Nu Porsche volledig deel uitmaakt van de VAG-clan zal het lastig blijven voor Audi om een sportauto ónder de R8 en bóven de TT te positioneren. Iets met kannibalisatie en scheve Duitse gezichten. Toch heeft Audi plannen om een dijk van een sportwagen te maken die precies in dat gat valt. En daarmee kunnen we ons opmaken voor een revival van de Quattro.
2010 markeerde de dertigste verjaardag van de Audi Quattro en om die reden werd in Parijs een conceptauto van een mogelijke opvolger getoond. Over productieplannen werd destijds niets losgelaten, maar de speculaties over een Quattro 2.0 volgden elkaar in rap tempo op. Audi maakt immers niet voor niets een werkend prototype met een heersende vijfpitter aan boord.
Vandaag wordt de roddelmachine opnieuw aangezet en kopt AutoBild dat hij in 2015 op de markt komt. Intern wordt het vehikel aangeduid als Q35 (35 jaar Quattro in 2015, klinkt plausibel) en zal de styling en het formaat zich verhouden tussen de Q5 en de A5. Geen platte sportwagen dus, maar een vierwielaangedreven vierwieler die volgens de gossipduitsers ietwat hoog op de poten staat. In ieder geval hoger dan de conceptversie.
Natuurlijk komt de bekende vijfcilinder het gat onder de motorkap vullen en verwacht men een vermogen van 380 pk. En dat voor een eerder gesuggereerde prijs van minder dan €100.000. Ondanks een plat dak en een niet al te ruime wielbasis moet de tweedeurs Q35 plaats bieden aan vier personen. Schakelen gaat met de bekende S tronic-‘bak van Audi (dubbele koppelingsmeuk) en er wordt gesuggereerd dat een plug-in hybride-optie tot de mogelijkheden behoord.
Hoe prematuur deze uitspraken zijn? Behoorlijk, als je het ons vraagt, maar dat de 1.300 kg wegende Quattro Concept het productiestadium bereikt kan haast niet anders. We zien het in 2015!
jweelden zegt
super vet! een lekker kanon denk ik.
bempi zegt
@jweelden: gelukkig is denkenniet je sterkste kant ;)
DennisS65B40 zegt
@jweelden: Mee eens echt een verschrikkelijk bot apparaat is die Quattro remake!! Wat jammer dat die producenten er zo lang over doen om dit op de markt te brengen.
jrk68 zegt
@audir8v10:
Die tijd hebben ze “goed” besteed.
Van een mooie concept hebben ze een SUV gemaakt, eeuwig zonde imo.
DennisS65B40 zegt
@jrk68: ja idd, dat verkoopt beter ofzo pfff… Gelijk koni’s en verlaagde veren eronder schroeven maar..
jrk68 zegt
@audir8v10:
Dat gaat Brussel niet goed vinden…
StijnB zegt
Klinkt super, maar vrees voor de prijs (“En dat voor een eerder gesuggereerde prijs van minder dan €100.000.”), alhoewel 20.000 euro natuurlijk ook minder is dan 100.000 euro :)
alcantara zegt
@StijnB: Waarom vrees je voor de prijs, ben je een potentiele koper als hij slechts €95.000 kost (lees fl.209.352,45)?
rufctr01 zegt
@alcantara: ook 95.000 euro vind ik belachelijk veel, het is maar een Audi.
Vanquish zegt
@rufctr01: Dat betaal je toch wel als je een paar opties aanvinkt.
560pkferrari zegt
Laat maar precies zo als die concept, alleen die achterkant een beetje verbeteren aub
jolig zegt
Dan gaat hij precies in productie als de styling net weer wat achterhaald is.
jrk68 zegt
Zou er 35 jaar na het origineel dan eindelijk weer een leuke Audi op de markt komen?
Beter laat dan nooit….
Joerek zegt
Een TTRS met een andere body dus… en nog meer lichtgewicht materialen. 380 pk zal wel meer worden, verwacht eerder 400 of iets meer, omdat de huidige motor dat ook makkelijk doet en aankan.
RazorHead zegt
dat is dan inneens de meest interessante audi in jaren
Dev zegt
Wat mij betreft zou hij net boven de GT86/BRZ gepositioneerd worden. Maar daar voelt Audi zich te trots voor natuurlijk.
sandervangaelen zegt
Had de concept niet 408 pk?
Een beauty als je het mij vraagt maar hij gaat toch een beetje in het vaarwater van de (r)s5 zitten lijkt me..
notsobig zegt
Zal dit de basis worden voor de Lamborghini Estoque?
kaasboerin zegt
Recht van de achterkant lijkt ‘ie kwa vorm wel echt su-per veel op de Camaro.
Voor de rest; uitbrengen zonder al die opties, alles licht houden, soort CSL, dat mag de Quattro wel zijn ook al leven we dan in 2015. :(
ej20g zegt
Zolang de auto inderdaad niet te zwaar wordt, een vijfcilinder turbo krijgt en vierwielaandrijving ontvangt kijk ik ernaar uit!
