Beleggen in auto’s? Ik zou het niet doen maar je geld zou de komende jaren zomaar veiliger in een auto zitten dan op de bank staan. De Oosterburen zijn zo vriendelijk geweest een lijst samen te stellen van de meest waardevaste nieuwe auto’s voor komend jaar. MINI Cooper 2’s, Dacia Logan MCV‘s, Audi Q5-en en Porsche Panamera Turbo’s heersen.
Waar hebben we het over? Nieuw aan te schaffen auto’s voor 2012. Auto Bild en EurotaxSchwacke hebben per ‘klasse’ voor een periode van 4 jaar uitgerekend welke restwaarde je kan verwachten.
De ‘berekening’ is natuurlijk primair van toepassing op Duitsland en dan nog is het speculatie. Toch zitten wij Nederlanders dichtbij de Duitsers qua auto-cultuur. Hier rijden in verhouding iets meer benzine-auto’s rond, daar hebben de auto’s iets meer opties. Duitse prijzen liggen over het algemeen iets lager. Toch verschillen de prijs-verhoudingen tussen ‘ons’ en ‘hun’ maar amper. We kijken allemaal ongeveer hetzelfde naar merkwaarde en design. We geilen onwijs op Duitse bolides en wie geen echte auto kan betalen rijdt Volkswagen.
Afijn, de lijst. Tussen de auto’s die relatief gezien hun waarde het beste vast houden veel BMW-producten. De tijdloze MINI Cooper spant de kroon. Zelfs met het nieuwe model in aantocht waardevast. Bij de auto’s die absoluut gezien het minste afschrijven natuurlijk veel goedkopere modellen. Als je weinig wil afschrijven zit je met een Dacia gebeiteld. Wil je ‘waardevast’ rijden en alle luxe comfort en vermogen van de wereld hebben dan is de Porsche Panamera Turbo (S) de beste keus.
Met Duitse prijzen en afschrijving de twee lijsten:
Natuurlijk betalen we in Nederland iets meer voor de auto’s. De koplopers? Een Porsche Panamera Turbo (PDK) kost hier minimaal €185.000,-, Een Dacia Logan MCV gaat niet weg voor minder dan €9990,- en voor een nieuwe Cooper wil MINI hier €22.000,- hebben. De lijst is natuurlijk geen garantie, voor de economisch bewuste autoblogger een leuke richtlijn. (bron: schwackepro.de)
norge zegt
Gek hier is het de Suzuki Swift .
Benjamin1 zegt
@norge: ik dacht aygo c1 107 daarna mini en Peugeot 207
norge zegt
@Benjamin1: Nee de Swift heeft hier standaard 4×4.
Renesis zegt
@norge: standaard 4×4? …
norge zegt
@Renesis: Yup ,en is daardoor hier populair en waardevast.
lincoln zegt
@norge:
whaha .. een 1.2 4×4 .. had er nog nooit van vernomen ..
dan nog van Suzuki ook ..
veel handiger/praktischer/betrouwbaarder gaat het niet worden ..
norge zegt
@lincoln: Nee hoor de Liana heeft ook standaard 4X4 hier ,is nog meer praktisch.
Donstil zegt
@norge: Standaard 4X4 op een Swift? Waar woon jij dan wel niet.
In Nederland en Belgie (Doelgroep van deze site) is hij gewoon fwd namelijk.
norge zegt
@Donstil:
lincoln zegt
@norge:
had @rechercheur toch gelijk toen hij zei dat je op een sperma-cel woont ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Hahahaha.
amazinglaurent zegt
@Donstil: Waar zou Norge wonen? (Tip: Norge)
dennisr zegt
@Donstil: norge woont in norge :D
masterstig zegt
@Donstil: Misschien even op z’n naam klikken, staat precies waar hij woont :D
kaasboerin zegt
@masterstig: “Autofiel die geinteresseerd is in alle auto’s van alle merken.” ..Niet dus.. :D
masterstig zegt
@kaasboerin: Nee idd, ik zie hem totaal niet in een Duits premium (! :D) merk rijden, zoals bijvoorbeeld een Audi (:D). @norge: Pas dat eens heel snel aan! :D
norge zegt
@kaasboerin: Nou ja ! Ik vind BMW ook wel aardig hoor ,ik noem het alleen geen premium.
