In de drang van AMG om ontzettend veel nieuwe modellen op de markt te brengen zal deze knaap een belangrijke rol spelen. Mercedes heeft het kunstgebitimago immers van zich afgeschud met de nieuwe A, en dus ligt de weg open voor een sportmodel die de Audi RS3 het leven zuur mag maken.
Een vermogen van 335 pk uit een 2.0-liter viercilinder met een twin-scroll turbolaadsysteem, volgestopt met AMG-technieken, dat is wat de geruchtenmolen momenteel dicteert. De A45 AMG krijgt verder vierwielaandrijving (40/60) om alle peekaa’s fatsoenlijk op het asfalt te krijgen en zou in 4,9 tellen naar de honderd sprinten. Tel hier een aangepaste spoorbreedte, sportveren + dempers, dikkere stabilisatorstangen en Brembo-remmerij achter de 19-inch velgen bij op en je krijgt ongeveer wel een idee.
Check de spyshots die @audir8v10 op Autojunk parkeerde HIERO.
BMW 1M, Audi RS3 of de A45 AMG. Hoewel het nu nog moeilijk te beslissen is, welke zou jij het liefst meenemen voor een dagje Nürburgringspielerei?
dromedaris zegt
Sowieso de 1M, biedt het meeste plezier lijkt me.
C220AMG zegt
@dromedaris: Knap hoor, de rijeigenschappen vergelijken/beoordelen met een auto die je enkel maar kent van de plaatjes…
dromedaris zegt
@C220AMG: vanwege de achterwielaandrijving, ik baseer me niet op het uiterlijk, dat zei ik toch ook niet? :)
DennisS65B40 zegt
@dromedaris: JEEEEEE!!! Eindelijk eens een scoop te pakken!!!
mrvporsche zegt
1M dan kan je ook nog een beetje driftfun hebbe
B_Mulsane zegt
Forza 1m
toyotafortuner zegt
335pk uit een 2 liter? Da’s VEUL! PS @ricardo: parkeerder = parkeerde?
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Simpson zegt
@SimonMc: Ik denk dat de schrijver met zijn gedachten bij de gerechtenmolen zat.
nasty zegt
@toyotafortuner: dat is idd héél veel. Vraag is natuurlijk hoelang het heel blijft. Ondanks de betrouwbare blokken van mercedes
awesome zegt
@nasty: denk dat ze het vast wel getest hebben…
ej20g zegt
@toyotafortuner: valt wel mee. Is pakweg 172 pk per liter, moet kunnen, zeker bij een nieuw ontwikkeld blok.
mikkeloentje zegt
@ej20g: inderdaad, als je dat vergelijkt met een stadaard sport motor is het best te doen.
SimonMc zegt
Zou de BMW nemen. 4-wiel aandrijving is voor landbouwvoertuigen en jeeps.
Silverarrow zegt
@SimonMc: En voor mensen die hun eigen vaardigheden niet overschatten of daartegen beschermd moeten worden. En als je ’s winters nog wel normaal van je oprit af wil komen. En als je op een nat wegdek (wat in Nederland 90% van de tijd het geval is) op een dubbele rotonde niet om je oren gereden wilt worden door een Fiat Panda 4×4. En als je niet om de drie maanden een nieuw setje achterbanden wilt aanschaffen.
Maar buiten dat om is 4×4 inderdaad alleen voor tractoren en jeeps, zoals Lamborghini, Ferrari, Bentley, Porsche etc. aangetoond hebben.
jensdm zegt
@Silverarrow: iemand is gefrustreerd omdat hij geen achterwielaandrijving heeft..
Silverarrow zegt
@jensdm: Sterker nog, ik heb geen eens een auto. Maar ik heb wel genoeg rijervaring met fwd, 4wd en zeker met rwd om te zeggen dat rwd niet altijd ideaal is.
gedwongenleaser zegt
@jensdm: nou nee maar het standaard gelul dat RWD een must is slaat gewoon nergens op, alsof iedereen hier op AB een profi-autocoureur is. Ooit in een Focus RS gereden? Stuurt heerlijk hoor…
drivingpleasure zegt
@gedwongenleaser: inderdaad klopt focus rijdt heerlijk! en die wagens hebben ook echt een goede wegligging!
