Vandaag moest Saab voor de ellenlange lijst met schuldeisers een plan presenteren over ‘hoe nu verder’. De Chinezen hebben besloten om 100% van Saab te kopen en als de deal wordt goedgekeurd door alle partijen dan zijn dit de toekomstplannen voor Saab.
Youngman en Pang Da, de twee bedrijven uit China die met Euro’s gaan strooien, zullen in de periode dat Saab in reorganisatie zit een bedrag van 50 miljoen euro in het bedrijf pompen zodat ze het hoofd boven water kunnen houden. Nu maar hopen dat er ook daadwerkelijk geld overgemaakt wordt, schijnt soms lastig te gaan in de Saabsoap.
Maar vijftig miljoen euro is peanuts voor een autofabrikant, daarmee worden lopende kosten en wellicht de lichtrekening mee betaalt. Dé redding zou natuurlijk een kapitaalinjectie zijn. En zoals eerder werd geroepen gaan Youngman en Pang Da dat ook geven. Eerst wordt er €600 miljoen geïnvesteerd om alle schulden en aankomende kosten voor 2012/2013 te dekken. En het belangrijkste: met dit geld moet de productielijn weer worden afgestoft en kunnen er ein-de-lijk weer Saabs worden gebouwd. Daarna moet er nóg eens een flink bedrag tegenaan gegooid worden om nieuwe modellen -zoals een opvolger voor de bejaarde 9-3- te ontwikkelen. Hoeveel dat is, is nog onbekend.
Ook gaat er bezuinigd worden. Het streefbedrag is om de vaste lasten met 110 miljoen euro naar beneden te brengen. Hoe? Onder meer door 500 banen te schrappen. Erg zuur voor de trollen in Trollhättan, maar wel heel hard nodig natuurlijk. De doelstelling is verder om in 2012 tussen de 35.000 en 55.000 auto’s te bouwen. In 2013 zouden dat er maximaal 85.000 moeten zijn. En wanneer Saab weer volledig in veilig vaarwater zit moet de productie richting de 185-205.000 auto’s per jaar gaan, mede door in opkomende markten (China, Rusland) te opereren.
Tot slot, in 2014 moet er weer winst gemaakt worden. Een woord dat ‘even’ leek te zijn verdwenen uit het Saab-woordenboek. Erg optimistisch allemaal, maar laten we voor Saab’s sake hopen dat de deal doorgaat en ze kunnen knokken om deze doelstellingen te halen.
BMW316i zegt
Gaan ze er maar 999 maken? :)
desjonnies zegt
Money talks……….
fep739 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wimmm zegt
-edit: check!-
OT: Mooi dat er weer een lichtpuntje is voor saab. Had t allang dood verklaard…
Vind die 9-5 best mooie bak, mag best wat meer op de weg komen. Hoop dat ze in die trant verder blijven gaan onder de chinezen (qua design).
bempi zegt
Saab in 2014 al winstgevend ? Maak daar maar 2114 van :D
Wie wilt er nou een Saab kopen die zoveel reputatieschade heeft opgelopen en wat bij niemand in trek is ( autohandelaren & kopers ). Elk model dat van de band loopt heeft geen restwaarde.
Voordat ze nieuwe modellen hebben ontwikkelt en uitgetekend hebben zijn we al 3 a 4 jaar verder.
Optimistisch zijn mag en dat is ook goed, maar je moet ook realitisch zijn. Iets wat bij Saab en de investeerders van verre nog ontbreekt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bempi: ik
bempi zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ja maar jij bent een uitzondering. ;)
Griffin zegt
@bempi: ik zou ’t best overwegen, zeker als het bijvoorbeeld om een leasewagen zou gaan. Maar eigenlijk is het gamma nu te klein – een 9-5 is te groot, een 9-3 te weinig aansprekend. Er zou toch echt een 9-1 of iets dergelijks bij moeten komen…
bempi zegt
@Griffin:
En zo zullen er nog wel meer zijn ‘als het een aantrekkelijke leaswagen wordt’. Saab zal het daarom ook moeten hebben van doorlopende contracten met bedrijven en leasemaatschappijen.
Uit de particuliere verkoop zullen ze niet veel winsten maken. Saab kan zoveel meer ( denk aan wat jij zegt een 9-1 of een SUV ), maar op de een of andere manier proberen ze dat toch vanuit eigen visie en bedrijfsvoering tegen te houden.
