Hahaha, een Mercedes CLS 260 met piepklein turbotorretje. Het is nu echt werkelijkheid.
De Mercedes-Benz CLS (C129) is de auto die het genre vierdeurs coupé opnieuw had uitgevonden in 2004. Het idee was even simpel als briljant. Pak een E-Klasse platform en bouw daarop een elegante, breedgeschouderde en lage vierdeurs auto met een coupé-achtige daklijn.
Das Haus
De CLS had de luxe en het grandeur van een S-Klasse, maar dan in een kleiner en dynamischer pakket. Daarbij hoorden ook grote en en koppelrijke motoren. Voor minder dan een dikke zescilinder deden ze het niet bij Das Haus.
Viercilinder diesel
Bij de tweede generatie CLS (C218) kwamen er 220- en 250 dieselvarianten beschikbaar met een viercilinder diesel. Nu had zelfs de 220d-motor al 400 Nm tot zijn beschikking, dus behelpen was het allerminst. Maar het paste niet echt bij het CLS-karakter. Alsof je een malse Wagyu-steak hebt en er joppiesaus op doet. Ja, het is saus en het zou best kunnen smaken, maar je wilde eigenlijk een huisgemaakte bearnaise.
Huidige generatie
De huidige generatie CLS (generatie III, of C257 voor intimi) is ook met een paar viercilinders leverbaar: de CLS 350 (300 pk), CLS 220d (194 pk) en CLS 300d (245 pk). Alsnog behoorlijke vermogens. Maar Mercedes zet de downsizing trend door met de CLS 260. Deze levert een amechtige 184 pk. Dat is nog niet eens het grootste probleem, want als er genoeg koppel voorhanden is, kun je er voldoende aan hebben.
280 Nm
Maar nee, de CLS 260 levert slechts 280 Nm. Nu kun je er genoegen mee nemen als de CLS 260 een 2.6 liter zes-in-lijn had met een zijdezachte loop, maar ook dat is niet het geval. Onder de indrukwekkende motorkap huist een 1.5 liter viercilindertje met een turbootje voor een beetje oomph. Een 48V-generator moet zorgen voor een beetje ondersteuning. Wel een voordeel is dat de motor gekoppeld is aan een negentraps automaat, die vervolgens de achterwielen aandrijft. Maar toch, deze motor is een beetje van die goedkope chocoladepudding van de Aldi op de eerder genoemde Wagyu-steak. Het feit dat het mogelijk is, wil niet zeggen dat je het moet doen.
Goed nieuws
Is er ook goed nieuws? Jazeker, de CLS 260 zal voorlopig alleen leverbaar zijn in China. De reden daarvoor is eenvoudig uit te leggen: auto’s met een slagvolume onder de 1.500 cc worden daar minder zwaar belast. Ook de financiën spelen mee: dankzij dit kleine motortje kan de CLS 260 zo’n 10.000 euro goedkoper zijn dan de CLS 300.
mikje90 zegt
Je mag hier toch niet harder dan 100km/h. En een vier cilinder hoeft helemaal niet slecht te rijden, zelfs niet met 280nm koppel.
karaya zegt
Voorheen mocht je niet harder dan 130. Een tweecilinder hoeft helemaal niet slecht te rijden.
Overigens mag je ’s avonds wel harder.
jzaero zegt
@mikje90: ik vind dit argument steeds raarder. 100km/u met een 6 cilinder of meer is nog altijd fijner dan de 60pk 1.0 3 pitter die dan nagenoeg op 60% van zijn max snelheid zit na 17 seconden volgas te hebben gegeven. Diezelfde 1.0 haalt ook 130 en zelfs dan is het nog altijd fijner met een fijne grote motor. Er is ook zoiets als beleving, onder de 100 kan je ook lol beleven. En op de tussensprints ook bijvoorbeeld.
Homer55 zegt
Inderdaad
Vind het jammer dat mensen alles maar zo snel accepteren en correct doen…..
