenner zijn, even wat tellerpraat. De Hayabusa kwam op de markt met een kilometerteller die tot 340 km/u ging. Na 2001 werd de teller vervangen voor een exemplaar wat net de 300 km/u kon aantikken. Dit kwam door een aantal politici die de snelheid levensgevaarlijk vonden en de motor wilde verbieden. De strijd om de hoogste topsnelheid was tussen Japanse merken al een tijdje aan de gang. Deze fabrikanten besloten de motoren te ‘begrenzen’ op 300 km/u. Volgens deze theorie zou de nieuwe Hayabusa nooit het record van zijn voorganger kunnen verbreken. Toch heeft Kawasaki het met de H2 voor elkaar gekregen.
Afspraken topsnelheid motorfabrikanten
Het gentlemen’s agreement over de topsnelheid is destijds alleen door Honda publiekelijk bevestigd. Suzuki en Kawasaki hebben het nooit officieel erkent. Kawasaki starte met de H2 de strijd om de topsnelheid weer op. Tijd voor Suzuki om met de nieuwe Hayabusa weer mee te doen. Met de eerste Hayabusa, Japans voor slechtvalk, jaagde Suzuki namelijk al op de merel. Nederlands voor Blackbird, de Honda die voor de komst van de Hayabusa de snelste productiemotor was. Zal Suzuki zich wel netjes aan de afspraak houden of zal de nieuwe Hayabusa wederom de 300 passeren?
Geruchtenmolen
De huidige Suzuki GSX 1300 R motor voldoet niet meer aan de huidige emissienormen in Europa. De Euro4-motor mag in Nederland dus niet meer nieuw verkocht worden. De stekker werd uit een icoon getrokken. De rechten van de naam Hayabusa zijn echter vernieuwd en een nieuwe Euro V-motor is van de Suzuki tekentafel gerold. Schetsen voor het patent met de typische 4-2-2 uitlaat tonen een nieuw chassis en een nieuwe achterbrug. Het heeft er alle schijn van dat Suzuki hier bezig is met een nieuwe Hayabusa. De 1.340 cc Euro V-motor zal meer dan 200 pk gaan leveren.
Nu weet je in ieder geval waarom de teller van jouw motor stopt bij 299 of 300 km/u. Wij vragen ons af: als er een nieuwe Hayabusa komt, is het dan belangrijk dat hij de H2 van Kawasaki voorbijsteekt qua power en topsnelheid?
realhustler zegt
Het valt mij op dat moderne motoren relatief veel lawaai maken zonder echt snel te zijn. De emissie eisen maken dat de motoren geknepen klinken, alsof het moeite kost om op toeren te komen.
Misschien is het romantisering, maar mijn 91 Honda CBR1000F ging serieus van de plek destijds, zonder veel lawaai.
En mijn Yamaha GTS1000 was iets minder snel, maar zeker ook erg vlot, zonder herrie. En gewoon in 5 van 50 tot 240 soepeltjes,
racerx zegt
Moderne motoren gaan nog steeds hard van hun plek hoor, mijn S1000RR is snel zat en de Panigale V4 waar ik vrijdag een proefritje op heb gemaakt doet daar qua beleving nog een schep bovenop. Wat je wel veel ziet zijn A2 geprepte motoren, dan heb je het veelal over een 600-700cc parallel twin, met veel te luide pijp die echt niet vooruit te trappen is. Stond laatst bij het stoplicht naast zo’n knaap, zelfs op m’n toermotor was halfgas genoeg. Ik vermoed dat je die categorie bedoelt.
Mooi trouwens, dat Gilze-Rijen Airbase sleutelhangertje op de tweede foto. Ik vermoed dat de eigenaar van die Hayabusa destijds regelmatig goed gebruik heeft gemaakt van de ringweg om de basis…
schuiftrompet zegt
@racerx: klopt ik rijdt zelf ook zo een parralel twin met 35kw.. En inderdaad niet vooruit te branden. Het enige wat het dan leuk maakt is een pijp waar een luid (maar goed) geluid in zit en een bochtig weggetje want mijn topsnelheid ligt lager dan een opel corsa.. Ik wil nu ook graag op voor het A rijbewijs maar dat zit er nog even niet in
racerx zegt
Prima toch? Zolang je maar geniet van het rijden, dat A’tje op je pas komt vanzelf een keer.
arta zegt
@realhustler: de motoren klinken anders door de Katalysators die ook overal worden toegepast, maar zijn echt een stuk sneller naar mijn idee.
BMW GS of S1000 RR met quick shifters (en alle andere moderne fietsen) hangen niet zo hoog in de toeren, maar zijn echt wel rete snel hoor. Mede ook door traction control.
En dan een Harley LimeWire of Energica. 0-geluid, wel snel.
racerx zegt
Een S1000RR draait 13.500 toeren… Dat redde de CBR1000F van @Realhustler echt niet hoor ?
mar10us zegt
@racerx: dat doet mijn FZS600 ook!
racerx zegt
Een supersport 600 zoals een R6 doet 16.000 toeren… massa is traag en de drijfstangen + cilinders van een 600 zijn nou eenmaal lichter dan die van een 1000, dat is geen bijzonderheid. Des te indrukwekkender is de 1100 V4 van Ducati’s Panigale die ruim 14.000 toeren haalt. Bizar.
