Wederom een topicje over de verkeersveiligheid. Omdat we ons terdege bewust zijn van onze educatieve functie, en opdat de Telegraaf morgen weer iets heeft om zonder bronvermelding over te schrijven en de ANWB weer een persbericht kan bouwen. Vandaag gaan we het hebben over de combinatie mist en wegbelijning, lieve kijkbuiskindertjes. Pen en papier in de aanslag?
Want niet alleen automagische verlichting kan voor complicaties zorgen in de mist, ook hele smalle 60-weggetjes zonder middenstreep zijn niet altijd even prettig om over te rijden indien het potdicht zit. Hierover kregen we een mailtje. Take it away, Matthijs:
Ik zie een topic staan op autoblog over automatische verlichting.
Iets wat me de laatste dagen opviel was het ‘gevaar’ van de belijning op 60km wegen.
De wegbeheerders hebben hier heel leuk bedacht dat het handig is om de lijn aan de zijkant van de weg te verwijderen en een streepjeslijn wat verder naar het midden te plaatsen. Ook heb je geen middenstreep. Gevolg: Je ziet met mist niet meer waar de weg ophoudt en de berm begint en je hebt geen lijn om de positie op de weg te bepalen.Ik vond het erg lastig rijden, om me heen zag ik ook mensen aanklooien en slingeren. Vanochtend was de mist weg en zag ik op verschillende plekken dat er inderdaad mensen een stuk berm hadden meegenomen.
Dit soort wegen zijn lastig met regen en heeeeeel lastig met mist. Als ze dit voor de veiligheid doen dan moeten ze maar eens inventariseren. Dit is gewoonweg niet veilig. Streepjes zijn slecht zichtbaar, positie op de weg en de berm zijn bijna niet te bepalen.
Wat zijn jullie gedachten hier over? Moeten de markeringen gewoon wat duidelijker zichtbaar zijn, of is de positie op de weg ook ongelukkig? In helder weer vind ik het wel prettig, omdat je doorgaans weinig tegenliggers hebt op dit soort wegen, en dan toch altijd het midden van de weg houdt. Ik denk dat je op zich redelijk goed moet zitten als je bij tegenliggers net met je rechterwiel over de markering heen rijdt, maar ben zelf de laatste dagen niet over dit soort wegen geweest. Het probleem is dat als je reflectorpaaltjes gaat plaatsen, je mensen ook hun uitwijkmogelijkheid op deze smalle weg ontneemt.
Wat is hier jullie ervaring in? Is het te doen, of heb je zelf de afgelopen week ook een hap berm meegepakt, of erger nog, je auto om een boom gevouwen? En moet die oude middenbelijning weer terugkomen? Laat het weten in de comments!
mercedesgl zegt
wegen met zulke belijningen vinden mensen altijd lastig omdat ze nooit weten aan welke kant van de lijn ze moeten rijden maar kan me voorstellen dat het in de mist helemaal niet te doen is..
jack_abarth zegt
Gewoon LED-verlichting in de weg.
Dan kun je ook gelijk de lantaarns op de snelwegen doven (niet verwijderen i.v.m. noodsitutaties).
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Juist die dus!
vale46 zegt
@jack_abarth: mijn ervaring is dat die snel kapot gaan door vrachtwagens.
Ipv lampjes gewoon reflectoren, ziet er van ver hetzelfde uit, maar gaan veel minder snel kapot.
Stender zegt
@jack_abarth: Wauw dat ziet er gaaf uit.
euro95 zegt
@jack_abarth: Idd, gewoon reflectoren. Als er een ledje kapot gaat, doen ze weer kilometers weg afsluiten voor een paar dagen! ;)
masterstig zegt
@jack_abarth: Leuk als je huis aan zo’n weg ligt, s’avonds echt een hel, dan kan je gewoon de krant lezen binnen door al dat licht.
potver7 zegt
@masterstig: ik heb anders al jaaaaren geen lamp in de hal nodig dankzij de lantaarnpaal aan de overkant van de weg. Die LEDjes hebben een veel minder grote lichtopbrengst dan lantaarnpalen, dus de krant lezen lijkt me wat lastig.
