De strijd om de titel Number One premium brand in the world 2020 lijkt in volle hevigheid te zijn losgebarsten. Eerder deze week hoorden we al dat Audi 13 miljard euro wil investeren om BMW te onttronen en nu komt Dieter Zetsche (baas van Mercedes) vertellen dat niet Audi (of BMW) in 2020 het grootste (premium) merk zal zijn, maar Mercedes. Wie zal de strijd gaan winnen?
Het lijkt er sterk op dat de CEO’s van Audi, BMW en Mercedes druk bezig zijn met een potje verpissen. Begin dit jaar sprak Zetsche ook al eens de wens uit dat Mercedes in 2020 het grootste premiummerk zou zijn en nu herhaalt hij dat nog maar eens.
Volgens Zetsche heeft Mercedes tot nu toe vooral steken laten vallen in het compacte segement (onder de C-Klasse zeg maar) en in China. Gezien de nieuwe A-Klasse en al zijn varianten zal het in het compacte segment wel goed gaan komen. De samenwerking met Renault zal ongetwijfeld ook een handje helpen.
Vorig jaar verkocht Audi voor het eerst meer auto’s dan Mercedes en kwam Mercedes dus op plek 3 terecht. In 2012 zullen er (naar verwachting) geen verschuivingen in de top 3 optreden. Voor 2013 ligt dat echter anders.
Onderzoeksbureau IHS Automotive voorspelt namelijk dat Mercedes in 2013 weer zal opklimmen naar plek 2 en Audi weer afdaalt naar de laagste tree.
BMW: 1,54 miljoen (+4,6%)
Mercedes: 1,46 miljoen
Audi: 1,44 miljoen (+1,1%)
En even voor de duidelijkheid: Dit zijn de verkopen per merk en niet per ‘concern’. De verkopen van BMW zijn dus exclusief MINI en Rolls-Royce en bij Mercedes blijven smart, vrachtwagens en bestelbusje buiten beschouwing. (via: autonews.com)
e21e30 zegt
Als iedereen zich nou eens lekker ging concentreren op kwaliteit i.p.v. zoveel mogelijk auto’s weg willen stampen … zijn de consumenten én dealers ook weer blij.
heidekonijn zegt
@e21e30: Ze roepen dit niet vanuit de kroeg hoor, ze hebben het alledrie hoognodig om economies of scale te halen en kosten te drukken.
Zo niet worden ze te duur. En dan eindigen ze zoals Cadillac en moeten ze onderstellen en multimedia laten maken bij Hyundaien co. Weg aura.
e21e30 zegt
@heidekonijn: tuurlijk, maar wat denk je dat er gebeurt als je alleen maar razendsnel auto’s in elkaar aan het zetten bent om zo snel mogelijk omzet te halen en de klanten achter elkaar stil staan met technische problemen etc.? En dat is toch echt wat er nu aan het gebeuren is … kan je nog zoveel willen maar ik zou als fabrikant eerst maar eens zorgen dat je betrouwbare auto’s maakt, anders kan je over een paar jaar alsnog je tent sluiten.
heidekonijn zegt
@e21e30: Euhm, maar dat doen ze al jaren. Wat zeg ik, decennia.
Volgens Daimler Benz zelf wordt sinds de eighties 190-reeks, geen Mercedes meer gebouwd met open budget, zoals dat daarvoor het geval was : alleen het beste was goed genoeg. Dat is dus 30 jaar geleden gestopt. Toen ging het centjes bijten zoals bij Ford en co.
Sindsdien falende E-klasses, scheurende cylinderkoppen, Comand systemen die in de soep draaien, en SLK’s die harder roesten dan menig italiaantje. En als ik rondkijk naar een oude 90’er jaren 3 reeks om te driften, pik ik ze met gemak op voor een euro of 2000. Redelijk degelijke techniek maar ook roestketels tot en met. En niet zo degelijk als de Jappen waarmee gedrift wordt, wel goedkoper. Premium much? Over Audi ga ik het gewoon niet hebben gezien het grotendeels VW techniek is met wat ingekochte Torsens voor de duurdere modellen. Overigens meestal goedkopere versie Torsen dan menig “minder” merk.
bazzelijn zegt
Eerst zien, dan geloven al zou t voor de consument wel eens leuke voordeeltjes op kunnen gaan leveren
koenmb zegt
@bazzelijn: Zoals? Een oerlelijke E-klasse omdat die het familiegezicht moet krijgen? Kalere instapuitvoeringen (A la Audi) zodat je goedkoper met een ster kan rijden, dat uiteindelijk gewoon een Renault is? Kleinere, goedkopere wagens, zodat ze toch een groter verkoopsvolume krijgen en dat je dure Mercedes toch niet meer zo uniek blijkt te zijn?
