Wist jij dat verkeersborden voor levensgevaarlijke situaties zorgen? Ik was het me niet bewust, maar volgens minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer moeten de verkeersborden in Nederland worden aangepast omdat ze “onveilig” zijn voor “kleurenblinden”. Of is dit gewoon een slimme manier om alle borden te vervangen zodat de producenten wat meer geld kunnen verdienen?
Bepaalde borden zouden moeten worden voorzien van een wit biesje zodat de “kleur gehandicapten” beter het onderscheid kunnen maken tussen de blauwe en rode vlakken. Maar hoeveel mensen hebben hier eigenlijk last van? En is het werkelijk zo gevaarlijk? Ook is het interessant om te kijken wie op dit “idee” is gekomen.
Het alwetende Wikipedia leert ons het volgende:
Bij de meest voorkomende vorm, rood-groen kleurenblindheid, kan de aangedane persoon niet of niet goed onderscheid maken tussen rood- en groentinten. Dit is niet zeldzaam: ongeveer een op de twintig mannen heeft het. De meest voorkomende stoornis is hier deuteranomalie. Onvermogen om rood te zien (1% van de mannen) of verminderd vermogen om rood te zien (nog eens 1% van de mannen) komt minder voor.
Aangezien we geen groene verkeersborden hebben kunnen we die groep volgens mij wel vergeten. Dan blijft er dus nog een groep over van minder dan 2% van alle Nederlandse mannen. Oftewel minder dan 1% van de Nederlandse bevolking. En die mensen hebben niet eens allemaal een rijbewijs.
Om welke borden gaat het dan? En is dat echt zo gevaarlijk? Met dank aan de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten hebben we het volgende plaatje opgeduikeld:
Zo erg is dat toch niet? Bij het bovenste bord kan het enigszins vervelend zijn lijkt me, maar bij die andere twee borden is het gewoon een kwestie van aanpassen. Op het moment dat jij weet waar een bord met twee tegenovergestelde pijlen voor staat dan is er geen “gevaar”. En ook het onderste bord lijkt mij geen probleem. Als je maar kan onthouden dat op het moment dat je alleen aan de rechterkant een pijl ziet je er een twee pijl bij moet bedenken. Het lijkt mij dat mensen die kleurenblind zijn niet achterlijk zijn en dat dus wel kunnen.
Dan blijft er alleen nog maar de vraag over: Waarom is dit een hot issue? Verkeersborden bestaan al tientallen jaren, net zoals kleurenblinden (of eigenlijk: kleurzwakken). En dat brengt ons bij een nieuwsbrief van de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten uit 2007. Daarin melden ze:
Onlangs is aan het licht gekomen dat personen die kleurenblind zijn in sommige gevallen moeite hebben met het herkennen van figuraties, die op RVV borden voorkomen. Naar aanleiding hiervan liet TNO testen uitvoeren met proeffiguraties, waaruit naar voren kwam dat er alternatieve figuraties bestaan die beter door de kleurenblinden worden herkend. Genoeg reden dus om een implementatie van de nieuwe figuraties in gang te zetten.
Dit betekende natuurlijk kassa voor de VNVF! Als ze dit een beetje handig zouden spelen en maar lang genoeg zouden zeuren bij de minister dan zouden ze toch maar mooi ervoor kunnen zorgen dat ze een heleboel nieuwe verkeersborden zouden verkopen. Kassa, kassa, kassa! Het feit dat bijna niemand er last van heeft vergeten ze voor het gemak maar even.
De eerlijkheid gebiedt dus te zeggen dat de implementatie van nieuwe figuraties op RVV borden een intensief en vaak langdurig proces is, mede dankzij de afhankelijkheidsrelatie die er bestaat met politiek en budget. Dit neemt echter niet weg dat een betere herkenbaarheid van figuraties de veiligheid in het verkeer absoluut ten goede komt, en de VNVF er dan ook alles aan zal doen om dit proces in gang te zetten en te bespoedigen.
Ze hebben 4 jaar moeten lobbyen, zeuren, zuigen en zeiken, maar het is ze dan eindelijk gelukt om de minister zover te krijgen dat ze een voorstel gaat indienen. Het is te hopen dat iemand hier kritische vragen bij durft te plaatsen.
PS Er zullen ongetwijfeld mensen met een kleurenhandicap in de comments rondhangen, laat aub iets van je horen! Ik hoor graag of dit werkelijk een “probleem” is! Overdrijft de politie hier? Of hebben we werkelijk te maken met een levensgevaarlijk probleem?
jesso88 zegt
Hoe kunnen ze dan hun rijbewijs halen ??