Die LEDjes in de weg zullen ook nooit lantaarnpalen gaan vervangen: ze zijn uitsluitend bedoeld als ‘lichtgevende streep’, niet om de weg en zijn gebruikers te verlichten. Een fietser zonder licht zie je echt niet rijden op zo’n weg met alleen maar LEDjes hoor.
fransefinesse zegt
@jack_abarth: tussen Rijssen en Nijverdal hebben ze zo’n landingsbaan aangelegd voor een rotonde. Erg overzichtelijk al hadden de lampjes van mij wel iets minder vel gemogen.
288gto zegt
@fransefinesse: Vel? Zat er een VEL overheen!?
;)
bigcar zegt
@jack_abarth: vet idee, zeker doen! klinkt misschien een beetje dom, alleen nu komt bij mij de vraag op: hoe word het aangepakt bij sneeuw?
E34M5Touring zegt
Gewoon van die katteoogjes in de weg die zie je altijd. En zo duur kunnen die niet zijn.
db87 zegt
Een groter gevaar vind ik op dit soort wegen eerder de fietsers die geen achterlicht aan hebben.
Vreddy_B zegt
@db87:
Ik vond de fietsers überhaupt een gevaar de afgelopen dagen. Die hebben zelf niet in de gaten hoe slecht ze zichtbaar zijn.
timberleek zegt
@Vreddy_B:
klopt, om die reden heb ik juist wel mijn fietslicht aangezet gister.
was volledig licht, maar met die mist is zo’n lichtpuntje altijd sneller gezien als jijzelf.
alleen vervelend dat na een dag buiten staan in het vochtige weer die dynamo weer eens niks doet. Dan staat hij weer te slippen over de band. uiteindelijk dat maar opgelost door even door te trappen voor een oversteekplaats en dan een stuk voor de uiteindelijke overgang met mijn voet de dynamo aandrukken ;-).
dan ben je tenminste even extra zichtbaar op een ‘belangrijk’ punt.
Maar bij (vracht)auto’s is het ook. zoveel mensen zonder verlichting. en niet echt toe te schrijven aan automatische verlichting. er zaten auto’s zat tussen die dat echt niet hadden.
Maar ik zag gisteravond iemand de dijk op rijden op zijn scooter. stikdonker + mist en een theelicht had meer opgevallen als zijn verlichting. hij moet het eerste stuk op de rijbaan (amper zichtbaar), dan aan het einde oversteken naar het fietspad (daar wordt het 80), nog steeds niet zichtbaar. en op de helft van de dijk weer oversteken naar de andere kant (weer niet zichtbaar)…
timberleek zegt
@timberleek:
correctie,
zeewolde–harderwijk:
oversteken aan het eind en in het midden (aan het begin gaat hij gewoon naar rechts het fietspad over)
harderwijk — zeewolde wel 3 keer
Vreddy_B zegt
@timberleek:
Scooters is ook dramatisch. En om het over de mensen die überhaupt hun licht niet aan hebben niet te spreken. En ook met licht aan zijn fietsers slecht te zien. Daar kun je als fietser natuurlijk niets aan doen. Mijn ergenis gaat meer uit naar het feit dat op oversteek plekken of andere voorrangspunten waar fietsers zonder op te letten zo oversteken.
mout zegt
@timberleek: Klopt, is vaak hommeles. Als je dynamo ouder dan een jaar is (na 1 rondje pekel) is een remedie: nachtje ondersteboven met zijn wieltje in dunne olie.
Er zijn weinig tot geen dynamo’s met goede (bronzen) lagers te koop. Meestal zit er minstens een kunststof lager bij. Loopt ligt, is goedkoop, maar kan niet tegen warmte (lang stuk stevig doorfietsen) of vuil (pekel). Dus helpt ook smeren al gauw weinig. Als je er eentje krijgen kunt: mijn Nordlight gaat nu 10 jaar mee. Leuker (maar nog lastiger te krijgen) is een antieke dynamo: tot pakweg 1965 werden vrijwel alle dynamo’s heel degelijk gebouwd.
