De kans dat Alfa Romeo met een achterwielaangedreven, tweezits-Roadster op basis van de Mazda MX-5 komt is vandaag weer een stukje groter geworden. Beide partijen hebben een nieuwe stap in hun samenwerking gezet.
Na de intentieverklaring van mei 2012 is er nu een Final Agreement, waarin in feite helemaal niets nieuws wordt gezegd, maar alleen de eerdere afspraken worden bevestigd. De planning is nog steeds dat beide modellen vanaf 2015 van de fabrieksband in Hiroshima moeten rollen. Vergeef me mijn cynisme (of realisme), maar Alfa kennende durf ik hier voor geen goud mijn hand voor in het vuur te steken. Please prove me wrong, Sergio…
Mocht je nog twijfelen aan een gebrek aan eigen identiteit van de Alfa-Romeo ‘MX-5’, dan doen de partijen in ieder geval hard hun best deze weg te nemen:
The agreement foresees for both Mazda and Fiat to develop two differentiated, distinctly styled, iconic and brand-specific roadsters featuring rear-wheel drive. The Mazda and Alfa Romeo variants will each be powered by specific proprietary engines unique to each brand.
In potentie kan hier iets uit voortkomen dat de concurrentie volle bak de stuipen op het lijf jaagt, maar dat is theorie. De vraag is hoe de concerns (en dan vooral Alfa, Mazda heeft de ervaring) hun veelbelovende concept gaan uitwerken.
Te laat zal het niet komen voor Alfa, het merk kan nog wel even aan de beademing worden gehouden (dat gebeurt al zo lang), en als er dan ineens over een paar jaar weer iets substantieels staat, dan zijn de afgelopen 10 jaar heel snel vergeten. Zeker met de loyale fanbase die Alfa Romeo heeft.
Afbeelding: Alfa Romeo 2uettottanta by Pininfarina (2010)
Hubert zegt
Ik herinner me nog de Alfa Arna.
Een groot succes….
Jokkebrok zegt
@Hubert: Haha, moest ik ook aan denken! De fantastische samenwerking van Alfa en Nissan: Alfa de techniek en Nissan het uiterlijk. Het beste van 2 kanten…
kaasboerin zegt
@Jokkebrok: Als ze dat nu is andersom doen..
bofkont zegt
@kaasboerin: Eh als je de betrouwbaarheidscijfers bekijkt staat fiat boven nissan ;)
http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen
kaasboerin zegt
@bofkont: Met dat lijstje veeg ik me kont af…
Dat als serieus consumentenadvies zien laat ik aan jou over..
Is hetzelfde als Top Gear serieus nemen.
bofkont zegt
@kaasboerin: Hoezo? lijkt me anders een betrouwbaar lijstje.
redbeams zegt
@bofkont:
Idd en dat alleen omdat bmw er niet zo best op staat…
heidekonijn zegt
@Jokkebrok: Inderdaad. En een ding is al zeker : de auto gaat er volgens Alfa zelf NIET uitzien als de Pininfarina Duettotanta die autoblog zo graag toont. Verder kunnen we er wel van uitgaan dat de auto er gewoon nooit komt. Parkeer maar tussen de Brera V8 en de Mito GTA.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hubert: Zelfs als men de looks van de Mazda zou overnemen, met gewoon een driehoekje vooraan geplakt, dan zou het er nog altijd leuk uitzien. Een MX5 is namelijk altijd mooi.
En gebouwd in Hiroshima, dat zit ook snor.
Niet bang zijn dus…
xiran zegt
@Esprit_de_Flandre: Alleen jammer dat ze nooit een mps versie van de mx-5 hebben gemaakt
E34M5Touring zegt
@xiran: 1001 kitjes te krijgen gelukkig! 200pk is overigens zat voor zo’n MX5. Rijdt ie nog lekker en is het vermogen bruikbaar.
jack_abarth zegt
@Esprit_de_Flandre:
Kwalitatief is het inderdaad goed om de wagen in Hiroshima te laten bouwen, economisch is dat gewoon zwaar ruk en weet je op voorhand dat de auto veel te duur gaat worden.
jrk68 zegt
@jack_abarth:
De prijs zal vergelijkbaar zijn met de MX5 gok ik zo, en dat vind ik zeker niet te duur.
