De Audi A8 krijgt vanaf volgende maand de beschikking over de compleet nieuwe 4,0-liter V8 benzinemotor. Deze vervangt de 4.2 FSI.
De nieuwe V8 heeft overduidelijk meer vermogen dan de vorige: 420 pk in plaats van 372 pk. Dat is bijna 50 pk winst! Ook het maximale koppel gaat omhoog: 600 in plaats van 445 Nm. Het gemiddelde verbruik van 9,4 l/100km is vervolgens goed voor een groen C-label, dus dat scheelt weer wat centen. Ook de nieuwe Audi A8 L 4.0 TFSI quattro heeft een C-label.
De nieuwe 4,0-liter V8 benzinemotor vinden we ook in de S6 en dat blok heeft dus veel potentieel. Het is nu wachten op een tunert die er nog wat extra vermogen uit weet te halen, om vervolgens een undercover S8 van je A8 te maken.
De nieuwe V8 wordt standaard geleverd in combinatie met de achttraps tiptronic-transmissie. De acceleratie van 0-100 km gaat in slechts 4,6 seconden (A8 L 4.0 TFSI quattro: 4,7 sec), al schijnt het nog een stuk sneller te kunnen. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u.
De Audi A8 4.0 TFSI quattro is leverbaar vanaf € 114.500 en de A8 L 4.0 TFSI quattro vanaf € 118.500 (alle genoemde prijzen zijn inclusief BPM en BTW – prijzen per juli 2012).
kuzydude zegt
als de 4.0 dezelfde prijs zal hebben als de 4.2 zeg ik WOW
SimonMc zegt
@autoblogger: misschien er even bij vermelden dat het over een turbomotor gaat, die de atmosferische vervangt. Is misschien niet voor iedereen even duidelijk vanwaar de serieuze vermogenstoename.
560pkferrari zegt
@SimonMc: neem aan dat de meesten het verschil tussen een FSI en TFSI wel weten hoor
Megakix zegt
@560pkferrari: maar toch..
RuVi zegt
is toch al een hele tijd bekend?
anakiet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
berlinetta zegt
-=edit: check!=-
Bovendien neem ik de sprinttijden bij audi met een korrel zout
dawwg zegt
@berlinetta: Waarom ? Volgens mij bleek nou juist dat Audi conservatieve (aka realistische) fabrieksopgave gebruikt …
berlinetta zegt
@dawwg: dat filmpje van de s8 op AB. Hij zou er 4,2 sec over moeten doen. Heb het talloze keren nagemeten en kom niet verder dan 4,8 sec. Bovendien heb ik het al vaker gelezen in autobladen
mrbones zegt
Net zo snel als de w12?
jweelden zegt
@mrbones: snelheid is toch begrenst op 250 dus als hij dat haalt is het voldoende.
anakiet zegt
@mrbones:
De W12 is groter en zwaarder en heeft minder trekkracht onderin, dus 0-100 zal idd niet veel schelen.
Raul8711 zegt
-=edit: check!=-
De nieuwe 4.0T levert daarmee 50pk meer, verbruikt 0,1L/100KM minder en heeft hetzelfde groene C label. Volgens de prijzen genoemd in het artikel zal hij wel € 1.000,- goedkoper worden. Ohja en een volle seconde sneller naar de 100 sprinten is ook niet gek ;-).
desoper zegt
@Raul8711: De 4.2FSI klinkt alleen veel beter dan de 4.0TFSI. Misschien dat een andere uitlaat dit kan veranderen, maar anders heb ik toch liever de 4.2
Megakix zegt
@desoper: dus..jij kiest voor de Veryon, en niet voor de Veyron SS (want dat bekt minder…) ?
desoper zegt
@Megakix: Haha, ik heb het trouwens over het motorgeluid
gregorius zegt
@desoper: je hoort niet heel veel van die 4.2 FSI; waar het in principe hetzelfde blok is als in de S5 (coupe); komt ie in de A6 niet erg boven een vriendelijke grom uit (met raampjes open). Ik kan t weten, want ik heb m.
Heerlijk blok, redelijk zuinig als je normaal rijdt (1 op 10). Op de autobahn is het ietsje minder voordelig (wel erg snel).
Maar een triestje dag voor mij: heb niet meer de modernste V8 in de A6… Tijd om te verkopen!
gregorius zegt
@gregorius: en ja, het gaat om de A8 hier, maakt niet uit.
RuVi zegt
@gregorius:
kijk met uit met de koolafzetting in die FSI blokken
lamborgfan zegt
@desoper: Wat dacht je van.. ik heb een V8?
lamborgfan zegt
@desoper: begreep je comment verkeerd sry!
Raul8711 zegt
De 740i en 750i kunnen het overigens op motorisch vlak helemaal schudden. (http://www.autoweek.nl/auto/50394/bmw-740i en http://www.autoweek.nl/auto/50398/bmw-750i). Enkel de S500 BlueEfficiency komt heel dicht in de buurt (http://www.autoweek.nl/auto/59596/mercedes-benz-s-500-blueefficiency) maar is toch enkel euro’s duurder.
Raul8711 zegt
@gregorius:
Jep ;-), en ga dan voor de 3.0TFSI in de A7, mijn god wat een combinatie! Heerlijk soepele motor die er bij alle toerentallen aan sleurt en qua geluid, bij vollast, ook sportief klinkt. Maar met jouw 4.2FSI A6 is ook helemaal niets mis!
ariez zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
JanJansen zegt
-=edit: check!=-
Verder jammer natuurlijk van die turbo, het blok had zo’n mooi geluid en hing zo lekker aan het gas.
SimonMc zegt
@JanJansen: lol, wikipedia is geen bron…
Tommy2 zegt
-=edit: check!=-
SimonMc zegt
@Tommy2: Mijn punt is dat iedereen die informatie er op kan zetten én bewerken. Zelfs cijfertjes…
bsxc2 zegt
De nieuwe A8 mag dan wel meer vermogen hebben, de 4.2 haalde het tenminste uit een groter toerenbereik dan de 4.0 TFSI. Audi gooit haar eigen ramen in, met deze vermogens is een S8 overbodig geworden.
The360box zegt
Schrijfwijze van artikel zou net zo goed door een kind geschreven kunnen zijn door alle feitjes achter elkaar te zetten…
birdboy zegt
Is dit niet het nieuwe (VAG) blok wat ook in de Bentley zit?
birdboy zegt
@birdboy: Met uiteraard een paar verschillen natuurlijk?
astonfreak zegt
@birdboy: Yups ’t ligt ook in de S6 en S7 en S8 en de bentley cont. V8.
victor1111 zegt
dan heb ik liever de S6
Tommy2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
somebody zegt
Ah kijk! Downsizing!
Jesper zegt
So long, atmosferische V8… Aan de positieve kant; nu het een achterhaald blok is worden ze spoedig betaalbaar op de gebruikte markt :)
Joerek zegt
(c) labels besparen geen centen. Bpm is puur co2 gerelateerd en niet labels doen niets meer met de prijs
jeanclaude zegt
Evensnel als een 760i en S600, met maar liefst dik 100pk minder.
janklaassen zegt
Merkwaardig dat Audiblog.nl al bijna 1,5 week geleden met dit nieuws kwam. -=edit: check!=-
Hopen dat Audi als enige nog de V8 diesel in het gamma houdt.
bempi zegt
A8 is baas auto.