Pallas zegt
@mout: moderne fietsen hebben allemaal een naafdynamo, anders goede led op batterijen.
timberleek zegt
@Pallas:
dat is alleen bij nieuwe fietsen. en ik ga echt geen nieuwe fiets kopen voor die belachelijke prijzen. heb altijd 2e hands fietsen van 2-300 euro. zijn altijd prachtige fietsen die prima in elkaar zitten (niet die roestende omafiets gevallen).
jzaero zegt
@timberleek: ik had 4 jaar geleden al een fiets met naafdynamo, voor 399 euro nieuw.
potver7 zegt
@Pallas: nou nou allemaal… ga maar ’s bij de Halfords kijken.
timberleek zegt
@mout:
bij mij werkt het nu helemaal slecht, na al dat slippen is het ribbeltje aan de zijkant van mijn band spiegelglad geworden.
potver7 zegt
@timberleek: Dat gedoe met dynamo’s heb ik allang opgegeven. Heb nu voor en achter een goede LED lamp: voor een schijnwerper met 3 LEDs en achter een enkele LED die ook een bak licht geeft. Ik moet alleen niet vergeten op tijd de batterijen te vervangen – dat is het grootste pijnpunt bij die LED gevallen.
timberleek zegt
@mout:
ik kwam gister ook achter een andere oplossing. onderweg moest ik door een stuk waar de weg open ligt. na een stukje zand doet hij het weer perfect
lincoln zegt
misschien zou je gewoon moeten verplichten dat mensen met een auto een soort van bewijsje in bezit moeten hebben waaruit blijkt dat ze kunnen rijden ..
jelle1990 zegt
@lincoln: Rijbewijs?? Niet dat die allemaal kunnen rijden maar dat is wel het idee
E34M5Touring zegt
@lincoln: Dat is zeker onhaalbaar. Welke instantie zou dat moeten naleven?
jack_abarth zegt
@lincoln:
Het is aardig visweer, ze happen goed vandaag ;-)
lincoln zegt
@jack_abarth:
it,s all about the bait my friend ..
griffendahl zegt
Ik vind die wegen sowieso gruwelijk irritant, gezien mijn vrij brede achterbanden is het op sommige wegen moeilijk om niet continue over de markering te rijden, en daar doe je alle inzittenden geen plezier mee.
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
Ze kunnen natuurlijk geen rekening gaan houden met zo’n asociaal breedset ;-)
griffendahl zegt
@Vreddy_B: Waarom niet ?? ;)
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
205breedt is ook zuiniger en het zorgt voor minder steenslag ;-).
griffendahl zegt
@Vreddy_B: Ik rijd 1:20 op 225/255, da’s mij zuinig genoeg… En steenslag, gewoon niet te dicht achter mij rijden, is sowieso fijner ;)
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
Dat is zuiniger dan ik doe. Zelfs nu met winterbanden 225. En bumperkleven zul je mij niet zien doen ;-)
griffendahl zegt
@Vreddy_B: Met de huidige winterbandjes van 195 breed rijd is 1:22 haalbaar… ;)
kenner zegt
@griffendahl: mag ik vragen wat voor velgen en welke maat dan?? ik zelf 8j onder mn corsa :) rijdt heerlijk hoor
griffendahl zegt
@kenner: 19×8,5 op de vooras met 225/35R19 en 19×9,5 op de achteras met 255/30R19 op de achteras.
Kvgorp zegt
Ah duurzaam veilige wegen. De markering word dan puur aan gebracht om optisch de weg te versmallen. Zo wordt gesuggereed dat je op een smallere weg rijd, en ga je langzaamer rijden. De thermoplastmarkering wordt tijdens het aanbregen voorzien van glasparels dus die moeten reflecteren. Daarnaast is Thermo minimaal 3mm hoger dan het asfalt. Met een beetje auto met strak onderstel en normale banden voel je wel dat je over de markering heen rijd. Verder liggen er 9 van de 10 keer grasbetontegels langs dit soort wegen. Dit hoor officieel NIET bij de rijbaan maar is daar om de berm te beschermen. Deze grasbeton tegels maken meestal (er zijn meerdere varianten) een mooi geluidje om je te antenderen als je er over heen rijd. Gewoon zoveel mogelijk rechts rijden (is ook bij wet bepaald) en bij tegemoet komend verkeer mag je de 1-1 markering gewoon overrijden.
