Wie houdt Bottas van de zege af in de 70th Anniversary GP? Het antwoord hebben we al verklapt!!1!
Het is vandaag een historische dag. Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 wordt er een GP verreden die niet vernoemd is naar een land of een regio. De tweede Grand Prix van het jaar op het circuit van Silverstone gaat namelijk de boeken in als de 70th Anniversary GP. Het is uiteraard een verwijzing naar het feit dat het in dit gekke (F1) jaar 70 jaar geleden is dat de eerste F1 race ooit georganiseerd werd.
Zoals we gisteren al zeiden in het verslag van de kwalificatie maakt 70 jaar wel een verschil voor Alfa Romeo. Destijds was het Italiaanse merk onverslaanbaar, dit keer starten ze helemaal achteraan. De favorietenrol is natuurlijk weggelegd voor Mercedes, dat dit jaar oppermachtig is. Maar we kijken vooral ook naar Verstappen die vanaf P4 vertrekt op de harde banden en naar succesvolle stand-in Hulkenberg, die heel misschien zijn eerste podium in de F1 kan pakken.
Start
Vorige week kwam Bottas beter weg, maar koos hij eieren voor zijn geld in het duel met Hamilton. Het leverde hem een nieuw contract op. Dit maal staat de Fin echter helemaal vooraan. Geeft Hamilton zijn teamgenoot ook de ruimte? De Brit richt zijn W11 voor de start al een beetje richting die van BOT. Toch behoudt de laatste de leiding in de race. Beide zwarte bolides komen namelijk als een raket uit de startblokken. Ook dat hebben ze nu dus goed voor elkaar.
Hulkenberg komt in de Mercedes van vorig jaar echter wat minder weg. Was al een beetje de verwachting, de Duitser had zijn laatste F1 start immers in Abu Dhabi vorig jaar. Het enige voordeel voor de Hulk is dat de man vlak achter hem start op de harde banden. Deze man heet natuurlijk Max Verstappen en bij de start zou de Nederlander weleens wat nadeel kunnen ondervinden van zijn hardere rubber.
Niks is echter minder waar, want MV33 komt minstens zo goed weg als de Mercs. Eigenlijk heeft hij direct al de Hulk te grazen. De Duitser komt vervolgens ook onder druk te staan van Ricciardo, maar hij weert zijn teammaat van vorig jaar vakkundig af. Zo vakkundig zelfs dat teammaat Stroll de Ozzie voorbij kan prikken.
Achter de top-10 doet Vettel weer een Vetteletje in de eerste bocht. SV5 komt eigenlijk prima van zijn plek op zijn harde banden, maar verliest dan weer de achterkant van zijn raspaard. Dat hij niemand raakt en niemand hem raakt, dat mag een klein wonder heten. De TV mensen laten zien dat Ocon ook best rap van zijn plek is gekomen. Hij ging namelijk van nul-naar-tweehonderd in 4,3 seconden.
De start levert ons in ieder geval een interessantere volgorde op dan vorige week. Het is jammer dat een podium voor Hulkenberg nu al vrij moeilijk wordt. Maar omdat Bottas nu de Mercedes-trein aanvoert, is het afwachten totdat Hamilton hem verschalkt. Daarbij kan Verstappen met zijn harde banden vanaf P3 wellicht een voorzichtig aanvalletje doen op de dominantie van de Schwartzpfeile.
Vooral dat laatste lijkt vrij aardig te lukken in de beginfase. Bij Mercedes beginnen ze na een rondje of tien al te roepen dat de banden kritisch worden. Verstappen had een paar seconden achterstand, maar die zijn snel verdwenen. Max negeert op hilarische wijze de wil van zijn team om afstand te houden tot Hamilton. Volgens de Nederlander is nu een beetje aanvallen de enige manier om er niet uit te zien als een oma.