Alle infotainment, bluetooth etc ook uit de auto’s slopen want het kan afleiden en je zou net een kind dood rijden doordat je niet oplet enzo…….
Als je een auto hebt die behoorlijk wat power aankan maar je kiest een klein motortje zul je toch na verloop van tijd merken dat het met iets meer een stuk fijner had kunnen zijn.
allesmetturbo zegt
@mikje90: beetje fatsoenlijk naar de 100 is ook wel lekker hoor. Wachten doe je maar in de file, niet bij vrij baan
romeoalfa zegt
De huidige CLS is echt een fantastische auto en dat zeg ik niet alleen omdat ik zelf een CLS450 heb. Maar een viercilinder… 184pk…
basman147 zegt
En hem dan 260 noemen, dit is normaal nog niet eens goed voor een 200 badge.
romeoalfa zegt
@basman147: Dat ook nog. bij “260” denk je op zijn minst nog aan een 2.0 turbo met +-250pk. Wanneer zal de CLS180d komen?
Dickie zegt
CLS150 ?
karhengst zegt
@basman147: eigenlijk is dit normaalgesproken dus de 200 badge, in de C-klasse bijvoorbeeld.
dracae zegt
Sorry hoor, maar als ik het geld heb voor een S klasse coupe… dan is dit echt niet acceptabel. Het werkt best, maar je koopt geen S klasse coupe alleen om een auto te hebben die ‘werkt’ .
Ik zal wel oud zijn… maar.. als je hier mee komt aanrijden moet je je gewoon schamen. Net zo beschamend als iemand die een 316 met body kit, M3 badge en extra spoilers rijd.
545e60 zegt
@dracae: Dit is geen S klasse coupe
vondick zegt
@545e60: wel
545e60 zegt
@vondick: Onzin dit is de CLS. De S klasse coupe is nu gewoon de S coupe, voorheen bekend als de CL.
vondick zegt
@545e60: een CLA is een vierdeurs coupe gebaseerd op de A. Dus de CLS is de vierdeurscoupe gebaseerd op de S.
walnotenmix2002 zegt
@vondick: lezen kan de blijkbaar ook nie der staat letterlijk gebaseerd op een E-klasse. moeite met begrijpend lezen?
vondick zegt
@walnotenmix2002: Nee hoor, maar dan is de naam verkeerd. Had hij CLE moeten heten. Dus ik volg gewoon de intenties van de fabrikant. Als ze dat lukt met techniek uit een E klasse, is dat best.
bbfix zegt
@vondick: En dan was de CL zeker de C classe coupe? Soms is het goed om buiten de gekleurde lijntjes te kijken. Heel spannend, maar wel leuk. Probeer het eens!
vondick zegt
@bbfix: Nope, probeer het nog eens. Hint: CLC misschien?
bbfix zegt
@vondick: weet je, blijf jij maar binnen de lijntjes lijkt me beter. En ja, de CLC is inderdaad de opvolger van de Sportcoupé. Mijn opmerking had een sarcastische ondertoon. Zoooo jammer als je je grapje uit moet leggen… dan was het dus geen goede grap.
545e60 zegt
@vondick: En wat is de S coupe dan volgens jou? De CLS is in alles gebaseerd op de E. Dezelfde techniek en zelfs het interieur. De interieur van een S is anders, en ook het onderstel
dracae zegt
Dat is een kwestie van definities. Mercedes noemt het een Coupe en de naam eindigt met een S.. dus….
Maar goed, ik noemde dit ding vooral ook zo om te benadrukken dat het een hele grote , luxe, dure, prestigieuze auto is, bedoelt om op te vallen en iets uit te stralen.
Daar hoort geen 1.5 liter 4 cilinder bij… hoe goed die motor mogelijk ook is.
cdlop01 zegt
Tja Mercedes is de weg al poosje kwijt, hangt miljardenboetes boven het hoofd vanwege teveel floot uitstoot. 1.5 l kan niet in zo’n grote en zware wagen. Vind het erg jmmr dat Mercedes deze kant op gaat. Straks ook s klasse met dit torretje????
