Good News! De nieuwe Dacia Sandero is hier!
De nieuwe Dacia Sandero is een beetje als een Tesla. Daarmee bedoelen we niet eens de goedkope plastics of de panel gaps (die zijn bij Dacia best goed voor elkaar), maar dat het typische auto’s zijn die juist populair zijn bij mensen die niet van auto’s houden. Beide auto’s bedienen ook hun geheel eigen niche. En, oh ja: James May is gek op beide.
James May
De olijke Britse Televisiepresentator kon de Sandero juist waarderen vanwege zijn eenvoudige opzet en het gebrek aan onzin eromheen. Het is een keurige vijfdeurs hatchback en dat was het dan. De huidige Dacia Sandero loopt inmiddels alweer mee sinds 2012. Maar er is nu goed nieuws: er is een nieuwe Dacia Sandero!
Nieuwe Dacia Sandero
Maar het is niet alleen een nieuwe Dacia Sandero waarmee wij je blij kunnen maken, Dacia trekt tevens het doek van de Sandero Stepway én de Logan, dat in feite een Sandero sedan is. De drie Dacia’s zien er behoorlijk strak en modern uit. Waar Renault eerst de weg koos voor de basic-auto (de wel erg simpele Logan), zijn de Dacia’s nu gewoon lekker fris, zonder al te veel opsmuk. Die Y-vormige strips in de koplampen zijn nieuw en doen volgens collega @Loek denken aan de Lamborghini Urus. Ondanks dat er dus drie nieuwe modellen onthuld worden, zien en horen we vooral heel erg veel niet.
Renault Clio III
Het interieur? Geen idee. Het platform van de nieuwe Dacia Sandero? Geen idee, alhoewel Dacia zegt dat het design helemaal nieuw is, maar dat alle afmetingen gelijk zijn gebleven. Dat kan heel goed betekenen dat Dacia het aloude B01-platoform gewoon nog een keer gebruikt. Heel gek is dat niet, want de eveneens vrij verse Duster staat ook op dat platform, net als zijn voorganger. Het constant gebruiken van die eenvoudige platforms is vooral erg voordelig: het stamt namelijk af van de Clio III, die al járen uit productie is.
Motoren nieuwe Dacia Sandero
Ook qua motoren weten we nog niet veel, alhoewel het aannemelijk is dat de 1.0 driecilinder en 1.33 viercilinder uit de Duster ook hun weg vinden naar de nieuwe Dacia Sandero, Sandero Stepway en Logan. Nog iets wat niet duidelijk is: de Logan MCV. Dit was een populaire stationwagon-versie van de Logan, dus de kans is aannemelijk dat deze ook nog moet debuteren. Gezien het geringe aantal afbeeldingen en de weinige hoeveelheid informatie zal de rest in een later stadium bekend gemaakt worden.
jer81 zegt
Ze beginnen er steeds acceptabeler uit te zien.
Aangezien Skoda sterallures heeft gekregen zal dit een mooi alternatief zijn voor de massa’s die hun oude Fabia wel een keer willen inruilen.
sjonniedeluxe zegt
@jer81: en dan ook nog met Mercedes motoren
henkp1 zegt
Eh, motoren zijn meer Renault dan Mercedes. Het is eigenlijk zo dat Mercedes (en Nissan) ze ook toepast. Prima motoren overigens.
dacija zegt
Jaaaa
Eerlijk is eerlijk, het werd tijd. Nu bijzonder volwassen.
Erg benieuwd naar de elektrische Dacia waarmee ze bezig zijn.
moveyourmind zegt
Ziet er weer dik voor elkaar uit, vooral die Stepway.
En tja, veel mensen die een Dacia kopen zijn misschien geen autoliefhebbers pur sang, maar denk ook dat veel mensen die een Dacia gekocht hebben wel bovengemiddeld hun auto lief hebben, omdat je op de punten die er toe doen wel heel erg veel waar krijgt voor je geld.
theo1969 zegt
@moveyourmind: ja idd. ik rijd ook al een tijdje Dacia Sandero Stepway, en ze rijden echt heerlijk hoor! Niet te vergelijken met eentje van de Vag groep of zo maar hij doet wat die moet doen. Hij is erg zuinig, comfort is goed en je hebt best veel auto voor weinig!! Ik heb tenslotte geen zin om een boel geld uit te geven aan een ander duur merk met vergelijkbare opties. En ja, ik rijd privé ook nog geen 10.000 km. per jaar.
lekbak zegt
@theo1969: met alle respect voor Dacia: ze rijden niet heerlijk. Het is droog, warm en betrouwbaar vervoer. Ze rijden echter minder dan het overgrote deel van de markt en daarmee rijden ze dus niet “heerlijk”. Ik snap helemaal waarom iemand Dacia rijdt, maar laten we aub wel gewoon eerlijk blijven en niet net doen alsof dit bovengemiddeld is.
theblazerunner zegt
@lekbak: Het is ook een kwestie van verwachting. Bij Dacia heb je een nieuwe auto voor peanuts, terwijl bij BMW voor 100k de distributieketting je om de oren vliegt
Dat geldt voor zowel euro’s als kilometers
-een semi tevreden bmw rijder
lekbak zegt
@theblazerunner: dus omdat bij Dacia de motoren niet in de soep lopen mag je niet zeggen dat ze slechter dan gemiddeld rijden?