timberleek zegt
@Kvgorp:
nou mooi geluidje?
het is wel iets meer als dat.
afhankelijk van de snelheid die je rijdt komen de vrouwen aan boord spontaan klaar :twisted:
kliko zegt
@timberleek: haha, you made my day! +1 +1 +1 +1 +1
Kvgorp zegt
@timberleek: Is mooi toch :)
mrB zegt
Kan me heel goed voorstellen dat deze wegen niet fijn zijn in de mist. Ik moest zaterdag nacht een heel eind over de snelweg met dichte mist. Dan is het toch wel heel fijn om de middelste baan en iemand voor je te hebben. Maar op de snelweg weet je wel dat er geen tegenliggers komen, hoog uit andere auto’s die geen 120 rijden en daar heb je zat ruimte voor om die normaal in te halen. Op 60 wegen is dat totaal anders
dragspert zegt
Ik woon op een oud dijkje asn het water waar ook geen belijning is. Afgelopen week zat het potdicht, en ook ik reed even de berm in omdat je echt even niks zag waaraan je kon refereren. Belijning is al goed zat. Die led’s verpesten de sfeer van de oude huizen bij mij:)
Vreddy_B zegt
@dragspert:
U woont op een oud dijkje? Led’s verpesten het misschien. Maar u moet niet zeuren als er een automobilist een keer in de huiskamer staat omdat hij last had van de mist.
dragspert zegt
@Vreddy_B:
M’n gevel kan wel een opknapbeurt gebruiken:p laat ze maar binnen rijden hoor:p
Kans is wel kleiner omdat ik precies op een recht stukje woon.
meneersander zegt
Met al deze Topic’s de laatste dagen zouden jullie een nieuwe site moeten maken verkeersveiligheidsblog7 ofzo:p
vale46 zegt
Ik vind die lijnen echt heel irritant, ze hebben geen enkele toevoeging want ze staan op een vaste afstand van de berm, kan je evrngoed naar de berm kijken.
Gewoon 1 middenlijn zou veel beter zijn. Het bespaart ook nog eens verf en werkuren.
Het nut ontgaat mij volledig, iemand die kan uitleggen waarom die 2 lijnen nu zo ongelukkig geplaatst zijn?
timberleek zegt
@vale46:
volgens wordt dat gedaan als ‘vluchtstrook’
de weg is daar over het algemeen de breedte van 1 rijbaan + die stroken.
normaal gesproken rij je in het midden tussen de lijnen en bij tegenliggers kun je uitwijken naar de stroken.
En ze willen er nu snelheden aan koppelen
2 stroken aan de zijkant (moet geloof ik ook nog rood ingekleurd worden) = 60
dubbele streep in het midden zonder kleur ertussen = 80
dubbele streep met groene opvulling ertussen = 100.
vale46 zegt
@timberleek: mijn straat is ook 1 auto + links en rechts nog een klein metertje zonder lijnen.
Nog nooit problemen mee gehad, ik vind dat lijnen bindend moeten zijn. Ofwel mag je er over(autosnelweg) ofwel niet.
Niet van die dingen als soms wel soms niet.
Ik wist trouwens niet dat je normaal tussen de 2 moet rijden, ik hou altijd rechts aan.
timberleek zegt
@vale46:
eigenlijk houdt iedereen gewoon rechts aan, maar volgens mij was het originele idee dat men in het midden zou rijden en alleen zou uitwijken bij tegenliggers
Kvgorp zegt
@vale46: Doen ze in kader van duurzaam veilig. Die lijnen zorgen voor een optische versmalling zo dat het de indruk suggereerd dat jij op een smallere weg rijd. En daardoor blijf jij natuurlijk netjes 60 rijden…..
vale46 zegt
@Kvgorp: Bij mij helpt dat toch niet, op een baantje van 60 hou ik mijn snelheid altijd op 60/62.
Tenzij in potentieel gevaarlijke omstandigheden natuurlijk.
Het lijkt inderdaad wel wat smaller, maar of dat echt helpt?