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Mja, duur, dat zal de economie(sche crisis) moeten uitwijzen. Wie weet, tegen dat het ding er komt is de Yen/Euro verhouding misschien alweer helemaal anders. En een nichemodel kan wel een iets hogere prijs verdragen. Dat het dan misschien geen vetpot wordt voor Alfa is jammer (want ze hebben het nodig), maar zo’n leuk speelding trekt ook volk naar de andere modellen (die tegen dan hopelijk ook op de markt zijn)…
Edge zegt
Ik hoop echt met heel mijn hart dat dit ook echt doorgaat. Een prachtig ontworpen Alfa met een heerlijke Italiaanse motor en een beetje Japans DNA voor de betrouwbaarheid, en een lagere prijs dan de 4C. Wat willen we nog meer?
berlinetta zegt
@Edge: Dat Alfa eens auto’s gaat bouwen die voor verkoopaantallen gaan zorgen.
eklasse zegt
@Edge: “dit ook echt doorgaat”…. dat concept is uit 2010 . Een afgetrapte lease slet is nog meer bij tijd.
xiran zegt
…alfa romeo gaat failliet doordat ze alleen maar concept auto’s maken in plaats van auto’s bouwen.
eklasse zegt
@xiran: Alfa gaat niet failliet. Maar alle VAG-haters moeten eens onder ogen zien dat Alfa in precies zo’n zelfde constructie is opgenomen in de FIAT-groep. Alleen doen die er geen ruk mee.
In het lijstje hiernaast staat bij relevante artikel op autoblog maar één artikel over Alfa en de rest allemaal Mazda. Die Sergio Macaroni is op deze manier geen knip voor de neus waard.
xiran zegt
@eklasse: dat alfa romeo onderdeel is van fiat weet ik. Dat is algemeen bekend. Dit is echter niet hetzelfde als vag, fiat bouwt hoofdzakelijk kleine auto’s tot zeer kleine auto’s. Alfa Romeo bouwt voor het segment daarboven. Fiat en Alfa Romeo concurreren elkaar minder dan bijvoorbeeld een skoda of een seat.
xiran zegt
@xiran: voor alle vag fanboys, dat wil niet zeggen dat er iets mis is met vag. Het is heel anders ;) en daar zijn jullie denk wel blij me.
rufctr01 zegt
Goed idee! De MX5 heeft bewezen een echte rijders auto te zijn.
ivomx5 zegt
@rufctr01: niet doen! zo’n MX5 rijdt echt brak ;-)
eklasse zegt
Alfa Romeo begint een beetje op goede tijden slechte tijden te lijken: er lijkt veel te gebeuren maar eigenlijk gebeurt er helemaal niks, en je kunt het twee jaar niet volgen om na twee jaar probleemloos het verhaaltje op te pakken en erachter komen dat er geen reet is veranderd. Zonde: kijk liever naar een goede film.
berlinetta zegt
@eklasse: Haha wil je hiermee zeggen dat jij gtst volgt?
eklasse zegt
@berlinetta: ehh, ik wil hiermee zeggen dat
Alfa Romeo een beetje op goede tijden slechte tijden begint te lijken: er lijkt veel te gebeuren maar eigenlijk gebeurt er helemaal niks, en je kunt het twee jaar niet volgen om na twee jaar probleemloos het verhaaltje op te pakken en erachter komen dat er geen reet is veranderd. Dat dat Zonde is omdat ik liever kijk naar een goede film.
lincoln zegt
@eklasse:
o,joh .. zeg dan gewoon voetbal of testbeeld ..
vwally zegt
not bad.. not bad at all
redneckdarian zegt
Nou als het geen hit wordt ligt het iig niet aan het uiterlijk want die is om te kwijlen
eklasse zegt
Die loyale fans moeten trouwens ook gevoed worden. Met Tien jaar lang geen nieuw model voor normaal gebruik en bij geen enkele noemenswaardige raceklasse je gezicht laten zien krijg je er in elk geval weinig fans bij. De fans sterven uit. Op de manier wordt alfa de seat-sticker van fiat. Parallel trekken met saab en Lancia is niet moeilijk.
