De vetste baksteen op wielen krijgt binnenkort nog twee powerhouse uitvoeringen in het gamma: de G55 en G65 AMG. Wij hebben vrijwel ongecamoufleerde versies gespot voor je.
Zijne Koninklijke Asobak wordt nog dikker gemaakt dan dat hij vooralsnog al verkrijgbaar is. De G55 en G65 beloven weer gasguzzlers van de bovenste plank te worden. Het leuke is dat ze ook prima als daily te rijden zijn, als je tenminste net zoals Sacha een eigen olieveld met bijbehorende raffinaderij bezit. Als je ook nog eens grootaandeelhouder bij Shell, BP én Texaco bent spek je ook nog eens je eigen bankrekening door deze auto te rijden. Ach, het energielabel sluit in ieder geval gewoon bij de typenaam aan, om enige vorm van verwarring te voorkomen!
De G65 AMG met V12 zal in juni op de markt komen in een beperkte oplage van 200 stuks. Eerder spotten we het apparaat al in Dubai, nu dus in de sneeuw. Van alle markten thuis? Wij dachten van wel, maar dat is ook niet vreemd met naar verluidt 630 pk en 1000+ Nm!
Wat betreft de G55: het zou ook kunnen dat Mercedes (net als bij eerdere X55 AMG modellen) kiest voor de naam G63, daar is Mercedes nog onduidelijk over. Bij andere modellen werd echter gebruik gemaakt van de 6.2 V8, terwijl de G van een 5.5 V8 in één keer overstapt naar een 5.4 Twin Turbo blok met ongeveer 525 pk en 700 Nm. Vooralsnog blijft het dus nog even gissen naar de exacte aanduiding. Waarschijnlijk weten we meer in Detroit of Genève komend voorjaar!
bigcar zegt
alsnog, deze zeecontainer is en blijft lelijk..
[ liever een cayenne :D ]
Hupke zegt
@bigcar:
Ja want zo’n cayenne is natuurlijk echt een schoonheid.
bigcar zegt
@Hupke: love it or hate it
maseratiferrarilover zegt
@Hupke: hha BAM
euro95 zegt
@bigcar: +1, doe mij die cayenne ook maar! Doch dit ook wel een erg dikke ster is :)
bigcar zegt
@euro95: my sneaky follower xD :D
house zegt
@bigcar: is en vind lelijk zijn 2 verschillende dingen :)je moet ze niet verwarren met elkaar, ik VIND in ieder geval de G klasse vele malen mooier dan zo een Cayenne gedrocht
agera zegt
@house: Klopt het is persoonlijk maar in de categorie terreinauto voor mij niks liever dan een G55 AMG :P
maseratiferrarilover zegt
@house: nog geen klein beetje man, voor mij persoonlijk behoort de Cayenne tot de top 10 lelijkste auto’s OOIT, elke generatie is een misbaksel, met als koploper de huidige generatie, echt een spouwbak
bigcar zegt
@maseratiferrarilover: hò ff, da’s jouw mening, en die deel ik niet. wederom: love it, or hate it ;)
agera zegt
@bigcar: Komop man stoerder en ruiger dan een G heb je niet :P, Ik ben verliefd op deze zeecontainer :P
bigcar zegt
@agera: dat kan ;)
faalhaas zegt
Haha, Chuck Norris onder de auto’s :D
toyotaprius zegt
@faalhaas: hahaha…
bigcar zegt
ben benieuwd hoe snel @agera: & @sacha: gaan reageren :P
sacha zegt
@bigcar: fap!
bigcar zegt
@sacha: doelde meer op een volwaardige reactie op het artikel, maar hier neem ik ook wel genoegen mee :P
agera zegt
@bigcar: Jo adam :P ik zie dit super bericht nu pas, ben net thuis gekomen van mijn werk. Mijn avond kan niet meer stuk in ieder geval. Wat een geweldenaar deze Mercedes G.
Dit is echt een van mijn droomauto´s, vroeg of laat gaat die er komen :P
Check deze toeval, toen ik van mijn werk richting huis ging moest ik langs station naar een vriend. Nadat ik klaar wa om naar huis te gaan zie ik een grijze Mercedes G55 AMG langsrijden. Het was donker en de wagen reed snel langs, ik had geen tijd om foto´s te maken :(
De Mercedes G-Klasse is gewoon een klasse bak in dit segment zou ik niks anders willen.
bigcar zegt
@agera: de g is wel een stoeren bak enz. maar echt praktisch is hij hier in NL niet echt. met een vanafprijs van €154.500,- kun je (wat mij betreft) net zogoed een cayenne turbo (€162.500,-) halen. die is zowel stijlvoller / moderner als praktischer. echt ruig terrijn heb je hier in NL nou ook weer niet, dus met een cayenne kun je je op zich best wel redden.
en zelfs bij lange afstands-ritjes naar bijvoorbeeld duitsland bewijs deze wagen echt wat het waar is: het is comfortabel, het is stijlvol, en het is praktisch. zowel op de snelweg als off-road doet deze wagen het uitmuntend! ;)
maargoed, da’s mijn mening iig :P
agera zegt
@bigcar: Hoe groot, zwaar, hoog, onpraktisch de Mercedes G-Klasse is ook is, ik zou niks anders willen. Dit is gewoon een must have auto and I love it!