Hupke zegt
@jesso88:
Das dus de vraag die iedereen zich hier zou moeten stellen.
burninrubber zegt
@Hupke: Ik denk dat ze het op positie doen. Bovenste rood onderste groen
Vanquish zegt
@jesso88: Omdat er van bovenstaand artikel niks klopt. Ik ben ook kleurenblind, maar ik heb hier dus totaal geen last van.
jzaero zegt
Voor een stoplicht zou dit wel handig zijn:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/21/ontwerper-bedenkt-volgende-generatie-verkeerslicht
euro95 zegt
@jzaero: Juist niet, dit is een elektronische manier van de stoplichten in o.a. Zwitserland. Ze moeten de stoplichten verbeteren zoals daar, maar niet elektronisch. Maar de rest van de verkeersborden moeten we gewoon laten zo als het is. Er zijn nu al genoeg “oudjes” die niet weten dat ze met een groene streep in het midden 100km/u mogen rijden. Laat staan als je nog meer wil verbeteren (lees: verneuken) ;)
jzaero zegt
@euro95: Wat ik bedoel is dat je makkelijker stilstaand de vorm kan herkennen (voor kleurenblinden), zij kunnen aan de hand van de vorm wel beetje uitmaken wat het lichtsignaal nu is, plus je weet waar je aan toe bent tijdens het wachten. Het is maar een gedachte, kan zijn dat het helemaal niet zo is.
560pkferrari zegt
vooral die middelste rechts is echt een duidelijk verschil…not
kleuren blinde mensen zien dan alleen een wit randje aan de buitenkant, hebben ze dus niets aan.
verder is het weer een manier om de belastingbetaler nog meer geld uit de portemonnee te halen
kliko zegt
@560pkferrari: ja precies…
Als ze nou in de rode OF de zwarte pijl nou ook een witte rand maken, zijn ze te onderscheiden, nu alsnog niet. alleen de rand om het bord…
Sukkels…!
560pkferrari zegt
@kliko: inderdaad
lamborghini zegt
Je weet tog welke kleur waar zit boven rood tussen oranje onder groen logies toch!
Ps ik ben beetje kleuren blind maar heb er geen last van
robbie zegt
PS Ik vraag me plotseling af waarom die bovenste rode pijl aan de rechterkant plotseling rood is voor kleurenblinden. Ik zie namelijk geen verschil met de situatie met de pijl links boven.
jack_abarth zegt
@robbie:
Volgens mij zien ze die straks nog steeds als blauw, maar ze zien wel een pijl (dat wit randje dus).
OT:
Ik ben het eens met @jesso88, ze hebben tenslotte ook hun rijbewijs kunnen halen.
kliko zegt
@robbie: wat jack zegt. je moet juist bij het middelste bord kijken, daar falen ze nogal…
Die pijl heeft nl. geen witte rand…
meneersander zegt
beetje onzin dit, ook die kleurenblinden leren dat groen onder zit, dus als je een onder meer licht ziet dan boven is er toch niks aan de hand? Trouwens binnekort zullen we wel auto’s krijgen die uit zich zelf optrekken als het stoplicht groen wordt:p
euro95 zegt
Allemaal re-directen naar Pearl! :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
It’s all politics…
euro95 zegt
Als je dit niet kan, ben je kleurenblind ;)
mierenneuker zegt
@euro95: En toch klopt de uitleg niet, aangezien bij bijna iedereen de spraak in de linker hemisfeer zit.
euro95 zegt
@mierenneuker: Voor spraak verschillen de percentages iets voor rechts- en linkshandigen: respectievelijk 96% en 70%. Bij 15% van de linkshandigen is echter spraak met de rechterhersenhelft verbonden. Dit is vastgesteld met de Wada test. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wada_test
Maar dat doet er nu niet toe…
faalhaas zegt
We rijden al jaren met deze borden/stoplichten – En als er iets verbetert moet worden dan is dat prima.
Maar vind het kolder om alles straks in 1x te gaan vernieuwen.
Als je zoiets wil doen – gebruik dan de nieuwe borden/stoplichten “met het nieuwe systeem” die worden geplaatst in plaats van miljoenen te gaan uitgeven met alles te vervangen. Gezien de veranderingsshock niet zo groot is zullen mensen niet direct beginnen met #occupystoplicht
kaasboerin zegt
Wat een bullshit, wederom geldVERBRANDING.