Mid Race
Aan het eind van ronde 13 zoekt Bottas de pits op. Een ronde later volgt Hamilton. Bottas blijft daarbij overigens voor Hamilton, die ook nog terugvalt tot achter Leclerc. Verstappen, Hulkenberg en Stroll schuiven door naar de eerste drie plekken in de race. Hulkenberg komt echter ook snel binnen, terwijl Hamilton makkelijk Leclerc verschalkt. Magnussen gaat weer eens ouderwets voor het thug lyfe en krijgt een straf voor zijn acties jegens Latifi.
Bottas zet na zijn pitstops een paar snelste rondes neer en komt tot een dikke tien seconden van MV33. Dan zien we echter iets interessants. De Mercedes-brigade gaat in de achteruit. Terwijl Verstappen lekker doorboendert en het team laat weten dat de bandjes nog oké zijn, loopt het gaatje naar Bottas langzaam maar zeker weer op. Het gaat zelfs richting de twintig seconden! Geeft Mercedes er dan weer eentje aan Red Bull vandaag om de krantenkoppen weer wat spannender te maken?
Max stopt aan het einde van ronde 26 en gaat voor de gele band. De Nederlander komt vlak achter Bottas en dus voor Hamilton weer terug op de baan. Vervolgens maakt onze Max kort werk van BOT, die zich andermaal de Hollandse kaas van het brood laat eten. BOT rijdt de ene ronde een 1:32 en de andere een 1:30. De Mercs spelen een spelletje, maar snijden zichzelf wellicht in de vingers.
Het ligt er nu aan hoe goed Max gaat op de mediums. Terwijl Vettel zichzelf carte blanche geeft om de pitmuur uit te kafferen, krijgt MV33 van de pitmuur carte blanche om alles te geven op dit rubber. Bottas heeft het tempo echter ook weer wat opgevoerd en blijft de Red Bull op een afstandje van een seconde of twee volgen. Ricciardo levendigt de zaak een beetje op door een Vetteletje te doen.
In ronde 33 komen Verstappen en Bottas twee-aan-twee de pit inrijden. Verstappen blijft voorop en als beiden de pits verlaten rijden beiden op harde banden. Hamilton gaat aan de leiding, maar klaagt over de radio over zijn banden. De Brit lijkt te overwegen om heel snood naar de finish te rijden zonder nogmaals te stoppen. Vettel knokt ondertussen hard met Gasly en Sainz om P11.
Bij Red Bull worden ze met een dikke tien ronden te gaan toch ook een beetje nerveus. Gaat HAM echt zonder tweede stop naar de finish rijden na de dramatische finish van vorige race? Maar het antwoord komt snel: neen. HAM mag niet doorrijden van zijn team. De Brit gaat naar frisse harde banden voor de laatste tien ronden en valt zelfs terug tot achter Leclerc. Waar zijn ze toch mee bezig vandaag bij Das Haus? Bottas maakt ook al geen aanstalten Max nog in te halen.
Finish
Verstappen rijdt soeverein naar zijn eerste zege van het jaar. Het is de negende zege uit zijn carrière, in de race waarin hij langszij komt aan pa Jos qua F1 starts. Hamilton haalt Leclerc in voor P3 in de race. Hulkenberg maakt opvallend genoeg een extra pitstop in de slotfase, wat hem terugwerpt tot achter teammaat Stroll en Albonio. Bottas is door zijn banden heen, waardoor Hamilton zijn wingman nog even kan passeren voor P2 op zijn veel versere banden.
Het andere gevecht in de top-10 zit ‘m in de strijd voor P5. Albon is aangesloten in de versnellingsbak van Stroll. Met een mooie move buitenom in Copse gaat de Britse Thai voorbij aan de Canadees. Meer strijd zit er vandaag niet in. Verstappen wint dus zowaar nog een race dit jaar! Hij heeft zelfs nog even tijd zijn team te vragen of ze wel goed gedronken hebben tijdens de race. Voor Hamilton blijft de schade beperkt. Met het puntje voor de snelste ronde erbij loopt hij zelfs vier puntjes uit op zijn naaste belager in het WK. Maar goed, linksom of rechtsom: Mercedes wint dus niet alle races dit jaar! En het is natuurlijk niet verrassend dat Max degene is die de dominantie breekt.
