Er zijn meerdere partijen geïnteresseerd in NedCar, de failliete in zwaar weer verkerende bouwer van de Mitsubishi Colt en Outlander. Alleen Mitsubishi kan dwarsliggen eigenlijk.
Het enige wat namelijk écht een probleem kan worden zijn de voorwaarden die Mitsubishi stelt aan de overname door een andere partij. Verhagen reist daarom af naar Japan komende week om te kijken wat er te onderhandelen valt.
De problemen van NedCar hebben zeer veel aandacht getrokken in de media en mede daarom zijn er veel verzoeken om informatie geweest, onder meer door MINI zo gingen de geruchten, maar de BMW Group ontkent dat. Hoe concreet de interesse van de diverse partijen precies is lijkt nog niet duidelijk te zijn. Verhagens collega Henk Kamp (minister van Sociale Zaken) benadrukt dat het kabinet zich hard maakt voor een doorstart van NedCar. Vraag is alleen of en in welke vorm dat mogelijk gaat worden. Aan de genoemde vraagprijs zal het niet liggen.
Mitsubishi wil eind dit jaar de productie van de Colt en de Outlander volledig stopzetten in de fabriek in Born. Vraag is dus nu: werken ze mee? Meer mensen die hierbij moeten denken aan Saab / GM?
trisx zegt
Mini is denk ik wel een goede om daar te komen
sdk16420 zegt
@trisx: Lijkt eigenlijk wel wat op de Smart ForFour, ook een beetje aparte auto.
trisx zegt
@sdk16420: ja klopt maar mini is succesvoller dan smart
Carreza zegt
Stel Muller aan als onderhandelaar! :P
raphael zegt
@Carreza: Inderdaad, brengt ie NedCar naar de beurs, begint ie een NedCar Formule 1 team, NedCar dat meedoet aan LeMans. NedCar magazines, en petjes en shirtjes in samenwerking met McGregor. Om zichzelf vervolgens een bonus van 1 miljoen toe te kennen en de boel een paar jaar later alsnog te laten instorten. Zakendoen Victor Muller style!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Yup, zo zie je maar weer hoe groot de belangen zijn. It’s all politics!
Design_Driven zegt
Als de verkoop prijs een indicatie is van de opstelling van Mitsubishi dan verwacht ik niet zoveel problemen als met GM en SAAB
Hopelijk komt er een degelijke partij die bereid is voor langere tijd in de fabriek en de mensen te investeren.
umadbrah zegt
BMW ontkent dat, maar pas stond in de elsevier (ofzo) nog een artikel over ‘familie bedrijf BMW’ en dat ze nog uitbreiding zochten voor Rolls Royce motors ghost productie en mini. Ik zeg doen.
nelly0183 zegt
denk dat het op niks uitloopt aangezien de lonen in Nederland te hoog zijn, en de fabriek daarnaast ook flink verouderd is. zonde zeg….
ramshoek zegt
Er is wel degelijk een groot verschil met de Saab / GM situatie.
De eventuele koper van NedCar koopt alleen een productie faciliteit.
De kopers van Saab wilden ook de productie van Saab auto’s overnemen en daarmee GM technologie.
Wanneer Mitsubishi dwars gaat liggen en een doorstart saboteert, krijgen ze met hoge kosten te maken voor de sluiting van de fabriek en het ontslag van de mensen. Het is niet voor niks dat ze bereidt zijn de fabriek gratis weg te geven…
ludwigvb zegt
Quote: NedCar, de failliete bouwer van de Mitsubishi Colt en Outlander.
Ik wil niet zeuren, maar NedCar is niet failliet!
robbie zegt
@ludwigvb: check!
Tonnie zegt
Een nieuwe soap-serie ziet het licht.
raymond377 zegt
Mooi plekje voor de doorstart van Saab volgens BMW?? haha