Dickie zegt
Dat haal je al paar keer aan dat ze miljarden verlies hebben of een boete, maar eerste kwartaal 2020 altijd nog 168 miljoen winst…
cdlop01 zegt
Mercedes wacht een miljardenboete omdat de co2 uitstoot veel te hoog is. Alleen Toyota en Peugeot weten de dans met zeer minimale boetes te ontspringen, Toyota moet slechts 18mln boete netalen. Mercedes moet 1100 man ontslaan en 1 miljard besparen….. .
bernoulli zegt
De BMW i8 heeft ook een 1.5 driecilindertje en dat noemen we een supercar. En onze Max heeft ook maar een 1.5-je in zijn RB liggen.
arhanso zegt
Ik zou de i8 geen ‘supercar’ noemen…. Ik zou de i8 een super mooie kar noemen.. ;-) Gewoon een kunstwerk.
Wouter zegt
Wel de supercar looks, maar zeker niet de prestaties. Dat vond ik echt de grootste afknapper van de BMW i8. Het idee is niet gek, maar de uitvoering mwah. En de i8 was belachelijk duur.
bernoulli zegt
@bernoulli: typ-o. 1.6 in de RB
arta zegt
@bernoulli: de i8 is een opgevoerde Prius met geluid over externe speakers ?
Niks tegen klein slagvolume, maar de beleving is echt een stuk minder
jmeverts zegt
@arta: beleving in een i8 is primabest
frank2b zegt
Wat kost het vervangen van dat viercilindertje door een echte motor?
Als dat lukt voor een duizendje of vijf dan heb je het uiteraard helemaal voor mekaar …..
mashell zegt
Gewoon zonder typeplaatjes bestellen en je hebt een mooie auto die ook hier perfect voldoet.
2wheeler zegt
@mashell: of gewoon inclusief type plaatjes en je lekker geen reet aantrekken van andermans mening.
meetsysteem zegt
Precies dat.
wif1 zegt
@2wheeler: Precies, al er niemand in een dergelijke auto geïnteresseerd zou zijn dan brengen ze hem echt niet op de markt. En het kan altijd mooier sneller en vooral duurder, maar ik denk dat het gros van de bloggers hier graag dagelijks in deze auto zouden willen en kunnen rijden.
dracae zegt
Ik dus niet! Dat is geen grootspraak, maar ik hou niet van zo’n enorme sloep en … er is zoveel waar ik liever in zou rijden. Ook van Mercedes. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn eigen kleine oude Yaris voor dagelijks gebruik prettiger is…
Ik wil deze overigens wel, dan gaat ie direct weg.. ok nadat ik er even leuk mee heb gereden… en dan komt er een nieuwe relatief kleine, redelijk sportieve auto met goede stoelen voor terug.
Jochempie zegt
Helemaal mee eens. Voordeel van een 260 typeplaatje is dat niemand met je wil pikmeten want ze weten je maat al.
mashell zegt
Elke auto waarbij dat kan zou ik zonder typeplaatjes bestellen, want typeplaatjes vind ik lelijke onzin. Waarom zou de persoon die achter je rijdt moeten weten welke motor je auto heeft? En veel fabrikanten (BMW en Mercedes in het bijzonder) plakken die plaatjes er ook nog eens zo zo lelijk er op.
Edge zegt
Exact! Een typeplaatje doet in mijn ogen in de meeste gevallen afbreuk aan het ontwerp van een auto. Zeker wanneer de typenaam van de auto eruit ziet alsof iemand een aantal willekeurige letters en cijfers tevoorschijn heeft getoverd.
Maar als het nou een auto is met een mooie/indrukwekkende/historische naam en het typeplaatje goed gepositioneerd wordt vind ik het wel prima. Een mooi recent voorbeeld daarvan is de Toyota Supra. Het typeplaatje heeft een uniek, kenmerkend lettertype, de auto heeft een roemruchte naam en het plaatje zit netjes in het midden gemonteerd.
wimof zegt
Laat dat voor veel mensen een groot probleem zijn.
