Eeuwig zonde is het.
Een van de hoogtepunten van het Autosalon van Genève van afgelopen jaar was zonder twijfel de Range Rover SV Coupé. Het was immers jaren geleden dat de Britten ons een eerlijke tweedeurs van hun machtigste apparaat hadden gegeven en met de introductie van de SV Coupé moest dat veranderen. Goed! Jammer genoeg is de autofabrikant nu alsnog op teruggekomen op zijn besluit en gaat de bijzondere SUV niet in productie.
De Range Rover SV Coupé moest het antwoord van Jaguar Land Rover worden op de ultraluxe SUV’s die eerder uit eigen land zijn voortgekomen. De hyperluxe zijde van het immer groeiende SUV-spectrum wordt door Bentley en Rolls-Royce opgemaakt door respectievelijk de Bentayga en de Cullinan. Logischerwijs wilde ook Range Rover hierin zijn graantje meepikken en de SV Coupé, die in een gelimiteerde oplage van 999 stuks gebouwd moest gaan worden, leek de perfecte bolide om het vuur aan de schenen van zijn concurrenten te leggen. Met zijn twee deuren is het een unieke verschijning en zijn (richt)prijskaartje van 240.000 pond (277.000 euro) maakt hem voor de welvarenden ook nog eens bijzonder aantrekkelijk.
Zodoende verkeerden wij in de overtuiging dat Range Rover de bijna duizend exemplaren van de SV Coupé, die een 565 pk sterke supercharged V8 moest krijgen, relatief eenvoudig aan de man moest kunnen brengen. Verschillende Britse media melden vanmiddag echter dat het zover niet zal komen. In een verklaring laat Land Rover weten zijn plannen te hebben bijgesteld en de SV Coupé niet meer te zullen maken, omdat het zich op massaproductieauto’s wil richten.
“We have taken the difficult decision to inform our customers that the Range Rover SV Coupé will not proceed into production. Instead, Land Rover is focusing its resources and investment on the next generation of world-class products. With exciting plans for electrification, enhanced craftsmanship, innovation and technology we are working to ensure that we continue to offer our customers a choice of world leading SUVs.”
Land Rover geeft aan dat verschillende factoren ertoe hebben geleid dat de SV Coupé het toch niet tot productie zal schoppen. De Britten willen hun middelen en financiën momenteel liever inzetten om verder te geraken met de ontwikkeling van elektrische systemen voor zijn auto’s, verbeterd vakmanschap, innovatie en technologie. Wij verwachten echter dat de Brexit er mogelijk ook iets mee te maken kan hebben.
Het niet in productie gaan van de SV Coupé is overigens een flinke klap voor de Special Vehicle Operations-afdeling. Het nieuwe technische centrum van de SVO-tak was namelijk aangewezen om de koets te maken van de SV Coupé. Overigens betekent dit ook dat Land Rover en Range Rover geen coupés meer in het gamma zullen hebben, want eerder had het de zaag gezet in de Evoque Coupé.
Met dank aan Quirijn voor de tip!
x1f48 zegt
Jammer kijk erg naar deze auto uit, weet nog niet wat ik nu zal bestellen
406_v6 zegt
@x1f48: Een nieuwe Gazelle?
x1f48 zegt
@406_v6: nee dat zijn baggerdingen doe dan maar een batavus
Dutchdriftking zegt
Eerlijk gezegd was ik de wagen allang vergeten. En laten we eerlijk zijn, het zou gewoon een onhandig ding geworden zijn. Een coupé heeft een hele mooie daklijn, die was bij deze nauwelijks anders. Wellicht kunnen ze gewoon een hele mooie Jaguar coupé introduceren? De F-type is natuurlijk fijn, maar een slagschip als Bentley Continental tegenhanger van Jaguar lijkt mij bijzonder fijn, en veel meer toevoegen aan het modellengamma van Jaguar-Landrover dan dit apparaat. Maak die coupé desnoods elektrisch voor het imago.
ghost zegt
@dutchdriftking: mwah ik had verwacht dat dit juist zou leiden tot exclusiever model, iets wat wel past bij het imago van JLR.
str8six zegt
Och, mietjes
HzR zegt
Dan hebben ze het geld echt hard nodig. Volgens mij was ie bijna uitontwikkeld. Misschien toch niet genoeg pre-orders gehad?