Kvgorp zegt
@vale46: Tja ik verzin het niet..
timberleek zegt
@vale46:
klopt, maar zo werk het wel.
om diezelfde reden plaatst men bijvoorbeeld die zigzagjes en dwarse streepjes bij afslagen (50 en 80 wegen meestal)
daarom is het altijd 19,99 ipv 20 euro.
en zo is er nog een ontelbare hoeveelheid dingen te verzinnen.
mashell zegt
@vale46: fietsers rechts van de lijn, auto’s links?
vale46 zegt
@mashell: Dacht ik vroeger ook, maar als er 2 fietsers tegen elkaar rijden (wat mag) dan rijden ze al buiten het ‘fietspad’. Dus ook niet echt relevant.
Lustigson zegt
Beste oplossing in alle beschreven situaties: langzamer rijden. :roll:
Cantago zegt
Op zich rijden die wegen wel fijn doordat je automatisch meer op het midden van de weg gaat rijden en alleen aan de kant gaat als er een tegenligger aan komt. Alleen het nadeel bij mist is zo ongelooflijk groot dat ze beter een andere oplossing kunnen bedenken. Wat is er mis met de belijning aan de rand voor voldoende duidelijkheid en dan de welbekende stippellijn in het midden? Eventueel kan dat aangebracht worden naast de huidige simpele belijning.
norge zegt
Als je niet over zo’n weg kan rijden mag je van mij gewoon je rijbewijs inleveren.
griffendahl zegt
@norge: ’t Is niet een kwestie van kunnen. Waarom moeten wegen die voorheen altijd prettig reden nu ineens optisch smal gemaakt worden. Is er overigens ergens een goed stukje documentatie dat die ook daadwerkelijk het aantal ongevallen terugdringt tov. dezelfde weg met normale markering ??
norge zegt
@griffendahl: Kom dan eens hier een stukje rijden ,zie je hoe goed het in Nederland is.
griffendahl zegt
@norge: Ik weet hoe het daar is, en ik weet ook hoe goed het in NL is. Dan rest echter nog steeds de vraag, waarom maken ze het slechter… ??
theiz zegt
@norge:
Het is naast wat Griffendahl zegt ook nog eens zo dat de meeste gemeenten het maar half (goedkoper) doen.
Volgens mij moeten de lijnen reflecterend zijn, zijn ze meestal niet. Moeten de vlakken rood ingekleurd zijn, doen ze niet. Moeten er grastegels naast de weg worden gelegd, doen ze niet.
Je ziet geen bal met mist.
Daarnaast zijn de wegen meestal niet voor niets 60km wegen. Op de veluwe, waar je ze vaak ziet, zijn het smalle bochtige wegen met trekkers en fietsters en bomen vlak naast de weg. Gezellige combinatie die vraagt om ongelukken.
Irritante is dat ze die wegen verbouwen om ze ‘veiliger’ te maken. Dat kost veel geld en heeft een averechts effect.
theiz zegt
Ik heb dat dus mailtje gestuurd. Ik zit vrij veel op de weg, en vond het strontirritant.
Dit is een voorbeeld van zo’n weg:
http://maps.google.nl/maps?q=hierden&hl=nl&ll=52.355626,5.667052&spn=0.000105,0.076818&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.480579,9.832764&vpsrc=0&hnear=Hierden,+Harderwijk,+Gelderland&t=h&z=14&layer=c&cbll=52.355626,5.667052&panoid=ybjKekODn_gVxQhHbqb66w&cbp=12,86.47,,0,9.65
Geen grastegels, geen glasparels in de verf, gewoon irritant. Wel redelijk wat verkeer, inclusief trekkers met van die koplampjes die vlak naast elkaar staan…
Daarna moest ik hier zijn:
http://maps.google.nl/maps?q=hierden&hl=nl&ll=52.253049,5.7695&spn=0.000841,0.614548&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.480579,9.832764&vpsrc=6&hnear=Hierden,+Harderwijk,+Gelderland&t=h&z=11&layer=c&cbll=52.253049,5.7695&panoid=OP08cog52P4BOMR9zsDmeA&cbp=12,68.38,,0,1.01
Geen grastegels, hooguit bomen om te laten merken dat je niet meer op de weg rijdt.