Alleen onze vrienden uit Munchen kunnen met tegenwoordig nog bekoren, want bij hun is de hoge verkoop een gevolg van het bouwen van goeie en mooie wagens en niet een doelstelling zoals dat bij Audi en Mercedes is.
pieterveer zegt
@koenmb: Ik heb even gekauwd op je reactie. Zeg je nu werkelijk dat de verkoopcijfers van Audi en Mercedes een gevolg zijn van verkoopdoelstellingen en bij BMW een gevolg van kwaliteit en styling?
koenmb zegt
@pieterveer: BMW is momenteel het meest verkopende merk vd 3. En dat is al zo van voor ze met allerhande rommel afkwamen zoals een heel arsenaal aan SUV’s of GT’s of wat dan ook. Mensen kochten deze wagens voor een reden en die reden was dus niet omdat ze elk nichemarkt hadden ingevuld en als het ware steeds een fractie van deze nichemarken konden bekoren. Er was maw een beperkte selectie aan modellen die goed verkochten. Het kan zijn dat Mercedes ooit nog beter was, maar ik denk dat de kopers langzaam maar zeker hun interesse begonnen te verliezen. Pas daarna is volgens mij de trend gekomen (bij alle merken) dat er veel (vooral goedkopere) modellen werden ontwikkeld om al de nichemarkten in te vullen. Audi en BMW zijn daarin het beste volgens mij, maar als er evenveel interesse zou zijn in beide merken, zouden ze ondertussen ongeveer evenveel moeten verkopen (maar BMW doet het blijkbaar beter, daar moet een reden voor zijn toch?). Mercedes hinkt wat achter, maar gaat dezelfde richting uit, en daarmee hopen ze dus ook die verkoopcijfers te evenaren, maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren, om dezelfde reden als bij Audi: BMW spreekt gewoon meer aan (volgens mij). Maar dat is mijn gevoel maar, en dat is niet omdat ik BMW fanboy ben, want ik ben tot ongeveer 2006-2007 altijd grote fan van Mercedes geweest, maar ze zijn een designweg ingeslaan die mij niet aanstaat. Audi is gewoon saai, en de styling bij BMW spreekt mij (op dit moment) meer aan. Ik denk wel dat er meer mensen zijn die die mening delen.
lambo4all zegt
@koenmb: whahahahaha!! Toen je over munchen begon viel ik van mij stoel af. Jij krijgt van mij de ‘fanboys opmerking van het jaar’ prijs! Bmw geen nutteloze volumemodellen? Ik noem een 1 serie, x1, x3, x6, de komende x4, de 5gt, de 3gt, het voorwielaangedreven b-klasse geval dat eraan komt en dan hebben we nog die skelters die ze i-nogwat noemen.
jrk68 zegt
@lambo4all:
En voeg daar voor 2015 deze maar aan toe.
Hopelijk krijgt hij tegen die tijd een neus die meer in lijn met de 3 is, dan wordt het best een mooie.
fkbmw zegt
@jrk68: Nee, ziet er uit alsof ie voor de Brazilianen gemaakt is. Het is echt zo’n hatchback met een verlengstuk aan. zoals deze:
img src=”http://www.thetorquereport.com/2010_ford_fiesta_sedan2.jpg” width=”450″ />
of deze:
img src=”http://carmexxline.com/wp-content/uploads/2010/07/2010-mazda-2-sedan-thailand-2.jpg” width=”450″
Maar dat is mijn persoonlijke mening
fkbmw zegt
@fkbmw: Whoops dat was dus niet de bedoeling. Fout bij de afbeelding.
alcantara zegt
@fkbmw: Waarom hebben de Brazilianen een auto met een kont nodig?
fkbmw zegt
@alcantara: Dat vraag ik mij ook af. Maar je ziet dat vaker. Daar hebben ze ook een Citroen C4 met een ‘kont’. En dat ziet er dus absoluut niet uit:
En ook deze:
gedece zegt
@fkbmw: De C4 met kont na de faceift was wel goed te pruimen ;)
fkbmw zegt
@gedece: Bwa, die ken ik nog niet, die vind ik ook maar lelijk. Maar ieder zijn mening :)
fkbmw zegt
@fkbmw: *kende ik nog niet en vind ik ook maar lelijk.
mercedesclk350 zegt
@fkbmw: Die rijden ook veel in Frankrijk hoor, denk je dat ze eigen producten gaan afstoten?
fkbmw zegt
@mercedesclk350: Er zijn merken die dat doen. Bv. Nissan heeft in de VS de Altima en Maxima. Kan je enkel in Noord-Amerika kopen. Zelfs niet in Japan. Ford verkoopt in Europa een heleboel auto’s die je niet in de VS kan kopen. Denk bijvoorbeeld aan een Ford Ka, een Mondeo (hoewel de nieuwe Fusion de volgende generatie Mondeo wordt heb ik gehoord), ook waren er altijd verschillen tussen de Amerikaanse Ford Focus en de Europese. Dat doen ze gewoon om de modellen af te stemmen op de smaak van de bevolking, net zoals McDonald’s andere burgers verkoopt in Frankrijk dan in de VS.
