Dat zat er dik in: nadat de Nederlandse consument massaal auto’s hamsterde in juni, zakten de verkopen de afgelopen maand weer fors in.
In juli werden 31.062 auto’s geregistreerd, ruim een kwart minder dan de 42.081 auto’s die vorig jaar juli op kenteken werden gezet, en 60 % minder dan de 76.945 registraties van juni. Een flinke dreun, maar niet eentje die uit de lucht komt vallen.
We zetten de vijf bestverkopende modellen van juli 2012 tegenover die van juni 2012:
1. Renault Mégane: 1.962 (RENAULT MEGANE: 3.833)
2. Volkswagen Up: 1.407 (VW PASSAT: 3.561)
3. Peugeot 208: 843 (VW POLO: 2.311)
4. Toyota Yaris: 768 (CHEVROLET SPARK: 2.298)
5. Kia Rio: 487 (BMW 3-SERIE: 2.052)
Opvallend is dat de gefacelifte Megane het onverminderd goed doet, en ook de 208 gaat lekker. We vermoeden dat de top 5 van de vorige maand grotendeels bevolkt werd door uitvoeringen die nu een bijtellingscategorie opgeschoven zijn. De spreiding in juli is een stuk gelijkmatiger, zo blijkt uit de cijfers.
De duurdere merken hadden het overigens wel weer wat drukker. Zo wisten Land Rover (Evoque) en Bentley (Continental GT V8) de stijgende lijn vast te houden. Alleen Maserati hobbelt er wat achteraan: er werd dit jaar nog slechts één GranTurismo op gele platen gezet.
kaasboerin zegt
De vijf bestverkochte auto’s.. Je kan net zo goed filteren op prijs goedkoop -> duur.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
? deze snap ik even niet, volgens mij staat de duurste van de 5 op 2.
kaasboerin zegt
@jrk68: Oké, bijna net zo goed dan……..
gerbie zegt
@jrk68: ze zijn alle 5 goedkoop. Dus dat van jou gaat niet op.
bempi zegt
BPM afschaffen en er zit weer een stijgende lijn.
jrk68 zegt
@bempi:
De top 5 bestaat al uit louter bpm vrije auto’s of auto’s waar een bpm vrije versie van is.
kaasboerin zegt
@jrk68: Hij bedoeld de algehele verkoop, niet specifiek de top5.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Ja maar dat gaat helaas nooit gebeuren.
Hooguit dat ze de bpm vervangen door een compleet co2 afhankelijk systeem en dan wordt het voor ons modale rijders echt niet goedkoper.
bempi zegt
@jrk68:
Op termijn wel, want als er weinig verkopen zijn, dan zijn er ook minder inkomsten. En ik juich dat Co2 systeem juist toe. Het maakt mij niet zoveel uit waarin ik rij als ik maar van a naar b kom.
Wat nu verstandig is, is om de markt wat soepeler te maken zodat men blijft kopen. Het laatste wat je wilt is een ‘stop’ zoals met de huizenmarkt dat voor de komende 50 jaar en langer vast zal zitten.
mepdenepper zegt
@bempi:
Wat doe jij hier met zo’n redenatie, simpele? Het maakt mij niet zoveel uit waarin ik rij als ik maar van a naar b kom.
Je bent zo’n type die ook zo over voetbal redeneert.
bempi zegt
@mepdenepper:
Jij doet precies hetzelfde, alleen misschien in een andere auto waar je wat meer voor betaald. Wie van ons wordt uiteindelijk genaaid in de portomonnee ?
Hubert zegt
@bempi:
Linksom of rechtsom, er moet geld naar de schatkist.
Dus je moet niet de illusie hebben dat de auto’s goedkoper worden als de BPM afgeschaft wordt.
kaasboerin zegt
@Hubert: De schatkist die op ’t bureau van Jan Ambtenaar wordt gezet, die op zijn beurt z’n raam open zet en met z’n grabbelhandjes zoveel mogelijk geld uit diezelfde kist pakt om ’t vervolgens blind ’t raam uit te flikkeren?
Hubert zegt
@kaasboerin:
En wat wil je zeggen???
bempi zegt
@Hubert:
Tuurlijk moet er geld naar de schatkist, maar is het redelijk om alle zeilen bij te trekken en te eisen van consumenten, terwijl je zelf niet mee werkt ?