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Yep, en bovendien, dat handjevol mensen heeft vast zelf al manieren bedacht waarop ’t wel gaat..
kliko zegt
@kaasboerin: reageer je nou op jezelf? :lol:
volgens mij ging dat niet heulemaal goed! :D
kaasboerin zegt
@kliko: Doh, inderdaad.. Was voor de post van Hupke hieronder bedoeld.
euro95 zegt
@kaasboerin: Oh no, she didnt ;)
gregorius zegt
@kaasboerin: en daarom betaalt men in NL 52% belasting. Ook voor dit soort onzin.
Zijn er echt geen ergere problemen waar de politiek zich mee bezig kan houden?
kaasboerin zegt
@gregorius: Exact, we zitten verdomme midden in een crisis.. Kom op zeg.
Hupke zegt
Zijn hier dan zoveel problemen mee?
Kunnen die mensen niet gewoon het bord vanbuiten leren?
Of laat ze gewoon niet rijden tenzij ze door hun rijtest raken, waar die borden sowieso aan bod komen.
Wat als je zo iemand die steke(kleuren)blind is een rijbewijs geeft en die rijd door een land waar zo van die borden niet staan (hij heeft immers een europees rijbewijs) en hij is niet gewend daarop te letten.
Het is toch ook vreselijk dat blinden geen auto kunnen rijden al zou dat wel mogelijk zijn moest iedere wagen verplicht lane-assist,… hebben en in iedere weg een signaal zit ingebouwd dat de wagen kan volgen, gaan we dit dan ook verplichten?
Dit is gewone pure geldklopperij en ondanks dat Nederland er een stuk beter voorstaat dan wij denk ik toch dat jullie er ook niet mee moeten lopen smijten.
Larick zegt
Welke aanpassing zorgt ervoor dat het eerst niet zichtbare rood ineens wel zichtbaar wordt? Kan me niet voorstellen dat door een wit randje er om heen te zetten een kleurgehandicapte rood ineens wel kan zien. Plaatje klopt van geen kant, gewoon puur en alleen een lobby voor gratis geld.
Vreddy_B zegt
Ter behoeve van het milieu en de file vorming. Maar direct alle kleurenblinde verkeersdeelnemers uit het verkeer halen..;-)
Dev zegt
Ben ik dan zo stom of zou het eindresultaat dit moeten worden (ff vlugge photosoep)
Dev zegt
@Dev: Randjes zijn niet echt wit geworden, maar jullie begrijpen m’n punt wel denk ik.
reinier73 zegt
@Dev: klopt voor een gedeelte wel wat je zegt. Het punt is alleen, door een wit randje om de pijl of streep heen te zetten valt de kleuren combinatie beter op. Een kleurendove neemt de kleur op die het meest aanwezig op een plaatje dus valt in dit geval de rode kleur weg. Witte rand maakt betere afscheiding. De helft van mijn familie is kleurenblind en hebben gewoon hun rijbewijs gehaald zonder moeite. Het is gewoon nutteloos als ze dit gaan toepassen, rest van europa heeft het ook niet volgens mij. Kunnen ze dat geld beter steken in aanpassen van 120 km/h borden naar 130 en vluchtstroken verbeteren/(aanleggen).
vale46 zegt
@Dev: Aan dat middelste bord moeten ze toch nog iets doen, zie je nog steeds niet wie er voorrang heeft :D
xilver zegt
@vale46: Een lijntje rond 1 pijltje (dat de voorrang verleend) trekken kan mss wel een goede oplossing zijn.
Kyanite zegt
@vale46:
Dat zie je wel, als je voorrang hebt zie je namelijk het onderste bord :) Het middelste bord is wanneer je voorrang moet verlenen.
De vorm van het bord geeft de functie (voorrang, gevaar, gebod, verbod etc etc) van het bord, het plaatje is alleen een extra hulpmiddel.
vale46 zegt
@Kyanite: Oeps… o:)
Blijft verwarrend voor kleurenblinden (die zoals mij kijken naar welke kant het rode pijltje staat) ;)
Sorcerer zegt
@vale46: een kleurenblinde ziet dat de 1e keer ook al niet en onthoudt juist de vorm; niet de kleuren. Dus zo’n issue is het dan niet…
Wat niet wil zeggen dat er in de toekomst geen rekening mee kan worden gehouden…
tdegt zegt
@Dev: Ik zou hem zo maken:
Ik heb er een gekleurde achtergrond aan toegevoegd, omdat de meeste verkeersborden niet op een spierwitte achtergrond staan.
xilver zegt
Ik zie niet echt het probleem… er zijn genoeg kleurenblinden in het verkeer en die veroorzaken nochtans niet meer of niet minder accidenten dan iemand met een normaal zicht, ergo, die omvorming is idd een trucje om de kas van de producent te spijzen.