mercedesclk350 zegt
@fkbmw: Die Nissans misschien wel dan, maar Ford snap ik wel. Ford komt oorspronkelijk uit de VS maar produceert nu in massa’s in Duitsland, Brazilië en Australië. En dus hoeven die Fords niet VS’ product te zijn maar ook van die andere fabrieken. Want de Australische en Braziliaanse Fords worden zowel niet in Duitsland als in de VS verkocht.
fkbmw zegt
@mercedesclk350: Dat is inderdaad waar wat je zegt. Wat Ford in Europa doet, probeert GM in Europa met Vauxhall en Opel. Die zijn ook helemaal anders van uiterlijk dan Chevrolet, Buick (behalve de Buick Regal. Dat is de Insignia in Europa) vroegere Saturn, vroegere Oldsmobile en vroegere Pontiac. Ze delen wel onderdelen met elkaar. Opels en Vauxhalls zijn geproduceerd in Duitsland. Maar de Nissans in kwestie worden eigenlijk gemaakt in Tennessee en Mississippi. Eigenlijk is dat juist dezelfde kwestie als GM en Ford.
fkbmw zegt
@alcantara: Maarja, waarom zijn en waren pick-up trucks iets voor de VS? Waarom zijn hatchbacks met kleine wielen iets voor Europa en waarom zijn hoogtechnologische auto’s iets voor de Jappen?
Ik denk dat we daar moeilijk een antwoord op vinden…
Freewarefreak zegt
@jrk68: Dat vind ik nou echt één van de mindere renders van meneer Chin. Ik denk ook niet dat hij realistisch is. Deze heeft inderdaad een zeer onevenwichtige kont. Die lijkt er echt aangeplakt. Als je de renders van Autocar ziet voor de nieuwe 1 serie sedan.. die zijn volgens mij een heel stuk realistischer.
Ik wacht er met smart op. Ook de A3 Sedan en de CLA ga ik zeker bekijken. En wie weet de Jetta 7, maar daar is nog niks van bekend.
Freewarefreak zegt
@Freewarefreak: ooo.. hij toont hem niet. Ik bedoel deze:
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/bmw%201m%20final.jpg
jrk68 zegt
@Freewarefreak:
jrk68 zegt
@Freewarefreak:
Hij lijkt anders veel op de renders die AV gebruikte in hun laatste uitgave.
Daar stond ook beschreven dat hij door beperkte produktie capaciteit pas in 2015 komt.
Dat zou dan zo’n beetje gelijk lopen met het moment dat de 1 aan een facelift toe is.
Tot die tijd kunnen we fijn speculeren toch?
koenmb zegt
@lambo4all: 1) Vraag je eens af waarvoor ‘mb’ staat in mijn naam?
2) Je hebt gelijk over de 1-serie en de X3 (en mss ook de X1), maar de 5GT en X6 zie ik maar zelden zie rijden en de rest is voor de toekomst, dus die zijn op dit moment niet relevant. Maar Audi heeft de A3, Q5 en Q3 (als concurrent voor de 1-serie, X3 en X1). Bovendien mag Audi de verkoopsaantallen van de A1 erbij rekenen, terwijl BMW de mini er niet mag bij rekenen (want niet officiëel BMW). Daarnaast heeft Audi ook nog de A5 Sportback en A7 waar BMW tot voor kort geen concurrent voor had, BMW heeft dan weer de 6-serie waar Audi geen concurrent voor heeft. Anyway, Audi heeft genoeg modellen om BMW van zijn troon te stoten en toch slagen ze er op dit moment niet in. Meer modellen aanbieden gaat daar niets aan veranderen, want iedereen krijgt gewoon zijn deel van de koek. Zoals ik in mijn vorige reactie al zei, hinkt Mercedes wat achterop, maar ze gaan net hetzelde doen. Het enige wat BMW beter doet is dat ze effectief nog werk maken van hun ‘core business’ (de 1,3,4 en 5 series), dat tenminste effectief nieuwe wagens die ook nog eens mooi zijn (tenzij dan de 1-serie mss). Audi haalt bij hun core business (A3, A4, A6) gewoon de vorige generatie door het kopieerapparaat en vervangt de lichten. Stuk voor stuk mooie wagens, maar niet nieuw… Mercedes heeft eindelijk door dat ze een concurrent voor de 1-serie en A3 moeten aanbidden, dus ik hoop dat die A-klasse goed zal verkopen, voor de rest is de C-klasse redelijk mooi, maar de laatste E-klasse is niet Mercedes-waardig. Over het algemeen vond ik de W210 en W211 ook een stuk dikker en eleganter dan de W212, die probeert sportief te zijn maar nog steeds last heeft van ‘vetrolletjes’ en ‘cellulitis’ om toch maar iets van het Mercedeskarakter over te houden. Daaruit trek ik dan gewoon mijn conclusies… Liefst van al zie ik Jaguar de eerste worden want die hebben tegenwoordig een prachtig design, maar die staan technologisch (vooral dan qua motoren) wat achter en ze hebben niet genoeg modellen. Verder weet ik ook niet hoe betrouwbaar ze zijn.
