Omdat Afrika nog niet gevaarlijk genoeg is, zal Mobius Motors een SUV voor nog geen €5.000 op deze markt brengen.
Hamers en cirkelzagen klinken uit een schuurtje in Mombassa, Kenia. Hier wordt hard gewerkt om Afrikaanse boeren een kans op een ander leven te geven met een nieuwe, goedkope SUV. Mobius Motors uit Nairobi bouwt de Mobius Two om de vrijwel onbegaanbare wegen te trotseren voor een kleine €5.000, de prijs van een tuktuk.
Om de kosten te drukken is alle luxe weggelaten. Zelfs glazen zijruiten zouden te duur zijn. Hoewel je zo een makkelijke prooi bent voor een hongerige leeuw, krijg je wel een auto die niet makkelijk vast komt te zitten. De met platen beschermde onderkant staat 35 cm van de grond en de (waarschijnlijk) 2 liter 4-cylinder van Toyota uit de Mobius One moeten ervoor zorgen dat je buiten het bereik van een klauw blijft. Ongeacht of je nou een ton passagiers of hamburgers vervoert.
De vraag is alleen hoe succesvol de Mobius Two zal worden. Goedkope auto’s kennen weinig succes, zoals de Tata Nano heeft bewezen. Dit autootje zou het leven van families met een laag inkomen drastisch veranderen op het gebied van transport, maar zelfs mensen zonder geld willen niet dood gevonden worden in zo’n epitoom van goedkoopheid. En de Nano heeft wel ramen…
kanon44 zegt
ziet er praktisch uit maar ik ben benieuwd hoe lang ie het vol zou houden.
Vanquish zegt
Knap staaltje design. Not.
Tja, er zal wel markt voor zijn in Afrika. Maar ik denk dat voedsel beter verkoopt daar.
kaasboerin zegt
@Vanquish: Lekker goedkoop toch, rechte platen.
HDM zegt
@Vanquish: elk vormpje is weer een bewerking, een machine, een arbeider, en dus een hoop extra geld. Maak er maar wat moois van dat zich uiteindelijk inderdaad de markt uitprijst, of maak het simpel.
4991 zegt
Leuke stukje
OT: 5000 is nog altijd veel voor die mensen daar me dunkt
amg77 zegt
@4991: Die mensen daar hebben niet eens brood, zou niet weten of er daadwerkelijk wat kopers zullen zijn …
eklasse zegt
@4991: Die mensen daar zijn gewend om alles gratis te krijgen van ons. Dus wij maken wel weer wat geld over om iedereen een auto te gunnen. Voel me soms net gaston!
“Free car day”…..
jordy14 zegt
@eklasse: Die vent kijkt ook wel heel blij ja. :)
xxxx zegt
@eklasse:
car-free-day = auto-vrije-dag
eklasse zegt
@xxxx: dat meen je niet…
alassad zegt
@eklasse: inderdaad, die mensen daar kunnen niks (NOT)
Als jij zo graag Geertje wilt geloven, gewoon doen, maar ik heb geleerd altijd na te denken voor ik wat zeg
eklasse zegt
@alassad: geertje?
CL65 zegt
Gat in de markt!
Jokkebrok zegt
@CL65: beter dan andersom
9000cse zegt
Helemaal geen slecht idee voor sommige gebieden/landen in Afrika. De boeren daar zitten echt niet te wachten op een ML63 AMG of zoiets. Praktisch, betrouwbaar en toch goedkoop and that is it!
Mag ik eraan herinneren, dat de deux-cheveau destijds ook is ontworpen voor de Franse boeren, om hun melktuiten en eieren te kunnen vervoeren? Werd geloof ik toch een daverend succes.
meneersander zegt
@9000cse: ja! En die boeren verdienen 5k en daarnaast nog genoeg geld om hun familie te onderhouden!
9000cse zegt
@meneersander:
Ik schrijf niet voor niets “voor sommige gebieden/landen in Afrika”. Maar, voor U had ik waarschijnlijk iets duidelijker moeten zijn. Uiteraard bedoel ik niet de “boertjes” in de Sahel, die met de hulp van NOVIB in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien. Maar er zijn genoeg boeren in Afrika, die zich wel een auto in deze prijsklasse kunnen veroorloven. En daarbij, dacht U nou werkelijk, dat deze fabrikant in Nairobi deze Mobius voor de kat z’n viool zou bouwen? Ook in Afrika is er -in sommige gebieden/landen- vooruitgang.
lincoln zegt
NL slooppremie auto,s zijn goedkoper en hebben WEL glimmende velgen
en die staan beter bij hun iphone ..