Jochempie zegt
En dat moet je weer zien als een kans om wat te verdienen. Onzekerheid is prachtig te exploiteren.
dracae zegt
Laten we eerlijk zijn.,.. als je je niks van andermans mening aan trekt koop je meestal niet zo’n auto… of je moet al bijzonder gecharmeerd zijn van juist dit ontwerp.
Een sedan, stationwagen of zelfs een SUV is handiger, ruimer, goedkoper… etc. Ook wordt de auto van een lager dak en een andere lijn niet echt sportiever. Uiteindelijk zijn de andere alternatieven dus gewoon objectief beter.
Je koopt zo’n auto, of de concurrenten zoals de A7 dus juist wel vanwege imago, om erin gezien te worden, om iets uit te stralen… en daar hoort geen 1.5 liter 4 cilinder bij… want dan straal je vooral uit dat je wel wil… maar niet kan.
vacano zegt
en sommigen plakken daar de typeplaatsjes dat ze op Ebay of Aliexpress gekocht hebben van het topmodel op.
tjorque zegt
ik dacht ff dat er een 6l v12 ging in liggen.
Ah nee da’s bij bmw. Of wacht laat maar…
En die Audi A3 35 heeft ook geen 3,5 zeker?
*kruipt terug onder de steen waar type aanduidingen nog betekenis hebben.
pignon zegt
Toch mooi 33% meer cilinders dan wat we ook al veel zien
putwater zegt
Mijn eerste reactie op basis van de foto was: Een 1.5 liter 4 cylinder is zo vreemd toch niet voor een CLA? Het duurde even voor ik door had dat het om een CLS gaat, het design is nauwelijks te onderscheiden op foto. In het echt zal het enkel duidelijk zijn door verschil in formaat.
fromtheg zegt
@putwater: precies dezelfde ervaring. Ik moest echt even terug in de tijd om de eerste CLS naar boven te halen om vervolgens deze te kunnen plaatsen in het huidige gamma.
roland78 zegt
Er kan om gelachen worden, maar Mercedes zal de business case als positief beoordeeld hebben en deze ongetwijfeld als zoete broodjes verkopen in China. Het gaat om omzet en winst en niet om subjectieve meningen buiten de doelgroep toch?
dedude zegt
Das ook het mooie aan auto’s / automerken. Een hoop emotie, maar als merken als alfa Romeo of Porsche vast hadden gehouden aan de emotioneel beladen idealen , waren ze er niet meer geweest.
Homer55 zegt
Jammer want daardoor worden het steeds meer robot auto’s.
Waar merken vroeger eigenaardigheden hadden is het tegenwoordig verlichting techniek en kale dashboards met touchscreens.
walnotenmix2002 zegt
@Homer55: het is alleen geen vroeger meer alles gaat met de tijd mee ze gaan niet achterblijven omdat meneertje de purist dst niet fijn vind, oja en een feitje puristen zijn meestal geen klanten
Jochempie zegt
Je hebt helemaal gelijk. “Wow ik kan een Mercedes krijgen voor deze monthly payments?”
tjorque zegt
Cijfers die totaal niet bij de auto passen, maar
ik zou deze cijfers anderzijds helemaal niet erg vinden in mijn Octavia. 184pk en 260Nm is nu ook weer niet “behelpen”.
karhengst zegt
@tjorque: Een Octavia opereert twee segmenten lager. In je Octavia wil je ook de 1.0 uit de Up niet.
In de C-klasse werd dit blok al niet bepaald warm onthaald. Ja, je komt er mee van de plek, maar het houdt niet over en luxe voelt het niet aan. Maar als instapper voor de niet haastige mens voldoet het wellicht.
tjorque zegt
Klopt is ook min of meer mijn punt.