Leclerc wordt toch weer knap vierde terwijl teamgenoot Vettel verzuipt buiten de punten. Zes en zeven worden de Racing Points, die duidelijk sneller zijn over een ronde dan qua race peeeees. Ocon sprokkelt wederom puntjes met P8, vóór Norris en Kvyat. De Rus pakt na een matige kwalificatie dus wederom het laatste beschikbare puntje.
Volledige uitslag Formule 1 70th Anniversary GP
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Leclerc – Ferrari
- Albon – Red Bull
- Stroll – Racing Point
- Hulkenberg – Racing Point
- Ocon – Renault
- Norris – McLaren
- Kvyat – Alpha Tauri
- Gasly – Alpha Tauri
- Vettel – Ferrari
- Sainz – McLaren
- Ricciardo – Renault
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Grosjean – Haas F1
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Latifi – Williams
DNF
Magnussen – Haas F1
ericd zegt
HA! Geweldig van Max. Vandaag ff geen “Koning Toto”….
boriske zegt
Inderdaad, ben blij dat ik niet de enige ben die niet op die Toto zijn smoel kan zien. Die kerel is in staat om een kleuter zijn lolly af te nemen. Voor geen haar te vertrouwen. Vreselijk mannetje.
Goed van Max dat hij eens getoond heeft wie de beste is en niet die arrogante kwal van een Hamilton.
Boomer zegt
Beste… haha ja want met 12 overwinningen ben je beter dan iemand die 84 heeft…
trolle zegt
@airc: quality over quantity
pa045 zegt
@airc: bravo. Je kan cijfertjes lezen. Volgende stap: analyseren.
Succes!
menaz zegt
@airc: 12?
lexb zegt
Nou nou.. Het zit je wel erg dwars he…
Robert zegt
“I hope you’ve drank enough, because you must have had some sweaty hands. Don’t forget to sanitize them”. Aldus de winnaar, voordat -ie de finish passeerde.
viezefreddyw zegt
Uitstekende prestatie. Echt een teameffort is dit. De tactiek die bepaald is door de kwalificatie op de harde band en het goede rijden van Verstappen met zijn goede bandenmanagement. Knap gedaan!
thebest07111 zegt
Zal wel veel minnetjes krijgen.
Maar als je in de laatste ronde zegt wat je zegt denk je dat je een hele grote bent. Hij wint toevallig een keer een race en normaal is het alleen mercedes mercedes.
Vervelend mannetje
viezefreddyw zegt
@thebest07111: Humor is niet jouw sterkste kant?
karaya zegt
Was niets toevallige aan.
Boomer zegt
Yep. Hij wint ook een keer hoor. Al 12 overwinninkjes…
KEV9 zegt
9
torsen zegt
Komt erg geloofwaardig over van iemand met de nickname ’thebest’ =P
Vorige week kon hij vanaf plek drie ook dit soort grappen maken dus ik volg je redenatie totaal niet.
joosstra zegt
Was de azijn bedorven? Ach jochie toch.
boriske zegt
Is waar hoor, Toto Wolff is een vervelend mannetje.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@boriske het zit wel diep hé?
willeme zegt
Wat blijft het gaaf om het Nederlands volkslied te horen na een F1-race. Hulde.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En vanochtend won Bent Viscaal op spectaculaire wijze in de laatste bochten ook al de F3 race, dus 2x ’t Wilhelmus op Silverstone vandaag.
Edge zegt
Ik vind de titel toch wel enigszins respectloos richting Verstappen en Red Bull. Mercedes heeft Red Bull of Verstappen niks gegeven, die hebben Mercedes gewoon fair en square verslagen door een combinatie van een goede racepace, goed bandenmanagement en een uitstekende tactiek.