bazzelijn zegt
@koenmb: Dat zou inderdaad kalere basisuitvoeringen kunnen betekenen zodat meer mensen een ster kunnen rijden. Ik zie daar t probleem niet van, niemand legt jou een kale mercedes op dus als je de rijker uitgeruste Renault wilt rijden voor hetzelfde geld kan dat nog steeds.
wolfssjrd zegt
Als die 4 dingen op het dak raketwerpers zijn, dan graag meteen in productie!
Megakix zegt
@wolfssjrd: heb je weer een buurtruzie uitgelokt met je rotjes ? ^^
wolfssjrd zegt
@Megakix: Nee, als 19-jarige los ik mijn problemen niet op met rotjes, maar los die op onder het bourgondisch genot van een lekker koud pils!
Megakix zegt
@wolfssjrd: geen Mercedes Rocketlauncher voor jou in 2013 dus ? :)
wolfssjrd zegt
@Megakix: jawel, maar dan met de optie: bier-tender aangevinkt
Megakix zegt
@wolfssjrd: ah..maar daar win je geen oorlog mee…los je het hoogstens mee op :)
zender zegt
@Megakix: oplossen is beter :)
xilver zegt
Ze zouden zich beter concentreren op de verkopen van de komende 5 jaren ipv premium-koning te spelen… en dat geldt voor alle drie Duitsers…
norge zegt
Wat in godsnaam is nou premium ? Als de kwalificatie Duits ,te duur en onderhouds gevoelig is waarom dat niet gewoon zeggen?
Megakix zegt
@norge: premium zou in dit verband te maken hebben met 1) beter plaatstaal / lichtere en betere metaaltechnieken 2) veel betere laklagen en méér laklagen 3) deuren die robuuster in het slot slaan 4) geluiddemping voor het interieur op een hoger niveau 5) ALLE mogelijke opties aan de hand van een invulformulier separaat ‘bestelbaar’ 6) ergonomie dik in orde 7) wijze van genoegelijk rijden en sturen 8) smoelwerk van het exterieur 9) DEBIEL HOGE PRIJZEN 10) NOG DEBIELERE OPTIELIJSTPRIJZEN
…zoiets….dus
jrk68 zegt
@Megakix:
Punt 2 klopt niet helemaal.
In de docu van NG over de BMW fabriek in NC USA was te zien dat de Z4, X3 en X5 slechts 1 laklaag hebben, zogenaamd omdat het milieuvriendelijker zou zijn.
Megakix zegt
@jrk68: bar weinig dan…of is dat procedee alleen in de US van toepassing ?
jrk68 zegt
@Megakix:
Dat durf ik niet te zeggen, maar die Z4, X3 en X5 worden hier ook verkocht.
bartsmit zegt
@Megakix: dit snappen mensen als Norge toch niet. Zijn enige motto is dat het heel blijft. Dat is voor hem bepalend. Een lelijke eend is dus beter dan een Mercedes.
mashell zegt
@Megakix: de van Dale kan het zo overnemen.
redbeams zegt
@Megakix:
Deuren die robuuster in ’t slot slaan is iets wat tussen de oren zit bij ’t “gewone volk”
Weleens een deur van een 1 serie dicht horen slaan…klinkt nog minder als koekblik.
En pak voor de gein eens de achterklep van de vorige panda…zo licht als maar zijn kan maar een doffe dreun als een s klasse.
Megakix zegt
@redbeams: dan weet jij ook, dat de aankoopbeslissing van een man voor een groot deel bepaald wordt door ‘het geluid dat een deur maakt als het dichtvalt’ (nima-a). Koelkasten, vriezers, auto’s, huisdeuren, vaatwassers etc..
redbeams zegt
@Megakix:
Yep en daarom kijk ik eerder naar degelijkheid.
Heb liever een zware deur dan een doffe dreun.
koenmb zegt
@norge: Kijk eens naar jouw auto, dan weet je wat allesinds niet is.
mercedesclk350 zegt
@koenmb: hou toch eens op! Ik heb respect voor Hyundai-rijders…
Megakix zegt
Toch vind ik de ‘overslag’ naar kleinere modellen dan de E-klasse destijds een foute zet van Mercedes. Het is sindsdien een volumemerk geworden. Zie je nu ook terug in de uitspraak van de CEO.