AudiQuatro zegt
Die 2010 concept was juist zo`n beauty! maar zou die niet juist boven de R8 gaan? 1000kg 400pk en nogal priemujum om die jeukterm maar weer eens uit de kast te halen???
gizzle421 zegt
Echt een mooie bak
Audi doet het goed, nette auto
autonieuwsvandestraatje zegt
gutemorgen duits kontje
norge zegt
Ze hebben dus nog een paar jaar om het concept te verzieken …
pietjepuk zegt
@norge:
norge zegt
Ze bijten goed vandaag…
pietjepuk zegt
@norge:
Gelukkig ken jij de huisregels als de beste, dus hoef ik die niet nogmaals te citeren. Heb ik namelijk ook geen zin in, is immers een beetje kinderachting. Maar jij blijft je helaas gedragen een klein kind van 40+. Ga anders misschien lekker een stukje rijden in die Hyundai van je ?
HZW zegt
Ik moet het eerst nog maar eens zien wat voor een gedrocht het gaat worden.
De Concept was best wel een mooie auto maar met de Ur-quattro had het niets gemeen, zeker design-wise niet.
ik heb toch nog steeds 10x liever de Ur-sport-quattro.
)
fatique zegt
@HZW: opzich wel design technisch, kijk maar naar de luchthappers voor op de motorkap (niet te zien op jou plaatje), nier in de motorkap rechtsvoor vanaf binnen gezien, Audi logo in de stijl en het achterfront is geïnspireerd op de ur-Quattro.. Dus dat klopt wel. Ik zeg, niks meer aan veranderen! Mooie wagen
pietjepuk zegt
@HZW:
Die onderste foto van je is geen “urquattro”, maar een ‘ Sport quattro’.
Zoek de verschillen;
bempi zegt
Audi en auto’s maken ging,gaat nooit samen. Dit is het zoveelste bewijs
totske zegt
@bempi: jij hebt gelijk
j00rs zegt
Gaan ze dan eindelijk weer eens iets spannends maken.
Carreza zegt
Dan hadden ze eens een goeie concept, gaan ze hem wat hoger op zijn poten zetten. Tijd voor een facepalm!
roadrebel123d zegt
Ik gok op een 3deurs coupé variant van de Q3 RS :-p en dus op niet meer dan marketingpraat!
dnadave zegt
Hebbenhebbenhebbenhebbenhebben!
woutomaat zegt
Knap ding, mooie lijn die op de oude lijkt. Alleen lijkt ie hier met zn voorkantje toch een beetje op zon Toyota GT86. Dat is dan weer jammer.
raceboy23 zegt
Lijkt een beetje op een Lexus LFA van de voor kant!
jordy14 zegt
Ziet er wel dik uit zeg. Niks aan veranderen en produceren zou ik zeggen.
HZW zegt
@ Carreza
Tijd voor double facepalm!.
totske zegt
Ziet er beter uit als de audi’s van nu
driescuit zegt
maken, volledig focussen op weggedrag en fuckin betaalbaar aub!
jrk68 zegt
@driescuit:
Vraag je nu niet een beetje teveel, we hebben het over Audi.
Audi en betaalbaar (als in waar voor je geld) dat gaat niet lekker samen..
splitsecond zegt
ze kunnen beter dat logo en die koplampen bij dat grote gat trekken… het ziet er zo ook niet uit.
sebasjuhh zegt
Hoop op wat meer vermogen, TTRS heeft ook zo’n 380 pk.. 430 of zelfs 450 lijkt me beter bij dat te vullen gat passen!
reggie-boy_rood zegt
als je één keer knipper op het plaatje lijkt het net een LFA
speedie zegt
Of omgekeerd. Dacht dat dit prototype eerder te zien was. Anderszijds een flinke aanwinst en alternatief voor wie de R8 te duur (en te krachtig) is.
moveyourmind zegt
Now we’re talking! Hoop dat de soundengineers ook een lekker bruut geluid uit weten te krijgen. Dit monster moet sissen, brullen en demonstratief tegensputterende geluiden laten horen als er wordt teruggeschakeld.
Ikke_ferrari zegt
Een TON?
Ik vind het nog al een prijs om op te mikken zeg!
En dan krijg je 4wd 380pk… dat heb je ook voor de helft van dat geld.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke Quattro kostte, maar het lijkt mij dat die in een ander segment zat?
Deze zit in Porsche vaarwater, daar zou ik hem zeker niet tussen plaatsen, maar goed.
jrk68 zegt
@Ikke_ferrari:
Dat was vroeger niet veel anders hoor.
In 1980 koste een Quattro ong. 80000 gulden en een 911 iets meer dan een ton.
ryan538 zegt
Echt een mooi ding!!! +1 kan niet wachten!!!
stijn_torfs zegt
ik zou niet te veel meer van het concept afwijken en we hebben weer een verkoopsBOM!