Dutchdriftking zegt
@hzr: Tja, het eerste slachtoffer van Brexit?
faalhaas zegt
Hebben ze nu 2 plannen?
lincoln zegt
Wanneer zou het rendabel zijn ??
Bij 500 units ofzo ..
Als je weet dat dat al niet gaat lukken kan je idd beter stoppen ..
loserboi932 zegt
Ze hebben toch hun SVO afdeling voor de special vehicles. Of is dat gewoon een marketing naampje voor de massaproductie modellen zogenaamd exclusief te laten lijken.
cortinaracing zegt
@loserboi932: daar komt het helaas wel op neer ja
ibssr zegt
Het begin van het einde?
potver7 zegt
Ik snap het wel. Voor je het weet is je vlaggenschip voorzien van rode lak, een witte strik, forgiato’s en een aftermarket rood/wit interieur. Of iemand hult ‘m in een tijgerpak.
harrie zegt
Ze focussen nu volle bak op EV’s omdat die diesels van ze voor geen meter meer verkopen.
Geen tijd en geld meer voor dit soort hobby projectjes.
weslexus zegt
Heel erg jammer.. Heb de auto een tijd geleden in het echt mogen bewonderen en ik vind het een fantastisch ding!
mashell zegt
Verhoudingen kloppen voor geen meter, portier is te klein in verhouding met de rest van de auto, probleem is dat het portier wel het juiste formaat heeft maar de rest van de wagen veel te groot is.
roller79 zegt
Elk merk is hun 3-deurs modellen aan het afvoeren wegens te weinig interesse en hier zullen ze het meest nutteloze model gaan produceren, dacht het niet…
Wat betreft de afname van die modellen vind ik het persoonlijk wel jammer, aangezien het voor mij handig is met mijn rolstoel die extra brede deuren. Niet enkel de deuren, maar vooral de passagiersstoel die naar voor geklapt kan worden is erg handig om de wielen van mijn rolstoel op de achterbank te gooien… Alles is relatief natuurlijk, want er zijn genoeg chauffeurs met rolstoel die een berline of station rijden, maar handig is het wel die 3 deuren :)
jpoers zegt
@roller79: owww en ik maar denken dat je fan bent van een Rolls-Royce. Een maat van mij zit helaas ook in een rolstoel alleen is die er zo verdomd handig mee en laat zich ook nergens voor stoppen.
mashell zegt
@roller79: ik ben ook een fan van driedeurs modellen. Je komt er gemakkelijker in en uit (behalve in krappe parkeergarages). Je hebt beter zicht over je schouder en meer licht in het interieur. En omdat de wagen voor woon-werk verkeer is zit er toch maar zelden iemand achterin. Maar het is een aflopende zaak helaas.
De originele Range Rover was als driedeurs mooier, ook de driedeurs Evoque was ook mooier dan de 5 deurs maar toch koos bijna niemand daar voor. Dan is het duidelijk dat op een grote driedeurs Range Rover ook amper iemand zit te wachten.
berlinetta zegt
@mashell: Het ligt een beetje aan de auto zelf of die als driedeurs fijn is vind ik. Ik heb laatst gekeken voor een Renault Megane Coupe en ben ook gaan proefrijden met een fraai exemplaar. Uiteindelijk heb ik hem laten staan vanwege de enorm lange deuren en het juist het vreselijk slechte zicht naar achteren.
roller79 zegt
@mashell: Ik rij momenteel al 444000km in een A3, maar wel aan het uitkijken om binnen het jaar iets anders te rijden. Sommige coupe’s hebben inderdaad een hele grote deur waarbij het niet altijd makkelijk is om die volledig te openen op een parking. Jammer dat de nieuwe A3 niet meer in 3-deurs komt. Een station zou mijn voorkeur nog krijgen, alleen is het jammer dat er geen optie is om de passagiersstoel voorover te klappen, maar dat went ook wel :)
jpoers zegt
@roller79: de Skoda octavia heeft volgens mij een optie op de passagiersstoel voorover plat te leggen, ideaal voor de vertegenwoordiger want zo heb je een tafeltje naast je.