Het consumenten vertrouwen is volledig weg met de grootschalige fraude en graai praktijken van diezelfde mensen.
Wat de overheid nu doet is op kleine schaal het consumenten vertrouwen terug te winnen, door met minimale voordelen te gaan strooien ( in de hoop dat er idioten zijn die erin trappen ). Maar men is natuurlijk en gelukkig niet achterlijk.
In dat geval is er maar 1 oplossing. Met iets groots komen. In dit geval kan je dus de BPM laten vallen voor een x aantal jaren en dat in goede tijden weer terug vorderen met andere regels.
Soms moet je wat geven om meer te kunnen nemen. ;)
bempi zegt
@bempi:
Correctie: In dit geval kan je dus het BPM laten vallen. etc…
Hubert zegt
@bempi:
Leuk om de consument een éénmalig voordeeltje te geven door de BPM tijdelijk af te schaffen.
Probleem is dat er dan misschien wel veel auto’s verkocht gaan worden, maar dat veel mensen er toch niet de centen voor hebben.
En om dit voordeeltje niet te missen, zullen er veel leninkjes afgesloten worden. Die ook weer afbetaald moeten worden.
Wat is er mis om ook eens met iets minder rond te komen?
bempi zegt
@Hubert:
Mensen hebben de centjes er wel voor en waarom hebben ze dat. Sinds de crisis zijn steeds meer mensen gaan sparen, wat betekent dat ze aardig wat spaartegoeden hebben voor grote aankopen of nood aankopen.
Waarom denk je dat er nu als eerste wordt gekeken naar de grote uitgaven waar ook nog eens extra op wordt bezuinigd. Men heeft vertrouwen in de producten, maar niet in de overheid die daar een flinke gram van mee wilt profiteren en dat wordt niet gegund door de consument, die dan bij zichzelf denkt. Laat maar zitten.
Persoonlijk heb ik liever dat als er een voordeel wordt vrijgegeven dat er ook optimaal gebruik van kan worden gemaakt, met minder genoegen nemen is niet effectief genoeg zoals nu het geval blijkt ( -26% ).
En leninkjes worden niet afgesloten door banken voor dit soort producten / aankopen. Nederland is een rijk land, maar de krenterigheid overheerst hier teveel. Maar daar zijn wij bekend om. Lekker op vakantie met de camper en pindakaas meenemen ipv lekker te gaan uiteten toch.
baasbas zegt
Die megane doet het onverminderd goed omdat deze ook na de verhoging van de grens nog in de 14% zit.. En ja, ik heb er ook een besteld dus ik ben mede-schuldig
sir_smokalot zegt
@baasbas: Hij is zelfs nummer één. Vanwege een binnenbrandje waren nog niet alle cijfers binnen. Is inmiddels aangepast.
w0o0dy zegt
@baasbas: klopt maar dat geldt ook voor de Ford Focus econetic diesel maar die zien we nit terug… of nog steeds niet leverbaar?? Trouwens oerstom van Ford/de importeur om uitsluitend climate control icm de titanium uitvoering aan te bieden… iets met eigen glazen ingooien. Nu is een vergelijkbare Focus veel duurder dan de Megane dat iedereen de Megane kiest… echt onbegrijpelijk prijsbeleid-blunder van @FordNL.
baasbas zegt
@w0o0dy: De Focus is pas nu echt beschikbaar geloof ik? Vaag verhaal van die climate control. Die kende ik nog niet. Ik heb wel gehoord dat je de Focus alleen op wieldoppen kunt bestellen. Officieel dan. Als je naderhand lichtmetaal monteert ben je officieel in overtreding. Hoe groot die kans is dat je er last mee krijgt weet ik niet, vast heel laag. Renault heeft typegoedkeuring en dus een CO2 uitstoot vastgelegd op een model met 17 inch lichtmetaal. Daarbij heb je dus geen last met velgen wisselen.
mepdenepper zegt
Er is één hele makkelijke oplossing, en dan heb je ook geen BPM meer nodig, en dat is stoppen of verminderen van 80% van de totale uitgave met ontwikkeling en asielzoekers.