Bart_V zegt
@gedwongenleaser:
met sper op de voorwielen scheelt echt dag en nacht met onderstuur
ik rij dagelijks met een FWD + sper en het rijd echt zooo zalig dat je zelfs moet opletten dat je niet achterste voren staat met flink hoeken xD
mercedesgl zegt
@jensdm: iemand heeft niet door dat hij gewoon gelijk heeft
drivingpleasure zegt
@Silverarrow: RWD is voor het echte rijgevoel, het echte sportieve gevoel. Natuurlijk zijn tegenwoordig de meeste supercars met AWD uitgerust omdat ze zo ontzettend veel vermogen hebben en het dus veiliger is om AWD te hebben. En in de sneeuw tja, ligt vooral aan de banden die je onder je auto hebt of je goed vooruit komt of niet. Mijn buurman heeft afgelopen winter met de sneeuw mijn 3 serie geleend omdat hij in zijn Audi niet vooruit kwam en het niet aandurfde…
ej20g zegt
@SimonMc: en toch zou ik, indien mogelijk bij het betreffende model, altijd voor vierwielaandrijving gaan.
thomaz zegt
Medewerkers van VAG-dealer Wittebrug die kwijlen bij een A45AMG? Mag dat wel?;-)
kaasboerin zegt
@thomaz: Is dus tenminste geen fanboy.. ;)
RubenPriest zegt
De eerste AMG die niét dik klinkt. 4cilinder.. Bah
lambo4all zegt
@rubenpriest: dat zei je waarschijnlijk ook toen ze met de biturbo motoren kwamen. wacht eerst nou maar af voordat je begint te zeiken.
964rs zegt
@lambo4all: zolang ze maar niet de zelfde weg als bmw inslaan
RubenPriest zegt
@lambo4all: Nee want dat zijn gewoon 5,5 V8 motoren..
jack_abarth zegt
@rubenpriest:
Volgens mij is de “nieuw 63” motor wel met drukvulling hoor.
RubenPriest zegt
@jack_abarth: “5.5L V8 BiTurbo models will carry the “63” model designation, shared with the 6.2L V8 models” alleen de 5.5 zijn geblazen. Is het niet zo dat alleen nog de C63 de 6.2 aan boord heeft, en de rest de 5.5 liter turbo motoren? Correct me if i’m wrong.
ej20g zegt
@rubenpriest: de SLS ook. Maar dat is eigenlijk een uitzondering.
RubenPriest zegt
@ej20g: ohja die was ik even vergeten
michelyman zegt
@rubenpriest: Heb jij hem al gehoord dan? Ik denk dat AMG er nog wel een mooie roffel uit kan krijgen!
kaasboerin zegt
@michelyman: Volgens mij bedoel je Eisenmann.
michelyman zegt
@kaasboerin: Kan ook, die hebben wel leuk uitlaatsysteem voor de M5 V10 :D
kaasboerin zegt
@michelyman: Die maken bijna alles voor o.a. AMG, Porsche, BMW etc. volgens mij. Voor alle types en soorten, dus ook 4 cilinders.
RubenPriest zegt
@michelyman: Nee maar vergeleken met de V12 en V8en van AMG wordt dit 3x niks. Een 4 cilinder blijft een 4 cilinder. Een Golf R klinkt ook voor geen meter met z’n 4 cilinder. De R32 daareentegen was machtig met z’n 6 cilinders.
ej20g zegt
@rubenpriest: daar heb je inderdaad gelijk in. Maar er zijn wel degelijk 4 cilinders die, naar mijn mening, zeer goed klinken. Denk aan BMW’s S14 (ondanks zijn leeftijd), Subaru’s EJ-serie en Honda’s K- en B-series. Allen 4 cilinders die eigenlijk gewoon pure oorporno zijn. Hopen dat het Mercedes lukt om in de buurt te komen in 1 van deze motoren wat betreft het geluid.
RubenPriest zegt
@ej20g: ja dat is waar. hoogtoerige Vtec motoren klinken wel grappig :P
norge zegt
“Audi RS3 het leven zuur mag maken”
Oei zou Mercedes wel premium genoeg zijn?
rikus zegt
@norge: Mercedes was al premium voordat Audi er überhaupt aan mocht denken.
drivingpleasure zegt
@rikus: schot in de roos.
lambo4all zegt
als mercedes-fan ga ik toch voor de M1! wat een heerlijk bommetje is dat toch (en met achterwielaandrijving!)
