Het flink uitgedijde Mercedes-AMG GT gamma gaat krimpen met de exit van de AMG GT R.
Als er ergens geen tekort aan is, is het modellen in de Mercedes-AMG GT line-up. Het overzicht was moeilijk te vinden, maar ze hebben het veranderd op een wat duidelijkere manier.
Rangorde
Vooral het feit dat de AMG GT een S, C, en R-versie kreeg was verwarrend. Het begon met de GT (462 pk), GT S (510 pk) en GT R (585 pk), waar de nogal onnodig lijkende GT C (557 pk) nog tussengevoegd werd. Dat werd veranderd: de GT S is gedropt voor dit jaar en de AMG GT heeft 522 pk gekregen. Als het ligt aan Amerikaanse berichtgeving gaat het nóg overzichtelijker worden.
AMG GT R eruit
In de VS kregen dealers namelijk een mail over de AMG GT R en diens levering. Die gaat stoppen vanaf 29 december aanstaande.
Daarmee wordt de rangorde duidelijk: AMG GT, AMG GT C, AMG GT Black Series. Maar was de AMG GT R ‘het zwarte schaap’? Nee, het ligt anders. De AMG GT wordt klaargestoomd voor een nieuwe generatie die ook nog eens na de Mercedes SL gaat bestaan.
Return SL
Zoals we weten krijgt namelijk de Mercedes SL eindelijk een opvolger! Deze roadster met softtop gaat de rol op zich nemen van een sportwagen van Mercedes-AMG. Om deze auto bestaansrecht te geven, moet de AMG GT inkrimpen. Omdat er voor de SL verschillende AMG-versies gepland staan, waaronder de SL 73 hybride, is er geen ruimte meer voor een net niet superversie van de AMG GT naast de Black Series. Nog steeds verwarrend, maar ook wel weer logisch.
De hele nieuwe planning voor Mercedes-AMG zal tegen 2021 duidelijk worden. Welke versies van de AMG GT het wél gaan overleven, dat wordt spoedig bekend. (via Allcarnews)
Edge zegt
Ik ben iemand die de auto’s en niches doorgaans heel goed uit elkaar kan houden, maar wat Mercedes nu met de SL en AMG GT gaat doen vind zelfs ik vreemd.
Tot de SL uit productie ging was het eigenlijk best duidelijk, de SL was de GT, terwijl de AMG GT (ondanks de naam) meer een echte sportauto was. Wat zachtere styling, focus op comfort en een stalen klapdak versus sportievere styling, sportiever rijgedrag en een stoffen klapdak voor de cabrio. Comfortabel sportief versus sportief sportief, om het maar even zo te zeggen. En dat Mercedes de volgende generaties van die auto’s naast elkaar ontwikkelt en op hetzelfde platform zet snap ik. Sportauto’s zijn in verkoopaantallen nou niet de meest populaire auto’s, dus als je een sluitende businesscase kunt maken voor beide modellen door platforms te delen moet je dat ook doen.
Maar de komende generaties lijken wel héél erg naar elkaar toe te groeien. De Mercedes SL wordt lichter en sportiever dan het uitgaande model en krijgt een sportievere insteek. En dan zou je nog kunnen zeggen dat de SL een Mercedes is en dus ook met minder krachtige motoren in de markt wordt gezet, terwijl de AMG GT een (duh) AMG is die enkel met krachtige motoren verkocht gaat worden, maar dat verhaal gaat ook niet op als je de geruchten over die SL73 mag geloven. Tegelijkertijd blijft de AMG GT, zo blijkt uit deze memo, in ieder geval gewoon als AMG GT, GT S en GT C leverbaar, en zal daar bij de volgende generatie ongetwijfeld een hybridevariant van komen.
Dus wat is het nut van die nieuwe SL nou? Of die tweede generatie AMG GT, net wat je wil. Het lijkt op wat de bijvoorbeeld de Volkswagen Groep doet met de Volkswagen Golf en Seat Leon, ander koetswerkje erop en klaar is Kees, maar dan binnen hetzelfde merk.
phaeton zegt
Ik wil een GT C Pro Sport Leicht R.
galverink zegt
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd op het idee dat de 4 liter V8 de enige motorisering blijft. Terwijl er waarschijnlijk ook kleinere motoren komen, 6 of zelfs 4 cilinders.