En ja, je kunt zeggen dat Mercedes gewonnen had zonder problemen met de banden, maar zo kun alles wel rechtpraten. Williams was wereldkampioen geworden als zij de snelste auto hadden gehad, mijn tante was mijn tante niet geweest als ze een piemeltje had gehad. Uiteindelijk moet je roeien met de riemen die je hebt, en dat is in het geval van Mercedes een auto die uitstekend is bij normale temperaturen, maar niet op z’n best is bij hoge temperaturen. En dat Red Bull dan een auto heeft gebouwd waarmee Verstappen onder die omstandigheden wel het maximale uit het pakket kan halen, is gewoon hun verdienste. Niks gegeven of gelukkigs aan.
ruffie zegt
@Edge: Helemaal mee eens. Ze denken hier echt dat alle clickbait titels die ze soms verzinnen grappig zijn ofzo.
MaartenD zegt
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/376125/de-finishvlag-bleekemolen-blikt-uitgebreid-terug-op-f1-seizoen/
jaapiyo zegt
Bwoaaahhh…Uiteraard is de titel tongue in cheek en er staat ook weer de nodige terechte waardering in het artikel voor onze Max. Dat gezegd hebbende: Mercedes heeft de laatste tijd natuurlijk veel op hun bord gekregen dankzij hun dominantie. Marko die zegt dat Mercedes wat rustiger aan moet doen, Toto die zegt dat het niet hun schuld is dat de F1 zo saai is. Ze rijden vorige week iedereen helemaal aan barrels en nu zitten zonder safetycars Verstappen en zelfs Leclerc in de buurt? Zelfs Bottas zei direct na de race dat Mercedes gewoon heeft zitten slapen deze race.
Aantal dingen waarmee Mercedes de race heeft weggegeven IMO:
-heel traag tempo rijden in het begin
-heel traag tempo rijden na hun eerste pitstops (soms weer 2 seconden sneller dan weer langzamer, duidelijk aan het klooien).
-Bottas laat Verstappen weer veel te simpel voorbij
-Ze hadden Lewis gewoon naar de finish moeten laten rijden met 10 ronden te gaan en 10 seconden voorsprong. Leclerc rijdt ‘m ook naar huis op P4.
Het neemt niks weg van Max: hij is duidelijk de enige die nog een beetje in de buurt komt als Mercedes het verkloot. Maar bewussie of niet; Mercedes had natuurlijk gewoon moeten winnen.
torsen zegt
@jaapiyo: de gedachte dat Mercedes aan het sandbaggen was schoot ook door mijn hoofd. Zo gek vind ik het idee niet.
Maar gezien de staat van de banden lijkt mij niet dat ze dit bewust gedaan hebben.
Tenzij Lewis beter kan acteren dan dat hij kan rappen leek zijn verbazing over de banden van Max ook oprecht.
We zullen het nooit weten. Tenzij iemand er ooit een boek over schrijft.
maferick74 zegt
@torsen: max liep toch ook te sandbaggen, hup geef nu alles maar en vergeet je bandenmanagement….. dat hoort toch bij t spelletje? Noet alleen masr voluit gaan maar nadenken over je bandenslijtage?
torsen zegt
@maferick74: beweer je nou serieus dat sandbaggen hetzelfde is als bandenmanagement?
brammetjedeb zegt
@jaapiyo: heb je de banden gezien jaapiyo? Vorige week twee plofkippen, dat risico namen ze deze week echt niet.
mpgc zegt
@jaapiyo: als je dan zo’n titel maakt had je moeten schrijven: Pirelli geeft Verstappen de zege. De zachtere banden en de hogere minimumdruk die Pirelli voor schreef pakten goed uit voor RB en slecht voor Mercedes. In de race was de RB dit keer gewoon een snellere auto als de Mercedes en Verstappen heeft dat voordeel netjes benut.
menaz zegt
@mpgc: Racing Point is sneller als Mercedes. Red Bull is sneller dan Mercedes.
jelmer zegt
Dat Hamilton tien ronden voor het einde nog een pitstop uitvoerde, heeft volgens mij ook veel te maken met onzekerheid over de banden bij coureur en team en dat Hamilton voor het kampioenschap rijdt en niet voor deze race. Als hij z’n banden had kapot gereden en buiten de top tien was gevallen was het veel erger geweest dan een keer tweede worden.