Mercedes stond ‘in mijn jeugdige beeldvorming’ voor superieur , onverwoestbaar, upper-working-class, stoer etc. Het was de persoonlijke praal van de ondernemer, de hoge zetbaas of de louche zakenpiraat. In mijn ogen degeneratie van een subliem(e) merk(-naam).
jvdl1990 zegt
@Megakix: in mijn jeugdige beeldvorming was het al een taxi-merk.. ;-)
Megakix zegt
@jvdl1990: hahaha, lol
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Megakix: wat betreft de clientèle klopt het helemaal maarrrrr daar waren er simpelweg niet genoeg van! Trek de parallel maar met Saab: niet genoeg dokters en architecten, dus móesten ze meer ‘algemene’ auto’s gaan maken om enig volume te kunnen draaien…
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik begrijp het ook wel…en de parallel met Saab gaat genoegzaam op, hoewel Mercedes een nóg sterkere merknaam is/was. Denk aan Jaguar, waar de kleinere modellen er juist voor gezorgd hebben, dat het een grabbelmerk werd. Lexus heeft eveneens nooit kunnen excelleren met de IS versies (qua prestaties etc.). Ook Maserati heeft de gok gemaakt naar kleinere versies, waarvan de gevolgen voor het merk bijna funest werden.
Schoenmaker blijft bij uw leest; het zou zomaar op Mercedes hebben ‘moeten’ slaan. Ik schik me ernaar…maar met lichte deemoed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Megakix: ja het gevoel snap ik heel goed… Sinds de Jaguar XF station met diesel helemaal! :( Maarja, je moet! En als je niet genoeg groeit ga je gewoon kopje onder. Ik hoop ook zeker dat het Jaguar en Maserati gaat lukken. Bij Jag heb ik er wel vertrouwen in, bij Maser ehhhm, niet…
rufctr01 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Maserati gaat het wel redden! Ze verkopen redelijk goed, heb ik laatst ergens gelezen.
rufctr01 zegt
@Megakix: volgens mij heeft de BiTurbo Maserati juist van de ondergang gered.
mashell zegt
@rufctr01: Maserati is er mee gered maar vele eigenaren zijn er mee naar de financiële afgrond gegaan ;)
dennisr zegt
Zouden ze echt alleen doelen op beste van die 3 of gewoon beste van alles? dus zeg maar Toyota voorbij gaan..
robbie zegt
@dennisr: er staat volgens mij duidelijk: “grootste premium merk”.
Ze streven er dus niet naar om het grootste automerk te worden ;)
dennisr zegt
@robbie: Jaa ok, zo vatte ik het grotendeels ook wel op.. maar de persoonlijke interpretaties van premium liggen wel ver uit elkaar.. vandaar :)
E34M5Touring zegt
Voor Mercedes zou het makkelijk moeten zijn. Namelijk gewoon terug naar je kernwaarden. Terug naar de tijd dat een Merc zo overengineerd is, dat je er alles mee kan uithalen. Daar waren ze heer en meester in en dat hebben ze in mijn ogen na 1996 een beetje verloren. Toen kwamen de roest en electronicaproblemen. Alle jaren voor 1996 houden het langer en beter vol dan de series daarna. Ik denk (echte Merc. kenners zullen me vast corrigeren) dat ze zeker na 96 een flink aantal klanten zijn verloren aan kwaliteitsissues.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Klopt, daarom vrees ik eerlijk gezegt deze hernieuwde expansiedrift.
De vorige heeft idd een hoop kwaliteits issue’s tot gevolg gehad.
Maar op de een of andere manier houdt je aandeelhouders niet tevreden met kwaliteit maar met kwantiteit….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ze hebben toen gewoon teveel ineens gedaan. Nwe electronica en de toen nog nieuwe CDI motoren. Ze kregen gewoon teveel te verwerken. Dieselheersers van vroeger uit (samen met Peugeot) en toen ineens aan alle kanten ingehaald. Ik bedoel, zeg 290/300 (turbo)diesel en iedereen met een beetje verstand van auto’s weet waar je het over hebt. Die blokken zijn onverwoestbaar. De eerste serie 270/320/400CDI waren echt drama. Dat hebben ze nu bij mijn weten wel weer aardig voor elkaar. En traditioneel wordt alle techniek waarschijnlijk weer geïntroduceerd in de S klasse en die laten ze niet nog een keer ‘floppen’ (floppen als in onbetrouwbaar, niet in verkoopaantallen).
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
En een enorme expansie van het modelgamma, en Smart op poten zetten etc….
Nu hebben ze de kwaliteit net weer op orde en beginnen ze weer met megalomane plannen.
Ik hoop dus dat dit niet tot dezelfde ellende leidt als 15 jaar geleden.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Gelukkig is het deze keer wel meer op bestaande platformen en technieken. Dus ik denk dat echte uitschieters uitblijven. Maar we zullen zien.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Laten we het hopen, ik las net op groen7 dat ze ook met Smart weer dezelfde plannen hebben als midden jaren 90.