Hupke zegt
Leuk zolang de 4C niet in het gedrang komt.
pjotr zegt
@Hupke: liever deze dan de 4c, denk dat het voor de verkoopaantallen een beter model is.
eklasse zegt
@pjotr: Liever deze, hahah en dan wachten tot 2036 zeker.
De naam Alfa en verkoopaantallen in één zin is zowieso kul.
De ene na de andere concept (al dan niet van Alfa zelf) verschijnt maar ze doen er geen ruk mee.
enzovoorts enzovoort. FIAT kan beter een poster-winkeltje beginnen waar ze Alfa posters gaan verkopen.
Ze weten totaal niet meer wat ze moeten doen? Kleinere Maserati maken? Maserati SUV maken? Alfa sportautootje..
Er komt alleen niks van de grond. En links en rechts vullen BMW, Mercedes en Audi alle niches op.
Welkom sportieve autoliefhebbers hier een CLA, net zo leuk als uw 159. Welkom 166 rijder: hier een A5 sportback.
Alfa is net als een oude opa die in het verzet heeft gezeten. Je kunt er leuk mee praten en misschien nog over op scheppen op school maar het gaat DOOD.
pjotr zegt
@eklasse: Lees het stukje: wachten tot 2015. En ik bedoelde ook niet te zeggen dat ze gelijk honderdduizenden van die Spiders zullen verkopen, maar iig meer dan van de 4C.
En correct me if I’m wrong, maar volgens mij is in de laatste jaren ieder studiemodel dat Alfa zelf getoond heeft ook daadwerkelijk in productie gegaan?
Maar dat Alfa nog een heeeeeeeeeeeele lange weg te gaan heeft, lijkt mij wel duidelijk ;)
epimetheus zegt
@eklasse: Als ze nou eens werk maakte van die concept modellen! Zitten een paar mooie wagens tussen die zeker kunnen scoren. Mits dat de prijs normaal is en ze een beetje kwalitatief gebouwd zijn…
heidekonijn zegt
@eklasse: Het hilarische is dat deze protos niet eens van Alfa komen, maar voor derde partijen die duidelijk willen maken aan het management wat ze er mee zouden kunnen doen. Zelfs om een behoorlijke proto te tonen hebben ze geen geld. Liever een Lanciaschildje op een 300c photoshoppen.
eklasse zegt
@heidekonijn: dat zei ik. Helemaal gelijk!
Alfa verwerft nu sympathie als underdog.. Zonde van het merk; was tot op n paar jaar geleden wel anders.
Hupke zegt
@pjotr:
De 4C weten we al hoe die er gaat uitzien. En die is best mooi en beloofd heel mooi en licht te zijn.
Deze is een concept en die gaat helemaal anders zijn. Ik ben altijd te vinden voor bevrediging op de lange termijn maar deze is nogal een gok. De 4C is een zekerheid (voor zover we zeker kunnen zijn dat die er komt met zulke wispelturige italianen).
lincoln zegt
de Alfa-fanbase is niet echt een stabiele ..
zijn meer van die over-emotionele gelegenheids figuren ..
anyway ..
ze mogen em straks echt voor 20 rooitjes minder in de etalage zetten dan de Jaguar F-type anders wordt het helemaal nix ..
vwally zegt
@lincoln: Ik denk dat de f-type veel te groot is om met deze alfa te vergelijken. Als ze qua prijzen onder die van de tt en de z4 zitten, dan moet het wel goedkomen.
Vanquish zegt
@lincoln: Wat lul je weer slap?
lincoln zegt
@Vanquish:
doe eens niet zo over-emotioneel ..
