Na het loslaten van de atmosferische motor heeft AMG nu ook al de intentie om af te stappen van louter achterwielaandrijving? Nou, vaarwel dan maar, fijne driftsessies.
Met de komst van de A45 AMG zet de tuner uit Affalterbach binnenkort al zijn eerste stapjes in de 4Matic-wereld, maar ook een grote knaap als de E63 AMG zou na zijn facelift -begin volgend jaar- voortaan over vierwielaandrijving beschikken. Audi-taferelen! Een AMG Dealer zou volgens BenzBoost de noviteit hebben bevestigd, maar officieel laat Mercedes er nog niets over los. Dit verhaal houdt dus nog even het predicaat ‘roddel’ vast. Eind vorig jaar dook echter wel het bericht op dat Mercedes & AMG meer vierwielaangedreven modellen willen ontwikkelen. Onlogisch is het dus niet.
Het 4Matic-systeem zou gekoppeld worden aan een versnellingsbak met dubbele koppeling. De 5.5-liter V8 blijft zoals we hem kennen, dus met 525 pk en 700 Nm in standaardtrim, en 557 pk en 800 Nm indien je het Performance Pack aankruist. Een andere opvallende wijziging bij de aanstaande facelift: de E-Klasse stapt af van de dubbele koplampen!
CarspotsERIK zegt
Noooo
benz190 zegt
Niks dat AMG en Mercedes besluiten te gaan doen is slecht in mijn ogen..
kaasboerin zegt
@benz190: Komt door die grote glimmende Mercedes bril.
benz190 zegt
@kaasboerin: Snap je kaasgrappen niet echt maar goed
jolig zegt
@benz190: [Schraapt keel] Smart, originele A-klasse, speciale auto’s voor Hitler..?
jzaero zegt
@benz190: ik vind M en AMG juist zo leuk omdat ze RWD bleven. Daar waar Audi mij niks deed. Sneller is niet altijd leuker. Just saying.. Zou het goed jammer vinden als de E63 alleen maar met AWD te krijgen is
lambo4all zegt
@jzaero: ach ik denk dat ze het goed oplossen, de turbo switch waar we allemaal zo bang voor waren is ook goed uitgepakt. Heb de nieuwe sl63 gehoord en die klinkt nog steeds hemels! Ben wel benieuwd of ze je laten kiezen tussen awd en rwd. Dat hoop ik wel!
benz190 zegt
@jzaero: Ja i know je hebt gelijk hoor. Alleen omdat ik niet zo snel een AMG zal ownen en toch niet zo snel een powerslide ga maken met die dingen maakt het voor mij niet veel uit haha. Grip vind ik toch wel het belangrijkste wat er is als ik er even aan denk.
Jokkebrok zegt
Achterwielaandrijving is natuurlijk ouderwets…
wheelzzz zegt
@Jokkebrok: nu jok je wel een beetje Jokkebrok
mo112 zegt
KUT! nou dan hou ik het bij de oudere modellen
Marijn90 zegt
@mo112: een oude e of c klasse zal je prachtig staan, mo;)
kaasboerin zegt
Mooi, kan je eindelijk wat fatsoenlijker bochten nemen.
lamborgfan zegt
Zal wel een optie worden denk ik dan..
RuVi zegt
@lamborgfan: Dat zou wel heel jammer zijn. Performance opties op een topmodel horen gewoon niet. Het performance pack vind ik al zo lomp, laat staan dat je nog 2 varianten aandrijvingen zou hebben.
100 varianten bij de diesels maakt me niks uit, maar topmodellen moeten gewoon maar op 1 manier leverbaar zijn.
StijnB zegt
Ach, die driftsessies waren toch louter maar leuk voor journalisten die niet met hun eigen wagen en banden onderweg waren…
Barnato zegt
Goed nieuws!!!! Snelle station, trekhaak en 4×4 :) Kan audi nog wat van leren haha
RuVi zegt
@Barnato: Nee want dat doet Audi nog geen 20 jaar?
Barnato zegt
@RudyV: Inderdaad!!!!! Op RS modellen zijn geen trekhaken te bestellen :p
Op S wel maar RS niet. Vind het ook raar maar als je hem er wel op zet vervalt de garantie :(
BRT zegt
@Barnato: Waarom heb je eigelijk een trekhaak nodig als je een auto van tegen de 1,5 ton kan kopen? Alleen de mensen die over 10 jaar zo’n auto 2e hands willen kopen en wel die trekhaak nodig hebben, hebben pech.
406_v6 zegt
@BRT: Tegen die tijd is er wel een aftermarket haak te koop… garantie is dan toch al vervangen.
barryb zegt
@BRT: Want met een auto van 1.5 ton ‘mag’ je geen caravan slepen? Of je Jetski’s? Das alleen voor auto’s <50k?
BRT zegt
@barryb: Zulke dingen huur je dan lijkt mij.. Ik schreef niks over auto’s die dat niet mogen. Een E63 amg/RS6 koop je niet om een caravan te trekken. Dan koop je een ML of een Q7.
lamborgfan zegt
@BRT: Maar als je maar 2-3x per jaar wat trekt ga je toch niet alleen daarvoor een hondslelijke Q7 aanschaffen?
BRT zegt
@lamborgfan: Ik wil het hier niet opnemen voor audi ofzo.. Maar wat ik bedoel te zeggen is gewoon dat de doelgroep niet het volk is dat nog met de caravan naar het zuiden trekt. Doe je dat wel. Koop gewoon een E63 AMG en je staat ook zeker niet voor schut.