Als een kleurenblinde de borden moet leren dan ziet hij ook enkel een blauw bord ipv een bord met een rode streep door dus kan hij/zij perfect de link leggen met de betekenis…
vale46 zegt
LOL @ dat plaatje :D
Zo erg zal het wel niet zijn, je hebt altijd een beetje contrast verschil, of een verschillende reflectie.
Mijn maat is ook zo kleurenblind en heeft alleen moeite met verkeerslichten. Als hij een licht van op afstand ziet( zodat hij de positie niet kan zien) kan hij mij niet vertellen of het rood of groen is. Hij moet echt afgaan op de positie van het licht.
Hij heeft toch zijn rijbewijs gehaald van de 2de keer (1e keer had hij een domme fout). Dus zo veel problemen geeft dat niet.
Als het die 1% mensen kan helpen ben ik er wel voor dat er bij vernieuwing een nieuw model ingevoerd word, dat met die witte randjes.
Maar om nu alle borden plots te gaan vervangen gaat er over! Geldverspilling.
kliko zegt
laat die borden lekker staan. en laat de personen die er last van hebben wat schilders betalen om de witte randjes erop te kalken… :lol:
Neh, just kiddin’
Ga niet in 1 keer alles vervanger, maar pas het gewoon toe op nieuwe verkeersborden en borden die vervangen worden… dan spreid je de centjes een beetje uit…
MARS zegt
Alsof er vroeger geen kleurenblinden waren!
Ze hebben gewoon weer wat gevonden om geld te verspillen..
Ruudje zegt
Mijn vader is kleurenblind en als je gewoon weet wat de borden zijn herken je ze als je kleurenblind bent ook gewoon.
De verschillen zijn ook veel minder erg op grote borden.
mercedesclsfan zegt
Ik ben zelf volledig kleurenblind en ik heb enkel een probleem met het bord niet parkeren of het bord niet parkeren en niet stilstaan, de rest leer je gwn dus ik zie de borden anders maar begrijp de betekenis ervan perfect
jack_abarth zegt
@mercedesclsfan:
Ik heb altijd moeite met “NP”.
Met de eerste de beste agent ga ik toch eens in discussie, want naar mijn weten betekent dat “Nog Plek”.
mercedesclsfan zegt
Nachtblindheid vormt trouwens een veel groter gevaar en dat terwijl veel mensen niet eens weten dat ze het zijn.
vale46 zegt
@mercedesclsfan: Feit, maar laten we er ons maar over zwijgen, of ze krijgen het nog in hoofd aan alle borden verlichting te hangen! ;)
mercedesclsfan zegt
@vale46: Ja daartoe zijn ze misschien nog in staat maar eerder om meer flitspalen te zetten dat brengt namelijk geld op en iedereen weet toch als je 140 rijdt en je remt plots heel hard remt omdat er zo een flitsertje staat dat dat de weg veilig maakt
renesf zegt
Gewoon weer een rede om aan mijn portomonee te zitten.
lincoln zegt
beste minister ..
zou u snel willen ingrijpen ..
want ik wil nog niet dood ..
kost dat ??
Joerek zegt
Ik zeg van 120 naar 130 aanpassen, de 3 is beter te onderscheiden van de 2?
Citrofiel zegt
Er moet nog even wat verder over worden nagedacht (zoals eerder gezegd werkt het niet om beide pijlen te omranden, er moet verschil zijn). Bij het plaatsen van nieuwe verkeersborden lijkt het me in elk geval geen verkeerd idee. Maar om nu alle bestaande borden te gaan vervangen lijkt me ernstig overdreven.
lincoln zegt
in Belgie hebben ze dat probleem niet ..
en in Oeganda ook niet ..
a3aan zegt
Antwoord op de topic vraag: nee
slappehap zegt
Je moet de problemen van kleurenblinden ook niet onderschatten.
