Voetbalvrouwen, SUV-fanaten en liefhebbers van turbo-V8’s opgelet. Mercedes heeft het doek van de snelste M-klasse verwijderd. Maak kennis met de nieuwe ML63 AMG.
De reguliere M-klasse werd in juni onthuld en de daaropvolgende spyshots van een lekker dikkig exemplaar konden maar één ding betekenen: er komt een versie waar de pk-wizards van AMG aan hebben gefriemeld. En in lijn met de meest recente AMG’s krijgt ook deze Teutoon geen 6,2-liter V8 onder de kap, maar de nieuwe 5.5-liter-versie die beademingshulp krijgt van twee turbo’s. Goed voor een totaal vermogen van 525 pk en 700 Nm aan bandenslopend koppel.
Deze lading pk’s en koppel (beschikbaar tussen 1.750 en 5.000 rpm) stuwen de ML63 AMG in 4,7 seconden naar de honderd. De topsnelheid is uiteraard vastgepind op 250 km/u. Geen zin in een mietjesbegrenzer? Dan biedt het inmiddels welbekende AMG Performance Package uitkomst. Hiermee komt het vermogen op 557 pk en het koppel op 760 Nm. Van de sprinttijd wordt dan 0,1 seconde afgesnoept terwijl de Vmax naar 270 km/u klimt. Daarnaast monteert Mercedes AMG ook een AMG Performance-stuurwiel, rode remklauwen en een koolstofvezel motorplaat op en aan je Benz.
De V8 is gekoppeld aan een AMG Speedshift Plus-bak met zeven verzetten. Deze ‘bak kan in drie voor zichzelf sprekende standen worden gezet: ‘Controlled Efficiency mode (C)’, Manual (M) en Sport (S). Verder kan je de AMG natuurlijk herkennen aan een dikkere body met andere bumpers, zijskirts, een subtiele verlaging en vier vierkante uitlaatpijpjes.
De onthulling is deze week op het autofeestje in L.A. Mercedes liet ons weten dat de dikste M-klasse volgend jaar april ook in de Nederlandse showrooms wordt geplempt. De prijs wordt vermoedelijk later vandaag bekend gemaakt.
UPDATE: De eerste beweegbeelden van de ML63 AMG staan op Autojunk.nl.
Apache zegt
Hiep Hiep Hoeraaa voor zinloze auto’s!
agera zegt
@Apache: Zinloos? Even snel soms zelfs sneller dan de meeste sportauto’s, verder erg ruim, comfortabel en je kunt er overal mee naar toe. In mijn ogen zijn de SUV’s de meest belangrijke auto’s.
masterstig zegt
@Apache: Waarom zinloos?
Freude_am_Fahren zegt
@masterstig: Omdat van een SUV een “sportauto” willen maken geen goed idee is. Daarvoor heeft een SUV niet de juiste bouw, weegt hij te veel, …
Maar het is maar hoe je het bezien natuurlijk, want bepaald “nuttig” kan je echte sportauto’s ook niet noemen natuurlijk. Maar op een of andere manier zijn ze toch wel zinvoller dan gevallen als deze ml63-AMG vind ik.
Teerdz zegt
760 NM wordt er zeker bedoeld met het performance versie?
tweetyv6 zegt
@ Apache…
Zinloos want ?
august zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Vmax 270? Is dat standaard of nadat je extra geld neerlegt om een speciaal pakket te bestellen (a la black series).
Verder is het natuurlijk een prachtig apparaat terwijl het daarnaast ook de groots mogelijke onzin is om een dergelijke auto met een AMG moter uit te rusten. Dit soort bakken komen toch eigenlijk het beste tot hun recht met een dikke diesel.
Ik vraag me ook af wat het verbruikt!
jack_abarth zegt
@gregorius:
Een kennis heeft de vorige ML63, bij normaal rijden is het verbruik 1:6 L/km
sir_smokalot zegt
Geloof ik wel, X5M doet ongeveer 1 op 7-8, en bij doortrappen duik je moeiteloos onder de 1:5. En die heeft nog eens een blok aan boord dat zo’n 70% van de inhoud van die van de Merc heeft…
GeoBem007 zegt
Zit foutje in het koppelcijfer voor het Performance Pack..
Ik vind het eigenlijk vooral dikke velgen, verder heb ik er weinig mee.