Daarna moest ik naar Arnhem, file op de A50 dus binnendoor.
Ik kwam over deze weg en die is dan wel goed aangelegd:
http://maps.google.nl/maps?q=hierden&hl=nl&ll=52.065876,5.889975&spn=0.000422,0.307274&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.480579,9.832764&vpsrc=6&hnear=Hierden,+Harderwijk,+Gelderland&t=h&z=12&layer=c&cbll=52.065876,5.889975&panoid=MvHd3JX4Vpbqnq9YxmtIvQ&cbp=12,96.57,,0,9.05
Reflecterende lijnen, grastegels om aan te geven dat je van de weg raakt, etc. Ik heb dan wel liever gewoon een middenstreep, maar OK, dit is te doen.
kliko zegt
@theiz: Die weg van de eerste link is echt breed zat als ik het zo bekijk…
Die tweede kan ik goed begrijpen!
theiz zegt
@kliko:
Ja, breed zat. Maar dat weet je dus niet als je er rijdt.
Dit is ongeveer je uitzicht:
Als je dan dit soort apparaten tegenkomt weet je echt niet waar je ergens op de weg bent en zou moeten zijn.
)
kliko zegt
@theiz: je punt duidelijk maken met een zwart plaatje heeft weinig zijn. Tja, een tractor tegenkomen is dan niet zo cool. Maar ik neem aan dat dat er ook geen 20 zijn.
1 is even opletten. Daarna gewoon weer rustig doorrijden.
Scheelt dat de tractor ook niet al te hard kan/mag… ;)
Kvgorp zegt
@theiz: Rome is niet in een dag gebouwd :D Nee die eerste weg is breed zat. De tweede is id een K weg. Hier zou de wegbeheerder b.v. kunnen kiezen om sleufjes in de randen van het asfalt te frezen zodat deze ook herrie maken als je er over heen rijd maar hij lijkt mij ook breed zat.
Dit is bij ons onze plaatselijke racebaan als je het Eurocircuit niet mee rekend.
http://maps.google.nl/maps?q=hierden&hl=nl&ll=52.253049,5.7695&spn=0.000841,0.614548&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.480579,9.832764&vpsrc=6&hnear=Hierden,+Harderwijk,+Gelderland&t=h&z=11&layer=c&cbll=52.253049,5.7695&panoid=OP08cog52P4BOMR9zsDmeA&cbp=12,68.38,,0,1.01
3.50m breed grasbeton tegels 2 km rechte lijn. Gelukkig zijn we er nu de nodige aanpassingen aan het doen.
Kvgorp zegt
@Kvgorp: oops.. Deze..
http://maps.google.nl/maps?q=Peedijk,+Valkenswaard&hl=nl&ll=51.290157,5.446386&spn=0.000107,0.07699&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.174287,9.854736&vpsrc=6&hnear=Peedijk,+Valkenswaard,+Noord-Brabant&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.290146,5.446542&panoid=U_KnJw76QwBdUHe9i3zLAA&cbp=12,84.64,,0,-3.31
baasbas zegt
Ik zie het probleem niet zo
(doh!)
Jesper zegt
Automagisch? Is dat nieuw? Automatisch maar dan zonder regensensor? :P
Tommy2 zegt
Grootste probleem op dit type wegen zijn tegenliggers, die denken dat de hele rijbaan van hun is en niet aan de kant gaan. Stel je voor dat je de streepjeslijn overschrijdt! Bij mist blijven ze alleen nog maar dichter op de as van de weg rijden, net alsof de berm een klif is.
fant zegt
Ik rij voor m’n werk nu de halve dag over dit soort wegen en heb alleen zo nu en dan wat berm gepakt om vrachtwagens/bussen te ontwijken.
kliko zegt
ik had ooit een voorligger die dacht dat de streep aan de linker kan van de weg de middenstreep was.
En maar seinen naar de tegenliggers dat ze niet aan de kant gingen… sukkel :lol:
Die hadden ze echt even naar hans anders moeten sturen…
euro95 zegt
Zulke wegen worden gebouwd op papier. Dat is het probleem, niets van de praktische realiteit wijst uit of de plannen die ze hebben wel of niet veiliger zijn voor de leefomgeving van de mens.