Dus weer een Forfour en een SUVje, al hadden ze die in de 90’s al geschrapt voor die er echt was.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Het is MINI ook gelukt, dus onmogelijk is het niet.
darrock zegt
@E34M5Touring: gelijk heb je, dit kwam omdat ze vroeger, bij bijvoorbeeld de w126 deze s-klasse al aan het ontwikkelen waren voordat ze de vorige serie volledig hadden uitgebracht. Deze is toen 12 jaar in productie geweest. Daarnaa is het misgegaan doorsat ze ingewikkelde elecktrische systemen invoerden die gewoon nog niet helemaal perfect doorontwikkeld waren, mede vanwege druk van o.a. Bmw.
Maar gekukkig hebben ze hier weer veranderig in weten te brengen !
jrk68 zegt
Toch heeft het wel iets sneus, 3 merken voor mannen met iets te kleine pikkies die zich druk maken over wie de grootste heeft….
En “premium” zijn ze geens van 3en. Rolls, Bentley, Range Rover, dat is Premium….
HDM zegt
@jrk68: Range Rover wel? Een S600 niet? Een 760 (of welke dan nu ook de high-end 7 is) niet? Jaa ja…
jrk68 zegt
@HDM:
Premium wil zeggen, het hoogsthaalbare, in het geval van een 7 serie is de overtreffende trap dus een RR Ghost….
robbie zegt
@jrk68: Range Rover is een model, geen merk. Een Range Rover is “gewoon” een Land Rover.
jrk68 zegt
@robbie:
Je begrijpt best waar ik het over heb….
robbie zegt
@jrk68: nee, dat begrijp ik niet.
Jij stelt dat Audi, BMW en Mercedes niet (of nooit?) premium zijn.
Zijn een S-Klasse, A8 of 7 Serie dan ook niet premium? Maar een Range Rover wel. Apart.
jrk68 zegt
@robbie:
Ik doelde op de RR Vogue, toch algemeen gezien als het summum op SUV gebied.
desjonnies zegt
@jrk68:
Yep en tegen de tijd dat deze managers het -mogelijk verkloote hebben met hun expansie drang zitten ze ergens te genieten van hun welverdiende rust en miljoenen bonussen.
Niet dat ik het ze niet gun, maar sorry, dit zijn duurbetaalde meneren met een zware verantwoordelijkheid.
Om als dure meneer dit soort onzin te poneren, duidt idd op een studentikoze versie van verplassen of wie heeft de grootste.
Wie de grootste heeft kan ik u over twintig jaar vertellen, mogelijk zijn deze drie merken dan in de geschiedenisboeken bijgeschreven omdat ze elkaar zo enorm wilden aftroeven dat het nu nog totaal onbekende Hang Ding en Kng Chiq uit China hen geruisloos voorbijgestreefd zijn als wereldspelers.
Is ooit al eens gebeurd in Duitsland toen Daimler en BMW elkaar zo zwaar in de gaten hielden, dat Audi gewoon binnen kon komen en een deel van de koek kon pakken.
En vergeet niet wat onze Japanse vrienden met Lexus hebben weten te bereiken.
Zeker in de VS, waar men meer open staat voor nieuwe namen en minder aan de oude hecht.
Dit soort uitspraken doet me denken aan een mooi spreekwoord :
” Hoogmoed komt voor de val ”
Daimler heeft de afgelopen vijf jaar ook moeten knokken om weer een deel van het zware vrachtwagen segment terug te winnen (op lease prijs het meeste) omdat de eerste serie Actrossen niet echt het succes was waar men op hoopte.
De bekende electronica problemen.
mashell zegt
@jrk68: Mercedes is premium, per definitie, die hebben het immers uitgevonden. Later zijn merken als Rolls Royce in het überpremium segment gestapt.
HDM zegt
Hou dan maar eens op met dat uitmelken, die ML Coupé en alle mogelijke A-varianten gaan MB echt niet redden. Gewoon blindelings Audi en BMW achterna lopen… als je het goed doet, zoals het hoort, loopt de rest júllie achterna.
kapiteinaudi zegt
Nee dat hebben jullie fout bij Mercedes. Audi zal dan de grootste zijn.
SimonMc zegt
@kapiteinaudi: Laat die Duitsers maar een robbertje vechten. China kijkt toe en lacht. Want binnen een aantal jaar, zijn zij de grootste.
jrk68 zegt
@SimonMc:
Dat zijn ze al, ze bouwen nu al 2 maal zoveel auto’s als nummer 2 Japan.
kapiteinaudi zegt
@SimonMc: Ik hoop toch van niet….
Ik gun Mercedes het wel om de grootste te zijn, ik gun het alleen de mannetjes bij BMW niet.
alcantara zegt
Mercedes is sowieso toch al meer premium dan BMW en Audi?
Al is het maar vanwege de hogere prijzen.
gj8003 zegt
@alcantara: Dus als ik een KIA hoog prijs is die direct ook meer premium?