Gregorius: waarom een dikke diesel? Hier heb je nu ook een hele berg koppel overal beschikbaar, zoals met een diesel..
gregorius zegt
@GeoBem007:
Een V8-AMG in een ML: Leuk? Ja. Zinnig / economisch verantwoord? Natuurlijk niet.
Ja: je kan altijd opvoeren dat een auto emotie is. En dat als je het kan betalen: waarom niet?
Maar zo’n V8 AMG ZOU bedoelt moeten zijn voor een performance auto. Een S-klasse / CLS / CL / E op de autobahn; een CLK, SL, C op de bochtige weggetjes.
Die ML zou je moeten gebruiken voor het terrein; voor de aanhangwagen en voor de mama’s die het kroost van school moet halen.
Ook zou ik wel een een remtest willen zien tussen een ML63, S-klasse en een SL van 250 – 0. Het zou mij niet verbazen als die ML moeilijk stil te zetten is en misschien wat instabiel is bij een hoge snelheid. –> Waar ik heen wil: deze dingen zijn normaal gesproken nog niet gemaakt om met 200+ over de autobahn te scheuren?
agera zegt
@gregorius: Die ML in het terrein? De ML is net als de X5 meer een stads SUV of stads traktor hoe je het noemen wilt. Mercedes heeft namelijk al 2 de beste terreinwagens de G-Klasse en de Gl-Klasse. Ligt eraan wat voor type rijder je bent en hoe en waar je wil gaan rijden. Als trekwagen is deze ML uiteraard erg geschikt.
KaCh1ng zegt
@agera: een GL is toch een iets langere ML?
agera zegt
@KaCh1ng: Een GL is niet alleen een grotere SUV, maar ook een wagen met veel betere terreineigenschappen dan de ML en comfortabeler. Je moet in de GL plaats hebben genomen om die verschil waar te kunnen nemen. Een Mercedes GL is een ander wereld en verder vind ik de GL ook veel mooier dan de ML!
agera zegt
Ik ben een SUV fanaat in hart en nieren, maar deze Mercedes ML 63 AMG vind ik lelijk en op zijn zachts gezegd een ´vrouwen SUV geworden de vorige was stoerder´. De grote broer Mercedes GL Klasse is een echte SUV, groot, snel, mooi met daarnaast echte offroadcapaciteiten.
Ik blijf het zeggen de Mercedes G-Klasse en de GL-Klasse zijn de twee echte SUV’s die te verkrijgen zijn bij Mercedes!
mercedesgl zegt
@agera: precies.. vind suv ook de mooiste auto;s en vooral de GL.. dat zijn de echte terreinwagens
bempi zegt
Achterlichten zijn zo 2007 BMW X5 style. En met zo’n stuurwiel vraag je de klanten om gek te worden.
Doet me denken aan die aflevering van Top Gear, waar Jeremy FATson zat te pielen met een BMW idrive systeem.
jelmer zegt
@bempi: Wat ben jij toch sneu kwadraat zeg.
agera zegt
@bempi: Zolang de BMW X5 er is en blijft is de X5 baas, zowel de ML, Cayenne, Q7 en de Touareg kunnen niet tippen aan de BMW X5!
bempi zegt
@agera:
De X5 is echt een van de betere SUV’s vergeleken met de opgesomde concurrenten, maar de Range Rover Sport vind ik toch net wat mooier dan de X5.
agera zegt
@bempi: Voor mij de X5 en van Mercedes de G en de GL-Klasse dit zijn voor mij mooie SUV’s.
Wat jij hebt met de Range Rover heb ik met de Mercedes G-Klasse wat een klassebak.
mercedesgl zegt
@agera: Helemaal mee eens… Suv zijn nou niet bepaald zinloos.. zijn indd meestal erg snel en ruim en zien er ook nog eens indrukwekkend uit..
mercedesgl zegt
@agera: de GL helemaal…:-)
Tommy2 zegt
@agera: Porsche Cayenne rijdt hem anders mooi zoek op het circuit. :P
agera zegt
@Tommy2: Cayenne is sneller, maar de BMW X5 vele malen mooier ik bedoelde in dat opzicht :P
bigcar zegt
@agera: of die mooier is, betwijvel ik, ieder z’n eigen smaak :P die 2e generatie X5 was veel mooier / praktischer :P
agera zegt
@bigcar: Vind de BMW X5 mooi of het nou de e53 of de e70 is :P Zowel de e53 van voor de facelift als die erna en de nieuwe 2e generatie BMW X5 e70 ben ik helemaal gek van :P
bigcar zegt
@agera: ik heb niks met de e70 (gelukkig gaat die maar mee tot 2014, dan komt er een nieuwe) maar ik vind de E53 facelift uit 2004 wel een heftige wagen. alleen heb ik het niet zo met de x5, want de drama die zich afspeelde in de zomer van 2004, die was juist met die x5… dus dat is wel weer wat minder… maargoed, ik wilde alleen maar even zeggen dat die uit 2004 beter / mooier is in mijn ogen dan die huidige
agera zegt
@bigcar: Klopt de BMW X5 e53 facelift in het zwart met de originele BMW 5-spaaks velgen is het mooist.