E34M5Touring zegt
@norge: Zwitserland is het zelfde verhaal. Zie je er megaveel met 4×4. Net als de SX4 en Subaru Justy.
sdk16420 zegt
“Oberklasse” dan ben je echt een baas.
mrbones zegt
@sdk16420: mwoa, de bazen rijden in de ‘luxusklasse’
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@mrbones: juist, de obers zijn dat dus niet ;)
tuning zegt
Na 4 jaar een auto kopen die waardevast is, dat is een dubbele win.
undifined1 zegt
@tuning: gewoon een van 15 jaar kopen, kost niets en wordt dus ook niet nog veel minder waard en als het mme zit, stijgt hij ook nog in waarde.
je moet gene oldtimer kopen, die zijn al veel te duur.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tuning: Is ‘ ie weer… Na 4 jaar een waardevaste auto kopen dubbel win????? Dubbel dom bedoel je. Dan betaal je dus nog het meeste, pannekoek!
six-trey zegt
Koop een oldtimer (een gewild exemplaar), die stijgen in waarde. Nieuwe auto’s worden toch enkel maar geleased.
minifan zegt
MINI!!!! WOEHOE!
Lan_Evo zegt
Niet geheel ontoevallig zitten er ook vrij weinig boeiende autos tussen, net een Z4 is wel leuk speelgoed.
lincoln zegt
koop een Mazda 323 uit 1990 voor 350 euro .. gaat nog 10 jaar probleemloos mee ..
je kan voor dat geld ook 2 weekjes een bmwtje leasen ..
Donstil zegt
@lincoln: Liever voor 350,- 2weken in een Bmw dan 10jaar in een Mazda 323.
Ik haat mezelf niet hoor ;)
undifined1 zegt
@Donstil: WAarom niet voor 350 euro 10 jaar in een oude bmw?
anakiet zegt
@lincoln:
Dat kan niet. Dat wordt huren, kom je helemaal ver met 350 euro :)
dennisr zegt
@lincoln: als ik er morgen 1 koop voor die prijs, en hij weigert na 3 maanden.. kan ik dan bij jou terecht voor garantie ? :P
lincoln zegt
@dennisr:
heb je ook niet op school geleerd ..
maar als zo,n ding weigert geef je met een koevoet effe een tik op de startmotor ..
da,s dan ook het enige dat er mis kan gaan met zo,n ding ..
dennisr zegt
@lincoln: niet op school geleerd, maar wel op stage :D moest een keer iemand met startproblemen helpen.. hoefde van mijn baas alleen een hamer mee te nemen :lol:
zelf een 323 gehad ? dan geloof ik je op je woord, maar er kan natuurlijk van alles stuk gaan :P
meneersander zegt
De Audi A7 doet het niet helemaal goed..
norge zegt
Aarrgh die prijzen ! Zo,n Veloster kost 40 000 Euro hier ,mazzelpikken zijn jullie toch in Nederland ;)
dennisr zegt
@norge: zijn wel Duitse prijzen he.. het zal wel niet ver bij de 40 vandaan zitten hier..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Onzin dat je de NL en de Duitse markt naast elkaar kan leggen wat dit betreft!! Heb je de meest recente NL lijstjes überhaupt gezien??? Is echt behoorlijk anders! Kia scoort bijvoorbeeld in elke klasse laagste afschrijving in euri. En de Pixo komt helemaal niet in de top 10 voor. Echt een onzinbericht… Pak gewoon de NL lijst!
dennisr zegt
oldtimers blijven de beste wat betreft waardevastheid.. maar goed, leuk om te weten voor mini eigenaren.. nu nog iemand vinden die hem koopt in deze tijd..
masterstig zegt
@dennisr: In deze tijd?
dennisr zegt
@masterstig: ja, zitten vandaag toch officieel in de crisis hier in Nederland ? was op het nieuws in elk geval.. en volgens mij kopen de meeste momenteel liever een oud gebakje van 1000 dan een mini cooper van 30000..
masterstig zegt
@dennisr: Sorry, dan ben ik nog niet helemaal bij de tijd. Even nu.nl checken :D
dennisr zegt
wel mooi zo’n kenteken, John CooperWorks 785
minifan zegt
Mini: best forever
964rs zegt
In het 2de lijstje staat bij sportwagen: hyundai veloster…. Niet echt wat je noemt een sportwagen
six-trey zegt
@964rs:
veloster, velo is frans/vlaams voor fiets
fietsen = sport
dus veloster = sport wagen
964rs zegt
@six-trey: ja zo kan ik het ook. Sinds wanneer is zon fiets eigenlijk zo duur dan?!
niekloog zegt
Dus de x5 is meest en minst waardevast tegelijk?
Geloofwaardige lijst zo…
niekloog zegt
@niekloog: excuses
Volgende keer eerst goed lezen..
ericc zegt
@niekloog: Wat eerst goed lezen. X5 staat er 2x in.
E34M5Touring zegt
“Hier rijden in verhouding iets meer benzine-auto’s rond, daar hebben de auto’s iets meer opties”. Is dat echt zo?