Een Octavia met 1.0 vind ik net zo “not done”
Een s klasse is gewoon te obees voor zulk mini blokje.
Maar doen alsof 184pk en 260Nm weinig is vind ik een beetje kort door de bocht.
Als die waarden uit een tamme 2.5 zouden komen, zou het als een uiterst relaxed cruiser omschreven kunnen worden.
Nu is het een zenuwachtig micro blokje dat heel hard moet werken om een dikke dame vooruit te krijgen en dat voelt gewoon als een karakterfout aan.
De enige manier waarop dit mini motortje voor zulke wagen als acceptabele oplossing zou kunnen aanzien worden, zou naar mijn mening een phev oplossing zijn waar de elektro-aandrijving de overhand heeft qua vermogen.
iphonistvongates zegt
1,5 liter 4-pitter met nano turbo….ligt het verbruik rond de 1:67 wellicht?
mikeyman zegt
Saus op een wagyu steak?
imaginenl zegt
Maar dit is toch een mild hybride? Ik denk als je een comfy gt zoekt met een coupé lijn dat je er een heel leuke auto aan hebt.
meetsysteem zegt
Ik denk dat het behelpen wel meevalt.
De fraaie 1972-W116 had een 6-in-lijn met 185pk en 236 Nm bij 4.500 tpm. Met een gewicht van ca. 1.600 kg. was de brandstoftank van 94 l. geen overbodige luxe. Ik denk dat de berijder m/v destijds niet vond dat het behelpen was. We mochten toen 100 per uur, nu ook…
orakel zegt
Er was toen geen maximumsnelheid, Meetsysteem en iedereen had een mindere acceleratie, vergeleken met nu. Met het drukkere verkeer is het wel zo prettig om marge te hebben, bij het inhalen bijvoorbeeld. Daarnaast maakt een lichte motor ook bij de huidige beperkte snelheden meer geluid dan een sterkere. Logisch, die moet veel harder werken. Koop je dan een nieuwe Mercedes CLS, die een bouwvakkerbusje niet eens bij kan houden ?
arias zegt
Zou misschien in Europa de verkoopcijfers van de CLS flink kunnen opkrikken… als men de CLS260 hier lanceert. Maar verwacht deze versie hier niet te zien
Jochempie zegt
Als je nou eens denkt over het minst glamoureuze automerk, dan is dat waarschijnlijk Dacia. Wel gek dat ik hier in Zwitserland een Lodgy, Dokker of Duster kan krijgen met hetzelfde blok als deze CLS. Nu zullen er sommigen van jullie zeggen “wat maakt dat nou uit?” Vertel mij dan eens wat het punt van het rijden van een Mercedes is, als het geen glamour is? Een Opel heeft ook fantastische stoelen en is amper luider bij 100 km/u. Je hebt ‘m niet nodig, die ster. En toch wil je ‘m. Daar hoort een bijzondere aandrijflijn bij. Je wilt ook geen Rolex met een Quartz-uurwerk, ookal is die Quartz nauwkeuriger.
Maar goed, zoals ik vaker heb gezegd, voor China maakt dit geen zak uit. Die kennen kwaliteit alleen van horen zeggen.
spidermann zegt
Net zo erg als de 4 serie GC 1.8 met een 1.5 ltr 3 cylinder.
meetsysteem zegt
Cilinder
Jochempie zegt
Zylinder
meetsysteem zegt
?
goodvibrations zegt
Lijkt mij een prima auto.. Als hij rond de 8 sec. naar 100 kan is het prima toch? Mercedes is op luxe en comfort gericht.. (en er zijn sportievere keuzes) dus mij lijkt dit een prima optie om aan te bieden..
antoonniels zegt
Omg een Mercedes met minder dan 200pk. Dat kan toch niet meer anno 2020. Hoe moet ik dat verkopen aan al mijn vrienden/ buren/ familie. Straks is die Golf eerder weg bij het stoplicht. Gelukkig kan de badge eraf en het AMG pakket erop. Dan ziet niemand het.
sgs555 zegt
Lachwekkend…
Ergens vanaf 100.000 km “ploft” het 1.5 Liter turbo Blok waarschijnlijk uit elkaar.