Maar adam ik begrijp je, bepaalde dingen kunnen we beter prive bespreken ;)
bigcar zegt
@agera: +1
bigcar zegt
@Tommy2: helemaal mee eens :P
Hupke zegt
Ik begrijp eigenlijk echt niet wat er mis is met een ML350 of een ML350CDI maarja als je hier je geld aan wil verbrassen.
Romen zegt
@Hupke: het geluid.
jelmer zegt
De minst efficiënte en effectieve manier om met erg veel vermogen hard proberen te gaan.
agera zegt
http://www.bmwcoop.com/wp-content/images/2009/04/bmw_x5m_wallpaper5.jpg
Voor mij veel liever de BMW X5M
vale46 zegt
Niet zo mooi.
Geef mij maar een GL met een dikke motor.
agera zegt
@vale46: Klopt de GL zit qua prijs in een andere klasse, maar is veel mooier en efficienter dan deze nu al oubollige ML. Ik kan echt ontzettend veel genieten van de GL, die is echt tot veel gekke dingen toe in staat.
marokkaanseheld zegt
Ik heb deze net gekocht, man man man, wat een beest van een tijger. :eerlijkgekocht:
Hupke zegt
@marokkaanseheld:
Dat zal wel, voordat je begint te liegen moet je misschien eerst eens het artikel lezen.
“De onthulling is deze week op het autofeestje in L.A. Mercedes liet ons weten dat de dikste M-klasse volgend jaar april ook in de Nederlandse showrooms wordt geplempt. De prijs wordt vermoedelijk later vandaag bekend gemaakt.”
agera zegt
@Hupke: :P scherp hoor
raymondslr zegt
Beetje gierig met het aantal pk’s
Barnato zegt
OMG wat een hok! Hoop dat hij in metaal er mooier uitziet dan hier op de foto’s.
Romen zegt
vorige was zooooo veeel dikker :(
Carreza zegt
@romenkorn: helemaal mee eens, dit lijkt wel de vrouwenversie van de vorige! Alle scherpe randjes weggevijld… :s
agera zegt
@Carreza: Zo denk ik er namelijk ook over, de GL voor de mannen en de ML voor vrouwen.
bsxc2 zegt
Die 0-100 tijden kloppen denk ik van geen meter, een auto van over de 2000 kilo die in 4,7 sec na de 100 sprint.
audi18 zegt
@bsxc2: brute kracht kan veel doen!
Ot wel ziek trouwens dat je dus met performance pakket net zo snel op 100 zit als een R8 V8 o.o
sir_smokalot zegt
Audi S8 doet het in 4 seconden en een beetje (zelf getimed) en die weegt ook 2 ton…
mbevo zegt
Vorig model velen malen vetter en mooier
masterstig zegt
@mbevo: Ik ook, die koplampen en achterlichten op dit model zien er een stuk lelijker uit dan op het oudere model.
TDI-goeroe zegt
een 420CDI voldoet volgens mij ook, en hoef je niet om de 300km te tanken…
baasbas zegt
Storend, die bumpers en die achterlichten…
Als het moet: doe de oude maar dan
Burdy zegt
Konden ze niet wat anders vezinnen dan een grijze plaat rond de nummerplaat?? Ziet er niet uit.
Voor mij een vrij nutteloze auto in nederland. Een 350cdi doet 80% van deze auto. En je rijdt met een 63amg nooit meer dan 50% van zijn kunnen. Motorgeluid niet meegerekend.
Vind een RR of een G-klasse veel meer uitstraling hebben. Dus als ik een geldboom had en het nut van een suv in zou zien, werd het een van die 2.
agera zegt
@Burdy: Geen woorden voor de alleskunner geweldig G-Klasse wat een prachtige auto is dat met een tijdloze uitstraling. De Mercedes G-Klasse gaat al ruim 25 jaar mee en is nog steeds van deze tijd en dat zal de G ook zijn na 15 jaar terwijl deze ML dan allang gedateerd lijkt.