Heeft het beste van twee werelden inzich, een auto voor in hte terrein en ook onroad een geweldige auto.
De Cayenne zal best een goede auto zijn met fijne rijeigenschappen, maar offroad zal die niet ver geraken denk ik. Als de Cayenne vast komt te zitten in het terrein heb je de G-Klasse nodig die hem komt wegtrekken :P
janklaassen zegt
Maar de G55 AMG bestond toch al? Is dit een upgrade?
robbie zegt
@philipzuidijk: nooit geleerd om een artikel te lezen?
mercedesgl zegt
mooi dat er ook nog een 65 amg komt.. zullen hem waarschijnlijk niet in nl zien..
Carreza zegt
Wat een gave bak is dat toch!
Mocht ik het geld hebben en ik had al een sportwagen of 5 in de garage, dan zou ik deze toch als ESJOEVIE aanschaffen! Geen Cayenne voor mij
Romen zegt
Gewoon bruut! Totaal overbodig maar toch. Zaterdag stukje in een G350 gereden, ook niet verkeerd
rooster zegt
Onverantwoord!. Er zal maar net een spelend kind de straat oversteken…. Die schrikt zich dood van zo’n lelijk ding!
mercedesgl zegt
@rooster: zullen ze ook bij bepaalde mensen hebben..
ik ken wel lelijkere auto’s vooral omdat ik deze niet lelijk vind..
toyotaprius zegt
@mercedesgl: Ja bij Frans Bauer in de straat hebben ze ook al waarschuwing borden
mercedesgl zegt
@toyotaprius: voor de prius zullen ze ook wel waarschuwingsborden hebben… je hoort ze niet aankomen en daarna schrik je je dood van hoe lelijk dat ding wel niet is…
toyotaprius zegt
@mercedesgl: hahaha en dat het ding ook gewoon achter je staat. vergeet dat ook niet, want zonder geluid is dat ding er op eens….
euro95 zegt
Beter blijft dit keer A.R.T er met zijn vieze klauwen vanaf!
petermb zegt
Eindelijk goede remmen onder een G
Freewarefreak zegt
@petermb: Ja, haha, ik verbaasde mij ook al.. wat een jetsers van schijven zitten er achter zeg! Wow!
Pica zegt
Nice, samen met de Defender en de Landcruiser de enige echte terreinwagens.
Doe zo verder !!!!
Voor mij geen pussy cayenne, X5, Q7 of ML
agera zegt
@Pica: Voor mij is deze Mercedes G-Klasse absoluut de meest ruige, stoere, vierkante en mooiste terreinwagen die er staat. Hierna komt de Defender, maar een LandCruiser komt bij lange niet in de buurt van deze G.
Keaven zegt
En natuurlijk gewoon met een trekhaak eronder.
De enige V12 die een aanhanger mag trekken tegenwoordig??
mightymike zegt
Als ik het geld er voor had had ik zeker die g65 bak gekocht ! Toppunt van zeecontainters, opzichtig en wel
gedece zegt
Schande dat ze zo een oud model nog zoveel aandacht geven… Is de inspiratie op Mercedes? Het lijkt alsof ze dit model telkens weer onder de aandacht willen brengen terwijl ze beter hun milieuvriendelijkere modellen wat meer aandacht zouden mogen geven.
Homer55 zegt
@gedece: Dit typisch een voorbeeld van: sterk, stabiel, enorm degelijk, overal toe in staat, ruig, bruut als AMG etc… Het is wel een stoere wagen want het ziet er in ieder geval niet uit als een poesje…
Dat mogen ze van mij zo lang mogelijk volhouden.
gedece zegt
@Homer55: Mercedes en andere constructeurs hebben alternatieven genoeg. Als je per se toch een vierkantig design wilt dan ga je toch gewoon voor de GLK? Of als je het echt als pure traditie wilt ga je gewoon naar een zelfbouwmarkt achter een paar bakstenen? :-D nee ik vind echt dat ze dit ding samen met de defender zo snel mogelijk uit de handel mogen halen. Totaal ecologisch onverantwoord en waarom heeft mercedes deze nooit aan een echte crashtest onderworpen? Ze zeggen wel dat dit een van de sterkste voertuigen is die ze ooit gemaakt hebben maar iedereen weet toch als je met dit ergens tegen knalt dat die koekendoos zo in elkaar plooit? Laat staan met een AMG versie dat er dan nog iets van overblijft…
dawwg zegt
@gedece: Ecologisch onverantwoord … alle G’s op de wereld bij elkaar stoten minder vervuiling uit dan een gemiddelde chemische fabriek; dus dat is allemaal nogal relatief niet ?