Ik denk dat het verschil tussen de drie meer wordt gemaakt door doelgroep:
Mercedes: wat sjieker
BMW: wat sportiever
Audi: degelijk en minder smaakgevoelig
Het is maar net waar je voorkeur ligt…ik ben benieuwd hoe Mercedes dit gaat aanpakken?!
rufctr01 zegt
@gj8003: Audi degelijk? Ook Audi’s gaan kapot. En indertijd heeft Audi hetzelfde gedaan wat jij zegt over Kia! En dat doen ze nu nog, een VW pakken, ander uiterlijk geven en vervolgens duur op de markt zetten. Plaatje premium er op en heel veel domme mensen denken dat ze een Rolls hebben gekocht. In feite is het gewoon een VW met inferieure VW kwaliteit.
gj8003 zegt
@rufctr01: Ik neem aan dat jouw mening nergens op gebaseerd is…ik heb zelf het laatste model Passat gereden en nu het laatste model A4. Geloof mij, een wereld van verschil!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gj8003: of, volgens de marketinggoeroes: BMW = haai, Mercedes = walvis en Audi =dolfijn…
HDM zegt
@alcantara: laatste keer dat ik keek in de configurators zag ik niet bij Mercedes normaal interieur leer voor 14.000 euro…
Svda zegt
Wou al zeggen, Mb loopt nog steeds achter BMW en Audi aan.Het is het net allemaal niet tot de s klasse.Maar buiten dat is Mb vrij duur met opties tegen over de 2 andere.
Pordon zegt
@dahlback: Allemaal net niet? Dat heb ik nou precies met elke Audi maar dat zal ook waarschijnlijk allemaal te maken hebben met eigen voorkeuren. Voor dure opties moet je toch echt bij Audi zijn. Die zijn heer en meester in dure opties.
jrk68 zegt
@Pordon:
Ook op het gebied van service en aftersales zijn ze de betere, laatst nog de druiven van mogen plukken.
Er werd direct zonder vragen coulance aangeboden, kom daar maar eens om bij PON.
amd762mpx zegt
Ik hoop dat de G klasse er dan nog is. Andere modellen laten mij koud.
robbie zegt
@amd762mpx: de G-Klasse blijft tot 2020 als het goed is.
http://www.autoblog.nl/jawohl-de-g-klasse-wordt-tot-2020-in-leven-gehouden
gj8003 zegt
Met de A en de C hebben ze 2 mooie modellen. Meer aan de bovenkant is de CL echt top!
Hiertussen kan het me niet veel boeien (E, S, SL, CLS)…
Wellicht dat Audi en BMW iets saaier zijn maar overall zijn de modellen wel wat meer acceptabel.
Oh ja…mijn persoonlijke mening natuurlijk ;-)
kapiteinaudi zegt
@gj8003: Ik vind eigenlijk dat Mercedes veel mooie modellen heeft, allemaal eigenlijk behalve de C en de E. BMW heeft de laatse tijd ook wel een paar mooie modellen uitgebracht vind ik (de 3,5,6,7 en Z4).
fkbmw zegt
@gj8003: Ik vind Mercedes en Audi het meest acceptable. BMW vind ik gewoon een beetje raar, en vaak lelijk. Ze hebben ook mooie dingen zoals een 3, 5, Z4, 6GC. Maar de SUVs en GT zijn erg lelijk vind ik. Dat is bij Mercedes en Audi minder zo vind ik dan.
gj8003 zegt
@fkbmw: Persoonlijk ben ik meer een Audi/BMW man maar ik moet zeggen dat ik de nieuwe C en A toch ook wel iets vind hebben…
Ik denk dat het echt een kwestie van smaak is tussen deze 3 merken. Ze hebben allemaal een eigen karakter…
fkbmw zegt
@gj8003: Ik vind persoonlijk dat de C-klasse dringend aan vernieuwing toe is. Maar de A4 eigenlijk nog meer. Van ver lijkt zo’n A4 wel een VW Jetta. In die klasse is gaat mijn voorkeur wel naar de BMW 3.
Pordon zegt
Ach van mijn hoeft Mercedes niet de grootste te zijn, zolang ze maar gewoon hele goede en mooie auto’s blijven maken vind ik het prima.
lincoln zegt
ja ja MB ..
jullie zijn prima verhuurders ..
althans .. dat denken jullie klanten te vinden ..
want in het echt rijden ze straal voor lul ..
zijn altijd van die knakkers die auto,s heeeeeel belangrijk vinden ..
uitstraling ook .. belangrijk hoor ..
hoop dat jullie genoeg schijndoden weten te vinden die een lease-contract bij jullie willen tekenen ..
waxweazel zegt
@lincoln:
Verander je eerste zin in: “Ja ja Audi ..”
En dan ben je echt geloofwaardig met wat je uitkraamt.
desjonnies zegt
Indien dit de nieuwe trend is in Duits management, hebben ze alledrie een mooie toekomst achter zich en zullen ze nog wel eens terug denken aan 2012.
In de Vs is zo’n beetje hetzelfde gebeurd eind vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw.