Megakix zegt
Gepiep in de marge hoor….gewoon rijden, remmen, sturen en uit je doppies kijken.
supertjeduc zegt
Ik moet over een polder weg waar helemaal geen streep op staat
En dan is de mist ook nog eens veel dikker in de polder
Valt niet mee , je moet je echt erg concentreren om de weg te volgen
KeesB zegt
Elk nadeel heb z’n voordeel!
mashell zegt
Serieus artikel maar deze zin is wel erg grappig: “en opdat de Telegraaf morgen weer iets heeft om zonder bronvermelding over te schrijven en de ANWB weer een persbericht kan bouwen”.
Win zegt
Deze weg is +/- 355 dagen per jaar veiliger voor IEDEREEN door de markering, en +/- 10 dagen (en dat is nog ruim) per jaar onveiliger voor ENKELINGEN die niet in de mist kunnen rijden op dit soort wegen. Als je je binnen de belijning houdt en een klein beetje uitwijkt bij een tegenligger is er niks aan de hand.
Helemaal niks mis mee dus!
tinnemans zegt
Ik begrijp de drukte niet helemaal; die weggetjes zijn de afgelopen jaren heus niet smaller geworden en 20 jaar terug reed iedereen er nog vrolijk 80 of hoger.
Het probleem zit ‘m niet in het ontbreken van de middenstreep want heel veel van de oudere smalle wegen hebben nooit belijning gehad.
Hoe deden ze het vroeger dan ? Nou, -of- ze reden voorzichtig -of- ze gingen vroeg dood. :)
Zelfde tactiek doet het nu ook nog prima. Je mag het helemaal zelf weten. :)
Er is wel een verschil trouwens; moderne auto’s zijn veel breder geworden de afgelopen jaren. Wees verstandg, koopt een smalle auto. :)
nokia zegt
Als ik het goed heb wat dit weer een van Koos zijn idiote gedachtegangen. Op 80km wegen gebuurde ongelukken omdat mensen met andere dingen bezig zijn en dus niet opletten. Maar volgens de heer spee komt dat omdat 80 te snel is dus moest het naar 60. Maar ja er gaat geen hond die 60 rijden als de wegen breed bleven. Dus als we het smaller laten lijken door de midden streep weg te halen en stippel strepen wat smaller op de weg dan oogt het smaller vinden mensen het eng en gaan ze langzaam rijden. Echt te zot voor worden in het kader van de verkeersveiligheid maken we het onveiliger zodat men langzaam gaat rijden. En koos zijn bonnen brigade er op af kan sturen. Er zijn zelfs veel wegen waar ze om deze reden een deel asfalt weg hebben gehaald omdat ze anders te breed waren. 60 zones zijn de eerst die sneuvelen als ik verkeersminister werd en Koos op staande voet de deur uit en ontzegging in al die andere clubjes waar hij in adviseert. Ook al die doorgetrokken lijnen op 100km wegen worden waar het prima kan weer strepen op het midden. 98% van de ongevallen gebeuren omdat mensen inschattingsfouten maken en vooral niet bezig zijn met het verkeer. Die verkeersbetutteling door met opzet barricades op te werpen slaan nergens op. We doen er beter aan om een gedegen opleiding te geven en herhaling daarvan en inzichtgeven in de risicos. Dus examen begint met voertuig beheersing. Kun je niet parkeren, keren of wat dan ook dan simpel geen rijvaardigheidsbewijs. Je dacht toch niet dat je je motor rijbewijs kreeg als je bij iedere pion omvalt met de motor. Verplicht onderdeel slip cursus en op snelheid op het circuit rijden met uitwijken, remmen, slalom ect. Testje bochtje nemen en door de berm met 1 hand aan het stuur en daarna met twee. En laten we dan beginnen met nieuwe examen kandidaten en alle 30+ bezitters die hem nog kregen bij een pakje boter zo als Koos zelf ik ben wel benieuwd naar zijn eigen rijvaardigheid en kunde in voertuigbeheersing.
O in de mist wel eens en on aangekondigde weg versmalling tegen gekomen ook leuk! Nou ja bij dichte mist.