Stel: je bent met je 1000 pk sterke Porsche vol aan het planken over het rechte stuk op de Nordschleife, wat wil je dan dat je liever niet overkomt? Op nummer 1 staat bij mij een klapband, maar een defect aan de vleugel is waarschijnlijk een goede tweede.
Dit is echter precies wat er gebeurde met deze 9ff GTurbo 1000, het iets minder (maar nog steeds bijzonder) radicale broertje van de Gturbo 1200, en één van de vele 9ff-varianten die op basis van de Porsche 997 GT3 wordt gemaakt.
Toen de coureur 340-350 km/u op de klok had staan op de Dottinger Höhe, het 1,5 km lange rechte stuk van de Groene Hel, had de achtervleugel er tabak van, en besloot onder de immense druk te bezwijken. Tja, als je de grenzen opzoekt, dan heb je natuurlijk een verhoogd risico dat je materiaal het begeeft. No pain, no gain.
Gelukkig voor de eigenaar, die naar de mooie alliteratieve naam Knut Knuge luistert, sloeg de vleugel ‘slechts’ plat aan een kant, en kon hij de Porker zonder al te veel hoofdbrekens tot stilstand brengen. Maar echt lekker is het natuurlijk niet. Bekijk alle foto’s op Bridge to Gantry!
smotsholle zegt
Jeetje!! makers van die 9ff’s zouden het wel getest hebben lijkt mij! 350 op de klok, met werkende picknicktafel
jrk68 zegt
Terug naar de tekentafel voor andere pootjes onder het aanrecht.
civicfk3 zegt
Bleh wat een vies mannetje
aallex zegt
Kun je nagaan hoeveel krachten er op zo’n vleugel komen te staan :O
Hupke zegt
@aallex:
Ja dat kan je. Stel dat de mounting van de vleugel van staal is en je weet dat je e-modulus om en bij de 210GPa is. Reken maar uit.
72bug zegt
@aallex:
Gaat tussen de 50-100 kg, sowieso..
Brutus zegt
Als auto’s hun eigenaar kunnen kiezen dan verdien ik zo te zien ook wel zo’n fijne wagen..
TDI-goeroe zegt
Nordschleife altijd +10miljoenmiljard en het is op de Döttinger Höhe niet alleen de downforce, het asfalt is ook niet echt glad als een biljartlaken…
ej20g zegt
Wordt je blij van, je downforce (deels) weg met 340-350 km/h op de klok. Toch maar de spoiler van de GTurbo1200 laten monteren, die is een stuk steviger.
rotarypowah zegt
’t Geeft wel een tof verhaal voor aan de bar.
E34M5Touring zegt
Zeker een Chinese copy..
daffy zegt
Iets te fragiel dat plankje .
350 km/h in een Porsche (sick)
bigcar zegt
Nekschot de ontwerper, Anyone?
autogedrocht zegt
@bigcar: nekschot bigcar, anyone?
marokkaanseheld zegt
@autogedrocht: Nekschot aan jullie beide. Anyone?
smoked zegt
@marokkaanseheld: nekschot aan deze 3, anyone?
jrk68 zegt
@smoked:
Zullen we maar niet doen anders hebben we nu 4 reaguurders minder.
E34M5Touring zegt
Nekschoten vliegen je om de euhh….nek hier, lijkt wel een aflevering van Lucky Luke….
bozewolf zegt
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Hahahahaahaha
smoked zegt
@E34M5Touring: hij is sneller dan het licht :)
SimonMc zegt
@smoked: Dan zijn schaduw !
smoked zegt
@SimonMc: oops shame on me :$
SimonMc zegt
@smoked: Het is u vergeven, mijn zoon.
mercedesclk350 zegt
@bozewolf: nou ja, het is precies wat @E34M5Touring zei…
autogedrocht zegt
Ben jij jolly jumper?
autogedrocht zegt
@autogedrocht: die was voor E34M5Touring,
darn android
mercedesclk350 zegt
Heb geen vleugel achterop, maar kan ook geen 350…
lamborgfan zegt
@mercedesclk350: OHW ik dacht altijd dat jou CLK op 350 km/h begrensd was aan je nick te zien.. foutje!
mercedesclk350 zegt
@lamborgfan: nee, dat is de naam (voor de non-autofan-kneusjes onder ons)
dutchiehd zegt
@mercedesclk350: jou reactie is de meeat nutteloze reactie die ik ooit gezien heb.. :P
mercedesclk350 zegt
@dutchiehd: tja, wat moet ik anders zeggen? Nutteloze dingen kunnen ook leuk zijn heur…
mashell zegt
Les 524: heb niet al te veel vertrouwen in aftermarket toevoegingen aan je auto.
redneckdarian zegt
Ik wil die Knut Knuge een +1 geven voor zijn naam!
rikus zegt
1000 pk.. Wow..
bruinbeer zegt
lol. zo’n spoiler is echt niet voor de sier blijkt maar weer…
Scorso zegt
@bruinbeer: Wel, op een Porsche die 350+ gaat, niet nee… Op een ‘getunede’ Opel Corsa, VW Golf of een andere petjesauto, NIET! ;)
Davidov zegt
@Scorso: Bij een petjesauto wel bedoel je? :P
Hupke zegt
Slecht ontworpen.
Gewoon een tuner die het gewoon was van het zo te doen en er nooit bij nagedacht heeft dat het misschien zwaarder belast zou kunnen worden.
SimonMc zegt
@Hupke: 9ff is gewoon een tuner? Zozo?
Hupke zegt
@SimonMc:
Ja dat hebben ze zoëven toch wel bewezen. Tenzij er een olifant op geland is die ook 350km/u ging hebben ze toch echt wel een grove fout/nalatigheid begaan.
SimonMc zegt
@Hupke: En jij weet zeker dat deze spoiler in 100% goede staat was toen hij vertrok? Kom op…Kan goed zijn dat iemand net voor de rit nog z’n strijk erop had gedaan.
Ik wil maar zeggen…Kan zijn dat het een berekeningsfout was natuurlijk, maar die spoiler kon al verzwakt zijn door een niet direct zichtbare beschadiging, en als je tegen 100 per uur rijd, kan dat misschien niet erg zijn, maar 350? Vraag me af om een Bugatti Veyron zelfs 350 haalt met z’n spoiler uitgeklapt…
Hupke zegt
@SimonMc:
Klopt wat je zegt maar ervanuitgegaan dat er op voorhand niets mis was is dit toch echt een onvergefelijke fout voor 9ff.
Frankypanky zegt
Zo!
Kunnen we straks een terugroep-actie verwachten van 9ff??
3246cm252kw zegt
Apart! Zou die toch wel moeten kunnen hebben…. Gelukkig is het goed afgelopen maar voor dat geld wat die wagen heeft gekost zou ik toch goed over de gelen zijn! :-)
buckdanny zegt
Bij een veyron gaat de spoiler ook omlaag bij een bepaalde snelheid, om minder luchtweerstand te hebben. Veyron doet dit wel op een iets orthodoxere manier.