Het duurt nog twee tot drie jaar voordat de eerste Caterham die met het Franse Alpine wordt ontwikkeld er is, maar de makers beginnen alvast met het hypen van de sportwagen met middenmotor. Het vizier is heel ambitieus gericht op de Porsche Cayman.
In een interview met Autocar licht Caterhams commercieel directeur David Ridley een tipje van de sluier op: de geblazen viercilinder zal maximaal zo’n 270 pk (bhp) leveren, en hiermee moet de kleine coupé in staat zijn de 0-100 in minder dan 5 seconden af te leggen.
Het ligt voor de hand dat de motorisering een doorontwikkeling is van het huidige 2 literblok dat in de Mégane RS ligt, tenzij het bedrijf ons gaat verrassen met een nieuwe, extra gedownsizede motor. Als richtprijs wordt 40.000 GBP genoemd, wat ongeveer even veel is als een instap-Cayman nu doet in het Verenigd Koninkrijk.
Of ze hun woorden in daden kunnen omzetten weten we pas rond 2015, maar de eerste spierballentaal is er in ieder geval. Verwacht een ietwat bruikbaarder model dan de hardcore-Caterhams van dit moment, beschikbaar met zowel een handmatige zesbak, als een automaat met flippertjes.
bmwe46csl zegt
Pff dat duurt nog wel lang, maar ben benieuwd, caterham en alpine zijn stuk voor stuk geweldig
nibor zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat er dit keer geen gebruik gemaakt gaat worden van het huidige RS Mégane RS blok. De Alpine/Caterham moet het van zijn lage gewicht hebben om zo snel te zijn, daar past een gietijzeren blok niet echt bij als je het mij vraagt. Misschien is het wel een vrij heftig getunde 1.6 turbo op basis van het nieuwe Clio RS blok?
sir_smokalot zegt
@RRenault: Dat zou ook best nog wel eens kunnen inderdaad. 270 pk moet er wel uit zo’n turbootje te poeren zijn, en het duurt nog een paar jaartjes..
babybenzer zegt
Wauw , hele mooie foto’s!
subaruian zegt
40.000 pond? Als ie in Nederland leverbaar is zal ie wel iets van 8 miljoen kosten ofzo. Door de vele belastingen en CO2 heffingen in ons land zijn zon beetje alle auto’s onbetaalbaar!
Hupke zegt
Wat moeten we hier nu van gaan verwachten?
En daarmee bedoel ik.
Word het een kitcar die als turnkey te koop is of een gewone wagen.
Word het een elise? (met een bijbehorend allu frame)
Word het iets zoals de Hommell Berlinette’s een licht middenmotor wagen met een buizenframe?
Gaan ze ariel en deronda achterna?
Een composiet wagen zoals de oude alpine’s?
Of gaan ze een stalen uni-body doen zoals bij de cayman?
Ik ben echt benieuwd. Ik hoop op het buizenframe. Dan gaan we ze veel terugzien in rally’s en op het circuit.
sir_smokalot zegt
Voor de kleintjes is er ook een kart trouwens: http://www.autojunk.nl/2013/01/caterham-ck-01-kart
ronin1130 zegt
Hopelijk wordt het niet gecancelled omwille van de ‘crisis’ of zo…
lacker zegt
Ik verwacht, dat de Caterham de body van de Alpine gaat krijgen. Vergelijkbaar dus wat Abarth met de Fiat 500 en de Punto heeft gedaan. Let maar op!
Esprit_de_Flandre zegt
Met Alpine? Met Renault dus. Twee versies? Een Caterham met uitstekende wielen, en een Renault/Alpine met wielen in de body?