Rick-dos zegt
Prachtig hoor hoe hij het weer doet. Eerst even rustig aan doen en vooral de auto’s voor hem volgen om vervolgens keihard toe te slaan. Latifi wordt nog een grote in de sport.
#wachtmaaraf
grasvreter zegt
Vettel doet wel zijn uiterste best om geen aanbieding meer te krijgen van een team volgend jaar. Alpha Tauri voor Vettel, Sainz en Ricciardo had ik ook niet verwacht.
Wel ontzettend knap van RedBull dat ze op tactiek en kunde van Max voor Mercedes zijn gefinished. Toch 1 zwakke plek gevonden bij Das Haus: Hitte. Hopelijk blijft de hittegolf nog even doorgaan naar volgende week, in Spanje.
MaartenD zegt
En toch moet ik nu aan de opmerking van Michael Bleekemolen vorig seizoen denken toen hij zei dat Mercedes wel is van de F1 organisatie het vriendelijke verzoek heeft gekregen langzamer te gaan rijden, om zo nog genoeg f1 kijkers over te houden….
Edge zegt
Stel nou dat dat waar is: Welk belang heeft Mercedes erbij om daar gehoor aan te geven? Zeker nu: De vage relatie tussen Lawrence Stroll en Toto Wolff en Mercedes en Racing Point, de berichten dat Daimler-baas Kallenius ermee wil kappen, het bericht dat Hamilton een contract voor slechts één jaar heeft aangeboden gekregen. Het lijkt er steeds meer op dat Mercedes na 2021 met de Formule 1 wil stoppen. Welk belang hebben zij er dan nog bij om gehoor te geven aan een oproep van de FIA om het even rustiger aan te doen? He-le-maal niks.
jaapiyo zegt
Tuurlijk wel. Kampioenschap dit jaar en volgend jaar zit in de tas zo lang ze aan de start verschijnen. Alleen dan is het wel handig als iemand nog kijkt, anders heb je er zo weinig aan. Dus een paar racejes weggeven elk jaar is alleen maar goed voor ze. Lewis zei het zelfs letterlijk achteraf, wat me haast doet denken dat hij op de hoogte is: this is only good for the sport.
MaartenD zegt
@Edge: LW: “this is only good for the sport…” het is ook totaal niet in het belang van Mercedes actie te zijn in de sport waar geen hond meer naar kijkt als 1 team met grote overmacht wint…
scalvaro zegt
Lekker gedaan. Was een leuke pot.
bpc zegt
Ik vind die hele vettelsituatie op zijn zachts gezegd verdacht. Opeens kan een van de grootste namen van het veld niet meer mee doen voor de punten?
Richmond zegt
@bpc: hij is zo goed als zijn auto. De Ferrari ligt hem niet en Leclerc wel. De hele overgang naar hybride ligt Vettel niet.
Ilquadrifoglio zegt
Waarom steeds dat ‘vreemde’ Silber- of Schwarzpfeile? Is dit autoblog.de? Gaan we de Ferrari’s en Alfa Romeo’s ook Monoposto’s noemen? Of Freccia Rossa’s?
albertjan zegt
monoposti e frecchie rosse, klaverblaadje
Ilquadrifoglio zegt
Niet meteen teveel vragen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik ben voor!
kevin1400 zegt
En toto Wolff had nog gezegd dat het niet een slimme keuze was van Verstappen om op de hards te starten.. top strategie van Red Bull
torsen zegt
Vraag me wel af waarom Hulkenberg nog een keer de pit in gehaald werd.
stefan00 zegt
@torsen: precies dit… was toch niet nodig?
rubberducky zegt
@torsen: dat werd uitgelegd, omdat er vibraties te voelen waren, in zijn achterbanden geloof ik. En geen taferelen als vorige week te krijgen zijn er nieuwe banden gemonteerd
torsen zegt
@rubberducky: thanks! Die heb ik gemist dan. Ik luister niet altijd even goed naar Olav.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ok, maar waarom naar rood ipv ’n gebruikt setje geel of wit?
basman147 zegt
Nog maar 8 ronden te gaan, als je dan nog een setje nieuwe rode banden hebt, moeten die het wel uithouden tot het eind, en je bent 1 seconde per ronde sneller dan met gele banden.
gregorius zegt
ik denk dat als hij Perez was geweest, dat hij gewoon door was gereden.