750i zegt
Schitterende motor met een ontzagwekkende naam. De link met de blackbird blijft prachtig.
Erik zegt
….hebben het nooit officieel erkent…..
ErkenD
Joost zegt
@erik2907: zin erna ook…
Startte ipv starte..
Foramen zegt
De gebruikte foto’s schetsen wel een aardig beeld hoe fout de meeste Hayabusa’s zijn.
De nieuwe maar direct met verlengde achterbrug leveren, liefst in chroom.
stalensnuitje zegt
@foramen: dit dus, heb mede dankzij de associatie helemaal niks met dat apparaat. En ik vind mij gewoon echt lelijk.
blo3to3t zegt
@stalensnuitje: ik vind m niet lelijk, maar dankzij de associatie met bepaalde types in onze samenleving vind ik m niks meer. Bij motoren heb ik altijd de associatie met liefhebbers.
racerx zegt
Ik vind ‘m lelijk en het is gewoon geen sportmotor, eerder een sport/toer met een schip pk’s. Ik heb als woon/werk motor een BMW K1200S, dat is een beetje dezelfde categorie maar pretendeert tenminste ook niet meer te zijn dan dat…
leaper035t zegt
@racerx: mooi collectie BMW’s heb je staan, lees ik in de comments. Nog ander leuk speelgoed?
racerx zegt
Hey thanks! Ik heb een ‘13 BMW S1000RR (gaat dit jaar in de verkoop), een ‘07 BMW K1200S en een ‘07 BMW 540i (gaat dit jaar in de verkoop).
Voor de S1000 komt er een Panigale V4 in de plaats en voor de 540i een niet al te dure W212 E klasse Estate ivm hond en naar verwachting een kleine ergens de komende 2 jaar. Sinds ik de K1200 heb staat de auto bijna alleen maar stil, beetje zonde van die mooie V8.
baardmijt zegt
@stalensnuitje: Dat laatste is wel sneu. Maar vraagt ook om een foto…
stalensnuitje zegt
@baardmijt: ??
stuko zegt
@foramen: jup.. de Antilliaanse Nederlanders zijn er dol op ? ga maar eens naar een dragstrip, een al bling- op de motoren én in het gebit ?
trolololo zegt
Supersport is een categorie die je steeds minder ziet (helaas), heb er meerdere gehad (GSX-R 1000). Maar die Busa zou er nooit in komen, lelijk hok.
Terugkeer? Vraag het me af… 100kmh op de snelweg helpt daar ook niet bij.
jack_abarth zegt
Iemand toevallig interesse om het 4-2-2 systeem ook toe te lichten? Er wordt 2x naar verwezen door de auteur, maar legt het verder niet uit.
Foramen zegt
@jack_abarth: staat voornamelijk interessant in het stukje.
4 cilinder uitgangen dus spruitstuk met 4 buizen die overgaan naar 2 welke vervolgens verder gaan naar twee dempers.
schuimbekje3 zegt
Ik heb geen goede ervaringen met gsxr’s.. hoe vaak ik wel niet nieuwe bougies heb moeten monteren vanwege het slechte design. En aerodynamisch != goed voor motorgedrag.. het was vaak alsof je op een badmintonshuttle reed ipv een motor…
Daarna veel meer plezier gehad met de R1 die ook wel nukken had (na 150 000km op de klok was het olie tanken en benzine bijvullen) maar dat was dus pas toen ie 3 jaar oud was ipv 3 weken zoals bij de suzuki.. de garagekosten waren ook veel duurder bij suzuki. Niets was echter zo duur in alles als de 1000rr…
Groninger zegt
De Hayabusa doet mij denken aan de filmpjes van Ghost Rider vroeger…
mustang750supersnake zegt
@groninger: gek genoeg ziet de motor er in dié filmpjes wél goed uit….misschien door t imago dat die gast opgebouwd heeft?
emping zegt
@mustang750supersnake: en dat ie helemaal in het zwart was.
rickthestig zegt
Had ooit een leraar die een week “ziek” was. Toevallig het weekend nadat hij zijn Hayabusa opgehaald had. Naar verluidt had hij een paar nachtjes in een Duitse bajes doorgebracht omdat hij veel te hard door de Eiffel gereden had.
donstorm zegt
Het meest interessante van Hayabusa’s en de ZZR’s 1400 is niet zozeer de topsnelheid van 300 kph, maar hoe schofterig hard ze nog accelereren boven de 200 kph.
flyboyhch zegt
Suzuki pretendeerd ook helemaal niets met de Hayabusa. Suzuki heeft hem geclassificeerd als sport/tour motor en niet als supersport. M.a.w it is what it is. Je kan dus ook prima met hem touren, net als met de zx14, ook een sport/tour. Persoonlijk vind ik de top niet het meest interessant, het koppel, dat is pas fantastisch om mee te spelen!