Vanquish zegt
@lincoln: Laat ik het anders zeggen: je lult slap!
Hupke zegt
@lincoln:
Als hij er zo uitziet valt het nog wel mee.
Als dit een mx-5 achtige wagen word dan heeft hij ook helemaal niets met de F-type van doen.
De F-type vind ik trouwens maar een vreselijk ding, net een hotwheels. Deze kan nog een matchbox zijn.
bofkont zegt
@lincoln: Tja ik heb nog nooit iets positiefs van u gehoord, over emotioneel is dan beter lijkt me ;)
bmwe46csl zegt
Die 4C was ook zo dichtbij
epimetheus zegt
@bmwe46csl: Tot die in de sloot belandde bedoel je?
barrrry zegt
De Miata was zo succesvol omdat hij er ‘ineens’ was, met een ongeëvenaarde prijs en dito rijeigenschappen.
Alfa kennende gaat deze (als ‘ie al komt) ongeëvenaard HOOG in prijs en voor de rijeigenschappen kun je anno 2013 ook bij andere merken terecht.
Stop gewoon met die flauwekul en zet eens wat meer bruikbare modellen in het gamma. Het segment waarin men nu shopt heeft totaal niks van doen met waar Alfa nu mee ‘bezig’ is.
Innovatie lijkt hier alleen voor achteruitgang te zorgen. Alleen al de keuze om de Busso te vervangen door een GM V6 heeft mij doen besluiten dat dit mijn laatste Alfa is.
tomleeuw zegt
Ik ben een zeer groot AR fan (heb ook een GTV gehad) maar ik denk echt dat Alfa sterft. Lancia is al dood, en Alfa ligt in coma.
barrrry zegt
@tomleeuw:
Het merk sterft pas als er geen geld meer voor is, of als besloten wordt het merk de nek om te draaien. Zolang er nog geld voort vloeit uit de andere merken uit de groep, kan dit spelletje nog lang doorgaan.
Vergeet niet dat AR in álle tijden van economische crisis, wat betrekking had op de consument, op z’n gat lag.
kaasboerin zegt
@tomleeuw: Alfa zou allang dood zijn zonder Fiat.
Lancia leeft nog, sterker nog, die leeft op dankzij de overname van Chrysler, zie de Lancia (voorheen Chrysler) modellen die goed aanslaan in Amerika.
Met de MiTo en Giullietta is weinig mis, maar nog niet genoeg.
ropbp zegt
@kaasboerin: hahahaha, Lancia modellen die goed aanslaan als Chrysler’s in de VS……. Het zijn Chrysler’s die goed verkopen en hier als Lancia worden verkocht. Welke idioot dat bedacht heeft!?!??
heidekonijn zegt
@ropbp: Applaus voor Sergio! Hij zit vol van geslepen plannen. Zo wist hij te vertellen dat de verkoop van de Dodge Hornet tegenvielen, omdat er de verkeerde transmissie in zit. Tof. Wie was de baas ook alweer?
w0o0dy zegt
@heidekonijn: als je goed geluisterd had dan wist je dat hij zei dat de Dart niet perfect was door het ontbreken van de juiste transmissie en dat ze dat soort minimale missers niet kunnen en zullen maken bij de herintroductie van Alfa romeo in de VS. Alles moet kloppen anders zal de herintroductie niet slagen.
Het succes van Chrysler en dan met name de kwaliteiten en de verbetering daarvan laten zien hoe Fiat /Chrysler op dit moment te werk gaan en ze krijgen niet voor niets de erkenning van de pers n ook van de industrie. Ze winnen prijzen in verkiezingen van de branchegenoten onderling…..