BaRa zegt
Zomaar kopen, neen. Maar overwegen: dat wel. Over 3 jaar moet ik beginnen uitkijken naar een nieuwe wagen, en tegen dan zou de nieuwe 9-3 cabrio ongeveer bestelbaar moeten zijn. Ik zal hem zeer zeker een kans geven, want over de huidige ben ik bijzonder tevreden.
BaRa zegt
@BaRa: Oeps – was een reply op Bempi hierboven. Verkeerd knopje gebruikt, excuus.
robbie zegt
@BaRa: met een beetje geluk is de 9-3 opvolger er inderdaad net in 2014.
bempi zegt
@BaRa:
Voor datzelfde geld zou ik eerder voor een Skoda super B kiezen. Meer auto voor minder geld.
Megakix zegt
Hoogwaardiger afwerking in een goed geprijsde 9-3 variant = beter verkopen….hopen dat de chineesje dat gaan redden.
jackass266 zegt
Saab zal zeker weer een succes worden. 1) saab rijders zijn meer dan bij andere merken loyaal 2) de saab rijder zal zeggen dat het nooit aan de productem heeft gelegen. 3) aziatische markt is inmens
bentley1969 zegt
Goed nieuws voor Saab is goed nieuws voor Saab!
Gelukkig wil niet iedereen in een MB, BMW of Audi rijden!
Met de nieuwe 9-5 de aankomende 9-3, een compact model én toegang tot de Aziatische markt zal Saab over een paar jaar echt wel kansrijk blijken te zijn.
“It’s all about being postive”
jack_abarth zegt
Hopelijk stappen ze onderhand eens af van die luie GM motoren.
Verder ervoor zorgen dat de leasehokken aantrekkelijk worden m.b.t. bijtelling, en dan geef ik ze nog wel een kans.
bentley1969 zegt
@bentley1969 “…positive”
norge zegt
Ik zou er een paar flesjes kruipolie tegenaan gooien daar in Zweden.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Saab is in goede handen. Pang Da weet daar mee om te gaan.. saab is ook voor een spotprijs gekocht, superslim. Misschien verklaard iedereen me voor gek maar dit komt helemaal goed!
masterstig zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Ik vraag het me af, zo meteen worden bij Saab alleen maar Chinese modellen (eventjes uit China gehaald) geproduceerd met een Saab logo erop….
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@masterstig: Pang Da is gewoon slim?!
masterstig zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Wel slim, maar of het fijn is voor Saab, ik ben ook niet zo blij met Pan
(g) Da….
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@masterstig: Ach, misschien komen we het merk hier nooit meer tegen (verwacht ik eerlijk gezegd niet), maar in China zal het prima lopen. Pang da weet gewoon dat ze er niet teveel voor betalen en dat ze dat gemakkelijk daar in China terug verdienen (héél simpel gezegd dan). Hopelijk blijft het bij een paar merken voorlopig die overgenomen worden door bedrijven in China..
Search zegt
Als dit allemaal doorgaat hebben de chinezen dit goed gespeeld, door lang te rekken hebben ze dan Saab voor een prikkie volledig in handen en zijn ze van VM af, moet het allemaal nog wel zien gebeuren, je weet maar nooit met al die lui.
luwek zegt
@masterstig
Chinezen zijn ook gewoon mensen met zakelijk verstand..
Dus dat rebadgen zal niet gebeuren (voorlopig)..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@luwek: precies! gek genoeg vergeten veel mensen dat vaak. Ze horen ‘Chinezen’ en denken direct dat ze.inferieur zijn ofzo… Nou, wake up zou ik zeggen!
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
in China houden ze dat fabeltje maar wat graag in leven ..
makkelijker kunnen ze het niet verdienen ..
spiderman zegt
Hoop doet leven, wie weet komen de dagen van de roemruchte Saab 99 Turbo nog een keer terug. Eerst die 9.3 eens laten opvolgen door een werkelijk nieuw model, want dat is eigenlijk nog steeds die 99 uit 1969. GM-onderdelen eruit, knappe nieuwe techniek erin, het eigenzinnige van vroeger weer terug en verkopen die Zweedse rakkers. Ooit was de Saab de enige keus voor artsen, reclamejongens en architecten, die tijden mogen best weer terugkomen.