deVia zegt
@lambo4all: mercedes-fan met een VAG-naam die kiest voor een BMW-product… lekker merkensletje! ;-)
lambo4all zegt
@deVia: een mercedes fan mag toch ook dromen hebben? :) en in tegenstelling tot veel andere hier ben ik realistisch. ik heb ook respect voor andere merken en heb geen oogkleppen op.zou bv een 5 serie boven een e klasse verkiezen. over het algemeen ben ik echter wel van mening dat mercedes betere wagens maakt dan de andere 2 duitse priemiejum merken
michelyman zegt
Echt vet bakkie de A klasse. Gooit het imago van zn voorouders zo in de prullenbak. Toch de 1M vanwege de 6 in lijn en RWD :)
jack_abarth zegt
Zonder te hebben gereden met 1 van de 3 wagens:
Trackdays: 1M
Dagelijks: AMG, lijkt me wat praktischer dan coupé
Niet: RS3, vind ik geen mooie wagen
964rs zegt
Rs3 maar dan zou ik niet naar de ring gaan.
darkpluisje zegt
lijstje lijkt me duidelijk:
1M
RS3
A45
wat ziet die a45 er bol en saai uit zo…
joeytrambel zegt
ik kan niet wachten tot de rs3 vs a45amg, ideetje voor een mooie test straks..?
E34M5Touring zegt
Ik vind het een gave bak, deze nieuwe A. En als AMG natuurlijk erg lekker. Zou mijn ‘premium’ keuze zijn in dit segment. De nieuwe 1-serie vind ik niet mooi en de A3 net wat te simpel. Blijf het jammer vinden dat ze voor fwd zijn gegaan. Die koets verdient achterwielaandrijving. Misschien toch maar is gaan rijden.
ivtecje zegt
@E34M5Touring:
FWD = Front Wheel Drive
AWD = All Wheel Drive
RWD = …
ot: Ik ben wel nieuwsgierig naar dit AMG bommetje, Tripple test RS3 vs A45 AMG vs M135i ?
De 1M coupe zou ik niet kiezen in deze stelling om meerdere redenen;
1: niet meer in productie
2: pure p0wnage, RS3 en A45 kansloos
jensdm zegt
@ivtecje: RWD =/= …
RWD = Rear wheel drive
ivtecje zegt
@jensdm: d0h?
Ik was te lui omdat nog uit te typen sinds er nog maar 1 optie overbleef? leek me vanzelfsprekend..
jensdm zegt
@ivtecje: En ik ben zo vriendelijk om het voor je aan te vullen ;)
E34M5Touring zegt
@ivtecje: ik mis je punt volledig.
DennisS65B40 zegt
@e34m5touring: ik heb het idee dat hij denkt dat de A-klasse Rwd is.
thomaz zegt
@E34M5Touring: Kan het je zeker aanraden. Vorige week gereden met weliswaar een A180cdi maar het gevoel was gewoon goed. Buitenkant ziet er goed uit, maar vooral het interieur is ontzettend mooi. Fantastische materialen en styling. Voor de rest niet te stug geveerd maar toch sportief genoeg (vrij direct sturend ook). Deze had ook de automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen die volgens de pers niet snel genoeg zou schakelen. Ik kan je melden dat ook deze gewoon goed is, hoewel ik de voorkeur blijf geven aan automaat met koppelomvormer. Enige wat tegenviel was de motor qua snelheid. Maarja dan moet je gewoon een sterkere kopen.
E34M5Touring zegt
@thomaz: Hmm klinkt goed! Ga hem is proberen. Tnxs!
Maarten123 zegt
Mooie uitvoering, alleen vind ik de naam 45 wel wat ambitieus voor een 4-pitter. Wat is er mis met A30 of desnoods 35?
berlinetta zegt
@Maarten123: Omdat ze in de toekomst waarschijnlijk nog verder moeten downsizen en dan blijft er dalijk geen kleiner getal meer over. Zou raar uitzien als je het hebt over een A0 AMG.
OT: eigenlijk heeft deze het rijk voor zich alleen. De 1M is al uit productie en de RS3 is op basis van een oud model.
heiligehandgranaat zegt
@maarten123: is volgens mij vanwege het 45 jarige bestaan van AMG. Correct me if i’m wrong…
c63amgvos zegt
Lijkt verdomt veel op ds4 zo ..
eklasse zegt
@c63amgvos: je bedoelt ds3 maar bent echt hopeloos laat met je opmerking.
bempi zegt
Ik ga voor de 1M. Puur omdat ik een stoplicht racer ben. De rest boeit me niet zo ( driften, turbo boost etc. ).
kaasboerin zegt
@bempi: Stoplichtracer? Turboboost?