Laten we hier gewoon de waarheid gaan spreken en niet net doen alsof het een Mercedes voor Gazelle prijzen betreft.
theblazerunner zegt
@lekbak: Tuurlijk, het rijdt gewoon erg matig! Maar nogmaals, wat had je verwacht voor 11k ?
lekbak zegt
@theblazerunner: ik verwacht niet zoveel. Maar ik lees wel dat “het heerlijk rijdt hoor!”. Maar dat is gewoon niet waar, en dat mag gerust genoemd worden als nadeel van Dacia.
mashell zegt
Inderdaad, je hebt autoliefhebbers in allerlei soorten en maten maar misschien zijn degenen die van hiun auto houden omdat deze hen samen met Fikkie gewoon betrouwbaar naar de supermarkt en camping brengt wel de meest echte liefhebbers.
Jorrit zegt
Krijgen ze nu niet ruzie met Volvo met deze nieuwe koplampen?
joejojo2012 zegt
Hopelijk komt de MCV (combi) later ook nog op de markt.
Zou bijzonder dom zijn als dat niet het geval zou zijn. Dat is namelijk een prijspakker (Europees dan, niet perse in NL)
Erik zegt
Helaas, die komt niet meer. Voor de MCV en de Lodgy komt in 2021/2022 één compleet nieuw model op de markt volgens de Roemeense auto pers…
joejojo2012 zegt
@Willeme: Het platform van de nieuwe Dacia Sandero? Geen idee,
“De Sandero wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat ook voor de nieuwste modellen van Renault wordt gebruikt.” Aldus Autovisie.
Blijkt dus wel het nieuwste platform te zijn en klaar voor hybride technologie. Sowieso krijgt ie de nieuwste generatie motoren van Renault. Dit ivm de restricties van uitstoot.
willeme zegt
@joejojo2012: Het lijkt mij erg sterk. Uiteraard is alles mogelijk, maar het zou mij verrassen. Dacia communiceert het zelf namelijk niet. Het feit dat de maten exact overeen komen, is eigenlijk altijd een garantie voor een identiek platform. Ook is hun bron niet Dacia zelf, maar op basis van een gesprek. Het zou gaaf zijn als het zo is, dsan hebben ze de primeur, maar ik wacht even op de officiële bevestiging.
henkp1 zegt
https://www.caradisiac.com/nouvelles-dacia-sandero-et-sandero-stepway-les-premieres-photos-officielles-185229.htm
De Franse pers meldt ook dat het nieuwe platform wordt toegepast. Uitstekend ding die nieuwe Sandero, durf ik nu zo al te stellen!
Mogelijk ook als hybride straks.
Dit wordt een topper.
En Renault doet er heel verstandig aan om het nieuwe platform te gebruiken; maakt het wellicht ook flexibeler om er andere producten op te bouwen in dezelfde fabriek. (Nieuwe Micra uit Roemenië? Clio?).
Robert zegt
@henkp1: Dacia en moderne technologie. Het kan dus wél vriezen in de hel.
Op zich een goede zet, maar ik hoop wel voor Renault dat het simplistische, no-nonsense karakter (en de scherpe prijzen) niet verloren gaan, want dat is precies waar het bijvoorbeeld bij Škoda is fout gegaan.
henkp1 zegt
Haha, ja.
Gezien de markten waar Renault zich op richt en gezien de landen waar de fabrieken staan (Roemenië, Marokko, Brazilië meen ik) denk ik dat Dacia altijd wel voordelig zal blijven.
Erik zegt
Het is vadertje staat die toch nog flink wat geld binnen harkt op zo’n goedkope auto. Een voorbeeld van een Logan MCV Bi-Fuel Stepway 15th Anniversary:
Netto prijs € 10.935,54
BTW € 2.296,46
BPM € 2.558,00
Totaal fiscaal € 15.790,00
Totaal inclusief afleveringskosten € 16.530,00
Hoppa, 44,39% bovenop de netto prijs ‘af importeur’ voor vadertje staat.
lekbak zegt
Ik denk dat ze er verkeerd aan doen om Dacia volwassen te maken. Laat het lekker die super goedkope en super kale auto zijn waarmee ze zijn begonnen. Opties aanvinken kan altijd nog mocht men dat willen. Nu word Dacia elke paar jaar weer duurder zodat het over een paar generaties is wat Skoda nu is. Gewoon het zoveelste merk waar niks goedkoops meer aan is.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Daar is het al te laat voor. Een vriend van me heeft de nieuwste Duster met alle mogelijke opties, en dan heb je dus gewoon een heel complete auto inclusief leer, navi, cruise control, camera’s rondom en noem maar op. Het is mijn automerk niet, maar voor het geld een hele goede deal. En hij is er zeer tevreden over (al lag de lat niet heel hoog, hiervoor reed hij de vorige generatie Duster en daarvoor de oude Hyundai Tucson).
henkp1 zegt
Maak je geen zorgen. Bij Renault zijn ze slim genoeg om Dacia de vraag op de juist manier te laten beantwoorden. Maar ja techniek gaat voort, klanten (ook onderaan de markt) willen meer, dus logisch dat Dacia dat volgt. Overigens biedt Dacia al vijftien het meeste per euro.
iz_person zegt
Het vrolijkt het straatbeeld en landschappen op. Mooi voorbeeld van een onderschatte auto..
mashell zegt
Dit is toch gewoon een Clio met een facelift?
vonklausenburg zegt
@mashell: Precies, alles ademt Clio.