Om over de zware metalen in die vieze batterij-hybrides maar niet te beginnen … De G is schoner dan een Prius; misschien wel meer CO2, maar tenminste geen 550kg aan zware, giftige metalen. De aarde zelf is verantwoordelijk voor bijna 97% van de CO2 uitstoot; de mensheid met haar industrie en vervoer dus maar voor 3% … huil huil huil.
En je hebt duidelijk nog nooit een een G gereden; dat is echt een totaal andere beleving dan een standaard luxe SUV of een oldschool Defender / Range Rover / etc. En ondanks het hoekige ontwerp rijdt het ook verdomd goed.
gedece zegt
@dawwg: Een chemische fabriek… rare vergelijking.
– Die ‘vuile’ batterijen kunnen heropgeladen worden en zijn volledig recycleerbaar en zijn niet zoveel vuiler dan de gewone hedendaagse autobatterij.
– De mens maar verantwoordelijk voor 3% van de totale uitstoot? Echt een lachertje. Al die miljoenen wagens en vooral van die bakstenen zoals de G klasse doen volgens jou niets aan het milieu? Alle activiteiten die de mens uitvoert op basis van fossiele brandstoffen zorgen voor 80% van de totale CO2 uitstoot. Dit volgens de officiële site climate.be.
– Qua rij-eigenschappen kan ik inderdaad niets zeggen over de G klasse maar 1 ding is zeker en dat is dat het een geluk is dat het ding ESP heeft of het lag bij de eerste beste bocht op zen zij.
boomhauwer zegt
Het is fout in elk opzicht….een v12 in een baksteen. Daarom is hij gewoon supervet!
agera zegt
Als ik de nieuwjaarslotterij win koop ik gelijk een Mercedes G55 of een G65 AMG :P
bigcar zegt
@agera: voor of nadat je bent verhuisd? :D
agera zegt
@bigcar: Toch eerst de G55 AMG :P ik zou wel willen blijven wonen in mijn huidige woning ben er wel tevreden mee.
850t5r zegt
Deze auto verdient aandacht! Samen met de Defender een episch icoon op wielen! Degelijker krijg je ze niet, geen SUV die daar tegenop kan!
Homer55 zegt
Hoezo downsizen, hoezo milieu?? Juist, hier houd ik van. Maar bij zo’n tank past meer een zware kompressor V8.
850t5r zegt
AB, word het eens geen tijd voor een rijtest met uberhaubt een G?
house zegt
Doe mij maar de Brabus versie van de G en GL:) de GL kan ook heel goed door ruw terrein, iets dat je niet kan zeggen van de Q7 en X5 en al helemaal niet van de Cayenne.
gedece zegt
Zonde dat ze nog tijd en geld in dit ding willen insteken…
Freewarefreak zegt
Zomaar wat kreten van Wikipedia:
– De G-klasse wordt vandaag de dag gekenmerkt door zijn klassieke uitstraling, zijn zeldzame verschijning en zijn luxueuze interieur, dat niet onderdoet voor de Mercedes topklasse sedans.
– De G-klasse is één van de meest waardevaste auto’s die er op dit moment te koop is. De vraag naar de G-klasse is extreem hoog en sinds de stijgende populariteit van het SUV-segment is de verkoop sterk gestegen, voornamelijk in de Verenigde Staten.
– De G-klasse wordt gebouwd in Graz, door Steyr-Daimler-Puch; een industrieel verbond dat al reeds 30 jaar de productie van de G-klasse verzorgt. De auto wordt grotendeels met de hand gebouwd.
Koningsauto dus.
agera zegt
@Freewarefreak: Er was eerst een programma op Discovery die van a tot z de productie liet zien van o.a. Rolls Royce. Er zou eigenlijk een speciale aflevering gemaakt moeten worden voor deze G-Klasse.
mashell zegt
@Freewarefreak: “Steyr-Daimler-Puch” Gewoon Magna Steyr toch? http://www.magnasteyr.com/capabilities/vehicle-engineering-contract-manufacturing/product-services/contract-manufacturing/complete-vehicle-production
Freewarefreak zegt
@mashell: Ja, is nog niet bijgewerkt op de Wiki pagina van de “G-klasse”. Want als je op de Wiki pagina kijkt van “Steyr-Daimler-Puch” dan staat er:
“..Automobile production remained with Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik (SFT) until Magna International acquired a majority holding, in 1998, and in 2001–2 SFT was absorbed fully by Magna, becoming Magna Steyr..”