..
rijbewijzer zegt
@bempi:
Als jij een ‘stoplichtracer’ bent, dan ga je dus ff keihard af met je RWD Bmwtje tegen een RS3 of deze A45 ;)
En dan heb ik het nog niet eens over regen/natte weggedeelten
bempi zegt
@rijbewijzer:
Lijkt me sterk als je over een xi of xd model beschikt van BMW :)
rijbewijzer zegt
@bempi:
Ja alleen jammer dat de 1M in Xdrive niet mogelijk is (volgens mij) ;)
jrmpower24 zegt
@rijbewijzer: Nee natuurlijk niet.
een M model met x-drive is geen echte ///M voor mij.
berlinetta zegt
@rijbewijzer: M modellen worden nooit met xdrive geleverd. In ieder geval nog niet. In de eeuwige strijd tussen audi en bmw zal bmw vroeg of laat ook met xdrive komen op de emmetjes om klanten bij audi vandaan te plukken.
kaasboerin zegt
@berlinetta: M550d beesh!
baasbas zegt
@Bempi: Wat @rijbewijzer: zegt… Als stoplichtsprinten je ding is moet je juist níet voor de 1M kiezen
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/07/video-audi-rs3-vs-bmw-1m-dragrace
bempi zegt
@baasbas:
Ja maar dat waren de oude modellen. De nieuwe 1M gaat soeper doeper hard. ;)
bullgod76 zegt
Zeker weten dat het hier om een AMG versie gaat?
Ondanks die uitlaten ziet deze A er echt niet uit als AMG, welke normaal gesproken er enorm heftig uitzien.
Tommy2 zegt
Ik ga toch voor de RS3 met zijn ‘fünfzylinder mit Turboaufladung’.
ej20g zegt
Ik blijf het een mooie auto vinden. Als hij er straks net zo dik uit ziet als de rest van de AMG modellen komt het helemaal goed.
gerritdriessen zegt
Weet iemand de plaats waar de spot foto’s gemaakt zijn?
meneersander zegt
Jammer dat hij geen RWD krijgt. Dat had hem waarschijnlijk nog gestoorder gemaakt dan de 1M!
huge zegt
De eerste “rijtest” is positief hoewel ze daar natuurlijk niet hebben lopen scheuren: http://www.automobilemag.com/reviews/driven/1210_mercedes_benz_a45_amg_prototype/
Bench was de 1M hoewel de ontwikkelings-focus meer op “controle” lag…en hij schijnt wel lekker te klinken voor een 4-cilinder. Ik heb een prototype gehoord en die klonk erg “smerig” moet ik zeggen
joeytrambel zegt
@huge: thanx for the link.!!
mashell zegt
Mercedes moet nog wel wat werk verzetten met het achterbumper design, dit ziet er niet uit.
E320cdi zegt
Ik ben benieuwd. Ik heb in de A200 Sport gereden en die reed toch erg lekker moet ik zeggen. Maar ik ben dan ook een 2001 C200 kompressor gewend, dan is een nieuwe auto al gauw lekker. Los daarvan reageert het sturen best wel direct en dat zal in de AMG niet minder direct zijn. De vering was nog comfortabel voor zo’n kleine auto. Ik ben dus nogmaals zeer benieuwd hoe de AMG versie gaat verschillen ten opzichte van de gewone A-klasse!
Ik zou sowieso voor een A45 gaan, maar dat is logisch als die-hard Mercedes fan! De 1M heeft als USP wel RWD, wat het een super leuk bommetje maakt natuurlijk. Maar als ik ooit BMWs koop is de eerste een E60 M5, als ik al meerdere AMG’s heb staan… Niet zo snel dus.
hugo85 zegt
@ricardo – ik ben normaal niet zo’n taalnazi maareh.. afgeschut? Is dat duits?
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HDM zegt
Ik zou sowieso voor de A45 AMG gaan. Engels tijdschrift heeft erin meegereden en vond het ”een drie-puntig probleem” voor de Audi en BMW.
fortuna zegt
Al gezien op een Duits testcircuit, klonk in ieder geval veelbelovend. Standaard DSG vermoed ik.
SpoonM5 zegt
135i vs A45, i’ll choose after that..
kickass zegt
De nieuwe A ziet er in het echt heel dik uit! Ik kan niet wachten om dit model te zien.
avhr8v10 zegt
Vette foto’s trouwens. Duidelijk gemaakt door iemand met een beetje verstand!!!
DennisS65B40 zegt
@avhr8v10: Dat verstand wordt wel minder door de jaren en niet te vergeten de hoeveelheid bier…