Volgas op de Autobahn bij onze oosterburen… Zekers, dan zuipt dat ding 14-15 Liter op 100 km..
Spaarzaam???
If you can afford a car like this and can’t afford the fuel bill of a decent V6 or V8?
Something might have gone wrong…..
mashell zegt
Wat er mis gaat is dat jij opeens Engels gaat zwetsen en niet veel van techniek begrepen hebt. Want een 1.5 liter turbo blok kan gewoon heel betrouwbaar zijn. En waarom zou je volgas op de Autobahn willen rijden, dat is voor een keertje leuk maar de snelheidssensatie slijt. Bovendien er zijn zo veel Baustellen, ik vind 145 wel genoeg en daarmee rijdt ik al sneller dan gemiddeld.
thomasthomas zegt
BMW i8 heeft een 3 cilinder deze heeft er in ieder geval nog 4 :-) Vind het trouwens een prima motor hoor… niet iedereen hoeft interessant te doen op wintersport in hoeveel uur ze daar gekomen zijn.
baklava zegt
Dat wordt om de 100.000km een nieuwe motor/turbo. Leuk man.
caprio zegt
CLS 150 lijkt me een passende benaming
jometdebanjo zegt
Dag premium merk. Tenminste, als ze zo door blijven gaan. Straks komt er nog een S 200, E160
tourbillion zegt
@jometdebanjo: Mercedes heeft een S-klasse gehad met een viercilinder diesel S250 cdi.
henkp1 zegt
Wat een decadent geløl zeg! Als je met 184pk/280Nm niet uit de voeten kan, mankeert er gewoon wat aan je rijderskwaliteiten. Wat een flauwekul zeg. Kijk om je heen in het dagelijkse leven; met zo’n Benz kom je prima mee, sterker nog: in de praktijk blijf je de meeste mensen voor als je wilt.
joris1988 zegt
280NM is keurig toch? Een 3.0 zes in lijn van 15 jaar terug had 300.. Die heb ik wel liever overigens, om andere redenen.
appeltje zegt
“een 1.5 liter viercilindertje met een turbootje voor een beetje oomph” Ik dacht meteen aan 00 miles per hour. Vermogen en koppel kunnen er wmb nog wel mee door overigens.
Het raarste vind ik de “260”-benaming. Dat die getallen anno nu totaal niet meer matchen door downsizing + turbo en een hoger specifiek vermogen (zoals de A45 AMG… Welke 4,5 liter dan?) is nog tot daar aan toe, maar 260 an sich is toch een moeilijk en niet tot de verbeelding sprekend getal? Maak er dan 250 van, wat net als de niet helemaal kloppende “63” nog een zekere historische waarde heeft, maar 260 is gewoon niets, marketingtechnisch oninteressant, vaag.
pier zegt
Ochja, mijn pa heeft een E60 lci gehad. Dus met de 2.0 4 cilinder met 163pk/210nm met 6 traps automaat. Dat reed echt prima, niks op aan te merken (behalve dan geen zescilinder geluid). Dus dan zal dit ook wel gaan. En het ding blijft in China, we gaan er geen last van krijgen mocht ook maar iemand hier in de markt zijn voor een nieuwe cls.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat hij standaard met AMG pakket en 21 inch wielen geleverd wordt? Man man man, wat een treurnis.
Wouter zegt
Toch zou een variant als deze het heel goed doen in Nederland. En vast ook nog wel in het zuiden van Europa, waar ze ook vaak voor de basismotorisering gaan. :)
vacano zegt
Prima auto, voor Nederland waar een grote cilinderinhoud of veel pk’s een misdaad is.
Ik zie het als misdaad want je krijgt een grotere boete ( BPM ) dan die illegale apotheker die geklist werd.