Nico94 zegt
Vind het echt een hele lelijke auto!
extuned zegt
lelijkste mercedes in tijden…
Rhyo zegt
5.5 liter Twin turbo : 525 pk? Wel zuiniger dan de 6.2 liter.. maar efficient?
Concurrent:
4.4 Twin turbo: 555 pk…
Maar goed MB komt net kijken met Turbo’s, dus toch een goede stap.
Romen zegt
@Rhyo: als je toch het performance pakket neemt… en het geluid is dikker!
amg77 zegt
@all. Wat hebben jullie vandaag gegeten, jullie praten de hele dag over x5 x5 x5. De x5 is NIET de directe concurrent van de ML63 AMG, dat is overduidelijk de x6. En dat is erg logisch als je kijkt naar de klasse, vermogen, prijs en goed kijken. OT erg monsterlijke motor, die nieuwe zal erg pittig zijn. Alleen het design…. Achterkant ok maar voorkant..
agera zegt
@amg77: DE BMW X5M is een directe concurrent van deze ML 63 AMG, Mercedes is namelijk bezig met het ontwikkelen van een auto die de strijd moet aangaan met de X6!
Btw: de X5 is gewoon een verdomd lekkere wagen :P
phantom95 zegt
Zeker vettte bak vind ik dit, terreinwagen die sneller is dan meeste andere weggebruikes.
love4sportcars zegt
Waarom zie ik in de voorkant toch een q7 v12 tdi?
Flamingo zegt
@love4sportcars:
weetniet
agera zegt
@Flamingo: Ik krijg het haast niet door mijn keel :P , maar de q7 is toch wel mooier dan de nieuwe ML vind ik dan, zo dat is eruit :P
grandmasterb zegt
Ik zou dan een brilletje aanschaffen, die q7 lijkt er totaal niet op.
Ik vond de vorige ML AMG fraaier, zeker mooier dan die G- serie, dat is een simpele blokkendoos die 30 jaar geleden al ouderwets oogde.
joeytrambel zegt
suv zijn wel zinloos… voor mensen met een te klein ego, tis gewoon een moordwapen, je rijdt dwars over de normale auto heen.
echt nutteloos behalve voor trekken van bijv. paardentrailer of als je een hillbilly bent..!!
HDM zegt
@joeytrambel: dan zijn vrachtwagens, bussen, echte jeeps etc ook nutteloos. Ik zou nog eerder zeggen, die kleine kutbakjes die wegstuiteren als je er naar kijkt, DIE zijn zinloos.
mercedesgl zegt
@HDM: helemaal mee eens.. die kleine auto’s zijn juist zinloos…
mbevo zegt
@masterstig: De gehele auto is niet eens in verhouding en je moet meer dan 5x kijken om het verschil te kunnen zien of het een amg is of een normale,ze hadden er veel meer uit kunnen halen,maar helaas:(
maxx1 zegt
een woord voor dit gedrocht over, BAH
HDM zegt
Wat hebben ze in hemelsnaam geprobeerd met die achterbumper?! Hebben ze die van een ander model getrokken en onder de ML gehangen? Ik mis alleen een grille erboven en LED verlichting in de twee zijroosters…
Megakix zegt
Hoi hoi…ineens weer 5 exemplaren hiervan op Nederlands kenteken…jihaaaaaaaa…
bigcar zegt
wel een vette bak, dat dan weer wel, indrukwekkende prestaties ook ;)
Dimglor zegt
Kan niet tippen aan de vorige Ml63 amg…
Maar dat is ook zo met de gewone Ml’s… Ik vind hem gewoon geen verbetering tov de vorige..
janklaassen zegt
Geweldig in het wit, elke auto overigens.
Mercedes vlot ook lekker door met haar modellen: hoppa nieuwe M-klasse, gauw een AMG erachteraan hoppeteee.
peterv zegt
Dit is echt wel de strakste in zijn klasse.
joeytrambel zegt
@ HDM
zie het nut van je reactie niet..
SDM zegt
WELLES! LEKKER PUH!
On topic:
Wat een prachtige auto is dit in mijn ogen. Wordt hier erg hebberig van. Heerlijk blazen over de autobahn of in Noorwegen. Jammer dat smaak vaak gezien wordt als een ISO norm in autoland. Nee je kan het niet meten en ja die van jou is anders dan die van mij.