Hupke zegt
@lincoln:
Spijtig genoeg de nagel op de kop.
mbfanatic zegt
Leuk, al die kleuterachtige reakties weer… De realiteit is anders… Dat wij toevallig met ons kontje in de boter gevallen zijn wil niet zeggen dat we superieur zijn boven onze medemens….
joejojo2012 zegt
@mbfanatic: Gelijk heb je! Afrika is een continent, niet 1 land. Vele landen daar boeren goed. Het komt door ons westerlingen dat ze economisch klein gehouden worden, daar heeft de VN alle baat bij (banen behouden enzo) China neemt onze plaats in, je moest eens weten hoe er business gedaan wordt door Chinezen. Niks betuttelen.
Zelfde soort reacties krijg ik vaak over Roemenie. Westerlingen associeren arm gelijk met dom. Klopt: er is enorme tweedeling in het land wat betreft inkomen en vermogen maar ga mensen niet betuttelen.
Nu ontopic: Doeltreffende wagen lijkt me. Doet wat het moet doen en met Toyota motor gaat dat ding zo 30 jaar mee.
kaasboerin zegt
@joejojo2012: Wij “houden Afrika economisch klein”???? What the F*CK?! ….. Kom uit dat sprookjesbos, NU!
amg77 zegt
@kaasboerin: Hij heeft gelijk, ben je een beetje blijven zitten slapen bij Geschiedenis?
kaasboerin zegt
@amg77: Eh, lol?? Ben jij in de geschiedenis blijven hangen???…
amg77 zegt
@kaasboerin: haha I dont get it man …
joejojo2012 zegt
@kaasboerin: Als het gaat om handelsbetrekkingen zag je de laatste 10 jaar dat EU wel degelijk mogelijkheden ziet. Echter alleen om Afrika als afzetmarkt te gebruiken. Voor Afrikaanse exporteurs is het daarentegen nog immer moeilijk om te exporteren naar EU. Hoe het met andere handelspartners is weet ik niet.
Tegelijkertijd noem ik op dat bv IMF veel landen ‘ondersteunt’ met uitlenen van geld. Maw die landen aan het infuus leggen van dokter IMF. Dokter IMF is minder hulpvaardig dan mensen denken, het maakt landen afhankelijk en landen/regeringen mogen slechts dansen op de maat die het IMF aangeeft.
Tot slot: In verschillende Afrikaanse landen gaat het nu economisch voor de wind. Dit is mede te danken aan stabiele(re) regeringen en China die inziet hoeveel grondstoffen ze eruit kunnen halen, terwijl EU onderling met andere problemen te maken heeft. Echter stroomt het geld vanuit andere werelddelen het mooiste continent binnen. Simpelweg geleend geld dus. Zolang die landen moeilijk kunnen exporteren gaat het uiteindelijk opbreken. Schuld moet een keer terug betaald worden.
Voordat je moord en brand schreeuwt wil ik je er graag aan herinneren dat eenzelfde met oost-europa is overkomen. Na ‘die Wende’ kon men plots alles kopen met geleend geld, export naar het westen was (en is) nog niet op niveau. nu dient alles terugbetaald te worden. Roemenie heeft nu de bedelstaf bij IMF, Hongarije zwaait er met de middelvinger naar -gelukkig-.
Grappig overigens dat je het over Sprookjebos hebt:
Daar leef ik dus niet in, wel in Transylvanie (het land aan de andere kant van het woud) Tegenwoordig behorend tot Roemenie ;)
Frankypanky zegt
@kaasboerin:
Wat? Is de waarheid te hard voor je? Een hint; “Fort Europa”.
Wel willen exporteren naar het Afrikaans continent, maar de eigen markt sluiten voor Afrikaanse producten en/of halffabrikaat.
Slechts grondstoffen worden nog vrij ingevoerd, maar dat zorgt ervoor dat Afrika kwetsbaar blijft. Immers schommelen de internationale markten te veel.
Tevens is de EU niet bereid de prijs te betalen, die Afrikaanse producten verlangen.
Draai dat eens om. Een Afrikaan hoeft niet te roepen dat hij 50 ipv 100 dollar wil betalen voor 50 kg. kunstmest.
KEV9 zegt
De tijd van de mehari komt weer terug. :-)
desjonnies zegt
Op het Afrikaanse continent is IEDERE auto status symbool.
Dus onze verwende afgetrapte Japannertjes en Fransen die en-masse per schip worden geëxporteerd krijgen daar hun eigenlijke langere en nieuwe leven.
Ook was men altijd gek van DAF, omdat DAF een ijzersterke reputatie had opgebouwd tijdens Parijs Dakar en waren DAF’s relatief simpel te repareren.