Niemand kon auto’s bouwen zoals de Amerikanen deden, mooi, kwalitatief goed, geweldige motoren en een uitrustingsniveau om van te dromen, zet nu nog steeds een zestiger jaren Buick of Lincoln naast een Mercedes of BMW uit die periode en de Europeanen zijn crisis modellen vergeleken bij deze Amerikanen.
En toen kwam Japan.
En GM lachte
Maar die Japanners waren goedkoper en betrouwbaarder.
En er kwam een energie crisis.
En die Japanners waren zuinig.
Het resultaat is dat de hele Amerikaanse auto industrie op innovatie gebied en technisch een achterstand heeft opgelopen en draaien op ooit en op prijs.
Good luck, Duitse Drie !
Hupke zegt
@desjonnies:
Je kan gelijk hebben en dan is de W140 s-klasse het beste wat ze ooit gemaakt hebben.
Ik volg je redenering, ook die wat naar boven.
De grootste zijn is volgens mij ook niets om trots op te zijn, dat betekend volgens mij alleen maar dat je niets meer te winnen hebt. Een duurzaam bedrijf hebben is iets wat veel belangrijker is.
Een verschil dat ik wel zie tussen de duitsers en de amerikanen is dat de Duitsers al lang bezig zijn. Ze komen niet van nergens. Ze zijn al 100en jaren het machinebouw centrum van de wereld. Bouwen al 100 jaar auto’s.
De amerikanen waren 50 jaar bezig met te zorgen dat iedereen een auto had en toen iedereen een auto had was het uiteindelijk game-over.
Als we nu naar een era gaan dat nietmeer iedereen een auto heeft zullen ze moeten aanpassen maar ik denk dat de duitsers dat beter kunnen.
lincoln zegt
@Hupke:
ze bouwen alle 3 alleen maar dingen op wielen .. dus geen Hyundai waar scheeps en machine bouw de core is ..
van vindingrijkheid kan je ze ook niet betichten .. dat is al 100den jaren een Franse/Britse en Amerikaanse aangelegenheid ..
verbeteren en perfectioneren kunnen ze dan weer wel ..
denk eerlijk gezegd niet dat ze echt flexibel zijn .. hard zijn ze wel iig ..
die volharding brengt ze waar ze waren en zijn ..
samoht zegt
@desjonnies: kerel die ooit GM opgestart heeft is wel iemand uit Zwitserland ;’)
lincoln zegt
@samoht:
misschien kan je beter bij BMW topics blijven ..
florida zegt
wanneer ik overweeg om 1 van deze 3 merken te kopen, is o.a, 1 reden “exclusiviteit”, helaas gaat dat bij deze doelstellingen niet meer op.
Ik vraag me af, of dat het merk goed doet!
gedece zegt
Omdat ze meestal zelf goed voorzien zijn ;)
mauricemercedes zegt
En bij Audi blijven Volkswagen, Lamborghini, Bentley, Seat, Skoda enzovoort ook buiten beschouwing?
hdla zegt
Het enige premium wat deze merken bieden is premium marketing, daar zijn ze goed in. Het vervelende is echter dat hun klanten het als een soort religie zien die ze aan iedereen moeten verkondigen.
lincoln zegt
@hdla:
hun klanten moeten zo,n ding nog aflossen ..
maar dat verkondigen ze op een beetje rare manier ..
hdla zegt
@lincoln: Ach, ik koop m’n auto’s altijd tweedehands, een jaar of vier oud. Ik woon echter in een straat waar iedereen elkaar probeert af te troeven met de nieuwste über auto’s. Zei m’n buurjongetje van zes laatst tegen mij dat ik geen nieuwe auto kon betalen (van wie zou hij dat nou hebben?). Ik heb toen maar tegen hem gezegd dat m’n auto wel van mij was en betaald en niet van de bank. Ik ben benieuwd of dat nog is doorgekomen.
BaRa zegt
Ach, zolang die Duitsers onder elkaar vechten zie ik weinig problemen.
mercedesclk350 zegt
Zijn ze dat nog niet dan?
ropbp zegt
Het is heel simpel. Er komen steeds meer oude mensen en die rijden in een Mercedes. Dus die staat op één. Mensen die voor originaliteit gaan, kiezen BMW en de meelopers voor Audi, dus die blijft voor eeuwig op 3 staan.
Voor de goede orde: ik heb HE-LE-MAAL niets met Duitse auto’s.
pkss zegt
@ropbp: how handrem! Bmw origineel?
steeds meer oude mensen?
Kinderbijslag produceren heb jezelf in de hand.
En als je hoeveel bmw’s er rond rijden ben je allanggg niet meer origineel. Kies je voor een merk als Donkervoort of Laraki, dan kan je zeggen dat je origineel bent.
Als je niets hebt met Duitse merken, ben ik benieuwd waar je wel interesse ligt
ropbp zegt
@pkss: bij fietsbandventieltjes
ronin1130 zegt
Als 3 honden vechten om een been…