Verkeersborden hebben een levensduur van een jaar of tien, en of ze nu vervangen worden door een nieuw of een oud ontwerp maakt niet echt uit in prijs. Geld om een nieuw ontwerp versneld in te voeren is er niet. (punt) Sterker nog, de overheid doet erg haar best het totale aantal borden terug te dringen, al was het alleen maar omdat ze behoorlijke problemen hebben met achterstallig onderhoud (een iets groter probleem, want dat treft ons allemaal).
norge zegt
Volgens mij zijn de meest gewoon blind die autorijden ,niet kleuren blind.
lincoln zegt
.. 100.000 euro vraag ..
telt Nederland meer inwoners .. of meer verkeersborden ..
euro95 zegt
@lincoln: Nederland telt 16.669.112 (2011) inwoners.
[
Er zijn in Nederland 115 officiële verkeersborden, vier fabrieken van verkeersborden en het plaatsen van een verkeersbord kost, inclusief bord € 200-250. Het CBS wist ons te vertellen hoeveel kilometer weg en straat er is Nederland: 120.000 km. Hiervan is 2300 km snelweg en 7000 km provinciale weg. Ook is er 105.000 km ‘Overige weg’, waarvan er zo’n 50.000 km binnen de bebouwde kom ligt.
[
Volgens inzichten.nl:
Wij deden een aantal tellingen. Deze zeker niet representatieve steekproeven leverden zo’n 15 verkeersborden per kilometer weg op. We rekenden conservatief met 60.000 km echte weg en straat. Een snelle rekensom leert dat er dan bijna één miljoen verkeersborden zouden kunnen staan in Nederland. We kunnen er natuurlijk wat naast zitten, maar minder dan een half en meer dan twee miljoen zal het toch niet zijn. ;)
masterstig zegt
Kleurenblinden kunnen zich nu ook redelijk in het verkeer voortbewegen, dus een verandering is niet echt nodig (en zonde van het geld).
AriM6 zegt
Ik denk dat die foto een beetje misleidend is.
Een conrector van mij op de middelbare school was ook kleurenblind, maar als je hem vroeg wat voor kleur vest je aan had, gaf hij altijd het goede antwoord. Ik vroeg hem hoe hij dan altijd goed had, zijn antwoord was dat hij geleerd had welke kleur bij welke grijswaarde hoorde en dat hij dus wel kleuren van elkaar kan onderscheiden.
Ik neem dus aan dat je dan ook gewoon verkeersborden kan lezen.
towi1989 zegt
Ik kan me anders prima redden.
pomfriet zegt
Dat schema met die borden klopt voor geen meter. Bijv. Die rode pijl van dat ronde bord is in het middenste plaatje zwart. Deze is omgeven door de kleur wit. Op het aangepaste plaatje voor blinden is deze opeens rood. Aan deze pijl is niks veranderd. Nog steeds omringt door de kleur wit. Tis een wonder.. wow. Stelletje oplichters.. beetje mien belasting geld uitgeve aan onzin. Ik ben btw kleurenzwak (zeer milde vorm, ik zie alle shit, maar kon zon test blijkbaar niet foutloos afleggen… die ene met puntjes waar dan een getal in staat). Ik kan het weten. Dus ik heb gelijk.
jelmer zegt
Ik snap niet waar meteen alle boosheid van ‘ze zitten aan m’n geld’ vandaan komt. Als de borden gefaseerd worden ingevoerd en op het moment dat een bord vervangen moet worden geplaatst worden is er geen meerprijs.
tritone zegt
Wat een hoop aandacht om zoiets kleins, het is toch leuk voor de kleurenblinden, gun ze ook wat!
Het grote geld “verliezen” we niet door dit soort gezeur, zoek het bij de ambtenaren, daar zijn er veel te veel van.
Sorcerer zegt
Volgens mij hebben verrewege de meeste kleurenblinden een rood-groen-blindheid (als in: rood+groen zien er hetzelfde uit allebei).
Stoplichten zien er dan altijd hetzelfde uit, vooral in het pikkedonker (is het rood of is het groen?) Dat is nu al opgelost door LED-stoplichten die een blauw-groene kleur hebben (waardoor het er door de blauwige tint toch anders uitziet dan rood).
Verder zou ik zeggen: doe het vanaf nu goed, maar laat oude borden zoals ze al waren. Iemand die kleurenblind is weet echt wel wat zijn beperkingen zijn en kijkt echt wel uit als hij een bord niet goed kan lezen. Sowieso zal zo iemand de borden in het voorbeeld hierboven gemakkelijk herkennen (rond bord met pijlen = geen voorrang, blauw = wel voorrang, niet-parkeren is vaak ook na even nadenken te zien, zeker omdat er ook wel een contrast/helderheidsverschil is).