Onderschat u trouwens de inventiviteit van de Afrikaanse monteur eventjes niet.
Daar kunnen we nog wat van leren ( Mercedes Benz vrachtwagen waterpompen op een Peugeot 404 blok bouwen – ik heb het gezien)
Want daar draait het om in Afrika. De auto moet te repareren zijn door een bush-mechanic en hij moet een grote bodemvrijheid hebben.
De Peugeots 404 en 504 waren niet voor niets geliefde voertuigen in Afrika en populairder dan een Land Rover.
Ze rijden er nog steeds bij bossen rond, dit omdat een auto een bezit is gelijk een eigen huis met stromend water en een WC voor de Afrikaan.
De overvloed van gebruikte import Jappen (uit Europa) die nog minder kostten en mechanisch nog sterker bleken te
zijn deden de Peugeot toestroom verbleken.
En deze, wel met een ouderwetse Toyota 2 liter, een ouderwetse ontsteking en weinig tot geen electronica en praktisch in gebruik, zeg ik waarom niet.
Oh en niet heel Afrika is leeuwen en jungle.
Het meeste is savanne en woestijn.
linkador zegt
Weinigen hebben enig besef hoe het met Afrika gesteld is. Buiten op ‘White guild’ gebaseerde propaganda om wat zakken te vullen. In heel wat regio’s doen ze het daar goed en zelfs beter en beter. Een gemakkelijk te onderhouden (lees niet moedwillig gesaboteerde wagen) die echt alle terreinen aankan is pas een nutsvoertuig. Met een standaard G-wagon kan men zelfs niet zonder assistentie caravan Australië door cruisen http://www.youtube.com/watch?v=1fNwKYPX5ws
norge zegt
Welke wapen optie’s zijn er?
kaasboerin zegt
@norge: Lol hahaha.
joejojo2012 zegt
@norge: Jij krijgt van mij een +1 ;)
midasracer zegt
Ja ze moeten wel, de 40 jaar oude Toyota Landcruisers beginnen in de westerse wereld cult auto’s te worden. Dus die worden voor de Afrikanen nu te duur. En alle oude Peugeots zijn ook al uit Europa verdwenen.
desjonnies zegt
@midasracer:
Wist je dat die “oude” Landcruisers nog steeds nieuw gemaakt worden?
Ja echt waar.
Staan nog steeds aan boord van zeeschepen, only for Africa.
Japanners zijn slim. Luisteren naar de markt.
fep739 zegt
@desjonnies: “Japanners zijn slim.” –> zeker als ’t op kernenergie aankomt ….
Hupke zegt
@fep739:
Nee op dat gebied zijn ze vrij lomp. Die idioten overwegen een uitstap uit kern energie. Lang leve kaarsen, poppenkast en de encyclopedia britannica.
midasracer zegt
@desjonnies: Dat meen je niet! Ik vind de FJ60 een waanzinnige bak en had er bijna een aangeschaft. Ik word schijtziek van al die elektronische meuk die van de EU verplicht in auto’s moet worden gestopt, daarom lijkt mij een FJ60 de perfecte auto. En zoiets wordt nog steeds nieuw gemaakt? Te gek gewoon.
desjonnies zegt
@midasracer:
Grote auto jongens, a la van Vliet in Nieuwerkerk leveren ze nog voor de export.
Zal best wel een list te verzinnen zijn voor de NL
speet zegt
een blik achter de schermen van de fabriek
http://www.mobiusmotors.com/media/assembly/
hzj78 zegt
@Linkador,
Ik had dat fimpje al eerder bekeken, zeer teleurstellend dat zo`n icoon niet eens meer kan doen waarvoor hij gemaakt is. Omdat ik al meerdere malen afrika doorkruist heb met een Toyota Hzj wilde ik het nu wel eens een keer doen met een G-klasse. De Toyota heeft me bij de zwaarste routes me nog nooit in de steek gelaten….. weet niet of ik nog wel met een G-klasse wil na het zien van het fimpje.
Ik rijd niet in convooi, en onderdelen laten invliegen zit je niet echt op te wachten in de middle of nowhere
Frankypanky zegt
Een mooi initiatief!
Uiteindelijk is het toch veel beter voor het Afrikaans continent om met dit soort ontwikkelingen te komen. Daar wordt de hele wereld een stuk beter van.
Minder armoede, meer scholing. Dat werk…
jerry1950 zegt
De Mobius One heeft inderdaad een 2 ltr. Toyota motor. Staat op hun site (www.mobiusmotors.com) vermeld.
kickass zegt
@jerry1950: Daarom dachten ze dus dat de Two het ook heeft. ;)