Het kapitaal gaat (nog) voor een groot deel naar Chrysler en naar Maserati maar er is ook al een miljard vrijgemaakt voor Alfa Romeo… en de 4c zal komen en de Giulia MOET slagen… dus beter goed dan snel.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Ja kerel, jammer dat Sergio pas sinds gisteren baas is van FGA. Of nee, wacht, sinds 2004. Dat is bijna tien jaar dat die gast daar rondloopt maar we moeten nog even geduld hebben. DAN gaat het wel lukken. Eggie. Tragicomisch is dat. Ondertussen is Sergio -tegelijkertijd- Chairman European Automobile Manufacturers Association, Chairman of Swiss-based SGS, lid van Board of Directors bij Philip Morris International, Vice Chairman (non-executive) van zakenbank UBS, lid van Peterson Institute for International Economics enChairman of the Italian Branch of the Council for the United States and Italy.
Mosschien, heeel misschien, heeft Alfa iemand nodig die ietsie meer bezig met autos en ietsie minder met geld graaien en postjes. Het is maar een idee natuurlijk. Vooral gebaseerd op het feot dat wat er de afgelopen 9 jaar met Alfa gebeurt RUK is.
lincoln zegt
@w0o0dy:
het kapitaal KOMT van Chrysler ..
en de kwaliteit van Chrysler komt van Ralph Gilles ..
w0o0dy zegt
@lincoln: die waren failliet remember? De miljarden investeringen en de technologische ondersteuning komen van de Fiat groep (Fiat powertrain). Eerst moest Chrysler goed op de rit gezet, dat levert nu de winsten op die de Fiat Groep ondersteunen.. Overigens blijft de solvabiliteit van de groep incl Chrysler goed overeind en loopt die van Fiat groep excl Chrysler maar beperkt gerug.. dat in tamelijk dramatische omstandigheden in europa. Dat is misschien niet sexy of indrukwekkend maar gewoon sterk management.
@heidekonijn: voelt als herhaling van zetten… eerst moest de balans (solvabiliteit) op acceptabel niveau komen en daar is de eerste paar jaar de focus op gelegd. Ondertussen heeft Fiat wereldwijd een sterke en relatief stabiele positie opgebouwd. Ferrari en Maserati staan er goed voor. Kritiek kun je hebben omdat Alfa en Lancia weinig hebben kunnen investeren maar die hadden niet de volumes om megainvesteringen terug teverdienen. Dus gaan de bread and butter winners voor. Niet leuk wel noodzakelijk.
Als je Marchionne uit het hoofd vragen ziet beantwoorden over zoveel verschillende modellen dan weet je genoeg ( tenzij je per se azijn wil pissen), die man is in zijn sláap zelfs nog met auto’s en plannen bezig. Geld verdienen voor zichzelf is prio 50 of zoiets.
lincoln zegt
@w0o0dy:
die kwam van de US belastingbetaler ..
de Fiat groep was een soort van borgstelling ..
w0o0dy zegt
@lincoln: tuurlijk… behalve dat de Dart en de Liberty op Fiat technologie zijn ontwikkeld en er ook kapitaal vanuit Fiat is geinvesteerd. Kijk gerust naar de r&d investeringen en bedenk daarnaast dat die belastinbetalers het geld + een niet marktconforme rente tot op de laatste cent hebben teruggekregen en dat de aandelen in handen van de overheid met winst zijn verkocht aan Fiat Spa…. Ik zeg leuke reddingsactie voor de amerikaanse belastinbetalers. Miljarden winst en de business gered.
ropbp zegt
Het is jammer dat die Italianen niet wat chauvinistischer zijn. Dan hadden Alfa en Lancia nog een kansje gehad…….
barrrry zegt
@ropbp:
Nog meer chauvinisme en de folders beginnen al te roesten!
Ach, het is ook nooit goed. Gelukkig maar.. Anders kon ik alleen nog maar over vogelstront klagen.
beiersmonstercocksyndroom zegt
2uettottanta is Italiaans voor 2 girls One cup???
spiderman zegt
Als dat ding straks flink lijkt op de 2uettottanta conceptauto en als hij de 1750TBi motor de achterwielen laat aandrijven, en ook nog in 2015 komt (primeur in Geneve, in juni bij de dealers, het is tenslotte een Spider), dan vergeven we Alfa zelfs dat hij in Japan gebouwd wordt. Maar zien is geloven…