Barnato zegt
@BRT: Nou gaat het niet direct over een caravan maar in dit geval over 2 dirt bike op een speciale aanhanger. Dus helemaal niet zwaar. Maar kan niet bij audi :(
406_v6 zegt
Tsja, alsof elke AMG bezitter wekelijks een paar sloffen oprookt met driften….. NOT.
Voordeel is dat de ASR waarschijnlijk stukken minder zwaar belast wordt en de auto stukken beter te rijden is.
utr1984 zegt
Opzich begrijpelijk maar maak het dan optioneel. Dat de dubbele koplampen verdwijnen is eigenlijk wel logisch, dat past helemaal niet meer bij de huidige lijn.
ferrari94tr zegt
Ziet de kop op nu.nl voor zich: Honderden autoblog.nl bezoekers schrikken zich een ongeluk door artikel.
zender zegt
Het enige voordeel wat ik zie is dat het voor dagelijks gebruik en vakantie beter gaat worden, maar leuker niet.
norge zegt
Worden leuker in de sneeuw.
kevinRS6 zegt
echt sportief zijn de meeste mercedes ( AMG ) rijders toch niet. goede keuze dus!
phaeton zegt
Die dubbele koplampen staan juist lekker boos en geven hem precies de goede blik. Compenseert de ietwat saaie achterzijde.
phaeton zegt
Als je een V8 met AWD wilt, kies je maar de E500 met de 4Matic optie. Kietel die desnoods, maar laat de AMG lekker RWD blijven…
thefavis zegt
Ik vraag me af waarom ze het verwijderen van de vierwielaandrijving niet aan zouden bieden als optie. :)
Pordon zegt
Het is dus toch waar… Afgelopen weekend op een beurs in San Francisco tijdje gepraat met een vertegenwoordiger van MB USA, Die vertelde het me al. Kon het al bijna niet geloven.
stijnd007 zegt
dat hadden ze al wel eerder mogen doen 4wd
SimonMc zegt
Nooooooooo
Wat is het volgende, CL en SL met diesel?
mashell zegt
@SimonMc: Waarom niet? Het zijn beide cruisers en geen sportwagens.
SimonMc zegt
@mashell: Mensen die een Cl kopen of een Sl, hebben stijl en klasse, en meestal ook een hele hap geld.
En je mag het draaien en keren zoals je wilt, wagens op diesel, zijn voor arme mensen. Of gierige mensen. Diesel is helemaal niet beter en/of zuiniger dan benzine, dat is kunstmatig zo gecreëerd.
Stel het in vergelijking met een Porsche 911 bv, waar je de motor op de achteras hebt, maar hij is toch sneller dan een Boxster/Cayman, omdat ze dat in Stuttgart zo willen.
Om een auto fatsoenlijk op diesel te kunnen laten functioneren, moet men hemel en aarde bewegen. Je moet voor de gein maar eens kijken wat voor “truken van de foor” ze moeten gebruiken om dingen te kunnen laten functioneren. Ik denk hierbij aan vacuümpompen, turbo’s, gloeikaarsen, injectoren, hoge druk brandstofpompen,…allemaal peperdure zaken als ze stuk lopen, en niets van de opgenoemde zaken is nodig bij een benzine wagen.
Ook komt er dan nog eens bij dat diesel stinkt als de pest, als je aan iets moet werken, hang je gegarandeerd vol met roet, en het maakt nog eens een hels lawaai.
Mensen met klasse en geld enz…gaan geen SL kopen, om dan hun dak te moeten dichtlaten als ze rustig willen cruisen, omdat ze anders gebombardeerd worden met stank en lawaai, en als de auto iets of wat leeftijd heeft, komt er nog eens de gezellige rookpluimen bij.
Begrijp me niet verkeerd, als vertegenwoordiger bv vind ik het zelfs logisch als men mij een wagen op diesel zou geven, want niemand is zo gek om zoveel meer aan brandstof te moeten betalen voor niets.
Maar dat is puur voor het geld, en niet omdat het beter is. Als morgen diesel zoveel kost als benzine, zeg dan maar bye bye tegen alle dieselwagens, en misschien komen er dan terug vrachtwagens op diesel ! ( Yay ! ) Diesel is enkel goed voor in de stoof.
SimonMc zegt
@SimonMc: *en misschien komen er dan terug vrachtwagens op benzine ! ( Yay ! )
koelkast zegt
Je zal het waarschijnlijk als optie aan kunnen kruisen maar helemaal overstappen op AWD zullen ze heus niet niet doen bij AMG.
ronin1130 zegt
Voor de puristen is het natuurlijk wel jammer dat RWD zou verdwijnen bij de AMG’s. Anderzijds; wie kan deftig gebruik maken van zulk vermogen met RWD. De keuze is dus begrijpelijk; hopelijk laten ze de keuze wel nog.
Stel dat ik ooit in aanmerking zou komen om een AMG te kopen…
flippert zegt
Waarom zie ik nou de hele tijd een gouden schakelarmband voor m\’n ogen als ik dit artikel lees?
406_v6 zegt
@flippert: Je zit ondertussen in de Wehkamp gids te kijken naar de gouden armbanden?
4991 zegt
de e-class stapt af van de dubbele koplampen? wordt het dan zo’n lelijk vergrote c-class?
W115 zegt
Geen onaardige wagen. Alleen het interieur is veels te saai en hoekig. doen de 5 en A6 beter.
jonkie zegt
Ehm.. AMG is al lang afgestapt van alleen maar rwd, alle suv\’s hebben awful. Ml AMG heeft bijvoorbeeld awd.
jonkie zegt
@jonkie: awd*