Maar nu het de invaller was die toch gewoon voor het zoontje van de baas reed; was het makkelijker om te beslissen om hem er tussen uit te halen.
karaya zegt
Nu nog zulke uitgebreide verslagen van de Formule E.
Een beter milieu begint bij jezelf.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Gaaaaaaaaap…
rijnounsdoor zegt
Die Vettel tijdens Midrace: “huilie huilie, zie je nou, jullie zitten helemaal fout qua strategie en nou zit ik in een file”.
Nee lul! Je had niet moeten spinnen in de eerste ronde!
SvenskaAeroplanAB zegt
Pffff,wat een tijd… Een F1 race winnen door het beste rustig aan te doen…
harrie zegt
Ja, in de jubileum race, op Hamilton z’n thuisbasis, hebben ze het bewust rustig aan gedaan.
Da’s logisch.
Kon je ook duidelijk zien aan Toto z’n kop.
MaartenD zegt
@harrie: jij bent wel heel goedgelovig
Yzord zegt
Bij mij lijkt me duidelijk dat het DAS systeem bij MB het probleem met de banden aangeeft. Je bent toch aan het rommelen met de balans van de wagen en met een (over)verhitte circuit veroorzaken ze dus de blaren op de banden. RB heeft dat niet en is beter gebalanceerd op hete circuits.
Belooft wat voor volgende week. Wellicht is de DAS ook de weak spot van MB.
maferick74 zegt
@yzord: ja daarom staan ze ook zover achter, ze zijn nl verplicht het te gebruiken.
Yzord zegt
@maferick74: gaat er niet om of ze het gebruiken. Het gaat er om dat ze daarmee een weak spot hebben gemaakt vwb de balans van de auto. Beide mercs hadden blaren op de banden staan aan het einde van de race en RB niet.
torsen zegt
@yzord: Hoe beredeneer je dat dan? Het DAS systeem past alleen de Toe instelling voor de voorwielen aan.
Niet echt iets waarmee je de hele balans van de auto om zeep helpt.
wildbeest zegt
@yzord: 45 graden + in spanje op het asfalt. COME ON MAX
pomoek zegt
Albon deed het prima vandaag. P5 was een goed resultaat. Gaat echt wel goedkomen met die jongen. Dit jaar wordt RB toch geen kampioen. Dan kan Albon het vertrouwen in 2022 en verder terug betalen. WTF Vettel? Het lijkt wel op het laatste jaar bij RB, toen zat er ook geen snelheid meer in.
Richmond zegt
@pomoek: zijn qualy moet beter worden. Hij kwalificeerde achter Gasly zelfs
jaapiyo zegt
Albon prima? Zijn inhaalacties zijn mooi (risicovol maar mooi) maar de pees zit er niet in. Zowel niet in de kwalificatie als met een volle tank brandstof. Pas als de auto wat leger wordt kan hij er constant redelijke tijden uitgooien. Vijfde worden terwijl je teammaat wint is natuurlijk niet heel best. Dat ‘ie net achter de Mercs zit zou nog kunnen (als het niet elke race zo zou zijn), maar hij finisht vandaag ook nog best ver achter Leclerc.
VeniVidiVici zegt
Geweldige strategische race! Eindelijk weer de winst in the pocket. Is dat wondermiddel vaccin er al, want die lompe niksdoende muilkorfjes van die gasten beginnen mij behoorlijk te irriteren!