Ik zie namelijk maar al te vaak Bmw’s staan (bijv. een 335i)
die zo kaal zijn als maar kan. Geen leer, handbediende airco, fuckwieltjes, geen xenon, geen navi etc. Hier kom je dat nooit tegen, als ie dik is (grote motor etc) zit ie vaak ook vol. Zelfs dikke 5 series met handbediende airco. X5 met handbak en stof!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: +1
jzaero zegt
@E34M5Touring: We hadden een 525i uit 2004 die flink volgehangen was. Dakraam, Climate Control, Navi Professional met 2007 versie, Xenon, Adaptive Lightning, Ipod Connectivity, Automatisch Dimmende Binnenspiegel, Zomer en Wintervelgen, zonnescherm, bekerhouders, PDC, stoelverwarming.
Nu ingeruild voor een 530i met Climate Control, Navi Prof 2008, Xenon, Adaptive lightning, Ipod Connectivity met hardeschijf, Zomer 350M 18″ M-velgen, Winter 17 inch, zonneschermen achter en achterruit, PDC, bekerhouders, leer, comfortstoelen, stoelverwarming, bluetooth connectivity. We missen alleen dakraam van de vorige 5.
E34M5Touring zegt
@jzaero: Kwamen die ook uit Duitsland? het zal ook vast niet altijd opgaan, maar kijk maar is op mobile.de daar vind je uitvoeringen die je hier gewoon niet ziet. En dan vooral hele dikke motoren met 0 opties.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Nee, BMW huisselectie Nederland, dus ik ga inderdaad mee met jouw mening (als ik je punt heb begrepen) dat in Nederland hogere segmenten vaak vol zitten met opties.
E34M5Touring zegt
@jzaero: U heeft mijn punt volledig begrepen waarvoor dank ;)
Nice car BTW zo’n laatste serie 530 is erg fraai en kwalitatief ook top, zo aan het einde vd cyclus.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Inderdaad, prachtbak.. Alle ‘kinderziektes’ e.d. gefixt. Touring, dat klopt ook, die duitsers zijn gek.. Maar goed, daar sterft ’t dan ook van de BMW’s. Zie inderdaad 330’s met stof zonder iDrive etc. Zo zonde, NL’ers zijn meer van als ik ’t doe, doe ik ’t goed. :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Exact, in NL zie je ze misschien minder met dikke motor, maar die zijn altijd wel afgeladen.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Heerlijk, 272pk bij 7000 toeren, maar nog belangrijker, waar de 525i 192pk pas bij 6500 toeren haalde, heeft deze 530i de 192pktjes al bij 3750-4000 toeren beschikbaar. Zo soepel, ze makkelijk met het verkeer meekomen. 6 seconden naar 100, top motor! Laatst naar Duitsland gereden ermee. 210 lukte prima en hij had nog veel over. De Mercedes E240 waar ik die dag ook in reed had er beduidend meer moeite mee toen ik de 530i probeerde bij te houden (niet vergelijkbaar natuurlijk, maar toch). In het interieur zitten nu overigens echte aluminium strips, in plaats van de kunststof strips met aluminium look in de oude 525i.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Maar jij bent natuurlijk een 340pk 3.8 liter 6 cil gewend ;)?
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ah het toerenverhaal ken ik maar al te goed. Onder de 4000 gebeurt er niet heel veel bij mij, maar daarna komt ie echt los. Zelfs de 400Nm koppel gooit ie er pas bij 3750 in dus daar moet je serieuze halen maken. Ik heb dan ook nog de 5 bak dus moet je echt tot 6500 doortrekken om in de volgende versnelling in het goede toerengebied uit te komen.
Wel leuk hoor, laatst nog 270+ aangetikt op de Autobahn (A31 FTW) dan loopt ie wel in het rood dus dat kan je niet te lang doen. Had een A6 3.0TDI op de staart maar die kwam er niet bij.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Heerlijk zo’n E34. We hadden een 520i E34, met Alpina uitlaat, chip en Throwing Star M5 velgen. 175-180pk toendertijd. Wat een prachtige auto. Ik ben hierin opgegroeid, toen ik net geboren was tot mijn 3-4de hadden we een E klasse, maar deze E34 maakte zoveel indruk op mij dat de BMW liefde nooit weg is gegaan. De 530i is wat soepelheid betreft wel ok. De auto is onderin heerlijk rustig te rijden door de 6-automaat. Vraagt niet meteen om doortrappen, maar in sequentieel modus is het toch nog heerlijk direct!
E34M5Touring zegt
@jzaero: De mijne gaat nooit meer weg. I’ll live in it before i sell it.
Benjamin1 zegt
@E34M5Touring: haha mooi!
undifined1 zegt
@E34M5Touring: is de begrenzer er af gehaald dan? of heeft een e34 nog geen begrenzer, de 850csi had wel een namelijk (nu niet meer :))
E34M5Touring zegt
@undifined1: Geen idee, hij is van begin 1993. Ik weet dat ze met de E36 begonnen in 1993 met begrenzen. Mede door de introductie van de 321pk 3.2l motor. Misschien dat mijne nog net daarvoor valt ofzo. Ik heb het op film, die 270+