En ik weet het, er zit hier heel, heel veel geld. Dan is nederland zo van alle problemen af.
bempi zegt
@mepdenepper:
Dankzij die asielzoekers hebben Nederlanders werk, anders stijgt de werkloosheid meteen met 20% extra. En wat voor werk zal je dan denken… Administratie, Bewaking, Meubelketens, Voedselfabrikanten enz. Maar dat was je zeker vergeten natuurlijk. LOL !
jrk68 zegt
@bempi:
Werk dat meer kost dan het oplevert noem ik verborgen werkeloosheid.
kaasboerin zegt
@jrk68: Daar komt bij dat ze (degene die überhaupt nog ‘werken’) bijna alles uitgeven in hun eigen land.
bempi zegt
@jrk68:
Zeg dat maar tegen menig uitkering / bijstand volk hier in Nederland. Misschien maak je kans op minister president te worden :)
norge zegt
Best verkopende auto een Up ?!…….whoehahaha.
dawwg zegt
@norge: Nederlanders nemen nou eenmaal graag hun broodtrommel mee naar het werk.
jrk68 zegt
@norge:
Hoe zien de cijfers bij jouw in Noorwegen er eigenlijk uit.
Ik heb namelijk geen idee hoe het daar fiscaal zit.
norge zegt
@jrk68: Auto’s zijn veul duurder hier ,mijn I30 CW koste mij bijvoorbeeld 33000 Euro .Best verkopende auto model is de Mondeo maar VW het best verkopende merk (meest Golf) .Toyota op de tweede plaats met Avensis en Corrola.
E34M5Touring zegt
@norge: Ik had een klant bij Citroen die ook uit Noorwegen kwam. Hij heeft een paar maanden voor vertrek een C5 bij mij gekocht en meegenomen naar Noorwegen. Hij zei dat dat een stuk goedkoper was. Ik dacht dat hij hetzelfde trucje deed als wij met de Camaro doen, maar hij doet het naar Noorwegen. Ik weet niet of jullie ook zo’n inboedelregel hebben waardoor je zoiets Belastingvrij kan invoeren.
norge zegt
@E34M5Touring: Verhuis regel is afgeschaft vorig jaar.
sir_smokalot zegt
@norge: Correctie, de Megane. De eerdergenoemde cijfers klopten niet.
norge zegt
@sir_smokalot: De mijne ook niet ,Op een andere site is de Mondeo opeens verdwenen ,hier hun cijfers van juli ,toch iets grotere auto’s als in Nederland.
Volkswagen 2.031 biler, 17,0 prosent markedsandel
Toyota 1.342, 11,3
Volvo 91,7 7,7
Ford 841, 7,1
Audi 836, 7,0
De mest populære modellene:
Volkswagen Golf 612 biler, 5,1 prosent markedsandel
Volkswagen Passat 420, 3,5
Toyota Avensis 378, 3,2
Ford Focus 369, 3,1
Skoda Octavia 356, 3,0
Volkswagen Tiguan 352, 3,0
Volvo V70 340, 2,9
Nissan Qashqai 275, 2,3
Subaru XV 263, 2,2
Toyota Auris 245, 2,1
baasbas zegt
@norge: Waar zijn (auto-)belastingen op gebaseerd in Noorwegen?
norge zegt
@baasbas: “wegenbelasting” is gelijk voor iedereen en de eenmalige belasting bij aankoop is gebaseerd op pk en co2 ,hier kan je dus een grote auto rijden met een kleine diesel motor ,veel SUV’s met 115 pk motor :(
baasbas zegt
@norge: Dan zou ik de Renault Megane ook in Noorwegen als ‘verkoophit’ verwachten. De co2 uitstoot is (op papier althans) erg laag, dus die is erg voordelig? Toch staat die niet in je lijstje. Of maakt 90 gram van de Megane niet zóveel verschil in prijs als de 106 gram van een vergelijkbare Golf diesel?
Is de conclusie dan wederom dat wij als Nederlanders ons toch meer dan gemiddeld laten beïnvloeden door de prijs? :-)
norge zegt
@baasbas: Renault heeft nog steeds een slechte reputatie bij de Noren …
jrk68 zegt
@norge:
Hier ook al is het inmiddels onterecht.
Maar voor je dat weer opgebouwd hebt.
Dat die Megane het hier goed doet is puur fiscaal (14% bijtelling) en dan durft de leasepik het wel aan.
alfamail zegt
In de vakantie kopen we geen auto’s, maar gaan we…
OP VAKANTIE!!!